Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Háďátko zhoubné Zpět na diskusi

    Hádátko?

    9. 8. 2021 17:32 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den pane Kozáku.
    Chtěl bych Vás poprosit o určení problému česneku na fotkách. Myslím, že je to hádátko, ale nejsem si jist. Česnek silně zapáchal. Jedná se o odrůdu Havel, všechny jiné odrůdy byly stoprocentně zdravé. Předem děkuji za odpověd.
    S pozdravem Polách
    česnekčesnekčesnekčesnekčesnekčesnekčesnekčesnek
    18. 8. 2021 12:16 Jiří Polách
    Dobrý den pane Kozáku.    Dovoluji si Vás znovu poprosit o odpověd na můj dotaz ze dne 9.8. který jste asi přehlídl. Předem děkuji.    S pozdravem Polách.
    21. 8. 2021 10:10 Jiří Polách
    Dobrý den pane Kozáku. Prosím Vás o dvě rady. Zaprvé, má ještě smysl dávat dusíkaté vápno na pozemek kde se vyskytlo háďátko nebo už je pozdě, teplota dle předpovědi 16 až 20C. Pro větší plochu zakrytí folií je promne téměř nemožné. Zadruhé, když v záhonu byl napaden 1 krajní řádek háďátkem kolik řádku vedle nesmím použít na sadbu, rozestup 30 cm. Půda byla čistá, nákaza ze sadby, špatné cibule do 10 procent. Šířka záhonu asi 9m délka řádků 85m.Předem děkuji za odpověď.             S pozdravem Polách
    21. 8. 2021 20:20 Jan Kozák
    Smysl to má a doporučuji tento postup, třebaže se ochladí. Ale půda je teplá. Po zapravení dusíkatého vápna pozemek uválejte.
    Já považuji za bezpečnou vzdálenost 10 metrů napříč řádky, v řádku padesát metrů.
    21. 8. 2021 23:15 Jiří Polách
    Moc děkuji za rychlou odpověď.  Polách

    Pojmenování mého problému

    9. 7. 2021 20:05 Zakladatel vlákna: Aleš Hanzlík
    Dobrý den,již třetím rokem mám ve vetší či menší míře stejný problém. Do půdy zapracovávám dusíkaté vápno,půdu udržuji vlhkou,zakryji igelitem asi na jeden měsíc,konkrétně měsíc září,sadbu kupuji od Vás nebo jsem zkusil Moravoseed,sadbu jsem mořil sulkou nebo clonoplus a pořád mám stejný problém. Můžete mě prosím Vás poradit,co je to za chorobu v půdě,protože si myslím,že to sadbou není.Děkuji. 
    123456
    9. 7. 2021 22:35 Štěpán
    Jednoznačně háďátko!
    12. 7. 2021 21:42 Jan Kozák
    Skutečně to na háďátko vypadá, ale proč se mu u Vás daří, přestože půdu dezinfikujete, nevím.

    Choroba česneku

    1. 7. 2021 21:47 Zakladatel vlákna: Pavel Potančok
    Vážený pane Kozáku, rád bych Vás poprosil o radu. Na palici česneku se objevila zřejmě nějaká choroba. Máte s obdobným nálezem zkušenosti? Mám česnek již vyndat? Přikládám foto a předem moc děkuji za odpověď. 
    Pavel Potančok 
    Palice
    3. 7. 2021 15:56 Jan Kozák
    Vypadá to na napadení háďátkem zhoubným. Doporučuji česnek sklidit a určitě zlikvidovat veškeré posklizňové zbytky. Nepatří do kompostu ani do biologického odpadu.

    CHOROBY ČESNEKU

    27. 6. 2021 9:24 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    PŘEJI HEZKÝ DENp.KOZÁKU,
    JESTLI MÁ p.ROUHA PŘEDE MNOU  HÁĎÁTKO,TAK JE TO U MĚ ASI TO SAMÉ,PODOTÝKÁM,NIKDY JSEM NEMOŘIL A NEBYL PROBLÉM.NÁHLE JSEM OBJEVIL,ŽE MÁM NĚKTERÉ ČESNEKY MENŠÍ,A VY´ÝSLEDEK JE VIZ FOTO,JE CÍTÍT HNILOBA.MÁM RADĚJI TY SNAD OKOLO DOBRÉ RADĚJI O CCA 14DNŮ VYNDAT,NEŽ SE NAKAZÍ I OSTATNÍ?DĚKUJI ZA RADU.
    CHOROBY ČESNEKU
    27. 6. 2021 10:51 Pavel Rouha
    Hezký den, přesně jak píšete, je cítit hniloba, česnek v podstatě teče.
    27. 6. 2021 19:33 Jan Kozák
    Tož tady je háďátko jednoznačně. Lépe sklidit předčasně než případně nesklidit nic.

    Háďátko zhoubné?

    17. 6. 2021 21:08 Zakladatel vlákna: Pavel Fořt
    Dobrý den pane Kozáku,potreboval bych se prosím ujistit,zda jde o háďátko zhoubné nebo jiný závažný problém.Děkuji
    PoškozeníPoškozeníPoškození
    17. 6. 2021 21:37 Štěpán
    Jednoznačně háďátko
    17. 6. 2021 22:21 Jan Kozák
    Souhlasím s panem Holečkem.

    Škůdce

    2. 6. 2021 21:35 Zakladatel vlákna: Josef Novak
    Dobrý večer, poradíte mi prosím kde nastala chyba děkuji.
    Škůdce
    3. 6. 2021 16:04 Jan Kozák
    Tato chyba se jmenuje háďátko zhoubné. Bylo v sadbě nebo na pozemku.
    3. 6. 2021 18:44 Josef Novak
    Děkuji za odpověď, takže mám po úrodě co jsem se tu dočetl.

    Škůdce??

    1. 6. 2021 13:39 Zakladatel vlákna: Magdalena Lipowská
    Dobrý den, dokážete mi prosím poradit co se mi to děje s česnekem? Česnek nejprve začal žloutnout a teď vadne. Loni jsem měla stejný problém, proto jsem změnila půdu a místo výsadby, bohužel ale asi stejně neúspěšně. Předem děkuji za odpovědi. 
    Žádné kořenySchne a vadne
    1. 6. 2021 15:23 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Vypadá to na hád´átko zhoubné.
    1. 6. 2021 21:12 Jan Kozák
    Bohužel má pan Mácha pravdu. Není o tom pochyb.
    2. 6. 2021 9:52 Magdalena Lipowská
    Děkuji za odpověď. Je možné ještě nějak česnek zachránit? Jak mam postupovat po sklizni? Děkuji, hezký den. 
    2. 6. 2021 21:23 Jan Kozák
    Napadené rostliny vytrhejte a v nějakém kyblu (ať netrousíte zamořenou zeminu) vyneste z pozemku a zlikvidujte buď do směsného odpadu nebo vyneste někam do lesa či remízku. Určitě to nepatří na pole ani do biologického odpadu.
    Při sklizni postupujte stejně, nepřenášejte nechráněný materiál přes pozemek. Po sklizni zaryjte na celý záhon dusíkaté vápno v dávce 8 - 10 kg na ar. Bude-li sucho, prolijte záhon vodou a zakryjte aspoň na tři týdny fólií. Po usušení a vyčištění naložte s natí a kořeny stejně jako s napadenými rostlinami nebo to spalte. Zrovna tak likvidujte slupky ze stroužků při kuchyňské spotřebě. V žádném případě si nenechávejte z tohoto porostu sadbu. I zdánlivě zdravé cibule mohly být napadeny koncem vegetace, proto už nemají žádné příznaky napadení.
    3. 6. 2021 19:07 Vaclav Kavka
    Jen pokud byste měla nějaký cenný klon česneku - používají se metody na ochranu sadby s háďátkem. Spočívají v tom, že pro háďátko je smrtelná teplota od cca 45°C a česnek to vydrží až do 49°C. Je několik verzí této metody, její účinnější verze využívají také savo a formalín. Vše je k dohledání, těch postupů je opravdu několik, proto nechci psát jeden konkrétní. Stojí to ale za to jen u cenného česneku po babičce nebo unikátního místního klonu.... ale i tam je asi lepší ze zdravých kusů sklidit pacibulky a vysít je na čistý pozemek.
    Mimochodem - háďátko zhoubné patří mezi listová háďátka a teoreticky ani pacibulky nejsou bezpečné. Ví se, jak vysoko se v rostlině dostanou?
    4. 6. 2021 7:21 Jan Kozák
    Pacibulky stoprocentně ochráněny nejsou, ale jejich napadení je poměrně vzácné. Spoléhal bych na ně víc než na teplovodní ošetření, které v domácích podmínkách nemusí být úspěšné.

    Sušení česneku

    30. 6. 2020 19:01 Zakladatel vlákna: Tomáš Kala
    Dobrý den, jelikož jste mi o pár příspěvků níže určil že mám v česneku háďátko. Tak jsem se chtěl zeptat jestli se haďatko bude šířit i při sušení česneku? Při sběru budu napadený česnek ihned vyřazovat, ale nejsem si jistý jestli se mi podaří všechen špatný česnek při sklizni vyřadit. Děkuji za odpověď Kala 
    30. 6. 2020 19:31 Jozef Sisak
    Sadba - NIE   a  v kuchyni tam vadiť nebude
    30. 6. 2020 20:15 Jan Kozák
    Při sušení se háďátko šířit nebude, ale počítejte s tím, že může být napadený všechen, ačkoliv nebudou viditelné žádné příznaky. Tedy určitě nesázet. A vyřazený česnek ani zbytky po čištění nepatří do kompostu.

    Háďatko

    26. 6. 2020 14:11 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobrý deň. Tak sa aj u mňa objavilo háďatko. Asi mu prospeli tieto dažde. Vyskytuje je v takých kruhoch cca 5-10 rastlín  a potom väčšinou o pár desiatok metrov. V cca 1300 m² som našiel asi 10 takýchto nálezísk. Chcem sa spýtať, ak plánujem zber cca za dva týždne,  mám to preložiť na skorší termín? Pýtam sa preto, lebo máte  v popise pri škodcoch, že pri priaznivých podmienkach dokáže zlikvidovať celý porast behom krátkej doby, avšak je rozdiel jedneho týždňa zásadný? Keďže sa jedná o pomerne väčšiu plochu, tak ošetrenie by som volil Dusikaté vápno, môžem ho aplikovať už teraz na miesta kde som vybral napadnutý cesnak, alebo prípadne aj na okolie kde je stále cesnak v pôde? Alebo aplikovať až po zbere? Celkovo by som potreboval použiť Dusikaté vápno na cca 2000 m², je to však podstatne drahšie  ako keby som použil  len nehasené vápno. Ak Dusikaté vápno obsahuje cca 50% CaO a používa sa 4-5 kg/ár tak potom by som mohol použiť nehasené vápno v polovičnej dávke po zbere, zapravil by som ho diskovými bránami a počkal cca 2 týždne  a potom vysial horčicu s facéliou. Môže to tak byť alebo by to bolo na škodu? Ďakujem za akékoľvek rady, chcem to riešiť  preto najlepšie už teraz v tých náleziskách, lebo o dva roky tam asi budem musieť zasa sadiť cesnak, nemám totiž iný pozemok len na dva roky, možno tri, samozrejme sadba bude certifikovaná, dúfam že aj od vás.  Prajem úspešný zber  dobrú úrodu. 
    27. 6. 2020 7:36 Jan Kozák
    Omyl, dusíkaté vápno je nejlevnější možnost jak omezit háďátko pod mez škodlivosti. U dusíkatého vápna nejde o Ca, ale o ten zbytek, proto ho v tomto směru normálním vápnem nenahradíte. 
    Doporučuji všechny příznakové rostliny z pozemku odstranit a vynést někam do remízku nebo do lesa, určitě ne do kompostu ani na pole či louku. Ještě aspoň jeden metr od ohniska nákazy rostliny teď sklidit, protože budou silně napadené i tím jsou i zdrojem tohoto škodlivého organismu k zamoření půdy. Takto uvolněné plochy je dobré ošetřit dusíkatým vápnem už teď a po sklizni celý pozemek. Pokud bude dusíkaté vápno zapraveno do půdy, uváleno a k tomu bude půda vlhká a bude teplo, tak výborný účinek bude mít dávka 5 q/ha, tedy 1 q na 2000 metrů čtverečních Vaší plochy. Dá se však předpokládat, že se Vám tento problém objeví i na ostatních plochách, proto by asi nebylo marné ošetřit i je.
    Není Vaší povinností upozorňovat zákazníky, že v česneku může být háďátko, protože neprodáváte sadbu, přesto byste mohl nabízet ne česnek, ale konzumní česnek, případně konzumný cesnak.
    29. 6. 2020 16:40 Martin Lokaj
    Ešte jedna otázka k tomu Dusikatému vápnu, máte skúsenosť aj s použitím na jar, myslím keď sa oteplí a prípadne by sa zapravilo pri poslednom bránení? Ďakujem 
    29. 6. 2020 19:19 Jan Kozák
    Ničemu byste ani s bráněním nezabránil, bylo by to jen velmi drahé hnojení.

    Určení choroby

    25. 6. 2020 23:08 Zakladatel vlákna: Tomáš Kala
    Dobrý den, 
    Nejsem si vůbec jist co je to za chorobu. Poradíte mi prosím? Děkuji Kala 
    ...,...
    27. 6. 2020 7:10 Jan Kozák
    Háďátko jak Brno. A na pátém snímku možná sklerocium. Rostlina na šestém snímku nevykazuje žádný problém.
    Co s tím? Jednoznačně novou sadbu; počítejte s tím, že i zdánlivě zdravé rostliny mohou být napadeny. Tohle mokré období šíření napomáhá.
    27. 6. 2020 16:01 Tomáš Kala
    A jaký názor máte na plečkování česneku v této fázi růstu?
    Aktuální stavPlečka.

    Škůdce

    9. 6. 2020 18:01 Zakladatel vlákna: Jiří Müller
    Dobrý den, chtěl bych Vás požádat o názor jakého škůdce mám v česneku. Jedná se o odrůdu Benátčan. Česnek normálně rostl a nyní začal chřadnout. Po vykopání 2 sazenic jsem narazil na stejný výsledek viz. foto. Nějaký malý brouček. Jiné odrůdy na stejném políčku jsou "zatím" nedotčené. Děkuji Müller
    SkudceČesnekČesnek
    9. 6. 2020 19:19 Štěpán
    Opět háďátko!
    9. 6. 2020 20:00 Jan Kozák
    Ten malý brouček česnek nepoškodil. Škůdcem je háďátko zhoubné (okem neviditelné).

    Choroba nebo škůdce

    7. 6. 2020 14:48 Zakladatel vlákna: Aleš Náprstek
    Prosím o identifikaci choroby nebo škůdce. Děkuji.
    .,-¨¨
    7. 6. 2020 17:09 Štěpán
    Jednoznačně háďátko. Ale zaujalo mě docela dost zdravý stav rostliny.
    7. 6. 2020 20:32 Jan Kozák
    Háďátko tu je jednoznačně. Asi v suchu se pomaleji množilo a když přišla voda, tak se do toho pustilo. Proto jsou rostliny nezvykle hodně vyvinuté.

    Choroby

    28. 5. 2020 17:23 Zakladatel vlákna: Nikola Burkoňová
    Dobrý den,

    chtěla bych Vás poprosit o radu o co se jedná. Loni jsme si koupili a nasázeli jsme odrůdu Bjetin. Česnek pocházel od nejmenovaného pěstitele. Dále pěstujeme i jiné odrůdy a ty jsou bez problémů. V porostu se nacházejí velké zdravé rostliny až zcela zakrnělé a uschlé. Přikládám fotku níže. Děkuji a přeji hezký den. Burkoňová 
    ChorobaChorobaChoroba
    28. 5. 2020 19:28 Jan Kozák
    Riziko výsadby konzumního česneku není sice příliš vysoké, ale případné negativní důsledky jsou zcela zásadní. V tomto případě jste si vysadila ve své zahradě i háďátko zhoubné. Máme tu příklad, že mé varování před výsadbou konzumního česneku není plané.

    Hnijící kořeny

    21. 5. 2020 15:53 Zakladatel vlákna: Vladimír Valčík
    Dobrý den,

     Mohu poprosit o shlédnutí fotek v příloze a určení o jakou> chorobu se jedná, je-li to možné?



    Děkuji moc Vladimír Valčík
    Foto1Foto2Foto3
    21. 5. 2020 20:54 Jan Kozák
    A máme to tady. je to jednoznačně háďátko zhoubné. Teď je třeba napadené rostliny a ještě aspoň dvě sousední vytrhat a v nádobě s plným dnem vynést mimo pozemek a zlikvidovat. Hoří to samozřejmě špatně, můžete to vynést někam do remízku nebo do lesa. Určitě ne na jakékoliv pole, určitě také ne do popelnice s biologickým odpadem. Půdu, kde se háďátko vyskytlo, posypte dusíkatým vápnem a zapravte ho do půdy. Ani zdánlivě zdravý česnek nepoužijte na sadbu.

    Háďátko

    2. 5. 2020 22:23 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Zajímavý návod na identifikaci háďátka zhoubného v česneku.
    https://youtu.be/ven5cLVn-Eo?fbclid=IwAR3NRxy6rR1dR5xXSETyOSXo1kS4kJER_QGHzbMBNxigk1vOd-QFqwQhkrA
    5. 5. 2020 5:46 Jozef Sisak
    Len škoda že sa na daný odkaz neviem dostať
    5. 5. 2020 8:52 Vaclav Kavka
    Je třeba použít ctrl+c , ctrl+v

    Háďátko

    2. 10. 2019 14:50 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Dobrý den, chtěla jsem dát česnek po jahodách, ovšem některé jahody byly takové divné, nevím jestli to bylo háďátko a nevím, jak se to pozná. Mohl to být i roztočík. 
    Nechci riskovat a mám volný záhonek jen po mrkvi a petrželi. Mohu tedy česnek zasadit zde? Další místo mám po česneku, což asi také vhodné není. Děkuji
    3. 10. 2019 20:03 Jan Kozák
    Příznaky napadení jahod háďátkem zhoubným také neznám, ale soudím, pokud byly první rok po výsadbě v pořádku, tak by tam háďátko být nemělo. Po mrkvi a petrželi také není problém. Takže po česneku určitě nesázejte, to by bylo nejhorší řešení.
    4. 10. 2019 13:48 Helena Malá
    Děkuji za odpověď.

    Porost

    20. 6. 2019 20:26 Zakladatel vlákna: Pavel Novák
    Objevuje se mi v porostu špatný česnek , začíná se to šířit rychleji 
    Nějaký rady?
    Nebo co by jste řekl k porostu,který vidíte na fotkach?
    PorostPorostPorostPlíseň
    21. 6. 2019 6:32 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Podle mě máte v česneku hád´átko zhoubné
    21. 6. 2019 7:54 Pavel Novák
    Jak předejít šíření ? 
    21. 6. 2019 10:34 Jan Kozák
    Příště je dobré dávat snímek i celých rostlin, ne jenom detail. Ale i tak je zřejmé, že se o háďátko jedná. Více si o něm přečtete v rubrice "choroby a škůdci".
    K porostu je těžké se vyjadřovat, jeví se jako docela pěkný, na prvním obrázku je asi jedna špatná rostlina. Většinou na snímcích porostů nevidíme to, co chtěl fotograf prezentovat. Ale jedna prosba i pro ostatní: orientujte fotografie tak, abychom si při jejich prohlížení nemuseli lehat.

    Diagnostika choroby/škůdce

    3. 7. 2018 22:16 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý večer, chtěl bych se zeptat, zda máte možnost ( či alespoň doporučení) laboratorní diagnostiky háďátka zhoubného. Česnek je cca 3 dny po sklizni.
    Bohužel se mi v porostu vyskytlo malé množství rostlin, které dle mého názoru mají příznaky poškození háďátkem.
     Sadba na pozemku byla dvojího druhu. První-zakoupena u Vás v roce 2014 ( zde zcela bez poškození) a pak loňská sadba, kde se občas poškozené rostliny objevily. 


    Děkuji za Vaši odpověď
    Háďátko?
    5. 7. 2018 6:30 Jan Kozák
    Obraťte se na laboratoře Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, Výzkumného ústavu rostlinné výroby, Výzkumného ústavu bramborářského nebo zemědělských univerzit. Diagnostiku háďátka děláme i my. Podle Vašeho snímku bych háďátko téměř vyloučil. Vás k této domněnce patrně vedlo prasklé podpučí, ale přítomnost množství kořenů tuto domněnku vyvrací.
    14. 7. 2018 9:23 Jan Kozák
    Háďátko tu není. Bylo to potvrzeno mikroskopickým vyšetřením.

    Haďatko

    18. 6. 2018 19:47 Zakladatel vlákna: Rozehnal Jaroslav
    Dobrý den. Jsou moje obavy oprávněně. 
    Haďatko
    19. 6. 2018 17:49 Jan Kozák
    Ne, kořeny i nať (ač málo viditelná) se jeví normálně.
    20. 6. 2018 16:34 Rozehnal Jaroslav
    Dobrý den.Děkuji za uklidnění pane Kozáků. 

    Škůdce

    30. 5. 2018 22:30 Zakladatel vlákna: Petra Rozsypalová
    Dobrý večer, pane Ing.Kozáku.
    Mohla bych Vás poprosit o řadu?
    Česnek mi napadl nějaký škůdce viz. 1.foto pořízené z internetu, provrtal mi ho a ten uhnil. Co to je a jak jej mohu zlikvidovat?
    Mockrát děkuji a pěkný večer. Rozsypalová 
    Foto se mi nedaří nahrát, zkusím později.
    31. 5. 2018 11:42 Petra Rozsypalová
    Dobry den.
    Tady ještě připojuji slíbené foto. 1. z internetu (přesně tohle mi ten česnek prolizá), 2. můj napadený chudaček.
    PotvoraChuďátko
    31. 5. 2018 19:44 Jan Kozák
    28. 5. ve 21:40 jsem tady napsal panu Miroslavu Malému: Mám málo informací. Byly by dobré snímky celých rostlin, snímky porostu. Dále informace, jestli se problém vyskytuje jednotlivě v celém porostu nebo ohniskově v celém porostu nebo pouze v části porostu.
    Ten škrobák, co se živí na Vašem česneku není původcem problému. Ten si tam vlezl až druhotně. Mám podezření na závažný problém, ale radši bych měl více informací. A taky by mě zajímalo, jaký mají na internetu popis k přiloženému obrázku.
    31. 5. 2018 20:33 Petra Rozsypalová
    Dobrý večer, pane Ing.Kozáku.
    Řekla bych, že problém se vyskytoval jednotlivě v celém porostu. Z těch nevím...asi 150 česneků bylo cca 10% zakrnělých rostlin, 30% uplně shnilých 40% provrtaných a 20% nejspis ještě nedotčených...bohužel nezralých palic. Foto celého porostu zasílám. Rostlinu skočim vyfotit a komentář ke stažené fotce se pokusím dohledat.
    Celý porostZakrnělé rostlinyKořeny zakrnělýchProvrtaná rostlinaUkázky provrtaných kořenů
    1. 6. 2018 11:08 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Vypadá to jak na hád´átko zhoubné
    1. 6. 2018 21:12 Jan Kozák
    Pan Mácha má bohužel pravdu. Máte na zahrádce háďátko zhoubné.
    1. 6. 2018 21:57 Petra Rozsypalová
    Dobrý večer. Děkuji Vám za ne zrovna pozitivní zpravu, ale myslela jsem si to. Je nějaká možnost, čím ho zlikvidovat? Asi nějaký ten pátek mám se sázenim česneku i cibule útrum...
    1. 6. 2018 22:14 Zdeněk Mácha
    Možná by pomohlo dusíkaté vápno, ale nevím
    2. 6. 2018 21:07 Petra Rozsypalová
    Dobry  večer. Děkuji za odpověď. Zkusím.

    Kompost

    28. 5. 2018 20:22 Zakladatel vlákna: Pavel Stránský
    Dobrý den pane Kozáku, jak se šíří, nebo kde se bere háďátko? Chci na podzim políčko kde česnek sázím “oživit” kompostem z kompostárny, ale napadlo mě, že bych si tak možná mohl spíše uškodit než pomoci. Jaký je váš názor? 
    28. 5. 2018 21:34 Jan Kozák
    Nevím, jestli jsou kompostárny povinny doložit atestem, že je jejich kompost bez háďátka zhoubného. Jisté riziko tu je. Já vždy doporučuji odvézt napadené rostliny někam do remízku nebo do lesa, případně dát do komunálního odpadu. Jednou jsem měl problém přesvědčit pěstitele, že háďátko nepatří do biologického odpadu v obci. On si myslel, že jedině tak by se měl ekologicky chovat.
    Mezi nejčastější zdroje háďátka patří česneková sadba (bohužel nejen) z pochybného zdroje, cibule sazečka nebo sadba jahod. Riziko z těchto zdrojů je hluboko pod jedním promile.
    29. 5. 2018 2:13 Alois Juráň
    Prosím Vás a jaký je hlavní znak nebo znaky identifikace háďátka?myslím oproti fusariu nebo sklrotiu.děkuji..

    Škůdce

    17. 4. 2018 18:01 Zakladatel vlákna: Tomáš Hejna
    Dobrý den,

    chtěl bych poprosit o radu s určením škůdce česneku (velikost je cca 1,5 - 2 cm). Trochu se bojím (podle popisu na Vašich stránkách), zda nejde o háďátko zhoubné. Několik česneků (pohromadě v řádku vedle sebe u kraje záhonu) značně zaostávalo v růstu a po vyndání jsou všechny shnilé uvnitř je pro mě neznámý tvor (viz. fotografie). Mohu poprosit o radu s určením škůdce a zda lze určit, jestli česnek shnil kvůli němu, nebo jestli se dostal do česneku až po shnití? Jde o Vekan a bojím se, zda se nerozšíří tento živočich i na ostatní rostlinky, ty jsou však zatím v pořádku.
    délka cca 2 cmmalé bílé larvičky cca 3 mm délkaškůdceuhnilý stroužek
    18. 4. 2018 6:05 Jan Kozák
    Částečně Vás uklidním, háďátko to není. To je desetkrát kratší a stokrát štíhlejší (porovnáváno s prvním snímkem, na druhém je něco jiného), viditelné pouze pod mikroskopem, příznaky patrné v porostu až na přelomu května a června.
    Organismy, které jsou na snímcích patrné, konzumují pouze odumřelé pletivo. Tím, že jsou uhynulé rostliny vedle sebe u kraje záhonu, dá se s jistotou předpokládat, že příčina je fyziologická (např. "utopení", silné přehnojení, mělká výsadba s následkem zmrznutí).
    18. 4. 2018 21:03 Tomáš Hejna
    Dobrý den, děkuji za odpověď a vysvětlení. 

    Sulka a háďátko zhoubné

    19. 9. 2017 21:34 Zakladatel vlákna: Jan Kozák
    Ačkoliv byla Sulka už někdy v šedesátých letech povolena podle tehdejší legislativy na moření česneku proti háďátku zhoubnému, je třeba vědět, že na něj prakticky nepůsobí nebo působí jen minimálně. V současné době má Sulka nezastupitelné místo při moření proti vlnovníku česnekovému, který dokáže skladovaný česnek zcela znehodnotit.
    Toto je odpověď na časté telefonické dotazy.

    Háďátko

    24. 7. 2017 13:24 Zakladatel vlákna: Antonín Tesař
    Předpokládám, že mám na pozemku háďátko, proto jsem začal pěstovat Aksamitník  Ground Control.
    Myslíte si, že u zamořené sadby česneku by bylo možné, kromě moření v Sulce provést po zaschnutí i moření v čerstvě rozdrceném aksamitníku? Já tento experiment na zamořené sadbě provedu a zároveň mezi česnek na jaře nasázím  aksamitník (dva řádky česneku, řádek aksamitníku) ???  
    Stejně ale nakoupím novou sadbu a budu pěstovat zvlášť
    Jsou na háďátko účinné i jiné odrůdy aksamitníků?
    Děkuji předem za odborný názor
    24. 7. 2017 17:47 Jan Kozák
    Základem je nová sadba, jak uvádíte. Osobní zkušenost s tímto "zázračným" aksamitníkem nemám, ale slyšel jsem, že působí na půdní háďátka, ale na to "naše" háďátko zhoubné nikoliv. (Háďátko zhoubné patří mezi listová háďátka, tak možná proto.) Možná bude mít někdo optimističtější zkušenost.
    24. 7. 2017 19:37 Ján Ševc
    V jednej starej publikácií o biozáhrade som sa dočítal, že mrkva odpudzuje háďatko. Nemám to vyskúšané, každopádne by to bolo potrebné otestovať, či to naozaj funguje.
    7. 8. 2017 9:55 Jan Kašpar
    Ta stará publikace se hluboce mýlí. Háďátko zhoubné (Dytilenchus dipsaci), mrkev s gustem "papá" a vesele se na mrkvi množí. Zatím jediný známý a fungující prostředek proti D.d. je Oxamyl, což je zvlášť nebezpečný jed. Ten tuto hlístici hubil opravdu spolehlivě. Kdysi byl Oxamyl na česnek povolen, pak cca před 30 lety zakázán a k mému údivu byl v nedávné době znovu na česnek povolen, držitelem registrace na použití v česneku je ÚKZÚZ. Obchodní název prostředku je VYDATE 10 G. Amatér by ovšem k tomuto prostředku neměl mít přístup.
    25. 7. 2017 6:06 Jaromir Vyskala
    Holandane testovali jeden aksamitnik (Tagetes Patula), ktery pojmenovali Golden Guardian. Tvrdi, ze ma 99% ucinek na zlikvidovani hadatka. Ucinejsi nez chemicke osetreni. Musi byt v zemi minimalne 3 mesice. 
    Tagetes PatulaTagetes Patula
    25. 7. 2017 19:50 Ján Ševc
    V starej literatúre som našiel, že okrem aksamietnice (Tagetes) a mrkvy účinkuje proti háďatku tiež horčica a nechtík lekársky (Calendula officinalis). Háďatiek je viacero druhov, otázkou je, na ktoré druhy spomínané rastliny účinkujú. Neostáva nám nič iné, len to časom overiť v praxi. 
    25. 7. 2017 21:45 Antonín Tesař
    Všem Vám moc děkuji za podněty k boji s háďátkem Na Google jsem si k problematice přečetl, o působení Měsíčku i Aksamitníku. Pokud se jedná o mrkev, v jednom článku na Google jsem se dozvěděl, že se m.j. jedná o hostitelskou rostlinu.

    hadatko boj

    22. 6. 2017 17:15 Zakladatel vlákna: VLADIMIR HAJDIN
    Co keby sa na napadnuty pozemek položila černa folie alebo textilie jak to robia pri mulčovani pozemek sa zaleje vodu a prikrije folii ,plevel a semena sa pod folii uvari ,mohlo by sa uvarit aj HADATKO.JE TO MOŽNE ALEBO JE TO BLBOST .TOTO BY SA MOHLO POUŽIT NA ZAHRADE V MALOM NA POLI BY TO BOLO ASI MOC NAKLADNE.
    22. 6. 2017 21:25 Jan Kozák
    Je to blbost (abych použil Váš výraz). Ani semena se pod fólií moc neuvaří. Vysoká teplota z černé fólie působí jen pár centimetrů, stačí potom orba nebo rytí a živá semena jsou opět na povrchu. Ale to háďátko byste takto mohl zlikvidovat, ale před zakrytím fólií byste musel zapravit do půdy dusíkaté vápno.

    uhynulý Havran

    18. 6. 2017 13:20 Zakladatel vlákna: Barbora Zdražilová
    Dobrý den,
    včera jsem narazila na jednu rostlinu Havrana, kterému už uschly všechny listy a tak jsem ho vytáhla. Měl uhnilé kořeny a svrchní suknice co byly pod zemí.
    Nevšimla jsem si žádné plísně, ale bojím se aby to nebyli háďátka. Je to pravděpodobné? Jak to mám poznat?
    uhynulý Havran 1uhynulý Havran 2
    19. 6. 2017 18:34 Václav Kozák
    Vážená paní Zdražilová,
    musím Vás zklamat, ale Vaše obavy jsou oprávněné. Česnek na fotografii je napadený háďátkem zhoubným. Doporučuji pozemek, na kterém byl tento česnek pěstován, vydezinfikovat dusíkatým vápnem a pokud je to možné, sázet česnek na jiné místo. Samozřejmě je nutné obnovit i sadbu.

    Háďátko?

    4. 6. 2017 17:05 Zakladatel vlákna: Mates Zahry
    Dobrý den p. Kozáku,
    koncem května jsem procházel porost a odhlávkovával jsem česnek a místama jsem objevil zakrslé rostliny, dosahující 1/3 výšky ostatní "zdravých" rostlin. Napadená rostlina má zežloutlé listy a lze ji snadno vytáhnout ze země. Po vytažení rostlina má buď pár kořínků nebo žádné, podpučí je nahnědlé a jsou v něm jakoby prokousané chodbičky. 
    Může se jednat o háďátko???

    Lze porost zachránit? Zatím jej procházím a likviduji nakažené rostliny.

    Děkuji za odpověď.

    M.
    12345
    4. 6. 2017 19:53 Jan Kozák
    Je mi líto, ale trefil jste to. Příznakové rostliny likvidovat (ale ne do kompostu, tudíž ani do obecního bioodpadu), určitě nezalévat.
    Pokud by Vám to nevadilo, pošlete mi, prosím, E-mailem kontakt na Vás. Dvě výzkumné instituce občas háďátko shánějí, třeba by se jim hodilo.

    haďátko

    19. 7. 2016 10:32 Zakladatel vlákna: Jiri Beneš
    Dobrý den,
    takový laický dotaz:
    Když nechám pole 1 x rok ladem, jen proořu, haďatko "umře" nebo zůstane...
    děkuji
    jb
    19. 7. 2016 12:51 Pavel Trupl
    Odpovím laickým dotazem: háďátko je pro pěstitele velikým problémem proto, že zbavit se ho je za a)takhle jednoduché, nebo za b)není?
    19. 7. 2016 14:47 Jan Kozák
    Háďátka se takto za rok nezbavíte. Dokáže přežít v anabióze (klidovém stádiu) asi pět let. To znamená, že byste musel tento pozemek tuto dobu intenzívně kultivovat. Ale tak, aby tam nic nerostlo. Háďátko má totiž okolo 400 hostitelů, nejen kulturních rostlin, ale i plevelů.
    20. 7. 2016 12:44 Jan Kašpar
    Jak si tu tak čtu o problémech s háďátkem, tak jsem se mrknul na nematocidy. K mému úžasu je stále až do r.2018 v ČR povolen oxamyl (jedná se o karbamát). Obchodní název Vydate 10 G. Před cca 40 léty jsem měl možnost v rámci dost riskantního "vedlejšáku" s tímhle ZNJ (zvláště nebezpečný jed) pracovat. Na Ditylenchus dipsaci funguje perfektně. Jenže to má háček. 1) Smí s tím pracovat jen osoba s platným osvědčením za použití speciálního certifikovaného zařízení. 2) po aplikaci nelze sázet cibuloviny, ale pouze a výhradně jen povolené rostliny. Např. brambory, kapustu či mrkev. Pro pořádek: Existuje ještě mnohem více koncentrovanější Oxamyl pod názvem Vydate L. To je ovšem v EU nepovolené a dostat se k němu lze v GB, kde s tím údajně hubí jakousi novozélandskou tam zavlečenou a zvlášť odolnou potvoru. Je určeno pro pěstitele květin. Varování: pokud by se laikovi tenhle prostředek dostal do ruky, může s ním napáchat dost škod či neštěstí.

    Hádátko zhoubné

    10. 7. 2016 9:26 Zakladatel vlákna: Nikola
    Dobrý den, jak se prosím dá co nejučiněji zbavit Hádátka zhoubného? Předem moc děkuji za odpověd.
    10. 7. 2016 21:33 Jiří
    Co se týče sadby tak jedině uznanou p.Kozák a důležité je mořit Sulkou už koncem srpna. Půda zemina by se měla "vyvapnit" a zakrýt fólii aby to dostatečně pracovalo a modlit se, aby to bylo 100% :)
    11. 7. 2016 5:36 Jaromir Vyskala
    Zbavit se hadatka neni problem. Existuje spousta ucinnych metod. Problem je v tom, ze lide nevedomky roznesou hadatko do cele zahradky. Vypada to nasledovne:
    na pozdim nasadite cesnek do pudy kde je hadatko, nebo si ho donesete v nove sadbe. Na jaro se v cesneku objevi prvni plevel. Obujete gumaky, vezmete motyku a jde se na to. Pote se presunete na zahonek kde mate nasazene rajcata. Ve stejnych gumakach a se stejnou motykou. A tady je skoro 100% sance, ze jste si donesly hadatko do rajcat na gumacich a motyce. Po sklizni, nebo jiz pred sklizni zjistite, ze mate cesnek napadeny hadatkem. Co ted? Zacnete premyslet, jak se ho zbavit, objednat novou sadbu a definitivne nasadit cesnek do jineho zahonku. Novou sadbu nasadite do zahonku kde byly rajcata a celou zimu se tesite na peknou urodu.

    Slavin

    6. 7. 2016 10:43 Zakladatel vlákna: Jiří Müller
    Dobrý den,
    Měl bych jeden dotaz. Zhruba za týden bych chtěl se sklizní Slavinu.
    Dnes jsem mezi ostatní sadbou nalezl asi 4ks seschlé a povadlé. Když jsem je vyryl, tak vypadají takto, viz. foto.
    Myslíte si že je to choroba? Nebo škůdce? Ostatní sadba je naprosto v pořádku.

    Děkuji

    Müller
    6. 7. 2016 18:43 Jiří
    Typoval bych Háďátko zhoubné, jelikož je cibule zdeformovana a kořeny také chybí.
    Bohužel. ..:(
    6. 7. 2016 19:40 Jiří Müller
    A co provést se zbytkem úrody, co si myslíte?
    Zbytek cca 200 hlav se zdá být v pořádku (alespoň podle kontrolních vzorků co jsem vyryl). Nechat ještě cca týden (kdy plánuji sklizeň), nebo okamžitě vyrýt vše?

    Děkuji
    6. 7. 2016 20:09 Jiří
    Jestli jsou v pořádku tak bych je nechal dozrát, každopádně tento česnek nepoužívat pro další sadbu. Určitě pozemek "vyvapnit" .Počkejte ještě na vyj. p Kozáka
    6. 7. 2016 20:26 Jan Kozák
    Pan Jiří má asi pravdu. Při správném použití dusíkatého vápna se v zahrádce dosáhnout až stoprocentní účinnosti.
    6. 7. 2016 21:49 Jiří Müller
    Děkuji Vám oběma za diagnózu a rady.
    7. 7. 2016 15:04 Antonín Tesař
    Takto mi dopadlo cca 50%sadby Slavinu zakoupeného v loňském roce na stánku p. Kozáka v Buchlovicích. Celkem jsem kromě Slavinu na stejném prostoru pěstoval ještě 14 odrůd, bez podobných příznaků. Asi se někde vloudila chybička.

    Hniloba?

    4. 7. 2016 13:44 Zakladatel vlákna: Ondřej Šinderbal
    Vážený pane inženýre, o víkendu jsem zkusil vytáhnout jednu hlavu Havranu. Hlava vypadala jak nahnilá, tak jsem ho postupně vytáhl všechen až deset kusů všechny byly zhnilé nebo nahnilé. Ve vedlejším řádku jsem měl Záhorský II - toho jsem sklidil jen půlku a je naprosto v pořádku - chci o sklidit o tomto víkendu. Mohl byste mi prosím poradit, kde jsem udělal chybu a co bych měl udělat jinak? Děkuji
    4. 7. 2016 13:46 Ondřej Šinderbal
    6. 7. 2016 6:19 Jan Kozák
    Ne vždy se dá všechno ze snímků poznat. Mám ale obavu, že máte pozemek zamořený háďátkem zhoubným.
    7. 7. 2016 13:35 Ondřej Šinderbal
    Děkuji za odpověď, pro příští rok vyberu jiný kus zahrady.

    Hadatko

    30. 6. 2016 19:33 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobry den, tento rok sa mi na par rastlinach pravdepodobne objavilo hadatko, ako sa sprava hadatko ked uz nie je cesnak v zemi? Je stale aktivne? Myslim tym, ze ci cesnak vybraty zo zeme mozem ususit a konzumovat alebo vsetky podozrive rastliny zlikvidovat? Ak by som si nechaval zdanlivo nenapadnute rastliny ako sadbu na dalsi rok, a hned po vysuseni namorim cesnak v sulke, zabije to hadatko tak isto ako vlnovnika? A este jedna otazocka ak morim cesnak v sulke hned po vysuseni(aby som predisiel napadnutiu vlnovnikom) tak po opetovnom osuseni a uskladneni ho mam morit v Rovrali pred vysadbou? Alebo aky je postup ak chcem morit aj v sulke aj rovral? Dakujem.
    30. 6. 2016 21:13 Jan Kozák
    V suchém česneku Vám škodu dělat nebude. Všechno, co vypadá schopné konzumu, využijte v kuchyni. Ale pozor, slupky nepatří do kompostu.
    Sulka Háďátko nezničí, určitě si pořiďte novou sadbu.
    Postup moření, který uvádíte, je správný. Rovralem se moří těsně před výsadbou.

    Haďátko

    29. 6. 2016 14:27 Zakladatel vlákna: Tomáš Jurtík
    Dobrý den pane Kozáku,
    letos poprvé za 8 let se mi na zahradě objevilo háďátko, celý záhonek česneku je zlikvidován. Postačí použít dusíkaté vápno? Je možné další rok vysadit na stejné místo česnek znovu? Doporučuejte ošetřit vápnem i okolní záhonky (o tři záhonky dál je cibule, kde jsem již objevil také první kousky).
    Děkuji Vám za odpověď
    Jurtík
    29. 6. 2016 17:01 Jiří
    Celý pozemek plus i ty zahonky s cibulí ošetřit vápnem. Návod tu najdete, nicméně není to 100% tudíž bych sadbu na stejné místo nedával aspoň co se cibulovin týče.
    Základem je moreni sadby
    29. 6. 2016 21:53 Jan Kozák
    Kdo jste pane Jiří? Odhalte, prosím, svou identitu.
    29. 6. 2016 21:57 Jan Kozák
    Pokud se dusíkaté vápno použije v období s dostatečnou teplotou a vlhkostí, po zapravení se plocha překryje na 2 - 3 týdny fólií, může být účinek až stoprocentní. Lze předpokládat, že háďátko nebude jenom v místě současných záhonů s česnekem a cibulí. Každopádně obnovujte sadbu každoročně.

    Dotaz

    19. 6. 2016 22:43 Zakladatel vlákna: Tomáš Pščolka
    Dobrý den pane Kozáku, mohu Vás prosím požádat o identifikaci problému? Mám cca 50m2 česneku, občas mezi řádky jedna nebo dvě rostliny chřadnou, po vykopáni vypadají viz. Obr.
    Ostatní rostliny okolo zatím žádné příznaky nemají.
    Děkuji a přeji úspěšný rok.

    S pozdravem ing. Tomáš Pščolka
    19. 6. 2016 23:57 Alena Mihulková
    Ha ha ha...... háďátko.....to není výsměch, jen se toho škůdce bojím vyslovit. Naznačují to rozšířené stonky nad cibulí a rozpraskané podpučí. Jak je vidět z diskuse tak letos mělo asi lepší podmínky se projevit. Uvidíte, co na to pan Kozák. Co máte za odrůdu?
    20. 6. 2016 6:55 Jan Kozák
    Paní Mihulková má pravdu.
    20. 6. 2016 20:15 Tomáš Pščolka
    Děkuji za reakci, myslel jsem si to. Je to Bětín a Vekan. No snad mi to nezlikviduje celý porost, zatím to bylo cca 10 rostlinek.

    17. 6. 2016 15:20 Zakladatel vlákna: Tomas

    17. 6. 2016 15:14 Zakladatel vlákna: Tomas
    Dobrý dne podle fotek a Vaších odpovědí jsem zjistil že mám Háďátko zhoubné. Ale na některých cibulkách jsou tyto larvy tak mi prosím jedná se o Háďátko nebo je to něco jiné přikládám fotografie. Děkuji za odpověď Tomáš
    17. 6. 2016 19:09 Jan Kozák
    Nejde o parazita, toto "stvoření" se živí mrtvým pletivem.
    17. 6. 2016 21:40 Tomas
    To znamená, že je to háďátko? viz. foto cibule na zámkové dlažbě. Už jsem si od vás objednal sadbu česneku na další sezónu. děkuji za odpověď. Doufám že dusičnaté vápno zabere
    19. 6. 2016 19:35 Jan Kozák
    Ano, na zámkové dlažbě je vidět "práce" háďátka.

    16. 6. 2016 12:45 Zakladatel vlákna: navratil

    napadeni česneku

    16. 6. 2016 12:44 Zakladatel vlákna: navratil

    napadeni česneku

    16. 6. 2016 12:40 Zakladatel vlákna: navratil
    Dobrý den v česneku jsem objevi kolo pruměr 2m česnek usychá od spodu.Pri vykopáníje česnek od korenu otevřený nahnědlý a hnije.Mužete mi prosím řict o jakou chorobu se jedná zda zdravý česnek mohu jist a použít na sadbu a co tet stěmi uschlými česneky udělat zda vykopat a vyhodit nebude se to napadení rozrustat nerad bych přišel o vše a co mám prosím udělat s pudou po sklizni děkuji Navrátil Jozef
    17. 6. 2016 6:40 Jan Kozák
    Podle prvních dvou snímků se jednoznačně jedná o napadení háďátkem zhoubným. Zdravý česnek můžete klidně spořádat, ale určitě nepoužít na sadbu. Více se o tom dočtete níže, už to tu bylo.

    háďátko

    14. 6. 2016 6:48 Zakladatel vlákna: Tomáš Pištěk
    Dobrý den, pane Kozák je možné si koupit s certifikovanou sadbou i háďátko zhoubné?

    Děkuji
    14. 6. 2016 7:21 Jan Kozák
    Zcela vyloučit se to nedá.
    Záleží na:
    1. Odborné a morální kvalitě producenta. Někdy však příznaky existence háďátka v porostu jsou zcela netypické, ale to je spíše výjimka.
    2. Při kontrole materiálu v diagnostické laboratoři nemusí být negativní výsledek stoprocentní jistou. Při minimálním rozšíření háďátka nemusí odebraný vzorek ať už v porostu nebo obchodním zboží obsahovat napadený materiál.

    Co je to za nemoc?

    12. 6. 2016 12:50 Zakladatel vlákna: Martin Oharek
    Dobrý den.
    Vyskytlo se u nás toto(viz. foto). Zasažena je asi třetina porostu. Napadené rostliny jsou už venku. Jaká je to prosím choroba a co dělat? Děkuji.
    12. 6. 2016 20:44 Jan Kozák
    Háďátko zhoubné. Všechny napadené rostliny odstranit z porostu a zlikvidovat na místě, odkud nebudou kontaminovat okolí, např. někde v remízku nebo v lese. Nepatří na kompost. Po sklizni dezinfekce pozemku dusíkatým vápnem v množství cca 5 kg/ar, zapravit, v období sucha zalít a zakrýt fólií nejméně na 14 dní. Výsledky bývají velmi dobré, někdy až stoprocentní.

    CHOROBY ČESNEKU

    5. 6. 2016 20:00 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN,
    DNES JSEM VYTRHL JEDEN ČESNEK NA ZKOUŠKU A OBJEVIL JSEM TĚSNĚ NAD PALICÍ VE STONKU HNĚDÉ CHODBIČKY,VE KTERÝCH JE JAKÁSI MALÁ LARVA ČI HOUSENKA,NEVÍM,JAK TO NAZVAT.JE TO HAĎÁTKO NEBO HOUBOMILKA,ČI NĚCO JINÉHO.CO TEĎ S TÍM?DÁ SE POUŽÍT NA SADBU ALESPOŇ NENAPADENÉ PALICE?NERAD BYCH O ČESNEK PŘIŠEL,PORADTĚ MI PROSÍM.DĚKUJI.PETR P.
    5. 6. 2016 21:26 Jan Kozák
    Bude to asi něco jiného. Háďátko je tak malé, že ho neuvidíte, larva houbomilky je už měsíc zakuklená v půdě. Mohla by to být třeba květilka cibulová nebo vrtalka pórová. Ale žádná z nich do stroužků nepůjde, takže klidně můžete vybrat sadbu ze své produkce.

    Choroba

    2. 6. 2016 0:55 Zakladatel vlákna: Jakub Jordán
    Dobrý den,

    moc ocením za informaci, jakou chrobou mohl být česnek napaden. Některé hlavičky se v zemi rozpadly, jiné rostou, ale velmi jemným povytažením vytáhnete hlavičku ze země, která má minimum zdravých kořenů.
    Také se stalo to, že loni zasezaný ztroužek se rozpadl a místo něj začal růst nový.
    Děkuji moc
    2. 6. 2016 0:57 Jakub Jordán
    3. 6. 2016 12:22 Jan Kozák
    Tento škrobák je tam druhotně, živí se mrtvým pletivem.
    3. 6. 2016 13:12 Jakub Jordán
    Děkuji za informace,

    co za tyhle choroby může více, pole nebo špatná sadba?

    Děkuji
    3. 6. 2016 14:20 Jan Kozák
    Pokud jste mořil Sulkou, pak za kořenohuba může pole. Co může za háďátko, se dá usuzovat podle rozložení napadených rostlin na ploše. Ale to se musí vidět
    3. 6. 2016 13:58 Jan Kašpar
    Takže sorry, zřejmě jsem se mýlil. Inu amatér. Jen mi tam na háďátko chybí typická deformace cibule. Možná je ještě brzy a deformace nastane později.
    2. 6. 2016 15:35 Jiří
    Podle obrázků to vypadá aspoň podle mě na Háďátko, ale počkejte na vyjádření p.Kozáka.
    2. 6. 2016 16:16 Jan Kašpar
    Dovolím si laicky tipnout: Fusarióza (F. solani), možná, že v kombinaci s kořenovými roztoči (Rhizoglyphus echinopus). Háďátko (Ditylenchus dipsaci) bych vyloučil. Na vyjádření p. Kozáka jsem taky zvědav.
    2. 6. 2016 17:47 Jakub Jordán
    Děkuji, Vaše odpověď dává smysl, když jsem si hledal obrázky, co jednotlivé nemoci způsobují.

    Naštěstí to není ve velkém...
    Dokážete říci, co tohle způsobuje a jak se bránit?
    Něco jsem se dočetl, že to způsobuje špatná sadba a jde se bránit pozdním vysazením.

    Děkuji
    2. 6. 2016 21:23 Jan Kašpar
    Doporučuji: napadené rostliny vypíchnout a zničit, nejlépe spálit v kotli. Na Fusarium a česnek není registrován žádný prostředek. Funguje Tebuconazole (obch. název Horizon 250, Orius 250,Folicur 250 - registrace skončila 2008) a vynikajíci byl thiophanate-methyl - moření. (obch. název Topsin). Ovšem registrace skončila 1995. Proti kořenovým roztočům také neexistuje registrovaný přípravek. Ovšem zde funguje to, co funguje na roztočíka jahodnikového. Takže Vám zbývá jen hygienické opatření a to sázení těsně před zámrzem. Ale počkal bych na názor p. Kozáka.
    2. 6. 2016 21:52 Jiří
    S tím souhlasím ať už se jedná o hnilobu nebo o hadatko tyto rostliny spálit. Horší je to s potom s půdou. Dezinfekci vápnem není na 100 %..
    Já sázel v prosinci a porost se mi taky ztrácí. Základ je mořit Sulkou i když proti hnilobě se nezmůže nic
    2. 6. 2016 22:40 Jan Kašpar
    Kdysi se používala půdní desinfekce. Bohužel, taky (kromě páry) jsou tyto prostředky mimo registraci. Ale fungovaly. Mimochodem, pokud budete mořit Sulkou, snížíte napadení fusariem. Podle mých letitých poznatků klesne napadení fusariem na 1% - 3%. Musí se ovšem mořit min. 6 hod. Já mořím 8 až 10 hod a F.po cca 3 letech na tuhle hranici kleslo a drží se. A to kvůli výnosu sázím první týden v říjnu. Ale stejně se F. nezbavíte, občas se nějaká ta rostlinka projeví. Loni jsem měl 3 rostliny ze 600. Což považuji za dobré.
    3. 6. 2016 12:21 Jan Kozák
    První obrázek má potřebné příznaky napadení háďátkem zhoubným, na třetím je zřejmý požer od kořenohuba, na druhém nevidím nic typického.

    Česnek na sázení

    21. 10. 2015 22:57 Zakladatel vlákna: Tomas Hruby
    Dobrý večer pan Kozák.
    Pri rozdružovaní česneku Dukát na stroužky(prstama) se mi v koreňové části stroužka-čiže v podpučí stroužka pravidelne odlomila malá tenká povrchová část na podpučí stroužka(zvyčajne v střede podpučí,ňekdy na kraji podpučí ).Na tem místě to tam ostalo poraňené,mokré ale za pár hodin to zaschlo.Je to vada alebo sa to děje při rozdružování i Vám(minulý rok se mi to nestávalo)?

    Tuto sezónu sem našel totiž v porostu česneky napadené háďátkem plus při rozdružování sem zistil že stroužky oproti minulému roku změnili farbu-z tmavě rúžové vybledli až zběleli.Mimochodem kořínky mám narašený i u stroužkú kde se tá tenká povrchová část podpučí ulomila.Hlavně se to ulamovalo u vybledlých stroužkú!

    Tak si kvúli těmto příznakúm bojím či nejsou tyto stroužky také napadené háďatkem+popřípade múže toto poraňení česneku přilákat fúzarium,sclerotium anebo jinou nemoc?
    Snad sem to napsal srozumitelně.
    Moc Vám ďekuji za odpověďi.
    S Pozdravem Tomáš.
    22. 10. 2015 21:19 Jan Kozák
    Na odrůdu Dukát se zeptejte jejího producenta. Není to naše odrůda.
    Pokud jste v porostu objevil příznaky napadení háďátkem zhoubným, pak je velký hazard brát z toho sadbu.

    Choroba

    26. 6. 2013 16:10 Zakladatel vlákna: Pavel Kučera
    Dobrý den, dnes jsem se po deštích dostal na zahradu a zdokumentoval česnek. Mám nasazené dva druhy, ale objevuje se mi to jen na jednom druhu. Druhý je zcela v pořádku. prosím vás tedy o radu co by to mohlo být a jak se tomu vyvarovat. Mnohokrát děkuji za odpověď.
    26. 6. 2013 18:54 Jan Kozák
    Česnek na třetí fotce se mi nelíbí. Snímek není zaměřen na nejdůležitější detaily, ale doporučuji Vám nechat si rostliny vyšetřit na háďátko.

    háďátko

    24. 5. 2013 16:25 Zakladatel vlákna: svoma jiri
    Dobrý den, přikládám fotky na dotaz ze dne 23.5 ve 20:53. Česnek po vytáhnutí vypadá zdravě a je tvrdý. Žádnou housenku jsem nenašel. Sázeno koncem listopadu. Hnojeno LV, močovina, celerit. Děkuji předem za odpověd.:)
    24. 5. 2013 21:49 Jan Kozák ml.
    Jen doplním, že háďátko není housenka. Na šířku má jen několik setin milimetru, proto není lidským okem rozpoznatelné.

    Petr: dotaz

    17. 7. 2012 21:09 Zakladatel vlákna: Petr Sládek
    Přeji dobrý den,
    jsem úplný amatér, chtěl jsem se zeptat, jaký je rozdíl mezi česnekem konzumním a sadbovým?
    Děkuji za odpověď.
    18. 7. 2012 8:07 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Jaký je rozdíl mezi sadbovým a konzumním česnekem je podrobně napsáno na stránce Česnek v otázkách.
    20. 7. 2012 14:41 Martin Zemanov
    Po přečtení článku jsem nabyl dojmu že když si seženu sadbu od někoho kdo na pozemku sklerociovou hnilobu nebo háďátko zhoubné nemá tak vlastně akorát platím vysoké licenční poplatky navíc jinak je to ta samé že?
    20. 7. 2012 21:34 Jan Kozák
    Máte pravdu až na jednu velmi významnou maličkost. Už několik let říkám, že existuje v ČR maximálně deset lidí, kteří se podívají a vidí: na první pohled rozpoznají háďátko či bílou sklerociovou hnilobu. Pan Ing. Pavel Havránek, CSc. loni zemřel, takže jich zbývá maximálně devět. Nevěřte tomu, že mezi ně patří i osoba, která Vám tuto "sadbu" nabízí. A ještě jedna drobnůstka: veškerá sadba uváděná do oběhu musí být pěstována v režimu zákona č. 219/2003 Sb., zákon o oběhu osiva a sadby.

    A zase to moření

    31. 10. 2011 21:39 Zakladatel vlákna: petrF
    Nejdříve musím napsat, že jsem teď pečlivě 2 hodiny studoval zdejší diskuzi a také všechny články.
    Mám před sebou popsanou A4 poznámek, ale pořád mě není jasné jestli je nějaká náhrada za sulku už známá ? Probírá se tu Rovral, který je ale fungicid a sulka je arkacid, stejně jako SíraSK 520 - ta ale nejspíš není úplně to stejné co sulka. Navíc zde doporučovaný postup byl Sulkou po sklizni a Rovralem před sadbou - čili mě z toho logicky vyplívá že Rovral není náhrada Sulky. Navíc pan Ing.Kozák v příspěvku 17.10.11 21:01 radí :
    " Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi. "

    Tedy Rovral je na plísně ok, ale na háďátko neučinkuje. V sadbě Ing. Kozáka háďátka nejsou - tedy by Sulka nebyla potřeba. Jestli jsem to ale dobře pochopil, tak háďátko může být i v půdě a napadnout i zdravou sadbu která nebude mořená Sulkou.

    Tedy ten souhrn ukončím otázkou:

    Sadba namořená sulkou odolá i háďátku které k ní přileze z venku, protože si kousne a řekne fuj a odleze ?
    Má už tedy Ing. Kozák nějaké doporučení na jiný arkacid místo Sulky ?
    31. 10. 2011 21:53 brácha Sendy
    Pokud máte na pozemku karanténního škůdce jako je háďátko, tak prostě končíte s pěstováním plodin, které jsou jeho hostitelem dokud háďátko z pozemku nezmizí. Proto je certifikovaný sadbový materiál důsledně kontrolován.

    Pokud jste měl 15 let pozemek zahrady v klidu, tak se háďátka bát nemusíte.
    S.
    1. 11. 2011 18:23 Jan Kozák
    Sulku jsme nedoporučovali proti háďátku - to v naší sadbě určitě není, navíc Sulka háďátku moc neublíží. Doporučovali jsme ji proti vlnovníku česnekovému. To je roztoč a Sulka ho hubí včetně vajíček. Pokud bude háďátko na pozemku, žádné moření česnek před ním neochrání.

    12. 10. 2011 0:40 Zakladatel vlákna: JanaK
    Dobrý den, mohl byste mi někdo poradit kde, na jakých www stránkách lze objednat Sulku ze Slovenska. Případně - je účinné namoření česneku v síře? Jde mi hlavně o háďátko a jemu podobné škůdce. Moc děkuji!
    12. 10. 2011 0:49 "Brácha" Sendy
    A kolik sadby budete mořit?
    12. 10. 2011 15:21 JanaK
    Zdravím, jsem ze Středních Čech, konkr. z okresu Příbram, cca 60 km záp. od Prahy? Česneku mám na sadbu připraveno asi 150 stroužků. Dostala jsem sadbu od táty, který pravidelně Sulku používá a nikdy neměl problém s háďátky. Já letos poprvé dávala brambory a když jsem je teď vyndavala, byla snad každá napadená háďátkem, tak nechci riskovat znehodnocení aspoň u česneku. Půdu máme dost písčitou, tak to snad nebude vadit. Byl to původně zaplevelený pozemek, tak jsme zryli, odplevelili a povápnili, tak doufám, že jsme to udělali dobře. Hezký den, Jana
    12. 10. 2011 20:03 Jan Kozák
    Vaše obavy z háďátka jsou zbytečné. Vy máte na pozemku drátovce. Ti sice česnek také poškozují, ale neprovrtají ho, pouze si "kousnou" a zůstane po nich malá jizvička, která je estetickou chybou. Nemá vliv ani na skladovatelnost ani na možnost využít takové stroužky pro další výsadbu.
    12. 10. 2011 9:21 mini
    Na http://www.vinarskydum.cz/kontakt.html máš kontaktní telefon, tak si ověř, že nekecám. Při odběru nad 4 litry to vyjde i s poštovným lépe než Síra SK 520 z nejbližší kamenné prodejny CEREA a jiných zahradnických potřeb
    12. 10. 2011 15:16 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana
    12. 10. 2011 14:13 Helena
    Dobrý den. Nemusíte objednávat Sulku ze Slovenska. Podívejte se na www.vinarskydum.cz a přes e-shop objednejte. Dnes jsem si tam osobně koupila. Jednejte rychle. Zdravím.
    12. 10. 2011 15:15 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana

    háďátko

    17. 8. 2011 13:32 Zakladatel vlákna: pan S. z Mimoně
    Jak poznám v bramborách (jako předplodině) že mám pozemek zamořený háďátkem a je tedy zbytečné nakupovat sadbu? Je i jiná levná indikační předplodina, která je hostitelem háďátka?
    19. 8. 2011 17:52 Jan Kozák
    Tak toto nevím. Možná by to byl dotaz na Výzkumný ústav rostlinné výroby.

    Háďátko v sadbě

    20. 7. 2011 20:32 Zakladatel vlákna: Franková
    Dobrý den pane Kozák. Můžete mi prosím polopaticky vysvětlit jaký problém znamená háďátko? Napadené cibule se nemohou dále pěstovat, konzumovat však ano, zamoří se půda na několik let dopředu. Pokud se to ale může jíst, proč to vadí v sadbě, která ve výsledku stejně jen množí to, co se sní?
    20. 7. 2011 21:19 Jan Kozák
    Háďátko jíte pouze z cibulí, které byly napadené těsně před sklizní, takže již nebyly viditelně poškozeny. Cibule napadené do začátku června jsou zcela zničené. Je-li pro škůdce příznivé počasí - dostatečná vlhkost, dokáže zničit celý porost na 100 %. Dalším problémem je to, že háďátko se nespecializuje pouze na česnek, může Vám zlikvidovat cibuli, brambory i jahody. V půdě přežívá několik let, přenáší se i na obuvi nebo na nářadí.

    háďátko zhoubné

    15. 7. 2011 9:24 Zakladatel vlákna: Zdena
    Dobrý den, nikdy jsme neměli problémy s pěstováním česneku, až letos. Soused začal s tím, že jej musí rychle vyjmout, že mu hnije. Já ho sklidila nyní a zjistila jsem, že mám stejný problém. Po lepším prozkoumání jsem došla k závěru, že česnek je napaden háďátkem zhoubným. Oba dva máme česnek svůj a pravidelně měníme místa osázení. Co mně poradíte? Jak háďátko zlikvidovat? Je odrůda česneku proti háďátku více odolná? Jak se píše pět a více let česnek a cibuly na zasažené pozemky nesázet je pro nás celkem tvrdé opatření. Předem děkuji za odpověď.
    15. 7. 2011 20:58 Jan Kozák
    Nevím o tom, že by existovala odrůda česneku odolná vůči háďátku. Je otázkou, zda jste svůj problém správně identifikovali. Zkuste poslat nějakou fotku na náš E-mail.

    Aksamitník

    9. 7. 2011 20:37 Zakladatel vlákna: cerna ludmila
    Dobry den,ted koukam do stareho Zahradkáře-jako asanační rostlina proti hádátku je prý aksamitník.To znamená ho střídat s česnekem,nebo pěstovat současně?jsem úplný začátečník.děkuji černá L.
    9. 7. 2011 21:15 Jan Kozák
    Aksamitník(afrikán, Tagetes) má v půdě příznivý sanační účinek, ale aby ji úplně zbavil háďátka, tak by se tam musel pěstovat několik roků v monokultuře. Ale možná nemám pravdu.

    Rozpor ohledně háďátka

    2. 7. 2011 3:16 Zakladatel vlákna: Ladislav
    Často píšete, že když si někdo zavleče na pozemek háďátko zhoubné, tak skončil s pěstováním česneku. Jak to, že neskončili současní pěstitelé nakaženého česneku (tj. např. Čína)? Zdá se mi v tom obrovský rozpor.
    2. 7. 2011 19:53 Jan Kozák
    V Číně jsem nikdy nebyl, takže navím, mají-li s háďátkem problém. Je také možné, že používají účinná mořidla na háďátko. My taková mořidla nemáme.
    3. 7. 2011 8:55 Jan Kozák ml.
    Kromě uvedeného je ještě asi nutno podotknout, že většina čínského česneku není prezentována jako sadba. Je možné, že pokud by se o sadbu jednalo, byly by na tento česnek mnohem větší tlaky ze stran místních pěstitelů na celé světě, kam Čína vyváží. Zkoušet sázet česnek neznámého původu se hodí leda tak u nepříjemných sousedů.

    Čína je od nás poměrně vzdálená (jak lokalitou, tak kulturou), proto můžeme situace tam považovat za pádnou obhajobu činnosti v EU. Tady by to neprošlo. Kupoval byste od nás sadbu, o níž byste věděl, že si s ní můžete zavléct na pole problém, se kterým si neporadíte? Necháte to jen tak, když zjistíte, že vinou našeho česneku jste si zničil pole na pár generací dopředu?

    I kdyby se Vaše hypotéza, že čínský česnek je nakažen, čeho tím bude možné dosáhnout? Vydáte-li velké úsilí, možná by bylo zakázáno čínský česnek dovážet. Tím si však stejně nepomůžete. Poptávka po česneku je u nás obrovská, a česká produkce ji nestačí pokrýt (zvlášť vezmeme-li v úvahu ne český česnek obecně, ale kvalitní česnek se zaručeným původem). Volné místo na trhu bude nutné zaplnit – místo nekvalitního česneku z Číny se začne vozit nekvalitní česnek z Polska nebo z jiných lokalit. Tím si nijak nepomůžeme.


    Osobně (a laicky) to vidím tak, že pokud letos, kdy tu vládne česnekové šílenství, to lidé nevydrží a místo kvalitního česneku vsadí do země nějaký „sajrajt“ kdesi od kohosi, ať další roky vůbec kvalitní odrůdy neshánějí. Nemá smysl udržované odrůdy sázet na zamořená místa. Je jasné, že letošní netrpělivost se veliké spoustě lidí v následujících letech krutě vymstí.
    3. 7. 2011 13:47 J. Vítková
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    dotazy

    15. 3. 2011 11:26 Zakladatel vlákna: Jiří Junek
    Dobrý den pane Kozáku, prosím o odpověď na pár dotazů. Jaký význam má orientace sadby na výnos či na ošetřování ať už porostu, nebo záhonu? Jak se provádí šlechtění- křížení česneků, když netvoří květy? Pomohlo by proti háďátku ošetření sadby vakuem pomocí igelitového pytle a vysavače?Děkuji Junek
    15. 3. 2011 20:09 Jan Kozák
    Vzhledem k tomu, že jsem nikdy neslyšel o pokusech s přísně orientovanou sadbou (všechny stroužky mají bříška na stejnou stranu), myslím si, že je to záležitost pouze estetická.
    Šlechtění česneku spočívá ve vyhledávání mutací, případně jejich indukci a následně ustalování těchto mutací. Je to práce odborně náročná a hlavně nákladná. Popsaný způsob háďátku určitě nic neudělá.

    Sázení konzumního česneku

    12. 3. 2011 14:36 Zakladatel vlákna: tom
    Dobrý den ,pane kozák měl bych laický dotaz,koupil jsem na aukru česnek paličák ke konzumaci protože ta čína se prostě nedá jíst a protože ho mám více než sním chtěl jsem ho zasadit teď na jaře na chalupě, ale po přečtení této této diskuze to nedoporučujete kvůli zamoření háďátkem . jak se proti tomu dá bránit nebo jak poznám jestli je sadba napadená ?jinak je pro jarní sázení stejná příprava jako pro podzimní sadbu ? jsem více chalupář než zahradník tak se omlouvám za tyto primitivní dotazy ,ale to co vydávají v obchodech za česnek mě nutí se nad tím zamyslet a pokusit se jej vypěstovat sám ,děkuji za trpělivost tom

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne