Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pěstování česneku Zpět na diskusi

    Hnojeni pred sadbou

    24. 11. 2020 12:33 Zakladatel vlákna: Pavel Bizdra
    Moho pred sadbou pouzit hnojivo, napr. Amofos? Predem dekuji za info.

    STOMP

    24. 11. 2020 8:03 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den, česnek jsem sázel před 10 dny- pak šly teploty
    prudce dolů, takže jsem již nestihl postřik Stompem. Mám počkat na teplejší dny
    a aplikovat postřik, nebo nechat na jaro? Bohužel jsem na obalu nenašel
    aplikační teplotu, ale předpokládám, že by měla být 5°C+. Děkuji za radu. JS
    24. 11. 2020 19:35 Jan Kozák
    Stomp můžete aplikovat za každé teploty nad nulou. Stojí spíše za úvahu, je-li aplikace koncem listopadu potřeba. Pokud se pozemek teď nezapleveluje, pak bych tento krok radil vypustit. Stomp Vám podrží porost asi tři měsíce, tedy aplikace začátkem dubna je akorát. Do té doby je možné porost udržovat v bezplevelném stavu opakovaným vláčením.

    Sulka

    23. 11. 2020 13:16 Zakladatel vlákna: Lukáš Svoboda
    Dobrý den,
    bohužel jsem musel nechat česnek v Sulce 48 hodin, musel jsem nahonem do práce. Bude to problém nebo co se může stát?
    Děkuji
    23. 11. 2020 13:29 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. To je už hodně na česnek. Ani bych ho nesázel.
    23. 11. 2020 13:46 Lukáš Svoboda
    OK. Můžu vědět, jaký je důvod? Co se reálně s česnekem stane když se máchá tak dlouho? Díky
    24. 11. 2020 6:08 Jan Kozák
    Nesázejte ho, neporoste. Ze zkušeností  (naštěstí ne vlastních) vím, že po 36 hodinách moření v Sulce vypíchalo na jaře asi 10 % rostlin, ale během dvou týdnů i ty uhynuly. Sulka je toxická a tak dlouho expozici česnek nevydrží.
    24. 11. 2020 11:10 Libor Hejduk
    Nedávno jsem se pustil do internetové diskuse s jedním pěstitelem a nemohl jsem mu vyvrátit přesvědčení, že 6-12 hodin, jak uvádí výrobce, je fakt moc. Stál si za tím, že i kdyby to tam nechal 24 hodin, nic se nestane. Ideální je ráno vstát, dát máčet česnek a než si připravíte rýhy, nebo se venku oteplí a nebo než si dáte snídani, tak uplynou ty 2 max 3 hodiny, je namořeno a může se sázet.

    Moření

    21. 11. 2020 16:13 Zakladatel vlákna: Pavel Brychta
    Zdravím, dnes jsem zasadil cca 200ks sadby od Vás a chtěl jsem se zeptat, nemořil jsem. Pouze jsem udělal zálivku doporučenou na 10l vody sulkou . Bude mít význam, nebo je spíše jen na prohnojení? Děkuji. Každopádně mě zbyl nějaký kus zahorsky II. A dál jsem do dipu. No úplně jiný rozměr jídla :) 
    21. 11. 2020 19:39 Jan Kozák
    Nevím, jak Vás mám potěšit. Sulka na povrchu záhonu nic nenamoří, té síry tam zase není tolik, aby to mělo valný význam a jak je to s vodou u Vás, nevím; u nás jí máme moc, určitě bychom nezalévali.
    22. 11. 2020 18:59 Pavel Brychta
    Děkuji za odpověď. Ještě jsem se chtěl zeptat, nevadí že jsem do země udělal dulej kolíkem a do něj vložil česnek a zahrnul? Viděl jsem totiž že se dává spíše do rýh. 
    22. 11. 2020 19:41 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud jste ho nedomáčkl, může zůstat vyset.
    23. 11. 2020 7:10 Jan Kozák
    Zpomaluje to zakořenění.
    23. 11. 2020 18:58 Pavel Brychta
    Snad vyroste.. Jinak by mě to mrzelo teda. 

    mulčování "použitými" hoblinami

    20. 11. 2020 21:13 Zakladatel vlákna: Matouš Hodula
    Dobrý den, mám česnek na záhoně okupovaném svlačcem, zvažuji mulčování během zimních měsíců. Mám docela dost "odpadních" smrkových hoblin použitých jako podestýlka pro slepice. Ublížím rostlinám, pokud je budu během zimy "vyhazovat" na záhon česneku jako mulč? Předpokládám že ano, ale svádí mě to k vyzkoušení. Mám se myšlenky raději vzdát?
    21. 11. 2020 7:47 Jan Kozák
    Nevzdávejte se, klidně tuto podestýlku na záhon můžete dávat, Někteří pěstitelé dávají na záhon s česnekem i samotné kuřince. Ale svlačec tím ani trochu neomezíte. Ten se dokáže prodrat i asfaltem na chodníku. 

    Lukan, Vekan

    18. 11. 2020 9:04 Zakladatel vlákna: Ladislav Uher
    Dobrý den, pane Kozáku, měl bych dotaz ohledně " oddělování" stroužků u odrůdy Lukan a Vekan. Sadbu mám zatím uskladněnu, dochází však rozdělování v horní části. Předpokládám, že se nejedná o závažný problém, ale pro jistotu se na Vás obracím s  otázkou, zda bych měl raději co nejdříve zasadit, i když počasí není zatím optimální. Děkuji. 
    LukanVekan
    18. 11. 2020 16:50 Jan Kozák
    O závažný problém se nejedná, nejedná se totiž o vůbec žádný problém.

    Mokrá půda

    16. 11. 2020 20:12 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Mám dotaz ohledně zasazeného česneku v mokré půdě..jelikož jsem používal desku po které jsem šlapal...tak mi hlína přijde poměrně dost utužená...a proto se chci zeptat jestli to nebude problém zkrz to že se ke stroužkům nedostane vzduch..nebo popřípadě zda by mohl vzniknout jiný problém...nad stroužky cca 8 cm zeminy.
    Děkuji za odpověď
    17. 11. 2020 8:02 Jan Kozák
    Nedovedu si představit, co byste mohl udělat jiného, než s tím nedělat nic. Tím, že jste měl pod nohama prkno, zmírnil jste zhutnění. Bylo to jediné, co jste mohl pro zdar věci udělat.
    17. 11. 2020 8:47 Tomáš Přibyl
    Aha... takže by to zas až takový problém být neměl? Pokud vím tak se všude uvádí že hlína po zasazení se má utužit
    17. 11. 2020 17:48 Jan Kozák
    Myslím, že je utužená až dost.
    17. 11. 2020 19:37 Tomáš Přibyl
    A to je velký problém? 
    17. 11. 2020 20:23 Libor Hejduk
    Za mě můžu říct, že bych to vůbec neřešil. Já jako nadprůměrně rostlý jihočech používám taky prkno a česnek roste krásný.
    18. 11. 2020 6:51 Jan Kozák
    Velký problém to není, ale stejně nic dělat nemůžete.

    Sadba

    16. 11. 2020 11:38 Zakladatel vlákna: Petr Šánek
    Dobrý den pane Kozáku. Obracím se na Vás s prosbou:

    Chystám se pomalu na sadbu odrůdy “jambul” na obrázku vidíte, že některé struky jsou nažlutlé a takové plastické/gumové. Sázet takové? 

    Dále cca. jeden struk z hlavy je takový víc srostený se dvěma až třema dalšími struky. Oddělení se mi moc nedaří. Otázka je, jestli oddělovat nebo sázet jeden velký.

    A nakonec můžu mořit v jednom připraveném nálevu sulky více várek česneku? 

    Středové struky doporučujete sázet? Nebo raději sníst? ;)

    Mohu cererit dávat rovnou ke struku česneku v járku/řádku? (nechci zbytečně hnojit všechnu půdu aby pak rostl plevel)

    Děkuji mnohokrát! Petr
    UkázkaVadaStredove
    17. 11. 2020 7:58 Jan Kozák
    Plastické/gumové stroužky jsou napadené vlnovníkem česnekovým, po namoření Sulkou je můžete bez obav vysadit. Srostlé stroužky je lepší nechat v celku; vyrostou z nich dva tři česneky, které můžete na jaře "vyjednotit" a použít v kuchyni jako pór. Sulku opakovaně nepoužívejte, pro každou várku dělejte roztok nový. My sázíme všechny stroužky snad s výjimkou tak malých, že by je i šetrná hospodyňka v kuchyni vyhodila. Tzv, hnojení pod patu (do járku) je účinnější než celoplošné, také ho doporučuji.

    Moření česneku

    15. 11. 2020 18:27 Zakladatel vlákna: Daniel Macek
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli můžu mořit česnek, kterému už raší kořínky. Jestli  je nespálím. V tomto vlhkám počasí začaly rašit brzo. Děkuju za odpověď.
    15. 11. 2020 19:19 Jan Kozák
    Pokud nejsou makroskopické příznaky napadení vlnovníkem česnekovým, pak Sulku vynechejte a namočte jen do vody. Máte-li však obavy, že tam vlnovník je, pak namořte v Sulce dvě hodiny a hned sázejte. Sulka, která na stroužcích ulpěla, se ve vlhké půdě rozředí.

    Česnek choroba?

    14. 11. 2020 16:16 Zakladatel vlákna: Eduard Procházka
    Dobrý den prosím nevíte co to je? Mám čeněk pověšen pod pergolou minulý rok vpoho a tenhle rok se objevili černé tečky úplně na všech zavešených hlavách česneku. 
    ČesnekČesnek
    14. 11. 2020 16:48 Jan Kozák
    Je to saprofytická sazovitost česneku (Embellisia allii). Tato houba žije na odumřelých pletivech suknic, je to jen estetický problém. Letos se Vám to objevilo vinou dlouhotrvající vysoké vzdušné vlhkosti. Kdyby byl česnek v suchu, nic byste na něm nepozoroval.
    Ještě drobnost: česnek není živočich, tak nemůže mít hlavu; konzumní částí česneku je složená cibule.
    14. 11. 2020 18:58 Eduard Procházka
    Moc Vám děkuji za rychlou odpověď. Mohu tedy bez obav česnek konzumovat (i děti a těhotné)? Česnek tedy přesunu do suché místnosti a mám napadené slupky oloupat nebo nechat takto být, zda houba nezmizí? Dekuji
    14. 11. 2020 20:23 Jan Kozák
    Česnek můžete dávat i dětem i těhotným. Černé slupky pro svůj lepší pocit sloupněte.

    Doba výsadby

    11. 11. 2020 19:03 Zakladatel vlákna: josef zdvořák
    Je sice hezké doporučovat stále výsadbu odkládat na prosinec ale při vší úctě k Vašim zkušenostem mělo by se zohlednit i umístění oblasti výsadby.Včera jsem od Vás obdržel sadbu(velká spokojenost s rychlostí i kvalitou)ale už je zasázený a mohu říct hrozná práce vzhledem k zamokření.Ale na druhou stranu mūže být ještě mnohem hůře mám zkušenosti z minulého profesního života že jsme setí na podzim bez letadla nebyli schopni uskutečnit.Berte to jen jako názor nechci se přít o pravdu.Myslim a spíše doufám že to vyjde a česnek příští rok nějaký sklidíme.Mejte se moc hezky a hlavně hodně zdraví.
    11. 11. 2020 19:41 Jan Kozák
    Máte pravdu, že termín výsadby je třeba volit i podle lokality. Podíval jsem se do rubriky pěstování a tam uvádíme: Ozimé odrůdy by se měly sázet co nejpozději, tj. koncem listopadu nebo v prosinci v závislosti na počasí a na poloze pěstitelského pozemku. 
    12. 11. 2020 10:14 Libor Hejduk
    Poslední zima byla možná trochu extrém ohledně teplot, jak já říkám spíš nezima, ale můžu zmínit poslední zkušenost, kdy jsem sázel část česneku až někdy v lednu, už si nepamatuji, ale bylo to dost pozdě. Krom jarního Japo II šel takto opožděně do země i Havran, sic už mělce jen pod povrch, ale dorostl do krásných velkých cibulí, jak jsem u Havrana zvyklý, se skladovatelností zatím problém není.
    12. 11. 2020 21:00 josef zdvořák
    Asi ne trochu ale dost velký extrém je mi 66 a takhle bez sněhu to nepamatuji ale určitě  zkusím během prosince nebo ledna něco zasazet a když se urodí _celý život se člověk učí_diky za zkušenost

    Japo

    8. 11. 2020 22:42 Zakladatel vlákna: Miroslav Svoboda
    Dnes jsem zasazel Japo(350 ks). Pak jsem se docetl, ze je to jarni odruda. Je to zasadni problem? 
    Prosim o odpoved i pres to, ze nepisu s diakritikou. Na mobilu ji nemam. Dekuji. 
    9. 11. 2020 8:55 Jozef Sisak
    V popise odrody sa piše možnosť aj o  jesennej vysadbe takže vaše vysadenie NIE  je problem
    9. 11. 2020 17:04 Jan Kozák
    Naše odrůda Japo II je ozdravený vybraný klon z původní odrůdy Japo. kterou vyšlechtil pan Jaroslav Pour z Dobré Vody (u Hořic). Název Japo měl znamenat JArní - POdzimní. Znamená to tedy, že je tato odrůda určena k podzimní i jarní výsadbě. Ale stejně platí, že všechny jarní odrůdy můžete sázet na podzim. Ono je jim v půdě líp než ve skladu. My je rovněž sázíme na podzim.
    16. 11. 2020 14:07 Miroslav Svoboda
    Děkuji za odpoved. V brožuře bylo napsáno jarní a teprve na konci zmínka o podzimu, tak jsem to přehlídnul. Sázím Japo uz třeti rok, ale nikdy se mně ho nepodařilo sklidit v srpnu. Kolem 20. července už úplne leží na zemi. Máte někdo podobnou zkušenost?
    17. 11. 2020 7:28 Jan Kozák
    Ani při sázení ani při sklizni není kalendář tím správným rádcem. Musíme hledět na stav porostu. Už je to několik roků, kdy jsme Japo II sklízeli rovněž v červenci.
    10. 11. 2020 19:32 Petr Matoušek
    Pane Miroslave, seje se obilí. Česnek se sází.
    11. 11. 2020 8:29 Petr Matoušek
    Omlouvám se. Špatně jsem si to přečetl.

    Výsadba cesnaku po prvých mrazoch

    7. 11. 2020 14:51 Zakladatel vlákna: Juraj Dorošenko
    Dobrý deň, chcem sa opýtať, dokedy je možné sadiť cesnak na jeseň. Je na prekážku, keď v noci sú mierne mrazy: -1 až mínus 3 stupňov. Ďakujem pekne za odpoveď.
    7. 11. 2020 21:27 Jan Kozák
    Na podzim je možné sázet do 20. prosince (decembra), po tomto termínu je to už výsadba v zimě. Ale ani té se bát nemusíte. S ohledem na počasí, spíše ale na stav půdy, také ještě nepřipravujeme pole, natož abychom sázeli, a hned tak to ani nebude. Takové mírné mrazy ničemu nevadí.

    Cererit

    6. 11. 2020 14:31 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane ing.kozaku kolik doporučujete na hektar dat cereritu? Děkuji
    6. 11. 2020 19:17 Jan Kozák
    Nevím po jaké předplodině budete sázet a byla-li hnojena organickým hnojivem. Ale když dáte pět metráků, mohlo by to tak nějak odpovídat.
    7. 11. 2020 12:52 Štěpán
    To je docela dost myslel jsem 3metraky/hektar? Předplodina žádná
    7. 11. 2020 21:23 Jan Kozák
    Tak dejte třeba čtyři, abychom měli recht oba.
    6. 11. 2020 19:17 Jan Kozák
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    sadba strojem

    6. 11. 2020 12:09 Zakladatel vlákna: Vladimír Číž
    Dobrý den, pane inženýre, jaká sadba je vhodná na strojovou sadbu? Děkuji.
    6. 11. 2020 19:14 Jan Kozák
    Tato otázka je tak obecná, že by se na ni dalo odpovídat dvě hodiny. Některým strojům vadí příliš velké stroužky, často vadí výrazné rozdíly ve velikosti jednotlivých stroužků, takže je dobré trochu je kalibrovat.

    Kombinace Sulky a Rizocore

    5. 11. 2020 23:06 Zakladatel vlákna: Lenka Gáliková Pytelová
    Dobrý den, pane Kozáku,
    chtěla jsem se zeptat, jak postupovat v případě, že bych chtěla použít přípravek Rizocore. Česnek budu mořit těsně před výsadbou v Sulce a vždy dávám zbytek mořidla jako zálivku na záhon před výsadbou.. Kdy mohu tedy aplikovat Rizocore? Má tam být nějaký časový odstup mezi použitím zálivky se Sulkou a Rizocorem? Nerada bych aby se oslabil účinek Rizocore. Druhou dávku Rizocore plánuji dát na jaře. Předem Vám moc děkuji za Vas komentář. 
    6. 11. 2020 19:09 Jan Kozák
    Nemusíte mít obavy, účinek Rizocore Sulkou nesnížíte, takže žádný časový odstup nepotřebujete. Pokud sázíte do rýh (= brázdiček, = járků), lijte roztok Rizocore do nich. Také ho můžete aplikovat před konečným zpracováním půdy. Pokud ani jedno z toho není možné, pak zalijte nejdříve Rizocore a pak Sulku.
    6. 11. 2020 21:55 Lenka Gáliková Pytelová
    Děkuji mockrát za odpověď. Aplikuji Rizocore do rýh při výsadbě a pak dám Sulku. 

    Hnojení před výsadbou

    5. 11. 2020 10:26 Zakladatel vlákna: Monika Liebichová
    Dobrý den, je vhodné prohnojení záhonu před výsadbou uleželým (cca 4 roky) koňským hnojem? A je vhodné sázet česnek na záhon, kde se před tím pěstovali okurky a kedlubny (kvůli případným společným nemocem a škůdcům)? Dudu vysazovat vaši sadbu Vekan, Bjetin a Havel. děkuji předem za odpověď. 
    5. 11. 2020 13:11 Libor Hejduk
    Zmíním vlastní zkušenost, uleželý hnůj je skvělý, sám jezdím za ves pro kravský na velkou hromadu, kde si můžu vybírat. Krásně odleželý prolezlý žížalama a na něm roste vše jak divé. Nešetřím na něm a zavrtávám kultivátorem. Takhle jsem to dělal i pod česnek, když jsem rozšiřoval záhony a česnek rostl jak ve Fukušimě.
    5. 11. 2020 13:27 Monika Liebichová
     děkuji
    5. 11. 2020 15:58 Jan Kozák
    Už k tomu nemám co dodat.
    6. 11. 2020 9:24 Monika Liebichová
    Děkuji

    Vlnovnik

    4. 11. 2020 20:26 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Tak to mám asi stejný problém jako kolega,taky vlnovník ? Stroužky jsou na místech zjevně matné a měknou
    Pokud budu sázet až za týden můžu namořit nechat zaschnout a zasadit později? A pak mám ještě poslední dotaz...pokud mám doma více druhů česneku k sadbě který poškozený není ..je dobré ho taky namořit preventivně před výsadbou ? 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 23:04 Václav Kozák
    Jedná se též o vlnovníka. Letos se v některých oblastech objevuje o něco více, než předchozí roky (bez ohledu na odrůdu), zdaleka však ne v takové míře, jako v období 2013 - 2015. Neznamená to však, že by vymizel, proto stále doporučujeme preventivně sadbu mořit už v září.
    Rostliny si jsou schopny proti některým chorobám a škůdcům vytvářet obranné látky. To však jen v případě, že se s daným škůdcem setkají už během vegetace. Pokud jsou napadeny až po uskladnění, efektivně se bránit nedokážou. To však  neznamená, že škůdce nepřežívá i na materiálu zdánlivě nenapadeném. Naopak může být i zdrojem problému. Proto je vhodné sadbu mořit všechnu  a každoročně.
    V současné době už česnek není v dormanci (v klidovém stádiu), tudíž jakmile bude namořen, bude se snažit vyvíjet kořeny. Při moření v tomto období doporučujeme vysazovat do cca 24 hodin po namoření.
    Nemusíte však mít obavu ani materiál na fotografii vysadit. Po 2 hodinovém moření v sulce se zbavíte všech vývojových stádií tohoto roztoče a s výjimkou prostředního stroužku nebude mít toto stádium napadení viditelný vliv na konečný výnos.
    5. 11. 2020 9:03 Tomáš Přibyl
    Když dodržím předepsanou dobu moření 6 - 12 hod, můžu česneku uškodit? Potom mě ještě napadlo místnost kde napadeny česnek ležel tak aspoň to místo vystříkat savem.. a krabici v níž byl tak spálit..vzhledem k tomu že ho tam budu skladovat příští rok ..pokud vyroste
    5. 11. 2020 10:39 Václav Kozák
    Z experimentů je zřejmé, že moření delší než 2 hodiny má už negativní vliv na česnek samotný, na druhé straně právě 2 hodinové moření spolehlivě roztoče zlikviduje. Naopak při moření již roztočem napadeného materiálu je riziko počkození česneku při delším moření vyšší.
    Vystříkáním prostor, kde byl napadený česnek uskladněn savem, nic nezkazíte, sami se podobná opatření snažíme dodržovat i přesto, že podle literatury by neměl být vlnovník bez hostitele schopen rok ve skladu přežít. Ovšem ne vše, co je uvedeno v literatuře, platí i v praxi. Kdyby platilo vše, co se v odborné literatuře dočteme, vlnovník by neměl žádnou šanci na přežití.
    Největším problémem je však jeho šíření. Přestože se jedná o živočišného škůdce, jeho šíření lze přirovnat spíše ke sporám plísní. Rozšiřuje se vzduchem a to podle argentinských výzkumníků dokonce až tisíc kilometrů. Proto boj s vlnovníkem není úplně snadný a je dobré pro prevenci udělat maximum.

    Vlnovník

    4. 11. 2020 14:20 Zakladatel vlákna: Tomas Svoboda
    Dobrý den pane Kozáku, mám od Vás zakoupenou sadbu a mám pocit že se mi do něj dostat vlnovník. Chci se zeptat jestli je možné sadbu po namoření sulkou zasadit. Děkuji za odpověď 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 15:21 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Určitě po namoření v Sulce zasadit.
    4. 11. 2020 19:10 Jan Kozák
    Vlnovník tam skutečně je. Jak píše pan Mácha, na nic nečekat, namořit v Sulce a zasadit. Sulka má i ovicídní účinek, ničí i vajíčka.

    Co dělám špatně?

    4. 11. 2020 9:33 Zakladatel vlákna: JUDr. Hana Píchová
    Pokouším se už několik let vypěstovat česnek, jsme v nadmořské výšce 500 mnm. v Karlovarském kraji, kde bývá méně sluníčka. Vždycky to skončí stejně, česnek krásně vyrazí a když se blíží termín sklizně, tak zjistím, že pod stonky je miniaturní cibulka, která je shnilá. Pozemky střídám. Letos jsem vysadila váš česnek z krabičky s osmi druhy a dopadlo to stejně. Mořila jsem Sulkou K a vysazovala 12.11.2019.  Přesto to chci znovu zkusit, koupila jsem sadbu Lukan a mám Sulka K k moření, vlnovník ale zřejmě problém nebude. V čem je problém ?
    4. 11. 2020 10:10 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Nemáte fotografie toho poškozeného česneku?
    4. 11. 2020 13:29 JUDr. Hana Píchová
    Nemám, bylo to v červnu a červenci, prostě spodek jakoby zmizel nebo tam byla cibulka velikosti fazolky na povrchu mazlavá a zahědlá, v podstatě šla rozemnout mezi prsty. Překvapilo mě že nať vypadala zdravě a cibulka nikoli. Na fotografii z 13.3.2020 jsou vidět tři řádky česneku, normálně rostl.
    česnek
    4. 11. 2020 19:28 Jan Kozák
    Špatně neděláte nic, problém bude nejspíš v půdě. Miniaturní cibulka může znamenat i nedostatek živin. Doporučil bych před výsadbou pohnojit Cereritem v dávce 6 - 8 kg na ar a na jaře přihnojit dusíkem.  V polovině června se už zajímejte, jak to v zemi vypadá, jakmile zjistíte problém, všechno skliďte. Raději česnek podtrhnout než nechat shnít.
    4. 11. 2020 19:35 JUDr. Hana Píchová
    Děkuji za radu.

    Kořeny česneku

    3. 11. 2020 18:28 Zakladatel vlákna: Štěpán Koblic
    Dobrý den,
    obracím se na Vás s dotazem. Uskladněné stroužky česneku mi již začli pouštět kořínky. Rád bych se zeptal  jestli bude lepší česnek co nejdříve zasázet a nebo jestli můžu ještě týden počkat. Délka kořínků je cca 1 mm. 
    Předem děkuji za odpověď.
    Kořínky
    4. 11. 2020 7:10 Jan Kozák
    Raději moc nečekejte, za týden budou kořeny trojnásobné.
    4. 11. 2020 13:24 Josef Stieranka
    Čím je prosím toto způsobeno?  Vlhkostí nebo střídáním teplot při skladování? 

    Provzdušňování

    2. 11. 2020 11:52 Zakladatel vlákna: David Krayzel
    Dobrý den, pane Kozáku,

    chtěl bych se zeptat, když se po sadbě utuží zemina, zda-li je vhodné potom provzdušňovat a pokud ano, tak jak moc a jak často.

    Předem moc děkuji za odpověď
    2. 11. 2020 18:19 Jan Kozák
    Nevím, jestli jsem dostatečně pochopil otázku. Pokud bude utužená zem na podzim po výsadbě, pak nemusíte dělat nic. Něco jiného je to během vegetace. Nedostatek vzduchu v půdě má za následek světlání celé rostliny, ne jenom špiček listů. Pak je dobré prokypřit zem co možná nejhlouběji, ale ne do široka. například plečkováním bez radliček, pouze slupicemi. Většinou to stačí jedenkrát.

    Semena česneku

    2. 11. 2020 11:24 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Jen v rámci sdílené vášně pro česnek, podařilo se mi nakonec jej přimět k vytvoření několika semen.
    Semena
    2. 11. 2020 12:34 Jozef Sisak
    Blahoželám
    2. 11. 2020 18:26 Vaclav Kavka
    Děkuji. Tři roky mi to trvalo.
    3. 11. 2020 9:44 Jozef Sisak
    Toto je asi prvy krok k dosiahnutiu na zlatu cesnakovu olympijku medailu
    2. 11. 2020 19:55 Václav Kozák
    To je skvělý výsledek experimentu, pane Kavko. Moc rádi bychom to i 
    viděli, až pomine shon kolem vyřizování objednávek a sázení česneku.
    2. 11. 2020 20:11 Vaclav Kavka
    Rád se pochlubím, jak to jen půjde.
    3. 11. 2020 14:23 Libor Hejduk
    Tak to je pořádný úspěch, můžu být zvědavý a zeptat se, jak se to povedlo? A jaký byl výchozí materiál? Pač z toho mála, co o česneku vím, tak standardně semena netvoří.
    3. 11. 2020 16:54 Vaclav Kavka
    Zkoušel jsem mnoho a mnoho odrůd, z dostupných se mi nejlslibnější jeví Havran, Slavin, Ivan. Ve druhém sledu, hodné zkoušení, Jovan, Karel IV., Mirka. Popravdě už neurčím, který přesně to byl, ikdyž podezření mám.

    Na internetu toho lze k tématu najít poměrně hodně pod heslem "True Garlic Seeds", sám jsem k tomu něco připsal na jednom českém zahrádkářském diskusním serveru. Na researchgate je mnoho článků, které se tomu z různých stran věnují (v lepším podnebí to jde mnohem snáz), hlavní autoři, kteří o tom psali jsou asi: P. Simon, T. Etoh, Maria Jenderek, Rina Kamentsky,
    Krystyna Winiarczyk.

    Odrůdy, které jsou nejslibnější ke zkoušení z velké části kopírují fylogenetickou klasifikaci česneku (PS, MPS, ...)
    Tohle by bylo téma na dlouhou diskusi a asi bych to tu neměl příliš zaplevelovat.

    Kdyby to zkusilo víc lidí, určitě by se to některým brzy podařilo. Zároveň by bylo takto možné vyzkoušet různé krajové odrůdy. Věřím, že při počtu našich krajových odrůd by se podařilo najít některé, které by překvapily.

    Ten postup je v zásadě jednoduchý, u květního stvolu je potřeba odstranit pacibulky a udržet jej co nejdéle naživu, ať už na rostlině nebo uříznutý ve vodě. Jednoduše napsáno, ale spousta komplikací kolem.
    3. 11. 2020 21:52 Libor Hejduk
    Díky za inspiraci, zběžně jsem už něco hledal, ale bude to chtít víc času. Rád pokusničím, takže asi obětuju pár česneků na pokusy. Uvidím, sic příští sezonu chci zahradu minimalizovat a věnovat se jiným činnostem, ale česnek je srdcová záležitost.

    Jaký koupit česnek

    1. 11. 2020 22:37 Zakladatel vlákna: Libor Mašek
    Dobrý den, chci zasadit česnek a nemám s tím žádné zkušenosti. Chtěl bych ho sázet tedka na podzim, chtěl bych se zeptat jakou odrudu byste mi doporučil, popřípadě jestli na zimu prikryt netkanou textilií. Děkuji moc za odpověď 
    2. 11. 2020 18:14 Jan Kozák
    Určitě bych doporučoval Lukan. Ten je spolehlivý za všech okolností.
    Česnek nepotřebuje zakrývat kvůli mrazu, ale bílá netkaná textilie spolehlivě ochrání česnek před houbomilkou česnekovou. Zakrýt můžete hned po výsadbě nebo až začne jaro ťukat na dveře.

    Moření

    1. 11. 2020 16:22 Zakladatel vlákna: Ivana Vyskočilová
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda nevadí, že jsem česnek rozdělila na jednotlivé  stroužky s tím, že ho ještě nyní namořím, ale nyní na poslední chvíli jsem si  přečetla Vaše upozornění zde na stránkách, abych už nyní nemořila a nechala to až před zasázením. Chtěla jsem původně postupovat dle instrukcí, které mně se sadbou přišly (namořit - nechat zaschnout- uskladnit v suchém , větratelném místě - počkat na vhodné počasí - namočit stroužky na 2h do studené vody - osušit - hned sázet) 
    Jen podotýkám, že sadbu mám od Vás , odrůdu jsem vybrala "Anton". Sadba mi byla předána v bleskové rychlosti a česnek vypadá moc hezky. Záhon mám již připravený, zahradničení se učím a moc mne baví.  
    Nyní tedy dám asi stroužky česneku na chladnou chodbu a budu čekat na to počasí, pak namořím a hned ještě mokrý od Sulky zasadím ? 
    Děkuji moc za odpověď. 
    Iva Vyskočilová
    1. 11. 2020 20:07 Jan Kozák
    Máte pravdu, v příbalovém letáku to není úplně jasně napsáno. Sice je v závorce: ideálně začátkem září, to však nevylučuje pozdější termín. Musíme to trochu upravit. aby nedocházelo k omylu.
    Ale nic se neděje. Stroužky uskladněte v suchu a na průvanu.
    2. 11. 2020 11:32 Ivana Vyskočilová
    Děkuji  Vám moc za odpověď, ještě bych se chtěla zeptat ohledně té Sulky před výsadbou. Sázet mokré od Sulky, nebo nechat stroužky zaschnout a poté zasadit ? Nebo na tom nezáleží, když budu mořit až před výsadbou ? 
    2. 11. 2020 18:06 Jan Kozák
    Je to jedno, ale lépe se pracuje s oschlými stroužky. Po namoření by měly být pokud možno do dvaceti čtyř hodin v zemi.

    Vlnovník česnekový v prostoru

    31. 10. 2020 15:15 Zakladatel vlákna: Jiří Vaněk
    Dobrý den. Stalo se, že dle příznaků zde popisovaných, mám celou úrodu (pro vlastní potřebu) cca 120 palic napadených. Chystám se koupit sadbu Havran, na sadbu i na spotřebu během zimy.
    Starou úrodu spálím. Co ale s prostorem, kde byla uskladněna? Přetrvává tam ten roztoč? Je potřeba to nějak desinfikovat? Případně čím.

    Děkuji za odpověď.
    31. 10. 2020 18:52 Jan Kozák
    Může prostor vystříkat Savem nebo vysířit, případně tam česnek dva roky neskladovat.
    31. 10. 2020 18:59 Jozef Sisak
    Ako alternativa aj : Germicídne Lapma VT-3238 38W s dvojitou ochranou pomocou UV a ozónu je spolahlivým ničiteľom vírusov, baktérií a plesní
    31. 10. 2020 20:30 Jiří Vaněk
    Děkuji. Moc jsem tomu nevěřil, v podstatě jsem se ptal jenom pro jistotu. A ono jo.
    Když teda asi použiji sýrné knoty z prodejny vinařství, nic nepokazím.

    A ještě prosím podotázka. Nemám možnost změnit záhon. Zahrádka malá a záhon na cibuli a česnek pouze jeden. Může to mít nějaký vliv? Je ten vlnovník i v půdě? Opět případná pomoc...
    Děkuji.
    1. 11. 2020 19:59 Jan Kozák
    Sice ne moc, ale nějaký vlnovník v půdě bude. Každopádně namořte v Sulce a ještě bych doporučil zapravit před výsadbou dusíkaté vápno. Jeho dezinfekční účinek už bude  hodně snížen, ale nějakou službu udělá.

    Vysadba

    31. 10. 2020 8:52 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý den
    My jsme nad rozměry počasí vyzráli a sázeli jsme 23.10. A už nám to příroda krásně zaleva. Sadba od p. Kozaka super ????
    31. 10. 2020 16:41 Novák Ladislav
    Také jsem na nic nečekal a od včerejška je v zemi.

    Cererit

    30. 10. 2020 18:41 Zakladatel vlákna: Filip Kopřiva
    Dobrý den, ještě jeden dotaz prosím je lepší aplikovat cererit univerzální nebo specializovaný na česnek a cibuli?

    Děkuji za info
    30. 10. 2020 19:19 Jan Kozák
    Je to jedno, řídil bych se dostupností a cenou.
    Ještě drobnost: nedávno jsem tu psal o šetření otazníky; pokud jich použijete za jednou větou víc než jeden, působí to arogantně a já uvažuji, mám-li se takovým dotazem zabývat.
    30. 10. 2020 19:33 Filip Kopřiva
    Opraveno
    31. 10. 2020 16:39 Novák Ladislav
    Cererit pro cibul a česnek má jiné složení než universální cererit.
    31. 10. 2020 19:03 Jan Kozák
    To máte pravdu, navíc od každého výrobce je jiné složení. Pokud bych hnojil bez půdního rozboru, řídil bych se cenou a dostupností.
    31. 10. 2020 21:22 Zdeněk Mácha
    Dobrý večer. Já používám jedině ceretit určený na cibuli a česnek s lignohumátem a guanem.
    1. 11. 2020 8:57 Novák Ladislav
    Bez půdního rozboru je ve skutečnosti použití  jakéhokoliv hnojiva výstřel do neznáma.

    výsadba česneku

    30. 10. 2020 14:33 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Pane ing. stále u nás prší,termín výsadby se blíží, půda do té doby určitě nevyschne,odborníci  stále předvídají deštíky, tak budeme nuceni sázet do mokré země. Sázím několik desetiletí,ale tolik vody v tuto dobu nepamatuji. Bude to snad mít nějaký negativní vliv na česnek, když bude sázen do mokra,či snad do bláta? Případně nám pak nezamrzne a sadba bude v mokru (delší dobu)? Dík za Váš názor.
    30. 10. 2020 14:49 Jan Kozák
    Nám tu prší také pořád a podobně jako Vy už s té vody radost nemáme. Nedá se ani připravovat pole. Musíme počkat měsíc nebo dva, uvidíme. Samotná mokrýá zem nevadí, ale pokud na záhonu stojí voda. to už je špatně.  V zahrádce je možná výsadba do hrůbků.
    30. 10. 2020 15:38 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Ono té vody je letos až moc. Já mám sice zoráno,ale taky se do toho nyní nedostanu. Musíme doufat, nic jiného nám nezbývá,
    30. 10. 2020 17:11 Beda Svoboda
    Voda na záhonech mi naštěstí nestojí. Dík za odpověď.
    4. 11. 2020 10:13 Roman Jurek
    I mokrá půda se dá dobře připravit, ale chce to sílu, rycími vidlemi jsem ji nakypřil,  pohnojil vším možným - mixem kompostu s dřevěným uhlím a vyzrálým hnojem (terra preta), pak síranem draselným, kostní moučkou, guánem, dokonce prolil roztokem vápnitého dolomitu + sulky, posypal zeleným hnojením (nalákám žížaly ať ryjou za mě) a celý tohle jsem zapravoval navícekrát obyčejnými vidlemi, půda osychala před očima, teď už pršet nemá, tak by to mohlo pomoci. 
    4. 11. 2020 13:02 Jan Kozák ml.
    Zde v diskusi se setkávají zahrádkáři, kteří sázejí třeba čtvrt kilogramu sadby, s pěstiteli, kteří vysazují desettisíckrát větší množství. Tím se hodně liší nejen použitelné postupy, ale i problémy, na které při práci narážejí.

    Sulka, rizocore a cererit

    29. 10. 2020 14:04 Zakladatel vlákna: Filip Kopřiva
    Dobrý den, jen prosím o potvrzení jestli je to správný postup. Česnek namořím před sázením na cca 2h (1kg česneku v poměru 40ml sulky/litr vody). Do připravených řádku aplikuju konví/postřikem přípravek rizocore 1g. A nakonec do řádků rozhodím cererit.

    Děkuji za zpětnou vazbu
    29. 10. 2020 15:13 Jan Kozák
    A ještě vysadit, zahrnout a ušlapat.
    29. 10. 2020 15:18 Filip Kopřiva
    Jasné, děkuji :)

    Napadení sadby

    28. 10. 2020 22:01 Zakladatel vlákna: Pavel Rouha
    Dobrý den, chci se zeptat, co se stalo s česnekem na fotce, který je z koupené sadby. Nevím a proto pokračuji dotazem, zda vyřadit nebo možno sázet. Poslední dotaz. Sadbu jsem mořil až 20. října. Vašeho příspěvku že už nemořit po 15.10. jsem si všiml až teď. To už nevrátím. Ale jak mohu riziko klíčení maximálně snížit? Děkuji, Pavel Rouha
    Napadená sadbaNapadená sadba
    29. 10. 2020 9:06 Jan Kozák
    Po jisté letošní zkušenosti jsem opatrný při doporučení problematického česneku k sadbě podle fotografie. Jistý pěstitel poslal fotku s víceméně nevinným mechanickým poškozením, což jsem neviděl jako problém. On si pak namořil šest metráků, ale nedalo mu to a poslal mi ještě vzorek asi deseti cibulí k posouzení. Mimo nějakého mechanického poškození měl tam i háďátko zhoubné. 
    Proto i  v tomto případě raději alibisticky doporučuji nesázet, pokud nevidím konkrétní materiál fyzicky. Nepíšete, o jakou odrůdu se jedná ani zdroj nákupu. Jedná-li se o naši originální sadbu, pak sázet můžete. Veškerý sadbový materiál je pravidelně kontrolován.
    29. 10. 2020 9:23 Pavel Rouha
    Hezký den,
    Děkuji za odpověď. Ještě poprosím o doporučení ke snížení rizik klíčení a co popřípadě s česnekem, který klíčit přesto začne.
    Děkuji a přeji hezký den.
    Pavel Rouha
    29. 10. 2020 15:12 Jan Kozák
    Rašení kořenů se nesnažte zastavit, udělal byste víc škody než užitku. Pokud už kořeny raší, nedá se nic dělat a je potřeba vysadit.

    Doporučení

    28. 10. 2020 17:41 Zakladatel vlákna: Jana Odstrčilíková
    Dobrý den, prosím o doporučení na dobrou odrůdu česneku. Bohužel česnek, který jsme roky sadili letošní rozmary nesnesl a většina ho vyhnila přímo na poli. Takže na letošní výsadbu ho máme málo a odrůdu bohužel nevím, protože to byla sadba ještě od babičky, která již nežije. Prosím o doporučení sadby, kterou můžu vysadit na podzim a sklízet v červenci, která je výnosná, má pěkné větší stroužky a vydrží při uskladnění nejdéle. Děkuji a přeji hezký den
    28. 10. 2020 18:28 Jan Kozák
    Ze současné nabídky volte odrůdu Lukan. Ta se nejvíce blíží Vašim požadavkům. Případně si přiberte velkou krabičku, abyste v příštím roce věděla, která odrůda by Vám nejlíp vyhovovala.
    Pokud Vám letos v česneku stála voda, je za neúspěchem pěstování, právě tato skutečnost. Pokud však tam voda nestála, bude problém zdravotní a v tom případě bych doporučoval vlastní sadbu nesázet, případně ji vysadit odděleně od nové sadby.
    < Novější1314151617Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne