Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pěstování česneku Zpět na diskusi

    Kdy sklízet??

    24. 6. 2020 13:22 Zakladatel vlákna: Petra Novotná
    Dobrý den, prosím o radu, kdy sklidit?? Česnek pěstuji poprvé ...
    První foto je Bjetin a druhý ten menší je Vekan.
    BjetinVekan
    24. 6. 2020 19:53 Jan Kozák
    Už na to můžete jít, za týden bude pozdě.

    Sklizeň

    24. 6. 2020 13:02 Zakladatel vlákna: Pavel Brychta
    Zdravím Vás, chtěl bych se zeptat jak dlouho ještě do sklizně? Děkuji. Je to česnek unikát 
    Unikát
    24. 6. 2020 19:50 Jan Kozák
    Viděl bych to asi tak na týden.
    24. 6. 2020 19:59 Pavel Brychta
    Ok, pestuji letos poprvé. Díky za info, snad nebude moc malý :) 

    Sklizeň

    23. 6. 2020 22:40 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Já už začal  sklízet odrůdu  Vekan,už  si začal lehat,sem tam už praská,sice na kořenech je trs země  musí se dost čistit,

    Vzorek

    23. 6. 2020 20:59 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, posílám vytažený vzorek. Mám nejmíň týden počkat? Děkuji za rady.
    Dukát
    24. 6. 2020 16:49 Antonin Strupl
    Dobrý den,
    ještě bych počkal,má ještě pěkně zelené listy.
    24. 6. 2020 19:49 Jan Kozák
    Týden nejmíň, spíše dva.

    Vzorky

    23. 6. 2020 19:48 Zakladatel vlákna: Antonin Strupl
    Vytažené vzorky.
    Havel,Slavin II,Bjetin

    Sklizeň

    23. 6. 2020 18:09 Zakladatel vlákna: Tomáš Doležel
    Dobrý den,

    chtěl bych se prosím Vás zeptat, jestli už sklidit odrůdu Bjetin s projevem virózy (prostřední řádek), pacibulka je ještě skloněná. Zleva doprava odrůdy: Anton, Jovan, Bjetin, Vekan, Slavin.
    Děkuji.
    Anton, Jovan, Bjetin, Vekan, Slavin
    23. 6. 2020 19:42 Jan Kozák
    Ještě to na sklizeň nevypadá, počkejte, až se začne pokládat Anton a pak je skliďte oba.

    Úroda

    22. 6. 2020 18:53 Zakladatel vlákna: Karel Jílek
    Dobrý večer dal jsem na vás a česnek šel ven myslím že sem sklidil 95 procent úrody. Takto pěknou úrodu jsem už dlouho neměl na příští rok zakoupím zase u vás, ale vezmu si více odrůd. Děkuji Karel
    ÚrodaÚrodaÚroda
    22. 6. 2020 19:37 Pavel Brychta
    Hodně pěkný :) Jaká odrůda? 
    22. 6. 2020 21:29 Karel Jílek
    Lukan
    24. 6. 2020 10:35 Petr Matoušek
    Ty natě jsou krásně zelené a nežloutnou. Já bych ho tam nechal ještě alespoň dva týdny. Ale jinak je krásný.

    Sklizeň

    22. 6. 2020 18:47 Zakladatel vlákna: Antonin Strupl
    Dobry večer pane Kozáku,
    chtěl bych se zeptat na Váš názor.Jestli mám česnek už sklidit,nebo nechat v püdě.1.Havel,2.Slavin II,3.Bjetin.Pořadí fotek.Předem děkuji za radu.
    HavelSlavin IIBjetin
    23. 6. 2020 19:40 Jan Kozák
    První půjde Bjetin, snad za týden. Ostatní dva nejdříve za další týden.
    23. 6. 2020 19:42 Antonin Strupl
    Fotky z leva do prava.Anton,Slavin II,Bjetin.
    Dékuji za odrověď.
    Anton,Slavin II,Bjetin

    Zvláštní odrůda česneku

    22. 6. 2020 16:37 Zakladatel vlákna: Petr Zeman
    Dobrý den, měl bych dotaz do diskuze. Předem uvedu, že jsem hobby zahrádkář a navíc začátečník. Zasadil jsem na podzim výsadbu z Hornbachu, bohužel si nepamatuju odrůdu. Česnek nemá výhonky, ale malé česnečky kousek nad zemí. Více v přiložených fotkách. Setkali jste se s tím někdy někdo? Děkuji za případné odpovědi.
    foto1foto2foto3foto4
    22. 6. 2020 19:35 Jozef Sisak
    Je to fyziologicka poruch nepaličiaku , keď stredove stučiky vytlači hore a vytvori čo už skôr nazval jeden s prispievateľov "CECKY" minulý rok a Ing. Kozak doporučil ich použiť ako sadbu, čo môžem odporučiť  mam vyskušane.
    22. 6. 2020 20:02 Petr Zeman
    Děkuji moc za odpověď. CECKY teda jíst nebudu. Nevíte náhodou čím ta porucha vzniká? Mám to zatím zhruba na 1/10 rostlin.
    EDITOVÁNO: tak už nic, prohnal jsem to googlem a našel všechny potřebné informace. Ještě jednou děkuji za odpověď, která mě navedla.
    22. 6. 2020 21:43 Vaclav Kavka
    Aby česnek vytvořil květní stvol, měl by v zimě projít jarovizací/vernalizací. To platí pro paličáky. Na nepaličáky to z definice "nepaličatosti" nefunguje. A pak jsou tedy případy, kdy je ten jarovizační impuls tak silný, že to zkusí i nějaký slabší kus nepaličáku. A takhle to dopadá.
    Pokud to chcete omezit, sázejte je co nejhlouběji, ať nejsou tolik v kontaktu s mrazy na povrchu. Ale když bude dost zima, udělají to stejně.
    22. 6. 2020 21:47 Karel Jílek
    Já měl lukan 15 cm v zemi a stejně mi to udělal a to nebyla žádná zima, jak je to možné?
    23. 6. 2020 5:31 Vaclav Kavka
    Je to živý organismus, dělá si do určité míry, co chce. Věda o rostlinách soudí, že meristém česneku potřebuje asi 40 dní expozice pod cca 5°C, aby došlo k vernalizaci. Taky se soudí, že se každý klon česneku chová jinak. A taky, že i jiné formy stresu můžou přispět k  vernalizačnímu impulsu (a třeba donutit nepaličák, aby to zkusil). Příčinné vysvětlení asi nikdo dát neumí. Vysvětlení bez hledání příčiny říká, že v oblastech s klimatem jako ve středomoří / kalifornii, tohle nepaličáky nedělají. Některé z nich to začnou dělat, když si je lidi odvezou do chladnějšího klimatu. Váš Lukan tedy možná pochází z teplejších podmínek, ač se tam možná 1000 let nepodíval.
    23. 6. 2020 6:03 Jozef Sisak
    ĎAKUJEM  za tieto informacie na zaklade nich - uvaha : ak umele - v chladničke vystavim nepaličiak pôsobeniu chladu tak by ma vytvoriť " cecky " ale hlavne uplne inu hlavičku  bez vnutornych stučikov --odpadu ?
    23. 6. 2020 6:48 Vaclav Kavka
    U nás pěstované nepaličáky jsou asi dobře aklimatizované a za běžných podmínek vybíhají omezeně.

    Před časem jsem zkusil dát několik odrůd nepaličáku těsně pod povrch země. Přes zimu bylo minimum asi -15, teploty kolísaly. Výsledek byl očekávaný - záleželo na odrůdě. Tuším, že Anton zareagoval,  Benátčan myslím ne (ale mohlo to být i naopak)

    V lednici většině lidí teploty neklesají pod nulu, tak nevím, jestli by to stačilo. Ale vernalizaci v lednici používají třeba pěstitelé v teplých oblastech ( na paličák)
    23. 6. 2020 19:23 Jan Kozák
    No, úplně s panem Kavkou nesouhlasím, ale na tom asi nesejde. Anton zareaguje, Benátčan nikdy, toho k tomu nepřesvědčíte. Protože úzkolisté nepaličáky se chovají jinak než širokolisté.
    23. 6. 2020 22:36 Jan Kozák ml.
    Právě jste, pane Sisaku, vyčerpal množství slova cecky, které tato diskuse potřebovala na dalších sto let. Už to prosím nedělejte. Končím debatu na toto téma.

    Kdy sklízet

    22. 6. 2020 16:14 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane Ing Kozáku posílám foto a ptám se prosím kdy by jste sklízel?
    DukátDukát
    23. 6. 2020 19:16 Jan Kozák
    Takto podle fotek se to těžko stanovuje, ale minimálně týden to ještě chce. Ale drobná připomínka: hlávkujete pozdě a navíc odstraňujete kus stonku. Příště odstraňujte pouze květenství a stonek ponechte - působí jako list.

    kdy sklízet

    22. 6. 2020 12:22 Zakladatel vlákna: Petra Tajovský Pospěchová
    Dobrý den,

    vysadili jsme v listopadu experimentálně osm odrůd (taková ta Kozákovská "ochutnávková" krabička).

    Pacibulky ještě nikde, ale rostliny už jsou pěkní macci, některé maj tendenci žloutnout a poléhavaj jim listy. Nevím, jak moc mohly vývoj ovlivnit ty setrvalé deště..a předtím zas hodně teplý duben a začátek května.

    Takže otázka zní: kdy s ním ven?
    Žijeme na Vysočině, asi 500 m.n.m.

    zdraví
    Petra T.Pospěchová
    27. 6. 2020 22:23 Jan Kozák ml.
    Pokud máte odrůdy označené, můžete se podívat na jejich popisy na stránce Odrůdy a od nejranějších je začít sklízet. Případně začněte od té, která se vám jeví jako nejzralejší. Pokud se vám bude další odrůda bude zdát v porovnání s tou předchozí má příliš dužnaté slupky, dejte si na týden přestávku.
    U malého objemu toho moc zkazit nejde. Když česnek sklidíte později, cibule popraskají, což vadí hlavně v případě, že se jedná o materiál na prodej. Pak nevzhledné cibule nutí prodejce výrazně snížit cenu. Předčasná sklizeň zvyšuje nároky na sušení, což v malém je snadno řešitelné. Když tu někdo sklízí 10 tun, správné načasování je pro něj významnější.

    Pěstování z pacibulek

    22. 6. 2020 9:30 Zakladatel vlákna: Aleš Musil
    Dobrý den, je možné vypěstovat z pacibulek velké celistvé cibule?
    Děkuji za odpověď
    A.Musil
    22. 6. 2020 19:41 Jozef Sisak
    Veľké  celistvé cibule  vytvaraju   ozimne   paličiaky  pri  jarne  vysadbe ale nie všetky vysadené strúčiky

    Odrůda česneku

    22. 6. 2020 7:17 Zakladatel vlákna: Josef Vejlupek
    Zdravím, prosím ,která odrůda česneku vytváří velké pacibulky v malém množství. Díky za odpověď
    22. 6. 2020 19:43 Jozef Sisak
    Z mojich to robí Rumunia Red
    23. 6. 2020 7:29 Vaclav Kavka
    Zaprvé česneky typu rocambole. Z odrůd p. Kozáka Blanin, Mirka (nejspíš i Stanik?). Ty "nejrocambolovitější" česneky mají většinou široké listy, palmovitě převislé.

    Zadruhé jakýkoliv jiný paličák. V období před prasknutím plachetky (po narovnání stvolu) mu zkuste většinu pacibulek probrat, během cca týdne ty zbylé narostou.

    Hniloba česneku

    21. 6. 2020 20:59 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den
    Prosil bych o radu zda se opravdu jedná o bílou sklerociovou hnilobu. Tyto odrůdy česneku pěstuji již hodně let a stále byly zdravé. Na tomto pozemku byl česnek naposledy před 5 lety, též stoprocentně zdravý. Nemocné rostliny jsem před třemi dny vytrhal a zatím se nové nemocné neobjevily.
    Na posledních čtyřech fotkách je česnek Benátčan loni koupený od Vás, sázený na jiném pozemku, kde česnek už nebyl asi 20 let. Z tohoto důvodu mám pochybnost že by to byla bílá sklerociová hniloba. Česnek pěstuji již 40 let a něco takového jsem v životě neměl. 
    Ještě bych měl jednu prosbu, tyto napadené odrůdy česneku chci obnovit z pacibulek. Je to dobrý záměr? Budou zdravé? 
    Moc děkuji za odpověď a Váš čas 
    S pozdravem Polách
    Staré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyStaré odrůdyBenátčanBenátčanBenátčanBenátčan
    23. 6. 2020 19:12 Jan Kozák
    Bílá sklerociová hniloba to je. Proč se objevila na jiném pozemku můžeme se jenom dohadovat. Mohla se tam např. přenést na obuvi nebo nářadí, mohla se tam dostat při povodni (pokud tam nějaká byla).
    24. 6. 2020 11:03 Jiří Polách
    Děkuji Vám za odpověd´ i když jste mne moc nepotěšil. Pravda je vždy krásná i když je hořká. S pozdravem Polách
    24. 6. 2020 19:46 Jan Kozák
    Ještě jsem neodpověděl na poslední otázku. Pacibulky napadené nejsou, dají se použít.

    Sklidit nebo počkat?

    21. 6. 2020 19:43 Zakladatel vlákna: Ondřej Zumr
    Dobrý den, po uplynulých deštivých týdnech se nám na cesneku objevila pravděpodobně sazovitost. Jde o odrůdy Vekan, Jovan, Havel a Slavín 2. Sázeno koncem prosince, půda je těžší zamokřená. 226m.n.m. Královéhradecko. Od výsadby přihnojeno pouze ledkem. Otázka je, zda počkat až se napřímí květenství, nebo preventivně vytahat již nyní aby houba nenapadla i cibule? Děkuji předem za radu.
    CesnekCesnekCesnekCesnek
    22. 6. 2020 7:14 Jan Kozák
    Sazovitost nenapadá živá pletiva, kvůli ní není třeba uspíšit sklizeň. Psali jsme tady o tom předevčírem.

    Kdy sklidit Bjetin

    21. 6. 2020 16:13 Zakladatel vlákna: Bohumil Židoň
    Mám dotaz mám už sklidit česnek odrůdy Bjetin. Děkuji za info. 
    Česnek
    21. 6. 2020 16:20 Antonin Strupl
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    21. 6. 2020 19:40 Jan Kozák
    Čekání na vzpřímení stvolu může být někdy ošidné. Skoro bych řekl, že už měl být venku. Tož s chutí do toho.
    Jednu reakci na Váš dotaz jsem smazal. Vadí mi, když se nepoužívá diakritika (háčky a čárky nad písmeny). Špatně se to čte a diskusi to znehodnocuje.
    21. 6. 2020 20:44 Štěpán
    Pane Ing Kozáku proč myslíte že už sklízet? Mám podobný česnek?
    22. 6. 2020 7:11 Jan Kozák
    Už tam není skoro nic zelené.

    Hniloba?

    21. 6. 2020 14:14 Zakladatel vlákna: Karel Jílek
    Dobrý den chtěl bych se zeptat zda se jedná o hnilobu česneku nebo zda se ještě dá úroda zachránit. Jedná se o odrůdu lukan zakoupenou samozřejmě u vás. Předem děkuji za odpověd, s pozdravem Karel Jílek
    ČesnekČesnekČesnekČesnekČesnek
    21. 6. 2020 19:37 Jan Kozák
    Problém z fotek nepoznám. Penicillium je tam až druhotně na odumřelých pletivech. Během týdne všechno skliďte.
    21. 6. 2020 20:47 Štěpán
    Tady taky nechápu proč sklízet, vidíte velký problém s vodou?
    22. 6. 2020 4:53 Karel Jílek
    Děkuji za pomoc

    Dukat/Therador

    21. 6. 2020 12:04 Zakladatel vlákna: Ladislav Uher
    Dobrý den, pane Kozaku, prosím o radu. Dnes jsem zkusmo vyndal několik cibuli česneku, některé vypadají již dozrale, ale je to tak 50/50. S ohledem na počasí si nejsem jistý, zda bych to neměl vytahat vše anebo nechat a provést postřik mocovinou. Je 5% roztok v pořádku. Děkuji 
    CesnekDukatTherador
    21. 6. 2020 12:11 Ladislav Uher
    .... zapomněl jsem dodat, lokalita melnicko, 180 m n/m. Děkuji 
    21. 6. 2020 19:30 Jan Kozák
    Močovinu už nedávejte, bylo by to zbytečné. Nepaličák už končí, paličák by tam měl ještě pár dní pobýt. 
    22. 6. 2020 10:00 Ladislav Uher
    Dobrý den, děkuji za Vaši odpověď 

    Čerň česneku?

    20. 6. 2020 15:01 Zakladatel vlákna: Alena Srovnalova
    Dobrý den, v těchto mokrých dnech se mi objevily černé tečky na odumřelých částech listů a u krčku rostlin. Jsou rostliny něčím ohrožené a můžu jim nějak pomoci? Mám to na všech odrudach: Havel, Anton, Vekan, Slavin i Dukat (ten není od vás). Předem moc děkuji za radu. 
    KrčekList
    20. 6. 2020 19:38 Jan Kozák
    Ano, je to čerň, správně sazovitost česneku (Embellisia allii, syn. Helminthosporium allii). Tato houba není parazitická, žije na odumřelých pletivech. Pokud se po sklizni česnek rychle usuší, houba zůstane na horní suknici a při čištění se odstraní. Je-li však sušení pomalé, proroste až na stroužek. Proto je ve vlhkém počasí lepší odstranit odumřelou suknici hned při sklizni a je pokoj.

    Choroba? Ale jaká?

    20. 6. 2020 13:32 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vanduch
    Dobrý den. Už jsem se zařekl,že budu sadit jen jeden druh česneku, ale vždycky to poruším. Tak tomu bylo i vloni. Česnek ,,Havran,, už byl vyprodaný, ale měl jsem štěstí, koupil jsem jej u nás v kamenném obchodě. Co se s ním ale stalo, je pro mně záhada. Nový pozemek, sázení proběhlo na Martina, Sulku jsem nepoužíval,pouze vlažnou vodu, Celerit při sázení a pak 4x postřik na list močovinou. Výsledek viz. foto. Ostatní česneky zatím v pořádku. Zatím. Poradí někdo, kde se stala chyba?  Pozemek 622 m n.m.          Zdeněk z Valašska.
    velikost,jako větší pacibulkaPodle listů už by měl jít venvpravo je rusák s Dukátem,vlevo je Karel IVA pohled z druhé strany
    20. 6. 2020 14:48 Jan Kozák
    Nedokážu posoudit, kde je chyba, když rostlina na prvních dvou fotkách nejeví zdravotní problém.

    Mokro, déšť

    19. 6. 2020 12:06 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den , u nás prší a je už vody přespříliš, česnek stojí skoro v bahně. Čekám, kdy přestane pršet. Bojím se o něj. Vydrží česnek takové podmáčení? Uvažuji udělat nad záhonkem stříšku z igelitu. Vypadá to, že bude pršet ještě celý týden. Děkuji za jakoukoliv radu a zkušenosti.
    20. 6. 2020 9:52 Jan Kozák
    Stříška ani velká střecha nic nevyřeší. Ale jednou pršet přestane a ve správný termín česnek můžete sklidit. Pamatujete rok 1997 a povodně? Česnek to vydržel.

    Postižené listy

    18. 6. 2020 7:56 Zakladatel vlákna: Jana Nováková
    Dobrý den, na listech se nám začínají objevovat takové tmavé tečky/kupky, vypadá to jako rez, ale mají tmavou barvu. Jedná se o chorobu? Může to ohrozit česnek nyní cca 2-3 týdny před sklizní? Děkuji za odpověď.
    listylisty 2
    18. 6. 2020 21:14 Jan Kozák
    Ač je to tmavé, je to rez. Česnek Vám to neohrozí, ale trochu se sníží výnos.

    Choroba? Je to hadatko?

    17. 6. 2020 13:10 Zakladatel vlákna: Martina S
    Česnek mi rezne, na listech rezave tečky, v řezu ale nic. Co s tím, lze jej ještě teď zachránit? Můžeme konzumovat? Sklidit okamžitě? Budu moc vděčná za radu. Jsem pěstitel začátečník. Děkuji.
    Obr1Obr2Obr3
    17. 6. 2020 20:02 Martin Lokaj
    Podľa mňa Hrdza , pomôcť by mal postrek Ortiva ale v tomto štádiu by to asi bolo zbytočné. Konzumovať môžete, nemalo by sa to prenášať sadbou, takže ak ste plánovali použiť svoju, tak môžete.  Do budúcna asi by bolo vhodné častejšie sledovať porast a hneď keď sa objaví tak postrek. Pekný večer 
    17. 6. 2020 20:46 Jan Kozák
    Pan Lokaj má má pravdu, jen doplním, že slovenská hrdza je česká rez. Ještě nesklízejte, česnek ještě zdaleka není vyzrálý. Rez sice sežere listy a rostlina bude schnout, pak teprve sklízejte.
    17. 6. 2020 22:47 Martina S
    Děkuji moc za radu, jsem ráda, že z úrody ještě něco bude. Musím příště více hlídat...to jsou cenné zkušenosti :) Pěkný večer 

    sklizen

    16. 6. 2020 5:20 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý den
    co se s tane když se česnek sklidí dříve,Vekan se už sem tam pokládá k zemi,díky moc
    16. 6. 2020 7:53 Josef Bříza
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    16. 6. 2020 8:36 Lukáš Sova
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    17. 6. 2020 20:42 Jan Kozák
    Lépe sklidit česnek o týden dřív než o den později. Vekan má slabou nať, někdy se pokládá. A pokládá se vždy,když se odstraňuje květenství vytahováním celých stonků z rostliny. Zda máte sklízet posoudíte po vytažení několika rostlin a rozhodnete se podle toho, jak se Vám bude zdát jeho zralost. Obalové suknice cibule mají být kožovité, ne dužnaté. Pokud je v rostlině ještě hodně vody, je náročnější sušení.
    17. 6. 2020 21:33 Lukáš Sova
    Díky za vysvětlení,dám se do něho příští týden,je to dost mokré,a na kořenech je koule bláta,

    Bílé fleky

    15. 6. 2020 20:20 Zakladatel vlákna: Jakub Fousek
    Dobrý den, chtěl bych požádat o radu. Na rostlinkách se mi objevily tyto bílé "flíčky". Jedná se o odrůdu Benátčan, hnojil jsem zálivkou ledku, postřik ortiva. Před pár dny u nás padaly kroupy, není to právě důvod ke vzniku těchto fleků?
    Předem děkuji za radu.
    BenátčanBenátčan
    17. 6. 2020 20:35 Jan Kozák
    Ale ty kroupy byly malé, proto nepolámaly listy, ale udělaly pouze tyto fleky.

    Taky pro ilustraci

    15. 6. 2020 19:37 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    ČesnekČesnek
    17. 6. 2020 11:23 Vaclav Kavka
    Mea culpa - jen jsem se chtěl pochlubit sklizní z květináče na okně.

    Nedělá stroužky

    15. 6. 2020 14:52 Zakladatel vlákna: Martin Velinsky
    Par rostlin vypadá takto? Nevíte o co jde ? Listy úplně žluté a dole jen vrásky. Žádné stroužky. Jde o rusaka a byl odhlavkovan. 
    RusakRusak
    17. 6. 2020 20:32 Jan Kozák
    Mohu se mýlit, ale jednou jsem něco podobného viděl a pan Ing. Havránek, dej mu pámbu věčnou slávu, zjistil, že se jedná o nějaký virus, který u nás běžně není, vozíme si ho z Francie.

    Paličák bez květů

    15. 6. 2020 12:55 Zakladatel vlákna: Karel Kalaš
    Dobrý den. Letos můj oblíbený ruský paličák neudělal květy, místo toho 10ks listů. Je to vůbec možné. Karel
    15. 6. 2020 18:59 Karel Kalaš
    Pro ilustraci foto
    RusákRusák
    16. 6. 2020 7:55 Jan Kozák
    No nevím, jednotlivé rostliny toto vzácně udělají, ale aby to udělaly všechny, se mi nějak nezdá. Nevysadil jste omylem nepaličák? Pomohla by fotka příčného řezu cibule.
    20. 6. 2020 7:44 Karel Kalaš
    Děkuji, máte pravdu. Řez byl jasná odpověd. Musím příště líp popisovat moje pokusy.

    Bjetin

    14. 6. 2020 15:15 Zakladatel vlákna: Ondřej Matějka
    Dobrý den, zakoupil jsem od vás sadbu Bjetin. Česnek je po celou dobu takovy nažloutly a zkratka vypadá nic moc viz. Fotografie. Vůbec jeste nevyrasily kvetni stvoly. Nekteré palice se rozpadaji ale cesnek neni napaden plísní. Koukal jsem na různé choroby tady na stránkách ale nic podobného jsem nenašel. Bylo celkem deštivo a chladno ale zase nic extremního. Hnojil jsem i močovinou na list ale efekt žádný. Mám ho sklidit? Četl jsem že Bjetin se sklízí na začátku července tak nevím. Jiná sadba na druhé pulce zahonu je krásná a bez problémů. Nevíte čím by to mohlo být? Děkuji
    ZahonZahonDetailČesnekPalice
    14. 6. 2020 15:56 Jan Kozák
    Na obrázcích není Bjetin, ale pravděpodobně Lukan, tedy nepaličák. Proto se květních stvolů nedočkáte. Jeho nať je přirozeně světlá, tedy žádný problém. V současném mokrém počasí po déletrvajícím suchu se často stává právě u nepaličáků, že obalové suknice na cibuli praskají. Takže zatím nesklízejte, nechejte ho dozrát.
    18. 6. 2020 9:30 Ondřej Matějka
    Děkuji za odpověď. Mám nějak v hlavě, že jsem objednával Bjetin, ale asi jsem se spletl. Nicméně česnek už dost polehával a tak jsem ho včera raději sklidil. Někde jsem se tu od vás dočetl, že je lepší o týden dřív než o den později :-) Čekal jsem o něco větší palice(ty na dlani jsou dvě největší) ale i tak je úroda dobrá jen asi 20% palic je otevřených což je asi důsledek počasí. Nicméně jsem strašně rád, že jsem neměl žádnou hnilobu. Pěstuji už třetím rokem a stále dobré, záhon střídám v rámci možností malé zahrady. Mám už jen jeden dotaz ohledně skladování otevřených palic, jak moc to zkrátí dobu skladování? Děkuji a přeji dobrou sklizeň.
    VšeDetailPalice
    18. 6. 2020 11:25 Petr Matoušek
    Jestli se nepletu, tak palice jsou to co se odhlávkuje a to co je v zemi, je cibule. Hezký den.
    18. 6. 2020 21:19 Jan Kozák
    Pan Matoušek se neplete, nepaličák žádnou palici mít nemůže, jinak by se tak nemohl jmenovat. Obalové suknice na některých cibulích jsou prasklé vinou počasí, ne přezráním. Proto se jejich skladovatelnost dá srovnat se skladovatelností bezvadných cibulí.

    Odhlávkování česneku

    13. 6. 2020 20:56 Zakladatel vlákna: František Jiráček
    Začíná nám hlávkovat česnek bjetin má se odhlávkovat ihned Jak vyraší nebo nechat vyrůst a pak odhlávkovat děkuji za odpovědi
    14. 6. 2020 7:04 Jan Kozák
    Bjetin je u většiny pěstitelů odhlávkovaný už před třemi týdny, skoro bych myslel, že jste zaspal. Květenství je třeba odstraňovat hned, jak se objeví mezi listy. Poked je už na delším stonku, odstraňte pouze květenství a stonek ponechejte, působí jako list.

    Česnek vyhání střed prasklinou ve stvolu

    13. 6. 2020 16:37 Zakladatel vlákna: Pavel Lancinger
    Dobrý den,
    česnek mi v tomto týdnu začal vyhánět střed bokem. Nejdříve to bylo u dvou nyní již asi u šesti. Jeden jsem vyryl a vypadá to jako kdyby nemohl střed protlačit - ten jak roste, tak roztrhne stěnu a vyhřezne bokem. Prosím Vás o radu, co by to mohlo způsobovat a jak tomu zabránit příští rok.
    Ještě mi z česneku vypadla nějaká larva a našel jsem jednu malou larvu zakuklenou. Za první obrázek se omlouvám - nepřišel jsem na to jak ho odstranit. Děkuji
    cesnek_01cesnek_01cesnek_02cesnek_03cesnek_04cesnek_05cesnek_06
    14. 6. 2020 7:00 Jan Kozák
    Toto se běžně stává po mechanickém poškození (při vláčení, okopávce), případně požerku škůdcem. Ale k tomu zvířeti se nehlásím, vzájemně se neznáme.
    14. 6. 2020 10:48 Antonín Tesař
    Pokud se týká toho "škůdce" je pravděpodobné, že se jedná o larvu slunéčka sedmitečného. U larvy bych odhadoval, že se bude jednat o vrtalku pórovou.

    viróza česneku Lukan

    13. 6. 2020 7:41 Zakladatel vlákna: Martina Horáčková
    Dobrý den,

    letos jsem si od vás pořídila sadbu česneku Lukan a napadla ho nějaká viróza - žluté neohraničené skvrny na listech přesně jako na fotkách v sekci choroby a škůdci. Rostliny jsou takové neduživé a malé, ani nevím, jestli půjdou do květu.  Zatím jsem vždy pěstovala "bezejnenou" odrůdu od babičky a ta nikdy takovéto problémy neměla, tak mě to nepříjemně překvapilo (nějak jsem si naivně myslela, že certifikovaná sadba bude odolnější) a napadlo mě v souvislosti s tím několik dotazů: Jsou nějaké odrůdy k tomuto onemocnění náchylnější než jiné? A je možné tento česnek použít na sadbu, nebo se to bude přenášet? A přetrvávají i viry v půdě nebo se vždy znovu rozšíří z okolí? A konkrétněji - je výhodnější takovýto napadený česnek rovnou sklidit nebo mu neuškodí, když ještě ten cca měsíc bude růst? Děkuji
    13. 6. 2020 9:37 Vaclav Kavka
    Dobrý den, bez obrázků asi ani pan Kozák nepomůže. Certifikovaná sadba odolnější nebude, bude přinejlepším před několika lety ozdravená, což nepomůže proti nové infekci.
    Některé tradiční odrůdy mají výhodu, že se na nich virózy na pohled neprojevují. Ohledně setrvání virů v půdě se soudí, že běžné viry česneku nezůstávají. Nicméně se asi úplně neví o všech možných virech a viry, škodící na jiných rostlinách (TMV) v půdě mohou zůstat cca 2 roky za vhodných podmínek. Na některých místech u nás po zaniklém osídlení zůstal volně rostoucí česnek a tyto populace by mohly být velmi odolné vůči čemukoliv. Akorát je těžké o nich získat bližší informace. Virů v česneku byste se doma zbavila nejspíš jen kdybyste dokázala česnek přivést k tvorbě pravých semen.
    Ohledně sklizně, pokud jde o virózu, je to jedno.
    Nicméně v současném mokrém počasí se na mnoha pozemcích probouzí bílá sklerociová hniloba a tam to jedno není. Pokud Vám nějaká rostlina celkově žloutne, měkne, ohýbá se (to by mohly být ty neduživé)- zkuste ji vytáhnout.
    13. 6. 2020 17:21 Jozef Sisak
    Nemôže to byť rez-hrdza? zvyšok ako p.V. Kavka
    14. 6. 2020 15:42 Jan Kozák
    O virózách jsme tady psali nedávno několikrát. Takže znovu opakuji: úplně každý česnek je virózní. Jde jen o to, jestli se viróza manifestačně projeví nebo jestli česnek vypadá jako zdravý. Česnek samozřejmě nechejte dozrát. Pokud se Vám celkově nezdá, tak ho nesázejte.
    23. 6. 2020 22:46 Jan Kozák ml.
    Protože příspěvek výše obsahuje několik nepřesností a problematika není dostatečně známá, zkusím to vysvětlit tak, aby to bylo srozumitelné pro všechny zájemce.
    Svět je kompletně zamořen viry – vzduch, voda, neživé předměty, organismy; člověka a česnek nevyjímaje. Konkrétně na česneku parazitují desítky druhů virů. Velká část z nich není popsaná a jejich přítomnost se nijak netestuje.

    „Bezvirózní sadba“ je odborný výraz, který označuje ty partie sadby (jako „partie“ se bere část produkované odrůdy, která má stejný rodokmen – pokud mají dvě balení česneku stejné číslo partie, znamená to, že byly celou dobu množeny společně), které byly zbaveny viru OYDV + volitelně několika dalších. To se dělá tak, že se v laboratoři pěstují nejmladší části rostliny, u kterých je menší pravděpodobnost, že již byly infikovány viry. V rostlinách se poté testuje přítomnost konkrétních virů. Povinně toho OYDV, což vyžaduje vyhláška, případně od dalších, které daného šlechtitele zajímají. Přítomnost ostatních virů se netestuje. Není to tak, že by rostlina byla zbavená úplně všech virů. To by bylo zřejmě neproveditelné, extrémně nákladné… a naprosto zbytečné.

    Tyto vybrané ozdravené rostliny se neprodávají. Byly by velmi, velmi drahé a pro pěstitele naprosto k ničemu. Stejně jako u pacibulek by mu trvalo několik let, než by z toho vypěstoval rostlinu s plnohodnotnou cibulí, a do měsíce by mu nejspíš všechny uhynuly. Hlavně by po vyjmutí ze sterilního prostředí začalo nezastavitelně docházet k infekci.
    Místo toho se rostlina pěstuje nejprve v laboratoři pod umělým osvětlením, později v izolacích tak, aby se zpomalila opětovná infekce, rostlina se namnožila, narostla a přizpůsobila se prostředí u zákazníka.

    Mozaika na listech česneku není dostatečně prozkoumaná. Je zřejmě vyvolána více faktory. Mimo jiné záleží i na odrůdě. Například tzv. ruské paličáky mozaiku běžně nevytvářejí, i když jsou sebevíc zavirované. Pokud budete „bezvirózní“ česneky blízko neozdravených, jejich reinfekci výrazně urychlíte. To může být matoucí, protože laikovi se může zdát, že právě nažloutlá odrůda je více zavirovaná.

    Ani v rámci jedné odrůdy nelze říct, že jedinec s výraznější mozaikou obsahuje více virů. Naopak. Po ozdravení jsou jedinci k mozaice náchylnější než po letech, kdy virů obsahují více. Ruské paličáky po ozdravení vytvářejí trochu odlišnou mozaiku taky. A ty krajové odrůdy zmíněné panem Kavkou se po zbavení OYDV budou chovat stejně. Tyto odrůdy nejsou vůči virům imunní, naopak jsou zavirované do maximální úrovně.

    Ozdravení se provádí proto, že zvyšuje výnos. (Pochopitelně po letech, protože hned po ozdravení odpovídá velikosti rostliny z malé pacibulky.) Výnos se postupnou reinfekcí opět snižuje. (Dokonce se po čase snižuje pod úroveň, než kdyby se daná odrůda vůbec neozdravovala. To je důvod, proč se jedná o kontroverzní metodu. Už mnoho let nové odrůdy ozdravené být musí, jinak se nesmějí registrovat a prodávat.)

    Samotné snížení výnosu však není přímým důsledkem mozaiky a s ní souvisejícím úbytkem chlorofylu. Je způsobeno jiným působením viru. (Pro přirovnání: aktuální koronavirus se u člověka může mimo jiné projevovat třesem rukou, přesto jeho oběti neumírají na klepání.) Odrůda s mozaikou je virem limitovaná úplně stejně jako ta bezpříznaková. Listová plocha u česneku je dostatečně dimenzovaná na to, aby toto žloutnutí nemělo limitující vliv.
    25. 6. 2020 8:13 Tom Kubelka
    Diskusi sleduji už několik let a podobné vysvětlení polopatě mi chybělo. Nyní některé odpovědi dávají větší smysl.
    < Novější1819202122Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne