Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Choroby česneku Zpět na diskusi

    Plíseň na česneku

    6. 7. 2022 21:48 Zakladatel vlákna: Klára Kyralová
    Dobrý den, na fialové odrůdě česneku (bohužel neznám název odrůdy, sadbu jsme dostali) jsou po sklizni téměř na všech dole kolem kořenu takové béžové stroupky, někdy je to i prasklé...stroužky jsou ovšem na pohled v pořádku, žádné skvrny ani zápach. Fotku se pokusím přiložit. O co by se mohlo jednat, a lze stroužky konzumovat? Pokud ano, můžeme uskladnit celé palice, nebo raději např. Nasusit? (Fialová odrůda byla na záhonu smíchaná s bílou, a ta je v poradku). Děkuji 
    Plíseň?Plíseň?Oloupané stroužky
    8. 7. 2022 20:26 Jan Kozák
    Vypadá to na fuzárium. Cibule můžete normálně konzumovat, ale uskladnit pouze krátkodobě; čím rychleji česnek zpracujete, tím lépe.

    choroba česneku

    26. 6. 2022 13:16 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den, myslím, že mám na rostlině Bíle sklerotium, česnek je letos spíše vysoký cibule jsou také velké, špičky začaly docela brzy žloutnout ale i u těch co jsou zdravé. Ty cibule po umytí jsou jinak krásné, ale asi vyhodit. Je to ta choroba nebo je to Fuzárium, jak nejlépe poznám. Pokud by bylo třeba rozříznout pro lepší určení nebo něco jiného tak provedu. Děkuji  
    chorobachoroba česneku
    26. 6. 2022 17:42 Jan Kozák
    Žádné velké štěstí Vás nepotkalo. Je to bílá sklerociová hniloba. Každopádně všechno skliďte, bezpříznakové cibule použijte na konzum, napadené zlikvidujte.
    27. 6. 2022 15:36 Jozef Sisak
    Postihnute cibule pošlite ::Na čerstvosti vzorku nezáleží, ale protože je hodně teplo a čerstvé
    cibule by cestou hnily, bude lepší nechat je aspoň trochu zaschnout.
    Potřebují několik stovek cibulí, budou vděčni za jakékoliv množství.
    Dodací adresa je: Mendelova univerzita v Brně, k rukám doc. Ing. Ivany
    Šafránkové, Ph.D., Zemědělská 1, 613 00  Brno.

    Sclerotium cepivorum

    15. 6. 2022 19:20 Zakladatel vlákna: Jan Kozák
    Jisté brněnské vědecké pracoviště potřebuje ke své práci česnek napadený bílou sklerociovou hnilobou. Pokud ji někdo máte nebo máte podezření, že ji máte, dejte mi, prosím, vědět na e-mail: jan.kozak@cesnek.cz. Vaše jméno ani lokalita nebude bez Vašeho souhlasu známa ani tomuto pracovišti. Sclerotium cepivorum je nebezpečná choroba a pokud se podaří něco proti ní získat, bude to přínos pro nás všechny.
    Zařazeno: Choroby česneku

    Choroba česneku

    6. 6. 2022 16:54 Zakladatel vlákna: Alžběta P.
    Dobré odpoledne pane Kozák. U odrůd Bjetin a Havel začaly podezřele rychle žloutnout a schnout listy (zatím jen několik rostlin). Po velice snadném vytažení ze země (pouze rukou) se mi naskytl pohled na obrázku. Mohl byste, prosím, určit, o jakou chorobu se jedná? Obávám se nejhoršího. Děkuji.
    123
    6. 6. 2022 21:29 Jan Kozák
    Také se obávám nejhoršího. Vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu.
    7. 6. 2022 5:32 Alžběta P.
    Ještě jednou děkuji za odpověď. Doufala jsem, že to tak zlé nebude. Ještě jsem se chtěla zeptat, jestli má smysl založit nový záhon asi o 15m dále od původního záhonu, za předpokladu zabránění přenosu infikované půdy? Nebo se mohu s česnekem a cibulovinami nadobro rozloučit? 
    10. 6. 2022 12:45 Libor Hejduk
    Já bych se hned neloučil. Moc nevěřím tomu, že by se vám povedlo stoprocentně sterilně zabránit přenosu náčiním a obuví. Zbavit se toho jde jedině cca dvacetiletou karanténou bez pěstování cibulovin rodu Allium. Jinak se můžete pokoušet to držet na uzdě režimovými opatřeními: střídání záhonů, každoroční obměna certifikovanou sadbou, použitím biologických přípravků Rizocore, pěstováním raných odrůd a střídmostí s vodou (bez vysoké spodní vody). Ještě bych doplnil o vyhazování odpadu z cibulovin mimo zahradu a váš kompost.
    13. 6. 2022 21:12 Jan Kozák
    Pan Hejduk vyčerpal všechno.  Jen bych doplnil nevyhazovat ani do obecního kompostu.
    15. 6. 2022 19:51 Alžběta P.
    Děkuji oběma za rady. Dnes jsem vyryla několik česneků a nebyly napadené, tak počkám ještě týden a půjdou všechny raději ven. Na stejném místě už pěstovat nebudu, zkusím to jinde. A s Rizocorem bude problém, vypadá, že už není na trhu.
    16. 6. 2022 11:20 Libor Hejduk
    Rizocore nevypadá, že by byl stažen. Jen malospotřebitelské balení po 2g prodávají myslím výhradně pánové Kozáci, a ti začínají prodávat cca nastejno se sadbou. "profi" balení 50g by mělo jít sehnat přímo u výrobce Biocont, popř jiné eshopy. Případně můžete s úspěchem použít i Clonoplus, jen s o něco slabším účinkem.
    17. 6. 2022 5:29 Alžběta P.
    Díky za tip, podívám se na něj a zkusím objednat.
    17. 6. 2022 16:22 Jan Kozák ml.
    Rizocore je možné koupit spolu s česnekovou sadbou buď u nás, nebo u několika desítek prodejcům, kteří od nás zboží odebírají. V prodejní sezóně půjde opět snadno sehnat. Do půdy se aplikuje až na podzim, přímé sluneční záření mu vadí (UV i vyšší teploty).
    Česnek bych sklidil okamžitě. V tomto počasí vám rychle narůstá míra kontaminace půdy sklerocii a zvyšuje se tak riziko přenosu na další stanoviště.

    Rzivost

    25. 5. 2022 7:49 Zakladatel vlákna: Simona Foglarová
    Dobrý den, pane Kozáku,
    na listech česneku se mi najednou objevila rzivost, chtěla bych se zeptat, zda mám rostliny zlikvidovat či má smysl postřik Ortivou.
    Děkuji
    Foglarová
    Rzivost
    25. 5. 2022 8:27 Jan Kozák
    Pokud není ještě zachvácen celý porost, má postřik Ortivou pro česnek smysl. Uvažte použití chemie vzhledem k podrostu jahod. Samotná likvidace napadených rostlin asi nic nevyřeší.
    25. 5. 2022 9:18 Simona Foglarová
    Děkuji, zkusím jahody zakrýt a postříkat pouze česnek. Pokud by to nešlo, mám nechat česnek v rámci možností dozrát a bude vhodný k použití v kuchyni? Sousední záhon česneku napaden není, ale asi preventivně postřik provedu.
    SF
    25. 5. 2022 13:23 Jan Kozák
    Rzivost je listovou chorobou, na konzumní kvalitu cibulí nemá vliv.

    Hniloba

    27. 9. 2021 8:57 Zakladatel vlákna: Eva Balogova
    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat 4 rok se snažím pěstovat česnek. Půdu tak cca 1 měsíc před vysadbou ošetřím vápnem a česnek před vysadbou mořím v Sulce, místa obměňuji a pokaždé se objeví hniloba a mám po česneku, letos pro změnu ani jedna palička. Můžete mi poradit co dělám špatně?Děkuji 
    28. 9. 2021 19:46 Jan Kozák
    Když nevidím Váš shnilý česnek, mohu se jen domýšlet, že máte pozemek zamořený bílou sklerociovou hnilobou. A s tím nic nenadělá ani dusíkaté vápno ani Sulka ani nic jiného. Snad jen propaření, ale to si amatérsky neuděláte. Jistým řešením je pěstování nejranějších odrůd, jako je Anton nebo Bjetin, a jakmile se hniloba objeví, všechno sklidit. Tyto odrůdy už v této době mají cibule přijatelné velikosti. Protože  však mají v sobě ještě hodně vody, je dobré před sušením cibule částečně oloupat: nechat tři suknice.
    30. 9. 2021 11:08 Eva Balogova
    Dobrý den, nepřišla jsem na to jak vložit foto, ale zkusím tedy Rizocore a snad to bude lepší. 
    30. 9. 2021 12:21 Jan Kozák ml.
    Upravit příspěvek (případně k němu přidat obrázky) je možné pouze tři hodiny od jeho uložení.
    28. 9. 2021 21:05 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den paní Balogová
    osobně bych zkusil pěstovat česnek tam kde 20 let nic nebylo a to i na příští roky..Hnilobu si můžete trvale přenášet na obuvi a nářadí.Před rytím použijte dusíkaté vápno a na měsíc zryté zadělejte igelitem.Sadbový česnek nový nejlépe od pana Kozáka nebo od místního česnekáře,který Vám rád poradí.Přeptat se na něj můžete v místním obchodu nebo v hospodě.V Sulce mořit max. 2 hodiny.Žádný hnůj nedávejte jen Cererit plus osobně dávám přímo pod česnek 2 kuličky Cereritu s guanem.Na jaře 2x aplikovat ledek vápenatý a pak močovinu 3 až 5x postřikem na list.A česnek sázet až teplota trvale  klesne pod 8 ° Celsia nebo raději těsně před zamrznutím půdy a to znamená sledovat pečlivě předpověd´ počasí.
    29. 9. 2021 12:35 Antonín Tesař
    Použití dusíkatého vápna proti bílé hnilobě je absolutně neúčinné a pro tento účel se jedná o vyhozené finance. Tím méně jsou účinné sulka, ledek vápenatý i močovina.  Mám to vyzkoušeno, aplikoval jsem tyto prostředky na stejném místě opakovaně nejméně 4x, a to ještě v době, kdy tyto prostředky byly popisovány jeko účinný protředek. I p. Ing. Kozák již účinnost dusíkatého vápna na bílou hnilobu dementoval a uvádí to i ve výše uvedené odpovědi na dotaz paní Balogové. Dusíkaté vápno, jakož i jiné uvedené a další prostředky mají jistě své opodstatnění, avšak ne proti bílé hnilobě. Třeba se něco v budoucnosti objeví, v součané době se jeví trošku optimisticky Rizocore.
    29. 9. 2021 19:27 Jan Kozák
    Na Rizocore jsem zapomněl. Sice Vás bílé hniloby nezbaví, ale určitě ji výrazně zmírní. Takže  můj závěr je takový, že se vysadí nejranější odrůdy a s nimi se použije ještě Rizocore.
    29. 9. 2021 20:13 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den paní Balogová  na Rizicore jsem také zapomněl ale jen z důvodů že budete česnek mít na pozemku,kde 20 let nic nebylo.Mimální vzdálenost 10 metrů od poškozených pozemků .I přesto ho použijte.Na všech ostatních pozemcích hnilobu mít můžete.O to je to horší že si jí nesmíte zavléct na budoucí půdu s česnekem! Výsledek bude tak 50 na 50.Přeji hodně úspěchů  ve Vašem boji.Je velice pravděpodobné že Vaše snažení nebude mít tíženných výsledků.Ale nechci zrazovat od krásného samozahradničení.Já bych do toho šel.Až pak bych řekl "Tak tady budou jen ovocné stromy na 20 let".Ředkvičky,kedlubny,květák a jiné asi bez problémů mít  můžete.Žadnou těžkou hlavu-to je život.Bjetín pán  Kozák ještě má.

    Deštivé léto

    6. 8. 2021 21:18 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Mám dotaz zda toto velice vlhké počasí může zapříčinit plesnivění česneku.Děkuji.
    7. 8. 2021 7:32 Jan Kozák
    Máte-li na mysli modrou hnilobu (Penicillium), tak se vysdkytnout může, ale výhradně na mechanicky poškozeném česneku, případně druhotně na odumřelém česneku, který byl původně napadnut např. fuzáriem. 
    7. 8. 2021 8:32 Vítězslav Dotzauer
    Vrchní suknice neporušené ale mezi stroušky bílá plíseň.Okamžitě jsem ho vyhodil.
    7. 8. 2021 18:28 Jan Kozák
    Sice nevím, o co konkrétně jde, ale asi příčina nebyla v počasí.
    7. 8. 2021 23:24 Vítězslav Dotzauer
    Dva ze třech tisíc.Mám si dělat těžkou hlavu?
    Lehce do růžova
    8. 8. 2021 18:16 Jan Kozák
    Dokonce bych řekl, že tu bude patogenů víc, ale podle frekvence výskytu by to neměl být problém.
    9. 8. 2021 23:15 Vítězslav Dotzauer
    Děkuji.

    Bílá sklerociová hniloba

    28. 7. 2021 9:00 Zakladatel vlákna: Libor Hejduk
    Hezký den, tak už jsem také po sklizni a mám podezření na bílou sklerociovou hnilobu na svém pozemku. Prozatím viditelná odhadem u jednotek procent rostlin - ty jsem buď vyhodil hned i s kusem zeminy, nebo je vzal do kuchyně k očištění a spotřebě. Plus mínus vím, co se dá a nedá dělat, ale spíš mě zajímá, zda se dá hniloba udržet na uzdě tak, abych mohl pěstovat česnek dál. Víceméně nemám kam jinam ho dát -kus zahrádky pro vlastní spotřebu. Je možné kombinací použití mykoparazitických hub každoroční nové sadby a případně dřívější sklizně nebo omezené zálivky držet infekci na uzdě? Můžu zkombinovat i s dusíkatým vápnem, i když ten s hnilobou asi ani nehne. Loni jsem sázel to, co jsem vypěstoval a tak nějak jsem se vykašlal na Rizocore. Pozemek ve svahu cca jihovýchod, 430 m n. m.
    Díky
    28. 7. 2021 15:10 Vaclav Kavka
    Tady Vám můžu posloužit příkladem. Taky pěstuji na pozemku napadeném už po generace. Loni se to na záhoně projevilo a - když už tedy není co ztratit, jsem to letos zkusil na stejném záhoně. Mykoparazitických hub jsem tam nasypal hromadu. ale jakmile teplota půdy vzroste nad 15°C, napadení se objevilo. nejdřív několik kusů, pak najednou skoro všude, ale potom se to jakoby sebralo, ztráty byly (tipl bych) větší jednotky %. Výsledkem byla nakonec vyšší úroda, než jsem kdy měl, ale na příští rok budu stavět vyvýšený záhon na trávníku. Za tu práci, nervy a koneckonců i peníze to nestojí. Samozřejmě jsem ve svém pokusu neměl "kontrolní skupinu", tak je to takové "pozorování ze zahrady" - mykoparazitické houby asi pomůžou, možná mi tu úrodu i zachránily, ale rozhodně sclerocium nepotlačí tak, aby se v záhoně nenamnožilo přes léto na napadených rostlinách. Na konci sezóny je přes napadené rostliny záhon určitě pěkně zamořen. Od vyvýšených záhonů si slibuji možnost dát tam čistý substrát, případně jej vyměnit a kdyžtak se i přesunout o kus vedle, kdyby se tam napadení přeneslo.
    Co jsem zkoušel, bez jmen přípravků:

    Na podzim - Botryotrichum, Isaria, Clonostachys, Talaromyces
    Později kolem výsadby - Clonostachys
    Na jaře - Clonostachys, po oteplení půdy Trichoderma
    Od plného prohřátí půdy - Pythium
    Co by mohlo pomoct, ale nemáme nad tím kontrolu, je suchý rok.
    28. 7. 2021 19:31 Jan Kozák
    Stoprocentně spolehlivý je pouze čas. Stačí dvacet let a pozemek je čistý. 
    Když shrnu zkušenosti pěstitelů, jak je uváděli v této diskusi, pak použití Rizocore, případně jiného obdobného přípravku, má smysl. Samozřejmostí je nepoužívání sadby z porostu, v němž se choroba objevila. A pěstovat jen nejranější odrůdy. Vyvýšený záhon samozřejmě problém vyřeší taky.
    28. 7. 2021 20:09 Libor Hejduk
    Díky, uvidím časem. Zatím jsem si oblíbil úzkolisté nepaličáky, favoritem je Japo II, fakt drží do další sklizně, ale raný Anton taky super. Což mi připomíná, můžu ještě očekávat tyto odrůdy v nabídce, nebo už spíš budou pryč? Uvidím, jak to půjde, přinejhorším budu místo pěstování česnek kupovat od pěstitelů.
    29. 7. 2021 7:11 Jan Kozák
    Předpokládám, že se Anton v nabídce ještě objeví, Japo II nevím.

    Sklerociová hniloba x vnímavost odrůd

    23. 7. 2021 22:22 Zakladatel vlákna: Petr Diviš
    Dobrý den, v prosinci jsem zasázel 8 odrůd z vaši krabičky a dále francouzskou odrůdu od pěstitele ze Znojma. Česnek hezky vzešel (nejdříve franc.), pocelou dobu vegetace měl česnek nažloutlé listy (viz diskuze k využití dusíku), ale posléze začal česnek zasychat a odcházet na sklerociovou hnilobu. Nejdříve franc (ten odešel úplně) a pak české odrůdy, jediný kdo to se ctí ustál je Benátčan. 
    Mám tři otázky ke hnilobě.
    Jaká je vnímavost jednotlivých odrůd ke skler. hnilobě?
    Jelikož jsem česnek sázel na záhon, který je orný teprve druhý rok po deseti letech jako travní porost, je možné, že se hniloba udržela na narcisech nebo jiných zplanělých květinách?
    Má cenu zkoušet osadit česnek na vedlejší záhon (cca 5 m vzdálený) letos zrytý taktéž po 10 letech třeba méně vnímavou odrůdou nebo to dopadne stejně a česnek na mojí zahradě prostě nikdy nevypěstuji?
    Děkuji za rady
    28. 7. 2021 17:59 Jan Kozák
    Nevím, jak byly jednotlivé odrůdy sázeny, proto uvádím i možnost. že se choroba rozšířila z "francouze" a k Benátčanu už nestačila dojít.
    Ač třeba tvrdí někteří dodavatelé česnekové sadby, že odrůda xy je vůči bílé sklerociové hnilobě odolnější než ostatní, nemají pravdu. Všechny odrůdy jsou napadány stejně.
    Jedná se o specifickou chorobu rodu Allum, narcisy tedy nenapadá, napadá však okrasné česneky (samozřejmě pažitku, pór, cibuli). A pozor, někdy se v lučních porostech objevují divoké drobnolisté česneky a také ty pak mohou být zdrojem infekce. Je to patrně vysvětlení, proč se choroba objeví na pozemku, který byl od nepaměti loukou a nebyl nikdy zaplaven.
    A výsadba na vedlejší záhon? Za zkoušku to třeba stojí, ať víte, na čem jste. Ale chce to sázet nejranější odrůdy, které se při začátku případného napadení sklidí, ale už něco v zemi mají.

    hniloba, pěstování z pacibulek, předplodina, skladování

    13. 7. 2021 23:06 Zakladatel vlákna: Ondřej Zajíc
    Dobrý den, pane Kozáku,děkuji Vám za Vaše cenné rady a trpělivost, kterou v této diskuzi prokazujete. Měl bych také pár dotazů. Chtěl bych se zeptat, jestli lze nějakým způsobem zjistit výskyt bílé sklerociové hniloby z půdy, kde bych rád pěstoval česnek. Podle příspěvků to byl letos velký problém pro některé pěstitele. Dále by mě zajímalo, jestli má cenu pěstovat česnek na pozemku, kde je kukuřice a bude sklizena v září, nebo jestli je lepší s výsadbou počkat na další rok. Dále by mě zajímalo, jaký je dle Vaší zkušenosti nejlepší druh z vaší nabídky pro pěstování česneku z pacibulek. Trošku jsem experimentoval s vekanem. Sklidil jsem zatím kuličky. Rád bych věděl, co očekávat. Poslední dotaz se týká skladování. Chtěl bych se zeptat, jestli je česnek více odolnější proti vyšeptávání česneku neočištěný i s kořínky zavěšený do zimní výsadby, před kterou bych ho teprve rozdružil a namořil, nebo to, v jakém stavu visí, nemá žádný vliv a vlnovník se k němu i tak dostane. Bohužel nebudu mít prostor v září k uskladnění, kdy by bylo třeba česnek rozdružit, namořit a nechat vyschnout. Mnohokrát děkuji za odpovědi a přeji všem hodně pěstitelských úspěchů.
    14. 7. 2021 20:44 Jan Kozák
    Výskyt bílé sklerociové hniloby v půdě lze samozřejmě zjistit v diagnostické laboratoři, počítejte však s tím, že tisícovka na to zdaleka stačit nebude. 
    Po kukuřici česnek sázet můžete, ale předpokládá to uklidit posklizňové zbytky, jinak se Vám bude pozemek špatně připravovat a bude se Vám špatně sázet. Z tohoto důvodu je lepší tento pozemek nechat pro výsadbu česneku až v následujícím roce.
    Z pacibulek můžete pěstovat všechny paličáky, což my také děláme. Normální cibule získáte za dva roky (Havran, Jovan, Blanin II), většinou až za tři roky.
    Jestli se vlnovníku lépe daří v očištěném nebo neočištěném česneku, nevím.
    15. 7. 2021 9:01 Ondřej Zajíc
    Děkuji za odpověď a mějte se pěkně.

    Choroba cesnaku

    6. 7. 2021 11:23 Zakladatel vlákna: Stanislav Cisty
    Môžem sa spýtať, o akú chorobu sa jedná? Niektoré spodky akoby odhnili a na iných, ktoré boli síce pekné bola biela pleseň a videl som tam malé larvy. Byľ bola mohutná a nádherná, vyzerá že v pôde je nejaký problém.

    Ďakujem
    12345
    6. 7. 2021 16:16 Jan Kozák
    Ano, v půdě je problém zcela zásadní. Vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu. Nedávno jsme tu o ní psali.
    6. 7. 2021 18:47 Stanislav Cisty
    Ďakujem pekne za odpoveď, čítal som o tom, len som si nebol istý či je to ono.

    Poškození česneku

    4. 7. 2021 11:16 Zakladatel vlákna: Zdeňka Kalfařová
    Dobrý den pane Kozáku,
    již čtyři roky od Vás beru sadbu. Vždy bylo vše v pořádku. Letos se objevila poprvé plíseň viz přiložené foto, a tak jsem raději česnek kromě benátčanu sklidila. Mám následující dotaz:
    Pokud je to sklerociová hniloba, mohu poškozené stroužky zkonzumovat?
    Jakým způsobem se dostane na zahradu? Větrem nebo třeba kupovanou cibulí přes kompost?
    Jak hluboko bych musela vybrat zem, abych ji ze záhonu odstranila?
    Děkuji za odpovědi.
    VekanHavelPlíseň na rostlináchDetail
    4. 7. 2021 15:52 Zdeňka Kalfařová
    Ještě doposílám další podrobnější foto.
    DETAIL 1DETAIL 2DETAIL 3
    4. 7. 2021 17:35 Jan Kozák
    Skutečně to vypadá na bílou sklerociovou hnilobu. Napadené cibule bych vyhodil, chuť bych na ně určitě neměl. Nejčastěji se tato choroba dostane na pozemek sadbou česneku, cibulí sazečkou, kompostem z kompostáren, vlastním kompostem, přenosem infikované půdy na botách či nářadí. Někdy však žádná z těchto možností nepřichází v úvahu a zdroj nákazy je neznámý. 
    Kolik půdy by se muselo vybrat, nevím, ale muselo by se to dělat velmi pečlivě, aby se při práci nedostala do okolí.
    Před několika dny bylo v této diskusi uvedeno, že by mohl pomoci přípravek Rizocore.

    Boj proti hnilobě ...

    1. 7. 2021 20:23 Zakladatel vlákna: Miloslav Wastl
    Dobrý den,
    jen bych se chtěl podělit o zajímavý poznatek, letos mě bohužel postihla bíla sklerociová hniloba, sklidil jsem tedy předčasně (na radu pana Kozáka) a naštěstí jsem 75% úrody zachránil (sklizeno na zeleno, některé palice byly trochu menší). Nyní k poznatku, na půl pole jsem aplikoval mikhorizní houby a kupodivu na této půlce nebyla ani jedna postižená rostlina. Nevím jestli jde o náhodu nebo "prospěšné houby" konkurovaly tím škodlivým a tak jejich růst stížili. Druhá otázka, jestli to není náhoda :) nebo jsem si tam nedejbože sklerocium dotáhnul tímto způsobem (na pozemku 15 let nic neroslo). Spíše bych se asi přiklonil k tomu, že jsem skompostoval nějaký napadený česnek z obchodu a z kompostu přenesl na políčko, to už se člověk nedozví....
    2. 7. 2021 8:35 Irena Slabá
    Mám stejnou zkušenost s vámi z loňské sklizně. V polovině června začal česnek 

    zahnívat, objevila se bílá sklerociová hniloba, začala jsem ho každý den zalévat mikorhoznim roztokem Rizocore a zabralo to, hniloba zmizela. Na podzim jsem před sázením obalila česnek rovněž v Rizocore. Letošní česnek je zcela bez sklerocia. Snad se zadaří i do budoucna.
    2. 7. 2021 21:26 Ján Ševc
    Dobrý večer prajem ! Aké množstvo roztoku Rizocore a ako dlho ste denne k cesnaku napadnutému bielou hnilobou aplikovali? Používal som Rizocore podľa návodu, ale mám časť rastlín napadnutých hnilobou. Predošlé roky som mal Clonoplus a bolo to bez problémov. Ďakujem. Prajem veľa zdaru pri pestovaní. 
    4. 7. 2021 9:31 Irena Slabá
    Dobré ráno,
    Zalévala jsem česnek 14 dní  až do sklizně a upřesňuji, že nejprve jsem použila zbytek Clonoplus z podzimu (asi 5g)v 5l konvi s vodou a když mi došel použila jsem Rizocore.Roztoky (popř. suspenzi) jsem lila ke každé rostlince zvlášť, neboť mám malý záhonek. Je tedy možné, že Clonoplus zabral více? Nedokážu posoudit.
    7. 7. 2021 23:01 Ján Ševc
    Dobrý večer prajem ! Ťažko povedať, na výsledný efekt vplýva množstvo faktorov. Rizocore skúšam prvý rok, teda mám s týmto prípravkom veľmi málo skúsenosti a nedovolím si vysloviť závery, len som konštatoval svoje skúsenosti. Pri použití oboch prípravkov naozaj ťažko posúdiť, čo zabralo, určite istý čas trvá, kým sa činnosť týchto mikroorganizmov prejaví...
    10. 7. 2021 19:41 Ján Ševc
    Ešte jeden postreh z praxe, jedna odroda v poriadku, iná napadnutá hnilobou... 

    Choroba či škůdce?

    28. 6. 2021 18:39 Zakladatel vlákna: Petr Brožek
    Dobrý den pane inženýre, dnes jsem byl se podívat na dorůstající česnek. Objevil jsem několik žloutnoucích rostlin a po vyrytí se mi naskytl následující pohled (viz. foto). Nejsem si jistý, o kterou chorobu či škůdce se jedná. Zasazený česnek na záhonu o metr vedle nic podobného nemá. Děkuji Vám za radu a zdravému česneku zdar.
    12356
    28. 6. 2021 21:55 Jan Kozák
    Radost mít nebudete, je to bílá sklerociová hniloba. Minulý týden jsme o ní dost psali.

    CHOROBY ČESNEKU

    27. 6. 2021 9:24 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    PŘEJI HEZKÝ DENp.KOZÁKU,
    JESTLI MÁ p.ROUHA PŘEDE MNOU  HÁĎÁTKO,TAK JE TO U MĚ ASI TO SAMÉ,PODOTÝKÁM,NIKDY JSEM NEMOŘIL A NEBYL PROBLÉM.NÁHLE JSEM OBJEVIL,ŽE MÁM NĚKTERÉ ČESNEKY MENŠÍ,A VY´ÝSLEDEK JE VIZ FOTO,JE CÍTÍT HNILOBA.MÁM RADĚJI TY SNAD OKOLO DOBRÉ RADĚJI O CCA 14DNŮ VYNDAT,NEŽ SE NAKAZÍ I OSTATNÍ?DĚKUJI ZA RADU.
    CHOROBY ČESNEKU
    27. 6. 2021 10:51 Pavel Rouha
    Hezký den, přesně jak píšete, je cítit hniloba, česnek v podstatě teče.
    27. 6. 2021 19:33 Jan Kozák
    Tož tady je háďátko jednoznačně. Lépe sklidit předčasně než případně nesklidit nic.

    Prosím radu

    25. 6. 2021 20:16 Zakladatel vlákna: Tomáš Mazur
    Dobrý den 
    Česnek mi začal žloutnout a ztrácet se. Můžete mi prosím poradit příčinu. ( Zasadil jsem ho poprvé po koupi zahrady) děkuji. Foto přikládám
    ČesnekČesnek
    27. 6. 2021 19:27 Jan Kozák
    Pro Vás špatná zpráva. Je to bílá sklerociová hniloba.  Dost jsme o ní v posledních dnech psali.

    Hniloba?

    22. 6. 2021 20:05 Zakladatel vlákna: Miloslav Wastl
    Dobrý den pane Kozaku, na pozemku 15 let nic nerostlo, letos jsem zasadil odrůdu Anton a pár rostlin mi seschlo, vytrhnul jsem je vypadají takto, jedná se o hnilobu, s pěstováním česneku mám tedy na 20 let útrum? :-(
    Anton_hnilobaAnton_hniloba2Anton_hniloba3Zdravý kus
    22. 6. 2021 20:47 Miloslav Wastl
    Na posledním obrázku je vytrhnuta i jedna zdravé vypadající. Napaden bylo 11% rostlin, co myslíte čekat nebo uspisit sklizeň, abych zachránil alespoň něco? Moc děkuji za radu. 
    23. 6. 2021 19:42 Jan Kozák
    Určitě sklidit předčasně, hned jak se Vám bude zdát, že jsou stroužky už narostlé.

    Hádátko nebo hniloba?

    18. 6. 2021 2:26 Zakladatel vlákna: Bronislava Svobodová
    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat zda se jedná o hádátko ? Již vloni mi všechen česnek uschl a letos zase. Děkuji 
    česnek
    18. 6. 2021 15:19 Jan Kozák
    Pěkné jednoznačné fotky příznaků napadení háďátkem vidíte na dotazu pod Vámi. Takže háďátko to není. Je to bílá sklerociová hniloba. Musíte změnit pozemek nebo česnek dvacet let nepěstovat. Týká se to i cibule, póru, pažitky.
    19. 6. 2021 16:18 Bronislava Svobodová
    Dekuji moc za odpoved.
    Jeste se chci zeptat , zda tato puda muze mit vliv i na jahody? Protoze mi uplne stejne sesychaji jako ten česnek.
    Svobodova
    19. 6. 2021 21:43 Jan Kozák
    V žádném případě. Myslím, že není žádná choroba, která by postihovala česnek i jahody.

    Problém?

    17. 6. 2021 18:27 Zakladatel vlákna: Petr Haubelt
    Dobrý den, toto mi udělalo pár stroužků Bjetinu, jiné odrůdy ne. Lukan,Vekan. Mám se něčeho obávat? Děkuji 
    Bjetin 1Bjetin23
    17. 6. 2021 22:28 Jan Kozák
    S velkou jistotou to je bílá sklerociová hniloba.
    18. 6. 2021 5:01 Petr Haubelt
    Děkuji, tak to jsem opravdu nečekal, když 20let, tam nic nebylo, takže, můžu čekat, že budu letos a další roky bez česneku? Moc mě to mrzí.
    19. 6. 2021 21:45 Jan Kozák
    Pokud nemáte jiný pozemek, pak je to problém.- Částečně se dá řešit pěstováním nejranějších odrůd.

    Biela sklerociova hniloba ?

    15. 6. 2021 21:36 Zakladatel vlákna: Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Chcem si len potvrdiť moju dedukciu. Ide o sklerociom ?
    Biela sklerociova hniloba?
    16. 6. 2021 21:48 Jan Kozák
    No, nepotěším Vás. Vaše dedukcia je správná.
    16. 6. 2021 22:34 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Aká vzdialenosť stačí vynechať a zase skúsiť posadiť cesnak? 
    17. 6. 2021 22:20 Jan Kozák
    Pokud jste si to neroztahal nářadím a na botách, pak by mělo pět metrů stačit.
    18. 6. 2021 21:50 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. A je nejaká odroda odolnejšie voči sklerociovej hnilobe?  Ďakujem za odpoveď. 
    19. 6. 2021 21:42 Jan Kozák
    Není a pokud někdo tvrdí, že je, nevěřte mu. Jistým řešením je pěstování nejranějších odrůd, což je Bjetin a Anton, a ty okamžitě sklidit, jakmile se hniloba začne projevovat. Přitom máte šanci něco slušného sklidit.

    Hniloba a plíseň česneku

    12. 6. 2021 8:12 Zakladatel vlákna: Luboš Brokeš
    Dobrý den, masívně se mi rozšířila na česneku nějaká hniloba a plíseň, která mi poměrně rychle zlikvidovala zatím cca 50% výsadby. Můžete mi, prosím, poradit čím to je a co do budoucna s tím? Loni tam byly brambory hnojené kompostem, po sklizni zaryta svazenka. Česnek ten rok byl v jiné části zahrady a vyšel krásný a zdravý. Vedle této výsadby mám ještě cca 700 pacibulek Bjetinu a Havla - ty zatím nepadají. Je šance, že budou použitelné pro letošní výsadbu?
    Obrázek 1Obrázek 2Pacibulky 15. 5. 2021
    12. 6. 2021 11:27 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Nechci Vás strašit, ale vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu.
    12. 6. 2021 13:56 Luboš Brokeš
    Jak nad tím pořád přemýšlím, vzpomínám si, že v tom samém místě jsem měl tak dva řádky česneku před cca 10 lety a výsledek byl stejný. Už jsem ale na to tak nějak pozapomněl. Jiné plodiny tam ale rostou v pohodě, nicméně asi máte pravdu, taky mě to napadlo, že to je ono. Počkám ještě, jestli mi na to odpoví pan Kozák.
    12. 6. 2021 18:00 Jan Kozák
    Nejprve pochvala za čistý bezplevelný porost (týká se to i salátu). 
    A teď to horší. Nešetřete a ani nový materiál z pacibulek nesázejte. Bude to v nich rovněž.
    A co včil? Žloutnoucí rostliny vytahejte a zlikvidujte do směsného odpadu nebo je vysypte v lese či remízku nebo zemědělcům do polního hnojiště. To však za předpokladu, že nepěstují česnek ani cibuli ani pažitku ani pór. Zdánlivě zdravý česnek skliďte předčasně a dobře vysušte. Raději sklidit o čtrnáct dnů dřív než později nic. Při kuchyňském zpracování slupky spalte nebo likvidujte jako napadené rostliny.

    Sclerotium cepivorum

    5. 6. 2021 20:32 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dnes jsem našel první 4 rostliny napadené bílou hnilobou.
    Vzhledem k tomu, že vím, že v tom záhonu je, a ostatní rostliny vypadají dobře, to ještě vypadá relativně slibně. Opakovaně ošetřuji mykorhizně / parazitickými přípravky... snad tímto způsobem půjde se sclerotiem uhrát slušný výsledek.

    Česnek choroba?

    14. 11. 2020 16:16 Zakladatel vlákna: Eduard Procházka
    Dobrý den prosím nevíte co to je? Mám čeněk pověšen pod pergolou minulý rok vpoho a tenhle rok se objevili černé tečky úplně na všech zavešených hlavách česneku. 
    ČesnekČesnek
    14. 11. 2020 16:48 Jan Kozák
    Je to saprofytická sazovitost česneku (Embellisia allii). Tato houba žije na odumřelých pletivech suknic, je to jen estetický problém. Letos se Vám to objevilo vinou dlouhotrvající vysoké vzdušné vlhkosti. Kdyby byl česnek v suchu, nic byste na něm nepozoroval.
    Ještě drobnost: česnek není živočich, tak nemůže mít hlavu; konzumní částí česneku je složená cibule.
    14. 11. 2020 18:58 Eduard Procházka
    Moc Vám děkuji za rychlou odpověď. Mohu tedy bez obav česnek konzumovat (i děti a těhotné)? Česnek tedy přesunu do suché místnosti a mám napadené slupky oloupat nebo nechat takto být, zda houba nezmizí? Dekuji
    14. 11. 2020 20:23 Jan Kozák
    Česnek můžete dávat i dětem i těhotným. Černé slupky pro svůj lepší pocit sloupněte.

    Fuzáriová choroba

    20. 10. 2020 13:35 Zakladatel vlákna: Štěpánková Jaroslava
    Dobrý den,
    pane Kozák také se věnuji pěstování česneku, ale v letošním roce nám kompletně celou úrodu znehodnotila pravděpodobně fuzáriová choroba. Česnek byl na pohled velmi pěkný, velký, ale po usušení se v téměř každé paličce po rozloupnutí objevily chumáčky růžové vaty a holé stroužky česneku byly hojně posety hnědými flíčky, některý byl plesnivý úplně. ázím každý rok cca 4000 ks stroužků a letos jsme kompletně celou úrodu vyhodily.  Možná je to i tím, že pěstujeme čenek opakovaně na stejném místě a v loňském roce se nám vyskytla poměrně hojně i rzivost čeneku. Čenek vždy před výsadbou moříme v přípravku sulka a na jaře ošetřujeme přípravkem proti houbomilce. Ráda bych se Vás zeptala čím a jak je možné případně vydezinfikovat půdu, kde se čenek pěstuje a zda  je možné tam ještě něco pěstovat. Mockrát Vám děkuji za odpověď. Hezký den. Štěpánková
    20. 10. 2020 14:23 Jozef Sisak
    Chytam sa za hlavu po prečitani vašho prispevku ! čenek opakovaně na stejném místě    je vasa zakladna chyba  pri množstve 4000 ks. stučikov by človek predpokladal že poznate hlavne zasady pestovania cesnaku , je potrebne aby ste si doplnili tieto ZAKLADNE vedomosti
    20. 10. 2020 15:11 Zdeněk Mácha
    Pane Sisáku, nechtěl by jste se vůči dámě chovat trochu slušně? Myslím si, že by to šlo napsat i lépe. .
    21. 10. 2020 13:54 Jozef Sisak
    Svojim prispevkom som nechcel nikoho uraziť. Vyjadril som svoj nazor ak to pokladate za nevhodne tak SORY .Tieto stranky su zdrojom informacii aj pre  mňa už par rokov a aj napriek tomu že som to už niekoľko krat urobil tak ĎAKUJEM  p. Kozakovi za jeho ochotu odpovedať na otazky ktore sa opakuju v rovnakom čase každy rok a niekedy aj niekoľko krat v ramci diskusie.
    20. 10. 2020 15:36 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Je potřeba si uvědomit, že velké množství z chorob a škůdců se v půdě běžně vyskytuje. Když do půdy nasázíte česnek, paraziti, kteří se na něj specializují, se snaží do rostliny dostat a v půdě se mnohonásobně namnoží, a to přesto, že na rostlinách nevidíte žádné známky napadení. Když na daném stanovišti nebudete pěstovat česnek ani příbuzné druhy, množství škůdců se působením slunce a mrazu vrátí do původní rovnováhy.
    Sázením na stejné místo se koncentrace stále zvyšuje.  Pak stačí, když třeba počasí škůdce zvýhodní (jako letos, kdy po suchých létech byl dostatek srážek), a o celý porost velmi rychle přijdete.
    Řešením je pořízení nové sadby. Určitě sázejte na jiné místo. Můžete si přikoupit dusíkaté vápno, ale to bude lepší aplikovat, až se oteplí. Preventivně můžete použít i Rizocore. Sulka ani insekticidy proti houbovým chorobám nepomohou.

    česnek z Ekvádoru

    7. 10. 2020 21:14 Zakladatel vlákna: Fiala petr
    Zdravím Vás pane Kozáku a chtěl bych vědět, zda se k Vám dostala informace stran česneku (údajně) z Ekvádoru. Sadbu jsem dostal pozdě na jaře, zasadil, porost byl zdravý, trochu divoký,nepaličák, v několika stvolech 1-4 pacibulky nad sebou. Protože byl zasazen pozdě, hlávky nebyly moc velké, fialové zbarvení slupky, někde utvořil jednu cibulku. Zatím nevím, jak bude skladovatelný, agresivnost mírnější oproti Ruskému paličáku. Několik pacibulek jsem namořil a chtěl bych vědět, zda mi nehrozí zavlečení nějakých chorob, tady neznámých.  Děkuji za odpověď, Fiala Petr z F-M.
    8. 10. 2020 20:00 Jan Kozák
    Česnek se pěstuje na celém světě (asi mimo Antarktidu), tak proč by nemohl být z Ekvádoru? Samozřejmě neznám Váš konkrétní materiál, ale obecně platí, že se ze vzdálených zemí k nám dostávají choroby a škůdci, které neznáme, případně choroby u nás běžné, ale jejich kmeny s nimiž si pak nevíme rady. Neodrazuji Vás tím od jeho pěstování, ale zbytečně tento česnek dál nerozšiřujte. Pokud se Vám bude líbit, nechte si ho.

    nemoc česneku

    13. 7. 2020 18:07 Zakladatel vlákna: Krejčíř Vladimír
    Dobrý den, jaký je rozdíl mezi bílou hnilobou a bílou sklerociovou hnilobou?
    Našel jsem přípravek Ortiva, kde se uvádí použití na bílou hnilobu viz foto
    děkuji Krejčíř V.
    postřikpostřik
    13. 7. 2020 22:14 Jan Kozák ml.
    Je tím myšlena ta samá choroba. Ortiva je však proti ní v polních podmínkách zcela neúčinná. Vůbec nemá smysl to zkoušet. Ani při mnohonásobném překročení dávkování byste se viditelného výsledku nedočkal. Nehledě na to, že to není právě nejekologičtější přípravek.

    česnek na vysokém záhonu

    8. 7. 2020 13:55 Zakladatel vlákna: Helena Jurčíková
    Dobrý den pane Kozáku,mám několik dotazů:
    1. Letos jsem poprvé vysadila česnek a to na vysoký záhon (VZ). Napadla jej bílá hniloba. Myslíte, že to může být i pěstováním na VZ? Vevnitř v něm to tleje, jsou v něm staré dřeva apod., hodí se vůbec česnek na takový záhon? Hnilobu pořeším tak, že zeminu vyhážu a vyměním za novou, aspoň 5 let tam nenasadím cibuloviny a budu mít jen na tento záhon trojzubec na plevel, abych to nepřenesla.
    2.Po česneku tam chci nasadit jahody, je to podle Vás dobrá volba, když jahody  také trpí plísněmi? I když tahle plíseň je asi nenapadne.

    3. Mohl byste mi, prosím doporučit, jakou/ké odrůdy česneku bych mohla pěstovat na Valašsku pod Javorníkem v nadmořské výšce cca 400 m.n.m.? Chtěla bych si to objednat u vás.
    Moc děkuji za odpověd a Váš čas.
    8. 7. 2020 20:35 Jan Kozák
    1. Pokud to byly skutečně bílá hniloba, určitě to nebylo vysokým záhonem, protože ta je specifickou chorobou rodu Allium (cibule, česnek, pažitka, pór, okrasné česneky). Často si ho lidé přinesou v kupovaném substrátu.
    2. Jahody nebudou mít problém. 
    3. Před mnoha lety jsem měl pěstitele u Valašského Meziříčí. Pěstoval pro mě Lukan, Vekan a Benátčan. Jeho výsledky byly nadprůměrné.

    sklerocium

    4. 7. 2020 15:42 Zakladatel vlákna: Krejčíř Vladimír
    Dobrý den dnes jsem sklidil česnek havran, asi jena třetina postižena hnilobou,
    sadba r. 2017. může se stát, že budou zárodky i vtom dobrém? Koupit raději novou satbu na jiné místo.                                                          Krejčíř V.
    HavranHavran
    4. 7. 2020 20:58 Helena Šafaříková
    Už se to zde psalo myslím, koupit novou sadbu a na jiné místo v každém případě. Tam až za 10 až 20 let. Já mám ze 100 ks asi jen 8 ks  napadených a čekám na názor ,jestli se s tím záhonem dá ještě něco udělat. Píši níže pod Vámi. Česnek tam dávat už nikdy nebudu ale i tak by bylo lepší se hniloby .
    4. 7. 2020 21:27 Jan Kozák
    Novou sadbou nic nepokazíte a jiné místo byste měl volit i bez letošních problémů. Nemáte však obrázek shnilého česneku. Mohlo jít o sklerocium, ale mohl se také utopit. Toho druhého jsem letos viděl hodně.

    sklerociová hniloba

    4. 7. 2020 13:27 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den,  tak jsem také zjistila, že některé rostlinky česneku jsou napadené sklerociovou hnilobou. Zatím jsem vytáhla jen něco, ostatní česneky jsou krásné a dokonce i velké. Sadbu mám od p. Kozáka, ovšem pozor, mám podezření, že se  mi na záhon dostala, nikoliv od p. Kozáka, ta je vždy v nejlepším pořádku. Já hamoun jsem měla málo a tak jsem si ještě zakoupila , myslím v Lídlu tři kousky v síťce. Odtud asi pochází ta hniloba. Není na jednom řádku, je to prostě sem tam. Hnedle jsem poznala , že není něco v pořádku, listy dříve žloutly než ostatní. Ale jinak je po umytí dobrý. Nevím jestli se dá konzumovat. Nebo vyhodit? Dnes ještě budu sklízet. Mám tak krásný česnek, /díky panu Kozákovi /, už si pěkně zvykl na Vysočinu, myslím česnek ,najednou toto. A tak se chci zeptat, zda mohu zeminu vyházet a nahradit novou, asi tak 15 až 20 cm do hloubky.Kolem záhonu mám fošny, tak by likvidace nebyla  problém.. Nemám moc velkou zahradu a tak další záhon by byl problém. Také uvažuji o tom, že bych dala na záhon suché větve a zapálila. Takto jsem zakládala 2 záhony když jsme se nastěhovali. Bylo zde moc pýru a pomohlo, ale nevím, jak na tu hnilobu. Děkuji
    česnek-hnilobazdravý česnekke skliznizdravý česnekčesnek umytý od hniloby.
    4. 7. 2020 21:25 Jan Kozák
    Výměna zeminy by problém vyřešila. Podle mého názoru by hloubka 20 cm stačila (možná by stačilo i 15, ale pro jistotu bych šel na 20). A protože se při práci může něco utrousit a zašlapat, klidně ještě potom zapálit suché větve. To už by pak nemělo mít chybu.
    Na otázku, jestli se dá napadený umytý česnek konzumovat neumím správně odpovědět. Je to stejné jako s nahnilým jablkem. Někdo ho vykrojí, druhý vyhodí.
    5. 7. 2020 16:25 Helena Šafaříková
    Jasně, jablka vyhazuji tak česnek také, těch pár kousků...... Nedá se nic dělat ale myslela jsem si, je to vlastně logické, plíseň jako plíseň ať je na čemkoliv. Děkuji, moc jste i pomohl

    plíseň

    29. 6. 2020 22:40 Zakladatel vlákna: Kyzlink Jan
    Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat, zda se jedná o sklerociovu hnilobu či nikoli (případně o co se jedná). Jsem začínající zahrádkář a letos je to moje první úroda česneku. Tato plíseň na obrázku se vyskytla pouze na jednom jediném česneku z celé zahrádky. Všechny ostatní i z těsné blízkosti tohoto napadeného se zdají být v pořádku. Děkuji a přeji pěkný den, Kyzlink
    plíseňplíseňplíseň
    30. 6. 2020 20:06 Jan Kozák
    Nerad potvrzuji špatné zprávy. Sklerocium to bohužel je.
    30. 6. 2020 22:36 Kyzlink Jan
    Dobře děkuji vám za informaci, česnek si tedy nejspíš dlouho nezapěstuji. Chtěl bych se ještě zeptat, co se sklizeným česnekem? vše ostatní se jeví v pořádku, mám ho zlikvidovat nebo počkat co se bude dít? a pozemek zatravnit nebo mohu pěstovat jiné druhy rostli např. rajče, papriku apod? . děkuji a přeji pěkný den
    1. 7. 2020 6:37 Jan Kozák
    Sklizený česnek normálně usušte a využijte v kuchyni. Protože původce choroby Sclerotium cepivorum je specifickou chorobou rodu Allium, tak mimo česneku, cibule, póru a pažitky můžete na pozemku pěstovat veškerou zeleninu. Počítejte však s tím, že je možný přenos na obuvi nebo na nářadí na jiná místa v zahradě.
    1. 7. 2020 12:32 Vaclav Kavka
    Já podezírám i hryzce. Určitě si špatně čistí srst - a moje mapa napadení zahrady kopíruje jeho cestičky.

    Sklerocium

    28. 6. 2020 17:44 Zakladatel vlákna: Irena Slabá
    Stejný problem jsem asi před měsícem začala mít s skleróciem i já.
    Hodně tu pršelo a začaly žloutnout listy, zkusila jsem vytáhnout několik rostlin a bohužel bylo tam. A začala jsem číst diskuze o tomto problému na vašem webu. Pomohla mi paní ,která radila, že si nakoupila Polyversum. Vytvořila jsem si silnou zálivku z této chytré houby. Zalévala jsem jí záhon (hlavně jednotlivé rostliny )asi 2x 3x týdně. Včera jsem česnek sklidila a po sklerocium jsem nenašla žádnou stopu. 
    SklerociumR.paličák
    28. 6. 2020 20:12 Vaclav Kavka
    Podobnou zkušenost níže zmiňuju s jiným přípravkem. Mám i pokračování. Před 2 týdny jsem vytáhl několik napadených rostlin a napadené kuličky pacibulek. Postříkal jsem všechno sporami a dnes jsem opět vybíral další kuličky pacibulek - vše se jeví zdravé. Závěr je, že se zdá, že to opravdu funguje. Sadbu z tohoto záhonku samozřejmě věnuju jen neoblíbené sousedce.
    28. 6. 2020 20:47 Jan Kozák
    Ta poslední věta pana Kavky je zásadní. Chce to novou sadbu.

    sklerocium

    28. 6. 2020 13:01 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    I v mém porostu se objeviloa bílá sklerociová hniloba. Nikdy jsem s ní problémy neměl. Bylo aplikováno dusíkaté vápno, při výsadbě a na jaře rizocore. Zarážející hlavně je, že na pozemku byl česnek naposledy v roce 2004 a v roce 2013 cibule, jinak žádné cibuloviny. Je možné, že by byla v sadbě? Sadmu mám od Vás. Nejvíce postižené jsou Bjetin, Havran a Havel.
    28. 6. 2020 14:50 Jan Kozák
    Už proto, že se problém projevil ve více odrůdách, je jisté, že není ze sadby. Dusíkaté vápno nepomůže, Rizocore částečně omezí. Už jsem se několikrát setkal s tím, že jsme si původ infekce nedovedli vysvětlit.

    Sclerotium

    27. 6. 2020 22:12 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, v literatuře jsou zmínky o použití brukvovitých rostlinných zbytků (hořčice, brokolice...) k potlačení bílé hniloby v půdě. Jsou k tomu dispozici nějaké zkušenosti z naší zeměpisné šířky?
    28. 6. 2020 14:26 Jan Kozák
    Tak tuto literaturu si zařaďte mezi méně seriózní, případně zcela neseriozní. Hořčice Vám může omezit háďátka, brokolice ani to nezvládne. Ani čistý kyanovodík v hraniční koncentraci, kterou ještě přežije česnek, sklerociu neublíží.
    28. 6. 2020 21:56 Vaclav Kavka
    Jde např o :
    Concise encyclopedia of plant pathology

    Dále pak několik prací na researchgate, další visí na springer.com....
    ...vše vypadá na řádně publikované práce, které byly předmětem peer review.

    Všechny tyto práce jsou staršího data, nicméně ukazují stejným směrem na omezení životaschopnosti škůdce.

    Tak popravdě nevím. Toto téma je pro mě nové, pořád přemýšlím, jak proti tomu neřádu dál...
    29. 6. 2020 0:07 Jan Kozák ml.
    Před dvěma lety jsem přišel s hypotézou že by bylo možné roztroušením rostlinných zbytků donutit houbu opustit bezpečné stádium sklerocia a vyčerpat své zdroje tím, že poroste k těmto zbytkům, které by se záhy rozložily. Vycházel jsem z předpokladu, že vytvoření sklerocia či spóry je pro organismus velmi drastické. Bratr mě zchladil tím, že zdaleka nejsem první, kdo to vymyslel, navíc je tam celá řada problémů. Za nejzásadnější jejich důsledek považuji to, že vám tato metoda bude vracet falešné pozitivní výsledky. (Nejspíš podobně jako to Polyversum – to je z mé strany pochopitelně jen domněnka.) Ty mohou vést k tomu, že si hnilobu rozšíříte po pozemku. Zda se projeví, je hodně ovlivněno počasím. Loni ji pěstitelé odhalovali málo, předloni také, více jí bylo v letech 2013, 2016 a 2017.
    29. 6. 2020 12:19 Vaclav Kavka
    Děkuju. Tu hnilobu už asi rozšířenou mám. Alternativy jsou buď ukončit pěstování nebo při vědomí omezenosti prostředků zkoušet, co zde padlo.
    29. 6. 2020 20:32 Jozef Sisak
    Aj keď tema hovori o cibuli možno je to aj pre nas cesta.
    https://www.zahradaweb.cz/moznosti-integrovane-ochrany-cibule-proti-sklerociove-hnilobe/
    29. 6. 2020 21:14 Vaclav Kavka
    Ale musel byste sehnat někde tu biomasu a musel byste jí nejdřív nechat projít horkou fází, jinak si pozemek zablešíte ještě hůř.

    Já jsem se dnes dočetl, že účinné látky z hořčice jsou rozpustné v oleji - a hořčičný olej se dá koupit. Jedním z nositelů účinku má být kyselina eruková ... tak přemýšlím o tak exotických věcech jako rozstřikování oleje na záhon:/

    Nicméně- stejně jsem chtěl dát po sklizni na záhon hořčici, tak to vlastně není žádná změna. Střídání plodin na záhoně už není třeba - neb to nejhorší už tam je a tak není čemu zabránit.

    Mykorhizní houby prý často nepřežívají celou vegetační sezónu, tak mi vychází, že ošetření by plus minus mělo proběhnout:

    1. Při výsadbě na podzim
    2. Na jaře po rozmrznutí
    3. V období analogickém letošnímu monzunu - při nástupu vlhkého období v teplotách příznivých pro rozvoj bílé hniloby

    Je to víceméně pokus - ztráta už  nastala. Kdo si hraje, nezlobí. Stejně mě bavilo dělat v rámci pěstování různé experimenty. Tento jsem tedy neplánoval, vnutil se mi sám.
    30. 6. 2020 19:43 Jozef Sisak
    Dospel som k rovnakemu zaveru --systemu pestovania pre buducu sezonu  s tym že budem stiedať rôzne mykorhizne huby podľa potreby

    Hniloba česneku

    21. 6. 2020 20:59 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den
    Prosil bych o radu zda se opravdu jedná o bílou sklerociovou hnilobu. Tyto odrůdy česneku pěstuji již hodně let a stále byly zdravé. Na tomto pozemku byl česnek naposledy před 5 lety, též stoprocentně zdravý. Nemocné rostliny jsem před třemi dny vytrhal a zatím se nové nemocné neobjevily.
    Na posledních čtyřech fotkách je česnek Benátčan loni koupený od Vás, sázený na jiném pozemku, kde česnek už nebyl asi 20 let. Z tohoto důvodu mám pochybnost že by to byla bílá sklerociová hniloba. Česnek pěstuji již 40 let a něco takového jsem v životě neměl. 
    Ještě bych měl jednu prosbu, tyto napadené odrůdy česneku chci obnovit z pacibulek. Je to dobrý záměr? Budou zdravé? 
    Moc děkuji za odpověď a Váš čas 
    S pozdravem Polách
    Staré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyBenátčanBenátčanBenátčanBenátčan
    23. 6. 2020 19:12 Jan Kozák
    Bílá sklerociová hniloba to je. Proč se objevila na jiném pozemku můžeme se jenom dohadovat. Mohla se tam např. přenést na obuvi nebo nářadí, mohla se tam dostat při povodni (pokud tam nějaká byla).
    24. 6. 2020 11:03 Jiří Polách
    Děkuji Vám za odpověd´ i když jste mne moc nepotěšil. Pravda je vždy krásná i když je hořká. S pozdravem Polách
    24. 6. 2020 19:46 Jan Kozák
    Ještě jsem neodpověděl na poslední otázku. Pacibulky napadené nejsou, dají se použít.

    Je to sklerociová hniloba?

    19. 6. 2020 14:29 Zakladatel vlákna: Lukáš D.
    Už jsem se tu před nedávnem ptal na problém česneku. Podle fotek se to nedalo určit...mám nové fotky celé rostliny...(můj původní dotaz klidně smažte...)
    Už několik let po sobě (na různých místech v rámci zahrádky) se mi děje s česnekem to na fotkách...Původní dotaz: ...ke konci vegetace se začne ztrácet palička a při vytahování o prázdninách sklidím tak třetinu, maximálně polovinu výsadby...Palička tam nakonec žádná není a tahám jen rostlinu a nebo je zabalená do "plísňových" obalů a nic z toho není...Vyfocená rostlina měla "zlomený stonek" a už vykazuje známky toho, co by se s ní stalo v létě...Česnek nemořím ani nijak nestříkám...Mám začít mořit? Nebo nějaký postřik? Nebo mám něco v zemi? Díky...
    1234
    19. 6. 2020 14:48 Jan Kozák
    Moření a ni postřik Vám  nepomůže. Pozemek máte promořený bílou sklerociovou hnilobou. Chcete-li mít česnek, potřebujete nový pozemek a novou sadbu. 
    19. 6. 2020 16:19 Vaclav Kavka
    Taky jsem opožděně zjistil, že jsem pěstitelem bílé hniloby. V posledních suchých letech se nikde neprojevila a díky tomu, že letos prší, je najednou všude ( a to taky vysvětluje tvrzení - "tady se česneku nikdy nedařilo, vždycky chcípnul"). 
    Jenže jsem taky zjistil, že porosty, které jsem ošetřil mykoparazityckými houbami jsou 100% zdravé. A tam, kde mi už byla zima při výsadbě na prsty a vynechal jsem namáčení stroužků, tam se to projevilo a zůstalo to na ta místa i omezeno.
    To dává mírný návod, jak na podobném pozemku pokračovat s pěstováním česneku (naštěstí ale pěstuji i na jiném místě, kde, doufám, ten neřád není a nebude)
    23. 6. 2020 6:07 Jozef Sisak
    Len na doplnenie aky pripravok s mykoparazityckými houbami ste použil ? a v tom pripade sa nekona morenie sulkou - sira - fungicid ?
    23. 6. 2020 6:51 Vaclav Kavka
    Nerad bych byl konkrétní. Nejsem ani autorita v oboru, ani v tom nemám obchodní zájem, ani nemůžu nic garantovat. Byl to jeden z běžně dostupných prostředků, obsahující spory Trichoderma a Clonostachys sp. Takových je asi víc a nejspíš budou fungovat podobně, dokud spory budou živé. V prodeji jsou i jiné kmeny hub a můžou fungovat taky.při rozpouštění podobné věci používám nechlorovanou (převařenou/studniční) vodu. Spory hub jsou citlivé.


    U těchto přípravků se uvádí, že sulka nevadí. Každopádně s ní mořím česnek během přirozené dormance a před výsadbou už asi nefunguje.

    viróza česneku Lukan

    13. 6. 2020 7:41 Zakladatel vlákna: Martina Horáčková
    Dobrý den,

    letos jsem si od vás pořídila sadbu česneku Lukan a napadla ho nějaká viróza - žluté neohraničené skvrny na listech přesně jako na fotkách v sekci choroby a škůdci. Rostliny jsou takové neduživé a malé, ani nevím, jestli půjdou do květu.  Zatím jsem vždy pěstovala "bezejnenou" odrůdu od babičky a ta nikdy takovéto problémy neměla, tak mě to nepříjemně překvapilo (nějak jsem si naivně myslela, že certifikovaná sadba bude odolnější) a napadlo mě v souvislosti s tím několik dotazů: Jsou nějaké odrůdy k tomuto onemocnění náchylnější než jiné? A je možné tento česnek použít na sadbu, nebo se to bude přenášet? A přetrvávají i viry v půdě nebo se vždy znovu rozšíří z okolí? A konkrétněji - je výhodnější takovýto napadený česnek rovnou sklidit nebo mu neuškodí, když ještě ten cca měsíc bude růst? Děkuji
    13. 6. 2020 9:37 Vaclav Kavka
    Dobrý den, bez obrázků asi ani pan Kozák nepomůže. Certifikovaná sadba odolnější nebude, bude přinejlepším před několika lety ozdravená, což nepomůže proti nové infekci.
    Některé tradiční odrůdy mají výhodu, že se na nich virózy na pohled neprojevují. Ohledně setrvání virů v půdě se soudí, že běžné viry česneku nezůstávají. Nicméně se asi úplně neví o všech možných virech a viry, škodící na jiných rostlinách (TMV) v půdě mohou zůstat cca 2 roky za vhodných podmínek. Na některých místech u nás po zaniklém osídlení zůstal volně rostoucí česnek a tyto populace by mohly být velmi odolné vůči čemukoliv. Akorát je těžké o nich získat bližší informace. Virů v česneku byste se doma zbavila nejspíš jen kdybyste dokázala česnek přivést k tvorbě pravých semen.
    Ohledně sklizně, pokud jde o virózu, je to jedno.
    Nicméně v současném mokrém počasí se na mnoha pozemcích probouzí bílá sklerociová hniloba a tam to jedno není. Pokud Vám nějaká rostlina celkově žloutne, měkne, ohýbá se (to by mohly být ty neduživé)- zkuste ji vytáhnout.
    13. 6. 2020 17:21 Jozef Sisak
    Nemôže to byť rez-hrdza? zvyšok ako p.V. Kavka
    14. 6. 2020 15:42 Jan Kozák
    O virózách jsme tady psali nedávno několikrát. Takže znovu opakuji: úplně každý česnek je virózní. Jde jen o to, jestli se viróza manifestačně projeví nebo jestli česnek vypadá jako zdravý. Česnek samozřejmě nechejte dozrát. Pokud se Vám celkově nezdá, tak ho nesázejte.
    23. 6. 2020 22:46 Jan Kozák ml.
    Protože příspěvek výše obsahuje několik nepřesností a problematika není dostatečně známá, zkusím to vysvětlit tak, aby to bylo srozumitelné pro všechny zájemce.
    Svět je kompletně zamořen viry – vzduch, voda, neživé předměty, organismy; člověka a česnek nevyjímaje. Konkrétně na česneku parazitují desítky druhů virů. Velká část z nich není popsaná a jejich přítomnost se nijak netestuje.

    „Bezvirózní sadba“ je odborný výraz, který označuje ty partie sadby (jako „partie“ se bere část produkované odrůdy, která má stejný rodokmen – pokud mají dvě balení česneku stejné číslo partie, znamená to, že byly celou dobu množeny společně), které byly zbaveny viru OYDV + volitelně několika dalších. To se dělá tak, že se v laboratoři pěstují nejmladší části rostliny, u kterých je menší pravděpodobnost, že již byly infikovány viry. V rostlinách se poté testuje přítomnost konkrétních virů. Povinně toho OYDV, což vyžaduje vyhláška, případně od dalších, které daného šlechtitele zajímají. Přítomnost ostatních virů se netestuje. Není to tak, že by rostlina byla zbavená úplně všech virů. To by bylo zřejmě neproveditelné, extrémně nákladné… a naprosto zbytečné.

    Tyto vybrané ozdravené rostliny se neprodávají. Byly by velmi, velmi drahé a pro pěstitele naprosto k ničemu. Stejně jako u pacibulek by mu trvalo několik let, než by z toho vypěstoval rostlinu s plnohodnotnou cibulí, a do měsíce by mu nejspíš všechny uhynuly. Hlavně by po vyjmutí ze sterilního prostředí začalo nezastavitelně docházet k infekci.
    Místo toho se rostlina pěstuje nejprve v laboratoři pod umělým osvětlením, později v izolacích tak, aby se zpomalila opětovná infekce, rostlina se namnožila, narostla a přizpůsobila se prostředí u zákazníka.

    Mozaika na listech česneku není dostatečně prozkoumaná. Je zřejmě vyvolána více faktory. Mimo jiné záleží i na odrůdě. Například tzv. ruské paličáky mozaiku běžně nevytvářejí, i když jsou sebevíc zavirované. Pokud budete „bezvirózní“ česneky blízko neozdravených, jejich reinfekci výrazně urychlíte. To může být matoucí, protože laikovi se může zdát, že právě nažloutlá odrůda je více zavirovaná.

    Ani v rámci jedné odrůdy nelze říct, že jedinec s výraznější mozaikou obsahuje více virů. Naopak. Po ozdravení jsou jedinci k mozaice náchylnější než po letech, kdy virů obsahují více. Ruské paličáky po ozdravení vytvářejí trochu odlišnou mozaiku taky. A ty krajové odrůdy zmíněné panem Kavkou se po zbavení OYDV budou chovat stejně. Tyto odrůdy nejsou vůči virům imunní, naopak jsou zavirované do maximální úrovně.

    Ozdravení se provádí proto, že zvyšuje výnos. (Pochopitelně po letech, protože hned po ozdravení odpovídá velikosti rostliny z malé pacibulky.) Výnos se postupnou reinfekcí opět snižuje. (Dokonce se po čase snižuje pod úroveň, než kdyby se daná odrůda vůbec neozdravovala. To je důvod, proč se jedná o kontroverzní metodu. Už mnoho let nové odrůdy ozdravené být musí, jinak se nesmějí registrovat a prodávat.)

    Samotné snížení výnosu však není přímým důsledkem mozaiky a s ní souvisejícím úbytkem chlorofylu. Je způsobeno jiným působením viru. (Pro přirovnání: aktuální koronavirus se u člověka může mimo jiné projevovat třesem rukou, přesto jeho oběti neumírají na klepání.) Odrůda s mozaikou je virem limitovaná úplně stejně jako ta bezpříznaková. Listová plocha u česneku je dostatečně dimenzovaná na to, aby toto žloutnutí nemělo limitující vliv.
    25. 6. 2020 8:13 Tom Kubelka
    Diskusi sleduji už několik let a podobné vysvětlení polopatě mi chybělo. Nyní některé odpovědi dávají větší smysl.

    Plíseň česneku

    2. 6. 2020 14:23 Zakladatel vlákna: Kateřina Šindelářová
    Dobrý den, prosím o informací k nemoci česneku. Má uhnilé kořeny,žloutne a má černou slupku. Co by stě my poradil jestli teda není pozdě. Ale když tak na příští rok nějakou prevenci díky za odpověď
    Česnek
    2. 6. 2020 19:27 Jan Kozák
    Je to stejné, jako příspěvek pod Vámi. Jediná prevence je zdravá sadba a nezamořený pozemek. Určitě nevybírejte sadbu ze stávajícího porostu. Velká část zdánlivě zdravých cibulí bude infikována. A pozemek je zamořen na dvacet let.

    Choroba v česneku

    1. 6. 2020 15:24 Zakladatel vlákna: Petr Štecher
    Dobrý den, potřeboval bych identifikovat chorobu v česneku. Mam odrůdu Dukat. Rostlina je pěkně rostla, ale od spodu mi žloutnou listy a po vytažení z půdy je vidět že odumíraji kořínky. Take jsem u kořínku našel malého bílého červíka. Děkuji za odpověď. Štecher
    Napadený česnekNapadený česnekNapadený česnekNapadený česnek
    1. 6. 2020 18:12 Jan Kozák
    Pro Vás nic radostného. Váš česnek je napaden bílou sklerociovou hnilobou.Buď čekala na pozemku, nebo jste si ji tam dodal sadbou. Více si přečtete v rubrice choroby a škůdci, případně níže v diskusi.

    sklerociová hniloba

    22. 5. 2020 15:24 Zakladatel vlákna: Miloš Dian
    Je mi jasné, že zrejme prídu hlavne kondolencie, lebo príčina sa mi javí jasná. Ale aj tak sa opýtam. Je to sklerociová hniloba?
    Zasiahla ozimný Záhorský 2, jarný Benátčan sa zatiaľ ešte drží. Chvíľu som si myslel, že žltnutie listov je z dôvodu chladných periód a možno virózy. Žiaľ, mýlil som sa.
    A doplňujúce otázky. Ako sa priestorovo šíri? Sú rizikové aj záhony vzdialené napr. 15 -20 metrov oddelené chodíkom a trávnikom? Má nejakú prevenciu? A majú menej napadnuté rastliny šancu dostať sa do konzumnej zrelosti, alebo je lepšie rovno zrušiť celý záhon?
    zasiahnutá rastlina v zemidetail vybratých rastlínvybraté rastliny vcelku
    23. 5. 2020 17:37 Jan Kozák
    Tož upřímnou soustrast. Je to skutečně bílá sklerociová hniloba.
    Vzdálenost 15 metrů bez plného talíře cestou nepřekoná. Ale pozor; můžete jí pomoci přenosem na nářadí či obuvi. Prevence žádná není.
    Udělejte to tak: Příznakové rostliny odstraňte a vyneste někam, kde ničemu neublíží. Je to specifická choroba rodu Allium, t. j. česnek, cibule, pažitka, pór, okrasné i divoké česneky. Určitě to nepatří do popelnice s biologickým odpadem. Sousední rostliny odebírejte pro spotřebu - dají se celé využít jako pažitka nebo do česnekové polévky. Do konzumní zralosti se mohou dostat pouze rostliny nenapadené nebo napadené až koncem vegetace, takže se už na nich příznaky neobjeví.
    25. 5. 2020 6:53 Miloš Dian
    Ďakujem za odpoveď, tak nejako som si to tiež odhadoval. No čo už, dohodnem so susedom nejaké záhony na medziročné striedania. V chorobách a škodcoch píšete že plochu zatrávniť. Pozeral som aj internet, a relevantnú informáciu som nenašiel. Pretože je to špecifická choroba cibuľovitých, iná zelenina by na záhone nemala mať problém? Myslím hlavne na plodovú a listovú, koreňovú (reďkovka, petržlen, mrkva) asi tiež nebudem riskovať, aspoň nie najbližší rok-dva.
    Nuž čo, budem opäť v lete strážiť Vašu ponuku sadby, aby som mohol obnoviť svoju predstavu o sortách.
    25. 5. 2020 17:09 Jan Kozák
    Pěstovat tam můžete všechno s výjimkou cibulových zelenin a okrasného česneku. Moje doporučení zatravnit zabrání přenosu na obuvi či nářadí. Ten rok dva nic nevyřeší, počítejte desetinásobek toho většího.

    choroba

    13. 5. 2020 13:20 Zakladatel vlákna: Dagmar Flo
    Dobrý den,
    na rostlinách se nám objevila choroba. Bylo mi sděleno, že je to: od rzi přes houbomilku po plíseň či začínající stadium perenospory... Takže teď nevím. Radí mi od setření po různé přípravky. Prosím o radu, o co se jedná a čím ošetřit. Děkuji.
    choroba česneku
    13. 5. 2020 20:13 Jan Kozák
    Je to rez, pomoci by měla Ortiva, ale musíte spěchat. Rez také závodí a může vyhrát. Přiznám se, že tak brzy jsem rez ještě neviděl.
    12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne