Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Odrůdy česneku Zpět na diskusi

    Nejostřejší

    2. 1. 2023 12:15 Zakladatel vlákna: Jindřich Pittner
    Dobrý den, mohu poprosit o informaci, která odrůda česneku z vaší nabídky má nejostřejší chuť?
    Děkuji 
    3. 1. 2023 20:16 Jan Kozák
    Vybírejte z těchto tří: Havel, Havran, Rusinka. Pokud nechcete velké stroužky, pak Slavin II.

    Nové odrůdy

    26. 6. 2022 18:55 Zakladatel vlákna: Antonín Tesař
    Blahopřeji k novým odrůdám Janko a Rusinka. Budou letos na trhu? Děkuji
    26. 6. 2022 19:13 Jan Kozák
    Ano, obě novinky už budou k dispozici.
    27. 6. 2022 15:33 Jozef Sisak
    Kde sa daju ziskať udaje o odrodach ?
    27. 6. 2022 20:26 Jan Kozák ml.
    O nových odrůdách jsme vydali článek Novinky 2022. Popisujeme tam obě nové odrůdy a vysvětlujeme i některé pojmy, se kterými se můžete setkat i jinde na našem webu. Je tam například vysvětleno, proč a jak odrůdy ozdravujeme. Pokud by vás něco dál zajímalo, co ve článku vysvětlené není, můžete se zeptat. Případně text doplníme nebo najdeme nějakou další fotku.
    28. 6. 2022 19:26 Jiří Polách
    Dobrý den. Zajímalo by mne čím jsou nakryté izoláty o kterých píšete ve zmíněném článku, nějaká folie, jestli tak jaká a nebo to jsou nějaké sítě proti hmyzu. Nanic mi ta informace sice není ale to víte , zvědavost. Dík za případnou odpověd´.                    S pozdravem Polách
    28. 6. 2022 22:03 Jan Kozák ml.
    Izoláty jsou pokryté síťovinou proti hmyzu, ten totiž dokáže česnekové viry přenášet na velké vzdálenosti. Na snímkách moc nejde poznat rozměry, ale ten velký izolát má žebra z příhradové konstrukce, na výšku měří 4,5 metru, na šířku 9. Síť se každoročně na zimu sundávala, protože by i s takto masivní konstrukcí dokázal mokrý sníh slušně zacvičit.
    27. 6. 2022 16:14 David Wanegårdh
    Hej, herr kosack! Mycket intressant läsning om nya sorter. Det var ännu mer intressant att läsa om att arbeta med att ta bort virus.
    Jag hoppas att jag får möjlighet att odla dem.

    Odrůda do Polabí

    12. 10. 2021 22:25 Zakladatel vlákna: Pavel Brzobohaty
    Jakou odrůdu česneku by jste doporučil do písčité půdy Polabí? Ideálně se sladovatelností do příští sklizně. 
    Předem děkuji za odpověď. 
    Pavel
    13. 10. 2021 6:56 Jan Kozák
    Spolehlivě jsou skladovatelné až do další sklizně úzkolisté nepaličáky, tedy Japo II a Benátčan. Z paličáků si můžete vybrat Slavin II.

    2 druhy česneku...

    5. 9. 2021 15:09 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, loni na jaře jsem vysel pacibulky Antonu. Tyto jsem sklidil a na podzim zasadil. Letos po sklizni jsem zjistil, že asi 1/4 cibulí byla jiná a to PALIČÁK o 6ti stroučcích, s nádechem do fialova. Cibule se podobaly havranu. I když pěstuji více odrůd, vylučuji zásadně záměnu jak pacib. tak cibulí. P.ing. Kozáku, měl by jste prosím nějaké vysvětlení, když se česnek nekříží? Před lety jsem dostal 2 cibule havranu, z nich jsem zasadil 12 stroučků a při sklizni tehdy byly též asi 3 či 4 cibule úplně jiné. Děkuji za odpověď
    19. 9. 2021 16:58 Jan Kozák
    Že by mohlo dojít k mutaci širokolistého nepaličáku, tedy Antonu, na paličák, tomu nevěřím. Pokud se na rostlinách objevilo květenství s květy a pacibulkami, muselo dojít k záměně. U Havranu se mutace vyloučit nedá; samozřejmě za předpokladu, že obě cibule byly skutečně stejné odrůdy.

    Semena česneku

    30. 8. 2021 13:34 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Několik pozorování ohledně letošního vývoje semen česneku.
    Dobrá zpráva do dalších let je, že horší podmínky než letos už asi nemohou nastat.
    Špatné zprávy jsou, že pravidelné noční teploty kolem 10°C a vůbec letošní počasí jako celek pokusu nepřejí.
    Zvlášť za špatných podmínek se ukazuje, že pro výživu květů a plodů je důležitá tloušťka stvolu (čím větší tím lepší) a díky tomu se letos ukazují nejlépe Havrany. Naopak Slavin jako nejpozdější z odrůd sotva otevírá květy a letos se tedy moc pokusu neúčastní.
    Prokázala se význačnost Mirky - zkusil jsem skupinu odrůd skupiny Rocambole (velké pacibulky, silně kroucený stvol,...) a jako jediná drží dobře květy a snaží se  vyvíjet plody.
    Zajímavostí je několik "mutantů" Slavinu - podobnou věc jsem viděl na jedné rostlině už předloni - vybledlost květenství, přehnaný dlouživý růst konců. jako by tu zapracovala nějaká hormonální anomálie.

    Několik obrázků.
    česnekčesnekčesnekčesnekčesnekčesnek

    Česnek kvete

    1. 8. 2021 18:19 Zakladatel vlákna: Antonín Tesař
    Na zahradě mi již několik let vykvétá česnek. Pokusím se připojit fotografii
    česnek
    1. 8. 2021 18:41 Vaclav Kavka
    Česnek planý / Allium oleraceum.
    2. 8. 2021 19:39 Antonín Tesař
    Takto se šlechtěný česnek vyvíjí, když rozhodíte pacibulky do neošetřované plochy. Z takto "vysetých" pacibulek  se za dva až tři roky vytvoří stvoly s pacibulkami a pokud je necháte dále  vyzrávat, tak následně takhle vykvetou. Že by ušlechtilé odrůdy česneku tak rychle zdegenerovaly na planý česnek se mi nezdá. 
    3. 8. 2021 12:48 Vaclav Kavka
    Tento česnek není planý ve smyslu předka našeho šlechtěného.
    Je to jen botanický název. S kuchyňským česnekem je příbuzný dost vzdáleně.

    Rod Allium je dále dělen do sekcí, kde jsou blíže příbuzné druhy. Česnek kuchyňský patří do sekce Allium, o které se předpokládá, že vznikla před cca 9 mio let. Česnek planý patří do sekce Codonoprasum, takže jeho společný předek s kuchyškým česnekem je nejspíš starší, než 9 mio let. To je příbuznost vzdálenější, než naše od goril.
    5. 8. 2021 20:41 Jan Kozák
    A stejně je to zajímavý druh. A Vy, pane Tesařu, ho i jíte? Pokud ano, jakou má chuť?
    8. 8. 2021 22:03 Antonín Tesař
    Opravdu mě nenapadlo jej ochutnat, bral jsem to spíš jako raritu. Květy ale asi dost chutnají včeličkám - soudím podle návštěvnosti. Pár těch česneků vytáhnu a ochutnám, pak dám vědět.
    15. 8. 2021 20:07 Antonín Tesař
    Dobrý den pane Ing. Kozáku, 
    k Vašemu dotazu z 5.8. sděluji, že pacibulky, které jsou mezi jednotlivými stopkami květů česneku mají mírně štiplavou česnekovou chuť. Cibulky tohoto česneku jsou většinou o průměru kolem 1 cm a chuť je obdobná jako u pacibulek. Pár pacibulek a cibulek sklidím a zkusím je na podzim vysadit. Za pokus to stojí.

    Sklerociová hniloba x vnímavost odrůd

    23. 7. 2021 22:22 Zakladatel vlákna: Petr Diviš
    Dobrý den, v prosinci jsem zasázel 8 odrůd z vaši krabičky a dále francouzskou odrůdu od pěstitele ze Znojma. Česnek hezky vzešel (nejdříve franc.), pocelou dobu vegetace měl česnek nažloutlé listy (viz diskuze k využití dusíku), ale posléze začal česnek zasychat a odcházet na sklerociovou hnilobu. Nejdříve franc (ten odešel úplně) a pak české odrůdy, jediný kdo to se ctí ustál je Benátčan. 
    Mám tři otázky ke hnilobě.
    Jaká je vnímavost jednotlivých odrůd ke skler. hnilobě?
    Jelikož jsem česnek sázel na záhon, který je orný teprve druhý rok po deseti letech jako travní porost, je možné, že se hniloba udržela na narcisech nebo jiných zplanělých květinách?
    Má cenu zkoušet osadit česnek na vedlejší záhon (cca 5 m vzdálený) letos zrytý taktéž po 10 letech třeba méně vnímavou odrůdou nebo to dopadne stejně a česnek na mojí zahradě prostě nikdy nevypěstuji?
    Děkuji za rady
    28. 7. 2021 17:59 Jan Kozák
    Nevím, jak byly jednotlivé odrůdy sázeny, proto uvádím i možnost. že se choroba rozšířila z "francouze" a k Benátčanu už nestačila dojít.
    Ač třeba tvrdí někteří dodavatelé česnekové sadby, že odrůda xy je vůči bílé sklerociové hnilobě odolnější než ostatní, nemají pravdu. Všechny odrůdy jsou napadány stejně.
    Jedná se o specifickou chorobu rodu Allum, narcisy tedy nenapadá, napadá však okrasné česneky (samozřejmě pažitku, pór, cibuli). A pozor, někdy se v lučních porostech objevují divoké drobnolisté česneky a také ty pak mohou být zdrojem infekce. Je to patrně vysvětlení, proč se choroba objeví na pozemku, který byl od nepaměti loukou a nebyl nikdy zaplaven.
    A výsadba na vedlejší záhon? Za zkoušku to třeba stojí, ať víte, na čem jste. Ale chce to sázet nejranější odrůdy, které se při začátku případného napadení sklidí, ale už něco v zemi mají.

    Havel

    19. 7. 2021 10:46 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den. Prosím ,jak odrůda Havel snáší těžší půdy + jaké jsou podle Vás nevýhody této odrůdy? Pěstuji ve větším množství odrůdu Bjetin, které se na našem poli daří, ale  vzhledem k časové náročnosti sklizně přemýšlím o druhé- pozdnější odrůdě. Děkuji.
    22. 7. 2021 19:47 Jan Kozák
    Odrůdě Havel vadí vysoká hladina spodní vody, což tam určitě nemáte, protože vadí i Bjetinu. A nevýhody? Jako všechny velkostroužkové odrůdy má nízký množitelský koeficient, znamená to tedy, že potřebujete na stejnou plochu více sadby.
    23. 7. 2021 10:37 Jiri S.
    Dobrý den, děkuji za odpověď. Hladinu spodní vody máme velmi vysoko (v blízkosti je potok)- i přes to se Bjetínu velice daří, Havel tedy zkusím v menším množství  a o výsledky se s Vámi podělím. Děkuji.

    Bjetín

    12. 7. 2021 8:32 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den, měl bych dva dotazy ohledně odrůdy Bjetin. 1. Mezi kořínky se občas objevuje tmavý flek, řekl bych, že je  to vyhnívající kořínek, je to možné? Při odstaňování kořínku se snažíme tuto část seříznout pryč. 2. Občas se objeví fialový jedinec- jedná se o zpětnou mutaci? (pokud ano, z jaké odrůdy byl Bjetin vyšlechtěn ?) Velice děkuji za odpověď.
    123
    12. 7. 2021 22:01 Jan Kozák
    Vyhnívající kořínek by to být mohl, otázkou však je, proč uhnil. Možná fuzárium.
    14. 7. 2021 7:37 Jiri S.
    Děkuji. A k mému druhému dotazu ?
    14. 7. 2021 20:53 Jan Kozák
    Fialový jedinec nebude zpětnou mutací, bude to spíš reakce na fuzárium nebo přítomnost nějaké látky, která pár centimetrů vedle už není. Však si takový česnek můžete vysadit a porovnat, co udělá v příštím roce.

    kolik koupit sadby česneku

    2. 7. 2021 11:33 Zakladatel vlákna: Daniela Václavíková
    Dobrý den, pane Kozáku,
    s pěstováním česneku teprve začínám, ráda bych si ji objednala vaši sadbu.
    Můžete mi, prosím, poradit, kolik koupit cca sadby na záhon cca 3x4 m, a jaký byste mi doporučil druh česneku pro zahradu v okrese Plzeň-sever, výška cca 450 m n.m. Kdy sázet a sklízet si už pak načtu u jednotlivé odrůdy. Děkuji.
    2. 7. 2021 20:59 Jan Kozák ml.
    Dobrý den, paní Václavíková. Orientační spotřeba sadby na metr je u jednotlivých odrůd uvedená také. Z dostupných odrůd vám mohu doporučit Bjetin, Lukan či Vekan. Případně můžete objednat krabičku, která obsahuje 8 různých odrůd, a vyzkoušet si, které z nich se u vás bude dařit nejlépe a která vám bude také nejvíce vyhovovat.
    3. 7. 2021 16:34 Daniela Václavíková
    Děkuji, spočítáme, načtu si to a objednáme :-).
    DV

    Biela sklerociova hniloba ?

    15. 6. 2021 21:36 Zakladatel vlákna: Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Chcem si len potvrdiť moju dedukciu. Ide o sklerociom ?
    Biela sklerociova hniloba?
    16. 6. 2021 21:48 Jan Kozák
    No, nepotěším Vás. Vaše dedukcia je správná.
    16. 6. 2021 22:34 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Aká vzdialenosť stačí vynechať a zase skúsiť posadiť cesnak? 
    17. 6. 2021 22:20 Jan Kozák
    Pokud jste si to neroztahal nářadím a na botách, pak by mělo pět metrů stačit.
    18. 6. 2021 21:50 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. A je nejaká odroda odolnejšie voči sklerociovej hnilobe?  Ďakujem za odpoveď. 
    19. 6. 2021 21:42 Jan Kozák
    Není a pokud někdo tvrdí, že je, nevěřte mu. Jistým řešením je pěstování nejranějších odrůd, což je Bjetin a Anton, a ty okamžitě sklidit, jakmile se hniloba začne projevovat. Přitom máte šanci něco slušného sklidit.

    Čo je na tom pravda ?

    2. 2. 2021 20:36 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Zdroj:
    Doc. RNDr. Jaroslava Ovesná, CSc. a Ing. František Velát: ČESNEK
    (ALLIUM SATIVUM L.): odrůdy, agrotechnika, posklizňové zpracování                                     na stranke F.     Cesnak nadovšetko bola pulikovana inform. o 3 novych odrodach v registracii a pritom ma byť jedna  pre Slovensko zaroveň aj na vašej f. stranke.podrobnosti ?
    3. 2. 2021 9:28 Jan Kozák ml.
    Na nové odrůdy se můžeme těšit za dva roky.
    10. 2. 2021 16:33 Jozef Sisak
    Ešte jedna otazka k teme . podlo publikovane informacii  že jedna odroda pre Slovensko - bude to ozdravena niektora z existujucich odrôd / Matuš , Valko ? ktore mna osobne by potešili / alebo uplna novinka . Nech už teraz viem a nie sam na čo sa mam tešiť . Ak to nie je tajomstvo.
    10. 2. 2021 19:21 Jan Kozák
    Nie je to tajomsto, můžete se těšit na úplnou novinku.

    odrůda bjetin

    12. 11. 2020 8:11 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Vaše odrůda Bjetin nemá dělat zdravotní potíže "žlučníkářům" jak je to ověřené?Začal jsem jej pěstovat z Vaší sadby pro dceru . Děkuji .
    12. 11. 2020 8:37 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Sám mám problém se žlučníkem a proto i já si rozpěstoval Bjetin. Opravdu nedráždí, nic mi po něm není. Letos sem dal Bjetin i známé, která má též problémy se žlučníkem a nic jí po něm nebylo.
    12. 11. 2020 17:25 Jan Kozák
    Je to už léta prověřené zákazníky. Dvě výzkumná pracoviště se zabývala, čím je to způsobeno, co v Bjetinu na rozdíl od ostatních odrůd není, ale pokud je mi známo, k žádnému výsledku se zatím nedošlo.

    Zimny nepaličak

    24. 10. 2020 21:09 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Pozdravujem a ĎAKUJEM  za všetky Vaše inf.
    Mam vďaka Vam naštudované že zimný paličiak vysadený na JAR tvorí jednostučikové - cibule , čo urobí NEPALIČIAK pri rovnakom termíne výsadby ?
    25. 10. 2020 17:30 Jan Kozák
    Širokolisté nepaličáky z jarní výsadby rovněž tvoří i jednostroužkové cibule, avšak v podstatně nižší frekvenci než velkostroužkové paličáky. Na úzkolisté nepaličáky jarní výsadba nemá v tomto směru žádný vliv.
    26. 10. 2020 5:38 Jozef Sisak
    Ďakujem za vyčerpavajucu odpoveď s toho mi vychadza  ,že je možne použiť uzkolisté nepaličiaky ako "jarne " odrody ,ale ma to vplyv na skladovateľnosť ?
    26. 10. 2020 19:26 Jan Kozák
    Nemá. 

    Minoritní odrůdy

    19. 10. 2020 10:20 Zakladatel vlákna: Libor Hejduk
    Dobrý den,
    měl bych dotaz ohledně sadby odrůd ne úplně nejprodávanějších. Teď na podzim se v nabídce objevil Matin, který mě zaujal, ale už mám koupený dostatek sadby na můj minizáhonek pokrývající běžnou sezonní spotřebu, tak už jsem nedokupoval. Zase jsem chtěl mít výběr hned na začátku prodeje. V létě si ale nevzpomínám, že by byl od začátku v nabídce. Je to běžné, že se minoritní odrůdy dostávají do prodeje neočekávaně, že třeba je máte primárně pro prodej osobně u Kozáků? Jestli můžu příští sezonu očekávat, že se objeví už na začátku prodeje. Díky
    19. 10. 2020 13:10 Jan Kozák ml.
    U těchto odrůd je nutné provést vyhodnocení šlechtitelské práce, po kterém se určí, v jakém množství a zda vůbec daná odrůda půjde na trh. Toto není možné provést na začátku příjmu objednávek (není ještě co vyhodnocovat), ani během odesílání balíků (není kdo by vyhodnocoval). Není možné upřednostňovat tyto odrůdy na úkor těch, které se množí v o dva řády větším množství. I kdyby byly v e-shopu od začátku, zmizely by během pár hodin. V tuto dobu se objednává mnohem méně, takže se tam udrží výrazně déle. Pro osobní odběr určené nejsou.
    19. 10. 2020 15:10 Libor Hejduk
    Díky za perfektní odpověď. :-) Budu s tím počítat příští sezonu, jestli se objeví. K tomu mám jen doplňující dotaz, bylo by možné v další sezoně pozdržet odeslání objednávky, klidně i už zaplacené, kdyby se objevila nějaká z těchto odrůd, doplnit a pak případně poslat vše v jednom balíku? Je to trošku má úchylka zkoušet obecně minoritní věci a jít tak trochu mimo hlavní proud. :-)
    20. 10. 2020 14:19 Jozef Sisak
    P. Hejduk mam asi podobnu "uchýlku" ako vy preto som pre tuto sezonu skončil cca 20 odrôd s 6 štatov ako aj  regionalne odrody
    21. 10. 2020 16:11 Jan Kozák ml.
    Takovouto službu není možné nabídnout. Tyto odrůdy nelze žádným způsobem rezervovat. Zájem o ně je větší než produkce.
    22. 10. 2020 14:52 Libor Hejduk
    To jsem ani nemyslel, že bych si tohle chtěl rezervovat. Jen jsem myslel pozdržení objednané a třeba i zaplacené sadby běžných odrůd s tím, že kdyby náhodou jsem zachytil minoritní odrůdy v košíku. A pak teprve odeslat v jednom balíku. Zase na druhou stranu kus kartonu a 120kč navíc není nic, co by se nedalo přežít. Chápu, že kdyby tohle dělalo hodně lidí, že by to v systému dělalo nepatřičný chaos. 

    Zbarvení slavinu

    9. 9. 2020 13:32 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane Ing. Kozáku dnes jste mě dovezl sadbu, chci se zeptat proč slavin není tak fialový jak býval, byl jsem zvyklý na lepší zbarvení (výraznější).Děkuji za odpověď
    SlavinSlavin
    9. 9. 2020 14:06 Zdeněk Mácha
    Dobrý den pane Holečku. Letos jsem měl také některé cibule Slavinu méně zbarvené, ale to mi vůbec nevadí. Prostě to neřešim.  Přisuzuji to letošnímu počasí,kdy bylo hodně vody. Kde mi voda nestála, je krásně zbarvený, kde voda stála, tak je lehce fialový. Né každý rok je stejný
    9. 9. 2020 21:13 Jan Kozák
    Já nevím, ale všechen Slavin, který jsem letos viděl i u zahrádkářů, neměl vybarvení, na které jsme zvyklí. Tož asi vliv ročníku.

    Výběr česneku

    29. 8. 2020 13:55 Zakladatel vlákna: Michaela Kruchlová
    Dobrý den, chci příští rok pěstovat česnek-jen mini políčko cca. 2x3m nevím jaký česnek zvolit (nikdy jsem ještě česnek nepěstovala). Ráda bych provedla výsadbu ještě letos na podzim. Dle Vašich popisů by byl asi vhodnější nepaličák. Na eshopu jsem viděla jen 2odrudy-budou ještě dostupné další? Zvažovala jsem i o koupi "dárkové  krabičky" a vyzkoušení více druhů. Děkuji předem za radu. 
    30. 8. 2020 11:25 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Kdybyste se před dvěma měsíci při zahájení prodeje zeptala, kterou odrůdu máte zvolit do začátku, doporučili bychom Vám Lukan, Bjetin nebo Slavin II. Případně krabičku, která je právě pro podobné experimentování určená. Tři z těchto čtyř produktů jsou stále k dispozici, takže jste zatím téměř o nic nepřišla. Zmizely raritnější odrůdy a velkostroužkové paličáky, které bychom Vám primárně pro první pěstování nedoporučili.
    Podrobnější popisy odrůd najdete na stránce https://www.cesnek.cz/odrudy. Na stránce s objednávkovým formulářem jsou popisy zkrácené.

    nahrazení odrůdy

    11. 8. 2020 9:26 Zakladatel vlákna: Jana Michejdová
    Dobrý den, 
    prosím o radu, která z nabízených odrůd je nejbližší odrůdám Havel a Vekan, které již nemáte v nabídce?
    Děkuji a přeji hezký den
    11. 8. 2020 16:04 Jan Kozák ml.
    Děkujeme za váš zájem. Velikostí stroužků bude nejblíže Bjetin, který je podobně jako Vekan raný. Zbarvením je mu podobnější Slavin II. Ale ani odrůda Lukan by vás
    určitě nezklamala. Prozradím, že Bjetin se nejspíš dnes vyprodá.
    12. 8. 2020 7:21 Jana Michejdová
    Děkuji za odpověď :-) 

    Ůčiné látky

    28. 7. 2020 17:26 Zakladatel vlákna: Antonin Strupl
    Dobrý den pane Kozáku,
    chtěl bych se zeptat,jestli mají všechny odrůdy česneku stejný podíl pro zdravý prospěšných látek.
    28. 7. 2020 20:41 Jan Kozák
    Nemají. Česnek obsahuje několik desítek látek, které by měly být zdraví prospěšné, která z nich je však nejdůležitější nebo která jejich kombinace je nejúčinnější, nikdo zatím neví. Proto nezbývá než pěstovat odrůdy, které nám pěstitelsky a gurmánsky nejlépe vyhovují.

    Skladovatelnost

    26. 7. 2020 10:25 Zakladatel vlákna: Dalibor Přikryl
    Dobrý den pane Kozáku. Minulý rok jsem u Vás zakoupil krabičku se vzorky česneku, který nyní sklízím. U většiny druhů je nějaký popisek ohledně skladovatelnosti např: dobrá skladovatelnosti, 24 měsíců, do dubna atd. Určitě jste hodně vytížen, ale bylo by možné napsat nějakou tabulku, nebo seznam od nejlépe po nejhůře skladovatelných odrůd. Další sezónu budu zkoušet Japo 2 a Lukan. Určitě by to zajímalo více diskutujících. Děkuji
    26. 7. 2020 12:27 Mareš Stanislav
    V oddílu "Odrůdy" tohoto webu je u každé jednotlivé odrůdy v jejím popisu uvedena i doba skladovatelnosti. Já jsem si takovou tabulku o jaké se zmiňujete před cca 10 lety vyhotovil a průběžně ji doplňuji o dobu skladovatelnosti nových odrůd. Máte pravdu, je to praktická pomůcka, podle které zavěšuji svazky jednotlivých - už vysušených odrůd v pořadí od těch s nejkratší dobou skladovatelnosti až po nejdéle skladovatelnou odrůdu, t.j. Benátčan. 
    26. 7. 2020 13:19 Dalibor Přikryl
    Ne u každé odrůdy je to jednoznačně napsáno a předpokládám, že pan Kozák ví, která odrůda vydrží déle, než některá jíná. 
    26. 7. 2020 17:11 Jozef Sisak
    Taka tabuľka s laskavým dovolením Ing. Kozáka by mohla byť niekde tu aj uverejnená
    26. 7. 2020 15:04 Novák Ladislav
    I ten česnek s nejdelší dobou skladovatelnosti v nepříznivých podmínkách může vydržet třeba jenom 3 nebo 4 měsíce. Letos chci zkusit již v této dickusi zmiňované noviny a skladování spolu s usušenou levandulí. Levandule by mohla odpuzovat vlnovníka stejně  jako šatní moly.
    26. 7. 2020 17:08 Jozef Sisak
    Treba brať aj v uvahu "vôňu" tlačiarenskej farby ako aj kontakt farba - cibuľa cesnaku , tu planujem využiť papierove sačky alebo inu formu čisteho papiera.
    26. 7. 2020 18:16 Jan Kozák
    V popisu odrůd je informace o její skladovatelnosti. Tento údaj má pouze informativní charakter a mění se nejen pěstitelskou lokalitou, pěstitelem, ale i ročníkem. Takže pěstitel může být mile překvapený, že mu česnek vydržel mnohem déle, než uvádí popis, ale může dojít i ke zklamání, že je to opačně.
    Ale tuto tabulku určitě příležitostně vytvořím. 

    Rada s odrůdou na jarní sadbu

    8. 7. 2020 7:55 Zakladatel vlákna: Roman Podborský
    Dobrý den,
    každý rok jsme dávali česnek na podzim, ale
    poslední dobou se mi zdá, že to není ono. Česnek napadají škudci, plísně
    i když je namořený.
    Chtěli bychom vyzkoušet jarní výsadbu. Někde jsem četl, že poslední roky je jarní výsadba výhodnější a dokence snad má česnek i delší skladovací dobu. Které česneky z Vaší nabídky jsou na jarní výsadbu a kdy je cca začínáte prodávat?
    DěkujiPodborský
    8. 7. 2020 15:18 Jan Kozák ml.
    Stejně jako jiné plodina i česnek má řadu patogenů. Vždy záleží, která choroba nebo škůdce v daných podmínkách zelenině škodí nejvíc, a podle toho zvolit vhodný postup. Univerzální metoda není, stejně jako neexistuje všehoschopné mořidlo. Jarní výsadba není všeobecným řešením a pro delší skladovatelnost vám spíše nepomůže.
    Při určování problému vám může pomoci stránka Choroby a škůdci. Při vyhledávání pomocí políčka, které se zobrazuje na všech stránkách, si můžete najít příspěvky v diskusi, které se daného patogenu týkají.
    U odrůd vhodných pro jarní výsadbu je tato skutečnost uvedena jak v popisu, tak v e-shopu. Objednanou sadbu začneme posílat od začátku září.
    8. 7. 2020 17:13 Jozef Sisak
    S p. Kozakom súhlasim.  vysadbou jarnych odrôd sa Vam podari vyhnuť tak možno " houbomilka česneková" ostatne choroby Vás neminú k tomu menši cesnak - stručiky   skladovateľnosť je dana aj odrodov nielen podmienkamy skladovania. vyber je slaby , to skôr zimny cesnak  a pouvažovať o ochranných opatreniach aby som eliminoval choroby a škodcov
    8. 7. 2020 20:23 Jan Kozák
    To, co jste četl, nebylo na našich stránkách. Samozřejmě ani my nemusíme mít vždycky pravdu, ale snažíme se nesmysly nepoužívat a pěstitele neplést. V současné nabídce máme jarní odrůdy Benátčan a Japo II. Není bez zajímavosti, že nejen tyto úzkolisté nepaličáky netrpí vlnovníkem česnekovým. Ale stejně je jim v zemi líp než ve skladu. Je to typ česneku s vysokou trvanlivostí, termín výsadby nemá žádný vliv na její délku. Navíc se při pozdní jarní výsadbě může prodloužit vegetační doba a při výskytu rzivosti se Vám výrazně sníží výnos. Pokud se jedná o výskyt chorob, pak je nutné řešit příčinu té konkrétní a podle toho přijmout opatření.

    Sadba

    25. 6. 2020 19:59 Zakladatel vlákna: Polický Antonín
    Dobrý večer pane Kozák chci se zeptat proč nepreferujete velké odrůdy jako Neo, Karel IV atd. Osobně mám rád taky středně velké odrůdy ale trch to žádná vím že je to blbost, ale od vás by mne zajímal váš názor. Moc děkuji předem za upřímnou odpověď 
    26. 6. 2020 2:13 Alois Juráň
    Tak tzv velké odrůdy ale v sortimentu mají!!
    27. 6. 2020 7:00 Jan Kozák
    Odrůdu Neo neznám. V EU odrůda takového ani podobného jména registrovaná není ani na internetu se mi ji najít nepodařilo. 
    Z otázky není zřejmé, jestli Vás zajímají velké stroužky nebo velké cibule. Ale spíš bych usuzoval na velké stroužky. Tak v této kategorii Vám můžeme nabídnout odrůdy Havel, Havran a Jovan.
    28. 6. 2020 7:50 Jozef Sisak
    Spomenute odrody Vas asi uspokoja čo môžem potvrdiť vlastnou skusenosťou . niekedy sa prejavia až druhym rokom po aklimatizacii ,ďakujem za dane odrody - potešili .  to sa bude tykať aj tzv. ruskych klonov.

    Odrůda česneku

    22. 6. 2020 7:17 Zakladatel vlákna: Josef Vejlupek
    Zdravím, prosím ,která odrůda česneku vytváří velké pacibulky v malém množství. Díky za odpověď
    22. 6. 2020 19:43 Jozef Sisak
    Z mojich to robí Rumunia Red
    23. 6. 2020 7:29 Vaclav Kavka
    Zaprvé česneky typu rocambole. Z odrůd p. Kozáka Blanin, Mirka (nejspíš i Stanik?). Ty "nejrocambolovitější" česneky mají většinou široké listy, palmovitě převislé.

    Zadruhé jakýkoliv jiný paličák. V období před prasknutím plachetky (po narovnání stvolu) mu zkuste většinu pacibulek probrat, během cca týdne ty zbylé narostou.

    Původ odrůd

    1. 5. 2020 19:41 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, prozradil byste nám, které odrůdy mají původ v krajových odrůdách a kterých?
    1. 5. 2020 20:59 Jan Kozák
    Téměř všechny odrůdy česneku vznikly zušlechtěním krajových odrůd. Výjimkou je např. náš Havel, který je spontánní mutací z odrůdy Slavin. Ale z kterých lokalit původní krajové odrůdy jsou, je moje tajemství před konkurencí.
    1. 5. 2020 22:05 Vaclav Kavka
    Děkuju. To je škoda.

    Rašení česneku

    27. 2. 2020 8:05 Zakladatel vlákna: Tomáš Pščolka
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat. Někteří pěstitelé zde píši, že už jim česnek dávno vylezl. Mě každým rokem vyleze, až někdy koncem března spíš v dubnu a to sazím v listopadu. Sice ho dávám trochu hlouběji (10 - 12 Cm), ale i tak se mi zdá, že je vždy tak o tři týdny "opožděn" a to po celé vegetaci (odhlávkování, dozráváni...) Záhon mám na Ostravsku a letos zde vůbec nemrzlo a sníh taky nebyl. Dělám něco špatně?
    27. 2. 2020 8:49 Jan Kozák
    Nemyslím, že byste něco dělal špatně. Asi bych v tom viděl vliv odrůdy.
    27. 2. 2020 9:03 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Mě začíná až nyní česnek vylejzat-odrůda Slavin, 650m.n.m
    28. 2. 2020 7:33 Daniel Večeřa
    U nás ještě neleze,odrůda bjetin,600 m.n.m

    Havel

    13. 2. 2020 12:53 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý den, 
    mám otázku, zda je možné od sebe nějakým způsobem odlišit cibule odrůdy Havel a ruského paličáku. Děkuji za odpověď
    13. 2. 2020 13:32 Vaclav Kavka
    Pokusím se přiložit obrázek ze zdrojů zdejšího fóra. Ruský paličák (vlevo) (přesněji česneky skupiny porcelain) má takový specifický tvar stroužku. Dobře to nakoukáte zde v dikusi, když projdete téma "Ruské paličáky". Havel (vpravo) je tak trochu mutant, ten moc do té moderní fylogenetické klasifikace nezapadá.
    cesnek
    16. 2. 2020 19:32 Jan Kozák
    Odrůda Havel je tzv. ruským paličákům morfologicky blízká. Je třeba vědět, že do této skupiny náleží stovky víceméně podobných klonů, takže některé z nich mohou být na první pohled stejné jako Havel. Navíc i na jednotlivých stanovištích dochází k drobným změnám ve vzhledu. Takže s jistotou rozeznat Havel nemusí být vždy zrovna jednoduché.

    Pacibulky

    11. 11. 2019 7:57 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Které odrůdy paličáku mají velké pacibulky /malý počet/ ten můj neznámý jich má "milion" děkuji .
    11. 11. 2019 19:43 Jan Kozák
    Největší pacibulky má Blanin II, Stanik a Mirka, dost velké má Bjetin a Jovan.

    Česnek

    8. 11. 2019 4:27 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Děkuji velice pánům Kozákům za pro mě velmi užitečné informace. Pane Jane, dvacátou sezónu jedu. Pořád dělám chyby. Víc než třicet odrůd jsem zkusil, málo co se dá. Před rokem jsem Vám do Buchlovic dovezl asi půlkilový vzorek. Vy jste měl speciální otázky, jak vypadají listy a hlavně pacibulky.... Pak jste mi řekl, že je to pravděpodobně krajová odrůda Jovanu. Vím a chápu, jak jmenujete své odrůdy, podle dětí. Jovan - Jan (že slovinštiny). Můj česnek je ale starší, než Váš Honza. . Jsem velký trouba, že se věnuji velkpostroužkovým ozimým - Jovan, Havran, Havel,mrzí mě že letos nemám " super" Bjetin. A přiznávám amatérismus: ještě nikdy jsem se za dvacet let neodvážil jít do nepaličáku. 
    8. 11. 2019 7:24 Jan Kozák
    Já "jedu" víc než dvacet sezón a také dělám pořád chyby. U toho Jovanu jde o nedorozumění. Jovan byl vyšlechtěn z krajové odrůdy, která se v dané oblasti pěstovala mnohem dříve, než jsem se pustil do šlechtění, dokonce mnohem dříve, než jsem přišel na svět. A tento  materiál se i nadále pěstuje a pravděpodobně ho máte i Vy.

    Ořešák

    5. 10. 2019 0:00 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Malopěstitel: Pomalu opadává listí z ořešáku, chystám se na dvacátou sezónu. Pozemek po ničem je zrytý měsíc. Už rozdružuji, zítra namořím Havran, Havel, druhé a třetí místo po Mojem! Během dvou týdnů jde do země. Je asi vtipné a neuvěřitelné, že ten můj, pracovně nazvaný "Pavel", vydrží přes rok při pokojové teplotě. Pane inženýre, jaké martírium bych musel absolvovat, abych si zaregistroval odrůdu? 
    5. 10. 2019 21:12 Jan Kozák
    Po vstupu do EU je možné přihlásit k registračnímu řízení novou odrůdu, která je ozdravena minimálně o virus OYDV. To se dělá laboratorně. Pokud byste si chtěl takovou laboratoř zřídit, počítejte s náklady v řádu stovek tisíc. Dá se to však zařídit u již existující  laboratoře, což je levnější. To by bylo v řádech tisíců, max. desítek tisíc ročně. Ozdravený materiál byste dále množil a šlechtitelsky sledoval v technickém izolátu, na nějž by Vám asi sto tisíc stačilo. Samozřejmě byste musel podle potřeby měnit sítě. Od samotného prvního ozdravení po žádost k registraci uběhne nějakých šest osm let. Pokud se zadaří do deseti let můžete mít odrůdu zaregistrovanou, nákladově se za tu dobu dostanete někam mezi půl a tři čtvrtě milionu. Ale ani uvedení nové odrůdy do oběhu od neznámého subjektu není záležitost jednoduchá a levná.
    7. 10. 2019 21:00 Pavel Dohnal
    Velmi Vám, pane inženýre, děkuji za odpověď. Přesně tak jsem si to představoval. Proto máte moji hlubokou úctu a obrovský obdiv! Mnozí ani netuší, co vše to obnáší, jak udržet kvalitu toho, co už máte, co jste těžkou prací dokázal a musíte stále obhajovat. Držím palce a děkuji Vám za všechny cenné informace. 

    Sadba

    4. 8. 2019 19:15 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobrý deň, už ste tu viac krát rozoberali rozdiel medzi bezviróznou sadbou a takzvanou nebezviróznou alebo klasickou. Ak to nie je tajomstvo a mohli by ste mi napísať aká je to tá klasická sadba? Ak si napríklad od vás kúpim sadbu Bjetinu (nie bezviróznu) je to cesnak, ktorý skontrolujete napríklad či je dostatočne veľký, má dostatočný počet strúčikov, nie je mechanický poškodený, kontrolujete predpokladám aj prítomnosť háďatka alebo plesne (to sa asi robí len na niekoľkých vzorkách od daného pestovateľa). Ale dosť sa tu rozoberalo aj napádanie vírusmi, ozdravujete aj túto sadbu aspoň občas, alebo kontrolujete ako veľmi je už napadnutá vírusmi? A druhá otázka, čítal som tu, že nie je povolené nič chemické proti virózam, ale dá sa niečo robiť pred sadením, prípadne po zbere, napríklad nepomáhajú nejaké medziplodiny alebo vápnenie? Ďakujem a dúfam že sa neopakujem ale nenašiel som tu odpovede na tieto otázky.
    10. 8. 2019 19:37 Jan Kozák
    Nejenže není nic chemického proti virózám povoleno, ono také neexistuje nic, co by viry hubilo a přitom nezahubilo i hostitelskou rostlinu.
    Jedna věc je jistá: neexistuje rostlina česneku, která by nebyla virózní, to prostě nejde. I tzv, bezvirózní česnek, který právě vyjde z laboratoře je virózní. Pouze některé druhy virů jsou v něm ve velmi malé koncentraci. Podle evropské legislativy musí být nově registrované odrůdy povinně ozdraveny od jediného viru a to OYDV (virus žluté zakrslosti cibule). Ale i v tomto ozdraveném česneku tento virus, byť v malé koncentraci, je. Při dalším pěstování se koncentrace virů zase zvyšuje, proto je nutné častěji obměňovat sadbu.
    Klasické odrůdy se neozdravují, jejich udržovací šlechtění směřuje k toleranci, která zaručuje držet takovou odrůdu v trvale dobrém výkonu.
    Závěrem: proti virům se nesnažte bojovat, nezvítězíte.

    určenie odrody

    28. 7. 2019 11:29 Zakladatel vlákna: Jozef Faltin
    Dobrý deň, chcem Vás poprosit o určenie odrody. Posielam foto. Ďakujem pekne. S pozdravom Jozef.
    123
    29. 7. 2019 21:13 Jan Kozák
    Pokud by to bylo složitější, takové fotky by moc nenapověděly. Ale tady je to prosté: máte nějaký klon tzv. ruského paličáku. (Píše se malé "r", protože nejde o název odrůdy.)
    30. 7. 2019 9:26 Jozef Faltin
    Ďakujem

    odrůda

    5. 7. 2019 13:52 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Všichni chválí česnek rusák z Urajiny. Co je na něm tak dobrého. Myslím že jste v minulosti tady něco o tom psali ale nemohu už najít. Děkuji za odpověď. Já mám  ty Vaše a jsem s nimi spokojená.
    9. 7. 2019 21:10 Jan Kozák
    Nevím, koho myslíte výrazem "všichni". Ale označení "rusák" se občas objevuje pro označení toho či onoho klonu tzv. ruského paličáku. Jako každý jiný česnek má svoje přednosti i zápory. Mezi přednosti patří spolehlivost ve výnosu v suchých oblastech a ostrá chuť. Mezi zápory větší nebo menší pachuť, nízký množitelský koeficient a nám vadí to, že je šiřitelem viróz, ačkoliv žádné manifestační projevy u něj nejsou patrné.

    Sadba

    2. 7. 2019 14:19 Zakladatel vlákna: VLADIMIR HAJDIN
    Dobry den prosím o vysvětlení co je bezvírozni sadba a ozdraveny klon a približne kolik roku sa může používat na sadbu a ktore odrody sa můžou sazet dokola napriklad Anton.Lukan ďakujem za odpoved 
    2. 7. 2019 19:27 Jan Kozák
    "Bezvirózní" sadba je materiál laboratorně ozdravený od jednoho nebo i několika virů. Povinně musí být ozdraven od OYDV (virus žluté zakrslosti cibule). Ozdravením se zvyšuje výnos.  Při dalším pěstování dochází postupně k reinfekci a tím i snižování výnosu. Nedá se předem stanovit, kolik roků můžete tuto sadbu dál používat. Záleží na tlaku infekce v dané lokalitě a v daných letech. Někdy pozorujete znatelné snížení výnosu už druhým rokem, jindy můžete být spokojen třeba pět let.
    Naproti tomu klasické neozdravené odrůdy můžete, pokud budete mít šťastnou ruku při výběru sadby, přesazovat několik desítek let. Mezi tyto odrůdy patří Lukan, Jovan, Vekan, Stanik, Mirka, Matin, Anton, Bjetin.
    2. 7. 2019 19:32 VLADIMIR HAJDIN
    Ďakujem za odpoveď.

    nové cibulky?

    1. 7. 2019 11:55 Zakladatel vlákna: Alena Červenková
    Dobrý den. Ráda bych se zeptala co se nám to urodilo. Nejsem žádný odborník a na česneku to vidím poprvé. To jsou jako nové cibulky? Měla jsem několik odrůd a ani u jedné jen Anton. Každý kdo to viděl se smál a nazval to prsatým česnekem :-)
    Děkuji za odpověď a přeji hezký den Červenková Alena
    Antonanton_
    1. 7. 2019 12:45 Jan Kozák
    Prsatý česnek - to jsem ještě neslyšel, ale líbí se mi to. Zvláště první snímek toto může evokovat.
    Jedná se o fyziologickou poruchu širokolistých nepaličáků, kdy jsou středové stroužky vyneseny nad cibuli, někdy i ve dvou i třech poschodích. Tyto stroužky se dají normálně konzumovat, případně je můžete použít na sadbu.
    3. 7. 2019 18:26 Jozef Sisak
    Pozdravujem -  mam tuto poruchu tiež v Ruskych odrodach : Soči 56 nepaličak
    a Gulliver jarna vysadba PALIČAK v zimnej vysadbe všetko v poriadku .
    gulsoc

    Žloutnutí

    13. 5. 2019 20:59 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Já žasnu, jak zde máte krásný česnek, pěkně zelený. Já mám také krásně vysoký, ale barva už taková není. Snad nikdy nedocílím toho, aby nebyl žlutý. Letos jsem si říkala, už bude nádherný a zase žlutý a to ještě více než loni. Nejsem si jistá, ale myslím, že to je zimou v noci jsem 600 m.n.m.. Dá se vůbec někdy vypěstovat, aby byl i u nás takový? Ale soused má zelený, nevím co má za odrůdu, ten uřčitě nekupoval od p. Kozáka, myslím tak z obchodu. Zdá se mi ovšem, že česnek, který jsem koupila od p. Kozáka před 3 roky si už pomalu zvyká a ten je o něco lepší, než ten co mám z 2018.Zítra vyfotím, nyní je už tma.
    18. 5. 2019 20:39 Helena Malá
    Tak posílám ty slíbené fotky, dříve to nešlo. Tak nevím jaký to bude mít vliv na úrodu. NEVÍM PROČ JE TO OTOČENÉ , SNAD JE DOBŘE VIDĚT.
    ČESNEKČESNEKČ
    19. 5. 2019 7:48 Jan Kozák
    Fyziologické poruchy, mezi něž se řadí i žloutnutí špiček listů, jsou ovlivněny mimo jiné i odrůdou. Asi nejméně tímto trpí tzv. ruské paličáky.
    23. 5. 2019 19:55 Helena Malá
    Děkuji pane Kozáku, ale stejně budu pěstovat ty Vaše. Oni si pomalu zvyknou, za 5 let tu budou jako doma. Ty první si už trochu zvykají na drsnější podmínky Vysočiny, jsou o něco lepší, mám je tady asi 4 roky.Můžete mé pozorování  potvrdit? Možná je to jen domněnka. Děkuji
    23. 5. 2019 20:06 Jan Kozák
    Mohu to potvrdit, dokonce i zkušenostmi (ne vlastními) z Ameriky. Česneku skutečně někdy trvá několik roků než se aklimatizuje. Zcela opačnou zkušenost mám s tulipány, u nichž právě změna prostředí pomohla v prvním roce a postupně upadaly.

    Klasifikace

    29. 4. 2019 23:37 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, na různých anglickojazyčných stránkách lze najít klasifikaci česneku do skupin purple striped/ marble striped / rocambole / porcelain ...
    Mně osobně to moc smysl nedává, kvůli přirozené variabilitě, závislosti na podmínkách, (pro mě) nejasným hranicím mezi skupinami i faktu, že nejspíš jediná mutace udělá ze Slavinu Havla... 
    Chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaká smysluplná klasifikace morfologická nebo podle předpokládané fylogeneze... nebo jakákoliv jiná.
    Předem děkuji.
    Václav Kavka
    Zařazeno: Odrůdy česneku
    2. 5. 2019 19:32 Jan Kozák
    Já o tom nevím.

    Odrůdy

    6. 11. 2018 20:46 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Zdravím p. Jana Kozáka. Prosím Vás, můžete mi nějak osvětlit Vaše vizionářské schopnosti, kdy jste schopen z talířku p. Sobkové z 2.11. vyvěštit, že je to jednoznačně Bjetin? Neochutnáte, nepřivoníte, nevidíte cibuli v řezu. Jak a kde to Vaše oko vidí? Velmi to obdivuji. Většina česneků má dnes skoro bílou barvu sukní, pod ním fialové zbarvení. I Slavin býval fialovější, a to o hodně!! Když jsem za Vámi přijel do Buchlovic a věnoval Vám půlkilo svého vzorku s tím, že vydrží rok v bytě, nikdo mi kolem nechtěl věřit. Trvám na tom! Rok v 22 stupních. Řekl jste: pravděpodobně krajová odrůda Jovanu. Kdysi jsem byl pyšný na ty čtyřstroužkové palice. Nerentabilní.! Postupně jsem se výběrem dopracoval k 6. Při rozdružení  odlomím 3 stroužky a další 3 mají svoji suknici. Jovan to mívá. A co Přerovský? Máte nějaké info? 
    Zařazeno: Odrůdy česneku
    7. 11. 2018 16:56 Jan Kozák
    Odrůda Přerovský byla nepaličák.
    8. 11. 2018 7:39 Jozef Sisak
    Pozdravujem vas p. Dohnal. Určenie odrody je problem a p.Kozak to hodnoti na zaklade svojich vznalosti.  2x som vas žiadal o kontakt mimo tejto diskusie ale marne . Sam tu pišete  ako ste vyberom zmenil pôvodny cesnak . Pri nasavani informacii z internetu som našiel reportaž s Buchlovic kde p. Kozak pri jednom predajcovi hodnoti cesnak Anton a vo vedľajšej prepravke je regionalna odroda bez mena ako kopia Antona , rozdiel je poznatelny len v poraste po zbere je zozlišenie odrôd mizive,čo konštatoval aj pestovateľ !! Možno je to tak  aj  s vašim  JOVANOM  . Je len škoda že je LEN VAŠ !
    8. 11. 2018 16:56 Pavel Dohnal
    Zdravím p. Sisak. Jak budu mít víc času, pořešíme něco. Letos byla mizérie, měl jsem jen chcípáky skrz sucho a 250 ks a to 4 odrůdy, takže jsem to taktak zachránil. Letos dávám aspoň 1200, mého asi 400, prakticky celá loňská úroda. S tím určováním si myslím, že to nemůže být jednoduché, hodně stroužků je podobných a jak píšete, je to i o porostu - barva a tvar listů. Pan Kozák se mě třeba ptal, jak vypadají pacibulky, kolik a jaké velikosti jsou. Tak si asi představuji určování. Nemluvím o chuti. Nemůže to být jednoduché. Letos mám z Buchlovic i Karel IV., vypadá a chutná velmi dobře. 
    8. 11. 2018 19:40 Jan Kozák ml.
    Mohu se, pane Dohnale, zeptat, o jakou odrůdu se podle Vás v příspěvku ze 2. listopadu jedná, když Bjetin byl podle vás určen chybně? Případně mezi kterými odrůdami se stejnou cibulí, a rozdílným zbytkem rostlin váháte?
    8. 11. 2018 21:52 Pavel Dohnal
    Pane Jane ml. Zdravím Vás. Ať čtu jak umím, nikde nevidím, že bych polemizoval s určením Bjetin p. Sobkové z 2.11. Vypadá tak. Stejně jako u p Malé včera. Nepsal jsem o tom, že by byl určen chybně!! Ba naopak. Vypadá jako Bjetin. Nemyslel jsem nic ironicky, když čtu svůj příspěvek znovu a znovu, mohlo to tak vyznít. Upřímně a vážně obdivuji schopnost identifikovat odrůdu z talířku bez  horizontálniho řezu. Bez fotky listí. Bez pacibulek... Bez ochutnání. Teď se budu stydět, ale kolik je v ČR asi odrůd? 300? Minimálně! Prošlo mi rukama a půdou jen asi 30. Jen ještě neumím poznat česnek z fotografie. I rád bych se k Vám někdy přijel podívat na brigádu, jen se něco dozvědět. A ty laborky vidět...
    10. 11. 2018 7:32 Jozef Sisak
    Ďakujem za pozitivnu odpoveď ! Pre tento rok sa nemôžem sťažovať. Moje 2 odrody ktore ťaham len 10rokov ma nesklamali . Novo nakupene skončili v kuchyni .Na zaklade vlastnych skusenosti , nove odrody objednavam s viacerych zdrojov po par kuskov čo sa znova potvrdilo. Prva zasielka s Ruska rokambol šokoval  veľkosťou a guliver bol nahradeny neznamov
    odrodov,  už je s neho cesnakova pasta až na par stručikov. Dufam že 2 zasielka bude obsahovať original gulivera . Čaka ma vesela sezona 6-8 odrôd. Karla IV som skušal 2 roky skončil v kuchyni a už ani nepamätam prečo .
    11. 11. 2018 18:39 Pavel Dohnal
    Ozvu se. Něco bych ještě našel na poštu. 

    Výběr odrůd

    23. 9. 2018 16:41 Zakladatel vlákna: Jaroslav Peták
    Dobrý den, pane ing Kozáku, chtěl bych se zeptat jaké odrůdy by jste mi doporučil. Žiji na Příbramsku hned pod Brdskými hřebeny v nadmořské výšce od 440 m.n.m. do 500 m.n.m. Půdy jsou tu písčito-hlinité až hlinito-písčité se středním až vyšším obsahem jílu. Vybral jsem si tři odrůdy a to Lukan, Záhorský II. a Havran, ale nejsem si jistý zda  těmto odrůdám budou vyhovovat víše zmíněné podmínky prostředí a proto bych vás chtěl poprosit zda by jste mi neřekl jestli jsou tyto odrůdy pro tento kraj vhodný a v případně, že ne tak mi doporučil nějaké jiné. Děkuji za odpověď. 
    23. 9. 2018 18:15 Jan Kozák
    Ani uvedená nadmořská výška ani uvedený půdní typ nejsou limitujícími faktory pro výběr odrůd. Těch vlivů daného prostředí je několikanásobně víc, navíc působí ve vzájemných vztazích. I ve zdánlivě stejných podmínkách nemusí stejné odrůdy vykazovat stejný výsledek. Proto je vždycky nejlepší zkusit těch odrůd několik. Vlastně to máte v úmyslu.
    24. 9. 2018 18:25 Vladimír Konvalina
    Dobrý den pane Petáku,
    pěstuji česnek od pana Ing.Kozáka už pátým rokem v nadmořské výšce 460 m.n.m.S velkým úspěchem pěstuji Bjetin,Vekan,Havran. Havla mám teprve druhým rokem a je už také lepší.Naopak končím s Benátčanem,ten se mi nedaří.Přeji Vám i panu Ing.Kozákovi hodně úspěchů.
    26. 9. 2018 16:13 Pavel Dohnal
    Mám výborné zkušenosti s Bjetinem, ten snad roste i v betonu!! A i Jovan můžu velmi doporučit. 
    5. 10. 2018 10:57 Helena Malá
    Dobrý den pane Petáku, já  v nadmořské výšce 600 m.n.m.,  zemina mizerná a tak hodně dokoupená, byl samý jíl. Havran, Bjetin ten je výborný a Havel. Já zase končím s nepaličáky, ty se mi vůbec nedaří. Lukan tedy ne, Vekan jak kdy. Chce to vyzkoušet.

    Názor

    15. 8. 2018 7:41 Zakladatel vlákna: Polický Antonín
    Dobrý den pane Kozák chci se zeptat na váš názor co říkáte na Bělský rusák nebo Ruský paličák. Jsou tyto odrůdy dobré ještě na pěstování? Děkuji 
    15. 8. 2018 19:56 Jan Kozák
    Bělský rusák ani Ruský paličák nejsou odrůdami. Jsou takto a různě podobně označovány nějaké klony tzv. ruského paličáku. A těch jsou stovky. Já sám jsem jich měl počátkem devadesátých let přes dvě stě, ale žádný z nich jsem nedovedl k registraci nové odrůdy. Z mého šlechtitelského pohledu nevýhody převažují nad výhodami. Jak tak cestuji po republice, s výrazem Bělský rusák jsem se mnohokrát setkal, ale často se jednalo o různé klony.

    odrůda Slavin

    27. 7. 2018 14:47 Zakladatel vlákna: Jiří Procházka
    Dobrý den, v textech se objevuje odrůda Slavin a Slavin II.  Jde o stejnou odrůdu? Pokud ne, jaký je v nich rozdíl.
    děkuji za odpověď
    27. 7. 2018 15:04 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Toto je odpověd´ pana ing. Kozáka ze dne 10.7. na dotaz ohledně Slavinu: Slavin II je ozdravenou formou původní odrůdy Slavin. Všechny znaky i vlastnosti zůstávají zachovány, Slavin II má v prvních generacích trochu vyšší výnos oproti původnímu Slavinu.

    Určenie odrody

    26. 7. 2018 21:27 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Vopred ďakujem za čas ktory venujete a nielen mojej otazke. Pestovaniu cesneku sa venujem asi 10 rokov. Po asi 6 ročnej prestavke som sa dostal k 2 hlavičkam cesneku neznamej odrody  /2012/ Pre vlastnu potrebu som ho nazval KASIS . Po prečitani diskusie som niektore fotografie dorabal po čiastočnom sušení. Vyška rastlin po pacibulky 80 cm. Minulu zimu som ho pokusne skladoval spolu s španielsky cesnak GARDONS /objednany v Španielsku priamo/ a polskym ZAPAS ktory ponukal len jeden pestovatel.Ako jediny to zvladol, aj napriek tomu som na jar 2018 vysadil čo sa  dalo.  Jesenna vysadba je paličak zatial čo jarna je ešte v zemi a rastie zatial   ako nepaličak! Moje badanie ma priviedlo až k odrode  ČERVENY CESNAK Z RUMUNSKA .  Aký je Vaš nazor?
    neznamaodrodakkkkkkk
    29. 7. 2018 21:30 Jan Kozák
    Ani odpověď vím nebo nevím není minutová záležitost. Váš KASIS neumím určit. Ale musím připojit poznámku: v evropském registru odrůd je uveden název španělské odrůdy Gardos, odrůda Zapas tam není, znamená to tedy, že se sadba pod tímto názvem nemůže uvádět do oběhu.
    1. 8. 2018 19:58 Jozef Sisak
    Aj tak ĎAKUJEM s gardosom sa skusim pobavit , zapas vyšiel ako podvod  či omyl, ak vyberiem jarnu sadbu kasisa tak pridam fotografie zatial je "NEPALIČAK"
    13. 8. 2018 17:43 Jozef Sisak
    Jarnu sadbu "KASIS" SOM VYBRAL ako sa ukazalo tak SKORO , vyšiel ako cibulovy cesnak . Planujem pokus opakovat na buduci rok.
    kkkK
    13. 8. 2018 18:01 Jozef Sisak
    Dodatočne prosim o adresu na Europsky register odrod . Ďakujem.
    14. 8. 2018 21:20 Jan Kozák
    Skutečně ten Váš Kasis tam mohl ještě několik dní být, ale stejně byste i později sklidil jednostroužkové cibule. To ozimé a zvláště velkostroužkové paličáky při jarní výsadbě běžně dělají.
    Evropský registr odrůd česneku najdete např. zde: http://ec.europa.eu/food/plant/plant_propagation_material/plant_variety_catalogues_databases/search//public/index.cfm?event=SearchVariety&ctl_type=H&species_id=42&variety_name=&listed_in=0&show_current=on&show_deleted=
    29. 8. 2018 20:19 Jozef Sisak
    Zdravim. Zaujal ma prispevok p. Pavel Dohnal 25.7. doniesol vam vzorku svojho cesnaku ? Zaujala ma skladovataľnosť. Mam zaujem o informacie ako aj opripadnu vzorku na pestovataľsky pokus.

    Úspěšné odrůdy 2018

    25. 7. 2018 12:04 Zakladatel vlákna: Martin Tichý
    Dobrý den pane Kozáku.Jaké odrůdy jsou u vašich množitelů letos jejvýnosnější a jaké nejméně výnosné?Budeme li to brát plošně.Moc děkuji za odpověď.S pozdravem,Martin Tichý
    27. 7. 2018 11:38 Alois Juráň
    To přece záleží na podmínkách! půda klima srážky atp..a pak každý od česneku očekává něco jiného.někdo chce ostrý někdo ne ..a výnosnost je i o počtu stroučku !

    nové odrůdy

    16. 2. 2018 20:31 Zakladatel vlákna: Antonín Tesař
    Dobrý den, někdy v r. 2016 a  2017 jste uváděli, že p. V. Kozák má připraveno několik nových šlechtění česneku. Kdy se můžeme těšit a můžete prosím uvést již nyní nějaké bližší informace? 
    19. 2. 2018 6:51 Jan Kozák
    Máme skutečně několik nových perspektivních klonů. Vzhledem k tomu, že se v současné době mohou v EU registrovat pouze ozdravené odrůdy, musíme si ještě několik let počkat.

    květenstvi

    6. 11. 2017 21:33 Zakladatel vlákna: VLADIMIR HAJDIN
    Dobrý den mam dotaz na počet květenství u odrody havel a havran.Děkuji za odpověd.✉
    7. 11. 2017 17:09 Jan Kozák
    Možní jste jen špatně formuloval otázku a zajímal Vás počet pacibulek v jednotlivých květenstvích. Havran jich má běžně 80 - 100, Havel 300 - 400.
    7. 11. 2017 19:48 VLADIMIR HAJDIN
    Ano mal som na mysli pacibulky,ešte raz dakujem.

    Odrůda Havel

    6. 11. 2017 17:55 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý den, 
    zakoupil jsem u Vás odrůdu Havel a zaujal mne rozdíl mezi jednotlivými partiemi. U jedné partie jsou cibule 4 stroužkové a menší, u další převážně 8 stroužkové s odlišným tvarem stroužků ( podlouhlé). Má na to vliv jen lokalita pěstování? Děkuji za odpověď. 
    Rozdílné partie
    6. 11. 2017 19:22 Jan Kozák
    Ano, je to tak, jak uvádíte. Vliv má lokalita i ročník.

    Jak se česnek šlechtí?

    4. 10. 2017 22:23 Zakladatel vlákna: Ing. Petr Vejřík
    Dobrý den,
    předně musím uznat, že si vážím Vaší práce. V hlavě mi ovšem stále vrtá myšlenka. Jak se vlastně česnek šlechtí? Dle mých informací, není tato rostlina schopna se generativně rozmnožovat. Vegetativní množení tak produkuje klony mateřské rostliny. Ty jsou  tedy stále do nekonečna geneticky stejné jako původní rostlina. Jak je možné, že vzniklo tak nepřeberné množství odrůd? Nemám zájem Vám rozhodně fušovat do řemesla, česnek je mým okrajovým koníčkem. Jen otázka, na kterou mi ještě nikdy, nikdo neodpověděl. Vy to přeci musíte vědět, když sám česnek nějakým způsobem šlechtíte. S pozdravem a přáním mnoha úspěchů Petr Vejřík. 
    5. 10. 2017 22:02 Václav Kozák
    Vážený pane Vejřík,
    máte pravdu, že česnek není schopen generativního množení. Proto je u něho i specifické šlechtění. Nové genotypy vznikají mutacemi. Při šlechtění se nejčastěji vychází ze spontánních mutací nebo z krajových odrůd. U nich jsou prováděny několik let výběry a ozdravování od virů (jen velmi zjednodušeně). Na odrůdě se proto musí pracovat obvykle 7 - 10 let, než je připravena k registraci. K registraci se však dostane jen poměrně nízké procento genotypů, na kterých se pracuje, protože až v průběhu šlechtění je možné vyhodnotit jejich vlastnosti. Nelze totiž k existující odrůdě přikřížit genotypy s žádanými vlastnostmi nebo např. donor rezistence, jako je tomu při šlechtění rostlin s generativním množením. Dá se říci, že kvůli tomu je to větší "dobrodružství".
    5. 10. 2017 23:13 Libor Hejduk
    Dobrý den,
    každopádně musí být inspirativní pouštět se do takových dobrodružství. Pro nás nepoučené laiky, nejen v oblasti šlechtění, by bylo ohromující jen si o tom popovídat a vidět vás při práci. Obdivuji Vás a Vašeho učitele a otce v tom, jak držíte nad vodou a vracíte do povědomí takový pojem, jakým je český česnek. Ať se dále daří.
    Ohledně ozdravování by mě ale velice zajímal základní princip, jak je možné ozdravit sadbu od virů. Sám se sice zabývám viry, ne tedy rostlinými, ale konkrétně pracuji s kmeny viru klíšťové encefalitidy, ale jako možné varianty mě napadá snad jen ozdravení látkami s antivirovým účinkem, pěstování klonů v podmínkách nepříznivých pro virus a selekci zdravých klonů. Nebo jen čistá selekce? nevim, netušim, ale strašně mě ten princip zajímá. Samozřejmě pokud není součástí vašeho know-how.
    9. 10. 2017 13:20 Ing. Petr Vejřík
    Moc děkuji za
    odpověď,

    trošku jsem ji z
    části čekal, že půjde o tkáňové kultury. In vitro kultivace zřejmě přispěje i k ozdravení česneku. Nenapadlo mě však,
    že se mohly i v dnešní době uchovat staré krajové odrůdy. A
    přikřížit divoké česneky se nedá? Četl jsem o mnoho druzích,
    které mohly být prapředky kulturního česneku. Nebo jsou také
    sterilní? Kdysi dávno jsem se učil o možnosti rozpuštění buněčných a jaderných stěn vpravení chromozomů z jiné rostliny. Tím se požadované vlastnosti upravit nedají? 
    10. 10. 2017 23:21 Alois Juráň
    Už vám as neodpoví..

    Česnk Havran

    18. 9. 2017 20:10 Zakladatel vlákna: Polanský Stanislav
    Prosím o vysvětlení proč je Haran ve středu dutý na rozdíl třeba od Veganu.
    Děkuji za odpověď.
    Vegan vs.havran
    Zařazeno: Odrůdy česneku
    19. 9. 2017 21:17 Jan Kozák
    Havran má proti Vekanu (ne Veganu) hlubší dormanci (vegetační klid). Proto klíček ještě nedorostl do středu stroužku. Když stroužek rozříznete níž, bude kanálek stejně zaplněný jako u Vekanu na snímku.

    Jiří Božetický

    15. 9. 2017 9:47 Zakladatel vlákna: Jiří česnek
    Z vaší staré odrůdy byl v roce 1988 vyšlechtěn Trystan trpící zakrslosti cibule,pouze 4 stroužky místo 8 zejména v těžkých půdách.
    15. 9. 2017 12:34 Jan Kozák
    Odrůda Tristan byla vyšlechtěna ze staré odrůdy Moravan, registrována byla ve druhé polovině devadesátých let. Česnek pana Horáka na Moravan nevypadá.

    Odrůda česneku

    8. 9. 2017 5:43 Zakladatel vlákna: Marcela Bulíčková
    Dobrý den, náš místní zemědělec prodává česnek, který má vždycky jen čtyři stroužky. Takto mně i vyroste. Nevíte prosím o jakou odrůdu jde? Je to český česnek?ˇLetos mám koupený od Vás česnek Anton, který má stroužků jak píšete víc (včera mi došel, ještě jsem nerozbalila) Předpokládám, že tak bude i rodit. Je to tak? Děkuji za odpověď.
    8. 9. 2017 7:36 Jan Kozák
    Vašeho  místního zemědělce ani jeho česnek neznám, proto se k jeho odrůdě nemohu vyjádřit.
    Počet stroužků v cibuli  je odrůdovou vlastností. Lokalita a ročník ho ovlivňují pouze v omezené míře.

    DNA

    16. 8. 2017 21:13 Zakladatel vlákna: Vojtěch Posolda
    Dá se zjistit nějakým způsobem, třeba jsko u lidí, o jakou odrůdu česneku se jedná.  Děkuji za odpověď. 
    17. 8. 2017 0:52 Alena Mihulková
    Dá. V loni skončil pětiletý výzkumný projekt v rámci VŠCHT a VÚRV v Praze. Dodávali jsme do něho vzorky. V rámci rozborů dokáží identifikovat českou registrovanou odrůdu.  V rámci této metody se odhaluje falšovaný česnek- myslím tím, vydávání dovozového česneku za naše české odrůdy. Kontroly ČOI této možnosti využívají.
    Letošní Havran

    Síla česneku

    21. 7. 2017 20:56 Zakladatel vlákna: Fiala petr
    Pane Kozáku, vzhledem k síle agresivity česneku byste seřadil odrůdy: Havran, Jovan, Slavín ? Děkuji, Fiala
    23. 7. 2017 6:49 Jan Kozák
    Tyto tři odrůdy bych asi postavil vedle sebe.

    Opakované použití sadby

    4. 5. 2017 19:59 Zakladatel vlákna: Miroslav Čivrný
    Dobrý večer, které Vaše odrůdy se můžou bez větších ztrát opakovaně použít na sadbu. 
    Jedná se o tzv. "nebezvirózní"? 
    Děkuji Miroslav 
    6. 5. 2017 23:55 Václav Kozák
    Vážený pane Čivrný,
    opakovaně lze sázet i odrůdy bezvirózní, k výraznému snížení výnosů vliem virů dochází až po několika letech. Nicméně je vhodné sadbu čas od času obměnit, někteří pěstitelé mění sadbu každým rokem, jiní vysazují opakovaně 2 - 3 roky, někdy i více. Záleží i na stavu půdy, v které je česnek pěstován.
    7. 5. 2017 10:41 Miroslav Čivrný
    Děkuji,můžu tedy z paličáků: Slavin, Jovan, Bjetin, Blanin  II, Mirka, Stanik a nepaličáků:Lukan, Martin, brát jako odrůdy "nebezvirózní", "neozdravené"


    Ještě jednou děkuji. Miroslav 
    9. 5. 2017 15:05 Václav Kozák
    Z tohoto seznamu je odrůda Blanin II bezvirózní, ostatní jsou klasické neozdravené odrůdy.
    9. 5. 2017 15:51 Miroslav Čivrný
    Pane inženýre děkuji, čerpal jsem info z vaší nabídky česneku a chtěl jsem se jen ujistit že je to tak. U odr. Blanin II jsem nic takového nenašel,asi jsem se přehlédl.. 
    Jinak ještě jednou děkuji, Miroslav 

    osud odrůdy Mirka II

    13. 2. 2017 11:46 Zakladatel vlákna: Mareš
    Dobrý den pane inženýre,
    dovoluji se zeptat, zda bude již letos konečně k objednání odrůda Mirka II, která je podle údajů NOÚ v registračním řízení už nejméně tři roky. Jaké "mouchy" zkušebníci po tolik sezón u této ozdravené odrůdy hledají? Že by odolnost proti ptačí chřipce nebo moru prasat? Z ohlasů zahrádkářské veřejnosti vím, že tato ozdravená odrůda původní Mirky je netrpělivě očekávána, protože původní sadba Mirky je už za zenitem a to jak výnosově, tak ve skladovatelnosti i zdravotním stavu. Je mi jasné, že průběh registračního řízení ze své pozice ovlivnit nijak nemůžete, ale informaci o dosavadních výsledcích registračních zkoušek a přibližném termínu povolení této odrůdy by Vám dát měli. A to tím spíš, že jste účastníkem řízení, jehož náklady jste musel ze svého zaplatit.
    Za odpověď Vám předem děkuji
    16. 2. 2017 3:33 Václav Kozák
    Vážený pane Mareši,
    musím Vás zklamat, ale žádný nástupce odrůdy Mirka v registraci není. Pro jistotu jsem se podíval i na NOÚ, jestli tam není uvedena nějaká chyba, ale ani tam jsem na odrůdu, kterou uvádíte, nenarazil.
    Krátce se však vyjádřím k dalším informacím ve Vašem příspěvku.
    Je nutné si říci, že je významný rozdíl mezi kvalitou a kvantitou, ač mnoho spotřebitelů tyto dvě věci spojilo v jedno a za hlavní ukazatel kvality považují kvantitu (jak u zeleniny, tak u ovoce). Některé odrůdy, jako např. Matin čí Mirka, nebyly zařazeny do sortimentu s předpokladem, že se bude jednat o odrůdy pro velkopěstitele, ale spíše jako doplňková odrůda či rarita pro zahrádkáře a drobné pěstitele. Ne každý pěstitel totiž u česneku preferuje maximální výnosy, proto i tyto odrůdy si našly své stálé zákazníky a pěstitele, kteří upřednostňují vlastnosti, které jim nabízí právě tyto konkrétní odrůdy. Jestliže pěstitel upřednostňuje velké výnosy, má výběr z více než 10 dalších odrůd, které naše šlechtitelská firma nabízí.
    Důsledkem ozdravení odrůdy od virů je obvykle zvýšení výnosů (ne zcela vždy, proto se při šlechtění vybírají klony, u kterých při ozdravení opravdu k významnému navýšení výnosů dochází). Skladovatelnost ani náchylnost či odolnost vůči chorobám a škůdcům se však ozdravením od virů nemění.
    Asi jsem Vás tímto moc nepotěšil, věřím však, že Vás potěší alespoň fakt, že nyní intenzivně pracujeme nejen na zlepšení stávajících odrůd, ale i na vývoji několika zcela nových odrůd, které budou k registraci připraveny v nejbližších letech.
    1234Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne