Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Vlnovník česnekový Zpět na diskusi

    Vnovník

    18. 11. 2022 0:31 Zakladatel vlákna: Josef Bříza
     Dobrý den,které odrůdy vlnovník nenapadá? Konkrétně.
       Dekuji za odpověď. Josef.
    18. 11. 2022 10:05 Olga Hlávková
    Podle mých dlouholetých zkušeností mu podstatně víc chutnají paličáky a nejméně nepaličák Benátčan. Pokud ale bude mít k dispozici pouze Benátčan, klidně zlikviduje i ten.
    18. 11. 2022 17:49 Daniel Boudyš
    Dobrý den všem, 
    dovolím si také odpovědět na dotaz. Několik let pěstuji mimo odrůdy (Blanin II, Mirka, Matin a Stanik) všechny odrůdy, které Ing. Kozák nabízí. Mimo to i odrůdy, které jsou z jiné produkce. Z mých zkušeností vyplývá, že nejvíce napadá odrůdu Jovan a Vekan. Z odrůdy mimo zdejší produkci odrůdu Karel IV. Jinak souhlasím, že nepaličáky jsou napadány mnohem méně. Nejlepší je odrůda Japo II, kterou mně snad nikdy nenapadl. Oproti tomu odrůdu Jovan letos tak silně napadl, že jsem musel dát sklizeň ven, kde se postut zpomalil. Každý rok používám SULKU, každý rok měním místo pěstování a stejně se mi ještě nestalo, že bych měl rok bez vlnovníka. Dokonce, každý rok měním (zkouším) klimatické podmínky skladování česneku.  Třeba nové odrůdy Janko a Rusinka přinesou lepší výsledky :) Každopádně, až někdo vyšlechtí velkostroužkový paličát typu (Havran, Jovan,  apod.), na který nepůjde vlnovník, tak by měl získat nějakou cenu. 
    Přeji všem úspěch při pěstování.
    D.B.  
     
    18. 11. 2022 20:07 Beda Svoboda
    Mě vlnovník napadá většinou fialové odrůdy (mimo cizích) a z bílých Blanin,ten jsem musel zrušit. Klony rusáka mi nenapadá vůbec.
    20. 11. 2022 19:20 Jan Kozák
    Jak už je z předchozích odpovědí patrné, vlnovník nenapadá úzkolisté nepaličáky, tedy Benátčan, Japo II, Matin.

    Příprava sadby

    17. 11. 2022 17:53 Zakladatel vlákna: Petr Němeček
    Dobrý den, při přípravě sadby jsme narazili na stroužky, které nám nepřipadají úplně v kondici. Dají se ještě zachránit? Nebo je lepší je zlikvidovat? Děkuji Němeček
    Příprava sadby
    20. 11. 2022 11:24 Antonín Tesař
    Nikdo se nemá k odpovědi, tak to zkusím já. 
    Myslím si, že se jedná o  vlnovníka. Pokud jsou stroužky ještě tuhé, namořil bych  je v Sulce, doporučuji cca 2-3 hodiny a zkusil vysadit. Já jsem měl jednou stejný problém vzniklý z originální sadby, tenkrát to byl Bjetin. 
    Po namoření jsem vysadil  již mírně rozměklé a někdy i mírně nahnědlé stroužky, většinou vzešly, ale  některé rostliny byly dost slabé.
    20. 11. 2022 19:12 Jan Kozák
    Ano, je to napadení vlnovníkem česnekovým. Po namoření v Sulce je možné vysadit.

    Vlnovník česnekový (Aceria tulipae)

    9. 4. 2022 13:06 Zakladatel vlákna: David Wanegårdh
    Hej, herr Kozk! Jag har lite problem med vitlökskvalster (Aceria tulipae). Vilket är det mest effektiva sättet att hantera dem när man odlar vitlök?
    Aceria tulipaeAceria tulipae
    10. 4. 2022 19:50 Jan Kozák
    Zvláště druhý obrázek se mi na poškození roztočem Aceria tulipae nějak nezdá.
    11. 4. 2022 10:04 David Wanegårdh
    Herr Kozak! Jag tvivlar också på kvalstren (Aceria tulipae). Det kan vara fusarium (rosa på stjälken) eller några bakterier. Vitlök är en turbansort, Aulxito. Mycket tidig skörd, ca 15-20 juni.
    Men hur handskas man med lökkvalster (Aceria tulipae) i fält?
    13. 4. 2022 10:48 Jan Kozák
    Na likvidaci vlnovníka česnekového (Aceria tulipae) na poli během vegetace by bylo jistě možné použít nějaký akaricid. U nás k tomuto účelu není však žádný registrován. Problémem ale je jeho zjištění na rostlinách. U nás se používá k ochraně proti němu moření česnekové sadby v roztoku Sulky. Ta má i ovicidní účinek, takže by měla zahubit všechna stádia roztoče. Velmi významné škody dělá tento roztoč až po sklizní ve skladu. Velkopěstitelé využívají speciální sklady s teplotou kolem mínus 2 stupňů Celsia. Spolehlivou ochranu při amatérském skladování asi zatím nikdo na světě nevymyslel. Možným řešením je skladování suchého česneku společně se suchými aromatickými rostlinami, které roztoče odpuzují.
    14. 4. 2022 14:12 David Wanegårdh
    Hej herr Kozák Ja, vissa år orsakar stora problem och andra inte. Sulky är ett alternativ, men om du redan har det i jorden kommer skyddet inte att stanna länge. Jag börjar leta efter vilken annan insekt som naturligtvis är deras fiende och som hjälper den i fält.
    Akaricider Jag tror inte att det är lagligt att använda dem annorlunda på djur. En anledning kan vara att den stannar länge i jorden.
    Lagring är ett ämne jag kan göra något åt.
    Kvalster är ett stort problem. Många vitlöksplantor som säljs i Sverige har stora kvalsterproblem.

    Jarní výsadba

    16. 2. 2022 9:42 Zakladatel vlákna: Marika Šedivá
    Dobrý den,
    ještě bych se ráda doptala ke včerejšímu dotazu ohledně sázení až na jaře...v diskuzi jsem našla napsáno, že pokud budu místo podzimu sadit až na jaře, není doporučeno moření v Sulce, mohu se zeptat, zda jsem to tedy pochopila správně a proč tomu tak je? A česnek, který je napaden vlnovníkem, tedy mám zasadit bez moření? Děkuji.
    17. 2. 2022 11:46 Libor Hejduk
    V principu sulka neuškodí, pokud nepřetáhnete doporučované dvě hodiny. Spíš jde o to, aby česnek nebyl už narašený a nerostly mu kořínky, ty by se pak mohly spálit. Další věc k diskusi je odrůda česneku. Jak už někde proběhlo diskusí, tak z nějakého důvodu jarní úzkolisté nepaličáky vlnovníku nešmakují. Takže spící česnek bych se nebál namořit, ale pokud stroužky jsou zdravé, tak to asi není bezpodmínečně nutné. Pokud už raší, tak bych ho buď nechal do kuchyně nebo nasázel bez moření.
    17. 2. 2022 14:30 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    děkuji, stroužky neraší...některé jsou ale "chycené" vlnovníkem...jde o ozimý česnek Vekan a Havran, který jsem nezasadila na podzim a chci to tedy udělat nyní...při projíždění diskuze jsem narazila na to, že pan Kozák píše, že moření ozimého česneku před jarní výsadbou nedoporučuje...
    17. 2. 2022 19:38 Jan Kozák
    Já na rozdíl od Vás diskusi projíždět neumím (nebo na to nemám trpělivost), tož reaguji na aktuální dotaz. Určitě namořte, ale maximální doba moření je dvě hodiny a šup s tím do země.
    17. 2. 2022 20:29 Marika Šedivá
    Dobře, moc děkuji, mějte se pěkně.
    17. 2. 2022 20:50 Roman Kubica
    Dobrý deň , 
      Ste si istá , že Váš cesnak je napadnutý vlnovníkovcom ? Podľa môjho názoru ,až by mal na sebe vlnovníkovca  už od leta, bolo by už dávno po cesnaku. Nie každému sa podarí preskladniť paličiak až do súčastnosti bez príznakov "amortizácie " Možno považovať za úspech ,že máte vôbec čo sadiť,,pokiaľ sa bavíme o paličiaku. Morenie nenarašeného sadiva v Sulke max 2 hod zvyšuje úrodu aj kvalitu (mám odskúšané ) Je vysoko pravdepodobné , že z jarnej výsady paličiaku budete mať "jedináky "   Tiež sú svojim spôsobom zaujímavé ,takže smelo do sadenia
    18. 2. 2022 10:47 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    ano - paličák a ano, jsem si jistá na 99%, že některé stroužky jsou napadeny vlnovníkem :-) No upřímně mi nepřijde až takový úspěch, že česnek vydrží do února...skladovatelnost se uvádí i delší...ale já úplně ideální podmínky ke skladování nemám (záleží, jak vlhký je podzim atd.), ale do toho března mi větší část vydrží tedy, což mi přijde jako standard...semtam se jednostroužkový česnek vyskytne i běžně, s tím problém mít nebudu, jinak děkuji za příspěvek.

    Škůdce vlnovník

    12. 1. 2022 13:59 Zakladatel vlákna: Ivana Živcová
    Dobrý den, ráda bych se s Vámi poradila ohledně česneku, který jsme byli nuceni vyhodit, jelikož nám jej napadl vlnovník česnekový.
    V září jsme obdrželi objednávku s česnekem (nebyl zakoupen u Vás) a již v listopadu jsme česnek museli vyhodit, protože byl napadený. Česnek jsme u dodavatele reklamovali, ten nám sdělil, že nám vlnovník napadl česnek z důvodu špatného uskladnění.
    Můžete nám prosím říci, zda nám byl již česnek s vlnovníkem dodán?
    Nebo nám byl dodán zdravý česnek a opravdu kvůli vyšším teplotám (20°c) se škůdce objevil?

    Moc Vám děkuji za odpověď.
    12. 1. 2022 15:24 Jan Kozák ml.
    Jednalo se o konzumní česnek, nebo o sadbu?
    16. 1. 2022 20:54 Ivana Živcová
    O konzumní česnek.
    19. 1. 2022 20:59 Jan Kozák ml.
    U konzumního česneku je situace trochu složitější. Mezi zářím a listopadem mohou být 1-3 měsíce a zejména v delším intervalu určitě nelze vyloučit napadení škůdcem až po prodeji. Zda k problému došlo už u prodejce může s nějakou jistotou vědět pouze on (došlo-li u jeho produktu k více než nižším jednotkám procent reklamací).
    Reklamace česneku poškozeného vlnovníkem do takového stavu, že je materiál na vyhození, je jednoznačně příliš opožděná.

    Vlnovník česnekový

    28. 11. 2021 14:42 Zakladatel vlákna: Petr Vala
    Dobrý den, pokud jsou na stroužcích drobné tečky po napadení vlnovníkem česnekovým lze je po vykrojení použít ke konzumaci. Děkuji za odpověď.
    28. 11. 2021 17:30 Jan Kozák
    Jistě, i bez vykrojení. Je to spíš estetický nedostatek.

    Něco jsem pokazil?

    15. 11. 2021 15:20 Zakladatel vlákna: Milan Kovalovský
    Dobrý den, dnes jsem se pustil do výsadby česneku a zjistil jsem, že mám některé stroužky nějak poškozené. Stroužky byly mořené v Sulce dle Vašeho popisu. Pošlu foto pokuď se mi to podaří. Děkuji za Váš názor. 
    Poškozené stroužky
    15. 11. 2021 16:05 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Vy jste neudělal nic špatně, toto je určitě od vlnovníka česnekového. Ty nejvíc napadené stroužky bych vyházel a zbytek zasázel. 
    15. 11. 2021 17:19 Jan Kozák
    Moja řeč. Spolehlivě je z fotky na vyhození jen jeden stroužek. Zbytek můžete vysadit.

    Výsadba česneku

    1. 11. 2021 10:00 Zakladatel vlákna: Stanislav Pinc
    Dobrý den, 
    chtěl bych se zeptat, zda se česnek má namořit po rozdělení na stroužky nebo až před výsadbou.
    Děkuji
    1. 11. 2021 19:26 Jan Kozák
    Až před výsadbou. Při moření v běžném termínu (na rozdíl od termínu časného v srpnu a září) by měl být česnek po namoření vysazen do 24 hodin.
    1. 11. 2021 21:38 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den jen bych chtěl poprosit o průběžné doplňování v rubrice Pěstování-přiklad moření již v srpnu,použití Rizocore a jiné vychytávky v četně boji proti vlnovníkovi česnekovému a to argon nebo podtlak.Znad se dá upravovat.
    Děkuji.Pokud to není v zájmu Kozakových tak to klidně smažte.A nebo jen něco.
    2. 11. 2021 0:03 Jan Kozák ml.
    Doporučení moření česneku po nákupu ve článku o pěstování zmíněné je: „[...]V případě moření Sulkou doporučujeme sadbu rozdružit na stroužky už začátkem září a namočit je na 2–3 hodiny v 5% roztoku Sulky. Poté musí sadba co nejrychleji (cca do 12 hodin) vyschnout. Takto připravená sadba se následně uskladní na suchém větraném místě až do doby výsadby [...]“

    Přípravek Rizocore má samostatný článek, který umožnuje mnohem podrobnější vysvětlení, než by umožňovalo zapracování do článku Pěstování, se kterým souvisí jen okrajově. Už tak je Pěstování hodně podrobné, určené spíše pro nadšence, a tak ke každé objednávce přikládáme stručný návod, ve kterém jsou vypíchnuté nejdůležitější úkony.

    Vlnovník lze účinně zlikvizovat mnoha způsoby. Abychom konkrétní metodu mohli pěstitelům doporučovat, potřebujeme, aby splnila několik kritérií. Jedním z nich je, že se musí jednat o postup přístupný (Sulku lze koupit v každých zahrádkářských potřebách; argonem běžný zahrádkář nedisponuje). Další podmínkou je, že účinnost musí být spolehlivá i pro laika, který nemá zpětnou vazbu. Když použije Sulku, má jistotu, že problém s vlnovníkem vyřešil. Nemusí nic dál zkoumat nebo měřit. Průměrný pěstitel česnek pod mikroskopem nezkoumá a nevrací se k uskladněnému materiálu co pár týdnů.

    Vy jste přišel s výborným nápadem použít pro likvidaci vlnovníku vysavač. Měl bych velkou radost, kdyby se vám podařilo tuto metodu dotáhnout do konce a dokázat, že se lze na určitou dobu vlnovníku zbavit pomocí víceúčlového běžného domácího spotřebiče. V takovém případě bychom rádi tento způsob publikovali i s vaším jménem. Pokud tomu ale správně rozumím, na zimě se vám nepodařilo pro další experimenty sehnat česnek s vlnovníkem (lidi ho buď nasázali, nebo zlikvidovali), takže se to zvrhlo v to, že prodejkyně vysavačů prý říkala, že nějaké její vysavače likvidují škůdce v peřinách, a tak by mohly zneškodňovat i vlnovníka v česneku. Abychom postup doporučovali stovkám tisíc pěstitelů našich odrůd, potřebujeme, aby se tento postup dostal do pokročilejší fáze. I kdybychom tento váš nápad převzali, trvaly by pokusy v polních podmínkách několik let. Bohužel vaše experimenty nenaznačovaly, že by tuto metodu bylo možné v domácích podmínkách průměrného zákazníka použít. Nápadů na ověřování je každý rok hodně a seriózní experimenty jsou hodně časově i finančně národné, takže pro ně vybíráme ty hypotézy, u kterých je velká pravděpodobnost, že se je podaří převést do praxe.
    2. 11. 2021 16:04 Jozef Sisak
    Tak prispejem aj ja svojou troškou . Na vytvorenie podtlaku som použil vakuove dozy a priloženu pumpičku . bolo to použite po usušeni a očistení - preventivne  pri priprave sadby ak sa našli naznaky napadnutia vlnovnikom tak kontrola pod mikroskopom neukazala ich pritomnosť
    7. 11. 2021 10:04 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Kozák.Děkuji za Vaši odpověď,která mě popravdě  vyrazila dech.Čekal jsem daleko kratší Vaší odpověď.Sulka nám ochrání ale jen sadbový česnek a to je také důležité.Moc se mi líbí nápad p. Mikuli se sušenou levandulí.Ale na druhou stranu vím,že hlad je pěkný prevít.S projektem jak zničit vlnovníka v česneku pomalinku končím.Vlnovníka nemám a nevím co nového bych měl k tomu dodat,abych se neopakoval.Můj nápad to úplně není,jelikož ty vysavače jsou zde desítky let-jen jsem vyzkoušel česnek  v podtlaku a on to vydržel a vlnovník né.Jinak jsem oslovil prodavačku vysavačů jestli náhodou nemají jakousi studii o té likvidaci roztočů v lůžkovinách a že se přeptá.Diplomovou práci na toto téma dělat asi nebudu.
    To nechám mladším.Nebo jakou máte představu jak to dotáhnout do konce?Děkuji.

    Vlnovník

    1. 11. 2021 8:59 Zakladatel vlákna: Jaroslav Škuta
    Dobrý den.
    V sadbě jsem našel několik stroužků poškozených vlnovníkem, které jsem odstranil.
    Můžu ostatní stroužky použít k sadbě, jestliže mořím sulkou před sázením.
    Skladuji v tmavé místnosti, která je větrána s teplotou kolem 10 stupňů.
    Co se stane, když zasadím česnek, který je poškozen vlnovníkem?
    Děkuji za zpětnou vazbu
    S pozdravem 
    Škuta Jaroslav
    1. 11. 2021 19:24 Jan Kozák
    Po namoření v Sulce můžete bez obav zasázet i stroužky napadené vlnovníkem. Záleží ale na míře poškození, protože napadené stroužky jsou více nebo méně oslabeny.

    Vlnovník

    26. 10. 2021 6:42 Zakladatel vlákna: Vojtěch Brtník
    Dobrý den pane Kozák, 
    měl bych dotaz . Mám podezření, že mě konzumní česnek napadl vlnovník. Chci vědět jak dále postupovat a co jsem mohl udělat špatně při skladování . Sadbu vždy mořím Sulkou a nikdy jsem neměl problém až tento rok . Děkuji za odpověď
    Vlnovník ?
    26. 10. 2021 19:49 Jan Kozák
    Tak už ho tam máte a budete ho mít i nadále. Samozřejmě česnek přeberte a takový, co je na snímku vyhoďte, nejlépe ho zlikvidujete spálením. Zdravý česnek nechejte venku v suchu; v chladnu vlnovník odpočívá a škodu nedělá. Běžně česnek vydrží mrazy okolo mínus deseti stupňů. Máte-li doma seno, bude česneku dobře, když v něm bude zahrabán.
    27. 10. 2021 8:01 Vojtěch Brtník
    Děkuji za odpověď. Ještě mám dotaz, jak tomu předejít abych neměl problémy i v dalších letech ? Děkuji 
    28. 10. 2021 7:48 Jan Kozák
    Tam, kde se vlnovník vyskytuje, což je už bohužel téměř všude, je zatím jedinou spolehlivou ochranou pěstování úzkolistých nepaličáků (Benátčan, Japo II), protože ty napadány nebývají.
    28. 10. 2021 19:32 Miroslav Mikula
    Už sa tu diskutovalo o využití aromatických rastlín na ochranu uskladneného cesnaku pred vlnovníkom. Ja používam sušenú levanduľu. To čo sa po odkvitnutí ostrihá, usuším a priložím k uskladnenému cesnaku. Zatiaľ je to OK, vrátane Bjetinu. Cesnak je do mrazov v stodole  s dostatočným vetraním a levanduľou. 

    Sulka

    20. 10. 2021 8:02 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den, v návodu Sulky je uvedená doba máčení 6-12h-
    i tak doporučujete máčet pouze 2h? (nevím, zda tuto dobu doporučuje pouze tento
    výrobce, nebo zda jiný uvádí i kratší čas máčení ) Děkuji za odpověď.
    20. 10. 2021 19:08 Jan Kozák
    Dobu 6 - 12 hodin doporučují asi všichni výrobci, ale držte se mé rady. Sulka byla původně registrovaná proti háďátku zhoubnému, které skutečně likvidovala, ale pouze v laboratorních podmínkách, kdy bylo háďátko izolováno. Háďátku v česneku neublíží. Sulka je však spolehlivá proti vlnovníku česnekovému a jemu stačí dvě hodiny. Tuto dobu není dobré příliš překračovat, protože Sulka je pro česnek mírně toxická.
    21. 10. 2021 10:06 Petr Štěpánek
    Ještě bych dodal, že dost záleží, zda má česnek v době moření už narašené kořínky. Ty jsou dost citlivé a při delší době moření se mohou poškodit. Osobně mám vyzkoušené, že nemořený česnek (pouze namočený do vody) poskytne vyšší výnos, než česnek mořený v sulce. Ovšem potom během skladování jsou velké ztráty, právě kvůli vlnovníkovi. Zajímalo by mě, zda někdo nemá zkušenost s ošetřením porostu v průběhu vegetace (sulka, kumulus..).
    21. 10. 2021 11:07 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Štěpánek plně s Vámi souhlasím,že nemořený česnek v Sulce ale jen ve vodě dává vyšší výnos.Proto jsem mořil Sulkou jen 15 minut.Na vlnovníka funguje argon asi 4 dny a podtlak od vysavače.Více se dočtete v této diskusi a do vyhledávače zadejte vlnovník česnekový .Novinkou je 5x udělat podtlak 30 sec. a mezi níma na 5 sec. podtlak uvolnit.Takto se likviduje roztoč v peřinách.
    Česneku podtlak neubližuje.
    Co by mohlo případně na vlnovníka fungovat je esenciální Bio sprej na roztoče v peřinách.Ale to nemohu odskoušet z důvodu absence vlnovníka,proti kterému co dva týdny veškerý česnek/i cibuli/ ošetřuji podtlakem. 
    22. 10. 2021 9:28 Libor Hejduk
    Jako prevence před vlnovníkem je stejně nejlepší pěstovat úzkolisté nepaličáky, ty mu z nějakého důvodu nechutnají.

    Namořený česnek

    17. 9. 2021 17:48 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Mám dotaz. Minulý týden jsem namořil česnek sulkou v předepsaném poměru na 2,5 hodiny, po té jsem dal ihned sušit v tenké vrstvě a nedávno jsem objevil pár takto poškozených stroužků, může se jednat o poškození působením sulky? 
    Nebo je příčinou něco jiného ?
    Takto svlečené stroužky byli už v mořidle, ostatní které svlečené nebyli tak jsem zkusil rozloupnout a zdáli se mi v pořádku.
    Děkuji za odpověď.
    12
    8. 3. 2022 10:32 Jan Kozák ml.
    Poškození na stroužkách na obrázku není způsobeno mořením. Znehodnocení mořením by na sadbě nešlo poznat.
    Na stroužkách je vidět poškození vlnovníkem –proti kterému se Sulka používá, hlubší rány jsou fyziologickou poruchou způsobenou chybou ve výživě (patrně nedostatkem železa).

    Konec vlnovníka v Čechách

    24. 8. 2021 21:41 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den konečně je zde receptůra jak zatočit s vlnovníkem.Od dílerky vysavačů Rainbow paní Vojtíškový mám receptůru jak na ty roztoče v madracích a to i na vlnovníka v česneku.30 sekund plného podtlaku a 5 až 10 sec. uvolnění podtlaku.A toto 5x opakovat.Polovinu sadbového česneku chci mořit v Sulce max.15 min. a zbytek nemořit jen ošetřovat v podtlaku co 15 dní.Letos to bylo dost neprůkazné ale nepaličák neošetřený v Sulce mi dost narostl až 110 g v cibuli.V Sulce mořit 2 hod. považuji za max. dobu a to již ubližující česneku.Nebo se pletu?
    Poprosil bych o odborný názor z míst nejodbornějších.Děkuji.

    Choroba

    17. 8. 2021 10:05 Zakladatel vlákna: Karel Kalaš
     Dobrý den. Jedná se v tomto případě o vlnovníka česnekového?
    Vlnovník
    17. 8. 2021 19:23 Jan Kozák
    Asi ano, mně se dostává jeho napadení do rukou většinou později, až se stroužky scvrkávají.

    hniloba, pěstování z pacibulek, předplodina, skladování

    13. 7. 2021 23:06 Zakladatel vlákna: Ondřej Zajíc
    Dobrý den, pane Kozáku,děkuji Vám za Vaše cenné rady a trpělivost, kterou v této diskuzi prokazujete. Měl bych také pár dotazů. Chtěl bych se zeptat, jestli lze nějakým způsobem zjistit výskyt bílé sklerociové hniloby z půdy, kde bych rád pěstoval česnek. Podle příspěvků to byl letos velký problém pro některé pěstitele. Dále by mě zajímalo, jestli má cenu pěstovat česnek na pozemku, kde je kukuřice a bude sklizena v září, nebo jestli je lepší s výsadbou počkat na další rok. Dále by mě zajímalo, jaký je dle Vaší zkušenosti nejlepší druh z vaší nabídky pro pěstování česneku z pacibulek. Trošku jsem experimentoval s vekanem. Sklidil jsem zatím kuličky. Rád bych věděl, co očekávat. Poslední dotaz se týká skladování. Chtěl bych se zeptat, jestli je česnek více odolnější proti vyšeptávání česneku neočištěný i s kořínky zavěšený do zimní výsadby, před kterou bych ho teprve rozdružil a namořil, nebo to, v jakém stavu visí, nemá žádný vliv a vlnovník se k němu i tak dostane. Bohužel nebudu mít prostor v září k uskladnění, kdy by bylo třeba česnek rozdružit, namořit a nechat vyschnout. Mnohokrát děkuji za odpovědi a přeji všem hodně pěstitelských úspěchů.
    14. 7. 2021 20:44 Jan Kozák
    Výskyt bílé sklerociové hniloby v půdě lze samozřejmě zjistit v diagnostické laboratoři, počítejte však s tím, že tisícovka na to zdaleka stačit nebude. 
    Po kukuřici česnek sázet můžete, ale předpokládá to uklidit posklizňové zbytky, jinak se Vám bude pozemek špatně připravovat a bude se Vám špatně sázet. Z tohoto důvodu je lepší tento pozemek nechat pro výsadbu česneku až v následujícím roce.
    Z pacibulek můžete pěstovat všechny paličáky, což my také děláme. Normální cibule získáte za dva roky (Havran, Jovan, Blanin II), většinou až za tři roky.
    Jestli se vlnovníku lépe daří v očištěném nebo neočištěném česneku, nevím.
    15. 7. 2021 9:01 Ondřej Zajíc
    Děkuji za odpověď a mějte se pěkně.

    Prosba o vlnovníka na pokusy

    29. 3. 2021 19:22 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den,mohl by mi prosím někdo z okolí Blata u Pardubic/zákaz cestovat do jíného kraje/ darovat česnek s vlnovníkem.Rád si pro něj přijedu a stačí tak 20 stroužků.Děkuji předem.
    vlnovník

    Vlnovník česnekový

    27. 3. 2021 21:33 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den,pokusy pokračují s novým mikroskopem ale příčinu záhuby zatím nedokáži přesně definovat.Pomalí nástup podtlaku a pomalé uvolnění s vlnovníkem nic neudělalo.O něco lepší výsledky jsou s rychlím nástupem podtlaku a jeho rychlím uvolněním.Vše po 30 sec. a dvakrát  proveden podtlak.
    Viditelný vlnovník je jakoby přilepen zádama ke stroužku a hýbe marně nožičkama.Zatím po 4 hodinách žije.Co ho to mohlo přilepit?Že by mu praskli záda a přilepil se tělníma tekutinama?Ráno uvidím jestli žije a podám raport.
    vlnovníkvlnovníkvlnovník
    28. 3. 2021 7:57 Novák Ladislav
    Velice zajímavé pokusy a určitě užitečné. Zajímalo by, a nejen mě jakým přístrojem vytváříte podtlak a o jaké hodnotě. Děkuji za odpověď.
    28. 3. 2021 17:21 Jozef Sisak
    P. Novak odpovede najdete tu v diskusii ,,  novinkou su len fotografie -ako boli  robené  ? Osobne som pokus absolvoval z vakuovými dozami po mesačnej kontrole pri opakovani postupu som nenašiel ďalšie poškodenia vlnovnikom
    28. 3. 2021 22:40 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý děnˇ pane Sisak,fotky sú robené na elektrickom mikroskope zakůpeným v Slovenskom interšopingu za cca 55 EUR/Digitální USB 1600x digitalní mikroskop pripojený k notebuku a naozaj sů velmi spokojený chalan.
    Eště znám kadze chodzi, dzedci robi ale to asi není  po slovensky,východňáry tak hrnčali.
    31. 3. 2021 0:32 Vítězslav Dotzauer
    Oprava/chybička se vloudí/ mikroskop zakoupen na ZDRAVY-NAKUP.CZ
    MIKR-X1600 USB DIGITÁLNÍ MIKROSKOP ZVĚTŠENÍ 50x-1600x
    dodavatel LEGS spol. s.r.o. Vinohradnícká 36  949 01 Nitra 1
    cena s dopravou 744 Kč vyrobeno CHINA
    Pro mé účely dost dobré ale větší zvětšení by pro někoho bylo hodně nedostatečné,třeba v metalurgii a videa to nedělá a byl malinkatý problém s instalací do přenosného počítače.Ale za ty peníze je to bombastická hračka!
    28. 3. 2021 22:09 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Novák,podrobněji to popisuji v této diskusi 29.01. a 6.1 2021
    28. 3. 2021 23:09 Vítězslav Dotzauer
    Raport ze včerejška v 15 00 dva ještě žili a v 23 00 žádný pohyb velkých vlnovníků.Ale jsou tam velká vajíčka a budu je sledovat-zatím se nevylíhli
    vajíčka vlnovníkavajíčka vlnovníkavlnovník

    Vlnovník česnekový

    29. 1. 2021 21:52 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Dámy a pánové
    na žádost z nejpovolanějších osob tohoto diskusního klubu doplňuji technické informace k likvidaci vlnovníka česnekového PODTLAKEM.
    Podtlaková nádoba s doplněním podtlakovým manometrem byla podrobena testem třech dostupných vysavačů.Foto 1-průmyslový vysavač Einhell 1500 Wattů  dosáhl podtlaku
    -0,135  Barů /zakoupen v OBI a cena 1999 Kč/.Foto 2-vysavač Raimbow 730 Wattů dosáhl podtlaku -0,09 Barů a to dle výrobce stačí na likvidaci roztočů v peřinách/zakoupen cca před 15 roky cca 50 000 Kč/.Foto 3 vysavač HYLA 1000 Wattů, též na vodní bázi filtru, dosáhl podtlaku -0,05 Barů /cena cca 41 000 Kč/.
    Z tohoto testu vyplývá, že bude záležet na vnitřní konstrukci vysavače-nejmenšího průměru točivé vrtulky pr. 49 mm má HYLA.Raimbow má pr. 75 až 90 mm/kuželová vrtulka/.Vysavač EINHELL  TC-VC 1930 S má točivou vrtulku o průměru 109 mm/ měřitelné po odejmutí filtru s nástavcem/.Výrobci nikde neuvádějí otáčky vrtulek ,takže není možnost porovnat tuto veledůležitou informaci.Foto 4 vítěz dnešních podtlakových testů EINHELL na podtlakové nádobě.
    Foto 5 normální atmosferický tlak/ 1013  hPa/cca 1 atmosféra/10 tun na metr čtvereční proti vakuu, ale na podtlakovém manometru je NULA.
    Tento tlak nevnímáme,je pro nás přirozený,ale ve výšce 5500 m nad mořem  je tlak již  poloviční.Změna atmosferického tlaku může u citlivých lidí vyvolat bolest hlavy/ u mě vyšší tlak neboli je venku hezky a tak dám kafe a je to lepší/.
    Závěrem lze říci, že potřebujeme průměr vrtulky vysavače větší jak 82,5 mm/u kuželové zprůměrováno/ na minimální podtlak -0,09 barů.Bohužel na otáčkách to také bude záviset a to čím víc otáček -tím větší podtlak.
    Doplním vnitřní průměr sazotrubky z mého předešlého článku a to 31 mm. Asi 2% stroužků neprošlo kvůli svému velkému rozměru.Foto 6 cibuli  lze také takto ošetřit.
    ČESNEKU ZDAR-COVIDU ZMAR
    Podtlak vysavače EinhellPodtlak RainbowHelaVítěz EinhellNormální atmosferický tlak 0Přeprava s cibulí
    18. 2. 2021 8:31 Bohuslav Coufal
    Díky za obsáhlou látku k zamyšlení k boji s vlnovníkem. Abych pravdu řekl, ten naprosto minimální podtlak od vysavače mě velmi
    překvapil, myslel jsem, že bude potřeba jít podstatně níže. Proto bych měl pár oblastí k zamyšlení:

    a)     Podtlak 0,13barů od nejlepšího vysavače odpovídá změně nadmořské výšky cca 1300m. Pokud by šlo pouze a jenom o ten podtlak, tak by to znamenalo, že stačí česnek naložit do kufru, zajet s ním na hory na lyžovačku a po návratu mám po vlnovníku. Nebo jinak řešeno, ve vyšších polohách vlnovník nepřežije. Tomu samozřejmě nevěřím.

    b)    Nespočívá obdobný boj s roztoči tím, že se z peřiny v pytli vysaje vzduch a roztoč se udusí a možná i rozmačká působením atmosférického tlaku na pytel? Pak by primární prostředkem nebyl mírný podtlak, ale vysátí vzduchu - splasknutí pytle, ve kterém toho vzduchu moc nezůstane na dýchání a mechanické rozdrcení roztoče.

    c)     Pokud by to bylo na tomto principu, tak mírný podtlak v nádobě moc nepomůže, pořád tam toho vzduchu zůstane hodně - není zde efekt splasknutého pytle. Není zde žádné mechanické působení na vlnovníka - rozdrcení.

    d)    Původně jsem přemýšlel o podtlaku alespoň 0,8 barů - to by +-dokázal kompresor z ledničky. Nebo přímo vakuová vývěva, tam už se lze dostat na 0,99baru. Co by to udělalo s česnekem nevím. Při takto velkém podtlaku už v nádobě moc vzduchu nezůstane a navíc už by mohl začít skutečně fungovat vlastní podtlak na vlnovníka.

    Tímto nechci tento postup zatracovat. Spíše pátrám a přemýšlím o tom, co primárně při vašich pokusech vlnovníka zahubilo. Když by se
    přišlo na ten primární element, mohl by se tento postup optimalizovat pro co největší účinnost. Po letošní úrodě mohu otestovat i s vakuovou vývěvou a maximálním podtlaku kolem 0,99baru - vliv na vzejití sadby, vliv na skladování, chuť,…
    18. 2. 2021 18:01 Jozef Sisak
    Bol som tiež inšpirovany a tak som v malom množstve realizoval ošetrenie vo vakuovych dozach, bez kontroly pod mikroskopom ale kontrola po 1. mesiaci pri opakovani ošetrenia som nenašiel dalšie poškodenia od vlnovnika. nadoba na väčšie množstva s meračom je vo fazy projektu.
    20. 2. 2021 23:29 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Coufal
    tak jste mě donutil k tomu,abych požil dar od přítele Googla a pokusil se zjistit příčinu záhuby vlnovníka na česneku.Mluvíme zde o velice rychlém podtlaku neboli
    desaturační aeropatii a současně též kesonově nemoci.Záhubu  vlnovníka patrně  způsobí 
    hypoxická hypoxie plus v krvi se začne dusík uvolňovat do bublinek-plynová embolie.U člověka nic hezkého,posuďte sami,nejdříve necitlivost končetin pak ochrnutí,halucinace,křeče a smrt.Snad na vlnovníka to působí stejně.
    21. 2. 2021 18:50 Bohuslav Coufal
    Dobrý den, pane Dotzauer,
    na ty nemoci z potápění jsem taky myslel, ale na to se mi zdál moc malý podtlak. 0,1 bar podtlaku, to je jako 1 metr pod vodou (ale
    přetlak) - snad se nemýlím. A to je naprosto bezpečné. Mám dojem, že 5 metrů a více by mohlo dělat problémy. To by ale odpovídalo skokovému uvolnění podtlaku 0,5 barů a k tomu mají vysavače hodně daleko.
    Možná jsou ale vlnovníci a roztoči citlivější na změny tlaku než člověk. To nedokáži posoudit.
     
    Podle mne bude důležitá skoková změna tlaku - to jest rychlé uvolnění podtlaku z nádoby. Ta změna je asi důležitá z podtlaku, který musí trvat určitou dobu, jestli si vybavuji váš test z prvního příspěvku. Pro své budoucí testy budu používat vakuovou vývěvu, tam je velký prostor pro experimenty s velikostí podtlaku.
    28. 2. 2021 1:05 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den,pane Coufal,
    tak jste mě úplně nahlodal,jelikož než jsem přidělal vzduchový kohout na podtlakovou nádobu,tak jsem čas měřil a rychle podtlak uvolnil.Po namontování kohoutu jsem podtlak nechával dojít do vyrovnání tedy cca 4 min.Většinou jsem někam poodběhl za jinou činností.To budu muset vyzkoušet jak to vlastně je.
    Oslovil jsem pana doktora Hrnčíře FN Královské Vinohrady a tedy že rozhodně
    takto malí podtlak nemůže způsobit dekompresní nemoc ani nevede k barotraumatu.A pak by jste měl pravdu s tím rychlím uvolněním tlaku.
    Respektive do 6-ti vteřin udělat podtlak,ten nechat 150 vteřin a rychle podtlak uvolnit.Možná ten cyklus udělat i několikrát do minuty.Velký prostor pro pokusy.Děkuji za věcnou připomínku.
    28. 2. 2021 8:13 Jozef Sisak
    Pri mojom malom prevedení vo vakuovych dozach som podtlak /bez možnosti merania/ pomocou namontovaneho ventilu rychlo uvolnil . bolo to učinne , bez dalšieho pozorovaneho poškodenia cesnaku vlnovnikom
    28. 2. 2021 9:59 Vaclav Kavka
    Aby členovec dostal kesonovou nemoc (bublinka v cévě), musel by mít uzavřenou cévní soustavu, což nemají. Takže o mechanismu účinku změny tlaku asi moc nevíme.
    Ví se ale, že bytoví roztoči se téměř nevyskytují ve výškách na 1500mnm. (Ale neví se proč).

    Vlnovník česnekový

    6. 1. 2021 14:30 Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer
    Dámy a pánové, dovolte aby zde lehce prezentoval výsledky podtlakových testů česneku na likvidaci vlnovníka česnekového.Vyrobil jsem z 3 mm silného plechu podtlakovou kruhovitou nádobu s odnimatelným víkem tak,aby se tam vešla plastová přepravka přiměřeně naplněná česnekem.Výsledky jsou takové,že 15 sekund nestačilo,30,60 a 90 také ne.Až čas přes 150 vteřin měl uspokojivé výsledky kdy se vlnovník ani po 6 hodinách již nepohyboval.Ale kvůli vajíčkům vlnovníka,které podtlak nezlikviduje se musí tento proces za 2-3 dny opakovat.Takto jsem ošetřil i veškerý sadbový česnek a v rámci pokusničení  jsem 1/3 sadbového neošetřil  v Sulce.Tato třetina již vystrkuje růžky přes to,že byla sázena o týden později.Nyní je v rostoucím česneku rozdíl mezi ošetřeným a neošetřeným v Sulce asi 2 až 3 týdny. Takže podtlak česneku neublíží a lze ho pak i sázet!Veškerý česnek jsem co 14 dní takto ošetřoval jelikož nemám dezinfikovanou dílnu,kde přepravky s česnekem byli uloženy.Osobně se domnívám,že ta Sulka může trochu té síry přidat česneku na pálivosti a současně ho chránit před vlnovníkem .Otec poctivě mořil 6 hodin a já jen dvě.Česnek jsem měl větší ale táta pálivější.Na Sulku bych rozhodně nezanevřel ale bohužel až po sklizni budu o něco málo /možná/ chytřejší a rozhodně dám vědět.Po sklizni chci sledovat rozdíly ve velikosti,zdravotním stavu a pálivosti.Manželka tvrdí,že na velikosti záleží.
    Rozměry podtlakové nádoby-vnitřní průměr 715 mm,výška je 360 mm a víko má pr. 750 mm.Nádoba je doplněna čtyřmi pojezdovými kolečky,gumovým těsněním na hraně nádoby a uprostřed kolmo nahoru je  přivařená tyčka o pr. 5 mm v délce 355 mm.Tato tyčka bude procházet přepravkou.Konec tyčky je zabroušen do půlkulata,aby neponičila  česnek.Víko je doplněno z vnitřní stany přivařenou matkou M 30-je zde na vystředění  na tu tyčku.Tato tyčka vymezuje průhyb dna a víka při podtlaku.
    Později jsem víko doplnil o kulový ventil na plyn a po 10 sec.  zapnutého vysavače jsem uzavíral podtlak v nádobě a vysavač vypnul.Podtlak mi tam vydrží zhruba 4 minuty.Materiál stál kolem 3 000 Kč a nevím proč ale podtlakový manometr za 1200 Kč jsem již nekoupil.Vysavač stál 2000 Kč zakoupen v OBI. A saje i vodu,trošku jako průmyslový,spokojenost veliká.
    Závěrem chci popřát všem příznivcům českého a nebo i ruského česneku především hodně zdravíčka,štěstíčka a mnoho pěstitelských úspěchů.
    ČESNEKU ZDAR-COVIDU ZMAR
    Podtlaková nádobaVlnovník
    6. 1. 2021 16:07 Jozef Sisak
    Zaujimavý pokus-- overenie až na buduci rok
    7. 1. 2021 12:25 Libor Hejduk
    Zajímavý pokus. Zeptám se obecenstva, zkoušel někdo něco podobného v malém provedení s domácí vakuovačkou na potraviny? Pro nás malé rodinné zahrádkáře by to možná bylo z hlediska množství takto zpracovaného česneku dostačující varianta.
    7. 1. 2021 14:16 Vítězslav Dotzauer
    Určitě by to šlo,ale potřebujete na to pevnou nádobu NÉ IGELITOVÝ SÁČEK  česnek by se pomačkal.Možná něco jako vynález pana Papina ale ten je dělán na přetlak a ten by vlnovníka mohl asi také zničit-prostor pro pokusy ale já mám podtlakovou nádobu.
    A navíc už bohužel žádného vlnovníka na pokusničení s přetlakem nemám.
    7. 1. 2021 19:14 Vaclav Kavka
    Pokud je součástí účinku i podtlak ( ne jen absence vzduchu), tak to v igelitu nepůjde. Tam naměříte stále ten atmosferický tlak.
    Rostlinné buňky mají buněčnou stěnu z celulózy, to by je mohlo zvýhodňovat oproti živočišným buňkám v případě podtlaku.
    Zajímavá otázka by byla, zda by stačila i obyčejná vodní vývěva, to by celou věc učinilo jednodušší.
    8. 1. 2021 6:21 Jozef Sisak
    Lacnejšia varianta je - použiť sudy ktore použivame na daždovu vodu počas sezony , alebo bednička doplnena aj krytom a to cele vložiť do igelitoveho vreca či vakuoveho vreca na uskladnenie sezonneho oblečenia .
    9. 1. 2021 16:51 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den p. Sisaku
    máte pravdu,že by ty kovové sudy na vodu šli použít jako podtlakovou nádobu.
    Dořešit víko,gumové těsnění a nějaký ten ventil a je to.
    Právě jsem takový sud podrobil podtlakové zkoušce 30 sec. a on to k mému podivu vydržel.
    Sud by mohl být tak 70 cm nad/konstrukce nebo palety/ zemí,aby se nemusel člověk tak ohýbat.Víko by mělo nahoře pant,aby se dalo překlopit na sud.Dá se tam přepravka s česnekem,víko zaklopí a může se jít vysávat.
    Mohl jsem ušetřit 3000 Kč.Bylo by mi potěšením s Vámi spolupracovat nad dalšími projekty.
    Už přemýšlím nad tou bedýnkou-pozor na ostré hrany.Možná i kovový kbelík s nějakým víčkem/pokličkou bez ucha.
    Kovový sud
    8. 1. 2021 21:31 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den p. Kavka
    dovoluji si oponovat Vašemu tvrzení,že to v igelitu nepůjde.
    Mám originální igelitový pytel cca 100x200 cm na likvidaci roztočů v peřinách.
    Peřina i s polštářem se v pohodě vejdou do řekněme tohoto přípravku.Slovo pytlík nebo pytel již nebudu používat.Hubice aktivního vysavače se vloží mezi peřinu a polštář.Obouma rukama se přimačkává na hadici igelitový přípravek.
    Zhruba za 20 sec. dojde k obrovitému smrštění obsahu tohoto přípravku a to
    asi na jednu desetinu původní velikosti-je tam tedy podtlak?Myslím,že je!
    Když nedodržíte po těch 2-3 minutách podtlaku návod a vypnete vysavač,budete nemile překvapeni.Špinavá voda z tohoto vysavače/RAIMBOW/ pronikne mezi polštář a peřinu.Podtlak z přípravku dokáže natáhnout vodu z vysavače.Bohužel vlastní zkušenost a pochvala zase žádná/od manželky/.
    Myslím,že padali i barvité metafory a něco o obyvatelích Kréty.Povlečení převléknout,vyprat a zbytek usušit.
    Pevný hrnec s /NÉ! skleněnou/ pokličkou, plný česneku  a v igelitu baleném by podle mě šel v poho použít.Asi bych dal z boku hrnce něco jako houbičku na mytí nádobí/moje oblíbená/ a na ní bych sledoval ,jak se bude v podtlaku zmenčovat, antož zde nebude absolutně žádný indikátor účinnosti.
    Předpokládám,že každý má doma vysavač,větší hrnec a silnější a větší přípravek.
    9. 1. 2021 3:56 Vaclav Kavka
    To jste pouze napsal, že když stlačíte pružinu (vysajete polštář) a potom ji pustíte, vrátí se zpět. To, že na ni celou dobu bude tlačit okolní atmosféra, se nezmění.
    9. 1. 2021 10:02 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den p. Kavka 
    konečně si začínáme rozumět.Jde o to,že právě ta pružina zabije toho vlnovníka.Představte si,že tlačíte na tu pružinu a na druhé straně je ten vlnovník opřený o zeď.Proč to zabije vše viditelné okem úplně přesně nevím,ale moje manželka by Vám jednoduše odpověděla-cituji-PROTOŽE PROTO!
    8. 1. 2021 6:22 Jozef Sisak
    Mohli by ste uverejniť označenie typu vysavača prip. technicke udaje ? Čo sa tyka dezinfekcie priestoru , ak sa to neda chemicky ako alternatíva germicidny žiarič napr. https://www.lelux.sk/sk/produkty/1924/uv-c-germicidna-trubicova-lampa-stolova-s-casovacom Použivam kratkodobo . Ake je pôsobenie na kuchynsky  uskladneny cesnak a cibuľu či zemiaky neviem . ak dôjde k poškodeniu - schopnosti kličiť je to len na predlženie skladovateľnosti ?
    8. 1. 2021 16:21 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den p. Sisak
    nejdůležitější bude výkon to jest 1500 W.
    Germicidní lampa může poškodit česnek ale na kolik tak to netuším-zabijí to kytky v pokoji.
    Vysavač

    hnědnutí česneku

    22. 11. 2020 21:05 Zakladatel vlákna: Kateřina Němcová
    Dobrý den, 
    letošní česnek mi takhle zhnědnul, nevíte čím to je? Hnědá je jen vrchní vrstva, pod ní je česnek normálně zbarvený. Děkuji za odpověď
    česnekčesnek
    22. 11. 2020 22:29 Michaela Navrátilová
    Dobrý den, připojuji se k dotazu, u většiny česneku to mám také a mám to i na sadbovém česneku od vás.
    23. 11. 2020 5:59 Radek Bohmalský
    Dobrý den,česnek máte napadenej vlnovníkem česnekovým.
    23. 11. 2020 7:09 Jan Kozák
    Ano, je to vlnovník.
    23. 11. 2020 7:41 Kateřina Němcová
    Děkuji.

    hnědý a měkký česnek

    16. 11. 2020 20:45 Zakladatel vlákna: Martina Hlaváčová
    Dobrý den,

    chystáme česnek před výsadbou a některé stroužky jsou hnědé a měkké,
    prosím o radu, co toto způsobilo a zda má smysl i takovéto stroužky sázet?
    Předem moc děkujeme. Martina Hlaváčová
    hnědý a měkký česnekSlavin II
    17. 11. 2020 8:08 Jan Kozák
    Česnek je napaden vlnovníkem česnekovým. Každopádně je třeba namořit v Sulce. Má i ovicídní účinek, ničí i vajíčka. Sáním škůdce jsou stroužky oslabené, ale vyrostou. Já osobně bych hodně napadené nesázel a spálil.

    Vlnovnik

    4. 11. 2020 20:26 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Tak to mám asi stejný problém jako kolega,taky vlnovník ? Stroužky jsou na místech zjevně matné a měknou
    Pokud budu sázet až za týden můžu namořit nechat zaschnout a zasadit později? A pak mám ještě poslední dotaz...pokud mám doma více druhů česneku k sadbě který poškozený není ..je dobré ho taky namořit preventivně před výsadbou ? 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 23:04 Václav Kozák
    Jedná se též o vlnovníka. Letos se v některých oblastech objevuje o něco více, než předchozí roky (bez ohledu na odrůdu), zdaleka však ne v takové míře, jako v období 2013 - 2015. Neznamená to však, že by vymizel, proto stále doporučujeme preventivně sadbu mořit už v září.
    Rostliny si jsou schopny proti některým chorobám a škůdcům vytvářet obranné látky. To však jen v případě, že se s daným škůdcem setkají už během vegetace. Pokud jsou napadeny až po uskladnění, efektivně se bránit nedokážou. To však  neznamená, že škůdce nepřežívá i na materiálu zdánlivě nenapadeném. Naopak může být i zdrojem problému. Proto je vhodné sadbu mořit všechnu  a každoročně.
    V současné době už česnek není v dormanci (v klidovém stádiu), tudíž jakmile bude namořen, bude se snažit vyvíjet kořeny. Při moření v tomto období doporučujeme vysazovat do cca 24 hodin po namoření.
    Nemusíte však mít obavu ani materiál na fotografii vysadit. Po 2 hodinovém moření v sulce se zbavíte všech vývojových stádií tohoto roztoče a s výjimkou prostředního stroužku nebude mít toto stádium napadení viditelný vliv na konečný výnos.
    5. 11. 2020 9:03 Tomáš Přibyl
    Když dodržím předepsanou dobu moření 6 - 12 hod, můžu česneku uškodit? Potom mě ještě napadlo místnost kde napadeny česnek ležel tak aspoň to místo vystříkat savem.. a krabici v níž byl tak spálit..vzhledem k tomu že ho tam budu skladovat příští rok ..pokud vyroste
    5. 11. 2020 10:39 Václav Kozák
    Z experimentů je zřejmé, že moření delší než 2 hodiny má už negativní vliv na česnek samotný, na druhé straně právě 2 hodinové moření spolehlivě roztoče zlikviduje. Naopak při moření již roztočem napadeného materiálu je riziko počkození česneku při delším moření vyšší.
    Vystříkáním prostor, kde byl napadený česnek uskladněn savem, nic nezkazíte, sami se podobná opatření snažíme dodržovat i přesto, že podle literatury by neměl být vlnovník bez hostitele schopen rok ve skladu přežít. Ovšem ne vše, co je uvedeno v literatuře, platí i v praxi. Kdyby platilo vše, co se v odborné literatuře dočteme, vlnovník by neměl žádnou šanci na přežití.
    Největším problémem je však jeho šíření. Přestože se jedná o živočišného škůdce, jeho šíření lze přirovnat spíše ke sporám plísní. Rozšiřuje se vzduchem a to podle argentinských výzkumníků dokonce až tisíc kilometrů. Proto boj s vlnovníkem není úplně snadný a je dobré pro prevenci udělat maximum.

    Vlnovník

    4. 11. 2020 14:20 Zakladatel vlákna: Tomas Svoboda
    Dobrý den pane Kozáku, mám od Vás zakoupenou sadbu a mám pocit že se mi do něj dostat vlnovník. Chci se zeptat jestli je možné sadbu po namoření sulkou zasadit. Děkuji za odpověď 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 15:21 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Určitě po namoření v Sulce zasadit.
    4. 11. 2020 19:10 Jan Kozák
    Vlnovník tam skutečně je. Jak píše pan Mácha, na nic nečekat, namořit v Sulce a zasadit. Sulka má i ovicídní účinek, ničí i vajíčka.

    Vlnovník česnekový v prostoru

    31. 10. 2020 15:15 Zakladatel vlákna: Jiří Vaněk
    Dobrý den. Stalo se, že dle příznaků zde popisovaných, mám celou úrodu (pro vlastní potřebu) cca 120 palic napadených. Chystám se koupit sadbu Havran, na sadbu i na spotřebu během zimy.
    Starou úrodu spálím. Co ale s prostorem, kde byla uskladněna? Přetrvává tam ten roztoč? Je potřeba to nějak desinfikovat? Případně čím.

    Děkuji za odpověď.
    31. 10. 2020 18:52 Jan Kozák
    Může prostor vystříkat Savem nebo vysířit, případně tam česnek dva roky neskladovat.
    31. 10. 2020 18:59 Jozef Sisak
    Ako alternativa aj : Germicídne Lapma VT-3238 38W s dvojitou ochranou pomocou UV a ozónu je spolahlivým ničiteľom vírusov, baktérií a plesní
    31. 10. 2020 20:30 Jiří Vaněk
    Děkuji. Moc jsem tomu nevěřil, v podstatě jsem se ptal jenom pro jistotu. A ono jo.
    Když teda asi použiji sýrné knoty z prodejny vinařství, nic nepokazím.

    A ještě prosím podotázka. Nemám možnost změnit záhon. Zahrádka malá a záhon na cibuli a česnek pouze jeden. Může to mít nějaký vliv? Je ten vlnovník i v půdě? Opět případná pomoc...
    Děkuji.
    1. 11. 2020 19:59 Jan Kozák
    Sice ne moc, ale nějaký vlnovník v půdě bude. Každopádně namořte v Sulce a ještě bych doporučil zapravit před výsadbou dusíkaté vápno. Jeho dezinfekční účinek už bude  hodně snížen, ale nějakou službu udělá.

    Prosím o radu

    5. 10. 2020 22:36 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Asi před necelým měsícem jsem si u Vás objednal sadbu...a na některých palicích mám takové stroužky..jedná se o vlnovník?? Sadbu jsem nemořil. Odrůdy vekan a bjetin.
    Každopádně budu rád za jakoukoliv radu...jestli třeba sadbu jeste namořit sulkou...popripade změnit místo skladování...díky
    Vlnovník ?
    6. 10. 2020 13:14 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Stroužky na snímku nenesou známky poškození vlnovníkem. Vady na nich jsou primárně způsobené buď mechanickým poškozením, nebo poruchou ve výživě. Saprofytické organismy, které na nich můžete vidět, jsou na nich až druhotně, zdravou tkáň nepoškozují. Bez ohledu na to, čím je tato konkrétní vada způsobená, se nemusíte obávat. Nejde o škůdce. Všechny čtyři stroužky zobrazené na snímku můžete nasázet. Vyrostou vám z nich zdravé rostliny a toto poškození se s největší pravděpodobností neprojeví ani na výnosu.

    Moření česneku

    1. 10. 2020 23:02 Zakladatel vlákna: Vlasta Tomsová
    Zdravím, prosím do kdy můžu mořit česnek, není začátek října již pozdě. Děkuji Vlasta
    3. 10. 2020 19:12 Jan Kozák
    Zatím to ještě lze. česnek je ve vegetačním klidu. Ale zbytečně neotálejte.
    3. 10. 2020 19:23 Vaclav Kavka
    Rád se nechám opravit, ale podle mě je potřeba zkontrolovat spodní konec stroužků. Když se začnou nalévat špičky budoucích kořínku, už bych nemořil, hrozí popálení.

    Jinak letos jsem poprvé zkusil mořit jen 2 hodiny a zdá se mi, že to nestačí. Z některých balíčků se šíří česneková vůně, vlnovník tam pracuje.
    4. 10. 2020 9:05 Jan Kozák
    Pokud se šíří "česneková vůně", bude to způsobeno jiným problémem než vlnovníkem. Máte to řádně suché?
    4. 10. 2020 10:22 Vaclav Kavka
    Zdá se mi, že ano. Je to ve vytápěné místnosti.
    6. 10. 2020 20:00 Vaclav Kavka
    Snad to byl jen jeden kus
    Stroužek
    7. 10. 2020 9:37 Jan Kozák ml.
    Tohle není způsobené vlnovníkem, ten se projevuje jinak: zhnědnutím, zmatněním a svraštěním povrchu stroužků, uskladněný česnek je cítit zatuchlinou. Toto na snímku bude nejspíše důsledek mechanického poškození (otlačení cibule).

    Chci upozornit všechny návštěvníky, že informace, že by 2 hodiny moření nebyly dostatečné, není ověřená. (Na e-mailu už evidujeme 6 dotazů zákazníků, které to zmátlo.)
    7. 10. 2020 10:00 Vaclav Kavka
    Tak to se omlouvám. Ten obrázek jsem sem dával s tím, že je vidět, že to není, co jsem řikal.

    Skladování česneku

    19. 9. 2020 11:14 Zakladatel vlákna: Pavel Veselý
    Vážený pane Kozáku, je prosím vás podle vašich zkušeností vhodné skladovat česnek na zimu, s předpokládanou spotřebou česneku do února - března následujícího roku po jeho sklizni, při teplotě 30 - 33 stupňů Celsia a zároveň při vlhkosti jen 23 - 30 %? Takové podmínky u mne totiž panují v komoře nad kondenzační kotlem. A mám dojem, že by to mohlo být po mých nezdarech při skladování česneku ideální místo pro skladování. Z diskuse o skladování česneku jsem si vzal, že je dáván větší důraz na sucho než na teplotu skladování. Sám uvádíte v odpovědi panu Hanzalovi ze dne 3.8.2020, že teplota může být vyšší než 20 stupňů Celsia. Děkuji za vyjádření.
    19. 9. 2020 19:29 Jan Kozák
    Pokud nebude česnek napaden vlnovníkem česnekovým, tak by mělo být toto místo velmi vhodné.

    Vlnovník česnekový

    30. 8. 2020 20:37 Zakladatel vlákna: Petr Rubeš
    Dobrý den, reaguji na vlákno vlnovník česnekový. Pro česnek určený ke spotřebě není nikde žádná zmínka o ochraně před vlnovníkem. Neberte to jako návod, ale jako příběh, kterým jsem osobně prošel. Zakoupil jsem sadbu česneku (dva druhy ozimého paličáku) a poté ji namořil Sulkou s délkou moření 6 hod. (což se patrně projevilo na horším zakořenění a potažmo i výsledku). V příhodnou dobu jsem vysadil a výsledek nic moc. Proto jsem objednal novou sadbu u stejné firmy a ve stejném složení – stejné druhy česneku.

    Po dvou měsících sušení svého výpěstku jsem zjistil, že některé stroužky v palicích jsou částečně scvrklé, což naznačovalo napadení vlnovníkem. Mé podezření se bohužel při prohlídce pod mikroskopem potvrdilo. Česnek byl výrazně zamořen vlnovníkem. Při hledání po internetu jsem nenarazil na žádnou informaci, která by tento problém řešila. V situaci podobné zoufalství nezbývalo, než se zamyslet nad možnostmi, které jsem měl k dispozici a pomohly by mi zachránit česnek. Padla volba na argon (netečný plyn na svařování v ochranné atmosféře). Po zjištění, že se používá jako ochranná atmosféra pro bramborové lupínky jsem neváhal a bezodkladně jednal. Česnekové palice jsem naskládal do nádoby, kterou bylo možno hermeticky uzavřít a napustil ji plynem (argon je těžší než vzduch). Česnek zůstal v nádobě čtyři dny. Po otevření a následné kontrole pod mikroskopem se ukázalo, že všechny vzorky vykazují přítomnost vlnovníka v mortalitní podobě. Při následných čtrnáctidenních kontrolách se již žádný živý jedinec neobjevil. Stroužky, které byly před ošetřením málo napadené, vydržely až do zkonzumování (červen následujícího roku). Domnívám se, že argon vytěsní veškerý vzduch z česnekových cibulí a udusí nejen dospělce, ale i zárodky ve vajíčkách.

    Poté co dorazila zásilka sadbového česneku a byla mořena dvě hodiny v Sulce jsem ji i přesto nechal projít plynovou procedurou a ukázalo se, že velmi dobře zakořenila.

    Letošní sklizeň byla proti předešlým rokům excelentní a po měsíci sušení již prošla ozdravnou procedurou a vypadá to, že část určená na sadbu již nebude třeba ani mořit v Sulce. Předesílám, že jsem malopěstitel a množství vypěstovaného česneku je kolem 10kg. Nijak jsem dále neexperimentoval (např. s časem při kterém dojde k usmrcení vlnovníka). Mohla by to být ale jedna z možností, jak poměrně jednoduchým způsobem před vlnovníkem ochránit česnek učený ke spotřebě a možná i na sadbu. Je jisté, že česnek musí být uskladněn v prostředí, kde se nevyskytuje vlnovník, jinak patrně dojde k opětovné kontaminaci.
    31. 8. 2020 13:10 Vaclav Kavka
    Dobrý den, možná by šlo použít i obyčejný CO2? otázka je, nakolik potřebují dormantní stroužky dýchat a tedy jak dlouho vydrží bez kyslíku.
    1. 9. 2020 7:44 Jozef Sisak
    Nad touto problematikou som sa zamýšľal aj ja CO2 je dostupnejšia ,

    pri koncentracii 20% je smrtelna pre človeka a využiva sa aj ako roztok na narkotizaciu akvarijnych rybičiek a ako plynná zmes  pri inseminacii včiel to len informacia naviac .

    Asi len pokusmi najdeme odpoveď na dane otazky

    Vami odporučane - skôr- použitie postreku Kumulusom je prevencia , čo robiť  v skladoch je ...? napr. vakuovanie či nasledovne zaplynenie a s čim je len na skušani

    P. Peter Rubeš vytvoril svojim úspešným pokusom začiatočnú schému - čiaru na ktorej sa da pracovať - experimentovať.
    1. 9. 2020 7:53 Jozef Sisak
    Pozdravujem
    ake zväčšenie ste použil ?Predpokladané pôsobenie plynu bolo spravne lebo to potvrdili aj vysledky pokusu . Použili ste to k čomu ste mali pristup v mojom pripade tekuty dusik - 196st. a plynny - 60st. čo je problem a preto  stale nemam odvahu do toho isť. Preto asi CO2 bude riešenim
    1. 9. 2020 19:48 Petr Rubeš
    Zdravím. Nejsem chemik a tak úzké souvislosti si netroufám
    deklarovat, ale CO2 s vodou reaguje na kyselinu uhličitou a navíc
    nemusí být při vstřebání dostatečně účinný. Co to udělá
    s česnekem nedokáži odhadnout. Před pár roky jsem česnek
    zavakuoval do plastového sáčku a po měsíci byla ze sáčku
    nafouklá koule a ani s česnekem to nedopadlo dobře. O dusíku si
    netroufám polemizovat. Argon jsem vybral z toho důvodu že je to
    netečný plyn, který za běžných podmínek s okolním prostředím
    nereaguje. Dá se říci, že je to i letos pokus s tím, že to na
    první dobrou loni vyšlo. Letos se spíše zaměřím na pravidelné
    kontroly pod mikroskopem (zvětšení 150x), zda se vlnovník
    neobjeví. Po měsíci od ošetření argonem je zatím vše v
    pořádku.
    1. 9. 2020 22:04 Jan Kozák ml.
    Osobně se mi váš experiment hodně líbí. Zajímalo by mě, jaká je minimální doba působení na vlnovník. Čtyři dny jsou příliš dlouhá doba. Dále by mě zajímalo, zda to nemůže mít preventivní funkci, obdobnou té, která je přičítána Sulce, kdy po namoření je od vlnovníku spolehlivě pokoj.
    2. 9. 2020 19:56 Petr Rubeš
    Zdravím. K té délce expozice si osobně také myslím, že čtyři dny je zbytečně moc a že polovina by měla stačit. Vzhledem k

    tomu, že loňský rok byl o tom čím česnek ošetřit, tak doba expozice byla spíše výstřel od boku. Pravdou je, že jsem nepociťoval žádné chuťové změny. Letos jsem byl vytížen jinými záležitostmi a tak došlo jen na zopakování toho, co se již povedlo. I tak je to záležitost na experimentování.

    Co se týče druhého bodu, to si netroufnu rozebírat ani v teoretické rovině. Přikláním se k tomu, že patrně dojde k napadení, ale vše může být jinak ...
    6. 1. 2021 21:53 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den,CO2 jsem zkoušel ale bez zdárných výsledku ani po třech dnech.Asi někde chyba- spíž to zvlhlo a velký špatný.

    Vlnovnik

    20. 8. 2020 16:02 Zakladatel vlákna: Klimo Radek
    Dobry den pane Kozák.
    Dva predchozi roky mi vlnovnik po vysadbe zlikvidoval zbytek uskladnene úrody, je jasné, že sucho a chladno je běžným pestitelum nedostupne. Loni jsem tedy poprve moril v sulce, zatím je uroda v pohode. Snazil jsem se dohledat nějakou ochranu a na stránkách Mendelovy univerzity jsem se dočetl, že existuje dravy roztoč, ktery je údajně schopen likvidovat vlnovnika. Roztoč se jmenuje amblyseius cucumeris. Nemáte nahodou nějaké poznatky, případně osobni zkušenosti? Děkuji za odpověď.

    Síření

    24. 7. 2020 22:07 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, měl bych otázku. Vysířil jsem sklep sirnými knoty a až zpětně jsem si uvědomil, že jsem tam měl uskladněno několik zajímavých stroužků na sadbu. Mám očekávat problémy? Stroužky jsou v misce zabalené v papírových pytlíkách, nicméně celý objem byl "vykouřený". Stroužky by měly být plně spící již několik týdnů. Lze to případně brát jako svého druhu moření proti vlnovníkovi?
    25. 7. 2020 7:20 Jan Kozák
    Kysličník (teď se tomu blbě říká oxid) siřičitý je ve větší koncentraci biocidem, tedy hubí všechno živé s výjimkou některých mikroorganismů, tedy i rostliny. Pokud této koncentrace nebylo dosaženo, stroužky přežijí, vlnovník určitě ne. Nevím, jak to bude s jeho vajíčky.

    Hnědnutí

    16. 3. 2020 23:31 Zakladatel vlákna: Tomáš Kiszka
    Prosím vás, čím je způsobeno hnědnutí stroužků? Když rozdělám palici, tak některé stroužky jsou zdravé tvrdé tak jak mají být, ale mezi těmito stroužky jsou hnědé stroužky, někdy je celá palice špatná. Je to způsobeno špatným skladováním nebo nějakou chorobou? 
    Díky za odpověď.
    StroužkyStroužky
    17. 3. 2020 5:22 Radek Bohmalský
    Dobrý den p.Kiszka,vypadá to na vlnovníka,který tohle způsobuje.
    V sekci choroby a škůdci je pěkně popsán.
    Ale počkejme na odpověď odborníka.Přeji pěkný den.
    17. 3. 2020 19:44 Jan Kozák
    Je to tak. Jde o napadení vlnovníkem česnekovým. Je běžné, že některé stroužky jsou poškozené, jiné zdravé. Je to proto, že při prvotním napadení zůstaly některé stroužky ušetřeny a vlnovník do nich, pokud nepotřebuje, nepřelézá. 

    Bílá netkaná textilie

    1. 12. 2019 13:03 Zakladatel vlákna: Václav Rak
    Dobrý den, jsem malopěstitel a rád bych se zeptal, kdy by jste dali na záhon bílou netkanou textilii proti vlnovníku?
    Děkuji za odpověď
    Vaclav Rak
    1. 12. 2019 16:44 Radek Bohmalský
    Dobrý den,textilie se dává proti houbomilce česnekové.
    2. 12. 2019 19:37 Pavel Dohnal
    Tak tak. Dejte textilii klidně už teď. A nechte do jara. Až přestane houbomilka úřadovat. Info o houbomilce na gůůglu. Datum se liší a jsou ke koupi různé lepové desky k určení náletu nežádoucích obyvatel. I u cibule a ovocných stromů. Na jaře, jako každý rok, natřel jsem kmeny stromů "lepidlem na stromy" (zahrádkářské potřeby), proti hmyzu, zvlášť mravencům, a měl jsem obrovský nálet vrtalky pórové, která dokáže totálně zlikvidovat pór, cibuli i česnek. 
    Hadra
    6. 12. 2019 19:38 Jan Kozák
    To Vaše "lepidlo na stromy" se asi na vrtalce pórové nepodepsalo.

    Vlnovnik cesnekovy

    27. 11. 2019 20:15 Zakladatel vlákna: Plesak David
    Dobry den mam prosim dotaz jak postupovat proti vlnovniku tak abych ho uplne zlikvidoval. Nasel jsem ho v sadbe kterou jsem dostal minuly rok. Vse jsem prebral namoril sulkou a vypestoval cca 50kg. Momentalne jsem opet namoril a zasazel ale v cesneku je vlnovnik porad a cesnek nema dobrou kvalitu. Muzete prosim poradit jaky by mel byt postup behem vegetace a pote pri suseni a skladovani. Je nejaky jiny pripravek na moreni nebo jeho nasledne osetreni. Dekuji
    28. 11. 2019 11:17 Jan Kozák ml.
    Navzdory velkému úsilí věnovanému potlačení vlnovníka bohužel stále není žádná spolehlivě účinná metoda pro konzumní česnek známá. Úplná likvidace tohoto škůdce není vzhledem k jeho velkému spontánnímu šíření možná. Viz příspěvky níže.
    29. 11. 2019 6:29 Plesak David
    Dobra tedy pro konzumni cesnek zatim neni nic a pro sadbovy mame pouze sulku pri moreni ? Tento pripravek funguje na 100% a nebo je potreba jeste dalsi osetreni. 
    29. 11. 2019 14:41 Vaclav Kavka
    Vždycky je možné aspoň vyčistit prostory, kde se česnek skladuje - např savem nebo vyčadit sirnými knoty. To omezí šíření přes kontaminovaná místa. potom zbyde šíření přes sadbu, které lze omezit sulkou. k úspěchu vede asi kombinace všech těchto způsobů. Možná by stálo za to prohnat sulkou i sadbu cibulovin na zahradě, které můžou vlnovníka hostit.
    2. 12. 2019 21:36 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Vyseptali cesnek

    24. 11. 2019 9:47 Zakladatel vlákna: Michal Nohaj
    Dobry den. Koupil jsem vice kg  cesneku a po mesici zacal "vyseptavat". Udelaji to jen 1-2 strouzky v palicce. Jsou nahnedle a vyseptale. Listy kolem strouzku jsou ciste bez znamky plisni, jen strouzek je znehodnoceny. Muzu vas poprosit o radu proc se to deje? Popripade kam bych mohl poslat vzorky na rozbor? Dekuji
    Česnek1234
    24. 11. 2019 10:22 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Chtělo by to fotku, ale asi půjde o vlnovníka česnekového. Nechci se Vás nikterak dotknout, ale již několikrát zde byla prosba, aby se používala diakritikcká znaménka. Přeji hezký den
    24. 11. 2019 11:32 Michal Nohaj
    Dobrý den. Děkuji za odpověď. Omlouvám se za psaní bez diakritiky, psal jsem to v rychlosti z mobilu. Přiložil jsem pár fotek, snad pomůžou. Je to opravdu způsobeno Vlnovníkem česnekovým? Děkuji. Prodejce mi řekl, že to je kvůli špatnému uskladnění a dál se semnou nebavil. Měl jsem už od něj česnek a uskladňil jsem ho stejně jako tento a vydržel mi skoro do března. A ten mi nevydržel snad ani 2 měsíce. Děkuji za odpověďa radu.
    Michal Nohaj
    Česnek
    24. 11. 2019 20:56 Michal Nohaj
    Můžu se Vás zeptat, zda-li i podle fotek myslíte že to bude způsobeno vlnovníkem česnekovým?
    Děkuji 
    25. 11. 2019 9:33 Václav Kozák
    Dobrý den, jednoznačně se jedná o poškození vlnovníkem česnekovým. Otázkou však je, jestli k napadení došlo už u dodavatele během vegetace či uskladnění, nebo až u Vás. Problém je v tom, že vlnovník se šíří vzduchem podle posledních výzkumů až tisíce kilometrů. Bohužel se o tomto škůdci zatím ví jen velmi málo. Několikrát jsme se sami setkali s tím, že zákazníkovi vlnovník zlikvidoval celé balení česneku, zatímco jeho česnek zůstal nedotčen. Přitom stejné partie česneku jsme vyexpedovali někdy i tisíce balení a ostatní zákazníci problém neměli. My při produkci sadby uchováváme vzorky jednotlivých partií, proto lze posoudit, jestli k napadení došlo před expedicí,  nebo až po expedici u zákazníka. Proti mnohým chorobám a škůdcům jsou rostliny schopny vytvořit si obranné látky. Jednou z teorií tedy může být, že pokud se s vlnovníkem česnek setká už během vegetace, vytvoří si obranné látky a při skladování je lépe chráněn, zatímco vedle něho uskladněný česnek jiného původu chráněn není. Jisté je jen to, že si vlnovník vybírá nejen mezi odrůdami, ale právě často i jen některé stroužky v cibuli (jako ve vašem případě). Jestli je to obsahovými látkami jednotlivých stroužků, nebo jestli napadené stroužky mají okem neviditelné vstupní brány, zatímco nenapadené stroužky nikoliv, nejsme schopni říct.
    26. 11. 2019 7:22 Alois Juráň
    Dobrý den..jaká je tedy obrana?u sadby říkáte stačí sulka,ale jak uchovat ten konzumní?
    6. 12. 2019 19:16 Jan Kozák
    Toto je největší problém v domácnostech. Jistým návodem může být uchování česneku venku pod senem nebo prosypaný sušenými vonnými bylinami.

    Moření Sulkou - jak moc předem?

    8. 11. 2019 11:48 Zakladatel vlákna: Ondřej Turek
    Dobrý den, pane Kozáku,
    jsem 41 letý amatérský pěstitel česneku z Polabí. Česnek jsem zkusil pěstovat poslední 3 roky (v loňském roce jsme sázel 320 stroužků), baví mě to a česnek moc rád konzumuji ke všemu možnému :-)
    Měl bych dotaz ohledně moření sadby Sulkou. Jak moc dlouho před výsadbou se má česnek namořit a nechat vyschnout ? A proč se to vlastně dělá předem ? Loňský rok jsem prvně zkusil mořit Sulkou, nicméně jsem to rovnou sázel (jak jsem se někde dočetl). Stihnu to letos - cca měsíc před výsadbou, nebo to musím nechat delší dobu "odležet" ?

    Děkuji za reakci a přeji pěkný den.
    O. Turek
    8. 11. 2019 13:11 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Sulkou se moří kvůli houbovým chorobám a vlnovníku česnekovému. Pokud není sadba napadena vlnovníkem, může se mořit těsně před výsadbou. Pokud by sadba byla vlnovníkem česnekovým napadena, je lepší mořit dřív, už po dodání sadby. Co se týče moření, tak stačí mořit 2 hodiny a nechat oschnout třeba 1hodinu.  Pokud Vám ale práce s mokrými stroužky nevadí, tak to tak dělejte. Každému vyhovuje něco jiného  . A po namoření zasadit česnek nejpozději do 24 hodin. Snad jsem to napsal dobře.
    8. 11. 2019 19:15 Jan Kozák
    Jednu chybu tam, pane Mácho, máte. Sulka není proti houbovým chorobám, ale pouze proti vlnovníku česnekovému. Jsou dva možné termíny pro toto moření: období plné dormance (srpen, září) nebo těsně před výsadbou. Pokud se moří v časném termínu, pak před vlastní výsadbou je velmi prospěšné namočit stroužky do vody na půl hodiny.

    Účinek sulky

    24. 10. 2019 10:36 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vanduch
    Dobrý den.
    Vloni jsem česnek nemořil, jen jsem jej dal před sázením na půl hodˇky do vlažné vody. Měl jsem z části sadbu a protože jsem to špatně odhadl a ještě mi zbylo volné místo, musel jsem použít stroužky ze svojí sklizně. Výsledek byl skvělý,poslední stroužky jsem dobral až v květnu. Letos jsem si koupil sadbu,ale nějak se mi nepozdávala,tak jsem pro sichr raděj namořil a sní i vlastní stroužky. Co mně ale zajímá a nejsem si jistý - můžu,až přijde vhodná doba na sázení, stroužky vložit do teplé vody? Nesmyjí tím účinky moření sulky?
      A ještě jeden dotaz,nad kterým kroutí hlavou víc česnekářů,včetně mne, proč,když už česnek něco napadne(nemyslím hádˇátko,nebo sklerociovu hnilobu) jdou první na řadu ty největší cibule? Děkuji moc za odpovědi a přeji Všem hezký den a pohodu při sázení.       Zdeněk z Valašska.
    26. 10. 2019 18:52 Jan Kozák
    Pokud moříte v časném termínu, je vhodné stroužky před výsadbou namočit do studené (ne teplé) vody. Zbytky Sulky se částečně smyjí, ale to nevadí, v zemi Vám to na podzim vlnovník nenapadne.
    28. 10. 2019 9:51 Zdeněk Vanduch
    A ještě otázka - jak dlouho nechat česnek ve vodě před sázením?
    Děkuji za odpovědˇ
    29. 10. 2019 19:13 Jan Kozák
    Půl hodiny stačí. Ale pokud zapomenete a necháte ho tam několik hodin, nic se mu nestane.
    1234Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne