Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Bílá sklerociová hniloba Zpět na diskusi

    choroba česneku

    26. 6. 2022 13:16 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den, myslím, že mám na rostlině Bíle sklerotium, česnek je letos spíše vysoký cibule jsou také velké, špičky začaly docela brzy žloutnout ale i u těch co jsou zdravé. Ty cibule po umytí jsou jinak krásné, ale asi vyhodit. Je to ta choroba nebo je to Fuzárium, jak nejlépe poznám. Pokud by bylo třeba rozříznout pro lepší určení nebo něco jiného tak provedu. Děkuji  
    chorobachoroba česneku
    26. 6. 2022 17:42 Jan Kozák
    Žádné velké štěstí Vás nepotkalo. Je to bílá sklerociová hniloba. Každopádně všechno skliďte, bezpříznakové cibule použijte na konzum, napadené zlikvidujte.
    27. 6. 2022 15:36 Jozef Sisak
    Postihnute cibule pošlite ::Na čerstvosti vzorku nezáleží, ale protože je hodně teplo a čerstvé
    cibule by cestou hnily, bude lepší nechat je aspoň trochu zaschnout.
    Potřebují několik stovek cibulí, budou vděčni za jakékoliv množství.
    Dodací adresa je: Mendelova univerzita v Brně, k rukám doc. Ing. Ivany
    Šafránkové, Ph.D., Zemědělská 1, 613 00  Brno.

    Diagnoza choroby a opatření

    20. 6. 2022 21:35 Zakladatel vlákna: Petr Nemeth
    Sadbový česnek Lukan 16 ks, ošetření Ricozore podle návodu. Místo: zahrada Ostrava. V předchozím roce se na místě pěstovala rajčata. Před dvěma měsíci byly veškeré rostliny radost pohledět. Asi před měsícem začaly některé rostliny žloutnout. Dnes jsem česnek vytáhl ze země, asi 1/3 rostlin byla suchá, stroužky nevyvinuté a napadnuté zřejmě plísní. Ostatní rostliny byly použitelné. Oč jde a jaká provést opatření pro pěstování česneku v dalším roce?
    Zdravý a nemocnýNemocnýNemocný DetailNemocný - plíseň?Srovnání vitálních a nemocných
    21. 6. 2022 6:09 Jozef Sisak
    Na vašu otazku najdete odpoveď v predchadzajucich prispevkoch - sklidit ja doplnim podľa informacii od Kozakovcoch -prispevok z 15,6,
    Sclerotium cepivorum -chore rastliny poslaťna adresu Na čerstvosti vzorku nezáleží, ale protože je hodně teplo a čerstvé
    cibule by cestou hnily, bude lepší nechat je aspoň trochu zaschnout.
    Potřebují několik stovek cibulí, budou vděčni za jakékoliv množství.
    Dodací adresa je: Mendelova univerzita v Brně, k rukám doc. Ing. Ivany
    Šafránkové, Ph.D., Zemědělská 1, 613 00  Brno.
    21. 6. 2022 8:27 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Mě to přijde na hád´átko zhoubné.
    21. 6. 2022 17:14 Olga Hlávková
    Souhlasím s panem Sisakem, řekla bych, že je to ta hnusná sklerociová hniloba, uvidíme, jak se vyjádří p.  Ing.  Kozák. 
    21. 6. 2022 21:28 Jan Kozák
    Háďátko zhoubné vyloučíme. Fotky nejsou dostatečně jasné, ale podle poslední fotky bych usuzoval spíše na fuzárium (rostliny na pravé straně) ale nelíbí se mi ani první rostlina zleva - té bych klidně přičítal tu hnusnou sklerociovou hnilobu, jak ji nazvala Olga. 
    A opatření pro další rok? Určitě koupit novou sadbu.
    22. 6. 2022 16:23 Jan Kozák ml.
    Pro potvrzení, či vyloučení bílé sklerociové hniloby prosím přidejte fotografii s detailem zaostřené cibule.

    Choroba česneku

    6. 6. 2022 16:54 Zakladatel vlákna: Alžběta P.
    Dobré odpoledne pane Kozák. U odrůd Bjetin a Havel začaly podezřele rychle žloutnout a schnout listy (zatím jen několik rostlin). Po velice snadném vytažení ze země (pouze rukou) se mi naskytl pohled na obrázku. Mohl byste, prosím, určit, o jakou chorobu se jedná? Obávám se nejhoršího. Děkuji.
    123
    6. 6. 2022 21:29 Jan Kozák
    Také se obávám nejhoršího. Vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu.
    7. 6. 2022 5:32 Alžběta P.
    Ještě jednou děkuji za odpověď. Doufala jsem, že to tak zlé nebude. Ještě jsem se chtěla zeptat, jestli má smysl založit nový záhon asi o 15m dále od původního záhonu, za předpokladu zabránění přenosu infikované půdy? Nebo se mohu s česnekem a cibulovinami nadobro rozloučit? 
    10. 6. 2022 12:45 Libor Hejduk
    Já bych se hned neloučil. Moc nevěřím tomu, že by se vám povedlo stoprocentně sterilně zabránit přenosu náčiním a obuví. Zbavit se toho jde jedině cca dvacetiletou karanténou bez pěstování cibulovin rodu Allium. Jinak se můžete pokoušet to držet na uzdě režimovými opatřeními: střídání záhonů, každoroční obměna certifikovanou sadbou, použitím biologických přípravků Rizocore, pěstováním raných odrůd a střídmostí s vodou (bez vysoké spodní vody). Ještě bych doplnil o vyhazování odpadu z cibulovin mimo zahradu a váš kompost.
    13. 6. 2022 21:12 Jan Kozák
    Pan Hejduk vyčerpal všechno.  Jen bych doplnil nevyhazovat ani do obecního kompostu.
    15. 6. 2022 19:51 Alžběta P.
    Děkuji oběma za rady. Dnes jsem vyryla několik česneků a nebyly napadené, tak počkám ještě týden a půjdou všechny raději ven. Na stejném místě už pěstovat nebudu, zkusím to jinde. A s Rizocorem bude problém, vypadá, že už není na trhu.
    16. 6. 2022 11:20 Libor Hejduk
    Rizocore nevypadá, že by byl stažen. Jen malospotřebitelské balení po 2g prodávají myslím výhradně pánové Kozáci, a ti začínají prodávat cca nastejno se sadbou. "profi" balení 50g by mělo jít sehnat přímo u výrobce Biocont, popř jiné eshopy. Případně můžete s úspěchem použít i Clonoplus, jen s o něco slabším účinkem.
    17. 6. 2022 5:29 Alžběta P.
    Díky za tip, podívám se na něj a zkusím objednat.
    17. 6. 2022 16:22 Jan Kozák ml.
    Rizocore je možné koupit spolu s česnekovou sadbou buď u nás, nebo u několika desítek prodejcům, kteří od nás zboží odebírají. V prodejní sezóně půjde opět snadno sehnat. Do půdy se aplikuje až na podzim, přímé sluneční záření mu vadí (UV i vyšší teploty).
    Česnek bych sklidil okamžitě. V tomto počasí vám rychle narůstá míra kontaminace půdy sklerocii a zvyšuje se tak riziko přenosu na další stanoviště.

    Jaký problém?

    20. 5. 2022 11:41 Zakladatel vlákna: Miroslav David
    Dobrý den,
    již druhý rok mám problém s česnekem viz foto. Rostliny přestanou prospívat a hynou. Po vytažení jsou kořínky odhlilé a na řezu je hnědá špička. Sadba byla česká, před vysetím ošetřená SULKOU, do záhonu zapracované dusíkaté vápno, postříkané KARATE proti houbomilce a před týdnem první postřik ORTIVOU proti plísni. Nesázím na stejný záhon dříve jak za 5 let. Je zajímavé, že jsem měl minulý rok vedle sebe dvě odrůdy a ta modrá byla zcela zdravá a druhá na vyhození. Děkuji za radu.
    010203
    20. 5. 2022 13:49 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu.
    20. 5. 2022 15:20 Miroslav David
    Opravdu to tak vypadá :( a moc se s tím dělat nedá. Nemám z toho radost, zahrádku máme malou a čekat 20 let?
    21. 5. 2022 9:06 Jan Kozák
    Na sklerociovou hnilobu se mi to nezdá, už vzhledem ke kalendáři. Spíše bych v tom viděl fuzárium.
    21. 5. 2022 13:05 Marián Bakajsa
    Dobrý deň. Prečo to nemôže byť sklerociova hniloba? Ešte je skoro?  
    22. 5. 2022 10:34 Jan Kozák
    Ano, je ještě na ni skoro.
    23. 5. 2022 21:34 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Dnes som nejaký vytiahol cesnačik a sa mi zdá že je to tam biela sklerociova hniloba ?
    Sklerociova hniloba?
    24. 5. 2022 7:55 Jan Kozák
    Prosím fotku z porostu a celé rostliny.
    24. 5. 2022 21:28 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Posielam fotky na doplnenie:
    Sklerociova hniloba?Sklerociova hniloba?Sklerociova hniloba?
    25. 5. 2022 8:24 Jan Kozák
    Nevypadá to dobře. Skutečně může jít o bílou sklerociovou hnilobu, třebaže je na ni brzy. (Ale už tu máme dneska dotaz i na rzivost, na niž je taky velmi brzy.) Může se jednat i o botritidu; to by bylo přijatelnější.
    25. 5. 2022 8:52 Jitka Kejmarová
    Můj vypadá dost podobně ,můžu v této fázi mu nějak pomoct. Pustí se i do zbytku porostu? Ty rostliny co se mi nelibili tak jsem odstranila, dá se zbytku nějak pomoct
    Děkuji za info
    25. 5. 2022 13:30 Jan Kozák
    Nijak už nepomůžete. Špatné rostliny odstraňte a zlikvidujte. V žádném případě nepatří do obecního bioodpadu.  Porost sledujte a při každém novém výskytu napadené rostliny opět likvidujte. Choroba bývá v porostu ohniskově, nikdy jsem neviděl zasažený celý porost. A určitě si z takového porostu nenechávejte sadbu, byť ze zdánlivě zdravých cibulí.
    22. 5. 2022 21:17 Jitka Kejmarová
    A co proti tomu se dá dělat
    23. 5. 2022 20:23 Jan Kozák
    Pokud myslíte bílou sklerociovou hnilobu, pak jedinou spolehlivou ochranou je čas. Nepěstovat na dané ploše po dobu dvaceti let nic z rodu Allium, tedy mimo česnek také cibuli, pór, pažitku, okrasné česneky. Z komentářů pěstitelů vyplývá, že jisté omezení pro tuto chorobu má použití přípravku Rizocore. Pokud tedy není možná změna pozemku, pak má smysl použití Rizocore a pěstování nejranějších odrůd (Bjetin, Anton) a v případě napadení je předčasně sklidit; v té době už mají dostatečně vyvinuté cibule. A samozřejmostí je každoroční obměna sadby.
    26. 5. 2022 8:32 Miroslav David
    Ještě jednou se ke svému příspěvku vrátím.  Četl jsem, že lidé mají dobré výsledky s přípravkem CLONOPLUS, čož je směs několika kmenů hub, které dokáží rozkládat zárodky patogeních hub. Aplikuje se na sadbu, zapravuje do půdy i jako zálivka. Nouzově jsem záhon ošetřil zálivkou, a uvidím. Na podzim aplikuji řádným způsobem. Patogenů to prý zbavit nedokáže úplně, ale dokáže je držet na uzdě.
    26. 5. 2022 9:33 Jan Kozák
    Zatím máme pozitivní ohlas jen na přípravek Rizocore.

    Sclerotinium

    18. 1. 2022 22:11 Zakladatel vlákna: Roman Kubica
    Dobrý deň,   zaujímalo by ma ,či nemáte skúsenosť s použitím bio prípravku CONTANS WG  proti sclerotiniu. Prípravok je viac rokov registrovaný v repke a slnečnici .  Aplikuje sa na strnisko po zbere predplodiny postrekom  a potom pred sejbou .  Ďakujem za odpoveď.
    27. 1. 2022 19:56 Jan Kozák
    Nereagoval jsem na Váš dotaz; čekal jsem, že se někdo ozve. My jsme se s tím zatím nesetkali, ale poohlédneme se.

    Bílá sklerociová hniloba

    28. 7. 2021 9:00 Zakladatel vlákna: Libor Hejduk
    Hezký den, tak už jsem také po sklizni a mám podezření na bílou sklerociovou hnilobu na svém pozemku. Prozatím viditelná odhadem u jednotek procent rostlin - ty jsem buď vyhodil hned i s kusem zeminy, nebo je vzal do kuchyně k očištění a spotřebě. Plus mínus vím, co se dá a nedá dělat, ale spíš mě zajímá, zda se dá hniloba udržet na uzdě tak, abych mohl pěstovat česnek dál. Víceméně nemám kam jinam ho dát -kus zahrádky pro vlastní spotřebu. Je možné kombinací použití mykoparazitických hub každoroční nové sadby a případně dřívější sklizně nebo omezené zálivky držet infekci na uzdě? Můžu zkombinovat i s dusíkatým vápnem, i když ten s hnilobou asi ani nehne. Loni jsem sázel to, co jsem vypěstoval a tak nějak jsem se vykašlal na Rizocore. Pozemek ve svahu cca jihovýchod, 430 m n. m.
    Díky
    28. 7. 2021 15:10 Vaclav Kavka
    Tady Vám můžu posloužit příkladem. Taky pěstuji na pozemku napadeném už po generace. Loni se to na záhoně projevilo a - když už tedy není co ztratit, jsem to letos zkusil na stejném záhoně. Mykoparazitických hub jsem tam nasypal hromadu. ale jakmile teplota půdy vzroste nad 15°C, napadení se objevilo. nejdřív několik kusů, pak najednou skoro všude, ale potom se to jakoby sebralo, ztráty byly (tipl bych) větší jednotky %. Výsledkem byla nakonec vyšší úroda, než jsem kdy měl, ale na příští rok budu stavět vyvýšený záhon na trávníku. Za tu práci, nervy a koneckonců i peníze to nestojí. Samozřejmě jsem ve svém pokusu neměl "kontrolní skupinu", tak je to takové "pozorování ze zahrady" - mykoparazitické houby asi pomůžou, možná mi tu úrodu i zachránily, ale rozhodně sclerocium nepotlačí tak, aby se v záhoně nenamnožilo přes léto na napadených rostlinách. Na konci sezóny je přes napadené rostliny záhon určitě pěkně zamořen. Od vyvýšených záhonů si slibuji možnost dát tam čistý substrát, případně jej vyměnit a kdyžtak se i přesunout o kus vedle, kdyby se tam napadení přeneslo.
    Co jsem zkoušel, bez jmen přípravků:

    Na podzim - Botryotrichum, Isaria, Clonostachys, Talaromyces
    Později kolem výsadby - Clonostachys
    Na jaře - Clonostachys, po oteplení půdy Trichoderma
    Od plného prohřátí půdy - Pythium
    Co by mohlo pomoct, ale nemáme nad tím kontrolu, je suchý rok.
    28. 7. 2021 19:31 Jan Kozák
    Stoprocentně spolehlivý je pouze čas. Stačí dvacet let a pozemek je čistý. 
    Když shrnu zkušenosti pěstitelů, jak je uváděli v této diskusi, pak použití Rizocore, případně jiného obdobného přípravku, má smysl. Samozřejmostí je nepoužívání sadby z porostu, v němž se choroba objevila. A pěstovat jen nejranější odrůdy. Vyvýšený záhon samozřejmě problém vyřeší taky.
    28. 7. 2021 20:09 Libor Hejduk
    Díky, uvidím časem. Zatím jsem si oblíbil úzkolisté nepaličáky, favoritem je Japo II, fakt drží do další sklizně, ale raný Anton taky super. Což mi připomíná, můžu ještě očekávat tyto odrůdy v nabídce, nebo už spíš budou pryč? Uvidím, jak to půjde, přinejhorším budu místo pěstování česnek kupovat od pěstitelů.
    29. 7. 2021 7:11 Jan Kozák
    Předpokládám, že se Anton v nabídce ještě objeví, Japo II nevím.

    Sklerociová hniloba x vnímavost odrůd

    23. 7. 2021 22:22 Zakladatel vlákna: Petr Diviš
    Dobrý den, v prosinci jsem zasázel 8 odrůd z vaši krabičky a dále francouzskou odrůdu od pěstitele ze Znojma. Česnek hezky vzešel (nejdříve franc.), pocelou dobu vegetace měl česnek nažloutlé listy (viz diskuze k využití dusíku), ale posléze začal česnek zasychat a odcházet na sklerociovou hnilobu. Nejdříve franc (ten odešel úplně) a pak české odrůdy, jediný kdo to se ctí ustál je Benátčan. 
    Mám tři otázky ke hnilobě.
    Jaká je vnímavost jednotlivých odrůd ke skler. hnilobě?
    Jelikož jsem česnek sázel na záhon, který je orný teprve druhý rok po deseti letech jako travní porost, je možné, že se hniloba udržela na narcisech nebo jiných zplanělých květinách?
    Má cenu zkoušet osadit česnek na vedlejší záhon (cca 5 m vzdálený) letos zrytý taktéž po 10 letech třeba méně vnímavou odrůdou nebo to dopadne stejně a česnek na mojí zahradě prostě nikdy nevypěstuji?
    Děkuji za rady
    28. 7. 2021 17:59 Jan Kozák
    Nevím, jak byly jednotlivé odrůdy sázeny, proto uvádím i možnost. že se choroba rozšířila z "francouze" a k Benátčanu už nestačila dojít.
    Ač třeba tvrdí někteří dodavatelé česnekové sadby, že odrůda xy je vůči bílé sklerociové hnilobě odolnější než ostatní, nemají pravdu. Všechny odrůdy jsou napadány stejně.
    Jedná se o specifickou chorobu rodu Allum, narcisy tedy nenapadá, napadá však okrasné česneky (samozřejmě pažitku, pór, cibuli). A pozor, někdy se v lučních porostech objevují divoké drobnolisté česneky a také ty pak mohou být zdrojem infekce. Je to patrně vysvětlení, proč se choroba objeví na pozemku, který byl od nepaměti loukou a nebyl nikdy zaplaven.
    A výsadba na vedlejší záhon? Za zkoušku to třeba stojí, ať víte, na čem jste. Ale chce to sázet nejranější odrůdy, které se při začátku případného napadení sklidí, ale už něco v zemi mají.

    hniloba, pěstování z pacibulek, předplodina, skladování

    13. 7. 2021 23:06 Zakladatel vlákna: Ondřej Zajíc
    Dobrý den, pane Kozáku,děkuji Vám za Vaše cenné rady a trpělivost, kterou v této diskuzi prokazujete. Měl bych také pár dotazů. Chtěl bych se zeptat, jestli lze nějakým způsobem zjistit výskyt bílé sklerociové hniloby z půdy, kde bych rád pěstoval česnek. Podle příspěvků to byl letos velký problém pro některé pěstitele. Dále by mě zajímalo, jestli má cenu pěstovat česnek na pozemku, kde je kukuřice a bude sklizena v září, nebo jestli je lepší s výsadbou počkat na další rok. Dále by mě zajímalo, jaký je dle Vaší zkušenosti nejlepší druh z vaší nabídky pro pěstování česneku z pacibulek. Trošku jsem experimentoval s vekanem. Sklidil jsem zatím kuličky. Rád bych věděl, co očekávat. Poslední dotaz se týká skladování. Chtěl bych se zeptat, jestli je česnek více odolnější proti vyšeptávání česneku neočištěný i s kořínky zavěšený do zimní výsadby, před kterou bych ho teprve rozdružil a namořil, nebo to, v jakém stavu visí, nemá žádný vliv a vlnovník se k němu i tak dostane. Bohužel nebudu mít prostor v září k uskladnění, kdy by bylo třeba česnek rozdružit, namořit a nechat vyschnout. Mnohokrát děkuji za odpovědi a přeji všem hodně pěstitelských úspěchů.
    14. 7. 2021 20:44 Jan Kozák
    Výskyt bílé sklerociové hniloby v půdě lze samozřejmě zjistit v diagnostické laboratoři, počítejte však s tím, že tisícovka na to zdaleka stačit nebude. 
    Po kukuřici česnek sázet můžete, ale předpokládá to uklidit posklizňové zbytky, jinak se Vám bude pozemek špatně připravovat a bude se Vám špatně sázet. Z tohoto důvodu je lepší tento pozemek nechat pro výsadbu česneku až v následujícím roce.
    Z pacibulek můžete pěstovat všechny paličáky, což my také děláme. Normální cibule získáte za dva roky (Havran, Jovan, Blanin II), většinou až za tři roky.
    Jestli se vlnovníku lépe daří v očištěném nebo neočištěném česneku, nevím.
    15. 7. 2021 9:01 Ondřej Zajíc
    Děkuji za odpověď a mějte se pěkně.

    Choroba cesnaku

    6. 7. 2021 11:23 Zakladatel vlákna: Stanislav Cisty
    Môžem sa spýtať, o akú chorobu sa jedná? Niektoré spodky akoby odhnili a na iných, ktoré boli síce pekné bola biela pleseň a videl som tam malé larvy. Byľ bola mohutná a nádherná, vyzerá že v pôde je nejaký problém.

    Ďakujem
    12345
    6. 7. 2021 16:16 Jan Kozák
    Ano, v půdě je problém zcela zásadní. Vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu. Nedávno jsme tu o ní psali.
    6. 7. 2021 18:47 Stanislav Cisty
    Ďakujem pekne za odpoveď, čítal som o tom, len som si nebol istý či je to ono.

    Poškození česneku

    4. 7. 2021 11:16 Zakladatel vlákna: Zdeňka Kalfařová
    Dobrý den pane Kozáku,
    již čtyři roky od Vás beru sadbu. Vždy bylo vše v pořádku. Letos se objevila poprvé plíseň viz přiložené foto, a tak jsem raději česnek kromě benátčanu sklidila. Mám následující dotaz:
    Pokud je to sklerociová hniloba, mohu poškozené stroužky zkonzumovat?
    Jakým způsobem se dostane na zahradu? Větrem nebo třeba kupovanou cibulí přes kompost?
    Jak hluboko bych musela vybrat zem, abych ji ze záhonu odstranila?
    Děkuji za odpovědi.
    VekanHavelPlíseň na rostlináchDetail
    4. 7. 2021 15:52 Zdeňka Kalfařová
    Ještě doposílám další podrobnější foto.
    DETAIL 1DETAIL 2DETAIL 3
    4. 7. 2021 17:35 Jan Kozák
    Skutečně to vypadá na bílou sklerociovou hnilobu. Napadené cibule bych vyhodil, chuť bych na ně určitě neměl. Nejčastěji se tato choroba dostane na pozemek sadbou česneku, cibulí sazečkou, kompostem z kompostáren, vlastním kompostem, přenosem infikované půdy na botách či nářadí. Někdy však žádná z těchto možností nepřichází v úvahu a zdroj nákazy je neznámý. 
    Kolik půdy by se muselo vybrat, nevím, ale muselo by se to dělat velmi pečlivě, aby se při práci nedostala do okolí.
    Před několika dny bylo v této diskusi uvedeno, že by mohl pomoci přípravek Rizocore.

    Boj proti hnilobě ...

    1. 7. 2021 20:23 Zakladatel vlákna: Miloslav Wastl
    Dobrý den,
    jen bych se chtěl podělit o zajímavý poznatek, letos mě bohužel postihla bíla sklerociová hniloba, sklidil jsem tedy předčasně (na radu pana Kozáka) a naštěstí jsem 75% úrody zachránil (sklizeno na zeleno, některé palice byly trochu menší). Nyní k poznatku, na půl pole jsem aplikoval mikhorizní houby a kupodivu na této půlce nebyla ani jedna postižená rostlina. Nevím jestli jde o náhodu nebo "prospěšné houby" konkurovaly tím škodlivým a tak jejich růst stížili. Druhá otázka, jestli to není náhoda :) nebo jsem si tam nedejbože sklerocium dotáhnul tímto způsobem (na pozemku 15 let nic neroslo). Spíše bych se asi přiklonil k tomu, že jsem skompostoval nějaký napadený česnek z obchodu a z kompostu přenesl na políčko, to už se člověk nedozví....
    2. 7. 2021 8:35 Irena Slabá
    Mám stejnou zkušenost s vámi z loňské sklizně. V polovině června začal česnek 

    zahnívat, objevila se bílá sklerociová hniloba, začala jsem ho každý den zalévat mikorhoznim roztokem Rizocore a zabralo to, hniloba zmizela. Na podzim jsem před sázením obalila česnek rovněž v Rizocore. Letošní česnek je zcela bez sklerocia. Snad se zadaří i do budoucna.
    2. 7. 2021 21:26 Ján Ševc
    Dobrý večer prajem ! Aké množstvo roztoku Rizocore a ako dlho ste denne k cesnaku napadnutému bielou hnilobou aplikovali? Používal som Rizocore podľa návodu, ale mám časť rastlín napadnutých hnilobou. Predošlé roky som mal Clonoplus a bolo to bez problémov. Ďakujem. Prajem veľa zdaru pri pestovaní. 
    4. 7. 2021 9:31 Irena Slabá
    Dobré ráno,
    Zalévala jsem česnek 14 dní  až do sklizně a upřesňuji, že nejprve jsem použila zbytek Clonoplus z podzimu (asi 5g)v 5l konvi s vodou a když mi došel použila jsem Rizocore.Roztoky (popř. suspenzi) jsem lila ke každé rostlince zvlášť, neboť mám malý záhonek. Je tedy možné, že Clonoplus zabral více? Nedokážu posoudit.
    7. 7. 2021 23:01 Ján Ševc
    Dobrý večer prajem ! Ťažko povedať, na výsledný efekt vplýva množstvo faktorov. Rizocore skúšam prvý rok, teda mám s týmto prípravkom veľmi málo skúsenosti a nedovolím si vysloviť závery, len som konštatoval svoje skúsenosti. Pri použití oboch prípravkov naozaj ťažko posúdiť, čo zabralo, určite istý čas trvá, kým sa činnosť týchto mikroorganizmov prejaví...
    10. 7. 2021 19:41 Ján Ševc
    Ešte jeden postreh z praxe, jedna odroda v poriadku, iná napadnutá hnilobou... 

    Choroba či škůdce?

    28. 6. 2021 18:39 Zakladatel vlákna: Petr Brožek
    Dobrý den pane inženýre, dnes jsem byl se podívat na dorůstající česnek. Objevil jsem několik žloutnoucích rostlin a po vyrytí se mi naskytl následující pohled (viz. foto). Nejsem si jistý, o kterou chorobu či škůdce se jedná. Zasazený česnek na záhonu o metr vedle nic podobného nemá. Děkuji Vám za radu a zdravému česneku zdar.
    12356
    28. 6. 2021 21:55 Jan Kozák
    Radost mít nebudete, je to bílá sklerociová hniloba. Minulý týden jsme o ní dost psali.

    Prosím radu

    25. 6. 2021 20:16 Zakladatel vlákna: Tomáš Mazur
    Dobrý den 
    Česnek mi začal žloutnout a ztrácet se. Můžete mi prosím poradit příčinu. ( Zasadil jsem ho poprvé po koupi zahrady) děkuji. Foto přikládám
    ČesnekČesnek
    27. 6. 2021 19:27 Jan Kozák
    Pro Vás špatná zpráva. Je to bílá sklerociová hniloba.  Dost jsme o ní v posledních dnech psali.

    Hniloba?

    22. 6. 2021 20:05 Zakladatel vlákna: Miloslav Wastl
    Dobrý den pane Kozaku, na pozemku 15 let nic nerostlo, letos jsem zasadil odrůdu Anton a pár rostlin mi seschlo, vytrhnul jsem je vypadají takto, jedná se o hnilobu, s pěstováním česneku mám tedy na 20 let útrum? :-(
    Anton_hnilobaAnton_hniloba2Anton_hniloba3Zdravý kus
    22. 6. 2021 20:47 Miloslav Wastl
    Na posledním obrázku je vytrhnuta i jedna zdravé vypadající. Napaden bylo 11% rostlin, co myslíte čekat nebo uspisit sklizeň, abych zachránil alespoň něco? Moc děkuji za radu. 
    23. 6. 2021 19:42 Jan Kozák
    Určitě sklidit předčasně, hned jak se Vám bude zdát, že jsou stroužky už narostlé.

    Hádátko nebo hniloba?

    18. 6. 2021 2:26 Zakladatel vlákna: Bronislava Svobodová
    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat zda se jedná o hádátko ? Již vloni mi všechen česnek uschl a letos zase. Děkuji 
    česnek
    18. 6. 2021 15:19 Jan Kozák
    Pěkné jednoznačné fotky příznaků napadení háďátkem vidíte na dotazu pod Vámi. Takže háďátko to není. Je to bílá sklerociová hniloba. Musíte změnit pozemek nebo česnek dvacet let nepěstovat. Týká se to i cibule, póru, pažitky.
    19. 6. 2021 16:18 Bronislava Svobodová
    Dekuji moc za odpoved.
    Jeste se chci zeptat , zda tato puda muze mit vliv i na jahody? Protoze mi uplne stejne sesychaji jako ten česnek.
    Svobodova
    19. 6. 2021 21:43 Jan Kozák
    V žádném případě. Myslím, že není žádná choroba, která by postihovala česnek i jahody.

    Problém?

    17. 6. 2021 18:27 Zakladatel vlákna: Petr Haubelt
    Dobrý den, toto mi udělalo pár stroužků Bjetinu, jiné odrůdy ne. Lukan,Vekan. Mám se něčeho obávat? Děkuji 
    Bjetin 1Bjetin23
    17. 6. 2021 22:28 Jan Kozák
    S velkou jistotou to je bílá sklerociová hniloba.
    18. 6. 2021 5:01 Petr Haubelt
    Děkuji, tak to jsem opravdu nečekal, když 20let, tam nic nebylo, takže, můžu čekat, že budu letos a další roky bez česneku? Moc mě to mrzí.
    19. 6. 2021 21:45 Jan Kozák
    Pokud nemáte jiný pozemek, pak je to problém.- Částečně se dá řešit pěstováním nejranějších odrůd.

    Biela sklerociova hniloba ?

    15. 6. 2021 21:36 Zakladatel vlákna: Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Chcem si len potvrdiť moju dedukciu. Ide o sklerociom ?
    Biela sklerociova hniloba?
    16. 6. 2021 21:48 Jan Kozák
    No, nepotěším Vás. Vaše dedukcia je správná.
    16. 6. 2021 22:34 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. Aká vzdialenosť stačí vynechať a zase skúsiť posadiť cesnak? 
    17. 6. 2021 22:20 Jan Kozák
    Pokud jste si to neroztahal nářadím a na botách, pak by mělo pět metrů stačit.
    18. 6. 2021 21:50 Marián Bakajsa
    Dobrý večer. A je nejaká odroda odolnejšie voči sklerociovej hnilobe?  Ďakujem za odpoveď. 
    19. 6. 2021 21:42 Jan Kozák
    Není a pokud někdo tvrdí, že je, nevěřte mu. Jistým řešením je pěstování nejranějších odrůd, což je Bjetin a Anton, a ty okamžitě sklidit, jakmile se hniloba začne projevovat. Přitom máte šanci něco slušného sklidit.

    Hniloba a plíseň česneku

    12. 6. 2021 8:12 Zakladatel vlákna: Luboš Brokeš
    Dobrý den, masívně se mi rozšířila na česneku nějaká hniloba a plíseň, která mi poměrně rychle zlikvidovala zatím cca 50% výsadby. Můžete mi, prosím, poradit čím to je a co do budoucna s tím? Loni tam byly brambory hnojené kompostem, po sklizni zaryta svazenka. Česnek ten rok byl v jiné části zahrady a vyšel krásný a zdravý. Vedle této výsadby mám ještě cca 700 pacibulek Bjetinu a Havla - ty zatím nepadají. Je šance, že budou použitelné pro letošní výsadbu?
    Obrázek 1Obrázek 2Pacibulky 15. 5. 2021
    12. 6. 2021 11:27 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Nechci Vás strašit, ale vypadá to na bílou sklerociovou hnilobu.
    12. 6. 2021 13:56 Luboš Brokeš
    Jak nad tím pořád přemýšlím, vzpomínám si, že v tom samém místě jsem měl tak dva řádky česneku před cca 10 lety a výsledek byl stejný. Už jsem ale na to tak nějak pozapomněl. Jiné plodiny tam ale rostou v pohodě, nicméně asi máte pravdu, taky mě to napadlo, že to je ono. Počkám ještě, jestli mi na to odpoví pan Kozák.
    12. 6. 2021 18:00 Jan Kozák
    Nejprve pochvala za čistý bezplevelný porost (týká se to i salátu). 
    A teď to horší. Nešetřete a ani nový materiál z pacibulek nesázejte. Bude to v nich rovněž.
    A co včil? Žloutnoucí rostliny vytahejte a zlikvidujte do směsného odpadu nebo je vysypte v lese či remízku nebo zemědělcům do polního hnojiště. To však za předpokladu, že nepěstují česnek ani cibuli ani pažitku ani pór. Zdánlivě zdravý česnek skliďte předčasně a dobře vysušte. Raději sklidit o čtrnáct dnů dřív než později nic. Při kuchyňském zpracování slupky spalte nebo likvidujte jako napadené rostliny.

    Sclerotium cepivorum

    5. 6. 2021 20:32 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dnes jsem našel první 4 rostliny napadené bílou hnilobou.
    Vzhledem k tomu, že vím, že v tom záhonu je, a ostatní rostliny vypadají dobře, to ještě vypadá relativně slibně. Opakovaně ošetřuji mykorhizně / parazitickými přípravky... snad tímto způsobem půjde se sclerotiem uhrát slušný výsledek.

    Sclerotium

    24. 5. 2021 22:42 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Teplota půdy se na většině míst začíná dotýkat 15°C, což by měla být teplota, při které velmi zrychluje klíčení sclerocií bílé hniloby. Sucho ji letos brzdit asi nebude.

    nemoc česneku

    13. 7. 2020 18:07 Zakladatel vlákna: Krejčíř Vladimír
    Dobrý den, jaký je rozdíl mezi bílou hnilobou a bílou sklerociovou hnilobou?
    Našel jsem přípravek Ortiva, kde se uvádí použití na bílou hnilobu viz foto
    děkuji Krejčíř V.
    postřikpostřik
    13. 7. 2020 22:14 Jan Kozák ml.
    Je tím myšlena ta samá choroba. Ortiva je však proti ní v polních podmínkách zcela neúčinná. Vůbec nemá smysl to zkoušet. Ani při mnohonásobném překročení dávkování byste se viditelného výsledku nedočkal. Nehledě na to, že to není právě nejekologičtější přípravek.

    Sklerociová hniloba?

    9. 7. 2020 21:13 Zakladatel vlákna: Ondřej Dejmal
    Dobrý den, prosím o radu. Jedná se o bílou sklerociovou hnilobu? Na některých rostlinách je i jakási zelená plíseň.
    Hniloba 1Hniloba 2
    10. 7. 2020 7:06 Jan Kozák
    Tak sklerocium tam bohužel zcela spolehlivě je. Zelená či modrá plíseň, tedy Penicillium není parazitická, žije na odumřelých pletivech.
    10. 7. 2020 10:25 Ondřej Dejmal
    Děkuji za potvrzení.

    česnek na vysokém záhonu

    8. 7. 2020 13:55 Zakladatel vlákna: Helena Jurčíková
    Dobrý den pane Kozáku,mám několik dotazů:
    1. Letos jsem poprvé vysadila česnek a to na vysoký záhon (VZ). Napadla jej bílá hniloba. Myslíte, že to může být i pěstováním na VZ? Vevnitř v něm to tleje, jsou v něm staré dřeva apod., hodí se vůbec česnek na takový záhon? Hnilobu pořeším tak, že zeminu vyhážu a vyměním za novou, aspoň 5 let tam nenasadím cibuloviny a budu mít jen na tento záhon trojzubec na plevel, abych to nepřenesla.
    2.Po česneku tam chci nasadit jahody, je to podle Vás dobrá volba, když jahody  také trpí plísněmi? I když tahle plíseň je asi nenapadne.

    3. Mohl byste mi, prosím doporučit, jakou/ké odrůdy česneku bych mohla pěstovat na Valašsku pod Javorníkem v nadmořské výšce cca 400 m.n.m.? Chtěla bych si to objednat u vás.
    Moc děkuji za odpověd a Váš čas.
    8. 7. 2020 20:35 Jan Kozák
    1. Pokud to byly skutečně bílá hniloba, určitě to nebylo vysokým záhonem, protože ta je specifickou chorobou rodu Allium (cibule, česnek, pažitka, pór, okrasné česneky). Často si ho lidé přinesou v kupovaném substrátu.
    2. Jahody nebudou mít problém. 
    3. Před mnoha lety jsem měl pěstitele u Valašského Meziříčí. Pěstoval pro mě Lukan, Vekan a Benátčan. Jeho výsledky byly nadprůměrné.

    sklerocium

    4. 7. 2020 15:42 Zakladatel vlákna: Krejčíř Vladimír
    Dobrý den dnes jsem sklidil česnek havran, asi jena třetina postižena hnilobou,
    sadba r. 2017. může se stát, že budou zárodky i vtom dobrém? Koupit raději novou satbu na jiné místo.                                                          Krejčíř V.
    HavranHavran
    4. 7. 2020 20:58 Helena Šafaříková
    Už se to zde psalo myslím, koupit novou sadbu a na jiné místo v každém případě. Tam až za 10 až 20 let. Já mám ze 100 ks asi jen 8 ks  napadených a čekám na názor ,jestli se s tím záhonem dá ještě něco udělat. Píši níže pod Vámi. Česnek tam dávat už nikdy nebudu ale i tak by bylo lepší se hniloby .
    4. 7. 2020 21:27 Jan Kozák
    Novou sadbou nic nepokazíte a jiné místo byste měl volit i bez letošních problémů. Nemáte však obrázek shnilého česneku. Mohlo jít o sklerocium, ale mohl se také utopit. Toho druhého jsem letos viděl hodně.

    sklerociová hniloba

    4. 7. 2020 13:27 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den,  tak jsem také zjistila, že některé rostlinky česneku jsou napadené sklerociovou hnilobou. Zatím jsem vytáhla jen něco, ostatní česneky jsou krásné a dokonce i velké. Sadbu mám od p. Kozáka, ovšem pozor, mám podezření, že se  mi na záhon dostala, nikoliv od p. Kozáka, ta je vždy v nejlepším pořádku. Já hamoun jsem měla málo a tak jsem si ještě zakoupila , myslím v Lídlu tři kousky v síťce. Odtud asi pochází ta hniloba. Není na jednom řádku, je to prostě sem tam. Hnedle jsem poznala , že není něco v pořádku, listy dříve žloutly než ostatní. Ale jinak je po umytí dobrý. Nevím jestli se dá konzumovat. Nebo vyhodit? Dnes ještě budu sklízet. Mám tak krásný česnek, /díky panu Kozákovi /, už si pěkně zvykl na Vysočinu, myslím česnek ,najednou toto. A tak se chci zeptat, zda mohu zeminu vyházet a nahradit novou, asi tak 15 až 20 cm do hloubky.Kolem záhonu mám fošny, tak by likvidace nebyla  problém.. Nemám moc velkou zahradu a tak další záhon by byl problém. Také uvažuji o tom, že bych dala na záhon suché větve a zapálila. Takto jsem zakládala 2 záhony když jsme se nastěhovali. Bylo zde moc pýru a pomohlo, ale nevím, jak na tu hnilobu. Děkuji
    česnek-hnilobazdravý česnekke skliznizdravý česnekčesnek umytý od hniloby.
    4. 7. 2020 21:25 Jan Kozák
    Výměna zeminy by problém vyřešila. Podle mého názoru by hloubka 20 cm stačila (možná by stačilo i 15, ale pro jistotu bych šel na 20). A protože se při práci může něco utrousit a zašlapat, klidně ještě potom zapálit suché větve. To už by pak nemělo mít chybu.
    Na otázku, jestli se dá napadený umytý česnek konzumovat neumím správně odpovědět. Je to stejné jako s nahnilým jablkem. Někdo ho vykrojí, druhý vyhodí.
    5. 7. 2020 16:25 Helena Šafaříková
    Jasně, jablka vyhazuji tak česnek také, těch pár kousků...... Nedá se nic dělat ale myslela jsem si, je to vlastně logické, plíseň jako plíseň ať je na čemkoliv. Děkuji, moc jste i pomohl

    plíseň

    29. 6. 2020 22:40 Zakladatel vlákna: Kyzlink Jan
    Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat, zda se jedná o sklerociovu hnilobu či nikoli (případně o co se jedná). Jsem začínající zahrádkář a letos je to moje první úroda česneku. Tato plíseň na obrázku se vyskytla pouze na jednom jediném česneku z celé zahrádky. Všechny ostatní i z těsné blízkosti tohoto napadeného se zdají být v pořádku. Děkuji a přeji pěkný den, Kyzlink
    plíseňplíseňplíseň
    30. 6. 2020 20:06 Jan Kozák
    Nerad potvrzuji špatné zprávy. Sklerocium to bohužel je.
    30. 6. 2020 22:36 Kyzlink Jan
    Dobře děkuji vám za informaci, česnek si tedy nejspíš dlouho nezapěstuji. Chtěl bych se ještě zeptat, co se sklizeným česnekem? vše ostatní se jeví v pořádku, mám ho zlikvidovat nebo počkat co se bude dít? a pozemek zatravnit nebo mohu pěstovat jiné druhy rostli např. rajče, papriku apod? . děkuji a přeji pěkný den
    1. 7. 2020 6:37 Jan Kozák
    Sklizený česnek normálně usušte a využijte v kuchyni. Protože původce choroby Sclerotium cepivorum je specifickou chorobou rodu Allium, tak mimo česneku, cibule, póru a pažitky můžete na pozemku pěstovat veškerou zeleninu. Počítejte však s tím, že je možný přenos na obuvi nebo na nářadí na jiná místa v zahradě.
    1. 7. 2020 12:32 Vaclav Kavka
    Já podezírám i hryzce. Určitě si špatně čistí srst - a moje mapa napadení zahrady kopíruje jeho cestičky.

    Sklerocium

    28. 6. 2020 17:44 Zakladatel vlákna: Irena Slabá
    Stejný problem jsem asi před měsícem začala mít s skleróciem i já.
    Hodně tu pršelo a začaly žloutnout listy, zkusila jsem vytáhnout několik rostlin a bohužel bylo tam. A začala jsem číst diskuze o tomto problému na vašem webu. Pomohla mi paní ,která radila, že si nakoupila Polyversum. Vytvořila jsem si silnou zálivku z této chytré houby. Zalévala jsem jí záhon (hlavně jednotlivé rostliny )asi 2x 3x týdně. Včera jsem česnek sklidila a po sklerocium jsem nenašla žádnou stopu. 
    SklerociumR.paličák
    28. 6. 2020 20:12 Vaclav Kavka
    Podobnou zkušenost níže zmiňuju s jiným přípravkem. Mám i pokračování. Před 2 týdny jsem vytáhl několik napadených rostlin a napadené kuličky pacibulek. Postříkal jsem všechno sporami a dnes jsem opět vybíral další kuličky pacibulek - vše se jeví zdravé. Závěr je, že se zdá, že to opravdu funguje. Sadbu z tohoto záhonku samozřejmě věnuju jen neoblíbené sousedce.
    28. 6. 2020 20:47 Jan Kozák
    Ta poslední věta pana Kavky je zásadní. Chce to novou sadbu.

    sklerocium

    28. 6. 2020 13:01 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    I v mém porostu se objeviloa bílá sklerociová hniloba. Nikdy jsem s ní problémy neměl. Bylo aplikováno dusíkaté vápno, při výsadbě a na jaře rizocore. Zarážející hlavně je, že na pozemku byl česnek naposledy v roce 2004 a v roce 2013 cibule, jinak žádné cibuloviny. Je možné, že by byla v sadbě? Sadmu mám od Vás. Nejvíce postižené jsou Bjetin, Havran a Havel.
    28. 6. 2020 14:50 Jan Kozák
    Už proto, že se problém projevil ve více odrůdách, je jisté, že není ze sadby. Dusíkaté vápno nepomůže, Rizocore částečně omezí. Už jsem se několikrát setkal s tím, že jsme si původ infekce nedovedli vysvětlit.

    Sclerotium

    27. 6. 2020 22:12 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, v literatuře jsou zmínky o použití brukvovitých rostlinných zbytků (hořčice, brokolice...) k potlačení bílé hniloby v půdě. Jsou k tomu dispozici nějaké zkušenosti z naší zeměpisné šířky?
    28. 6. 2020 14:26 Jan Kozák
    Tak tuto literaturu si zařaďte mezi méně seriózní, případně zcela neseriozní. Hořčice Vám může omezit háďátka, brokolice ani to nezvládne. Ani čistý kyanovodík v hraniční koncentraci, kterou ještě přežije česnek, sklerociu neublíží.
    28. 6. 2020 21:56 Vaclav Kavka
    Jde např o :
    Concise encyclopedia of plant pathology

    Dále pak několik prací na researchgate, další visí na springer.com....
    ...vše vypadá na řádně publikované práce, které byly předmětem peer review.

    Všechny tyto práce jsou staršího data, nicméně ukazují stejným směrem na omezení životaschopnosti škůdce.

    Tak popravdě nevím. Toto téma je pro mě nové, pořád přemýšlím, jak proti tomu neřádu dál...
    29. 6. 2020 0:07 Jan Kozák ml.
    Před dvěma lety jsem přišel s hypotézou že by bylo možné roztroušením rostlinných zbytků donutit houbu opustit bezpečné stádium sklerocia a vyčerpat své zdroje tím, že poroste k těmto zbytkům, které by se záhy rozložily. Vycházel jsem z předpokladu, že vytvoření sklerocia či spóry je pro organismus velmi drastické. Bratr mě zchladil tím, že zdaleka nejsem první, kdo to vymyslel, navíc je tam celá řada problémů. Za nejzásadnější jejich důsledek považuji to, že vám tato metoda bude vracet falešné pozitivní výsledky. (Nejspíš podobně jako to Polyversum – to je z mé strany pochopitelně jen domněnka.) Ty mohou vést k tomu, že si hnilobu rozšíříte po pozemku. Zda se projeví, je hodně ovlivněno počasím. Loni ji pěstitelé odhalovali málo, předloni také, více jí bylo v letech 2013, 2016 a 2017.
    29. 6. 2020 12:19 Vaclav Kavka
    Děkuju. Tu hnilobu už asi rozšířenou mám. Alternativy jsou buď ukončit pěstování nebo při vědomí omezenosti prostředků zkoušet, co zde padlo.
    29. 6. 2020 20:32 Jozef Sisak
    Aj keď tema hovori o cibuli možno je to aj pre nas cesta.
    https://www.zahradaweb.cz/moznosti-integrovane-ochrany-cibule-proti-sklerociove-hnilobe/
    29. 6. 2020 21:14 Vaclav Kavka
    Ale musel byste sehnat někde tu biomasu a musel byste jí nejdřív nechat projít horkou fází, jinak si pozemek zablešíte ještě hůř.

    Já jsem se dnes dočetl, že účinné látky z hořčice jsou rozpustné v oleji - a hořčičný olej se dá koupit. Jedním z nositelů účinku má být kyselina eruková ... tak přemýšlím o tak exotických věcech jako rozstřikování oleje na záhon:/

    Nicméně- stejně jsem chtěl dát po sklizni na záhon hořčici, tak to vlastně není žádná změna. Střídání plodin na záhoně už není třeba - neb to nejhorší už tam je a tak není čemu zabránit.

    Mykorhizní houby prý často nepřežívají celou vegetační sezónu, tak mi vychází, že ošetření by plus minus mělo proběhnout:

    1. Při výsadbě na podzim
    2. Na jaře po rozmrznutí
    3. V období analogickém letošnímu monzunu - při nástupu vlhkého období v teplotách příznivých pro rozvoj bílé hniloby

    Je to víceméně pokus - ztráta už  nastala. Kdo si hraje, nezlobí. Stejně mě bavilo dělat v rámci pěstování různé experimenty. Tento jsem tedy neplánoval, vnutil se mi sám.
    30. 6. 2020 19:43 Jozef Sisak
    Dospel som k rovnakemu zaveru --systemu pestovania pre buducu sezonu  s tym že budem stiedať rôzne mykorhizne huby podľa potreby

    Určení choroby

    25. 6. 2020 17:39 Zakladatel vlákna: Miloslav Tecl
    Dobrý den ,
     vím , že v diskuzích je toho o tom napsáno dost , ale nejsem si jist zda-li se jedná o háďátko . Jedná se o Vekan , Lukan a cibule jsou v pořádku .
         Velice děkuji za odpověď Tecl
    VekanVekanVekanVekan
    25. 6. 2020 20:48 Jan Kozák
    Háďátko to není, ale není důvod k radosti. Máte tam bílou sklerociovou hnilobu.

    Hniloba česneku

    21. 6. 2020 20:59 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den
    Prosil bych o radu zda se opravdu jedná o bílou sklerociovou hnilobu. Tyto odrůdy česneku pěstuji již hodně let a stále byly zdravé. Na tomto pozemku byl česnek naposledy před 5 lety, též stoprocentně zdravý. Nemocné rostliny jsem před třemi dny vytrhal a zatím se nové nemocné neobjevily.
    Na posledních čtyřech fotkách je česnek Benátčan loni koupený od Vás, sázený na jiném pozemku, kde česnek už nebyl asi 20 let. Z tohoto důvodu mám pochybnost že by to byla bílá sklerociová hniloba. Česnek pěstuji již 40 let a něco takového jsem v životě neměl. 
    Ještě bych měl jednu prosbu, tyto napadené odrůdy česneku chci obnovit z pacibulek. Je to dobrý záměr? Budou zdravé? 
    Moc děkuji za odpověď a Váš čas 
    S pozdravem Polách
    Staré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyBenátčanBenátčanBenátčanBenátčan
    23. 6. 2020 19:12 Jan Kozák
    Bílá sklerociová hniloba to je. Proč se objevila na jiném pozemku můžeme se jenom dohadovat. Mohla se tam např. přenést na obuvi nebo nářadí, mohla se tam dostat při povodni (pokud tam nějaká byla).
    24. 6. 2020 11:03 Jiří Polách
    Děkuji Vám za odpověd´ i když jste mne moc nepotěšil. Pravda je vždy krásná i když je hořká. S pozdravem Polách
    24. 6. 2020 19:46 Jan Kozák
    Ještě jsem neodpověděl na poslední otázku. Pacibulky napadené nejsou, dají se použít.

    Je to sklerociová hniloba?

    19. 6. 2020 14:29 Zakladatel vlákna: Lukáš D.
    Už jsem se tu před nedávnem ptal na problém česneku. Podle fotek se to nedalo určit...mám nové fotky celé rostliny...(můj původní dotaz klidně smažte...)
    Už několik let po sobě (na různých místech v rámci zahrádky) se mi děje s česnekem to na fotkách...Původní dotaz: ...ke konci vegetace se začne ztrácet palička a při vytahování o prázdninách sklidím tak třetinu, maximálně polovinu výsadby...Palička tam nakonec žádná není a tahám jen rostlinu a nebo je zabalená do "plísňových" obalů a nic z toho není...Vyfocená rostlina měla "zlomený stonek" a už vykazuje známky toho, co by se s ní stalo v létě...Česnek nemořím ani nijak nestříkám...Mám začít mořit? Nebo nějaký postřik? Nebo mám něco v zemi? Díky...
    1234
    19. 6. 2020 14:48 Jan Kozák
    Moření a ni postřik Vám  nepomůže. Pozemek máte promořený bílou sklerociovou hnilobou. Chcete-li mít česnek, potřebujete nový pozemek a novou sadbu. 
    19. 6. 2020 16:19 Vaclav Kavka
    Taky jsem opožděně zjistil, že jsem pěstitelem bílé hniloby. V posledních suchých letech se nikde neprojevila a díky tomu, že letos prší, je najednou všude ( a to taky vysvětluje tvrzení - "tady se česneku nikdy nedařilo, vždycky chcípnul"). 
    Jenže jsem taky zjistil, že porosty, které jsem ošetřil mykoparazityckými houbami jsou 100% zdravé. A tam, kde mi už byla zima při výsadbě na prsty a vynechal jsem namáčení stroužků, tam se to projevilo a zůstalo to na ta místa i omezeno.
    To dává mírný návod, jak na podobném pozemku pokračovat s pěstováním česneku (naštěstí ale pěstuji i na jiném místě, kde, doufám, ten neřád není a nebude)
    23. 6. 2020 6:07 Jozef Sisak
    Len na doplnenie aky pripravok s mykoparazityckými houbami ste použil ? a v tom pripade sa nekona morenie sulkou - sira - fungicid ?
    23. 6. 2020 6:51 Vaclav Kavka
    Nerad bych byl konkrétní. Nejsem ani autorita v oboru, ani v tom nemám obchodní zájem, ani nemůžu nic garantovat. Byl to jeden z běžně dostupných prostředků, obsahující spory Trichoderma a Clonostachys sp. Takových je asi víc a nejspíš budou fungovat podobně, dokud spory budou živé. V prodeji jsou i jiné kmeny hub a můžou fungovat taky.při rozpouštění podobné věci používám nechlorovanou (převařenou/studniční) vodu. Spory hub jsou citlivé.


    U těchto přípravků se uvádí, že sulka nevadí. Každopádně s ní mořím česnek během přirozené dormance a před výsadbou už asi nefunguje.

    Plíseň česneku

    2. 6. 2020 14:23 Zakladatel vlákna: Kateřina Šindelářová
    Dobrý den, prosím o informací k nemoci česneku. Má uhnilé kořeny,žloutne a má černou slupku. Co by stě my poradil jestli teda není pozdě. Ale když tak na příští rok nějakou prevenci díky za odpověď
    Česnek
    2. 6. 2020 19:27 Jan Kozák
    Je to stejné, jako příspěvek pod Vámi. Jediná prevence je zdravá sadba a nezamořený pozemek. Určitě nevybírejte sadbu ze stávajícího porostu. Velká část zdánlivě zdravých cibulí bude infikována. A pozemek je zamořen na dvacet let.

    Choroba v česneku

    1. 6. 2020 15:24 Zakladatel vlákna: Petr Štecher
    Dobrý den, potřeboval bych identifikovat chorobu v česneku. Mam odrůdu Dukat. Rostlina je pěkně rostla, ale od spodu mi žloutnou listy a po vytažení z půdy je vidět že odumíraji kořínky. Take jsem u kořínku našel malého bílého červíka. Děkuji za odpověď. Štecher
    Napadený česnekNapadený česnekNapadený česnekNapadený česnek
    1. 6. 2020 18:12 Jan Kozák
    Pro Vás nic radostného. Váš česnek je napaden bílou sklerociovou hnilobou.Buď čekala na pozemku, nebo jste si ji tam dodal sadbou. Více si přečtete v rubrice choroby a škůdci, případně níže v diskusi.

    sklerociová hniloba

    22. 5. 2020 15:24 Zakladatel vlákna: Miloš Dian
    Je mi jasné, že zrejme prídu hlavne kondolencie, lebo príčina sa mi javí jasná. Ale aj tak sa opýtam. Je to sklerociová hniloba?
    Zasiahla ozimný Záhorský 2, jarný Benátčan sa zatiaľ ešte drží. Chvíľu som si myslel, že žltnutie listov je z dôvodu chladných periód a možno virózy. Žiaľ, mýlil som sa.
    A doplňujúce otázky. Ako sa priestorovo šíri? Sú rizikové aj záhony vzdialené napr. 15 -20 metrov oddelené chodíkom a trávnikom? Má nejakú prevenciu? A majú menej napadnuté rastliny šancu dostať sa do konzumnej zrelosti, alebo je lepšie rovno zrušiť celý záhon?
    zasiahnutá rastlina v zemidetail vybratých rastlínvybraté rastliny vcelku
    23. 5. 2020 17:37 Jan Kozák
    Tož upřímnou soustrast. Je to skutečně bílá sklerociová hniloba.
    Vzdálenost 15 metrů bez plného talíře cestou nepřekoná. Ale pozor; můžete jí pomoci přenosem na nářadí či obuvi. Prevence žádná není.
    Udělejte to tak: Příznakové rostliny odstraňte a vyneste někam, kde ničemu neublíží. Je to specifická choroba rodu Allium, t. j. česnek, cibule, pažitka, pór, okrasné i divoké česneky. Určitě to nepatří do popelnice s biologickým odpadem. Sousední rostliny odebírejte pro spotřebu - dají se celé využít jako pažitka nebo do česnekové polévky. Do konzumní zralosti se mohou dostat pouze rostliny nenapadené nebo napadené až koncem vegetace, takže se už na nich příznaky neobjeví.
    25. 5. 2020 6:53 Miloš Dian
    Ďakujem za odpoveď, tak nejako som si to tiež odhadoval. No čo už, dohodnem so susedom nejaké záhony na medziročné striedania. V chorobách a škodcoch píšete že plochu zatrávniť. Pozeral som aj internet, a relevantnú informáciu som nenašiel. Pretože je to špecifická choroba cibuľovitých, iná zelenina by na záhone nemala mať problém? Myslím hlavne na plodovú a listovú, koreňovú (reďkovka, petržlen, mrkva) asi tiež nebudem riskovať, aspoň nie najbližší rok-dva.
    Nuž čo, budem opäť v lete strážiť Vašu ponuku sadby, aby som mohol obnoviť svoju predstavu o sortách.
    25. 5. 2020 17:09 Jan Kozák
    Pěstovat tam můžete všechno s výjimkou cibulových zelenin a okrasného česneku. Moje doporučení zatravnit zabrání přenosu na obuvi či nářadí. Ten rok dva nic nevyřeší, počítejte desetinásobek toho většího.

    Ještě k blílé sklerociové hnilobě

    11. 6. 2019 17:09 Zakladatel vlákna: Antonín Tesař
    Dobrý den, jsem pravidelným čtenářem diskuse a pro svoje zopakování jsem si přečetl články od r. 2011 o bílé sklerociové hnilobě, která se mi též na zahradě, zvláště na jednom místě vyskytuje. Česnek pěstuji na rozloze do 40 m2, v srpnu až v září mořím v sulce a těsně  před výsadbou stroužky "obaluji" Clonoplusem (v minulosti Gliorexem). Všechny záhony každoročně  na přelomu léta a podzimu ryji ručně, do hloubky až 30 cm, na cca 250 m2 zarývám  cca 30 kg. dusíkatého vápna a zakrývám na 3 týdny igelitem.  Na jaře 2x až 4x provádím zálivku Gliorexem koncentrací dle návodu a cca na 8 m2 dávám 3 konve (á 10 l) zálivky.  Česnek nesázím na jedno místo, střídání na pozemku mi vychází ve čtyřletých intervalech.  Pokud se mi sklerocium u jednotlivých rostlin nebo v ohniscích vyskytne, zasažené rostliny vyrýpnu a spálím.
    Takže se skutečně snažím dát česneku vše co mu patří. Přes uvedená opatření  mi popisovaná choroba stále činí problémy.
    Má prosím někdo z čtenářů nějaké další zkušenosti, podněty či nápady pro případnou "léčbu" zasažené půdy?
    11. 6. 2019 20:50 Jan Kozák
    Vím, že máme v popisu bílé sklerociové hniloby chybu, ale sám ji neumím odstranit a když jsem s někým, kdo by to mohl udělat, tak si nevzpomenu. Dusíkaté vápno v tomto případě bohužel nepomůže. Jediné, co funguje je čas. A ten je hodně dlouhý.
    11. 6. 2019 22:09 Antonín Tesař
    Děkuji za radu. Myslel jsem si, že buď 1). dělám nějakou chybu při aplikaci dusíkatého vápna a také jsem pomalu 2). začal pochybovat o jeho účinnosti na sklerocii. Na a Vy jste mi potvrdil, že druhá možnost je správná.
    18. 6. 2019 20:12 Pavel Dohnal
    Určitě neuděláte chybu, když postižená ohniska vyryjete a i s půdou odstraníte hodně daleko od domova, ne k sousedovi. Řádně pak dbejte na hygienu nářadí, po práci nepíchejte rýč hned vedle. A ten čas... bohužel. Hodně zdaru! 

    Prosím o radu

    2. 6. 2019 22:22 Zakladatel vlákna: Sedláček Josef
    Dobrý večer,nevíte prosím o jakou chorobu se může jednat ? Začalo to krajem na záhonku a teď po těch deštích to postupuje dále.Dekuji za pomoc a radu 
    Od kraje záhonu a žluté listyJeden jsem vytáhl venDetailJeště jedna fotka
    3. 6. 2019 7:17 Jan Kozák
    Bohužel vím. Máte tam bílou sklerociovou hnilobu. Napadené rostliny vytrhejte a zlikvidujte. Přitom je nutné dostat ze země všechny suknice (slupky), protože na nich jsou rozmnožovací orgány choroby. Do kompostu (ani obecního) určitě nepatří. Podle počasí může choroba postupovat dále, jakmile už budou cibule dostatečně velké pro kuchyňské použití, tak zbytečně neotálejte a v blízkosti ohniska česnek skliďte. Raději ho podtrhnout než nechat shnít. Ani zdánlivě zdravé cibule z tohoto porostu nepoužívejte na sadbu. A tento pozemek na 20 let vynechejte při pěstování česneku, cibule, póru i pažitky. Mějte na paměti, že se infekce přenáší také na nářadí či obuvi.

    choroba - sklerociová hniloba?

    23. 5. 2019 21:57 Zakladatel vlákna: Tomáš Kohoutek
    Dobrý den, je prosím možné na základě fotografií posoudit, co česneku je? Že by se už začala projevovat obávaná bílá hniloba? Výsadba prosinec, sadba certifikovaná, ošetřena Gliorex a Clonoplus (důkladné pokrytí stroužků), lokalita Znojemsko. Děkuji.
    celek rostlindetail 1detail 2
    24. 5. 2019 7:15 Jan Kozák
    Špatná zpráva pro Vás. Vaše obavy se naplnily. Jediná spolehlivá ochrana proti této chorobě je čas a to dvacet let bez rostlin z rodu Allium (česnek, cibule, pažitka, pór, okrasné česneky). Clonoplus zpomaluje šíření choroby i její rozvoj, bohužel ani dusíkaté vápno nic nezmůže.

    Česneku se nedaří

    24. 7. 2018 14:00 Zakladatel vlákna: Alena Štíbrová
    Dobrý den pane Kozáku,
    ráda bych Vás poprosila o pomoc. Již několik let jsme na chalupě (Ústecký kraj, 600 mnm) pěstovali česnek, mně neznámé odrůdy. Sami jsme si z vypěstovaného dělali sadbu, na podzim mořili a další rok sklízeli a byli jsme na úrodu pyšní. Česneku se natolik dařilo, že si od nás odkupovali i naši známí. Pak přišlo období, kdy se přestalo dařit nám, ale i sousedům. Je to asi tak 10 let či o pár více. Česnek byl plesnivý, člověk ze zěmě vytahoval pouze uhnilé tyčky. Párkrát jsme zkusili česnek sázet na jaře, kdy tolik neuhníval, ale nestíhaly se tvořit stroužky, úroda ale stejně za to nestála. Česnek jsme nikdy nezalévali, to mi naši říkali odjakživa. Pak jsme si řekli, že dáme 5 let pauzu kvůli škůdcům, chorobám atd. Nyní jsme zasadili a sklidili, respektive nesklidili až na 5 pochybných palic vůbec nic. Prosím napadá Vás chyba, kterou děláme, nebo špatný výběr odrůdy? Ráda si od Vás nechám poradit s odrůdu, vyzkoušíme, spotřeba česneku je u nás skutečně velká. Děkuji a přeji pěkný den
    24. 7. 2018 21:15 Jan Kozák
    To nebude problém odrůdy, ale půdy. Jestliže nestačila pětiletá pauza, tak tam bude s největší pravděpodobností Sclerotium cepivorum. Nebyly Vaše pozemky před těmi deseti či více lety zaplaveny vodou?
    25. 7. 2018 11:36 Alena Štíbrová
    Dobrý den,
    zaplaveno nebylo, co si pamatuji za svých 30 let. Oblast je poměrně stinná, co se deště týká. Ještě mě napadlo, zda to neni tím, že sezónu na chalupě končíme v říjnu a začínáme v dubnu. Četla jsem, že je potřeba česnek sázet pod 9 stupni, což se teoreticky nepodaří, i když je poloha vyšší a teplota vždy o něco nižší. Ale takto to bylo i když jsme měli pěknou úrodu. Dívala jsem se na obrázky té plísně a ano, je to tomu velmi podobné, toto jsem na česneku vidívala. Poradíte mi prosím, jak je možné proti tomu účinně bojovat?
    Moc děkuji a přeji pěkn ýden
    25. 7. 2018 21:22 Jan Kozák
    Jak se to tam dostalo a proč se to projevilo ve stejnou dobu více sousedům, už asi nikdo nezjistí. Jediné, co je spolehlivě účinné, je nepěstovat česnek, cibuli, pór, pažitku nebo okrasné česneky v dané lokalitě dvacet let. Možná máte v zahradě nějaké místo, které léta neobděláváte, tak to by zamořené být nemuselo.

    Prosím o jakou chorobu se jedná?

    1. 6. 2018 17:50 Zakladatel vlákna: Sedláček Josef
    Zdravím pane inženýre...prosím o radu o jakou chorobu se může jednat ? Moření v sulce a za 14 dní šlo do země po bramborach po dvou letech ..mezi česnekem je vidět i sem tam vyrostlá nať od brambor.Dekuji za každou radu a prosím jestli napadený česnek vytrhat a jestli má cenu udělat nějaký postřik?
    tak 20% napadeno žloutneJeště jsem udělal řezNaťDalší fotkaPoslední
    1. 6. 2018 21:22 Jan Kozák
    Je tam vidět čerň, správně sazovitost česneku. Ale ta tolik nevadí. Mám obavy, že tam máte i bílou sklerociovou hnilobu. A ta vadí hodně. Každopádně napadené rostliny vytrhat a zlikvidovat tak, aby se nedostaly zárodky choroby na jiný pozemek, na němž se potenciálně může pěstovat cibule, česnek, pažitka či pór.
    1. 6. 2018 22:18 Sedláček Josef
    Děkuji :-) 

    sklerociová hniloba

    23. 5. 2018 7:08 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Kozáku, chci se zeptat na chorobu na kterou se ptal pan Horák i pan Šatan. Tomu jste napsal, že byste se nerad mýlil, ale že si myslíte, že o sklerocii nejde, protože "...protože rostliny by byly pouze žluté, ale jinak normálně vyvinuté". Tzn s pěknou kořenovou částí a všechny listy žluté? Já se s touhle chorobou vloni u sebe taky potkala a myslela si, že to je sklerocie, napadené rostliny jsem likvidovala a nářadí dezinfikovala savem. Takže u sklerocie zežloutne celá rostlina rychle najednou a kořeny má do určité doby zdravé? nebo jak "bezpečně" poznat, kdy se jedná o sklerocii a kdy ne? Měla jsem za to, že slercie začíná žloutnutím dolních listů, většinou je to takový žlutý prožek ve středu listu, který se rozšiřuje a postupně začnou žloutnout další listy. Ve fázi 2 žluté listy jako má na fotkce pan Horák to nevydržím a rostlinu zlikviduju.  Děkuji za vysvětlení jak bezpečně poznat slerocii. Případně tušíte jak se bránit chorobě, která rostliny napadla.
    27. 5. 2018 20:20 Jan Kozák
    Na přesné určení choroby existují diagnostické laboratoře, my se řídíme příznaky. Rostlina napadená bílou sklerociovou hnilobou se vyvíjí stejně jako ostatní rostliny, určitě nekrní. V jistou dobu, bývá to v první polovině června, začne ztrácet zelenou barvu a zežloutne. Ale celá rostlina naráz, tedy ne od spodu ani od vrchu.
    28. 5. 2018 0:26 Martin Perníček
    Dobrý večer p.Kopecká.Bilou sklerociovu hnilobu poznáte podle toho,ze když vykopnete takto podezřelou rostlinu,tak bude mít celý normálně vyvynutý kořenový systém i s půdou kolem kořenů pokrytou bílou plísní.

    bílá sklerociová hniloba

    18. 5. 2018 21:27 Zakladatel vlákna: Dan Šatan
    Dobrý den, jedná se o bílou sklerociovou hnilobu? Vytrhl jsem 2 rostliny, které byly podezřele suché v už tak žlutém česneku.  Na podzim jsem ošetřil sulkou a clonoplusem. Je tady možnost, že ze 700 česneků nesklidím nic? Může postihnou všechny odrůdy? Děkuji.
    123
    19. 5. 2018 7:58 Jan Kozák
    Nerad bych se mýlil, ale o bílou sklerociovou hnilobu se nejedná. Zvláště prostřední snímek mě ubezpečuje v tomto názoru, protože rostliny by byly pouze žluté, ale jinak normálně vyvinuté. Ale primární příčinu úhynu rostlin je těžké ze snímků určit.

    Škůdce česneku

    2. 1. 2018 21:15 Zakladatel vlákna: Růžena Čengery
    Pane Kozáku,diskuzi jsem přečetla i pozpátku,stále si nejsem jistá co v půdě mám.Stručný popi pojevu poškození- asi tak tři neděle před sklizní začnou rapidně žloutnou celé rostliny,po vytžení je většinou  vytahnu bez kořenů a suknice je měkká a růžová a cibule je je zdola popraskaná.Co to je za bestii?Děkuji Foto bohužel nemám
    3. 1. 2018 10:10 Jan Kozák
    Zcela jednoznačně máte pozemek zamořený bílou sklerociovou hnilobou. Pro její omezení se dá využít Clonoplus. V současné době ho už není možné u nás objednat přes e-shop, mohu Vám ho poslat na základě e-mailové objednávky na adrese jan.kozak@cesnek.cz. Jedinou zcela spolehlivou ochranou je výsadba nové zdravé sadby na zdravý pozemek. Sclerotium cepivorum je specifickou chorobou rodu Allium (cibule, česnek včetně okrasných, pór, pažitka), přežívá v půdě až dvacet let.
    3. 1. 2018 12:39 Růžena Čengery
    Moc děkuji za informace,sice nedobré vůči česneku,ale konečně mám jasno.Děkuji za nabídku klonoplusu,ale už ho mám.Jen nevím kdy a jak ho použí a v jakém množství aby to mělo nějaký účinek

    sklerocium

    24. 10. 2017 20:45 Zakladatel vlákna: Filip Jakubál
    Dobrý den, znáte nějaký jiný fungicidní přípravek který je účinný na Sklerocium krom Clonoplusu nebo gliorexu ? co třeba na jaře aplikovat Merpan nebo před sadbou Contans  ? Nebo namořit Folicurem 250 sc ?
    myslíte že stačí pozemek pohodit dusíkatým vápnem? 
    Nebo je Clonoplus jediná varianta ?
    a prosím jaké látka je účinná na sklerocium?
    Moc díky za odpověď
    25. 10. 2017 15:09 Jan Kašpar
    Podle mé zkušenosti: Merpan (ú.l. captan) nefunguje. Contans nemám zkušenost s touhle houbou, ale možná by mohl fungovat, likviduje údajně hlízenku. Registraci ovšem nemá.  Ale Folicur 250 sc (ú.l. tebuconazole) funguje naprosto spolehlivě. Má to ale háček. Registrace na cibuli a česnek skončila dne 31.12.2007. Mořilo se tehdy 0,8% až 1%, pouze krátce namočit a ihned osušit. Způsobuje retardaci, některé odrůdy jsou obzvlášť citlivé pokud byste mořil delší dobu, takže některé stroužky nevyrostou vůbec. Ve vegetaci se dělaly 2 až 3 postřiky Folicurem s odstupem 20 až 30 dnů 0,2% s přídavkem koloidní síry (tehdy Sulikol K 0,4%) dnes je k dispozici Kumulus WG, nutno to přepočítat, Kumulus má 80%, Sulikol obsahoval 50% koloidní síry.  Udávané OL: Německo OL=50, Španělsko OL=48, Maroco OL=42 a Mexico OL=37 dní.  Kolega s totálně zamořeným pozemkem vymyslel "zlepšovák" při výsadbě každý stroužek zalil 10 ml 0,5% roztokem Folicuru. K jeho úplné spokojenosti. (vyrobil si na to dávkovač).  Já tohle nikdy nepoužil a ani bych takto ošetřený česnek nepožil.  Takže je to na Vás.
    25. 10. 2017 20:14 Jan Kozák
    Sclerotium cepivorum je celosvětově nevyřešený problém. Dusíkaté vápno nepomůže. Clonoplus Vás této choroby také nezbaví, ale výrazně ji omezí. Jediné spolehlivé řešení je čas: 20 roků bez cibule, česneku, pažitky, póru a okrasných česneků včetně toho dnes populárního medvědího. A samozřejmě pozor na přenos nářadím či obuví.
    123Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne