Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Choroby česneku Zpět na diskusi

    Určení choroby

    13. 8. 2013 20:34 Zakladatel vlákna: Martin Zukal
    Dobrý večer, potřeboval bych poradit s poškozením česneku viz. foto. Děkuji
    16. 8. 2013 5:56 Jan Kozák
    Asi poškození fusáriem. Nepoužívejte na sadbu.

    Choroba?

    17. 7. 2013 14:24 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý den pane Kozáku,při sklizni BJETIN jsem měl několik rostlin takového vzhledu viz.obrázek.O jakou chorobu se jedná.
    17. 7. 2013 20:58 Jan Kozák
    Vypadá to na Fusarium.
    17. 7. 2013 21:29 Michaela Zálešáková
    Dobrý den, prosím Vás jak přidám více fotografií do jednoho příspěvku?

    Ochrana před bílou hnilobou

    9. 7. 2013 8:45 Zakladatel vlákna: jirka
    Dobrý den, jaký prostředek použít pro ochranu před chorobou česneku bílou sklerociovou hnilobou.Jak se bránit této chorobě. Děkuji.
    17. 7. 2013 21:25 Jan Kozák
    Je to jednoduché: zdravá sadba a nezamořený pozemek.

    Choroba česneku

    30. 6. 2013 11:47 Zakladatel vlákna: Robert Fleischmann
    Dobrý den, chci se zeptat na chorobu česneku dle přiložených fotek. Díky za info. R. Fleischmann
    30. 6. 2013 21:37 Jan Kozák
    Na snímcích to sice není jasné, ale soudím, že tam máte bílou sklerociovou hnilobu.
    30. 6. 2013 22:44 Robert Fleischmann
    Dobrý večer, to jsem bohužel tušil... Jen by mě zajímalo, jak je to možné, když záhon, na kterém je česnek vysázen, ležel několik let ladem a česnek na něm nikdy předtím nebyl. Sadil jsem 1. a 2. 12. 2012 při -6 st. C, mořeno Sulka + Rovral. Mám 10 odrůd, výskyt nahodile u všech. U napadených rostlin je nať seschlá, při pokusu o vytažení zůstává cibule v zemi, stonek se snadno odtrhne. Kde by mohla být prosím příčina?
    Děkuji za info, R. Fleischmann
    2. 7. 2013 22:10 Jan Kozák
    Velmi často se to stává na pozemku, který byl v minulosti zaplaven. Setkal jsem se však i s případem, kdy byla zoraná louka na svahu a sklerocium bylo rozptýlené po celé ploše, rovněž u více odrůd jako u Vás. Jak se tam mohlo dostat, zůstalo záhadou.

    fuzárium

    21. 6. 2013 14:46 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den pane Kozáku, má několik dotazů. Pravděpodobně mám na Japu také u části rostlin fuzárium.
    Co s tím ted? Vytahat opatrně všechny napadené rostliny splálit, a co dál? Po sklizni ošetřit půdu dusíkatým vápnem? Sadba by nádherná od vás. Sadila jsem v půlce listopadu, pak se hned ochladilo. Celou sezonu byl česnek krásný, ale tak před 14 dni, po té vodě jsem si všimla, že zejména Japo začíná neuměrně žloutnout od vršku, více méně celá rostlina, část má měkký stvol. Více prozkoumám celý porost o víkendu.
    Někde jste zmínil, že nejvíce je letos napadené Japo, máte nějakou teorii o příčině? Ocením jakoukoliv radu jak fuzarium předcházet po celý pěstební cyklus.
    Je možné, že by se fuzárium do půdy dostalo s předplodinou, loni to byly brambory. Preventivně jsem půdu ošetřila dusíkatým vápnem. Nicméně sestra má asi také fuzarium v malém množství, nicméně letos má česnek na nové ploše, kde před tím byla vždy jen tráva. Děkuji za vaši pomoc a srdečně zdravím
    22. 6. 2013 7:42 Jan Kozák
    Mám možnost vidět hodně česnekových porostů našich i jiných odrůd. Letos je skutečně zvýšený výskyt fusáriové hniloby, což je asi způsobeno průběhem zimy, ale čím konkrétně, to asi někdo není schopen určit. Pokud pěstujete česnek na konzum, není nutné dělat žádné zvláštní opatření. Když už berete něco na spotřebu, dávejte přednost horším rostlinám. Bude-li cibule spíše nevábná, tak ji zlikvidujete. Je třeba vědět, že Fusarium patří do běžné půdní mikroflóry, takže je v půdě po bramborách i po trávě.
    22. 6. 2013 8:47 Hana Kopecká
    Děkuji mnohokráte za odpověd zařídím se podle toho. Vidíte ani jsem si neuvědomila, běžný výskyt fuzária v půdě

    Hniloba?

    19. 6. 2013 20:08 Zakladatel vlákna: Pavel Kučera
    Dobrý den, potřebuji od Vás radu. Jsem již z toho neštastný. Při vyštipování pacibulek jsem si všiml na pár rostlinách, že jsou z poloviny žluté, tak jsem je vytáhl. Čekalo na mě nemilé překvapení a netuším co by to mohlo být. Nedovedu to přesně popsat, jsou uhnité kořeny a objevují se červíčci v oblasti již uhnitých kořínků. Pro upřesnění přikládám foto a omlouvám se za sníženou kvalitu. Děkuji za odpověd, hlavně za radu jak se oné "nemoci" zbavit a nadále vyvarovat.
    19. 6. 2013 21:36 Jan Kozák
    Pravděpodobně se jedná o fusáriovou hnilobu. Viz níže. "Červíčci jsou tam až druhotně na odumřelých pletivech.

    Odstranění pozemku s chorobou

    17. 6. 2013 21:39 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý večer pane Kozáku,když mám na pozemku sklerociovou hnilobu pomohlo by odstranění z pozemku půda třeba 40cm i více.Jaké jsou faktory zavlečení této choroby,vyčetl jsem tady že se jedná když je pozemek zatopen třeba povodně,minulí rok jsem dal na zelené hnojení svazenku tak mě napadlo jestli nebyla infikována chorobou semena,jsem z této smůly dost otrávený protože nemám dost místa na zahradě,po zjištění že mám tuto chorobu zavlečenou na pozemku mé plány na pěstování vzaly jiný směr,fusárium toho se také nezbavíte.Škoda Vaší sadby vůbec nebyla využita,jak se dá skl.hniloba na pozemku zjistit aby člověk neprodělával,děkuji za Vaší odpověď.
    17. 6. 2013 22:06 Jan Kozák
    Spíš bych se snažil o dezinfekci pozemku dusíkatým vápnem. Semenem svazenky se sklerocium nepřenáší.
    17. 6. 2013 22:18 Roman Soukup
    Tak poraďte jak rychle se toho zbavit,četl jsem když je výskyt tohoto napadení nedá se už česnek pěstovat.
    18. 6. 2013 8:39 Jan Kozák
    Stoprocentní jistotu nebudete mít ani u jednoho z uvažovaných řešení. Myslím si, že použití dusíkatého vápna bude levnější i jistější než výměna zeminy. Po sklizni se dusíkaté vápno zapraví do půdy, je-li sucho, tak se zavlaží, a překryje nepropustnou fólií asi na měsíc.

    Sklerociová hniloba česneku

    15. 6. 2013 20:42 Zakladatel vlákna: Václav Orava
    Dobrý den, chci se zeptat na sklerociovou chorobu.V popisu této choroby máte napsáno, že: Listy česneku žloutnou, stonek měkne, je na něm bílý povlak, cibule černá a rozpadává se. Ale mě pouze žloutnou listy a měkné stonek(hodně). Nic jiněho nepozoruji.Muže to být i přemokřením? Mám celkem jílovitou zem a stále mokro.(hnojil jsem ledkem a stříkal močovinou).

    Děkuji za odpověď
    15. 6. 2013 22:25 Jan Kozák
    Zamokření mohlo podporovat nějakou chorobu, ale z Vašeho popisu ji neidentifikuji.
    16. 6. 2013 18:38 Václav Orava
    Dobrý den, děkuji za odpověď, ale nevím jak to více popsat.Tak snad pomohou fotky.(nebyl jsem měsíc doma,okopávat budu zítra.Ať mi nenapíšete, že se o to nestarám. :D
    16. 6. 2013 18:39 Václav Orava
    16. 6. 2013 18:39 Václav Orava
    16. 6. 2013 21:32 Jan Kozák
    Tak to je jasné fusárium. Jediné, co můžete teď udělat, je prokypření půdy. Nejlepší by bylo úzké hluboké proškrábnutí.
    16. 6. 2013 21:51 Václav Orava
    Moc Vám děkuji za rychlé odpovědi.

    REZ

    15. 6. 2013 15:04 Zakladatel vlákna: svoma jiri
    Dobrý den.Asi mi napadla rez taky česnek chci se zeptat chystám se to postříkat ORTIVOU mám postříkat jen napadené rostliny nebo vše mam toho jen 30m2. Dale dá se takový česnek použít na sadbu,konzumaci.A hlavně jestli mužete napsat přičinu napadeni jestli se tomu dá vyvarovat děkuji za odpoved
    15. 6. 2013 22:22 Jan Kozák
    Postříkejte vše. Česnek můžete konzumovat i použít na sadbu. Choroba se sadbou nepřenáší. Protože se rez neobjevuje každoročně, považuji preventivní ochranu za nevhodnou.

    rez

    14. 6. 2013 17:36 Zakladatel vlákna: navratil
    Dobrý den.CHci se zeptat na listech se mi objevily oranžové až rezavé fleky je tak napadena celá rostlina apár kolem ní jedna se o rez nevite někdo a co proti tomu mám udělat muže se takovy česnek jíst děkuji za odpověd
    15. 6. 2013 22:12 Jan Kozák
    Možno použít fungicid Ortiva, ale hned při prvních příznacích. Už je patrně pozdě, účinek nebude žádný nebo minimální. Ale jíst se může, napadené jsou listy, takže ani případné mykotoxiny se do cibulí nedostanou.

    Choroba

    4. 6. 2013 17:04 Zakladatel vlákna: Pavel Beran
    Dobrý den pane Kozáku.
    Můžete mi prosím z foto určit o jaký problém jde?
    Objevilo se to v Bjetinu zhruba uprostřed 1ar pole cca na 4 řádcích. Okolí je zatím OK. Děkuji Beran
    4. 6. 2013 17:05 Pavel Beran
    4. 6. 2013 21:07 Jan Kozák
    Druhá rostlina zprava napovídá, že to bude asi bílá sklerociová hniloba. Podle prvního snímku jsem se spíše přikláněl k fusáriu.
    4. 6. 2013 21:14 Pavel Beran
    Děkuji za odpověď.
    Mohu z takového pole z řádků, které jsou cca 5m od těchto rostlin a vizuelně jsou úplně v pořádku použít sadbu?
    děkuji Beran
    6. 6. 2013 10:50 Vlastimil Mitiska
    Dobrý den, mám zkušenosti se sclerociovou hnilobou - je velmi nebezpečná, na zamořeném pozemku nelze česnek pěstovat moc let, kolega se tam vrátil snad po 10 letech a česnek odešel úplně všechen. Pak si koupil nový, dal ho na jiné záhony, ale opět tak třetina odešla na tuto chorobu. Pak mě požádal, jestli by si tento svůj "zamořený" česnek nemohl dat ke mně, na zahradu, nechci se s ním hádat a tak sem mu to umožnil /svůj pěstuju na poli jinde/. A stejně jako já, měl všechno zdravé. Většinou se totiž tato choroba projevuje v určitý čas,zničí zasažené rostliny a dál už ten rok nepostupuje. Pak ale nadělá velkou paseku při opakované výsadbě česneku klidně za mnoho let, proto podle mě lze bez obav sadbu použít, ale samozřejmě na jiném pozemku. Podle mě není příčinou jak už píšu poněkolikáté ani tak tolik tohle mokro, ale hnojení. Pokud je půda v normálním výživném stavu, stačí opravdu buďto česnek nehnojit vůbec, nebo jen málo - klidně zjara při okopávání jen půl kila cereritu na ar - hlavně žádný ledek - takové sou mé zkušenosti.
    6. 6. 2013 21:41 Jan Kozák
    Souhlasím tak z 10 %. V žádném případě uvedený materiál znovu nesázejte.

    žloutnutí česneku

    3. 6. 2013 20:40 Zakladatel vlákna: tomáš Žitňanský
    Dobrý den pane Kozáku,před pár dny mi začal česnek žloutnout od spodu - přikládám foto.zatím toho není mnoho.prosím vás nevíte co to je ,a jestli to jde spravit?
    zatim jsem dvakrád ledkoval a jednou stříkal močovinu.děkuji za odpověď.
    3. 6. 2013 20:40 tomáš Žitňanský
    3. 6. 2013 20:41 tomáš Žitňanský
    4. 6. 2013 17:58 tomáš Žitňanský
    Dobrý den pane Kozáku, ještě přikládám foto k posouzení zda se opravdu jedná o sclerociovou hnilobu? Děkuji za odpověď.
    4. 6. 2013 18:00 tomáš Žitňanský
    4. 6. 2013 21:04 Jan Kozák
    Na prostřední cibuli jsou typické příznak bílé sklerociové hniloby. Je to samozřejmě fotka, tak netvrdím, že je to stoprocentní, ale moc pochybností nemám.
    4. 6. 2013 21:06 tomáš Žitňanský
    Děkuji za odpověď. dá se s tím ještě něco dělat? a myslíte že je to způsobeno tím neustálým deštěm?
    8. 6. 2013 16:15 Pavel
    Ano mám taky takový problém a nevím co s ním je.

    Fuzarium

    3. 6. 2013 20:28 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý den,když se vyskytne na pozemku fuzarium převládá tato choroba nadále v půdě,pomůže pozemek pohodit dusíkatým vápnem či udělat ještě jiná opatření děkuji za odpověď.
    3. 6. 2013 20:31 Jan Kozák
    Hlavně pomůže pozdní výsadba. Ale dezinfekce dusíkatým vápnem je jedno z nejlepších opatření, které můžete pro česnek udělat.

    žlutobíle listy

    2. 6. 2013 22:09 Zakladatel vlákna: Tomas
    Dobrý den p.Kozáku

    česnek jsme zasadili koncem listopadu a vše vypadalo dobře až do minulého týdne.Najednou se na listech objevily žlutobílé skvrny viz.obrázek .Můžete mi prosím vás poradit jak tyto skvrny odstranit.

    Děkuji za odpověď
    3. 6. 2013 14:43 Jan Kozák
    Nejsem z těch snímků dost chytrý, ale zdá se mi, že je tady napadení fusariem. Tyto rostliny pravděpodobně uhynou.

    prosba -výskyt černi-vysoká vlhkost

    2. 6. 2013 20:25 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den pane Kozáku, i přes vytrvalý déšt jsem odhlávkovala prakticky všechen Bjetin a tak půlku Vekanu. Ostatní odrůdy ještě stvol nevyhazují. Při práci jsem si všimla že většina česneků má na seschlých špičkách (reakce na nedostatek důsíku) jakousi čern, je to od špičky ke středu ca 1-2cm na dýlku. Zatím jsem zporozovala jen na seschlých špičkách. Vypadá to jako čern, či plísen. Nemáte tušení jak dále postupovat a o co se jedná?

    Zatím počítám s tím, že jakmile se dá na záhon vůbec stoupit, špičky odstraním až po zelenou zdravou část a spálím. Máte nějakou dlaší radu jak postupovat za současného počasí? děkuji za vaše postřehy
    Odhlávkování jsem končila opět za hustého deště. Prší u nás u víc jak týden v kuse.Jinak je česnek krásný, Bjetin má 90 cm na výšku. Jedině Tantal, Lukan,Anton a Benátčan jsou prostě letos slabší, menší, ne tak vytální a ani postřik močovinou, případně ledek jim moc nepomohl
    3. 6. 2013 14:39 Jan Kozák
    Asi je to skutečně čerň, správně sazovitost česneku. Je tam pouze druhotně na odumřelých částech listu. Odumřelé špičky můžete odstranit, nic tím nepokazíte, ale za nutné to nepovažuji.
    3. 6. 2013 19:33 Hana Kopecká
    Děkuji za odpověd, jsem ráda, že to není nic vážného. Zkusím při odstranování vyfotit. Předpokládám,že sazovitost se objevila v důsledku dlouhodobého deště vysoké vlhkosti. A skutečně to vypadá jako rozsypané saze. Momentálně mě znepokojuje zamokření pozemku, ale to musíme počkat je na slunce a věřit ve slepšení počasí

    Žlutá mozaika

    30. 5. 2013 16:07 Zakladatel vlákna: Jiří Švec
    Dobrý den pane inženýre,

    měl bych několik dotazů k žluté mozaice, která se objevila cca před týdnem.

    1. jestli to správně chápu, jedná se o virové onemocnění, které si nese česnek sebou. Jde tedy o nekvalitní infikovanou sadbu? Musím dodat, že se hlavně mozaika objevila u necertifikované sadby, ale také trochu u Vekanu.
    2. jakým způsobem se tato mozaika plošně šíří. Například přenosem z nářadí při odstraňování květenství? Mám být na pozoru, abych neinfikoval zbývající zdravé rostliny?
    3. jaký vliv na výnos tento tato choroba může mít?
    4. Mohu rostliny bez obav využít jako konzumní?
    5. existuje nějaký způsob léčby, např. postřikem?

    Děkuji za odpovědi a případnou radu.

    Jiří Švec
    30. 5. 2013 20:44 Jan Kozák
    O infikovanou sadbu se jistě jednalo, výraz nekvalitní bych nepoužil. Uvádí se, že prokazatelný přenos virové infekce je přes mšice a při mechanickém poškození, např. nářadím při hlávkování. Proto je lepší květní stvoly lámat. Vliv na výnos může být nulový, ale i zásadní. Konzumovat ho můžete. Úplně bezvirózní česnek neexistuje. Ozdravení se dělá pouze v laboratoři.

    žlutá mozaika na česneku

    26. 5. 2013 8:35 Zakladatel vlákna: Ludmila
    Dobrý den pane Kozáku,objevila se nám pravděpodobně podle vašich foto žlutá mozaika dá se s tím něco ještě dělat a mužem takový česnek ještě příště použít jako sadbu?Je možné že bychom česnek už s touto chorobou koupili?A nerozšíří se to i na jiný česnek máme 3 druhy.Děkuji za odpověd Ludmila.
    26. 5. 2013 9:11 Jan Kozák
    Na toto téma se už delší dobu chystám napsat článek, ale ještě to bude asi dlouho trvat, než tak učiním. Virus byl už v sadbě, pro další výsadbu vyberte rostliny bez příznaků mozaiky. S ostatními odrůdami si nedělejte starosti.

    nieco sa stava s cesnakom

    23. 5. 2013 18:23 Zakladatel vlákna: Ján
    Prajem príjemný den pan Kozak,
    dnes rano som zistil ze mi zacina zltnut cesnak a po vytiahnuti bol mekky a niektore sa mi zdali ,ze su nejake plesnive. Da sa to nejako zastavit ,alebo mi nezostane s neho vobec nic.
    Za odpoved dakujem a prikladam aj dve fotky
    23. 5. 2013 21:00 Jan Kozák
    Tuším v tom bílou sklerociovou hnilobu. Více viz česnek v otázkách, rubrika choroby a škůdci, otázka "Listy česneku žloutnou, stonek měkne, je na něm bílý povlak, cibule černá a rozpadává se. Proč?"

    Sclerotium na česneku

    15. 2. 2013 11:40 Zakladatel vlákna: Pavel Spirov
    Omlouvám se, dotaz je adresován Ing.Kozákovi, ale uvítám rád každou radu, obzvláště, zda je moření česneku tímto přípravkem - Rovral - proti této chorobě účinné. Děkuji.
    15. 2. 2013 13:31 Honzík Novák (ml.)
    V jakém rozsahu máte škody
    určitě jste určil chorobu správně jako sclerocium, nešlo třeba jen o čerň?
    za jak dlouho následuje na stejném místě česnek po česneku
    jak likvidujete podezdřelé nebo uhynulé rostliny.
    ???
    15. 2. 2013 14:18 Pavel Spirov
    Díky za Vaši reakci, škody po použití Rovralu jsou určitě tak do 10 kusů z celkových 200 kusů, před čase, kdy nebyl nový Rovral k sehnání, resp. na trhu, tak škody byly cca 30 kusů i více. česnek po česneku mám za 4 roky. Likvidaci provádím buď když cibule česneku není příloš poničená, tak houbový povlak omyji na jiném místě, kde se nic nepěstuje a na slunci osuším a pak na rychlou spotřebu. Když je cibule už moc poničená, spálím.
    16. 2. 2013 10:03 Honzík Novák (ml.)
    Ale podle všech znaků asi nikoliv sclerotium cepivorum.
    Pokud by jste se takhle choval při výskytu sclerotium cepivorum tak ani Rovral nepomůže a postupně si zamoříte celou zahradu.
    Zkuste si udělat plánek zahrady a zakreslovat si tam v jednotlivých letech "problémy". Pokud takový obrázek jste schopen vložit sem jako přílohu, mohu já nebo pan Ing. Kozák problém identifikovat přesněji. Připomínám, že sclerotium cepivorum při napadení vytváří velmi ostře ohraničená ohniska, která dostanete "jak přes kopírák" v následujících letech v ostatních cibulovinách i česneku.
    16. 2. 2013 15:25 Pavel Spirov
    Děkuji za Vaši radu, skutečně to nějaká houba bude a jedině dobře, že to nebude sclerotium, ikdyž napadená rostlina vypadá přesně tak, žloutnou listy a cibule je celá bílá, jako na fotografiích Ing.Kozáka. Záhony před výsadbou dezinfikuji dusíkatým vápnem, mořím Rovralem, tak budu letos zvědav, jak to dopadne. Díky, zahradu budu monitorovat.
    17. 2. 2013 0:34 Jan Kašpar
    V ČR je na S.C. povolen přípravek ORTIVA. Ale to co opravdu funguje povoleno není: Je to Folicur 250, Horizon 250, Orius 250. Tři názvy pro jednu účinnou látku tebuconazole ze skupiny triazolu. Jedná se o jeden a ten samý prostředek, jen pod jinými názvy. Mimochodem likviduje i Fusarium (česky Srpovničku). Moření: 1%, 2 až 3 hod + smáčedlo. Postřiky max. 2x 0,1% až 0,2%, odstup 30 dní, OL=35 dní /španělský předpis/.
    Nutno přidat min. 0,2% koloidní síry (Sulikol-K) kvůli vzniku resistence patogena.
    17. 2. 2013 1:59 Jan Kašpar
    Rovral nefunguje ani na S.C., ani na Fusarium. Existuje ještě jeden, samozřejmě v ČR nepovolený přípravek na česnek - TOPSIN M, a je jedno, zda kapalný nebo WP. U nás je k dostání ve velkém, v Polsku i v malém balení. Ten na S.C. funguje tak, že omezuje, ale nepotlačí úplně. Fusarium potlačí úplně.
    Abych nebyl podezírán, že jsem chemický Alí, tohle já osobně nepoužívám. Jedná se o zkušenosti známých, kteří nemají takové zábrany.
    Jinak zastávám názor, že mohu mořit tvrdou chemií, ale pak postřiky za vegetace musí být vzhledem k residuím velmi mírné. Sulikol-K, Solfatan, Burgundská jícha (před léty Bordóská), hypermangan a jód (JODONAL-B na desinfekci chirurgických nástrojů)
    Jen na houbomilku resp. Květilku (vyžírá parenchym) nutno použít nějaký ten pyrethroid nebo organofosfát, bohužel.
    17. 2. 2013 10:25 Pavel Spirov
    Díky za radu, Horizon 250 mám na moniliozu tak to vyzkouším, hypermangan a sulikol také, tak uvidíme.
    19. 2. 2013 8:01 Jan Kašpar
    Pokud budete česnek (nebo cokoli) ošetřovat chemickým postřikem, je nutno dodržet koncentraci a zároveň doporučené množství postřikové kapaliny. T.j. je-li v návodu předepsáno 1l/hektar, pak na ar (100 m2) je třeba použít 10 litrů jíchy v koncentraci 0,1%. Druhou věcí je ochranná lhůta. Já osobně OL násobím vždy nejméně dvěma. Jistota je jistota a nemíním požívat nějaká residua. Těch mám z hypermarketů dost. T.zv. "tvrdou chemií" také většinou poškodíte půdní organismy. Např. chvostoskoky a podpoříte si únavu půdy.
    Jinak hypermangan je jen mírná desinfekce, a pokud s tím polejete cokoli, tak to odpuzuje navíc mšice. Pokud je na rostlině už máte tak budou sát vesele dál.
    A končím, abych tady nebyl chytrej jak rádyjo, nebo jako Honzík Novák (ml.)
    19. 2. 2013 12:16 Honzík Novák (ml.)
    Rád jsem si přečetl Vaše názory a rady.

    Nyní se ptám, jaký máte názor na babskou radu, která navrhuje "provést výsev zeleného hnojení složeného z hořčice a cibulového semínka".
    Zdůvodnění se opírá o to, že klíčící cibule probudí spící sklerocia a protože zaorání porostu následuje dříve než tvorba plodnic s novými sclerocii, tak konkurenční saprofytické bakterie likvidující zejména hořčici převládnou a zlikvidují spolu s vlastní potravou i poškozená mycelia patogenní SC.
    19. 2. 2013 12:36 Jan Kašpar
    Nemám názor na věci, která jsem osobně, nebo někdo z mého okolí nevyzkoušel, pokud možno opakovaně.
    A za druhé, jsem pouhý malý pěstitel amatér, pravda, již od roku 1965.
    a za třetí, rozlišuji česnek trojího
    druhu s jednou podmínkou:
    Podmínka, skladovatelnost musí mít česnek do června roku příštího.
    Druhy česneku:
    1) hmotnost očištěné usušené (po 5 týdnech sušení)palice s hmotností 100g a více nazývám česnek.
    2) hmotnost 80 až 100 g, nazývám spotřebák.
    3) hmotnost pod 80g nazývám chcípák.
    Co byste taky čekal od amatéra.
    20. 2. 2013 22:04 Jan Kašpar
    Správně má být:
    1 litr (prostředku)/1000 litrů (vody) na hektar.
    Samozřejmě že napsat 1l/ha je pitomost. A Odvozovat z toho že to je 0,1% koncentrace a na ar že je potřeba 10 litrů takto nelze.
    Pochopitelně moje blbost.
    tedy správně: 1l/1000l na hektar
    21. 2. 2013 11:59 Jan Kozák
    Rovral na Sclerotium určitě nepůsobí a mám pochybnost i o účincích níže uvedených přípravků. Určitě funguje použití dusíkatého vápna jednak na postiženém místě, jednak také před výsadbou česneku. Aby byl účinek co nejvyšší (ale ani tak nemusí být 100%) musí být dusíkaté vápno zapraveno do půdy, musí být dostatečná vlhkost (dá se zalít) a co nejvyšší teplota. Ošetřená plocha se pokryje neprodyšnou fólií.
    21. 2. 2013 16:14 Honzík Novák (ml.)
    ... zařadit cokoliv na bázi tebuconazole do mořící lázně nemá smysl, protože ten působí na aktivně rostoucí mycelia, na klidovou formu sclerocia nepůsobí. Problém aplikace tedy spočívá v tom, jak jednoduše spolehlivě probudit spící SC abychom ji v druhém kroku mohli zasáhnout méně agresivní (či dokonce selektivní) chemií.

    Dusíkaté vápno, potažmo kyanid, půdobí i na problematickou infekci půdy ve formě spících sclerocií.
    21. 2. 2013 18:30 Jan Kašpar
    Ono pane Nováku juniore, je to složitější. Někdy okolo roku 2000 se rozmohla u jednoho mého známého na pozemcích bílá plíseň (S.C.). Zničila cibuli, česnek i některé cibuloviny či hlízové květiny.
    Takže co s tím? I nalezli jsme Folicur 250 (tehdy nikoli ew ale ec) I zakoupilo se v Mnichově a bádalo se. Němci měli návod pro cibuli, ale nikoli pro česnek. (Asi německý antisemitismus) I bádalo se dále a nalezli jsme X-návodů na česnek pro Folicur 250 po celém světě. Pravda, trochu se lišily. Ale všechny návody uváděly moření stroužků + postřiky, koncentraci a periodicitu. I postupovalo se přesně, zdůrazňuji přesně podle návodu španělského. Stejně tak se postupovalo s cibulí a hlízami (cibulemi) květin. A ejhle, po asi 5 letech soustavného používání Folicuru, sclerotium nevydrželo a zmizelo, asi odešlo do pryč. Další moření až do dnešních dnů (7 let) není potřeba. Takže pro amatéry, je rozhodující zbavit se problému a nikoli nějaké teoretické pindy.
    A mimochodem, před asi 30 lety existoval zaručený prostředek na cokoli a proti čemukoli. Jmenovalo se to NEMATIN a byl to 30% formaldehyd. Sice název říkal, že je to na likvidaci háďátka, a desinfekci půdy, ale vyvraždilo to v pohodě od bakterie přes žížaly po krtka, zničilo plísně i spory v půdě a zničilo to plevely od žabince po 30 let starou jabloň, pokud byla blíže desinfikovanému místu.
    S pozdravem J.K.
    21. 2. 2013 22:19 Jan Kašpar
    Firma BAYER, zřejmě disponuje nekvalifikovaným personálem.¨Doporučuji Vám na tuto firmu se obrátit a poučit je, jakže se to má správně s tím tebuconazolem dělat. Upozorněte je, na chybu v manuálu a žádejte nápravu.
    Možná Vám nabídnou i luxusně placené místo. O odborníky je vždycky nouze. A Bayer je velká a bohatá firma.

    moření v Sulce, Ridomil

    7. 9. 2012 14:18 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den pane Kozáku, chápu správně že letos doporučujete namořít v Sulce hned jamile budu mít opatřenou sadbue na sadbu, řádně vysušit a uschovat do doby než půjde česnek do země? Před sadbou už mořit jen rovralem. Druhý dotaz, setkala jsem se s názorem že je dobré namořit i v ridomilu, který přesto že se to neuvádí funguje velmi dobře proti fuzáriu. Jaký je váš názor prosím. Děkuji za odpověd
    7. 9. 2012 21:17 Jan Kozák
    Nejsem rostlinolékař, ale této informaci nevěřím.

    Rez na listech česneku

    1. 8. 2012 15:52 Zakladatel vlákna: Ivana Smetanová
    Vážený pane, prosím o radu. Letos mi vymrzlo cca 55 % česneku. V březnu jsem dosazovala, tento dosazený česnek je stále v zemi. Náhle se mi na jeho listech objevila rez. Na česneku dosazovaném do záhonu místo vymrzlých stroužků je rez silně rozšířena, všechny listy česneku jsou napadeny. Na záhonku nově založeném v březnu na jiném místě se rez teprve začíná objevovat. Četla jsem váši radu v nejčastějších otázkách. Tedy: mám ještě teď něčím stříkat? Česnek půjde ven cca za 2-3 týdny (květní stvoly jsou stále zkoucené). Mohu použít Cupricol? Lze česnek napadený rzí konzumovat (což doufám), a lze jej použít na sadbu (což pochybuji)? Díky moc za rady a přeji pěkný den. Ivana Smetanová
    1. 8. 2012 21:21 Jan Kozák
    Kuprikol Vám nepomůže, proti rzi je možné použít (asi) jedině přípravek Ortiva, ale buď preventivně nebo ihned po objevení. Asi už ani on Vám nezabrání v šíření choroby. Na konzum tento česnek použít můžete, rez se sadbou nepřenáší. Většinou však je sadbová kvalita ozimých odrůd vysázených na jaře dost problematická. Někdy totiž ani do termínu výsadby nevydrží. To se netýká odrůd Mirka, Benátčan a Japo II.

    Petr: dotaz

    17. 7. 2012 21:09 Zakladatel vlákna: Petr Sládek
    Přeji dobrý den,
    jsem úplný amatér, chtěl jsem se zeptat, jaký je rozdíl mezi česnekem konzumním a sadbovým?
    Děkuji za odpověď.
    18. 7. 2012 8:07 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Jaký je rozdíl mezi sadbovým a konzumním česnekem je podrobně napsáno na stránce Česnek v otázkách.
    20. 7. 2012 14:41 Martin Zemanov
    Po přečtení článku jsem nabyl dojmu že když si seženu sadbu od někoho kdo na pozemku sklerociovou hnilobu nebo háďátko zhoubné nemá tak vlastně akorát platím vysoké licenční poplatky navíc jinak je to ta samé že?
    20. 7. 2012 21:34 Jan Kozák
    Máte pravdu až na jednu velmi významnou maličkost. Už několik let říkám, že existuje v ČR maximálně deset lidí, kteří se podívají a vidí: na první pohled rozpoznají háďátko či bílou sklerociovou hnilobu. Pan Ing. Pavel Havránek, CSc. loni zemřel, takže jich zbývá maximálně devět. Nevěřte tomu, že mezi ně patří i osoba, která Vám tuto "sadbu" nabízí. A ještě jedna drobnůstka: veškerá sadba uváděná do oběhu musí být pěstována v režimu zákona č. 219/2003 Sb., zákon o oběhu osiva a sadby.

    plísen na bramborách

    17. 7. 2012 12:06 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den jako předpolodinu pro česnek co budu sadit na podzim jsem letos zvolila bramory a počítala jsem že po sklizni naseju i svazenku jako zelené hnojení. Nicméně na některých řádcích brambor se mi vyskytla lokáně plísen bramoborová, aplikovala jsem postřik Akrobatem a zopakuji to. Sklizen bude ca za 1 měsíc, nicméně ted řeším zda je tato část pozemku vhodná pro sadbu česneku s ohledem napřípadný výskyt fusaria? Počítám se sadbou co nejpozdějí.. druhá polovina listopadu. Vzhledem k výskytu plísně bramorové počítám s aplikací dusíkatého vápna na ca 3 týdny, zakrýt igelitem, ono to možná vyhubí i toho drátovce... Pane Kozáku myslíte že to bude dostatečná ochrana? Nemám pozemek až tak velký abych si mohla vybírat kam s česnekem a snažím se předpřipravit část i pro příští rok.Děkuji za pomoc
    17. 7. 2012 19:45 Jan Kozák
    Plíseň bramborová česnek nijak neovlivní. Přesto aplikace dusíkatého vápna jako dezinfekčního prostředku není mará.

    Škůdce

    3. 7. 2012 10:45 Zakladatel vlákna: Honza
    3. 7. 2012 10:49 Honza
    Konečně se mi podařilo, musel jsem zkomprimovat.
    Mohl bych Vás požádat o Váš názor, co je špatně?
    Již 2. rokem je česnek vždy ke konci vegetace napaden, vyskytují se na jeho stroužcích cca 10 mm dlouhé housenky, larvy, které mají po celém těle nožičky. Mezi jednotlivými stroužky se tvoří praskliny, rostliny usychají, viz foto. Jak se proti tomuto škůdci bránit a zda napadený česnek již raději sklidit?
    Děkuji za Vaši odpověď.
    3. 7. 2012 16:31 Jan Kozák
    Česnek určitě skliďte. Myslím, že uvedený "škůdce", je tam druhotně, primární bude něco jiného, ale fotka toho moc nenapověděla. Možná sazovitost, možná bílá sklerociová hniloba, možná ...

    Bílá sklerociová hniloba

    29. 6. 2012 16:30 Zakladatel vlákna: Barbora Kylarová
    Dobrý den, na jednom ze tří záhonků Lukanu se objevily u pár rostlin známky nějaké hniloby, jak jsem si to tady pročítala, tak to bohužel bude asi ta bílá sklerociová hniloba, nejvíc postižená rostlinka měla slupku cibule pokrytou bílým "sametem", v dolíku pod česnekem byla ještě nějaká zelená plíseň. Vytrhala jsem zatím jen okolní rostliny. Překvapilo mě ale, že pětina rostlin z tohoto záhonku jde do květu, ač mám česnek nepaličák. Šlo by případně použít pacibulky z těchto rostlin jako sadbu, nebo by hrozilo riziko zanešení choroby na další místo? Děkuji Vám za radu, Barbora K.
    1. 7. 2012 13:59 Jan Kozák
    Podle Vašeho popisu by se o sklerocium jednat mohlo. U Lukanu jsem ještě pacibulky neviděl, pokud by tam skutečně byly, pak jsou stoprocentně zdravé, použitelné pro další množení.

    hniloba nebo mráz?

    27. 6. 2012 20:01 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý večer,pane inženýre,prosím o radu.Nelíbí se mi jedno místo v porostu.Česnek tady je už delší dobu nejslabší, žlutý a nejvíc poléhá.Všiml jsem si toho už když mi začaly hodně žloutnout špičky - tady to bylo nejvíce vidět.Jedná se o Vekan.Chtěl jsem si část nechat na sadbu,ale teď jsem z toho trošku nervózní.Na cibuli jsem zblízka žádné náznaky černých sklerocií( jak jsem viděl níž v diskuzi) nenašel..Přikládám pár fotek.Jinak pole je u Olomouce.Děkuji velmi za odpověď.
    27. 6. 2012 20:53 Jan Kozák
    Sklerocium tam také nevidím, spíš by to mohlo být fusarium. V tom případě vybírejte sadbu ze zdravé části porostu.
    28. 6. 2012 13:52 Petr Štěpánek
    Dobrý den,stále rozmýšlím,jestli už ten Vekan sklidit nebo ne,dnes jsem nafotil celý pás od záčátku do konce po 5 metrech a mám na Vás ještě pár otázek:
    1) podle fotek - sklízel byste už? A všechny rostliny nebo postupně jen ty nejvíc žluté (s tím,že mají být zase od soboty horka)?
    2)Původně jsem chtěl nechat 90% Vekanu na sadbu,ale nedokážu odhadnout,jestli to žloutnutí je nebo není fuzárium,ty nejvíc žluté mají na povrchu takovou tmavou slupku,která jde lehce sloupnout. Co myslíte? Ty žluté rostlinky na fotce jsou vytrhnuté z různých částí porostu.
    Děkuji Vám za odpovědi.
    28. 6. 2012 14:06 Petr Štěpánek
    Ty ostatní fotky jsem omylem zařadil na začátek diskuze.
    28. 6. 2012 21:41 Jan Kozák
    Tak tady by mohla být čerň, správně sazovitost česneku. Určitě bych už sklízel a všechno najednou. Na sadbu použijte vizuálně zdravé rostliny - vybírejte už při sklizni.

    Sklerocie

    19. 6. 2012 12:43 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Petře sklerocie se dokáže šířit i vzduchem. Pavel b.

    Dotaz

    16. 6. 2012 11:37 Zakladatel vlákna: Liba
    Dobrý den.U česneku mi žloutnou listy,proto jsem jich pár vytáhla ze země a zjistila jsem,že kořínky vypadají jako ožrané a nebo ohnilé(nejde posoudit).Stroužky vypadají jako nahnilé.Česnek byl sázen na podzim a vylezl ze země až na jaře,což se mi nikdy nestalo.Po vylezení ze země na jaře to vypadalo velice slibně asi před týdnem začaly výše uvedené problémy.Prosím o radu.Za kterou předem děkuji. Liba
    16. 6. 2012 19:31 Liba
    16. 6. 2012 19:32 Liba
    16. 6. 2012 19:33 Liba
    16. 6. 2012 20:54 Jan Kozák
    Pro přesné určení by byla potřebná fotografie cibule z boku. Proto dost váhám, mohla by to být bílá sklerociová hniloba nebo čerň, správně sazovitost česneku. Ta tam určitě je, ale nemusela tento problém způsobit.
    17. 6. 2012 19:03 Liba
    Pane inženýre posílám další fotky toho podle Vás napadeného česneku chtěl jste foto ještě z boku.Zároven zasílám i česnek který jsem schválně vytáhla není ještě dozrálý ovšem nevytahovala jsem ho všechen,ale udivuje mně,že je na stejném místě jako ten nakažený a vypadá dobře.Co radíte vytáhnout ten nenapadený všechen a nebo jej ještě nechat dozrát?Jinak díky za odpověd.Liba
    17. 6. 2012 22:14 Jan Kozák
    Sice jste dodala docela dobré fotky, stejně nejsem dost chytrý. Ale určitě nejsem v tomto případě ani optimista. Doporučuji napadené rostliny vytrhat a ještě k tomu přidat zdánlivě zdravé rostliny do vzdálenosti půl metru od napadených. Pokud se dá něco využít v kuchyni, tak to samozřejmě nevyhazujte. Odpad nepatří do kompostu ani do biologického odpadu, který svážejí obce. Likvidujte to na skládce nebo někde v lese, odkud se infekce nebude šířit.
    17. 6. 2012 19:04 Liba
    17. 6. 2012 19:05 Liba
    17. 6. 2012 19:06 Liba
    U česneku bez kořínků jsem je odstranila.
    17. 6. 2012 19:07 Liba
    17. 6. 2012 19:08 Liba

    Dotaz

    11. 6. 2012 18:28 Zakladatel vlákna: EVA KORDOVÁ
    Dobrý den pane inženýre prosím o radu o jakou jde chorobu a jak s ni bojovat?Dá se ještě zbývající ůrodu zachránit?Děkuji za odpověd.
    11. 6. 2012 21:29 Jan Kozák
    Moc Vás nepotěším, spíše poděsím. Máte tam asi bílou sklerociovou hnilobu. Teď bude vlhko a teplo, choroba se bude dál šířit. Napadené rostliny a ještě kousek dál vytrhejte, neotřepávejte zeminu, dávejte do kyblu nebo plastového pytle a vyneste do místa, odkud se nemůže šířit (do nějakého remízku, do lesa apod.). Určitě to nepatří do kompostu ani do biologického odpadu, která sváží obce. Choroba napadá mimo česnek i pór a cibuli. Přenáší se sadbou a zeminou (třeba na nářadí či obuvi). Pozemek je zamořen na víc než deset let. Já doporučuji infikovaný pozemek zatrávnit a ať ho znovu začne obdělávat následující generace. A z takového porostu si neponechávejte nic na sadbu.

    OYDV-Onion yellow dwarf virus

    7. 6. 2012 8:24 Zakladatel vlákna: Jozef Demský
    Dobrý deň,pán inžinier.
    Rád by som sa Vás opýtal, či na priloženom obrázku (odroda DHV) sa jedná o "Virovú žlutú zakrslost cibule". Ak áno, doporučujete tieto rastliny vytrhať a zlikvidovať (urobiť negatívny výber)? Ďakujem za Vašu odpoveď.
    7. 6. 2012 21:49 Jan Kozák
    Spíše se jedná o interakci více virů. Doporučuji tyto rostliny brát postupně z porostu na spotřebu, pokud je nestačíte včas spotřebovat, tak je označte, abyste je na podzim nepoužil k nové výsadbě.

    Bílá sklerociová hniloba

    2. 6. 2012 18:51 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Dobrý den,potlačuje zaorávání hořčice na zeleno bílou sklerociovou hnilobu?Nebo jak proti ní bojovat?
    2. 6. 2012 21:00 Jan Kozák
    Zaoráním hořčice se sice budou v půdě uvolňovat kyanidy, ale ve velmi nízké koncentraci. Relativně spolehlivé je dusíkaté vápno, viz včerejší diskusi.

    žloutnutí česneku

    31. 5. 2012 20:47 Zakladatel vlákna: Lukáš
    Dobrý den,
    Mám dotaz ohledně žloutnutí česneku na zahrádce mi začal žloutnout jeden záhon česneku, po vytáhnutí česneku je na cibulce taková bílá plíseň (viz obrázek), ale cibulka je po odstranění(plísně?)v pořádku(nehnije. Prosím o radu, co s napadeními rostlinami udělat. Bojím se, aby mi tato plíseň nenapadla i druhý záhon. Obrázky viz odkaz:
    http://www.nahrajfotku.cz/?v=1Pedh.jpg
    http://www.nahrajfotku.cz/?v=TzZ7a.jpg
    http://www.nahrajfotku.cz/?v=FVI0G.jpg
    31. 5. 2012 21:02 Lukáš
    31. 5. 2012 21:03 Lukáš
    31. 5. 2012 21:04 Lukáš
    31. 5. 2012 21:56 Hana Kopecká
    Mě osobně to přijde jako sklerociová hniloba, ale narozdíl od pana Kozáka jsem laik. Osobně jsem loni před výsadbou dezinfikovala pozemek dusíkatým vápnem ,protože několik let zpět se v blízkosti pěstovala cibule a porek.
    1. 6. 2012 7:58 Jan Kozák
    Mně se to jeví také tak. Pokud jste letos česnek zaléval (nebo u Vás dost pršelo), mohla nákaza pocházet ze sadby. V opačném případě už byla v zemi (mohla se tam dostat někdy dřív z cibule sazečky nebo česneku).
    1. 6. 2012 10:19 Lukáš
    Dobrý den,
    Děkuji za odpověď, takže ty rostliny napadenou touto hnilobou, bude určitě nejlepší vytrhat a uvidí se jestli se to přenese i na další rostliny. Říkám to tak správně?
    1. 6. 2012 12:11 Hana Kopecká
    Můj osobní názor a zkušenost, Je třeba pracovat, velice pečlivě, abyste omezil možnost kontaminace v okolí a neroznesl infekci jinam. Já jsem volila loni po napadení cibule tento postup. Rostliny celé opatrně vytahat, dát na igelit, zlikvidovat spálením, ze záhonu pečlivě odstranit i kořeny. Následně jsem aplikovala důsíkaté vápno, zalila, záhon přikryla folii a nechala tak měsíc zakryto.
    Následně jsem česnek na podzim sadila co nejdál od místa. Letos jsem si vyhradila speciální záhon na cibuli a porek co nejdál od toho kde ted i v budoucnu budu pěstovat česnek. Sama mám omezené možnosti a tak se snažím o minimalizaci rizika.

    Pane Kozáku, omlouvám se že vám do toho zase kecám
    1. 6. 2012 20:46 Jan Kozák
    Nemusíte se omlouvat, paní Hanko, já Vás snad jen doplním. Při odstraňování napadených rostlin pokračovat ještě aspoň půl metru do zdánlivě zdravých. Napadené rostliny můžete spálit (ale špatně hoří), vynést někam do lesa nebo do remízku, kde je jasné, že se tam nic pěstovat nebude ani se to odsud nijak neroznese. Určitě je nedávejte do biologického odpadu, který se kompostuje a pak je riziko, že se nákaza dál rozšíří s kompostem.
    < Novější23456Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne