Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Sázení česneku Zpět na diskusi

    Hnojení pod patu

    9. 1. 2023 8:09 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den Pane Kozáku. Chci ze starého secího stroje udělat doplněk k sazeči na výsev hnojiva pod patu česneku. U většiny těchto adaptérů , jak továrně tak svépomocně vyráběných jsou semenovody -či hnojivovody-vyvedeny do výsevní botky kterou padají stroužky česneku ,čímž je hnojivo ve stejné hloubce jako česnek. A já Vás chci poprosit o radu zda by nebylo lepší před botky sazeče dát ještě jedny ale asi o2 až 3cm hlouběji aby hnojivo bylo pod česnekem. Dělá se to tak u některých moderních secích strojů na kukuřici. Jaký je na to Váš názor.
    A jestli můžu ještě jeden dotaz. Když se mi osvědčilo asi 3 až 4q cereritu na ha kolik hnojit pod patu.
    Předem děkuji za odpověď        S pozdravem Polách
    9. 1. 2023 15:02 Jan Kozák
    Myslím si, že hnojit trochu níž, než se sází, by bylo výhodou. Nevím, jak snížit dávku hnojiva; běžně se u jiných plodin uvádí úspora hnojiva 15 - 30 %.
    9. 1. 2023 20:59 Jiří Polách
    Děkuji za rychlou odpověď. Jen tak pro zajímavost, nejsem li už moc zvědavý, u vás se o hnojení pod patu neuvažuje když výrobce k vašemu sazeči toto zařízení dodává?
    S pozdravem Polách
    12. 1. 2023 13:57 Jan Kozák ml.
    Děkujeme za upozornění, že nově je možné takto sazeč vylepšit. Ale zatím ještě s tím poradit nemůžeme. První zkušenosti budeme mít případně za rok.

    Sázení ozimých odrůd na jaře

    17. 12. 2022 21:15 Zakladatel vlákna: Petr Štěch
    Dobrý den, 
    chtěl bych se zeptat, jestli je možné sázet odrůdu Havran a Havel na jaře?
    děkuji
    Petr Štěch
    17. 12. 2022 22:24 Josef Bříza
     Ano ,jen je to potřeba nasázet hned jak rozmrzne půda.

      V březenu.
    18. 12. 2022 13:42 Olga Hlávková
    Jak říká pan Bříza, sázet co nejdříve, ale úroda bude stejně o něco nižší a, dle mých zkušeností z roku 2012, kdy dvě třetiny podzimní výsadby (prvně po asi 60 letech) vymrzly a musela jsem na jaře část sázet znovu, také méně trvanlivá. 
    18. 12. 2022 16:17 Petr Štěpánek
    Pokud toho není mnoho, nečekal bych na březen, ale sázel okamžitě, co povolí půda. Nejhorší je uskladnění sadby do jara, mně se před pár lety stalo, že jsem nestihl část zasadit (v prosinci zamrzlo a sníh slezl až v březnu) a i přes uskladnění v chladné garáži okolo 0st. byla více jak polovina stroužků  začátkem března od podpučí nahnilá a na sadbu nepoužitelná.
    18. 12. 2022 14:52 Jan Kozák
    Na jaře lze úspěšně sázet každý česnek, který do té doby vydrží. Už jsem se s tím setkal mnohokrát. Většinou docházelo k různým poruchám. Např. zvláště velkostroužkové paličáky (a nejen ony) vytvořily ve velké frekvenci nedělenou cibuli, jindy zase paličáky nešly do květu, ale zase měly cibuli větší než z podzimní výsadby, nebyly také výjimkou malé cibule. Snad ve všech případech byla podstatně nižší skladovatelnost. Jak to dopadne, záleží asi na způsobu skladování během zimy, ale tím jsem se nezabýval.
    18. 12. 2022 17:10 Jan Kozák ml.
    Není třeba hned klesat na mysli. Na facebook jsme přidali pár fotografií, v jakých podmínkách sázíme česnek my.
    Navzdory obecné představě půda pod sněhem na začátku zimy nebývá promrzlá.
    3. 1. 2023 10:03 Petr Matoušek
    Proč čekat až na jaro? Nyní nemrzne, můžete sázet nyní.

    Sadba do zmrzlé půdy.

    11. 12. 2022 12:48 Zakladatel vlákna: Jiří
    Dobrý den, chťel jsem se zeptat zda je vhodné sázet česnek do země, která na den povolila mrazem a jsou následně očekávány mrazíky na další dobu cca kolem -5stupňů.
    Zda hrozí poškození sadby nebo počkat na příznivější počasí. 
    Děkuji za radu.
    11. 12. 2022 14:03 Olga Hlávková
     Nevím,  co řekne odborník,  ale já sama jsem kdysi sázela česnek na Štědrý den a úroda byla dobrá.  Můj názor - jestli je půda schopná stroužky přijmout (není  zmrzlá na kost), klidně sázejte, pořád lepší, než sadbu opatrovat do jara. 
    11. 12. 2022 19:12 Jan Kozák
    Moja řeč. Pokud lze sázet, sázejte. My to tak děláme taky.
    12. 12. 2022 14:50 Josef Bříza
     Jak to zapadne sněhem tak je to v pohodě.Sázel jsem na Vánoce ,10 cm sněhu a už jsem musel prorážet kolíkem škraloup a byl to nelepší česnek co jsme měli!

    Výsadba v tomto počasí?

    23. 11. 2022 23:40 Zakladatel vlákna: ZDENKA PETŘÍKOVÁ
    Prosím o radu, bydlím na Šumpersku - podhůří Jeseníků, chtěla bych se zeptat, nestihla jsem dřív zasadit česnek, myslíte, že bych ho mohla zasadit v tomto počasí  ?. Máme u nás již druhý týden teploty přes den 2 až -4 st., v noci většinou 0 až  - 3,  bylo i -6 . Nebo bych měla ještě počkat, jestli se trochu oteplí ?  Děkuji moc za odpověď. Petříková. 
    24. 11. 2022 17:24 Jan Kozák
    Česnek se má sázet do chladné země. Budete-li sázet nyní, česneku určitě neuškodíte. Pokud v předpovědi počasí slibují nějaký sluneční den, tak si na něj počkejte. Kvůli Vašemu pohodlí.

    zimní česnek Havel

    23. 11. 2022 13:27 Zakladatel vlákna: Božena Procházková
    Dobrý den. Koupila jsem si koncem října od Vašeho  e-shopu sadbový česnek Havel. Zasadila jsem ho v polovině  listopadu. Jenže žádné mrazy nepřišly a česnek mi vyklíčil tak, že už má cca 10-15 cm vysoké klíčky. Protože je to můj první pokus se sadbou česneku tak nevím co s tím udělat? Prosím o radu. 
    Děkuji za odpověď.
    24. 11. 2022 17:21 Jan Kozák
    Nevím, jestli měříte od stroužku nebo od země. Druhá možnost se mi zdá málo pravděpodobná.  Nedělejte nic. Ono se toho ani  moc dělat nedá. Pokud však chcete mít pocit, že jste udělala všechno, tak záhon trochu zasypte slámou nebo senem.
    25. 11. 2022 22:45 Josef Bříza
    To se mi nezdá ,že by toto udělal zimní česnek sázený v polovině listopadu!
      To dělají česneky čínské a jím podobné.

    Japo 2

    17. 11. 2022 17:45 Zakladatel vlákna: Tomáš Kováč
    Dobrý den , zajímalo by mě jak to dopadne když zasadím teď na podzim jarní odrůdu Japo 2. Je to prosím možné?  Nemám zatím s nepaličáky žadnou zkušenost.Děkuju za objasnění                                           S pozdravem Tomáš
    20. 11. 2022 19:17 Jan Kozák
    Povinné dělení odrůd česneku na ozimé a jarní považuji za nešťastné. Skupina úzkolistých nepaličáků, kam patří Benátčan, Japo II a Matin, se může sázet na podzim i na jaře. My sázíme na podzim; v zemi je česneku líp než ve skladu.

    Mrazy po výsadbě

    16. 11. 2022 9:27 Zakladatel vlákna: Dana Vaisová
    Dobrý den, chystala jsem se zítra vysázet česnek, ale předpověď počasí teď ukazuje že noční teploty za dva-tri dny mají spadnout k -10. Otázka zní jestli zasadit teď s následným velkým mrazem nebo týden počkat a tam to pak vypadá že se noční teploty ustálí kolem nuly. Děkuji za odpověď. Vaisová 
    16. 11. 2022 10:51 Jan Kozák
    Klidně zítra sázejte. Pokud Vy nezmrznete, česneku se nic nestane.
    16. 11. 2022 13:11 Dana Vaisová
    Děkuji za rychlou odpověď, nicméně o pár dotazů níže naskočila další Vaše odpověď na podobný dotaz a z ní plyne že pokud není nutné je lepší ještě s výsadbou počkat. Takže když to nebude zítra ale o týden, čtrnáct dní později tak se nic neděje, naopak tím lépe?

    Výsadba

    12. 4. 2022 21:28 Zakladatel vlákna: Josef Janouch
    Dobrý den Chtěl by jsem se zeptat přijde mi že jsem na sázel česnek hodně hustě dělám to z důvodu použitých komponentů za traktor které mám Chtěl jsem abych měl česnek pouze do šíře 80 cm kvůli vyorávači (chci mít z každé strany konstrukce místo abych nepoškodil palice) . Chtěl by jsem se zeptat česnek byl sázené 20 x 20 cm (4řádky)je možnost že by to mělo vliv na jeho schopnost růstu výnosů a jiných věcí.  Jinak bych to musel dělat na řádky na šířku 30 cm(3 řádky) ale nejsem si jist O kolik bych potom musel navýšit výměr pozemků na dané výši sazby. Anebo zdali by bylo potom možnost sázet blíže k sobě v řádkách . A popřípadě bych chtěl tímto způsobem 20 x 20 sázet cibuli to už si už nejsem jistý vůbec Děkuji za radu
    13. 4. 2022 14:40 Jan Kozák
    Spon 20 x 20 určitě není hustý. Pokud by se nejednalo o záhonovou výsadbu, odpovídalo by to 250.000 rostlinám na hektar, což je tak akorát. Ale při záhonové výsadbě to bude nějakých 150.000 rostlin, což je už zase zbytečně málo. Nebál bych se dávat v řádku na 12 cm (Vekan), případně 15 cm (ostatní odrůdy). A cibuli na 10 - 12 cm, s výjimkou odrůdy Globo - tu na 20 cm.
    14. 4. 2022 12:04 Josef Janouch
    Moc děkuji za radu odrůda je havran a pěstována na poli. Cibule též. Moc děkuji 

    Výsadba česneku na jaře

    15. 2. 2022 10:33 Zakladatel vlákna: Marika Šedivá
    Dobrý den,
    na podzim jsem nestihla česnek zasadit, ráda bych to udělala teď na jaře, sadbu mám od Vás...nebude to problém a na co bych si měla dát pozor? Kdy se zhruba dá takový česnek sklízet? Děkuji.
    15. 2. 2022 10:43 Libor Hejduk
    Záleží, co máte za odrůdu. U jarních úzkolistých nepaličáků to problém není. U ostatních se může stát, že cibule nedorostou a nerozstroužkují se a může být snížená skladovatelnost. Jinak sklízí se +- stejně, možná o chloupek později, ale moc bych na to nesázel. Každopádně bych s ním šel do země co nejdříve. Loni jsem sám sázel snad až začátkem února - JapoII, Havran, možná trochu Antona, už nevím a celkem narostl. Letos se mi to povedlo podobně, naštěstí se zdá, že Japo II bude asi mou nejoblíbenější odrůdou.
    15. 2. 2022 11:04 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    mám Havran a Vekan...zkusím tedy, děkuji Vám.
    15. 2. 2022 11:11 Libor Hejduk
    Jiná možnost je ho sežrat, pokud nebyl namořený. Ale stejně lepší je nechat to aspoň nějak narůst a spotřebovat až potom.
    15. 2. 2022 11:20 Marika Šedivá
    Namořený nebyl, pořád jsem zvažovala, co s ním...čeká mě stěhování, tak jsem pořád váhala, jestli stihnu sklidit, jestli sadit do kbelíků třeba atd., nakonec to vypadá, že bych ho možná i sklidila, takže zasadím a uvidím, co z něj bude...jen ze zvědavosti nemá někdo zkušenost se sázením jinam, než na záhon? Do truhlíků, kbelíků apod.
    15. 2. 2022 12:20 Vaclav Kavka
    Dobrý den, před několika lety jsem vysazoval až v březnu na balkoně. Vzešel současně s tím v záhoně a sklizeň byla normální. Ale uskladněný byl v chladu a v okamžiku sázení byl probuzený.
    15. 2. 2022 12:59 Jan Kozák
    Sázení do nádob je spojeno s mnohem větší pracností během celé vegetace. Já bych ho dal určitě do země a v případě stěhování ho třeba podtrhnul.
    15. 2. 2022 13:16 Marika Šedivá
    Dobře, děkuji moc  za odpovědi.
    15. 2. 2022 19:08 Josef Bříza
     V pohodě ,já sázím i zimí paličáky a sklízí později a skladovatelnost dobrá!

    Výsadba česneku

    29. 11. 2021 9:42 Zakladatel vlákna: Veronika Kusníková
    Dobrý den, kontaktuji Vás s dotazem ohledě výsadby. Vyčkávala jsem s termínem výsadby na konec listopadu, bohužel ted o víkendu napadla 20 cm vrstva sněhu. Jak teď postupovat - vyčkat až sněhová pokrývka roztaje  (i když není jasné za jak dlouho to bude) nebo v místě výsadby pokrývku shrnout a provést výsadbu? Bude problém vysazovat česnek do vlhké půdy? Děkuji za Vaši radu.
    29. 11. 2021 15:07 Josef Bříza
     Zdravím ,až ten sníh roztaje tak bude země stejně mokrá. Pokud toho máte malé množství tak sníh odstranit až přituhne tak se lépe sází. Počkejte na odpověď
     p. Kozáka.
    29. 11. 2021 20:21 Jan Kozák
    Stojím před stejným problémem. Potřebuji vysadit sortiment našich česneků do Nabočan na celostátní přehlídku Naše pole, která bývá vždycky v červnu. Možná do čtvrtka zmizí sníh, ale bude mokro. To česneku vadit nebude, ale práce je protivná.
    Možná by mělo smysl, pokud se jedná jen o malou plochu, odhrnout v úterý sníh a ve čtvrtek sázet. Nebo počkat a doufat, že se to do Vánoc podaří bez složité přípravy. Já budu sázet, pokud nebude sníh, ve čtvrtek za každého počasí.
    1. 12. 2021 20:11 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den paní Kusníková
    kamarád se chystá také v těchto dnech sázet česnek.Používá prkna aby nemusel šlapat po rozmáčené  půdě.Místo sázecího kolíku používá kladívko s asi 45 cm dlouhou násadou.Ale nemá zamrzlou půdu.Případně můžete sázet i na jaře.K čemu se přikloníte je jen na Vás.V uličkách mám také pochůzná prkna.Trochu sněhu můžete použít místo prken.Přeji hodně zdravíčka.Všem.A to především dnes i v příštích těžkých dobách.
    Prkna na záhumenku

    Jarní česnek

    23. 11. 2021 18:40 Zakladatel vlákna: Jindřich Janša
    Jako neznalý se chci zeptat, zda jarní česnek je možno zasadit už nyní na podzim.
    Nemám jistotu zda to je jarní nebo zimní. Moc děkuji.
    23. 11. 2021 20:01 Jan Kozák
    Klidně sázejte i jarní odrůdy na podzim. V zemi je česneku líp než ve skladu. My to děláme taky. 

    Mám už sázet?

    15. 11. 2021 14:33 Zakladatel vlákna: Jan Boskovský
    Dobrý den. Mám dotaz zda už je ta správná doba na sázení česneku. Děkuji
    Počasí
    15. 11. 2021 17:14 Jan Kozák
    Nevím jak u Vás, ale u nás dnes odpoledne svítilo sluníčko, vítr téměř nefoukal, to by se sázelo. Jak bude zase venku příjemně, tož sázejte. Není žádný spěch, ale už ta správná doba tady je.

    Moření sulkou a výsadba

    12. 11. 2021 16:22 Zakladatel vlákna: Dana Vaisová
    Dobrý den, právě jsem namořila česnek sulkou. Bohužel jsem jela podle přiloženého navodu s tím že ho tam nechám minimálně 6 hodin pak oschnout a až někdy ( třeba koncem listopadu, začátkem prosince nasazim). Mezitím jsem na Vaší stránce narazila na to že stačí 2 hodiny takže jsem po 2 hodinách nechala okapat a teď se suší. Následně jsem u Vas vyčetla že teď už je na moření a čekání s nasázenim pozdě. Takže prosím o radu: mám teď čekat nebo raději nasázet. Co je menší zlo nechat uschnout a počkat nebo co nejdřív nasadit(podle mne je brzo , většinou sázím později ale mořím poprvé). V balení je jeste clonoplus - kdy použít?. Děkuji za odpověď
    12. 11. 2021 19:15 Jan Kozák
    Sázejte zítra, dnes už je tma. Pokud už budou stroužky zcela oschlé, mírně je navlhčete a promíchejte se suchým Clonoplusem. Pokud budou ještě dost vlhké, aby na nich suchý prášek ulpěl, tak nevlhčete.

    Orientace stroužku

    1. 11. 2021 7:49 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den. Sázím větší množství česneku, takže orientované
    sázení ručním způsobem není možné. Mám po domácku vyrobený sazeč, kde neovlivním
    orientaci stroužku po dopadu na zeminu. Předpokládal bych tedy, že ±15% česneku
    bude mít rovný stonek, zbytek že bude u paty česneku různě deformován. Během
    sklizně ale máme téměř všechen česnek s rovnými stonky, možná snad na 10% úrody
    vidět různé zakřivení. Nejde i do hlavy, jak je toto možné? Snad jen že se
    stroužek česneku během vypichování dokáže v půdě přetočit? Děkuji za odpověď.
     
    1. 11. 2021 19:21 Jan Kozák
    Ano, stroužek je schopen částečně se otočit. Záleží na odrůdě a na půdě. 

    Pěstování česneku pod slámou

    29. 10. 2021 12:39 Zakladatel vlákna: Martin Kral
    Dobrý den mám dotaz jestli máte zkušenost s pěstováním pod slámou i na těžších půdách, chtěl bych to zkusit ale jelikož bydlím u řeky a půda je tady taková že pokud se do ní na jaře nevjede a nerozruší se škraloup tak nic nevyroste, takže mám obavy z toho že když se pod tu slámu nedostanu tak že z česneku nakonec sklidím to co jsem zasadil, myslíte že jsou mé obavy opodstatněné nebo ta sláma pomůže i na takovémto druhu půdy děkuji za odpověď Kral
    30. 10. 2021 19:57 Jozef Sisak
    Ak mate na mysli vrstva slamy sadenica zemiak - brambor a ďalšia vrstva slamy tak to u cesnaku nefunguje . Použite upraveny postup na podložie dajte male kôpky substratu či zeme do ktoreho stači zatlačiť stručik na 50% a potom to zamulčovať 15 - 20 cm slamy . Niečo vyrastie u mňa veľa jednostručikovych - cibuľovych cesnakov
    30. 10. 2021 21:49 Martin Kral
    Děkuji za odpověď měl jsem na mysli zamulčování po výsadbě, ale dnes už jsem zasadil klasicky, uvědomil jsem si že při výsadbě 2000 stroužků bych si stejně ve finále moc práce neušetřil ....
    1. 11. 2021 8:03 Jiri S.
    Dobrý den, mám také poměrně těžkou půdu těsně vedle potoka. Hlína s velkým potencionálem dělat půdní škraloup. Pěstuji klasickým způsobem větší množství Bjetínu s krásnými výsledky.

    Mykorhizní houby

    20. 10. 2021 11:03 Zakladatel vlákna: Petra Hanauerová
    Dobrý den Všem česnekářům ,
    Česnek jsem již vysadila ,mám své zvyky , které dodržuji ,ale při  letošní výsadbě poprvé použila Mykorhizné houby.. aplikovala jsem přímo při výsadbě ,a to ke každému stružku. Byla to sice obrovská práce navíc, ale chtěla jsem vyzkoušet  a samozřejmě  jsem zvědavá  na výsledný efekt .
    Máte někdo zkušenosti s tímto přípravkem, aplikací apod  ?    
    20. 10. 2021 23:34 Jan Kozák ml.
    Tento produkt se na česnek moc nehodí. Při dodržení návodů na použití (15 g k rostlině) v porovnání s námi doporučovaným Rizocorem vychází stokrát dráž. Při využití alternativního návodu (150 g na m2) vychází 20× dráž. Nenapadá mě scénář, u kterého by se použití tohoto přípravku mohlo u česneku vyplatit.

    Pravidelné sázení česneku

    14. 10. 2021 8:54 Zakladatel vlákna: Fabík Jiří
    Dobrý den. Chtěl bych si nasázet česnek tak, aby listy mířily kolmo na řádek. Na vašich stránkách je zmínka o takovém sázení, nevím však, jak situovat stroužky. Jestli bříškem po řádku nebo kolmo na řádek. Předem děkuji za odpověď.
    14. 10. 2021 15:45 Libor Hejduk
    Pokud chcete listy kolmo na řádek, sázejte bříška stroužků v ose řádku. Pokud byste chtěl listy souběžně s řádkem, sázejte bříškem jakoby ven z řádku. Jinak řečeno jak vyloupnete stroužek z cibule, bříškem k sobě, vnitřní částí od sebe, tak listy budou narůstat do stran kolmo na osu bříška stroužku.
    14. 10. 2021 20:04 Jan Kozák
    Mohu potvrdit.

    Sazení 2021

    12. 10. 2021 11:00 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den, teploty prudce klesají dolů, u nás je aktuálně teplota
    pudy v 20cm 11°C (v 10cm 10°C). Jaký je Váš názor na sázení česneku začátkem
    příštího týdne? Sázíme strojově okolo 1tuny česneku, což je na pár dní a blátivému
    počasí bychom se rádi vyhli, ale stejně tak i fuzáriu. Děkuji za Váš názor.
    13. 10. 2021 6:59 Jan Kozák
    Toto je vždycky dilema a víme to se zpožděním, kdy byla ta nejvhodnější chvíle. Ale před polovinou října se tímto ještě nezabýváme. Nevím, odkud jste; my tuto starost nemáme, protože půda je tak suchá, že se nedá připravit.
    13. 10. 2021 18:05 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Podle předpovědi se má příští týden oteplit a to snad od středy až ke 20st.celsia. Tak není kam chvátat se sázením česneku.

    sázení česneku

    8. 10. 2021 18:30 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Zdravím česnekáře,
    mám malý dotaz, kdy se chystáte sázet česnek? Já asi o víkendu.
    8. 10. 2021 18:55 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Já si myslím, že na sázení je ještě brzy. 
    8. 10. 2021 22:08 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den sice má od pondělí pršet ale snad se ještě do půlky prosince udělá pěkně.Nejdřive za dva týdny za mě.Ale pak to nemusí už být na traktor.A teplota jde taky dolů tak je to na vážkách.

    Sazeč

    29. 7. 2021 18:04 Zakladatel vlákna: Pavel Rouha
    Dobrý den, chci se zeptat, jakou máte zkušenost se strojním sázením. Říkal jsem si, že není nad ruční práci, ale hloubka sázení se pak liší. Nakonec vysázet 120 kg sadby ručně, taky není jen tak. Našel jsem různé typy sazečů a preferoval bych poloautomatické. Tam se domnívám, že se dá eliminovat špatné otočení stroužků. Jaký je váš názor na toto téma a co byste mi z praxe doporučili?
    Děkuji a přeji hezký den.
    Pavel Rouha
    3. 8. 2021 7:42 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Domnívám se, že žádný dostupný sazeč nedokáže vyřešit zmíněný problém proměnlivé hloubky výsadby, naopak ho zhorší. Budete častěji docházet k mělké výsadbě, kdy stroužky nedopadnou dolů na střed rýhy. Nevím o dostupném sazeči, který by dokázal eliminovat chybnou orientaci stroužků. Protože stroužky shazují, většina z nich leží na boku, takže je potřeba počítat s cca 10% snížením výnosu. Podle mě tohle množství sadby ještě na stroj není.

    Prosba

    9. 1. 2021 17:30 Zakladatel vlákna: Miloš Pospíšil
    Dobrý den pane Kozák, babička nasázela 05.01. na zahrádku cca 2m2 česneku a teď má strach, aby jí nezmrznul, když hlásí tak velké mrazy. Má ho přikrýt a nebo nechat být. Hloubka sadby je 8 cm. Díky za Vaší odpověď.  MP
    10. 1. 2021 8:54 Olga Hlávková
    Podle mého názoru se babička nemusí ničeho bát, česnek zakrývat není třeba. Alespoň to jsou moje zkušenosti za asi 65 let, nestalo se mi nikdy, že by česnek zmrzl, s  výjimkou roku 2012, kdy mi v lednu vymrzlo 2/3 česneku. Byl to však extrém, kdy na podzim zasázený česnek následkem předchozího teplého počasí už vegetoval a pak přišly silné mrazy bez sněhové pokrývky. Předpokládám, že se mnou bude p. Ing. Kozák souhlasit, počkejme ale na jeho vyjádření.
    10. 1. 2021 16:08 Jan Kozák
    Souhlasím, paní Olgo. My jsme po Novém roce také sázeli až do doby, kdy nám tuto činnost překazila sněhová pokrývka. Ale jak to aspoň trochu půjde, budeme pokračovat.
    10. 1. 2021 8:55 Olga Hlávková

    Sázení

    23. 12. 2020 14:51 Zakladatel vlákna: Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Přikládám pár fotek z mého posledního sázení. Přeji rodině Kozákových a vám všem zde hezké vánoční svátky, klid a pohodu, ale především hodně zdraví.
    sázenísázenísázení

    Česnek nad zemí

    23. 12. 2020 14:10 Zakladatel vlákna: josef zdvořák
    Dobrý den pane Kozák nevím co jsem udělal špatně ale dnes jsem se byl podívat na záhon s česnekem který jsem sázel asi před měsícem a některé stroužky jsou nad zemí některé zcela vyvrácené s mohutnými kořeny Co je špatně?Děkuji za odpověď.
    23. 12. 2020 17:33 Jan Kozák
    Špatně je samozřejmě to, že česnek vylezl ven. A co jste udělal špatně Vy? Buď byl česnek vysazen mělce, nebo nebyl záhon po výsadbě utužen, což byl letos většinou při hodně mokré půdě problém. Ale co včil? Bez zbytečného odkladu, tedy i na Štědrý den, stroužky zamáčknout zpět. Nějaké kořeny se sice poškodí, ale nebude to příliš na závadu.
    24. 12. 2020 15:30 josef zdvořák
    Mnohokrát děkuji za odpověd,mnoho zdraví příští rok.

    SÁZENÍ

    19. 12. 2020 16:27 Zakladatel vlákna: Zdeněk Mácha
    DobrÝ DEN , NIKDE JSEMSE NEDOČETL JAK HLUBOKO A JAK DALEKO OD SEBE JE DOBR0É SÁZET. ?
    19. 12. 2020 18:25 Zdeněk Mácha
    Nějaký můj jmenovec, já to nepsal. Takhle bych dotaz ani nenapsal
    19. 12. 2020 20:23 Antonín Tesař
    Když si prokliknete místo "DISKUSE" kolonku "PĚSTOVÁNÍ", dozvíte se o sponu výsadby česneku všechny potřebné informace
    20. 12. 2020 21:14 Zdeněk Mácha
    S PC jsem nekamarád. Moc Vám děkuji pane Tesař.

    Půda

    24. 11. 2020 16:32 Zakladatel vlákna: Jurda Josef
    Dobrý den pane Kozáku,
    máme přemokřenou půdu, že s rotavátorem tam zatím nechci. Nemohou v tom mokru štroučky zahnívat? Loni jsem sázel 1.12., ale to bylo susší.
    Děkuji za odpověď.
    24. 11. 2020 19:42 Jan Kozák
    Nevím, jak to vypadá konkrétně u Vás, ale na většině území nebude do konce roku rotavátor možné použít. Konečně já ho ani nemám rád a veřejně ho zatracuji. Třeba by šel použít kultivátor. V mokré půdě může samozřejmě dojít k odumření nějakých stroužků, ale tragicky to nevidím. Pokud na pozemku nestojí voda, mělo by to dopadnout dobře.

    Moření

    21. 11. 2020 16:13 Zakladatel vlákna: Pavel Brychta
    Zdravím, dnes jsem zasadil cca 200ks sadby od Vás a chtěl jsem se zeptat, nemořil jsem. Pouze jsem udělal zálivku doporučenou na 10l vody sulkou . Bude mít význam, nebo je spíše jen na prohnojení? Děkuji. Každopádně mě zbyl nějaký kus zahorsky II. A dál jsem do dipu. No úplně jiný rozměr jídla :) 
    21. 11. 2020 19:39 Jan Kozák
    Nevím, jak Vás mám potěšit. Sulka na povrchu záhonu nic nenamoří, té síry tam zase není tolik, aby to mělo valný význam a jak je to s vodou u Vás, nevím; u nás jí máme moc, určitě bychom nezalévali.
    22. 11. 2020 18:59 Pavel Brychta
    Děkuji za odpověď. Ještě jsem se chtěl zeptat, nevadí že jsem do země udělal dulej kolíkem a do něj vložil česnek a zahrnul? Viděl jsem totiž že se dává spíše do rýh. 
    22. 11. 2020 19:41 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud jste ho nedomáčkl, může zůstat vyset.
    23. 11. 2020 7:10 Jan Kozák
    Zpomaluje to zakořenění.
    23. 11. 2020 18:58 Pavel Brychta
    Snad vyroste.. Jinak by mě to mrzelo teda. 

    Mokrá půda

    16. 11. 2020 20:12 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Mám dotaz ohledně zasazeného česneku v mokré půdě..jelikož jsem používal desku po které jsem šlapal...tak mi hlína přijde poměrně dost utužená...a proto se chci zeptat jestli to nebude problém zkrz to že se ke stroužkům nedostane vzduch..nebo popřípadě zda by mohl vzniknout jiný problém...nad stroužky cca 8 cm zeminy.
    Děkuji za odpověď
    17. 11. 2020 8:02 Jan Kozák
    Nedovedu si představit, co byste mohl udělat jiného, než s tím nedělat nic. Tím, že jste měl pod nohama prkno, zmírnil jste zhutnění. Bylo to jediné, co jste mohl pro zdar věci udělat.
    17. 11. 2020 8:47 Tomáš Přibyl
    Aha... takže by to zas až takový problém být neměl? Pokud vím tak se všude uvádí že hlína po zasazení se má utužit
    17. 11. 2020 17:48 Jan Kozák
    Myslím, že je utužená až dost.
    17. 11. 2020 19:37 Tomáš Přibyl
    A to je velký problém? 
    17. 11. 2020 20:23 Libor Hejduk
    Za mě můžu říct, že bych to vůbec neřešil. Já jako nadprůměrně rostlý jihočech používám taky prkno a česnek roste krásný.
    18. 11. 2020 6:51 Jan Kozák
    Velký problém to není, ale stejně nic dělat nemůžete.

    Doba výsadby

    11. 11. 2020 19:03 Zakladatel vlákna: josef zdvořák
    Je sice hezké doporučovat stále výsadbu odkládat na prosinec ale při vší úctě k Vašim zkušenostem mělo by se zohlednit i umístění oblasti výsadby.Včera jsem od Vás obdržel sadbu(velká spokojenost s rychlostí i kvalitou)ale už je zasázený a mohu říct hrozná práce vzhledem k zamokření.Ale na druhou stranu mūže být ještě mnohem hůře mám zkušenosti z minulého profesního života že jsme setí na podzim bez letadla nebyli schopni uskutečnit.Berte to jen jako názor nechci se přít o pravdu.Myslim a spíše doufám že to vyjde a česnek příští rok nějaký sklidíme.Mejte se moc hezky a hlavně hodně zdraví.
    11. 11. 2020 19:41 Jan Kozák
    Máte pravdu, že termín výsadby je třeba volit i podle lokality. Podíval jsem se do rubriky pěstování a tam uvádíme: Ozimé odrůdy by se měly sázet co nejpozději, tj. koncem listopadu nebo v prosinci v závislosti na počasí a na poloze pěstitelského pozemku. 
    12. 11. 2020 10:14 Libor Hejduk
    Poslední zima byla možná trochu extrém ohledně teplot, jak já říkám spíš nezima, ale můžu zmínit poslední zkušenost, kdy jsem sázel část česneku až někdy v lednu, už si nepamatuji, ale bylo to dost pozdě. Krom jarního Japo II šel takto opožděně do země i Havran, sic už mělce jen pod povrch, ale dorostl do krásných velkých cibulí, jak jsem u Havrana zvyklý, se skladovatelností zatím problém není.
    12. 11. 2020 21:00 josef zdvořák
    Asi ne trochu ale dost velký extrém je mi 66 a takhle bez sněhu to nepamatuji ale určitě  zkusím během prosince nebo ledna něco zasazet a když se urodí _celý život se člověk učí_diky za zkušenost

    Výsadba cesnaku po prvých mrazoch

    7. 11. 2020 14:51 Zakladatel vlákna: Juraj Dorošenko
    Dobrý deň, chcem sa opýtať, dokedy je možné sadiť cesnak na jeseň. Je na prekážku, keď v noci sú mierne mrazy: -1 až mínus 3 stupňov. Ďakujem pekne za odpoveď.
    7. 11. 2020 21:27 Jan Kozák
    Na podzim je možné sázet do 20. prosince (decembra), po tomto termínu je to už výsadba v zimě. Ale ani té se bát nemusíte. S ohledem na počasí, spíše ale na stav půdy, také ještě nepřipravujeme pole, natož abychom sázeli, a hned tak to ani nebude. Takové mírné mrazy ničemu nevadí.

    sadba strojem

    6. 11. 2020 12:09 Zakladatel vlákna: Vladimír Číž
    Dobrý den, pane inženýre, jaká sadba je vhodná na strojovou sadbu? Děkuji.
    6. 11. 2020 19:14 Jan Kozák
    Tato otázka je tak obecná, že by se na ni dalo odpovídat dvě hodiny. Některým strojům vadí příliš velké stroužky, často vadí výrazné rozdíly ve velikosti jednotlivých stroužků, takže je dobré trochu je kalibrovat.

    Kombinace Sulky a Rizocore

    5. 11. 2020 23:06 Zakladatel vlákna: Lenka Gáliková Pytelová
    Dobrý den, pane Kozáku,
    chtěla jsem se zeptat, jak postupovat v případě, že bych chtěla použít přípravek Rizocore. Česnek budu mořit těsně před výsadbou v Sulce a vždy dávám zbytek mořidla jako zálivku na záhon před výsadbou.. Kdy mohu tedy aplikovat Rizocore? Má tam být nějaký časový odstup mezi použitím zálivky se Sulkou a Rizocorem? Nerada bych aby se oslabil účinek Rizocore. Druhou dávku Rizocore plánuji dát na jaře. Předem Vám moc děkuji za Vas komentář. 
    6. 11. 2020 19:09 Jan Kozák
    Nemusíte mít obavy, účinek Rizocore Sulkou nesnížíte, takže žádný časový odstup nepotřebujete. Pokud sázíte do rýh (= brázdiček, = járků), lijte roztok Rizocore do nich. Také ho můžete aplikovat před konečným zpracováním půdy. Pokud ani jedno z toho není možné, pak zalijte nejdříve Rizocore a pak Sulku.
    6. 11. 2020 21:55 Lenka Gáliková Pytelová
    Děkuji mockrát za odpověď. Aplikuji Rizocore do rýh při výsadbě a pak dám Sulku. 

    Moření

    1. 11. 2020 16:22 Zakladatel vlákna: Ivana Vyskočilová
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda nevadí, že jsem česnek rozdělila na jednotlivé  stroužky s tím, že ho ještě nyní namořím, ale nyní na poslední chvíli jsem si  přečetla Vaše upozornění zde na stránkách, abych už nyní nemořila a nechala to až před zasázením. Chtěla jsem původně postupovat dle instrukcí, které mně se sadbou přišly (namořit - nechat zaschnout- uskladnit v suchém , větratelném místě - počkat na vhodné počasí - namočit stroužky na 2h do studené vody - osušit - hned sázet) 
    Jen podotýkám, že sadbu mám od Vás , odrůdu jsem vybrala "Anton". Sadba mi byla předána v bleskové rychlosti a česnek vypadá moc hezky. Záhon mám již připravený, zahradničení se učím a moc mne baví.  
    Nyní tedy dám asi stroužky česneku na chladnou chodbu a budu čekat na to počasí, pak namořím a hned ještě mokrý od Sulky zasadím ? 
    Děkuji moc za odpověď. 
    Iva Vyskočilová
    1. 11. 2020 20:07 Jan Kozák
    Máte pravdu, v příbalovém letáku to není úplně jasně napsáno. Sice je v závorce: ideálně začátkem září, to však nevylučuje pozdější termín. Musíme to trochu upravit. aby nedocházelo k omylu.
    Ale nic se neděje. Stroužky uskladněte v suchu a na průvanu.
    2. 11. 2020 11:32 Ivana Vyskočilová
    Děkuji  Vám moc za odpověď, ještě bych se chtěla zeptat ohledně té Sulky před výsadbou. Sázet mokré od Sulky, nebo nechat stroužky zaschnout a poté zasadit ? Nebo na tom nezáleží, když budu mořit až před výsadbou ? 
    2. 11. 2020 18:06 Jan Kozák
    Je to jedno, ale lépe se pracuje s oschlými stroužky. Po namoření by měly být pokud možno do dvaceti čtyř hodin v zemi.

    Vysadba

    31. 10. 2020 8:52 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý den
    My jsme nad rozměry počasí vyzráli a sázeli jsme 23.10. A už nám to příroda krásně zaleva. Sadba od p. Kozaka super ????
    31. 10. 2020 16:41 Novák Ladislav
    Také jsem na nic nečekal a od včerejška je v zemi.

    Sulka, rizocore a cererit

    29. 10. 2020 14:04 Zakladatel vlákna: Filip Kopřiva
    Dobrý den, jen prosím o potvrzení jestli je to správný postup. Česnek namořím před sázením na cca 2h (1kg česneku v poměru 40ml sulky/litr vody). Do připravených řádku aplikuju konví/postřikem přípravek rizocore 1g. A nakonec do řádků rozhodím cererit.

    Děkuji za zpětnou vazbu
    29. 10. 2020 15:13 Jan Kozák
    A ještě vysadit, zahrnout a ušlapat.
    29. 10. 2020 15:18 Filip Kopřiva
    Jasné, děkuji :)

    Sázení česneku

    19. 10. 2020 20:44 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý večer 
    Ke konci týdne bych chtěl začít sázet česnek,co na  to říkáte? Už je vhodná doba?
    19. 10. 2020 21:12 Jan Kozák
    Říkám, že není. Ani podle kalendáře ani podle teploty. Ale stejně Vám závidím, že nemáte žádnou jinou práci než výsadbu česneku.

    výsadba jarního česneku

    29. 1. 2020 19:18 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, u nás je teplo a hlásí oteplení,zem není zmrzlá, dal by se už nyní vysadit jarní česnek? Děkuji za radu.
    30. 1. 2020 8:44 Josef Bříza
    Ano ,dá se ale až půda trochu oschne!
    1. 2. 2020 14:20 Beda Svoboda
    Vtom bych neviděl problém, půda může oschnout až v dubnu třeba, vždyť na podzim se taky sází za mokra. Uvidím, co poradí Kozákovi.
    1. 2. 2020 16:43 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud Vám to podmínky dovolí, tak bych osobně sázel. Na nic nečekat, ale ted´ slibují pršet a pak mrazíky na noc od půlky týdne. Tak uvidíte
    2. 2. 2020 5:52 Jozef Sisak
    Aj na zaklade odpovede Ing. Kozaka pri inej otazke by som zo sadenim počkal  , ešte nie je koniec zimy /unor ??
    2. 2. 2020 6:58 Zdeněk Mácha
    Pane Sisáku , nevím, proč podle Vás  by nemohl pan Svoboda sázet jarní česnek už nyní, pokud to podmínky dovolí . Bude mu v zemi daleko líp, než při skladování.
    2. 2. 2020 8:36 Jozef Sisak
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    2. 2. 2020 19:52 Jan Kozák
    Nějak jsem to zblbnul a odpověď neodeslal. 
    Jarní česnek samozřejmě zasaďte hned, jak to půjde. V zemi je mu líp, než na skladě. I kdyby se měla opakovat zima roku 2012, což nepředpokládám, kdy ozimé česneky hodně zmrzly a pozdější jarní výsadba byla výhodou, pak vězte, že ten, kdo sázel v lednu (bylo tehdy teplo), měl úrodu úplně normální.

    Sázení

    26. 11. 2019 11:59 Zakladatel vlákna: Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Něco málo ze sázení. Vše dělám ručně.
    Sázení česnekuSázení česneku
    27. 11. 2019 6:00 Alois Juráň
    Pěkná kyprá půda!čím děláte ty rýhy?
    27. 11. 2019 16:59 Zdeněk Mácha
    Dobrý večer. Rýhy dělám motykou.

    Výsadba

    24. 11. 2019 16:37 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Jak moc je na škodu částečné sloupnutí slupky ze stroužku při podzimní výsadbě.
    Já si dávám pozor a sazím jen nepoškozené. Ostatní jdou na topinku.
    Děkuji i za již dříve zodpovězené dotazy.
    24. 11. 2019 18:53 Vaclav Kavka
    Za sebe myslím, že prakticky vůbec, pokud při sázení nedojde k narušení stroužku. Slupka jej chrání právě před ním. Když dojde rozškrábnutí nebo podobnému poškození, je rána vstupní branou pro infekci. Takové stroužky tu na diskusi byly taky nedávno k vidění.
    26. 11. 2019 9:25 Jan Kozák
    Slupka se někdy sloupne při rozdružování nebo při moření. Na závadu to  není

    Výsadba

    13. 11. 2019 16:51 Zakladatel vlákna: Tomáš Bohočík
    Dobrý den,už je vhodná doba na sázení česneku? Lokalita ostravsko.
    13. 11. 2019 17:31 Novák Ladislav
    Když se podíváte na příspěvek p. Dohnala z 10.11. 2019,tak nejvhodnější doba výsadby je ta kterou si zvolíte Vy.On má venku česnek,který sázel snad 1.září.Zvolím termín který bude vyhovovat buď mě a nebo česneku.Sázet těsně před zámrazem,to snad dělají jenom Ti největší česnekový fajnšmekři.Já jsem sázel 3.11. teplota okolo 14 stupňů,následný týden okolo 9 stupňů venkovní  teplota.K ničemu Vás nenavádím,ale jestli to povětrnostní podmínky dovolí česnek bych vysadil.Novák Ladislav.
    20. 11. 2019 22:01 Pavel Dohnal
    Asi 2 roky preferuju- po opadání listí z ořešáku. 
    13. 11. 2019 19:19 Jan Kozák
    Pokud se neutopíte, tak sázejte. Ale zmeškáno není.

    Promiňte

    8. 11. 2019 2:09 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Rozdružím, dám do hlíny. To je vše. Nic víc. Proč s tím něco dělat? 
    CesnekČesnekCesnekCesnekCesneklCesnekČesnekCesnek

    Sazení

    30. 10. 2019 15:28 Zakladatel vlákna: Schwab
    Uz mate zasazeno?
    Sazení
    30. 10. 2019 19:47 Vaclav Kavka
    Na většině meteostanic, na které jsem koukal, je půdní teplota stále kolem 11°C. V hloubce do 20cm teplota navíc dost kolísá, i v rámci 24h. Asi bude lepší, až výrazně klesne teplota i v hloubce 50cm, pak už nebude hrozit, že se půda při krátkém oteplení prohřeje.
    31. 10. 2019 14:35 Lukáš Sova
    Já už ano od neděle,a ručně šlo to krásně
    31. 10. 2019 18:47 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Já na Chyšecku ještě nesázím . I když půda je už pěkně studená, zatím se mi do toho nechce. Letos budu sázet 4100 stroužků.
    sadbasadbasadba
    31. 10. 2019 22:05 Daniel Večeřa
    Dobrý večer,já už mám taky zasazeno. I když asi příští týden teplota půdy bude přesahovat 9 °C. Sázím sazečkou a lépe se s ní pracuje, když není půda moc vlhká . Sázím vždy koncem října, později v listopadu u nás bývá vlhko a zima a do toho se mi nechce. Mělo by se sázet až teplota půdy nepřesáhne 9°C ,aby nebyl česnek napadán fusariem. Loni jsem sázel ještě o týden dříve ,a myslím si že česnek fusáriem napaden nebyl. Jinak já jsem nasázel letos 100kg česneku z toho 20kg jsem kupoval od ing. Kozákových. Se zakoupenou sadbou jsem byl velice spokojen.

    Potřeba sadby odrůdy Slavin

    10. 7. 2019 0:26 Zakladatel vlákna: Pavel Rouha
    Dobrý den pane inženýre.
    Chci se zeptat na počet stroužků v 1 kg Slavinu. Dále na počet stroužků na 1 m2, výpočet v diskuzi u Havrana mne trochu zmátl. Pokud budu počítat, že rozteč řádků bude 50 cm, vzdálenost rostlin v řádku 10 cm, je to 20 kusů na m2, pokud se nemýlím. Při vzdálenosti rostlin 15 cm je to na m2 cca 14 kusů. Jaká vzdálenost je podle Vás lepší a kolik kg sadby je tedy potřeba na 1 ha? 
    Jsem úplný amatér, tak se ptám.
    Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
    Pavel Rouha
    10. 7. 2019 8:16 Jan Kozák
    Odpověď najdete v rubrice odrůdy. Potřeba sadby na hektar je u Slavinu asi jedna tuna. Pokud volíte vzdálenost řádků 50 cm, pak můžete sázet v řádku na vzdálenost pod 10 cm.
    15. 7. 2019 21:27 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    sazení česneku

    8. 7. 2019 21:09 Zakladatel vlákna: Miroslav Černohorský
    Dobrý den,
    dozvěděl jsem se z jednoho televizního pořadu,že se májí stroužky česneku při sazení na podzim dávat bříškem k severu.
    Je na tom něco pravdivého a když ano tak z jakého důvodu.
    Předem děkuji
    Miroslav
    9. 7. 2019 21:27 Jan Kozák
    Někdo skutečně sází česnek bříškem mezi řádky. Tím rostou listy ve směru řádků a do porostu se lépe vstupuje. Pokud budou řádky orientované východ - západ, pak by se pro tento účel sázelo skutečně bříškem k severu. Ale mohlo by to být i k jihu se stejným výsledkem.
    10. 7. 2019 22:14 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Po čem čeanek

    1. 7. 2019 9:27 Zakladatel vlákna: Jaroslav Janouš
    Po jaké zelenina mohu na podzim sladit česnek ( rajčata.celer.hrach,č.řepa atd atd
    1. 7. 2019 11:40 Libor Hejduk
    Já jsem začal stabilně dávat česnek po rajčatech, pod kterými bylo zahnojeno odleželým hnojem.
    1. 7. 2019 17:38 Pavel Dohnal
    Mám vynikající zkušenosti po hrachu - velmi čistý pozemek. Už si ho hýčkám na podzim. I po bramborách to vidím na pohodu. 
    1. 7. 2019 19:20 Jan Kozák
    Jednodušší je seznam nevhodných předplodin. A to jsou všechny cibulové zeleniny (cibule, česnek, pažitka, pór) a cibulnaté květiny. Všechno ostatní je dobré. Za nejlepší předplodinu považuji brambory hnojené hnojem - půda je po nich v dobrém výživovém i fyzikálním stavu.

    Výsadba

    1. 7. 2019 8:55 Zakladatel vlákna: Tomáš Doležel
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik let je vhodné Váš sadbový česnek točit. Nebo je lepší každý rok dávat novou sadbu? A ještě mám jeden dotaz, při výsadbě, sází se u nepaličáku i středové stroužky? Děkuji
    1. 7. 2019 11:42 Libor Hejduk
    Obecně se tvrdí, že dokud jste spokojený s výnosem. U nepaličáku se dají sázet všechny stroužky, jen ty extra malinké je asi lepší "natopinkovat"
    1. 7. 2019 12:49 Jan Kozák
    Moja řeč, nemám co dodat, děkuji, pane Hejduku.

    Směr listů

    7. 5. 2019 6:40 Zakladatel vlákna: Radek Bohmalský
    Dobrý den p.ing.Kozáku,prosím Vás,mám takový dotaz.Když sázím česnek,měli by po vzejití listy směrovat do řádku nebo do mezery?Mám od Vás odrůdu Havran a sázel jsem tak,že listy rostou do mezery,ale to opracování půdy,aby to neodnesl nějaký list,to je celkem fuška.Tak by mě zajímalo jak by to mělo být a co je i pro česnek lepší.
    Děkuji za odpověď, Radek Bohmalský
    7. 5. 2019 20:12 Jozef Sisak
    Môj osobny názor . Dal som sa nahovoriť aby som uzkou stranou stručika pri vysadbe smeroval na vychod . Dnes musim konštatovať že mam použivať radšej vlastnu hlavu . SADTE TAK ABY LISTY POČAS DŇA MALI ČO NAJVIAC SLNKA  preto si myslim že je dôležite  zohľadniť aj orientaciu hriadky . takže každy podľa vlastnych podmienok. ak LISTY SMERUJU DO MEDZERY  tak si vzajomne netienia.

    až tak často počas vegetacie nie je nutne zasahovať do porastu tak sa to da zvladnuť. kto sadi pomocou stroja tieto veci nemôže ovplyvniť a preto to nerieši.
    7. 5. 2019 23:29 Pavel Dohnal
    Souhlasím s poslední vaší větou, kdo pěstuje ve velkém. My v malém, je nás většina. Promiňte, česnek, jako každá jiná cibulovina,nepotřebuje slunce. 
    8. 5. 2019 8:28 Stanislav Hanzlicek
    Pane Dohnal sleduji tuto diskusi pravidelně a musím podotknout,že většina Vašich příspěvků je velmi úsměvná a některé bohužel zcestné a zavádějící.Česnek nepotřebuje slunce,žumpu vylévat na záhonky,Sulka má stejné složení jako Kumulus.Člověk s Vašimi znalostmi a názory by neměl radit ostatním.
    8. 5. 2019 13:44 Olga Hlávková
    Souhlasím s Vámi, pane Hanzlíčku. Také mě některé názory pana Dohnala vytáčejí. Já sama amatérsky pěstuji česnek už asi 50 let a kromě r. 2012, kdy mi dvě třetiny zmrzly, vždy celkem úspěšně, takže jsem to snad schopna posoudit.
    11. 5. 2019 0:38 Pavel Dohnal
    Zdravím Vás Stando. O úsměvné příspěvky se snažím. Na vaše napadení reaguji: 12. - 13.9. 2018 jsem měl diskusi s Ing. Kozákem o žumpě, kterou naši dědové a babičky vylili na pole. Jednou za rok a byly brambory, česnek, řepa. Moje příspěvky, byly Pane Hanzličku, pouze ohledně pěstování česneku! 
    7. 5. 2019 22:51 Pavel Dohnal
    Vždycky listy do mezery, do řádku. Když máte řádky od sebe 35 cm a rostliny v řádku 8 cm od sebe, tak listí musí být bokem z řádku. Takže stroužek sázet do řádku vždy po směru: od suknice ke středu rovno do řádku. 
    10. 5. 2019 6:27 Jozef Sisak
    Ďakujem všetkym za prispevok . U p.Dohnala to dopadlo " dobre myslel zle napisal "
    Promiňte, česnek, jako každá jiná  ,,rastlina či, ,cibulovina,potřebuje slunce.
    tak listí musí být bokem k řádku


    p. Hanzlicek k žumpe a jej vyliatiu na zahon už som sa vyjadril pri otazke , ale ak to pokladate za  ??? tak poľnohospodary to robia každy rok v spravnom čase a ušetrene peniaze využiju inač ,.  Skuste temu " ludska moč ako hnojivo "a budete asi prekvapeny -- vlastna skusenost , takto ošetrenu hriadku vam nenavštevuju mačky ani psy - nerobia škodu.  dreveny popol ako "odpad" po grilovačke vam tiež posluži nielen ako hnojivo ale miesto vapna pri uprave ph.
    Tato diskusiu služi na na  prezentaciu vlastnych nazorov a ako pomôcka pri hladania odpovedi a rad , nie všetko je spravne ale " KTO JE BEZ VINY , NECH PRVY HODI KAMEŇOM "

     
    10. 5. 2019 8:15 Stanislav Hanzlicek
    Ano p.Sisak.Máte pravdu.Tato diskuse slouží k prezentaci vlastních názorů.A můj názor je ten,že překvapený budete Vy,jestliže si necháte udělat chemickou analýzu žumpy od průměrné domácnosti.
    Pominu-li ruzná rezidua z čistících prostředků a drogerie,tak dle mého názoru je největší zlo přítomnost antibiotik,antikoncepce a léčiv všeobecně.
    S tím si příroda neporadí.Rostlinám to nejspíš moc vadit nebude,ale lidem časem ano.Takže si klidně choďte dál čůrat na záhonek a dobrou chuť,až budete jíst topinky.
    10. 5. 2019 14:39 Jana Kopecká
    Dobrý den, ono záleží, jakou chemii v domácnosti používáte, jestli přírodě šetrné prací prášky, mytí nádobí atd, tak to není takový problém a stejně tak se ne všichni dopují léky a antikoncepcí. V tom případě si myslím, že to není takový problém. Ale jestli se jedná o "chemickou domácnost", tak bych si to na kompost či zahradu nedala
    16. 5. 2019 21:23 Pavel Dohnal
    Omlouvám se všem, kteří museli strávit diskusi vzájemně se nechápajících. Jen snad poslední vysvětlení. Moje babičky a dědové měli různá hospodářství. Jedni na Vsetínsku lesy, neměli kůrovce, druzí na Hané lány pole, záhumenky. Krávy, prasata,drůbeže nespočet. Z lesa jsme tahali dřevo koňma.  Do polí jsme chodili řezat řepu, sklízet a vyfoukávat prach z maku. Voňavé akce po bramborách. V prosinci jsme nabili piliňáky a vyloupali fazole. Na Silvestra jsme zatopili ve skleníku a na Nový rok vyseli všechnu zeleninu na přísad Promiňte, poslední slova k té nešťastné žumpě. Do té naší se odváděla korýtkem z chlíva od krávy, prasátka a hejna slepic močka proudem a kuřince a další pevné produkty zůstaly ležet,až vyschly. Do jímky, pane Hanzlíčku, jsme nikdy nepoušteli žádné moderní chemie, odpady z dřezu, pračky, toalet!! Pralo se Jelenem a bělilo se na slunci! Každý si žumpu představuje jinak. A když se nebudete stydět, před dětmi, ženou, civilizací, tak i ten svůj česnek počůráte!... Snad. 
    11. 5. 2019 0:46 Pavel Dohnal
    Pane Sisak, jsou i hospodáři, kteří do zeleniny nasypou chemii. 
    14. 5. 2019 6:14 Jozef Sisak
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    14. 5. 2019 6:15 Jozef Sisak
    Ďakujem všetkym za ich nazor suhlasim . Vysledok - každy sa musi rozhodnuť podla svojich možnosti a vedomosti . Ja osobne budem naďalej hnojiť kraličim hnojom z vlastneho chovu  "obohateny produktom z kadibutky ",využivať verikompost , ""čurať "" na hriadky v spravnom čase , použivať drevený popol ako hnojivo a uvažovať na listovom hnojive "hnojakovy čaj " Ušetrene peniaze využiť aj na nakup novych odrôd cesnaku. Źe to funguje prikladam par fotografii -začal som si robiť fotodokumentaciu Posielam foto s chybami.
    kjlhcv

    vhodná půda pro sázení

    6. 2. 2019 9:34 Zakladatel vlákna: Desbrosse Ludmila
    Dobrý den, 
    nestihla jsem na podzim zasadit česnek. Ve starším příspěvku radíte, aby byl česnek zasazen co nejdříve, jakmile pro to bude vhodná půda. Tak se ptám, kdy ta půda na jaře je vhodná, resp. co to znamená vhodná....Např. Když trochu rozmrzne a nevadí, že pak zase zmrzne...? Zatím jsem vždy sázela na podzim a nechci něco propást:)
    Děkuji.
    Ludmila D.
    6. 2. 2019 12:19 Jan Kozák
    Půda je vhodná tehdy, když sázení aspoň trochu jde. Že ještě potom třeba zamrzne, vůbec nevadí. V zemi je česneku vždy líp než ve skladu.
    6. 2. 2019 20:36 Jozef Sisak
    Aj na zaklade už raz uverejneho odporučania som poslednu sadbu  zimneho cesnaku realizoval 30,12,2018 teraz už len čakam s akym vysledkom.
    Sadba jarneho cesnaku asi bude za inych podmienok??
    7. 2. 2019 19:04 Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Sisák, to jste šťastlivec, já takhle před 2 lety zasadila polovinu česneku 30.12. sázela jsem už za mírného mrazu a šlo to z tuha, tak jsem zbytek  výsadby "odložila"  cca o týden, protože poslední zimy jsou mírné a za týden mrazy povolí a sníh roztaje.  Dost jsem se sekla, místo toho napadlo cca 15 cm sněhu, kter roztál až na konci února, takže zbývající česnek jsem sázela na začátku března, zbylo ho asi polovina. Stroužky byly rozdružené a nevydržely:-( česnek z jarní výsadby byl sice menší, ale narostl pěkně. Od té doby si hlídám, abych tak dlouho nečekala nebo bych aspon namořila a sušila u kamen. Podotýkám, že se jednalo o podzimní odrůdy, takže se to dalo čekat. U jarních odrůd bych sázela jakmile to trochu jde, jak píše pan Kozák. Tj i za bláta a zimy, nečekala bych, až bude lepší počasí. To si s námi v posledních letech dělá co chce.
    9. 2. 2019 5:49 Jozef Sisak
    Ďakujem za zverejnenie vlastnych skusenosti,  posledna sadba bola urobena lebo som tak neskoro  ziskal ďalšiu odrodu cesnaku , zvyšny už bol sadeny postupne ako som ho ziskaval  . Teraz nahanam odrody jarneho  cesnaku , čo vôbec nie je jednoduche .Požadujem len veľkostručikove jednoradove -ako su zimne--  nap. havran max jovan.

    Nejpozdější sadba

    5. 12. 2018 18:11 Zakladatel vlákna: Elijáš Kostka
    Dobrý den,


    chtěl bych poprosit o radu (ideálně s vysvětlením), kdy nejpozději lze úspěšně sadit česnek. Mám od Vás odrůdy Záhorský II a Japo II a nestíhám, pochopil jsem, že Japo můžu zasázet i na jaře, ale Záhorský jsem chtěl sadit tento týden, jenže s výhledem na předpověď počasí se bojím, aby česnek nezmrzl dřív, než stihne zakořenit. Jaká je tedy, prosím, minimální potřebná teplota půdy a jak dlouho ji česnek potřebuje? Mnohokrát děkuji za osvětlení.
    5. 12. 2018 19:50 Jan Kozák
    Chcete po mně víc, než jsem schopen. Já jsem začal sázet včera a předpokládám, že do Vánoc budu mít hotovo. Hodilo by se sice sázet dřív, ale byl jsem dlouho v nemocnici a rekonvalescence po operaci trvala déle, než bych si přál. Česnek nikdy nezmrzne (týká se to českých odrůd). Toto pravidlo potvrzuje výjimka z roku 2012,kdy zmrzly i české odrůdy.
    V roce 2016 jsme sázeli rovněž v prosinci. Poslední den ale už mrzlo. Do projetých brázd se sázet dalo, ale odpoledne se už nedalo zahrnovat - zem byla zmrzlá. Tak se to zahrnulo v březnu. Nevymrzla ani jedna rostlina. Tak se nebojte. I tomu Japu bude v zemi líp než ve skladu.
    6. 12. 2018 19:01 Elijáš Kostka
    Mnohokrát Vám děkuji za povzbudivou a rychlou odpověď!
    Záhorský se podařilo dnes vzdor zmrzlému škraloupu půdy zasázet, ale větší část Japa jsem nestihl... K němu bych se chtěl ještě zeptat: dopoledne jsem ho totiž už v domnění, že vše zvládnu zasadit dnes, namočil a obalil v Gliorexu - co se česneku vlastně po tomto ošetření děje a jaký vliv má jedno- nebo dokonce několikadenní prodlení s výsadbou? 
    Děkuji a přeji hodně zdraví Vám i česneku!

    moření předem

    3. 12. 2018 8:57 Zakladatel vlákna: Libor Hejduk
    Dobrý den, zbývá mi ještě dosázet trocha česneku, ale moc mi nevychází v kuse tolik času, abych mořil a sázel zároveň v době, kdy je venku světlo. Je možné sulkou namořit večer, nechat přes noc rozložené a ráno jen promíchat s clonoplusem a sázet? Nebo holt budu muset vstát o 2 až 3 hodiny dřív a sfouknout to najednou.
    Děkuji
    3. 12. 2018 16:44 Jan Kozák
    Udělal bych to jinak. Mořit večer, po odkapání (1 - 2 minuty) promíchat se suchým Clonoplusem a ráno sázet.

    Zmrzlé stroužky po namoření

    27. 11. 2018 22:13 Zakladatel vlákna: Izabela Ondová
    Dobrý večer, jsem začátečník takže se předem omlouvám za asi hloupý dotaz. Včera jsem namořila, dnes rozložila na síto. Jenže teď koukám, že mi to zmrzlo. Mohu ho ještě zasadit a nebo ho mám vyhodit? 
    28. 11. 2018 16:52 Jan Kozák
    Samozřejmě máte nasázet, nevyhazovat. A pro příště: pokud se moří před výsadbou, tak sázet ještě týž den, nejpozději následující.
    29. 11. 2018 12:18 Izabela Ondová
    Moc děkuji 

    Sázení

    18. 11. 2018 12:23 Zakladatel vlákna: roman Piler
    Každý slaví státní svátek jinak. My ho oslavili zasazením česneku :-)
    ČesnekA je to!Chlouba :-)
    18. 11. 2018 20:00 Josef Stieranka
    Oslavovali jsme stejně jako Vy, mohu se zeptat jakou máte rozteč řádků? Vypadá že je to sázeno jako brambory, tedy dva řádky mezi kola traktoru?
    18. 11. 2018 20:33 roman Piler
    Máme vysazeno na rozteč 45 cm. Na přípravu a zahrnování řádků se nám letos osvědčila ruční plečka s radličkou.  Jinak používáme Vari s hrobkovací radlicí.

    SADBA

    18. 11. 2018 11:26 Zakladatel vlákna: lukáš Blahout
    Zdravím česnekáře,něco pro inspiraci. Nejdřív tři radličky a pak zahrobkováno čtyřmi a ukouleno. Česnek je v zemi, tak jen doufejme ,v dobré počasí na příští sezonu,ať se daří :)
    NahrobkovánoHloubka cca8 cmSázímeZahrnujem hrobkujemZahrnutíUkouleno a hotovoMořímeMakáme i v noci
    18. 11. 2018 19:58 Josef Stieranka
    Nádherná práce, děláme podobně, ušetří se hodně práce než dělat řádky ručně. Kolik jste sázeli? My oproti Vám "jen"45kg
    Zahrnování
    18. 11. 2018 20:35 lukáš Blahout
    Zdravím, rozteč řádku 35 cm, ručně jsme sázeli cca 300kg a zbytek strojově, jinak vycházelo na jednoho sazeče kolem 20 kg na den
    18. 11. 2018 22:09 Josef Stieranka
    Děkuji, strojně sazíte jakým sazečem? Jak jste spokojeni a je to předpokládám znát na kvalitě a výnosu, když sázíte i ručně.
    19. 11. 2018 7:30 lukáš Blahout
    Sázíme triřádkovým sazečem, koupen na bazoši 20k. Ale stejně je potřeba nahrobkovat, ty radličky na sazeči jsou strašné bláto, neustále se ohýbají. Jinak sází super, dá se nastavit krok a hloubka a rozteč, takže, když pak poladíte, tak se dá. Ale samozřejmě oproti ručnímu sázení, se to nedá srovnávat, úsilí vynaložené na srovnání stroužků a následné fajfky, se samozřejmě projeví na finálním výnosu. Jsem zvědav letos, kdy jsme zasadili několik odrůd, jak ručně tak i sazečem, jak to bude vypadat. Po sklizni budeme moudřejší. Jinak jsme sázeli-Havrana, Havla, Slavina, Vekana, Zahorskeho a Japo
    Sazeč
    19. 11. 2018 22:21 Josef Stieranka
    Děkuji moc, ještě se zeptám jakou máte velikost sázecích misek a zdali jste nezkoušeli s tím sázet i cibuli.
    20. 11. 2018 9:38 lukáš Blahout
    Misky máme malé a cibuli budem sázet poprvé až ted najaře
    22. 11. 2018 20:57 Martin Perníček
    Dobrý večer pane Blahout, obdivuji vaší práci a mechanizaci. Jelikož sázím po vrstevnici na velmi svažitém pozemku, tak si bohužel nemůžu dovolit sázet strojově. Traktorem  naznačím 3 řádky najednou, ale zahrnovat musím už jednotlivě řádek po řádku.
    NahrnováníNahrnováníNahrnováníZahrnuto
    23. 11. 2018 21:08 lukáš Blahout
    Zdravím pane Perníček,taky nejsme moc na rovině, 500mnm podkrkonoší, vyzkoušejte nastavit ramena podle náklonu pole a jezdit jen jedním směrem, pak se to dá. V zimě by se u nás  dalo i sáňkovat. Jinak krásná práce ať se Vám moooc daří
    12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne