Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Jarní výsadba Zpět na diskusi

    Sázení ozimých odrůd na jaře

    17. 12. 2022 21:15 Zakladatel vlákna: Petr Štěch
    Dobrý den, 
    chtěl bych se zeptat, jestli je možné sázet odrůdu Havran a Havel na jaře?
    děkuji
    Petr Štěch
    17. 12. 2022 22:24 Josef Bříza
     Ano ,jen je to potřeba nasázet hned jak rozmrzne půda.

      V březenu.
    18. 12. 2022 13:42 Olga Hlávková
    Jak říká pan Bříza, sázet co nejdříve, ale úroda bude stejně o něco nižší a, dle mých zkušeností z roku 2012, kdy dvě třetiny podzimní výsadby (prvně po asi 60 letech) vymrzly a musela jsem na jaře část sázet znovu, také méně trvanlivá. 
    18. 12. 2022 16:17 Petr Štěpánek
    Pokud toho není mnoho, nečekal bych na březen, ale sázel okamžitě, co povolí půda. Nejhorší je uskladnění sadby do jara, mně se před pár lety stalo, že jsem nestihl část zasadit (v prosinci zamrzlo a sníh slezl až v březnu) a i přes uskladnění v chladné garáži okolo 0st. byla více jak polovina stroužků  začátkem března od podpučí nahnilá a na sadbu nepoužitelná.
    18. 12. 2022 14:52 Jan Kozák
    Na jaře lze úspěšně sázet každý česnek, který do té doby vydrží. Už jsem se s tím setkal mnohokrát. Většinou docházelo k různým poruchám. Např. zvláště velkostroužkové paličáky (a nejen ony) vytvořily ve velké frekvenci nedělenou cibuli, jindy zase paličáky nešly do květu, ale zase měly cibuli větší než z podzimní výsadby, nebyly také výjimkou malé cibule. Snad ve všech případech byla podstatně nižší skladovatelnost. Jak to dopadne, záleží asi na způsobu skladování během zimy, ale tím jsem se nezabýval.
    18. 12. 2022 17:10 Jan Kozák ml.
    Není třeba hned klesat na mysli. Na facebook jsme přidali pár fotografií, v jakých podmínkách sázíme česnek my.
    Navzdory obecné představě půda pod sněhem na začátku zimy nebývá promrzlá.
    3. 1. 2023 10:03 Petr Matoušek
    Proč čekat až na jaro? Nyní nemrzne, můžete sázet nyní.

    Výsadba česneku na jaře

    15. 2. 2022 10:33 Zakladatel vlákna: Marika Šedivá
    Dobrý den,
    na podzim jsem nestihla česnek zasadit, ráda bych to udělala teď na jaře, sadbu mám od Vás...nebude to problém a na co bych si měla dát pozor? Kdy se zhruba dá takový česnek sklízet? Děkuji.
    15. 2. 2022 10:43 Libor Hejduk
    Záleží, co máte za odrůdu. U jarních úzkolistých nepaličáků to problém není. U ostatních se může stát, že cibule nedorostou a nerozstroužkují se a může být snížená skladovatelnost. Jinak sklízí se +- stejně, možná o chloupek později, ale moc bych na to nesázel. Každopádně bych s ním šel do země co nejdříve. Loni jsem sám sázel snad až začátkem února - JapoII, Havran, možná trochu Antona, už nevím a celkem narostl. Letos se mi to povedlo podobně, naštěstí se zdá, že Japo II bude asi mou nejoblíbenější odrůdou.
    15. 2. 2022 11:04 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    mám Havran a Vekan...zkusím tedy, děkuji Vám.
    15. 2. 2022 11:11 Libor Hejduk
    Jiná možnost je ho sežrat, pokud nebyl namořený. Ale stejně lepší je nechat to aspoň nějak narůst a spotřebovat až potom.
    15. 2. 2022 11:20 Marika Šedivá
    Namořený nebyl, pořád jsem zvažovala, co s ním...čeká mě stěhování, tak jsem pořád váhala, jestli stihnu sklidit, jestli sadit do kbelíků třeba atd., nakonec to vypadá, že bych ho možná i sklidila, takže zasadím a uvidím, co z něj bude...jen ze zvědavosti nemá někdo zkušenost se sázením jinam, než na záhon? Do truhlíků, kbelíků apod.
    15. 2. 2022 12:20 Vaclav Kavka
    Dobrý den, před několika lety jsem vysazoval až v březnu na balkoně. Vzešel současně s tím v záhoně a sklizeň byla normální. Ale uskladněný byl v chladu a v okamžiku sázení byl probuzený.
    15. 2. 2022 12:59 Jan Kozák
    Sázení do nádob je spojeno s mnohem větší pracností během celé vegetace. Já bych ho dal určitě do země a v případě stěhování ho třeba podtrhnul.
    15. 2. 2022 13:16 Marika Šedivá
    Dobře, děkuji moc  za odpovědi.
    15. 2. 2022 19:08 Josef Bříza
     V pohodě ,já sázím i zimí paličáky a sklízí později a skladovatelnost dobrá!

    opětovné ošetření sulkou

    11. 9. 2021 19:23 Zakladatel vlákna: Miroslav Šuster
    Dobrý den,
    dle Vašeho návodu jsem bezprostředně po obdržení sadby česneku tento rozdružil a namořil sulkou. Mám tento postup moření sulkou zopakovat v případě JAPO II před výsadbou i na jaře ? Druhý dotaz : při jaké teplotě je nejvhodněji uskladnit přes zimu stroužky česneku ošetřené sulkou určené na jarní výsadbu ? Děkuji za odpovědi.
    11. 9. 2021 19:53 Jan Kozák
    Další moření Sulkou před výsadbou je zbytečné, dokonce nežádoucí. Pokud sázíte i nějaký ozimý česnek, pak je lepší i Japo II nasadit na podzim. V zemi mu bude lépe než ve skladu. My také jarní česneky vysazujeme na podzim. Pokud ho však musíte sázet na jaře, pak je potřeba ho uskladnit v suchu na průvanu. Klidně někde venku pod přístřeškem. Při riziku mrazů pod mínus deset stupňů ho zakryjte nebo přeneste někam do suché chladné místnosti.
    Tady jsem něco zanedbal. Jarní česneky není potřeba mořit v Sulce v letním termínu.
    12. 9. 2021 9:06 Miroslav Šuster
    Dobrý den pane Kozáku, děkuji za odpovědi. Když už jsem tedy Vaší sadbu JAPO II určenou pro jarní výsev namořil sulkou a žijeme v Jeseníkách cca 560 m.n.v. se značným úhrnem srážek v podzimních a zimních měsících, tak  prosím o radu, zda dát JAPO II do země na podzim anebo počkat až do jara - což je u nás nejdříve konec dubna ?  Pokud mi doporučíte počkat do dubna, tak mám opětovně mořit sulkou ? Děkuji za odpovědi a zdravím.
    12. 9. 2021 16:30 Jan Kozák
    Dejte ho do země společně s Vekanem. I kdybyste chtěl Japo II sázet až na jaře, Sulku znovu nepoužívejte.

    Sadba česneku

    12. 4. 2021 19:05 Zakladatel vlákna: Gabriela Čermáková
    Dobrý večer, namořila jsem si dnes odpoledne jarní česnek podle Vaší rady, ale než  jsem ho stačila zasadit, výrazně se ochladilo, začalo pršet a vypadá, že hned tak nepřestane. Do jaké doby by bylo dobré česnek zasadit? 
    Stačí sadit do hloubky 6 cm nebo hlouběji?
    Děkuji za odpověď.
    Gabriela Čermáková
    12. 4. 2021 19:44 Jan Kozák
    Je to jednoduché, čím dřív zasadíte, tím líp. Namořený česnek teď na jaře vydrží klidně týden, ale přijde o výhodu rychlého startu, protože vodu, kterou pro toto při moření získal, zase ztratí. Možná bude i trochu "zmaten", co se to děje, což by zase mohlo zbrzdit rašení. Asi by bylo řešení nenechat stroužky zcela oschnout.
    12. 4. 2021 20:33 Gabriela Čermáková
    Vaše odpověď mě přesvědčila, abych neotálela a šla ho i v dešti nasadit. Bohužel jsem sázela do mokré a studené půdy, ale asi to bylo lepší, než čekat, až přestane pršet a oteplí se.
    Hezký večer.
    Čermáková

    Jarní sadba

    8. 4. 2021 19:55 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den, nevěděla jsem , že existuje jarní sadba? Je to tak? Moje kamarádka jde zítra sázet jarní sadbu. Děkuji za odpověď
    Helen
    8. 4. 2021 20:01 Helena Šafaříková
    Děkuji už jsem našla , ano dá se i na jaře  třeba Benátčan.

    opožděná výsadba

    25. 3. 2021 7:47 Zakladatel vlákna: Věra Kšírová
    Česnek jsme místo v zimě vysadili  teprve před dvěma týdny. Textilií jsme nezakryli. Mám to ještě přikrýt nebo postříkat? Vaše stránky jsou velmi vyčerpávající - myslím, že příště budeme postupovat důsledněji dle návodů zde. Děkuji.
    25. 3. 2021 19:10 Jan Kozák
    Nedělejte nic. Mezi půvaby jarní výsadby patří nepotřebná ochrana proti houbomilce.

    Zimny nepaličak

    24. 10. 2020 21:09 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Pozdravujem a ĎAKUJEM  za všetky Vaše inf.
    Mam vďaka Vam naštudované že zimný paličiak vysadený na JAR tvorí jednostučikové - cibule , čo urobí NEPALIČIAK pri rovnakom termíne výsadby ?
    25. 10. 2020 17:30 Jan Kozák
    Širokolisté nepaličáky z jarní výsadby rovněž tvoří i jednostroužkové cibule, avšak v podstatně nižší frekvenci než velkostroužkové paličáky. Na úzkolisté nepaličáky jarní výsadba nemá v tomto směru žádný vliv.
    26. 10. 2020 5:38 Jozef Sisak
    Ďakujem za vyčerpavajucu odpoveď s toho mi vychadza  ,že je možne použiť uzkolisté nepaličiaky ako "jarne " odrody ,ale ma to vplyv na skladovateľnosť ?
    26. 10. 2020 19:26 Jan Kozák
    Nemá. 

    Konzumace namořeného česneku

    16. 2. 2020 13:12 Zakladatel vlákna: Filip Schovánek
    Dobrý den,

    z podzimní sadby nám zbylo poměrně dost česneku. Lze česnek namořený v Sulce konzumovat? Pokud ne, lze paličák (Slavin a Vekan) sázet i na jaře?

    Děkuji Schovánek
    16. 2. 2020 17:56 Josef Bříza
    Pane Filip, jíst namořený česnek je nesmysl ale sázet můžete a to nejlépe hned!
      Budete sklízet o něco pozdeji ,o proti podzimní výsadbě.
    16. 2. 2020 19:26 Jan Kozák
    Vidím to stejně jako pan Bříza.

    výsadba jarního česneku

    29. 1. 2020 19:18 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, u nás je teplo a hlásí oteplení,zem není zmrzlá, dal by se už nyní vysadit jarní česnek? Děkuji za radu.
    30. 1. 2020 8:44 Josef Bříza
    Ano ,dá se ale až půda trochu oschne!
    1. 2. 2020 14:20 Beda Svoboda
    Vtom bych neviděl problém, půda může oschnout až v dubnu třeba, vždyť na podzim se taky sází za mokra. Uvidím, co poradí Kozákovi.
    1. 2. 2020 16:43 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud Vám to podmínky dovolí, tak bych osobně sázel. Na nic nečekat, ale ted´ slibují pršet a pak mrazíky na noc od půlky týdne. Tak uvidíte
    2. 2. 2020 5:52 Jozef Sisak
    Aj na zaklade odpovede Ing. Kozaka pri inej otazke by som zo sadenim počkal  , ešte nie je koniec zimy /unor ??
    2. 2. 2020 6:58 Zdeněk Mácha
    Pane Sisáku , nevím, proč podle Vás  by nemohl pan Svoboda sázet jarní česnek už nyní, pokud to podmínky dovolí . Bude mu v zemi daleko líp, než při skladování.
    2. 2. 2020 8:36 Jozef Sisak
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    2. 2. 2020 19:52 Jan Kozák
    Nějak jsem to zblbnul a odpověď neodeslal. 
    Jarní česnek samozřejmě zasaďte hned, jak to půjde. V zemi je mu líp, než na skladě. I kdyby se měla opakovat zima roku 2012, což nepředpokládám, kdy ozimé česneky hodně zmrzly a pozdější jarní výsadba byla výhodou, pak vězte, že ten, kdo sázel v lednu (bylo tehdy teplo), měl úrodu úplně normální.

    vhodná půda pro sázení

    6. 2. 2019 9:34 Zakladatel vlákna: Desbrosse Ludmila
    Dobrý den, 
    nestihla jsem na podzim zasadit česnek. Ve starším příspěvku radíte, aby byl česnek zasazen co nejdříve, jakmile pro to bude vhodná půda. Tak se ptám, kdy ta půda na jaře je vhodná, resp. co to znamená vhodná....Např. Když trochu rozmrzne a nevadí, že pak zase zmrzne...? Zatím jsem vždy sázela na podzim a nechci něco propást:)
    Děkuji.
    Ludmila D.
    6. 2. 2019 12:19 Jan Kozák
    Půda je vhodná tehdy, když sázení aspoň trochu jde. Že ještě potom třeba zamrzne, vůbec nevadí. V zemi je česneku vždy líp než ve skladu.
    6. 2. 2019 20:36 Jozef Sisak
    Aj na zaklade už raz uverejneho odporučania som poslednu sadbu  zimneho cesnaku realizoval 30,12,2018 teraz už len čakam s akym vysledkom.
    Sadba jarneho cesnaku asi bude za inych podmienok??
    7. 2. 2019 19:04 Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Sisák, to jste šťastlivec, já takhle před 2 lety zasadila polovinu česneku 30.12. sázela jsem už za mírného mrazu a šlo to z tuha, tak jsem zbytek  výsadby "odložila"  cca o týden, protože poslední zimy jsou mírné a za týden mrazy povolí a sníh roztaje.  Dost jsem se sekla, místo toho napadlo cca 15 cm sněhu, kter roztál až na konci února, takže zbývající česnek jsem sázela na začátku března, zbylo ho asi polovina. Stroužky byly rozdružené a nevydržely:-( česnek z jarní výsadby byl sice menší, ale narostl pěkně. Od té doby si hlídám, abych tak dlouho nečekala nebo bych aspon namořila a sušila u kamen. Podotýkám, že se jednalo o podzimní odrůdy, takže se to dalo čekat. U jarních odrůd bych sázela jakmile to trochu jde, jak píše pan Kozák. Tj i za bláta a zimy, nečekala bych, až bude lepší počasí. To si s námi v posledních letech dělá co chce.
    9. 2. 2019 5:49 Jozef Sisak
    Ďakujem za zverejnenie vlastnych skusenosti,  posledna sadba bola urobena lebo som tak neskoro  ziskal ďalšiu odrodu cesnaku , zvyšny už bol sadeny postupne ako som ho ziskaval  . Teraz nahanam odrody jarneho  cesnaku , čo vôbec nie je jednoduche .Požadujem len veľkostručikove jednoradove -ako su zimne--  nap. havran max jovan.

    Moření pro jarní výsadbu

    22. 9. 2018 12:13 Zakladatel vlákna: Petr Malec
    Dobrý den,
    zítra se chystám namořit Vaši sadbu v Sulce. Není mně ale jasné, a nikde jsem se nedočetl, jestli se už teď má mořit i Japo a Benátčan pro jarní výsadbu.
    Předem děkuji za rychlou odpověď.
    22. 9. 2018 13:12 Novák Ladislav
    Dobrý den.V Sulce moříme proti vlnovníku.Vlnovník je skladištní škůdce,proto jestli jsme se rozhodli v Sulce mořit česnek určený na sadbu,čím dříve tím lépe.Doufám že Vám netvrdím nějaký nesmysl a že se mnou bude p.Kozák souhlasit.
    22. 9. 2018 13:40 Petr Malec
    To samozřejmě zní logicky, mně jde o to, jestli maji samostatné stroužky šanci vydržet až do jara, třeba aby úplně nevyschly.
    22. 9. 2018 14:23 Jan Kozák
    Úzkolisté nepaličáky, mezi něž Japo II i Benátčan patří, prakticky nebývají vůbec vlnovníkem napadány, takže pokud je budete sázet až na jaře, klidně počkejte až do doby před výsadbou.
    Ještě poznámka. Pokud sázíte i ozimé česneky, pak nevidím důvod, čekat s těmi "jarními" do jara. V zemi je jim v zimě líp než ve skladu.
    22. 9. 2018 15:54 Petr Malec
    Děkuji za velmi rychlou radu, udělám to jak říkáte, a nasadím vše už na podzim.

    zimní česnek sázený na jaře

    6. 4. 2018 14:46 Zakladatel vlákna: Jitka Kolovratníková
    Dobrý den.
    Na podzim kvůli deštivému počasí se a mé nemoci se mi nepodařilo včas sklidit úrodu ani zasadit nový. Měla jsem od Vás odrůdy Lan a Vekan a předcházející rok jsem byla velmi spokojená. Je možné vysázet teť na jaře i když kvalita stroužků není moc dobrá? Dala by se objednat ještě nějaká sadba k vysázení v tomto období?
    Děkuji za informaci.
    6. 4. 2018 18:28 Jan Kozák
    My už žádnou sadbu nemáme. Pokud je Váš česnek zdravotně v pořádku (kontrolujte hlavně podpučí), tak ho klidně vysaďte a můžete počítat s dobrou úrodou.

    Benátčan

    17. 1. 2018 18:25 Zakladatel vlákna: Jan Šujan
    Zdravím,chtěl bych se zeptat kdy je vhodné sázet a sklízet benátčan  na jaře a kdy na podzim a jak tuto odrudu nejlépe uskladnit.Za radu předem děkuji Šujan
    18. 1. 2018 9:35 Jan Kozák
    Benátčan se na podzim sází stejně jako jiné odrůdy, tedy řekněme v listopadu. Jarní výsadba by měla být co nejdříve, jakmile to stav půdy dovolí. Při opožděné výsadbě se zkracuje vegetační doba, což má za následek nižší výnos. Termín výsadby nemá vliv na skladovatelnost. Termín sklizně není termínem výsadby ovlivněn.
    Skladování na suchém větraném místě, mrazy do mínus deseti nevadí.

    výsadba jarních nepaličáků

    18. 8. 2017 13:10 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    Dobrý den, prosím o radu. V minulé sezoně jsem sklí zel Benátčan a Japo II koncem července ve velmi dobré kvalitě. letos jsem musel sklidit již počátkem července (porost byl téměř 100% polehlý) a česnek je drobný. v obou případech jsem sázel na podzim. Nebylo by lépe sázet na jaře? Nebo je to letos dáno výkyvy počasí? A ještě jeden dotaz. Je česnek vhodné přihnojit granulovaným kravským hnojem? Pokud ano, je lepší hnojit před výsadbou nebo přihnojit na jaře?
    Děkuji za radu a přeji hezký den
    Fiala
    19. 8. 2017 19:34 Jan Kozák
    Je to rokem. Letos je vesměs česnek menší, než býváme zvyklí. Vegetace byla zkrácená už na počátku, kdy byl hodně studený duben, a hodně zkrácená na konci horkem a suchem.
    Granulovaný hnůj použijte před výsadbou zapravením do půdy.

    sadba paličáku na jaře

    4. 6. 2017 10:40 Zakladatel vlákna: Nataša Kovářová
    Dobrý den. Mám dotaz, jestli můžu sázet paličák na jaře. Děkuji. Kovářová
    4. 6. 2017 19:42 Jan Kozák
    Asi myslíte až následující jaro.
    Na jaře můžete sázet každý česnek, který do té doby vydržel. U velkostroužkových paličáků však při jarní výsadbě bývá velká frekvence jednostroužkových cibulí s nízkou skladovatelností.

    "jarní výsadba"

    5. 2. 2017 17:20 Zakladatel vlákna: Radek Koukal
    Dobrý den, jsem bohužel také jeden z tech co na podzim zasadit nestihl, chystám to na "jaro" ale tady u nás byly marazy i -25stupňů, takže zem bude řádně promrzlá a navíc je a asi ještě nějaký týden bude pod sněhem.
    Teď přemýšlím, zda má cenu česnek sázet až počasí dovolí, nebo zkonzumovat to co máme a na podzim od vás zakoupit novou sadbu + konzumní česnek.
    Myslíte že takto pozdní výsadba má smysl? oblast Dlouhomilov (Šumpersko)
    Děkuji R. Koukal
    7. 2. 2017 14:48 Jan Kozák
    Obecně platí, že na jaře se může sázet každý česnek, který do té doby vydržel. Ozimé paličáky však ve větší frekvenci vytvářejí pouze jednostroužkovou (nedělenou) cibuli s horší skladovatelností, případně dělenou cibuli ale nevyvine se květní stvol. Při normálním průběhu počasí se dostává uspokojivý výnos.
    7. 2. 2017 19:43 Ján Ševc
    Minulý rok som časť cesnaku sadil začiatkom marca, takmer všetky vytvorili strúčiky i kvetný stvol. Dokonca úroda bola lepšia oproti cesnaku sadenému na jeseň. Na druhej strane je potrebné povedať, že minuloročná zima bola pod Tatrami dosť netypická.

    zpoždění

    9. 1. 2017 12:48 Zakladatel vlákna: Libor Had
    Dobrý den, pane Kozáku, z důvodu nemoci jsem nestih vysadit sadbu česneku, bohužel lednové počasí nám nepřeje ( zdravotně jsem o.k.) takže asi nezbývá na to jen čekat, až mě počasí umožní sadbu zasadit. viz diskuse Petr Štěpánek: Opoždená výsadba01.01.17 22:36 Asi nemá cenu sázet česnek do sněhu, nebo ano? Záhony mám připravené a půda moc promrzlá není. Co doporučujete? Děkuji za odpověď
    10. 1. 2017 6:55 Jan Kozák
    Pokud byste se po odhrnutí sněhu do půdy dostal, pak by česneku bylo v půdě líp než ve skladu.

    termín sklizně jarního česneku

    28. 6. 2016 14:29 Zakladatel vlákna: josef formánek
    Poprvé pěstuji váš jarní česnek Benátčan. Část jsem zasadil koncem listopadu a druhou část koncem února.
    Uvedený termín sklizně - začátek srpna - platí pro na jaře sázený česnek ??! a kdy sklízet podzimní sadbu.
    děkuji
    Josef Formánek
    29. 6. 2016 6:29 Jan Kozák
    On Vám to ukáže tím, že se začne nať pokládat. Většinou doba sklizně u Benátčanu je v obou případech shodná.

    sadba

    1. 5. 2016 10:52 Zakladatel vlákna: Roman
    Dobrý den všem, mám jeden laický dotaz, nabízená sadba je pro podzimní výsadbu?
    2. 5. 2016 9:44 Václav Kozák
    Dobrý den, objednanou sadbu budeme rozesílat začátkem září. Všechny odrůdy se vysazují na podzim (před zámrazem), jen některé odrůdy, např. Japo II a Benátčan, lze vysazovat na podzim i na jaře.

    Jarní sadba

    24. 2. 2016 21:57 Zakladatel vlákna: Martin Tomášek
    Dobrý den, je možné odrůdu Bjetin vysadit i na jaře na těžší půdě? Popřípadě jakou odrůdu byste doporučil? Děkuji za odpověď.
    25. 2. 2016 19:47 Jan Kozák
    Na jaře můžete vysadit každý česnek, který do té doby vydržel. Ozimé odrůdy při jarní výsadbě jsou často schopny dát velmi vysoký výnos, většinou však s horší skladovatelností. Není výjimkou, že zvláště velkostroužkové paličáky při jarní výsadbě nedělí cibuli na stroužky.
    27. 2. 2016 18:24 Martin Tomášek
    Děkuji za odpověď, a kdy doporučujete sázet? Můžu už začátkem března nebo je lepší ještě vyčkat?
    27. 2. 2016 18:56 Jan Kozák
    Nečekejte, čím dřív, tím líp.

    sázaní jarního česneku

    6. 2. 2016 12:55 Zakladatel vlákna: Josef Formánek
    Mám dotaz na sázení jarního česneku benátčan od vás.
    na podzim jsem zasadil část a nyní chci zasadit zbytek - je možno už nyní, i když možná ještě bude zima ??!
    jde mi o zkoušku, aby bylo jasné, že je část na podzim a část prokazatelně na jaře.
    děkuji
    josef Formánek
    9. 2. 2016 19:09 Jan Kozák
    Záleží také na termínu podzimní výsadby. Aby mělo porovnávání nějaký smysl, měl by být rozdíl v době výsadby aspoň dva měsíce. Pokud už uplynuly, klidně započněte s jarní výsadbou.

    Jarní výsadba

    11. 1. 2016 15:37 Zakladatel vlákna: Jiří Švec
    Dobrý den,
    pane inženýre máte zkušenost s jarní výsadbou Lukanu (březen)? Co lze očekávat? Pozdější sklizeň a nižší výnos, nebo běžný termín zrání a malý česnek? Děkuji za odpověď- Jiří Švec
    11. 1. 2016 16:49 Jan Kozák
    Samozřejmě jsem sázel i odrůdu Lukan na jaře. Ale abych mohl odpovědět skutečně seriózně, musel bych tak činit několik roků, což jsem nedělal. Takže spíše obecně k jarní výsadbě širokolistých nepaličáků:
    Na jaře můžete sázet každý česnek (bavíme se samozřejmě o sadbě), který do té doby vydržel. Můžete očekávat dobrou sklizeň dělených cibulí v termínu až o týden pozdnějším než při podzimní výsadbě. Ale pozor: skladovatelnost bývá někdy normální, někdy však výrazně nižší.

    Mirka: není pozdě?

    29. 12. 2015 13:36 Zakladatel vlákna: Mirka
    Dobrý den, pročítám vaše stránky a snažím se najít odpověď. Nezasadila jsem česnek,protože teploty byly stále vysoké. Chystám se na to zítra,jelikož se má konečně ochladit. Doufám,že i tento pozdní termín je možný. Pán z Plzně sadil také až nyní, tak to snad klapne. Sadíme ve výšce 640m.n.m. v lokalitě Přimda. Děkuji a přeji všem mnoho pěstitelských úspěchů
    3. 1. 2016 12:21 Václav Kozák
    Pozdní termín výsadby je u česneku vždy výhodnější s ohledem na zdravotní stav. Jen je potřeba výsadbu stihnout do zámrazu. Ovšem odrůdu Mirka je možné sázet jak před zámrazem, tak i na jaře. Větších výnosů se ovšem obvykle dosáhne při výsadbě před zámrazem (stejně jako u ostatních jarních odrůd).

    2. 12. 2015 10:51 Zakladatel vlákna: Marketa1
    Dobrý den,mám od Vás koupenou odrůdu Slavín a nestihla jsem ji zasadit,protože pořád prší. Mám vyloupané už stroužky a chtěla jsem se zeptat ,jak dlouho mně vydrží,než se budou dát zasadit. Děkuji za odpověď.
    2. 12. 2015 17:44 Jan Kozák
    Při dobrém uložení by Vám měly stroužky vydržet minimálně do konce února.

    Benátčan

    24. 9. 2015 22:03 Zakladatel vlákna: Martin Balajty
    Dobrý deň, chcel by som sa opýtať, že kedy sa zberá odroda Benátčan, ak sa vysadí na jeseň (podzim)? Tiež začiatkom srpna, ako prí výsadbe na jar?
    25. 9. 2015 9:57 Jan Kozák
    Termín sklizně u Benátčanu (ale i Japo II a Matinu) je při podzimní i jarní výsadbě stejný.

    Babor:dotaz

    16. 2. 2014 19:04 Zakladatel vlákna: Babor Josef
    Dobrý den,pane Kozák myslíte,že by se dal sázet jarní česnek podle toho jaká je povaha této zimy?Dále je možno přihnojit LV již v této době?
    16. 2. 2014 19:34 Jan Kozák
    S výsadbou jarního česneku není potřeba otálet. V zemi je mu líp než venku, proto chutě sázejte. Na přihnojení je ještě brzy, česnek zatím tolik dusíku nepotřebuje a živina by se zbytečně vyplavovala do spodních vod.

    Jarny cesnal Martin

    1. 2. 2014 16:29 Zakladatel vlákna: Juraj
    Som zo Slovenska okres Topolcany.Kupil so z Moravy spominany cesnak Martin.Je 1.2. 2014 a zahrada je sucha da sa rozrabat.Na sadenie jarneho cesnaku je este skoro,prosim o radu? Juraj.
    1. 2. 2014 21:12 Jan Kozák
    Jen klidně sázejte, v zemi bude česneku líp než doma. Ale odrůda se jmenuje MATIN.

    Nezasazený česnek

    26. 11. 2013 18:15 Zakladatel vlákna: Vaclav
    Dobrý den, manželka u Vás koupila sadbu česneku asi 5 odrůd.
    (30kg) Bohužel chodíme oba do práce a nestihli jsme všechen česnek zasázet. povedlo se nám dát do země asi 5kilo. teď už je země povrchově umrzlá. Můžeme ještě sázet? Nebo máme ještě počkat? Případně to nechat na jaro? ( to ale nevím jestli česnek vydrží když jsou paličky rozdělaný na stroužky.
    Prosím pane Kozák poraďte nám. Případně ostatní diskutující . děkuji Kalaš
    26. 11. 2013 20:24 Zdeněk Červík
    Přeji hezký den,
    O víkendu jsem sadil taktéž a tak jsem se bavil se sousedem a přišla řeč na sázení česneku a kdy je lepší sázet.Ten říkal,že loni nějaký kamarád sadil česnek až ,když byla zem uplně zmrzlá a že dělal do změ díry vrtačkou.Nevím co je natom pravda,ale aj bych tomu věřil.sice 30kg sázet vrtačkou by se mě asi pravdu nechtělo.Jinak česnek v otázkách je napsáno ,že je nejlepší sázet co nejpozději nejlepší,když ho dáte do země a hned zamrzne.Ono se má stejně trochu otepit takže bych flintu do žita ještě neházel.
    Uvidíte co napíše p.ing.Kozák
    26. 11. 2013 20:28 JOZEF CHŇUPKA.
    Možnosti sú napr. začať s výsadbou skôr ja už mám v zemi skoro mesiac a sadil som ho v tričku a nečakám až bude mrznúť,alebo existuje aj dovolenka v práci alebo nakoniec ho dať do klobás
    26. 11. 2013 22:23 Hana Kopecká
    Jak píše pan Červík ono se ještě oteplí a určitě ještě dosadíte. Země je jen povrchově umrzlá, takže do těch 8-.10 cm se dostanete,a sázejte klidně dál, jen to dá možná větší námahu. Předloni jsem sadila až v prosinci a také to šlo, jen mi byla podstatně větší zima, takže od té doby sadím okolo 20 listopadu záleží na počasí a na množství. Jediné co by vám komplikovalo situaci je pokud máte všechen česnek namořen, to chce pak do země co nejdřív a nebo co nejlépe usušit. Uvidíte co vám poradí pan Kozák a co já mu to do toho kecám :-))
    26. 11. 2013 22:36 Vaclav
    Nene česnek není namořen. Pouze rozdělán na stroužky.
    no doufejme že se oteplí. :-) Mám ho pověšený ve stodole v  pytlích, nezmrzne?
    27. 11. 2013 14:50 Zdeněk Červík
    Určitě nezmrzne
    27. 11. 2013 19:31 Jan Kozák
    Využijte vhodné příležitosti a sázejte. My taky ještě budeme. Do jara nečekejte.

    JOVAN

    4. 11. 2013 21:28 Zakladatel vlákna: Karel Chovanec
    Dobrý večer,
    z bohužel až jarní výsadby Jovanu vyrostly velké koule bez stroužků, což jsem očekával, ale nevím co z nich vyroste, pokud je použiji k výsadbě. Navíc už raší. Chtěl bych si tuto odrůdu udržet a od Vás už jsem nestihl získat ani paličku. Děkuji za radu,
    Karel Chovanec
    5. 11. 2013 21:35 Jan Kozák
    Pokud vysadíte na podzim, pak vyrostou normální dělené cibule. V případě jarní výsadby budete mít zase většinou koule. Ale tyto koule mají horší skladovatelnost, takže do jara mnohdy ani nevydrží.

    Lukan

    2. 6. 2013 9:35 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý den, pane inženýre. Mám otázku- na podzim jsem nestihl zasázet Lukan, protože nasněžilo, tak jsem jej vysadil až první týden v březnu.Roste pěkně, ale je drobnější. Mohu jej na podzim použít na sadbu? Děkuji za odpověď
    2. 6. 2013 19:52 Jan Kozák
    Vysadit ho můžete a poroste Vám, ale nepočítejte ani v příštím roce s nějakým zázrakem.

    jarní sadba benátčan

    1. 3. 2013 20:24 Zakladatel vlákna: jan
    Dobrý den, potřeboval bych poradit kdy mám zasatit česnek? už je ted v hodná doba nebo až sadba v polovině nebo koncem března? Děkuju ;)
    1. 3. 2013 21:32 Honza Novák (ml.)
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    2. 3. 2013 10:27 Jan Kozák
    Sázejte ihned, jak to stav půdy dovolí. Čím dříve na jaře zasadíte, tím bude delší vegetační doba a tím i lepší předpoklad dobrého výnosu (platí to pouze pro jarní výsadbu).

    benátčan

    9. 11. 2012 16:07 Zakladatel vlákna: jan
    Dobrý den,
    chci se zeptat když chci na jaře sázet česnek benátčan jak brzo se na jaře sází? je dobrý tento česnek sázet na jaře? nebo je lepší ted na podzim a bude ho více ? poradte. případně kdy se pak sklízí =)
    9. 11. 2012 21:43 Jan Kozák
    Z podzimní výsadby ho naroste většinou více. Rozdíl ve sklizni je tak tři čtyři dny. Jarní výsadba má smysl (aby utekl houbomilce) až od konce února.

    Paličák saděný na jaře

    5. 7. 2012 0:23 Zakladatel vlákna: Jana Pilková
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký je Váš názor na použití česneku - ruský paličák - jako sadby, který byl nasazený koncem března, začátkem dubna. Cibule se jeví zdravě, je trošku drobnější, naštroučkovaný, rostlina vytvořila palice. Na pohled se jeví v pořádku. Moc děkuji za odpověď.
    5. 7. 2012 15:38 Jan Kozák
    Sázet se dá všecko, co do doby sázení vydrží. Z našich už hodně dávných pokusů vyplynulo, že některé ozimé česneky sázené na jaře měly tak krátkou trvanlivost, že do podzimu nevydržely. Takže uvidíte, jak ten Váš dopadne.

    Výsadba v dubnu

    18. 4. 2012 10:23 Zakladatel vlákna: Dagmar Kurková
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli má smysl vysazovat česnek ještě teď v dubnu? A potom, jestli se dají někde koupit palibulky česneku? Děkuji Kurková D. Brno venkov
    18. 4. 2012 21:15 Jan Kozák
    Máte-li co sázet, tak sázejte. My pacibulky neprodáváme a pochybuji, že by to ostatní dva producenti česnekové sadby dělali.
    18. 4. 2012 23:08 Honzík Novák (ml.)
    Pacibulek se snaží každý pěstitel vypěstovat co nejméně. Většinou se pak jedná buď o signální rostliny (co se při odhlávkovkování nechají na kraji řádku s hlávkou, aby se po narovnání stvolu zahájila sklizeň) nebo jde o přehlédnuté rostliny.
    Pokud by nebyl tak akutní nedostatek sadby, tak bych i já těch pár loňských hlávek vyhodil. Producenti sadby určitě také nepřejdou k prodeji pacibulek, protože velkopěstitelé potřebují pokud možno přesnou kalkulaci bez rizika a malí pěstitelé je nevytrhnou (mohou a nemusí nakoupit).

    Dotaz

    4. 4. 2012 22:57 Zakladatel vlákna: Fiala Zdenek
    Dobrý večer p.Kozáku,
    chci se zeptat na pár otázek:
    1)je možné sázet ozimý česnek na jaře(chtěl bych předejít výmrazu jako se stalo letos),pokud je to možné má to nějaký vliv na výnos,dobu sklizně a velikost stroužku?
    2)je pravda že při jarní výsadbě se nemusí stříkat proti houbomilce?
    3)v diskusi ze dne 20.2.12 ste mlivil o pěstitelích s licenční smlouvou.Můžete mi poskytnout bližší info o této smlouvě(jak a kde ji získat,podmínky získání atd.)
    Prředem dškuji za odpověď
    5. 4. 2012 21:18 Jan Kozák
    Na jaře můžete sázet každý česnek, který do té doby vydržel. Ozimé paličáky často pak vytvoří nedělenou cibuli, někdy je cibule sice dělená, ale nevytvoří se květní stvol, přičemž nárůst cibulí je velmi dobrý. Takto vypěstovaný materiál má však většinou horší skladovatelnost než při podzimní výsadbě a určitě bych ho nedoporučoval pro další množení. Proti houbomilce je při jarní výsadbě zbytečné stříkat. Velkopěstitelé (pro nás při odběru od 40 kg) uzavírají při nákupu sadby licenční smlouvu. Při jejím uzavření mají nižší cenu, ale v dalších letech platí při využívání sadby z vlastní produkce licenční poplatek ve výši 10 % ceny sadby. Povinnost platit licenční poplatek vyplývá ze zákona č. 408/2000Sb. o ochraně práv k odrůdám i bez uzavření licenční smlouvy. Viz rubriku právní okénko.

    houbomilka

    29. 3. 2012 9:00 Zakladatel vlákna: Jiří Jirsa
    Pěstuji česnek jen pro rodinu, tedy vastní a svých dcer. Vždy jsem sázel co jsem kde buď dostal nebo koupil v trhu a houbomilku jsem neřešil, neměl jsem s ní problémy. Letos poprvé mám sadbu značkovou. Sázím vždy na jaře. Uvádíte stříkat proti houbomilce po 3 dnech nad 10°C. Jak ale s jarní sadbou, když ta je týden v zemi. Děkuji
    29. 3. 2012 19:55 Jan Kozák
    K půvabům jarní výsadby patří mimo jiné to, že se neošetřuje proti houbomilce.

    Jarní dosadba

    24. 3. 2012 22:19 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den pane Kozáku, do jakého termínu je možné na jaře vysazovat česnek, aby měl šanci ještě dobře narůst. Pozemek mám v chladnější kotlině 440 nm. Jedná se mi o jarní dosadbu, část podzimní výsadby je poškozena mrazem, některé odrůdy přes 50%. Přesto to vypadá, že některé odrůdy např Lukan teprve zvolna leze, sázela jsem dost hluboko. Zatím je obtížní říct co vůbec neleze. Chtěla bych tak týden ještě počkat. Má smysl počkat do Velikonoc, nebo to už je na dosadbu pozdě? Děkuji
    25. 3. 2012 21:25 Jan Kozák
    Jsem názoru, že do Velikonoc bude jasné, co roste a co nikoliv. Pokud nechcete tak dlouho čekat, tak to v zemi pořádně prozkoumejte. Se sázením jarního česneku zbytečně neotálejte. On Vám sice naroste i z prvomájové výsadby, ale bude malý.

    dotaz

    15. 3. 2012 17:50 Zakladatel vlákna: tvaruzek
    Dobrý den,
    koupil jsem sadbu therador .
    Prodavačka tvrdila,že se jedná o jarní česnek.
    Po prohlídce internetových stránek jsem zjistil,že se jedná o ozimný nepaličák z Francie.
    Mohu tuto sadbu vysadit nebo vrátit do prodejny.

    Děkuji za odpověď Tvarůžek
    15. 3. 2012 20:39 Jan Kozák
    Mám dojem, ale může to být jen můj dojem, že Francouzi ani nerozlišují jarní a ozimé odrůdy, že všechno sází v zimě. Myslím si, pokud je sadba zdravá, uspokojivý výnos Vám dá. Otázkou je, zda-li vypěstovaný česnek bude vhodný pro další výsadbu.

    Jarní výsadba

    3. 3. 2012 22:34 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Kozáku, chci se poradit. Ještě mi zbyl váš sadbový česnek. Chci ho příští týden dát do země. Je nutné ho mořit? Na podzim šla do země vaše certifikovaná satba mořená v Rovralu a Lignohumátu. Sulku jsem vynechala. Máte zkušenosti s jarní výsadbou a mořením? Budu dosazovat cca 40 stroužků, nerada bych ohrozila "nákazou" těch 300 ks, co je v zemi a už pomalu leze:-) V textu otázky a odpovědi uvádite, že je možné zasadit všechny ozimé česneky, které neraší. Proberu tedy zásobu a dám do země ty, u kterých neraší stvol. Když podpučí pouští kořínky, nevadí? děkuji za zprávu a česneku zdar!
    4. 3. 2012 6:20 Jan Kozák
    Centimetrové lístky nejsou na závadu, důležité je, aby bylo živé podpučí. Narašené kořeny potvrzují životaschopnost stroužku. Moření v Sulce u ozimých česneků před jarní výsadbou nedoporučuji, Lignohumát bych použil.
    4. 3. 2012 20:58 Jana Kopecká
    Dobrý den, děkuji moc za odpověď. Provedu "koupel" v Lignohumátu. Rovral není potřeba? Vyberu pěkné stroužky, které mají narašené kořínky a šup s nimi do země:-) předpokládám, že víkendový termín je OK a země ještě úplně povolí, před týdnem byla ještě od 8 cm zarmzlá.

    úvaha

    2. 2. 2012 23:18 Zakladatel vlákna: hloupý Honza (Sendy)
    Ještě se mi nestalo, abych na jaře musel sázet náhradní výsadby za vymrzlé porosty, ale při sledování diskuze mne napadla otázka, nakolik je možné nebo vhodné provést náhradní výsadbu jarním česnekem na plochy s vymrzlým ozimým česnekem?
    3. 2. 2012 11:26 Jan Kozák
    Bylo by to podobné, případně ještě horší, než sázet česnek po česneku. Pokud by k této nemilé situaci došlo, dá se předpokládat, že na odumírajících rostlinách by našly živnou půdu nejen organizmy saprofytické (žijící na odumřelém substrátu), ale i parazitické, které by mohly napadat nově vysazené stroužky.
    3. 2. 2012 14:26 hloupý Honza (Sendy)
    Došel jsem ve svých úvahách ke stejnému závěru.
    Ano, i když vlastně nedošlo k sklizni česneku, není v příslušné sezóně uvolněný pozemek vhodný pro výsev pórku, pěstování cibule ze semene i sazečky, gladiolů a podobných hlíznatých i cibulových květin.
    Uvažuji, že asi bude nejvhodnější použít jako následnou plodinu mrkev, karotku, petržel a jinou kořenovou zeleninu.

    sazení

    19. 3. 2011 10:47 Zakladatel vlákna: Hana
    Dobrý den,
    chci se zeptat zda je možné zasadit česnek ještě teď na jaře.
    Děkuji za odpověď
    19. 3. 2011 19:27 Jan Kozák
    Pro jarní výsadbu jsou určeny odrůdy: Matin, Benátčan, Mirka a JP 633. Na jaře je možné sázet i jiné odrůdy, které do jara vydržely, ovšem s rizikem, že v některých případech se nevytvoří cibule dělená na stroužky, ale jen jedna veliká koule.

    Kdy sázet jarní odrůdy?

    5. 12. 2010 13:11 Zakladatel vlákna: Mirek
    Dobrý den,chtěl bych se zeptat kdy je vhodná výsadba jarních odrůd česneku.Děkuji.
    8. 12. 2010 20:40 Jan Kozák
    Jarní česneky můžete sázet od podzimu do jara kdykoliv. Při podzimní výsadbě bývá větší výnos, skladovatelnost se nesnižuje. Půvab jarní výsadby spočívá v tom, že se připravuje naráz celý pozemek i na ostatní plodiny, takže se nemusí vyhýbat vysazenému česneku, a není třeba ošetření proti houbomilce. Aby česnek nebyl houbomilkou napadán, je třeba počkat s výsadbou na začátek března. Pozdější termín (třeba až začátek května) významně snižuje výnos.

    Sázení na jaře

    4. 2. 2011 10:10 Zakladatel vlákna: Jiří Vávra
    Dobrý den, prosím o radu. Pro veliké deště jsem nesatihl zasázet česnek v listopadu. Je možné zasadit teď jak to bude možné. Bude nějaký výnos. Děkuji Vávra
    5. 2. 2011 8:34 Jan Kozák
    Na jaře můžete vysadit každý česnek, který do té doby vydrží. Někdyx se stává u paličáků (např. Jovan, Dukát), že se cibule nerozdělí na stroužky, ale vytvoří jen velkou kouli. Někdy paličáky nevykvetou. Většinou je také opožděný termín sklizně. Z této sklizně bych však nedoporučoval použití česneku pro další výsadbu. Výnos můžete očekávat uspokojivý.

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne