Pane Urbánku, pokud Vám odborník napsal, že ty cibule můžete nasázet, neměl jste je vyhazovat. Promiňte, ale domnívat se, že podle vzhledu můžete stanovit „sadbovou kvalitu“ materiálu je naivní a lehce domýšlivé. To totiž bez specializované laboratoře a znalosti historie odrůdy (doby od udržovacího šlechtění) nesvede ani expert.
Když si projdete diskusi, zjistíte, že většina skvrn na stroužkách je fyziologického původu patrně způsobená nedostatkem železa. Podobně jako když nasadíte stroužek vzhůru nohama, vytvoří „fajfku“, avšak po přesazení v další generaci tato vada při správné orientaci nevznikne. Stejně tak nasazení česneku, u kterého expert určí jinou fyziologickou vadu, nemá na výskyt této vady vliv to, zda se v předchozí generaci vyskytovala.
Pokud jste reakci prodejce nepovažoval za přesvědčivou, měl jste materiál reklamovat. V takovém případě by totiž prodejce buď musel produkt nahradit, nebo prokázat, že zboží není závadné. Místo toho jste kvalitní sadbu zlikvidoval.
Jak jsem se informoval, byl jste nedávno upozorněn, že domnělou vadu sadby reklamovat nelze z následujících důvodů:
1) Datum použitelnosti vypršelo téměř před rokem. Podle občanského zákoníku jste povinen vadu reklamovat bez zbytečného odkladu poté, co jste ji zjistil. Což jste neudělal.
2) Domněle vadný materiál jste zlikvidoval. Vinou toho nelze prokázat, zda skutečně vadný byl, či nikoliv.
3) Snažíte se reklamaci uplatnit u jiného subjektu, než u kterého jste zboží nakoupil. Mezi Vámi a Václavem Kozákem je stejný obchodní vztah jako mezi Vámi a náhodným kolemjdoucím na ulici – žádný.
4) Pokud provádíte reklamaci, musíte k tomu využít prostředky, které jsou k tomu určené, a dát svůj úmysl najevo. Dotaz: „Je to kvalitní sadba?“ se jako zahájení reklamačního procesu chápat nedá. Dotazy týkající se konkrétní objednávky (kam patří i reklamace) nejsou v diskusi povolené. Diskuse je určená k poradenství.
Navzdory tomu všemu Vám bratr před několika dny velkoryse nabídl, že Vám na vlastní náklady kilo nebo dvě zašle. Jinými slovy: přestože jste patrně vyhodil kvalitní sadbu, kterou jste nakoupil u někoho jiného, byl ochotný Vám věnovat 600 Kč (zboží + doprava + práce na nesystémovém vyřízení balíku). To jste odmítl. Bohužel.