Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Moření česneku Zpět na diskusi

    Použitie nariedenej sulky ??

    25. 8. 2019 17:22 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Pozdravujem všetkych nadšencov pestovania cesnaku .

    Ako dlho, /alebo koľko krat / po nariedeni sa da použiť nariedena sulka ak morenie robim v šeru

    Ďakujem vopred za odpoveď
    27. 8. 2019 20:54 Jan Kozák
    Ještě v době, kdy se u ostatních mořidel nebránilo opakovanému použití, u Sulky se jednoznačně uvádělo, že je třeba na novou dávku nový roztok. Takže opakovaně nepoužívejte.
    28. 8. 2019 18:32 Jozef Sisak
    Ďakujem za odpoveď aj moja skusenosť potvrdila že v nariedenej sulke po 24hod. sa vyrazne zvyšilo množstvo vločiek -- degradacia .

    Moření sulkou

    19. 8. 2019 18:45 Zakladatel vlákna: Michal Šuráň
    Dobrý den pane Kozák,
    objednal jsem si u Vás sadbu Lukan a Vekan. Doporučujete česnek mořit sulkou? Respektive pokud to lze i bez ní, na co si dát pozor? Děkuji za odpověď.
    19. 8. 2019 20:00 Alois Juráň
    Zdravím už to tu zaznělo že určitě mořit,a nejlíp už ted!Jinak jen tak na okraj...pane Kozáku je ten správný tvar...
    22. 8. 2019 21:00 Jan Kozák
    Ano, pane Kozáku je ten správný tvar, ale můžete mě oslovovat i "stařečku". Na to také (a rád) slyším.
    23. 8. 2019 1:26 Alois Juráň
    Stařeček nebo spíš u nás staříček  znamená pradědeček.......můžeme gratulovat?
    23. 8. 2019 20:33 Jan Kozák
    U nás to bylo tak: stařeček měl vnoučata, prastařeček pravnoučata. Já jsem u těch vnoučat.

    moření předem

    3. 12. 2018 8:57 Zakladatel vlákna: Libor Hejduk
    Dobrý den, zbývá mi ještě dosázet trocha česneku, ale moc mi nevychází v kuse tolik času, abych mořil a sázel zároveň v době, kdy je venku světlo. Je možné sulkou namořit večer, nechat přes noc rozložené a ráno jen promíchat s clonoplusem a sázet? Nebo holt budu muset vstát o 2 až 3 hodiny dřív a sfouknout to najednou.
    Děkuji
    3. 12. 2018 16:44 Jan Kozák
    Udělal bych to jinak. Mořit večer, po odkapání (1 - 2 minuty) promíchat se suchým Clonoplusem a ráno sázet.

    Zmrzlé stroužky po namoření

    27. 11. 2018 22:13 Zakladatel vlákna: Izabela Ondová
    Dobrý večer, jsem začátečník takže se předem omlouvám za asi hloupý dotaz. Včera jsem namořila, dnes rozložila na síto. Jenže teď koukám, že mi to zmrzlo. Mohu ho ještě zasadit a nebo ho mám vyhodit? 
    28. 11. 2018 16:52 Jan Kozák
    Samozřejmě máte nasázet, nevyhazovat. A pro příště: pokud se moří před výsadbou, tak sázet ještě týž den, nejpozději následující.
    29. 11. 2018 12:18 Izabela Ondová
    Moc děkuji 

    vlnovník česnekový

    26. 11. 2018 21:11 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den všem
    mám technický dotaz a to co udělá podtlak s našim uskladněným nebo i sadbovým česnekem?Jde o to že roztoče zabijí i podtlak.Mám vysavač co má
    zabijet roztoče v peřinách a to po minimálně 30 sec. v  igelitovém maximálním podtlaku.
    Na česnek menší igelitový pytel a nasadit ponožku na hubici vysavače a provést v igelitu podtlak.Ale co to udělá s česnekem?
    A co třeba na vlnovníka zkusit CO2?Během krátké chvíle cca 3 min. by se měl udusit nebo 10 min?Poradí někdo prosím jak na tu skladištní bestií?
    A co ionizační záření ÚV lamp? To už bude na česnek asi opravdu dost gargantuovské  zatížení/popálení.Nebo sirné knoty zapálit ve skladišti?
    Savo nebude to pravé ořechové a pak jen slivovice a to by mohlo fungovat.
    Alkohol by roztoče zabijet mohl a co starý dobrý hypermangán Mn2O7 ?
    27. 11. 2018 0:55 Jan Kašpar
    Dobrý den, Váš problém s vlnovníkem je následující: 1) je třeba rozlišit, zda vlnovník se do skladu dostal zároveň s aktuálně sklizeným česnekem, nebo 2) je již ve skladu jako  pozůstatek po sklizni loňského česneku. Tedy relikt z minulé sklizně. Pokud ad 1) Chce to řádně mořit Sulkou, a během vegetace používat koloidní síru (dříve Sulikol, dnes Kumulus, Solfatan a pod.). Tu koloidní síru můžete míchat s čímkoli, třeba v postřiku s močovinou, nebo jiným prostředkem. Existují sice i jiné akaricidy, ale ty nemají registraci, a taky kdo by to pak jedl. Pokud ad 2), tak nátěr regálu, stěn a kontejnerů na uskladnění je dobrá natřít, nebo postříkat Savem.  Ale pozor, pod názvem Savo se prodává kde co. Chce to t.zv. "Savo na bazény a pitnou vodu". Nejlépe je použít kvůli ceně chlornan sodný. Ten se musí ovšem naředit na cca 5%. Tedy pokud si pořídíte 20% chlornan sodný tak ředit 1:4. Hypermangan Vám fungovat nebude, je to antiseptikum, nikoli akaricid. A jeho vzorec je KMnO4.  Čili shrnutí: Nepřitáhnout si do skladu "novou" generaci vlnovníka a zlikvidovat starou, ve skladu již hladově čekající, Navíc je to takhle "EKO-bio"
    27. 11. 2018 20:32 Jana Kopecká
    Dobrý den, zrovna jsem chtěla psát dotaz, jak si ošetřit skladovací prostor, abych zlikvidovala vlnovníka, který se tam čas od času objeví. Česnek skladuji v papírových bedýnkách od ovoce na chodbě rodinného domu, kde je cca 15 stupnů, většinou tam vydrží až o další sklizně. Noviny po česneku spálím, připravím si nové papírové bedýnky, ty vystříkám Savem. Nevím jak zdatný cestovatel vlnovník je, případně jak dlouho vydrží "bez žrádla", nechtělo se mi vytírat celý prostor Savem a postřik stěn nelze. Máte někdo z pěstitelů tip, jak udržovat prostor pro uskladnění, případně nějaké další fígle? Děkuji
    27. 11. 2018 22:13 Martin Perníček
    Dobrý večer pani Kopecká, pokud vám vydrží uskladněný česnek do další sklizně,tak v tom případě vás skladištní škůdce vlnovník trápit nemusí.
    28. 11. 2018 10:28 Jana Kopecká
    No, on právě nevydrží všechen, občas se objeví vlnovník a ty cibule bud vyhazuji nebo první spotřebovávám.... v domácích podmínkách dělám co to jde, aby česnek vydržel co nejdéle, kupovaný nejím, není nad vlastní vydrží vždy. Jsou rozdíly v odrůdách, nejdéle mi vydrží JAPO a to ani nechutná vlnovníkovi... bohužel mi v mé půdě naroste malé, tak ho pěstuju spíš proto, že vydrží dlouho. Skvěle drží i Anton, Lukan.
    28. 11. 2018 16:56 Jan Kozák
    Jak ochránit česnek proti vlnovníku v domácích podmínkách není jednoduché. Také děláme ve spolupráci s některými pěstiteli různé pokusy, ale zatím se nám nic nejeví na sto procent, co bychom mohli všem doporučit.
    Váš postřeh u odrůdy Japo je správný. Vlnovník ho nenapadá.
    29. 11. 2018 9:07 Jana Kopecká
    Pane Kozák, u Japa je fascinující ta výdrž, předloni jsem dělala "pokus" a několik cibulí jsem uchovala až do září dalšího roku... jasně, už neměly sílu jako po sklizni, ale pěkné tvrdé stroužky s dobrou chutí. Letos jsem JAPO nestihla, ale příští rok si zas pár stroužků zasadím.  Lepší výdrž jak Benátčan, alespoň u mne. Za těch cca 8 let co sázím vydrží spolehlivě nejdéle, Ale Anton mu spolehlivě "dýchá" na záda. Ten většinou tak dlouho nevydrží jen proto, že mně chutná nejvíc, je to moje nejoblíbenější odrůda na syrovo, do salátu, mnam
    30. 11. 2018 0:30 Jan Kašpar
    Podle mé zkušenosti nepaličáky vlnovník zrovna moc nenapadá. Buď mu nechutnají, nebo mu nevoní - čert ví. A Japo je nepaličák. Bohužel u mne Japo vyrostl vždy malý, prostě bonsaj. Tak jsem ho  přestal pěstovat. Pokud by se ale vyskytl klon, který dá alespoň 90 až 100 g na sušenou cibuli, šel bych do něj po 40 letech znova. Chuťově i trvanlivostí byl perfektní.
    30. 11. 2018 12:05 Jan Kozák
    My tady sice píšeme Japo, ale bavíme se o naší odrůdě Japo II. A ten dorůstá stejně jako ozimé nepaličáky.
    30. 11. 2018 17:16 Jan Kašpar
    Bohužel, ani u JAPO II jsem dosud nenarazil na cibule o hmotnosti 100 g a větší. Z menších cibulí stroužky  na sadbu  zásadně nepoužívám. Holt jsem fanda "vysokotonážního" česneku a taky opata Mendela. U Japo II bych i trochu slevil, protože je opravdu dobrý. Ale takový zatím není dostupný...
    1. 12. 2018 8:45 Jozef Sisak
    Pozdravujem p. Kašpar. Vaše prispevky su "chemicky " na vysokej urovni čo poteši . Ako môže vlnovnik prežiť obdobie - ako dlho , ak v sklade nema "čo papať?" cibuľoviny su vysadene , cibuľa v kuchyni spracovana ako aj cesnak nove len z obchodu ? je nutne ošetrenie skladu ?
    1. 12. 2018 17:31 Jan Kašpar
    Také Vás zdravím. Jak dlouho vydrží Vlnovník držet hladovku opravdu nevím. Já ho likviduji mořením Sulkou, během vegetace postřikem koloidní sírou, t.j.rostlin a půdy okolo a desinfekcí skladovacích prostor (bedničky a podlahy pod bedničkami) 5% chlornanem sodným, což je Savo na bazény - zatím se to daří. A v chemii mám pouze středoškolské znalosti. Zahradní chemii se snažím používat podle Nařízení komise EU č. 889/2008 ze
    dne 5. září 2008. Tedy  prostředky vyhrazenými pro ekologické zemědělství. Na fotce je ten dlouhý nový, ten se zkráceným stonkem a stroužky jsou rok staré. Fotka 2 roky stará, letos jsem nefotil, ale bylo to  stejné.
    rozdíl jednoho roku.
    1. 12. 2018 20:33 Jakub Kára
    Dobrý den, můžete prosím napsat jakou dáváte dávku při postřiku koloidní sírou? Protože na kumulusu není dávka pro česnek uvedená. Děkuji
    2. 12. 2018 11:53 Mirek Polanský
    Dobrý den,to by mne taky zajímalo, při jaké teplotě aplikovat postřik a kolikrát postřik aplikovat za dobu vegetace. Děkuji.
    2. 12. 2018 13:43 Jan Kašpar
    Dobrý den, pánové. Začnu od začátku: Mořím v polysulfidech Ca, konc 0,7% - Sulka obsahuje CaSx 14%, tedy 5% Sulkou. Mořím 2x opakovaně, s minimální prodlevou při teplotě okolo 16°C. Poprvé min. 6 hod, podruhé min. 8 hod. Ona ta Sulka taky mimo Vlnovníka potlačuje i Fusarium, nezlikviduje ho, ale je rozdíl, když Vám Fusarium sežere 30%, nebo jen 3% úrody.  Moření v  uzavřené nádobě, (velká okurková sklenice) s vzduchotěsným víčkem,  ve sklenici je co nejmenší vzduchová bublina, ve tmě. Sklenicí je dobré občas zakvrdlat. Roztok se rychle rozkládá za úniku sirovodíku (Sulfan). Rozklad urychluje teplota, přístup vzduchu a světlo. Do naředěné Sulky přidám 1 kapku Jaru (ne víc) na 1 l roztoku. Chce to přesně měřit a nepřekračovat teplotu.  Důležité je zahubit Vlnovníka úplně. Ta potvora je totiž partenogenetická.  Takže moření 2 hodiny jak je zde doporučováno, považuji za omyl.  A pokud i při správné aplikaci někomu tenhle roztok "popálil", tak popálil stroužek napadený Fusariem. To začíná napadat stroužek nejčastěji u podpučí. A Sulka Fusariem napadenou část v počátečním stadiu zlikviduje. Že pak stroužek nemůže vyrašit je snad jasné.
    Ke koloidní síře: Používám Sulikol K, (včasný nákup, před koncem výroby) což je 50% koloidní síra. Kumulus WG je 80%. Takže bude zřejmě třeba koncentraci o cca 1/4 až 1/3 snížit. Kumulus ale vyzkoušen nemám.  Postřiky jsou opět o teplotě. Sirné postřiky při vyšších teplotách mohou působit fytotoxicky. Stříkám s jara Sulikolem, když jsou rostliny cca 4-5 cm velké 0,6% - 0,8%. Pokud kombinuji s Kuprikolem proti Pseudomoniázám, dávám spodní koncentraci kvůli synergismu. Podruhé cca 4 týdny před sklizní 0,4% opět s Kuprikolem kvůli skládkovým chorobám. Teploty nejlepší okolo 16°C, při 20°C snižuji koncentraci, nad 24°C nestříkám. Stejně tak neošetřuji, pokud na rostliny svítí slunce. Spotřeba :cca 6 - 7 litrů na 10m2 včetně 1/2 m pásu kolem záhonu. Jinak liché roky používám Kuprikol, sudé Hypermangan. Hypermangan ovšem samostatně - sytě růžový roztok, barva asi tak "Beaujolais nuovo" A pozor: Tímhle způsobem se Vlnovníka nezbavíte hned, ale trvá to tak 2 až 3 roky.
    2. 12. 2018 17:46 Mirek Polanský
    Dobrý večer, děkuji pan Kašparovi za vyčerpávající odpověď. Pokusím se Váš postup aplikovat i u sebe. Možná je to návod i pro další pěstitele.
    3. 12. 2018 8:37 Novák Ladislav
    Dobrý den,postřik 6 až 7 litrů na 10 m2 to už by bylo jednodušší použít konev,ale to už potom není postřik ale zálivka.Je nutné použít postřikovač.Pane Kašpar za všechny návštěvníky diskuse děkuji za hodnotný příspěvek.
    3. 12. 2018 9:09 Jan Kašpar
    Dobře jste si všiml, asi jsem to nepřesně specifikoval. Má-li záhon s česnekem 10 m2 a půlmetrový okraj (to jsou např. cestičky) dalších 12 m2. tedy celkem 22 m2. Máte-li pokropit 22 m2 celkem, tak se mi nezdá 6 až 7 litrů, navíc ekologického postřiku tak mnoho.  Pravda, pokud použijete jemnější trysku, spotřebujete méně.  Já používám jakýsi čínský postřikovač s dost hrubou tryskou. Jinak to vychází podle mne na 2,7 až 3,2 deci na 1 m2. Tedy pokud má být půda i rostliny dobře postříkány.
    3. 12. 2018 12:33 Novák Ladislav
    Mockrát děkuji za odpověď.
    4. 12. 2018 19:15 Jozef Sisak
    Pan Kašpar ďakujem za odpovede na nenapisane otazky . morenie sulkou najprv 6 hod. a potom opakovane asi s novym roztokom 8hod.?kvôli degradacii sulky ?

    Či sa zbavim vlnovnika vašim postupom mam pochybnosti pri nutnosťi    posuvať vysadbu na neošetreny pozemok - 4 ročny cyklus. schopnosť transportu aj vd´aka prudeniu vzduchu  tj.aj od susedov. a čo cibuľa kuchynska či ine cibuľoviny ale VĎAKA ZA NAVOD . chybička se vloudila  zahon   2 x 5 m --10m2 a uličky 0,5m dookola t.j 3 x 6m   je plocha spolu 18m2

    ak sulka degraduje aj na sirovodik čo je jedovaty plyn nie je to cesta na suche ošetrenie hlavne kuchynskeho  cesnaku? do  dobre uzatvarateľnej nadoby dam cesnak k nemu do samostatnej nadoby sulku a to cele vystavim po dobrom uzavreti na svetlo nie slnko a po ??? dňoch mam vyriešene ??   sam očakavam dodanie  vakuovych doz skusim udusiť vlnovnika ďalši krok bude pridanie co2 či  čisty dusik /mam pristup k tekutemu /

     pan Kozak môžete nas informovať ake aj neuspešne pokusy skušali už pestovateľia aby sa nestracal čas pri opakovani už raz neuspešnych pokusov !!!  ĎAKUJEM
    sučasny stav  nasvädčuje tomu že sa budeme musieť s tymto škodcom naučiť žiť a realizovať večny boj. ako je to s pasavkou zemiakovou či chovatelia kralikov s morom kralikov atd.
    4. 12. 2018 23:19 Jan Kašpar
    Vidím že jsem napsal víc nejasných věcí. Dobře myslel, blbě napsal. Tak za 1) Sulkou mořím opakovaně, pouze ale 2x. Třetí opakování nemá už účinek. To mám mnohokrát vyzkoušeno. Tedy naředím Sulku, a mořím nejméně 6 hodin, pak sleju a mořím další česnek stejnou Sulkou, moření prodloužím o dvě hodiny. To moření je nutno provést tak, aby se Sulka co nejméně degradovala. Já používám výše popsaný postup. Jedná se tedy o opakované použití Sulky.  S tím počítáním okraje záhonu jsem neuvedl jeho rozměr. Já sázím na záhon cca 10 x 1 metr. Tedy obvod je 22 metrů. Váš záhon 5 x 2 m má obvod 14 metrů. Snad takovou prkotinu nebudeme řešit jako školní příklad na minima a maxima funkce přes derivace. Nejmenší okraje by Vám vyšly na záhoně tvaru čtverce o straně 3,16 m. Tam by to zase šlo špatně okopávat motyčkou. 2) Jedovatost sirovodíku. Ono se toho H2S neuvolňuje tolik, aby se mohl někdo otrávit kromě Vlnovníka. Zkažené vejce v Čechách zvané pukavec či záprdek taky vypouští H2S a zatím se s ním nikdo neotrávil.  Ještě tam mám jednu chybku: správně je "Beaujolais nouveau" to pro jazykové puristy.....
    6. 12. 2018 9:55 Václav Kozák
    Vážení pánové. Jsem rád, že se tu díky panu Kašparovi a jeho obdivuhodné píli rozvinula diskuse na téma ochrany česneku před škůdci. Ochrana česneku proti škůdcům je velice složitý problém, který těžko může vyřešit každý soukromě, proto je dobře, když se pěstitelé o své zkušenosti  podělí a mohou je porovnat se zkušenostmi jiných. Hlavní problém je totiž v tom, že bez  profesionálního experimentu se všemi patřičnými úkony, nedokáže pěstitel s jistotou usoudit, zda dané ošetření opravdu souvisí se snížením či zvýšením výskytu škůdce, zvláště pak v případě, kdy je škůdce v porostu bez rozboru prakticky nedetekovatelný a u sklizně je menší napadení detekovatelné též jen laboratorně.  Proto můžeme být přesvědčeni, že naše ošetření vlnovníka zničilo, zatímco jeho nižší výskyt může souviset s něčím úplně jiným. To však těžko pěstitel posoudí bez zkušeností dalších pěstitelů. Při profesionálních experimentech je totiž základem zjištění míry napadení ještě před experimentálním zásahem, teprve potom lze míru napadení srovnávat se stavem po ošetření.

    Moření Sulkou se nedoporučuje po dobu delší než 2 hodiny. Na moření Sulkou byl rostlinolékaři vykonán řádný experiment. Závěr je takový, že delší moření negativně ovlivňuje výnos a na zdravotní stav rostlin nemá žádný efekt. Popálením česneku se nemyslí popálení stroužku (k tomu by bylo zapotřebí opravdu dlouhé moření nebo velmi špatný zdravotní stav), nýbrž popálení kořenových špiček, které jsou nejcitlivější a (hlavně) neregenerují. Z toho důvodu je též vhodnější moření už v průběhu měsíce září, kdy je česnek v
    dormanci a kořínky se ještě nevytváří. Fungicidní účinky Sulky není radno využívat. Jsou totiž naprosto minimální a k tomu by bylo opravdu zapotřebí pro česnek nepříznivé delší moření. Škody způsobené Fusariem by to v žádném případě nesnížilo o desítky procent, ale maximálně okolo 1 %. Co se týče Fusaria,
    vyvíjí se poměrně rychle, záleží tedy zejména na zdravotním stavu pozemku, moření, které nepůsobí i během vegetace, má minimální účinek (pokud vůbec nějaký). Ověřit to jde např. tak, že vysadíte pacibulky (jejichž
    prostřednictvím se Fusarium nepřenáší) a stroužky pěstované předchozího roku ve stejné půdě s výskytem Fusaria. Při sklizni zjistíte, že míra poškození rostlin ze zdravých pacibulek a neošetřených stroužků je stejná. Z toho důvodu jsme poslední roky přestali používat i Rovral a zaměřujeme se na experimenty s
    biologickými přípravky, které česnek chrání po celou dobu vegetace. 

    Bohužel snížení výskytu vlnovníka nelze přisuzovat ani provedeným postřikům během vegetace, nýbrž faktu, že výskyt vlnovníka je poslední 2 - 3 roky výrazně nižší, než např. v roce 2013 a 2014. |Samozřejmě je to oblast od oblasti. Někde ani v letech 2013 a 2014 s vlnovníkem problémy nebyly, zatímco v posledních
    letech se vyskytnout mohl. Určitě by likvidace netrvala 2 - 3 roky, neboť vlnovník se množí tak rychle, že i kdyby byl během vegetace omezen (a ne zlikvidován), namnožil by se zase během skladování při nejmenším na původní stav. Navíc je podle rostlinolékařů během vegetace velmi dobře chráněn, proto
    by postřik sirnatými přípravky musel být v takové koncentraci, která by zlikvidovala i rostlinu.

    Postřik proti Pseudomonázám je zbytečný, v našich podmínkách se na česneku
    nevyskytují.

    Každopádně jakýkoliv experiment na ochranu rostlin proti vlnovníku má význam, protože ten je v současné době hlavně díky způsobu šíření nejobávanějším škůdcem. Podle některých zdrojů se dokáže šířit i na vzdálenost tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že se šíří pasivně vzduchem, podobně jako spóry plísní, je těžké se mu ubránit. Podle zkušeností se domnívám, že není tak důležité zaměřovat se na dezinfekci vyprázdněných skladových prostor (i podle některých zdrojů ve skladech bez upravené teploty není schopen bez česneku vlnovník přezimovat), ale hlavně na důsledné moření a to ideálně už v průběhu září, čímž se zajistí, že česnek nebude během skladování před výsadbou napaden. Bohužel u většiny experimentů, včetně těch našich, je závěr stejný - tudy cesta nevede.
    6. 12. 2018 16:31 Jan Kašpar
    Přeji dobrý den a úspěch v podnikání. Vyjádřím se napřeskáčku. 1) Pokud tvrdíte, že se v našich podmínkách pseudomoniázy nevyskytují, tak jak je potom možné, že se na Vašem webu objevilo letos z jara několik  snímků od různých pěstitelů, typických ukázek téhle bakteriální hniloby?  S Vaším tvrzením nesouhlasím.
    2) Délka moření a poškození Sulkou - mluvím o klasické Sulce, tedy o polysulfidech Ca. Dělal jsem s tím řadu pokusů, několik let. Zejména teplotu a délku moření. Ve stejnou dobu, na stejné parcele. A jako optimální vyšlo: minimálně mořit 6 hodin, při teplotě nepřevyšující 16°C.  Krátkodobé moření, t.j. 2-3 hodiny dalo dobrý výsledek jen tehdy, byly-li stroužky předem oloupány, tedy nahé. Byly dříve roky, kdy Sulka prostě na trhu nebyla. Nahradil jsem ji 0,8% až 1% Sulikolem K, stroužky opět nahé. T = max 16°C, D = 1 až 2 hodiny. Na Fusarium fungovala ale pouze Sulka, na vlnovníka obojí. Takže zde souhlasím s výhradou. 3) Doba sázení: Mattioli uváděl termín sadby "Na svatého Václava", Staří pěstitelé "do konce října nejpozději". Já vzal za základ medián a sázím do 15. října v 350 mnm. A k úplné spokojenosti. Pozdější sadba dává menší cibule, alespoň u mne. (Mnoho let odzkoušeno v praxi) a jak jsem předeslal, preferuji velkohlavý česnek. Čili Váš termín výsadby považuji za možný, ale nikoli optimální.
    4) K desinfekci bedniček: Vyprázdnění starého a uložení nového k uskladnění. Zde je u mne prodleva několik týdnů (1 až 3 týdny). Že by vlnovník nepřežil tak krátkou dobu o hladu pochybuji. Také zde jde o případné spory, které vypadly z uskladněného česneku. Není nic odpornějšího, pokud rozeberete cibuli na stroužky a vykoukne na Vás penicilin. Takže taky nesouhlas.
    5) U mne to dlouhodobé moření fusariózu velmi silně potlačuje. Fusarií je ovšem více variant, možná, že některé variety jsou odolné, jiné nikoli.
    Dodatek: Při sklizni dávám všechny odřezky do plastového sudu s těsným víkem, t.j. listy, část stonků, kořínky i se zbytky půdy. Prosypu dusíkatým      vápnem cca 25-40 dg a pak  na přelomu září-říjen tam ještě naleju zbytky Sulky po moření. Do 120 l sudu se vejdou pohodlně odřezky ze 600 až 700 rostlin. Zjara tu páchnoucí hmotu vyhodím na kompost.
    Poznámka: Tu pseudomoniázu diagnostikoval u mne známý (ing. CSc) z VÚRV Ruzyně. To lze jen těžko zpochybnit.
    6. 12. 2018 19:21 Václav Kozák
    Pokusím se odpovědět na všechny body, v některých případech jsme si možná nerozumněli, v některých ne úplně souhlasím;
    1) Nerad bych zpochybňoval tvrzení ing. CSc., ale jsme v  kontaktu s několika uznávanými rostlinolékaři a ti už na jaře, kdy se na našem webu objevila Vámi zmiňovaná diskuse na toto téma, uvedli, že s Pseudomonas jakožto patogenem česneku se setkali jen právě v této diskusi na tomto webu. Česká literatura na toto téma mlčí, zahraniční na tom není o moc lépe. Otázkou tedy je, co považujete za typickou ukázku napadení pseudomonázou.
    2) Aby se dal pokus skutečně vyhodnotit, je zapotřebí minimálně 3 opakování a opakování pokusu po několik let. U česneku je ta nevýhoda, že je vegetativně množený a každá cibule má trošku jiný výnosový potenciál i zdravotní stav. Proto jsou těžko hodnotitelné experimenty, kde každé opakování z každé varianty má méně než stovky jedinců (ověřeno, z tohoto důvodu jsme nemohli vyhodnotit mnoho experimentů, protože při výpočtu statistické průkaznosti nebyl viditelný žádný rozdíl kvůli velkým rozptylům).
    3) Mattioli byl velmi vzdělaný člověk, který však žil už před pěknou řádkou let. Při vší úctě se však česneku příliš do hloubky nevěnoval. Vzhledem k tomu, jak se změnilo životní prostředí i jen za posledních 20 let (globální oteplování, odsíření komínů továren, globalizace trhu a s tím spojený přenos chorob a škůdců po celém světě) lze v současné době ztěží brát jeho doporučení za nejvhodnější. Pravdou je, že pozdní výsadbou se snižuje výnos a zvyšuje se v posledních letech i právě riziko napadení sadbového materiálu vlnovníkem česnekovým. Nicméně k pozdní výsadbě se přešlo v reakci na velké ztráty česneku způsobené napadením fusariem (nejen u nás a nejen na česneku, na pozdní výsadbu se např. v Holandsku přešlo i u dalších cibulovin napadaných Fusariem). Fusarium se vyskytuje téměř všude, proto opoždění sklizně má u většiny pěstitelů velký význam, a to i přes mírné ztráty na výnosu. Naším cílem je vyzkoušet vhodnou biologickou ochranu pro česnek proti Fusariu, díky které by se pravděpodobně mohla i výsadba uspíšit. V současných podmínkách však je v drtivé většině oblastí pozdní výsadba výrazně výhodnější.
    4) V mém příspěvku nepíši o dezinfekci bedýnek, ve kterých je česnek skladován téměř do sklizně, ale o dezinfekci vyprázdněných skladových prostor už v období zimy. Týká se to tedy zejména větších pěstitelů, kteří pěstují česnek pro komerční účely a česnek vyprodají už v průběhu podzimu.
    Čerpáme ze zkušeností nejen stovek našich (i bývalých) smluvních pěstitelů, ale i zákazníků, kteří naše doporučení aplikovali. To ovšem neznamená, že mají obecnou platnost, proto jsme velmi rádi za jiné zkušenosti. Na druhou stranu zpochybňování našich doporučení na základě zkušeností z jednoho stanoviště je poněkud předčasné.
    8. 12. 2018 14:35 Jan Kašpar
    Dobrý den,  pokusím se upřesnit.
    1) S tou "možnou pseudomoniázou"  se to má následovně. Když se u mne před cca 40 lety tahle choroba yyskytla, obrátil jsem se na strýce, vzděláním zemědělského inřenýra, ten nevěděl, ale odnesl vzorek k expertovi do VÚRV, a dozvěděl jsem se následující - jedná se o houbovou chorobu, která je podporována (symbioza?) bakteriemi rodu Pseudomonas. Prý je to podobné jako u rakoviny jabloní (Nectria galligena), kde údajně také nejde patogena zlikvidovat, pokud se nezlikvidují bakterie rodu Pseudomonas. Bylo doporučeno použít buď postřk k tomu určeným antibiotikem, což tenkrát mělo registraci, nebo měďnatým prostředkem. Dnes si nejsem jist, zda bylo použito slovo "fypická", nebo "charakteristická".  Již dávno tomu. Já osobně tuhle chorobu viděl 3x v životě, což za více než 5O let co pěstuji česnek není mnoho.
    Nicméně, choroba je to nepřehlednutelná a Kuprikol, nebo Burgundská jícha na to fungují k plné spokojenosti.
    2) Statistika. Pokud zde píšu o čemkoli, tak pokus byl proveden na cca 100 rostlinách, opakovaně, po dobu 4 až 6 let. Sázím každoročne 600 až 700 stroužků. V současnosti budu snižuji na 400. (věk). Dále se opírám o zkušenosti strýce, tchána a dědy. Jen s rozdílem, že děd si Sulku vyráběl vlastnoručně  a nepoužíval koloidní síru, ale pouze svoji vlastnoručně vyrobenou Sulkou. Byl  učitelem chemie a fysiky na prvorepublikovém reálném gymnasiu, takže ten chybu v měření a výrobě neudělal. Poznatky mám  nikoli z jednoho místa, ale ze  čtyř různých míst z toho dva v kraji středočeském a dva v severočeském. Čili námitku o relevantním statistickém vzorku odmítám. Ty poznatky jsou navíc staré více než jedno století.
    3) termín výsadby doporučuji nikoli podle Mattioliho, v jehož době probíhala t.zv. "malá doba ledová", ale z dlouholeté praxe nejen vlastní, tedy 15. října. Dále, biologická ochrana nejen česneku je jistě vynikající a taky módní záležitost. Jen mi trochu vadí, že jsem nikde nedohledal (zatím) zda jsou prováděny testy na vedlejší produkty téhle ochrany, např. na mykotoxiny. Mohli bychom se dočkat taky další aféry podobně jako s chlorovanými uhlovodíky nebo  antibiotiky. Tedy od nadšení směrem k zatracení.
    4) Já desinfikuji dřevěné přepravky a nejbližší okolí, tedy regál na kterém bedničky s uloženým česnekem jsou uloženy. Nevím, jak daleko může hladový vlnovník dopochodovat. A samozřejmě nezpochybňuji Vaše poznatky a zkušenosti. Mám trochu jiné poznatky a nikoli z jednoho místa a nikoli krátkodobé. Pouze chci poukázat na skutečnost, že pěstovat česnek lze i jinak. Nechť si kdo chce vyzkouší a rozhodne se sám. 
    13. 12. 2018 19:07 Josef Polívka
    Dobrý den pane Kašpar. Zmiňujete se zde o použití Kuprikolu. Chci se Vás zeptat, v jjakém poměru, za jakých podmínek a kolikrát ho aplikujete? Děkuji mnohokrát za odpověď, Polívka
    15. 12. 2018 13:24 Jan Kašpar
    Dobrý den pane Polívko, Já dávám buď Kuprikol, nebo Burgundskou jíchu. Z jara, po vzejití rostlin v konc. 0,6% až 0,7% pokud se objeví půdní povlak z Pseudomonních bakterií. Pozor: někteří lidé tento povlak zaměňují s mechem. Barvu to má stejnou, tedy zelenou, někdy zelenožlutou, jenže mech je rostlina, bakteriální povlak, pokud je vlhko, je jenom sliz. Je třeba ošetřit nejen rostliny, ale i půdu mezi řádky a okolo záhonu. Později dávám koncentraci 0,4% cca 4 týdny před předpokládanou sklizní proti skládkovým chorobám. U obojích přípravků je OL = 7 dní, a jsou zařazeny na seznamu EK jako "přípravky pro ekologické zemědělství"
    20. 12. 2018 19:58 Jan Kozák
    Původně jsem do diskuse vyvolané panem Kašparem nechtěl vstupovat, přestože jsem požádal tři významné rostlinolékaře, z toho jednoho specialistu bakteriologa, o jejich úsudek. Sám se za fytopatologa nepovažuji, ale chtěl jsem mít jasno. Tento můj postoj mi byl (a to správně) vytknut, protože návštěvníci našich stránek často hledají rady v otázkách, kde si sami poradit neumějí.
    Tož tak:
    Zbavit se natrvalo vlnovníka česnekového je nedosažitelným cílem. Riziko napadení není pouze v tkáňové laboratoři. Na poli nebo ve skladu vlnovníka hygienicky přijatelným způsobem nezlikvidujete. A jeho šíření za vegetace větrem znamená riziko úplně všude.
    Bakterie rodu Pseudomonas jako i další rody bakterií jsou součástí bohaté mikroflóry povrchu rostlin, také půdní mikroflóry, samozřejmě i půdního povrchu. Proto ten Váš známý mohl tyto bakterie izolovat. Jejich škodlivost však není u česneku v Evropě prokázána a ochrana proti nim je považována za zbytečnou zátěž životnímu prostředí.
    Nejen zemědělci, ale i zahrádkáři jsou povinni dodržovat platné předpisy týkající se používání látek na ochranu rostlin. Žádný u uváděných přípravků není registrovaný na ochranu česneku.
    Z výše uvedeného nemohu doporučit využívat postupy pana Kašpara, spíše naopak.
    (Tento příspěvek je uveden na dvou místech, jednak jako reakce u příspěvku pana Kašpara a na začátku.)
    29. 1. 2019 18:51 Jan Kašpar
    Nerad odpovídám, ale na nedorozumění, či neznalost jinak nelze.
    1) Nesmyslem je snaha zbavit se nějakého patogena "natrvalo". Stačí
    časový úsek od zasazení do konečného konzumu, resp. nové výsadby.. A to
    lze. Na totální vyhlazení nějakých forem života bychom museli počkat na
    nové hromadné vymírání. Zatím jich v geologických dobách proběhlo pět.
    Naposledy to odskákali dinosauři...
    2) U bakterií rodu pseudomonas jde o to, že tyhle potvůrky žijí
    s některýni houbami v symbioze a některé houby (fungi) naopak ničí.
    Některé pseudomony jsou škodlivé teplokrevným živočichům včetně člověka.
    Trpíte-li např cystickou fibrózou a nakazíte-li se běžným půdním
    Pseudomonas aeruginosa, pak pravděpodobně umřete. Navíc pseudomony škodí
    tím, že tvoří půdní povlak (film), který  zemědělci zaměňují s mechem,
    čímž brání přístupu vzduchu. Tohle by měl ale rostlinolékař znát, pokud
    je to opravdu rostlinolékař.
    3) Největší nesmysl je upozornění na "platné předpisy" a údajně
    chybějící registrace v ČR. Bohužel, všechny prostředky jsou registrovány
    v "Nařízení Evropské komise". Zde je výslovně stanoveno, že členské
    státy EU jsou povinny svoji legislativu uvést do souladu s tímto
    předpisem EU. Že to nějací úředníci českého ministerstva zemědělství
    odflákli, není můj, ani Váš problém. Všechny mnou uvedené prostředky
    jsou registrovány v kategorii "Ekologické zemědělství".Odpovědět

    Moření

    16. 11. 2018 14:33 Zakladatel vlákna: Jan Procházka
    Dobrý den,
    Měl bych dotaz, jestli mohu česnek po namoření v sulce namořit ještě clonoplusem. 
    Děkuji.
    16. 11. 2018 18:17 Novák Ladislav
    Dobrý den.V Sulce je vhodné mořit i zdánlivě zdravou sadbu.Clonoplusem nemoříme.Clonoplusem sadbu infikujeme semínky ,odborně spory, prospěšné houby.Z mé zkušenosti na vlhkou sadbu nasypat určené množství Clonoplusu,protřepat aby se všechny stroužky obalily a hned sázet.Zbytek Clonoplusu který zůstane v nádobě vypláchnout vodou a nalít na záhon.Jestli jsem zde napsal nějaký nesmysl,prosím o opravu rád se sám přiučím.Děkuji.
    16. 11. 2018 18:24 Jan Procházka
    Děkuji za info.

    Moření v sulce

    15. 11. 2018 18:30 Zakladatel vlákna: David Chromec
    Dobrý den pane Kozáku, chtěl bych se zeptat, jak dlouho je vhodné mořit sulkou bezprostředně před výsadbou a zda mohu potom hned sázet do země nebo je nutné nechat stroužky oschnout, popřípadě zcela usušit? Děkuji mnohokrát za Vaši radu.
    15. 11. 2018 18:42 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Stačí mořit dvě hodiny, stroužky nechat oschnout a sázet.
    15. 11. 2018 20:51 David Chromec
    Díky za info. A jak hluboké děláte ty járky (díval jsem se na fotky), co jste vkládal dříve. 
    15. 11. 2018 21:13 Zdeněk Mácha
    Járky dělám hluboké kolem 10 cm.
    15. 11. 2018 21:25 David Chromec
    Díky za info. Ať se daří. 
    16. 11. 2018 3:21 Marcel Sokirka
    Dobrý den.Jak dlouho trvá ,než oschnou ? začátkem listopadu jsem mořil česnek po prvně,několik hodin jsem je nechal osychat,bylo poměrně teplo,pak jsem ještě použil fen,protože jsem se nemohl dočkat,nakonec stejně jsem je sázel ještě trochu vlhké.Teď když budu sázet,tak to musím počítat alespoň dva dny předem :-) 
    16. 11. 2018 6:45 Stanislav Hanzlicek
    Pane Sokirka sadbu staci mořit jen jednou.A jestliže moříte bezprostředně před výsadbou,tak nemusíte čekat na oschnutí.Stačí nechat okapat.Sázení vlhkých stroužků je i pro česnek výhodnější.
    16. 11. 2018 19:22 Marcel Sokirka
    Děkuji za radu

    gliorex

    14. 11. 2018 7:45 Zakladatel vlákna: Libor Baloušek
    Dobrý den, chystám se sázet, od září mám namořeno sulkou, Flovralem mořit nebudu, před sadbou namočím hodinu ve vodě a pak Gliorex.
    Tedy po odkapání zasypat Gliorexem a po uschnutí do země?
    Předem děkuji za odpověď.
    14. 11. 2018 9:13 Jan Kozák
    Správný postup, ale nečekal bych na uschnutí, stačí oschnutí (pokud v tom vidíte rozdíl).
    14. 11. 2018 13:25 Libor Baloušek
    Děkuji za odpověˇ, měl jsem na mysli oschnutí

    Určení česneku

    6. 11. 2018 11:53 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Dobrý den, poprosím o určení česneku, pokud to bude možné, je to česnek od Vás, který sázím jič asi třetím rokem a nějak jsem ho neoznačila,zapoměla jsem. Jinak mám od Vás i jiné odrůdy i letos.  Je opravdu letos hodně velký a zdraví. Česnek od Vás který mi přišel, už takový není. Rozhodla jsem se, že  zkusím upusti od veškeré chemie a tak jsem SULKOU nemořila. Myslím, že by sadbový česnek měl být zdraví. Na první fotografii je Havran a je malinký. Musím ale napsat, že jsem zklamaná, moc. Konečně jsem si pohlídala objednávky, abych získala HAVRANA. Uskladněn byl ve stejných podmínkách /dobrých/ tak jako ten MŮJ. Česnek je trošičku měkčí a hlavně, béžový. Že by VLNOVNÍK. Může se dostat do půdy  a ohrozit tak zdravou sadbu? Nebo ho mám vyhodit, sníst. Nebyl zrovna nejlevnější. Pane Kozáku co mi prosím poradíte. Děkuji
    česnekk porovnáník porovnáník porovnáník porovnání
    6. 11. 2018 12:42 Helena Malá
    Né že bych si chtěla odpovídat, ale asi nimořím celouVaší sadbu do Sulky a bude. Tu mojí zkusím je namočit do vody. Je to tak dobře?
    6. 11. 2018 14:17 Václav Kozák
    Dobrý den, paní Malá,
    co se týká velikosti sadby, je třeba brát zřetel na fakt, že česnek na poli nemůže dostat stejné podmínky, jako u Vás na zahrádce. Pokud je (stejně jako letos) minimum srážek, samozřejmě nemůže česnek narůst takové velikosti, jako v optimálních letech. Nicméně i v letošním velmi nepříznivém roce jsme sadbu třídili nad 40 mm, přestože normy udávají minimální průměr 30 a 35 mm. Neznamená to však, že z malé sadby budete mít malé výnosy. Naopak. Tím, že v běžných letech je vyřazeno max. okolo 20 % podmírečných cibulí (a to při třízení nad 50 mm), v letošním roce to v některých oblastech bylo (i při snížení průměru na 40 mm) 80 - 90 %. Z tohovyplývá, že dostanou-li rostlny v následujícím roce lepší podmínky (zejména vláhu), dosáhnete špičkového výnosu.

    U nové sadby vždy doporučujeme moření Sulkou. Česnek pochází z jiného prostředí, proto při setkání s některým škůdci může být zranitelnější. Hlavně však s ním je velké množství manipulace, než se dostane k zákazníkovi, čímž vznikají vstupní brány právě pro skladištní škůdce. To je důvod, proč se běžně stává, že jednomu zákazníkovi sadbový česnek vlnovník napadne (a jeho původní materiál je zdánlivě v pořádku), zatímco dalších 100 zákazníků, kteří získají totožný materiál, česnek napadený nemají.  S ohledem na způsob šíření vlnovníka však doporučujeme mořit Sulkou vždy a to bez ohledu na to, zda jsou viditelné příznaky napadení či nikoliv.
    6. 11. 2018 19:32 Helena Malá
    Děkuji za odpověď, ale já jsem nechtěla používat chemii. Chtěla jsem obdržet nepoškozený česnek čímkoliv. Velikost mě ani tak netrápí, to už jste mi psal, spíš ten Vlnovník. Příště holt raději namořím. Tak musím namořit nyní do Sulky i ten poškozený vlnovníkem, je to tak, jak jsem psala? Neodpověděl jste mi na otázku jaký to mám česnek. Tak ještě poprosím.  Beru od Vás sadbu už asi 7 let , myslím, a ten velký česnek je od Vás, tak jsem doufala, že poznáte. No a ještě se omlouvám, vidím u mne nahoře nějaké hrubky.   Děkuji
    6. 11. 2018 20:05 Jan Kozák
    Sulky jako chemie bych se nebál. Myslím, že ji mohou používat i biozemědělci.
    Pro spolehlivé určení odrůdy je třeba také snímek celé cibule zbavené obalových suknic. Prosím o jeho doplnění.
    7. 11. 2018 9:53 Helena Malá
    Dobrý den, jste hodný, tak já posílám, snad to bude tak dobře. Tomuhle česneku se u mě dobře daří, Vysočina 600m. n. m. Nějak se mi rozlézají stroužky. Asi pozdě sklizeno.První rozmazaný obr. Tak ten druhý.
      Děkuji
    určení odrůdyurčení odrůdy
    7. 11. 2018 17:01 Jan Kozák
    Tak je to Bjetin.

    moření před výsadbou

    3. 11. 2018 19:18 Zakladatel vlákna: Dagmar Tomšíková
    Dobrý den, loni jsem si u vás zakoupila několik odrůd česneku. Se sklizní jsem byla velmi spokojená. Letos si z ní chci znovu zasadit a   opomněla jsem v září namořit sadbu do Sulky?  Vadí to ? A jak mám postupovat nyní - je třeba stroužky do něčeho namočit ( Clonoplus ? ) nebo stačí pouze do vody před sázením ?
    Děkuji
    4. 11. 2018 19:52 Jan Kozák
    Pokud Sulku máte, pak ji použijte před výsadbou. Pokud ji nemáte a sázíte jenom malé množství, tak namočte do vody.
    4. 11. 2018 21:22 Dagmar Tomšíková
    Děkuji, pane Kozák. A prosím, jak dlouho to nechat ve vodě a za jak dlouho poté pak sadit. Jsem z jižní Moravy - kdy je letos vhodná doba na sadbu ( je už pozdě a nebo naopak ještě nějaký den počkat ? ) . mnohokrát děkuji.
    5. 11. 2018 6:39 Jan Kozák
    Ve vodě nechte stroužky půl hodiny, když na ně zapomenete a zůstanou tam několik hodin, nic se nestane. Do země by pak měly přijít do 24 hodin. Letos je pořád teplo, nechal bych výsadbu na konec listopadu.

    Sulka 2011

    2. 11. 2018 0:10 Zakladatel vlákna: Mirka Kolaříková
    Dobrý večer.
    Chci letos prvně mořit česnek pro výsadbu, tedy jsem úplný amatér... Našla jsem doma SULKU s datem expirace 2011. Je možné česnek do roztoku z této Sulky namočit? Děkuji.
    2. 11. 2018 7:02 Jan Kašpar
    Použít můžete, sadbu nepoškodíte, otázkou je, jak bude Vaše Sulka fungovat.
    Sulka je nestabilní sloučenina, uvolňuje sirovodík (sulfan) která se rozkládá časem, světlem, teplem a přístupem vzduchu, tedy kyslíku. Pokud byla Sulka uložena ve tmě (např. chladný sklep), ve vzduchotěsně uzavřené nádobě, nejlépe v orig. balení a bez nějaké té velké bubliny v lahvi, pak s jistou mírou rizika bude fungovat.  Mořte ovšem déle než je zvykem, tedy alespoň 6 hodin. Vlnovník to nepřežije. Ale vedlejší fungicidní účinek bude pravděpodobně ztracen.
    2. 11. 2018 15:10 Pavel Dohnal
    Velice se na dně usazují krystaly, takže třepat a třepat! Určitě nevyhazovat, rozředěná se dá skvěle použít na zálivku, třeba zrovna k cibulovinám. 
    2. 11. 2018 18:42 Jan Kašpar
    To třepání je velmi špatný nápad. Ona totiž se ta Sulka, což je směs polysulfidů vápníku CaSx mění (degraduje) na sulfáty v tomto případě ponejvíce na sádru CaSO4 . 0,5 H2O Takže ty krystaly maximálně opláchnout a vyhodit.  A mořit sádrou? No uznejte, že to nebude zrovna to pravé ořechové.....
    2. 11. 2018 22:59 Pavel Dohnal
    Nemám šanci polemizovat. Chemii nerozumím. Ale rád se něco dozvím. Dík. Spíš věřím v tu zdravou sadbu a čistou půdu, než v moření. Každá info je dobrá. 
    4. 11. 2018 6:22 Jozef Sisak
    Ďakujem za prednašku .  Použitie starej sulky na zalievku bolo spravne rozhodnutie, na morenie radšej novu . p. Kašpar prosim prečitajte si prispevok L. Hejduka z 29.10. aky je vaš nazor ĎAKUJEM.
    4. 11. 2018 10:35 Jan Kašpar
    Domnívám se (t.j. nikdy mě to ani nenapadlo zkoušet), že to nepůjde. Mikrovlnka pracuje v pásmu 2,5 GHz, což je zhruba 12 cm délka vlny). Vzhledem k vyzářené energii 12 μeV by nejspíš došlo k poškození rostlinných pletiv. Ale  pěstitelé opomíjejí, že Vlnovník se živí i na jiných rostlinách, zejména květinách. Také jeho jméno je "Aceria tulipanae", čili Vlnovník tulipánový. A zahrádkář se diví, že má Vlnovníka a cibulnaté či hlíznaté rostliny neošetří, a ten potvora Vlnovník si jak na potvoru na ten česnek přeleze. Jinak mám na Vlnovníka mimo Sulku vyzkoušeny a jsou funkční tyto prostředky: 1) Koloidní síra,  (Sulikol, Kumulus) 2) Polysulfidy draslíku nebo sodíku, tedy klasická "Sirná játra" podle alchymistů. K tomu si tyhle prostředky vyrobit mi donutily roky, kdy Sulka nebyla nikde k dostání. (Pěstuji česnek po zahrádkářsku od roku 1965 nepřetržitě). Pro pořádek: Vlnovník je Sametkovec, a co zničí Sametky, zničí i Vlnovníka. A všechno je to navíc "EKO"
    4. 11. 2018 10:38 Jan Kašpar
    Oprava:"Aceria tulipae" překlep, sorry.
    6. 11. 2018 7:24 Jozef Sisak
    Ďakujem za poučny prispevok . V chemii ste doma preto ešte raz pozrite sa prispevok L. Hejduka z 29.10  tema dusikate vapno . Pri študovani inf, zdrojov som natrafil na informaciu že škody na uskladnenom cesnaku  NESPôSOBUJE  vlnovnik tulipanovy ako sa pôvodne predpokladalo ale vlnovnik cesnakovy čo je iny roztoč ale to je vlastne jedno ,lebo aj tak škodi bez ohľadu na meno. Trochu som surfoval aby som spoznal vaše nahrady ĎAKUJEM za sulku.
    6. 11. 2018 14:58 Jan Kašpar
    S tím dusíkatým vápnem můžete být v klidu. DV se rozkládá na kyanamid Ca a hydroxyd Ca. A lidi si to občas pletou Kyanamid není kyanid. A není jedovarý, jen dráždivý. Prostě hodinky a holinky. Zní to podobně, ale jsou to úplně rozdílné věci. DV kyanovodík neuvolňuje.
    8. 11. 2018 6:05 Jozef Sisak
    Ďakujem za odpoveď. Mam vlastnu skusenosť , pozemok kde ma trapili krty a hraboše či hryzce polne som planoval posadiť cesnak po zapracovani dusik. vapna som s časovych dôvodov nestihol dať foliu čo som urobil až  za  par dni , vytvorene  krtince som rozhrabal a chodby otvoril . Po odstraneni folie cca 4 tyž. som problem krt a hraboš  nemal ani sa opakovane nevyskytol.

    kořínky

    30. 10. 2018 7:21 Zakladatel vlákna: Petr Hrda
    Dobrý den stala se mi nehoda navlhl mi česnek sadbový ve skladovacích prostorách a po zjištění této nehody (rozbitá krytina ve střeše) jsem zjistil že jsou vidět kořínky někde 1mm a kde to bylo dost mokré klidně i 4cm co se stane když to namořím sulkou 6hod a rovralem 20 minut. Nespálí se kořínky? nebo mám je olámat ty kořínky? Děkuji mockrát tohle se mi ještě nestalo.  A ještě se chci zeptat za mého souseda který nemá internet česnek mu napadl vlnovník má to namořit sulkou a za týden může až sázet teď jsou u nás deště totiž. A může již napadený česnek využít jako sadbový vzroste něco když to namoří? Děkuji
    30. 10. 2018 17:11 Jan Kozák
    Kořeny se snažte zachovat, česnek si moc nových nevytvoří. Do Sulky ho dejte na jednu hodinu, na Rovral se vykašlete, ať minimalizujete manipulaci. Sázejte opatrně do rýh (jste-li z Moravy, tak do járků). Závlaha po výsadbě by byla prospěšná.
    A soused? Pokud nejsou stroužky hodně scvrklé, ať namoří v Sulce a sází co nejdřív. V současné době snad nikde u nás neprší.
    31. 10. 2018 7:38 Petr Hrda
    Co se týče toho namoření sulkou jak dlouho před výsadbou to mám mořit skrz ty kořínky? 
    31. 10. 2018 8:17 Jan Kozák
    Jenom nechte odkapat a sázejte mokré.

    Moření česneku

    21. 10. 2018 20:03 Zakladatel vlákna: Filip Schovánek
    Dobrý den,

    před týdnem jsem u Vás zakoupil česnek. Prosím o informaci, zda jej má smysl ještě nyní (21.10.) mořit v Sulce. Výsadbu plánuji dle počasí na přelom listopadu a prosince. Děkuji Schovánek
    22. 10. 2018 9:51 Jan Kozák
    Už je chladno, teď česnek nemáčejte. Nechejte to těsně před výsadbou.

    moření

    20. 10. 2018 18:48 Zakladatel vlákna: Karel Karel
    Pane Kozáku,nebo někdo kdo má zkušenost, chtěl jsem se zeptat jestli nevíte co se používá v Polsku jako přípravek na ochranu proti houbovym chorobám při moření? 
    20. 10. 2018 19:05 Jan Kozák
    Toto vůbec nevím, možná někdo jiný. Ale zajímalo by mě, na co tuto informaci potřebujete.
    20. 10. 2018 21:30 Karel Karel
    Nedavno jsem se díval kolik stoji prostředky na ochranu brambor v polsku , kde jsou značeny stejnym názvem, stejného složení a  stejného balení akorát v české republice jsou o 250 procent drahší . Tak to u mne vyvolalo zvědavost u česneku. vzledem k tomu za jaké častky se prodavá Clonoplus a Gliorex  u nás a jaka je cena konzumního  polského česneku u nich. 
    22. 10. 2018 0:32 Karel Karel
    Dobrý večer pane Kozáku ještě jednou , chtěl jsem zeptat na Vaši zkušenost nebo názor  na dithiokarbarmáty a jejich učinnost na omezení hniloby v česneku? V nařízení evropské komise z roku 2009 byla  v případě mankozebu (dithiokarbamáty)  podána žádost pro použití k ošetření česneku.
    22. 10. 2018 9:57 Jan Kozák
    Většinou účinné látky přípravků neznám. Tak jsem se podíval, kde je mancozeb obsažen, ale o žádném z nich jsem neslyšel, že ho někdo do česneku použil. Tož nevím.

    ČO so sulkou po použiti.

    12. 10. 2018 22:14 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Par otazok

    1. Moriť cesnak po zbere až po  vysušeni  ? alebo aj 2-3 dni po zbere ? v celych cibuliach či rozdeleny ? Moriť aj bez priznakov - preventivne ?
    2. dezinfekcia dusikatym vapnom po zbere predplodiny alebo až  pred sadbou cesnaku?
    3. Použitu sulku použiť ako hnojivo na vysadeny cesnak , v akej koncentracii ?
    alebo aplikovať na pozemok  kde bude na buduci rok cesnak ?
    4. Pripravovať pôdu na vysadbu aj vyrazne skôr alebo tesne pred vysadbou ?
    13. 10. 2018 19:51 Jan Kozák
    1. Nevím. Nejsem odborník na ochranu rostlin.
    2. Dezinfekce dusíkatým vápnem je nejúčinnější v teplé a vlhké půdě, tedy lépe hned po sklizni předplodiny.
    3. Jestli Sulku rozředíte na dvojnásobek nebo desetinásobek je víceméně jedno. Osobně bych to dal na pozemek s vysazeným česnekem.
    4. Připravuje se podle aktuální potřeby. Pokud se pozemek zapleveluje, je potřeba zorat bez ohledu na termín, čistý pozemek po bramborách stačí připravit kultivátorem těsně před výsadbou.
    17. 10. 2018 20:33 Pavel Dohnal
    Obdivuji Vás Jene za blahodarnou trpělivost. Tohle bych aspoň den rozdychaval. Doufám, že máte tiskovou mluvčí. 
    18. 10. 2018 13:27 Jan Kozák
    To je dobrý nápad, nemáte třeba dceru, která by mi ji mohla dělat?
    29. 10. 2018 6:25 Jozef Sisak
    Reagujem neskôr lebo som si vyskušal kvalitu ochrany pri prihlaseni z ineho  počitača! PARADA .

    1. Ak sa nepokladate za odbornika na ochranu  rastlin ja Vas a nie som sam POKLADAM aspoň čo sa tyka CESNAKU. Mam zaujem o Vaš nazor.
    2. Plne súhlasim.
    3. OK.
    4.OK.
    Prispevok p. Dohnala  ma priviedlo  k  POĎAKOVANIU  za Vašu nekonečnu trpezlivosť. Časť otazok sa opakuje , stačilo by pred jej napisani prečitať dostupnú diskusiu až potom pisať otazky. Ja osobne svojimi otazkami idem za hranice bežnej diskusie ,nestači mi vedieť ako , ale prečo tak ! Počas  hľadania odpovedi som sa dostal do diskusie až na rok 2015 !  VĎAKA VAM PAN KOZAK!!!! žE TO TAK STALE ŤAHATE S NAMI PESTOVATEľMI ,
    1. 11. 2018 18:06 Pavel Dohnal
    Pán Jozef, prípadná omluva odo mňa. Tak jsem to také myslel. Že má p. Jan Kozák starostí s nama malopěstitelama,trubkama. A já mu také skláním poklonu a uznání. VYDRŽTE, Honzo! Máme Vás rádi!!!  DÍKY ZA VŠE! 
    17. 10. 2018 8:46 Helena Malá
    Já jsem dusíkátým vápnem posypala záhon už před 3mi týdny. je zakrytý černou folií a stále nejsou kuličky rozložené. Tak neví jestli už není pozdě. Už není takové teplo.

    Vlnovník česnekový

    8. 10. 2018 15:27 Zakladatel vlákna: Moc Roman
    Dobrý den.pane kozák lze sázet česnek napadený vlnovnikem,nebo ho vyhodit.děkuji za odpověď
    8. 10. 2018 15:48 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Já osobně bych ten česnek namořil, pokud je napadený a nechal ho oschnout a těsně před sadbou ho dal cca na hodinu do vlažné vody, aby se nastartoval a sázel bych. Osobně mořím před sadbou. Zatím jsem ho napadený neměl. Ještě přikládám fotky svého česneku na sadbu, ale ten bez popisku nevím.
    Česnek na sadbuČesnek na sadbuČesnek na sadbu
    8. 10. 2018 19:55 Jan Kozák
    Lze sázet. Na nic nečekejte, rozdružte, namořte v Sulce a co nejrychleji vysušte. Potom uložte ve vzdušném prostředí v malé vrstvě. Těsně před výsadbou namočte do vody. Ale použil bych vodu studenou.
    8. 10. 2018 20:09 Moc Roman
    Děkuji za odpověď.česnek už mám namořen tak začnu sázet.sadba nepochází od vás..od vás mám tři odrůdy a ty jsou v pohodě.

    moření

    6. 10. 2018 16:08 Zakladatel vlákna: Dušan Dušek
    Dobrý den pane Kozáku, má smysl vzhledem k nynějšímu počasí ještě provést namoření česneku, pokud ne, nevadí, ze jsem česnek již rozdělil na stroužky, když se bude sázet až v listopadu, prosinci? Děkuji, Dušek.
    6. 10. 2018 19:14 Jan Kozák
    Pokud bych  neměl podezření na napadení vlnovníkem česnekovým, tak bych už stroužky nemáčel. Rozdružení v současném termínu na závadu není.

    Moření sadby

    28. 9. 2018 13:21 Zakladatel vlákna: Michaela Berkovcová
    Dobrý den, vždy jsme mořili česnek Sulkou 24 hod. před výsadbou. Byla to rada rodičů, kteří takto česnek pěstují spoustu let. Je to moc špatně? Vy píšete, že se má mořit začátkem září, a potom nechat rychle proschnout a uskladnit do listopadu - do výsadby. Mám strach, že nemám dobré podmínky pro uskladnění. Jaký je rozdíl při moření v září a moření těsně před výsadbou?
    Děkuji za odpověď a za sadbu, kterou jsem si od Vás koupila. 
    28. 9. 2018 19:53 Jan Kozák
    Sulkou se moří proti roztoči vlnovníku česnekovému. Ten dělá největší škody ve skladu. Moření začátkem září je jistotou, že sadba nebude vlnovníkem poškozena. Pokud je jistota, že v ní vlnovník není, tak je skutečně lepší moření v tradičním termínu před výsadbou. Ale je dobré si sadbu hlídat, jestli se v ní vlnovník neobjeví.

    Moření pro jarní výsadbu

    22. 9. 2018 12:13 Zakladatel vlákna: Petr Malec
    Dobrý den,
    zítra se chystám namořit Vaši sadbu v Sulce. Není mně ale jasné, a nikde jsem se nedočetl, jestli se už teď má mořit i Japo a Benátčan pro jarní výsadbu.
    Předem děkuji za rychlou odpověď.
    22. 9. 2018 13:12 Novák Ladislav
    Dobrý den.V Sulce moříme proti vlnovníku.Vlnovník je skladištní škůdce,proto jestli jsme se rozhodli v Sulce mořit česnek určený na sadbu,čím dříve tím lépe.Doufám že Vám netvrdím nějaký nesmysl a že se mnou bude p.Kozák souhlasit.
    22. 9. 2018 13:40 Petr Malec
    To samozřejmě zní logicky, mně jde o to, jestli maji samostatné stroužky šanci vydržet až do jara, třeba aby úplně nevyschly.
    22. 9. 2018 14:23 Jan Kozák
    Úzkolisté nepaličáky, mezi něž Japo II i Benátčan patří, prakticky nebývají vůbec vlnovníkem napadány, takže pokud je budete sázet až na jaře, klidně počkejte až do doby před výsadbou.
    Ještě poznámka. Pokud sázíte i ozimé česneky, pak nevidím důvod, čekat s těmi "jarními" do jara. V zemi je jim v zimě líp než ve skladu.
    22. 9. 2018 15:54 Petr Malec
    Děkuji za velmi rychlou radu, udělám to jak říkáte, a nasadím vše už na podzim.

    Rovral

    20. 9. 2018 5:34 Zakladatel vlákna: Karel Karel
    Dobrý den pane Kozaku, nevíte z jakého důvodu byl zakazán prodej přípravku Rovral , který se po léta používal a místo něj se doporučuje i zde připravek Clonoplus , nebo Gliorex, které jsou podle doporučení davkovaní na stejné množství sadby mnohonasobně drahší? 
    20. 9. 2018 19:43 Jan Kozák
    Jedním slovem: nevím.
    Ani nevím, jestli už nebude používán nikde v EU, což by bylo patrně z hygienických důvodů. Nebo jestli už nebyl zájem o prodloužení registrace ze strany výrobce.
    21. 9. 2018 7:48 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Na internetu jsem našel toto:Důvodem je neobnovení schválení účinné látky iprodion, kterou Rovral Aquaflo obsahuje, Komisí EU (prováděcí nařízení Komise č. 2017/2091 ze dne 14. listopadu 2017).V souvislosti s výše uvedeným vydal 22.2.2018 ÚKZÚZ rozhodnutí, kterým ke dni 5.3.2018 ruší povolení přípravku Rovral Aquaflo a stanovuje lhůty pro doprodej zásob a používání nakoupených zásob
    21. 9. 2018 19:46 Karel Karel
    Ještě ho jde sehnat , doba  min. trvanlivosti 2 roky, 

    Moření

    17. 9. 2018 18:13 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, chci se prosím zeptat jestli tento postup moření je správný:
    Teď v září česnek mořený 2hod v 5% roztoku sulky. 
    Pak těsně před zasazením mořený 20min v 0,4% roztoku rovralu, poté okapaný, tudíž ještě mokrý, promícháný s gliorexem - poměr 10g na 1kg sadby. A hned zasadit. 
    Děkuji 
    17. 9. 2018 19:52 Pavel Dohnal
    A to mě také zajímá. V sulce to máchám někdy i přes noc, 6-8 hodin. Je to špatně? Pak samozřejmě dobře nechám oschnout. Do rovralu namočím těsně před sadbou, ve chvíli, než si udělám sekyrou řádek kolem prkna. Bacha, někdy můžete sadit příliš mokrý česnek s takovou láskou, že Vám zůstávají namořené slupky v prstech. A do země dáte holé stroužky. Nebojte, i tak vyroste!! Zatím vynechávám gliorex a jiné, nevím. Neznám. 
    18. 9. 2018 21:07 Jan Kozák
    Postup paní Novotné nemá chybu.
    Moření v Sulce déle než dvě tři hodiny je zbytečné, ale i nevhodné. Sulka má fytotoxické účinky,proto je lepší uvedená kratší doba. Ta na vlnovníka česnekového stačí. A na nic jiného neúčinkuje.

    Moření sadby

    16. 9. 2018 23:49 Zakladatel vlákna: Nataša Kovářová
    Dobrý den, dnes jsem namořila v Sulce podle návodu stroužky česneku. Sulku jsem koupila v Globusu - SULKA-K  koncentrát síry s obsahem N,K,Ca výrobce Forestina (jiná nebyla). Podle návodu 40 ml/1 l vody, cca 3 hodiny. Některé stroužky zčernozezelenaly (mají černou a zelenou barvu), některé zůstaly stejné jako před mořením. Je to normální, nebo je něco špatně? Děkuji. Nataša
    česnek Havrančesnek Slavín
    17. 9. 2018 8:13 Jan Kozák
    Není to špatně. Je to normální.
    17. 9. 2018 17:26 Nataša Kovářová
    Děkuji

    Moření pacibulek

    14. 9. 2018 5:39 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, příští rok na jaře se chystám vysadit pacibulky. Chci se zeptat jestli je dobré teď tyto pacibulky mořit sulkou a hlavně jak dlouho? Jestli taky 2, 3 hod jak sadbový česnek. Děkuji 
    14. 9. 2018 6:33 Jan Kozák
    Moření Sulkou Vám doporučuji už teď. Pacibulkám je určitě líp v půdě než ve skladu. Pokud je to pro Vás možné, vysejte na podzim.

    rovlar, gliorex

    13. 9. 2018 14:38 Zakladatel vlákna: Libor Baloušek
    Vážený pane Kozák,minulý týden jsem ondržel sadbu a dle přiložeho návodu ji dnes mořím Sulkou a dále se uvádí moření Rovralem a následně použít Gliorex.
    Rozumím tomu dobře, že Rovral a Gliorex se mají použít až před sadbou a zámrazem v listopadu či v prosinci
    S pozdravem L. Baloušek
    13. 9. 2018 19:52 Jan Kozák
    Ano, rozumíte tomu dobře.

    rozteč výsadby

    11. 9. 2018 0:33 Zakladatel vlákna: Pavel Hochmut
    Dobrý den pane Kozáku,
    mohl byste mi prosím přiblížit význam rozestupu česneku při výsadbě? Má v tom nějakou roli úrodnost půdy?
    Mám totiž k dispozici extrémně úrodnou půdu, v letošním roce (první rok od jejího založení...) mi vyrostla rajská do třímetrové výše a sklízím ze štaflí.
    Právě na zimu chci na toto místo sadit váš česnek a přijde mi, že bych mohl sadit daleko houšť.
    Moje půda je typu "Terra Preta", pH neutrální, ústrojné látky (humus) cca. 40 % (!!!), zásoba hnojivých látek a stopových prvků - naprostý extrém.
    https://biom.cz/cz/odborne-clanky/terra-preta-tajemstvi-cerne-zeme
    Snad bych ještě přidal na podzim pro jistotu ten roztok Sulky, česnek má opravdu pálit jako čert.
    Co mne tedy ale teď zajímá, je ten rozestup.
    Děkuji
    11. 9. 2018 11:04 Libor Hejduk
    Dobrý den
    sice nejsem pan Kozák, ale mám z poslední sklizně podobnou zkušenost a tudíž se mohu o ni podělit. Upozorňuji jen, že jsem zahrádkář amatér. Na relativně malé zahradě šetřím místem a tak vše sázím o něco hustěji. O dostatečný přísun hnoje je postaráno z tak velké hromady, že si mohu vybírat, jak moc čerstvý nebo uleželý (a plný žížal) hnuj chci. Pod letošní rajčata ho přišlo habaděj a tak jsem i já měl sklizeň až nad hlavu. Česnek byl v záhoně po loňských rajčatech, ve sponu cca 20 na 20, pro jistotu jsem do brázd podhnojil cereritem, ale na jaře cca v dubnu, už si přesně nepamatuji, česnek začal žloutnout, lehce jsem mu přisypal vápenatého ledku, co jsem měl ve sklepě, žloutnutí nepokračovalo. Ještě jsem párkrát zalil "hnojovou vodou" (odleželý hnuj od zimy v kýblu zalitý vodou - rozmícháno část v zálivce) a to bylo vše. Se sklizní jsem byl spokojený, většina cibulí průměrná až nadprůměrá, malých byla menšina.
    Takže ve výsledku opravdu jde jen o živiny, pokud je dostatek všech potřebných živin pro česnek, nebude problém dát ho hustěji.
    11. 9. 2018 11:51 Vaclav Kavka
    Tady máte dobře popsané, co můžete čekat při různých hustotách výsadby

    http://www.ipni.net/publication/bci.nsf/0/B0FDEA8D21D1F99C85257BBA0065CC6A/$FILE/Better%20Crops%20International%202002-1%20p09.pdf

    Zmíněných 600 000 rostlin na hektar je 60/m2 a tedy asi hodně daleko od zahrádkářské praxe, která je asi 25/m2

    To jen, abyste viděl, kam až se to dá hnát při maximálním vyhnojení půdy.

    Pokud byste se chtěl vydat cestou těchto pokusů, bude pro Vás asi dost důležité pilně zásobovat mikroprvky (při násobné hustotě sadby příslušně násobnými dávkami rozdělenými v čase, abyste nepřepálil). Výsledkem, pokud to dobře dopadne, bude nejspíš velká váha převážně menších palic.
    11. 9. 2018 21:15 Richard Bily
    Kde je potom ekonomika , do huste vysadby date vic nez z ni ziskate 
    11. 9. 2018 14:41 Vaclav Kavka
    Ještě k té Sulce, z ní dostane síry téměř nula.
    Jestli potřebujete doplnit síru, dosypte na záhon sádru. nevím jak česnek, ale o cibuli jsem četl, že odebírá typicky 20kg síry /ha, tedy cca 100g sádry na 10m2. Berte odhadem, sádra je velmi pomalu rozpustná, pokud to nepřeženete úplně, můžete dát o dost víc.
    12. 9. 2018 0:02 Novák Ladislav
    Dobrý den.Sám sázím trojřádek,mezera mezi řádky 23 cm a obslužná ulička 45 cm ,v řádku vzdálenost 14 cm.Tento spon mi poskytuje asi 235 000 rostlin na ha.Budu ale letos sázet asi 800 stroužků,což představuje asi 35 m2.Kultivace pouze s motyčkou,tam se ale ani s ruční plečkou nedostanu.Spon je daný plochou a stupní mechanizace.Čím větší plocha a použitá mechanizace,tím menší počet rostlin na plochu.
    12. 9. 2018 22:06 Stanislav Hanzlicek
    Dobrý večer.Pane Hochmut zajímalo by mě pár detailů.Jakým způsobem jste dokázal zjistit,že vaše půda obsahuje 4o procent humusu a extrémní množství hnojivých látek a stopových prvků?A co jsou podle Vás ony hnojivé látky?Jestliže jste si nechal udělat půdní rozbor,tak bych byl zvědav na konkrétní čísla.Půda typu terra preta totiž určitě nevyžaduje síru.Díky dřevěnému uhlí jí má dostatek i pro česnek. A roztokem sulky si opravdu nepomůžete.Spíš síranem draselným.A jestliže chcete sázet hustěji,tak se samozřejmě připravíte o možnost rozumného přístupu k rostlinám. A česnek nežije jen z kořenů,ale potřebuje také,jako většina rostlin,dostatečné místo pro listovou plochu kvůli asimilaci.Ani v tak úrodné půdě nebudete mít velké palice česneku,těsně vedle sebe,když se jim budou překrývat,mačkat a deformovat listy.Vím to.Zkoušel jsem to.Je třeba zvolit rozumný kompromis.A čas sadby se blíží.Hodně štěstí.Vám i všem česnekářům.
    13. 9. 2018 11:10 Ing. Petr Vejřík
    Dobrý den pane Hanzlíček,
    Myslíte, že dřevěné uhlí obsahuje zvýšené množství síry? Obecně je ve dřevě síry poměrně málo. Je to jeho složením, převážně z ligninu, celulózy a hemicelulózy. Síra se většinou vyskytuje ve vyšších koncentracích především v bílkovinách a těch je ve dřevě velice málo. Obecně bývají u rostlin spíše v živých pletivech listů a také v plodech.
    13. 9. 2018 21:47 Stanislav Hanzlicek
    Dobrý večer pane Vejříku.Dřevěné uhlí opravdu není zdroj síry.Také sem nic takového nenapsal.Funguje v půdě jako akumulátor.Jak vody,tak živin a samozřejmě také různých mikroorganismů.
    14. 9. 2018 6:58 Jan Kozák
    Už jsem toho viděl hodně. Pamatuji si jednoho pěstitele (byla to obec vedle Kroměříže), který metrák Vekanu vysadil na tři ary. To by odpovídalo asi 70 rostlin na metr čtvereční. Koncem první dekády května, kdy jsem ho navštívil, vypadal porost skoro stejně jako porosty obilí. Ten člověk sklidil víc než tunu, konkrétně 980 kg tržního zboží. Samozřejmě tam byla velmi úrodná půda, asi i dobrý ročník, navíc Vekan má úzké listy.
    Jiný pěstitel pěstuje velkostroužkové odrůdy v rozteči 15 x 15 cm, tedy asi 45 rostlin na metr čtvereční, v záhonech, pak má cestičku. A říká: "Musím ho trochu víc nakrmit." Sklízí prakticky samé tržní zboží.
    Co se týká hnojivého účinku Sulky, tak to je skutečně zanedbatelné.
    Sádra se běžně na hnojení nepoužívá. Okyseluje půdu, kdysi se požívala na úpravu půdní reakce. Pro případné doplnění síry (mimochodem síra se v posledních letech stává v půdě nedostatkovým prvkem) bych spíše volil síran draselný.
    16. 9. 2018 1:45 Pavel Hochmut
    O.K. Síran draselný. Děkuji, zkusím...
    16. 9. 2018 1:08 Pavel Hochmut
    Dobrý den pane Hanzlicku, Terra Preta je v našich končinách zcela nutně uměle vytvořený půdní typ. Není tomu jinak ani v mém případě. Terru Pretu jsem studoval asi 3/4 roku na netu a minulý podzim jsem se dal do díla. Udělal jsem růčo cca. 6 kubíků něčeho, co by, podle mých nabytých znalostí, mělo mít veškeré atributy Terry Prety.
    No a protože jsem ji dělal osobně, vím co do ní přišlo a co nikoliv. Proto si také dokážu spočítat, kolik ústrojných látek (asi tak) obsahuje... a samozřejmě i mikroprvků, atd.
    Dal jsem si s tím vším opravdu dost práce a prostě vím svoje.
    A právě co se týká síry, mám pocit, že bych mohl v případě česneku právě opravdu trochu přitopit.
    Dřevěné uhlí vskutku neobsahuje žádnou síru, pokud mu ji nedodáme. Je to totiž téměř zcela čistá uhlíková struktura, nic jiného.
    Tento podzim jsem se, po velkém úspěchu s rajskými, dal do dalších 6ti kubíků Terry Prety. Uvidíme hlavně ale příští rok, co Terra Preta z minulého roku (po rajských) udělá. Určitě vám dám vědět, jak si poradí s česnekem. To co ale předvedla letos (a to podle všeho, první rok údajně nemá být nějak nic moc - co se týká úrody), tak tedy opravdu před ní klobouk dolů. A to jsem patrně ani nezmínil, že výsadba rajských na záhony proběhla až (!!!) 15. června a to z důvodu nemoci. První měsíc po výsadbě se nic zvláštního nedělo, co se ale dělo potom... tak to jsem tedy vůbec do dneška nevydejchal. 
    Rajský jsem zastřihoval 15.9. jinak by rostla a nakvétala jako z praku dál a dál. Původní tyčky u rajských (neočekával jsem tento rok opravdu žádný extrovní úspěch...) jsem musel někdy v červenci dodatečně podepřít a prodloužit zezadu střešními latěmi, z obrázku to asi není úplně patrné.

    Ještě pro úplnost, Terra Preta byla lifrována do záhonů až dva dny před výsadbou. Šlo o totální výměnu půdy v záhonech. Byl jsem v ohromném časovém presu, takže žádná osvědčená schemata...
    Uvidíme ale, jak se půda bude chovat v příštích letech. Její budoucí vlastnosti budou právě rozhodující pro posouzení toho, zda jsem vlastně udělal Terru Pretu, anebo nějaký ten úrodnější paskvil.
    Nicméně, tento rok jsem zaléval celkem třikrát. To, myslím, mluví za hodně.
    Tož tedy tak. Česneku zdar!
    Terra Preta
    2. 7. 2019 17:36 Roman Jurek
    Dobrý den pane Hochmut,


    můžu se zeptat na složení Vaší Terra Prety, jestli to teda není osobní tajemství, letos ji mám v plánu též vyrobit z informací z netu, hlavně z německých zdrojů a youtube, ale jednoznačně se všude pracuje při teplotách 20 st. a výš, přes zimu je půda často úplně nebo skoro promrzlá, pokud ji teda nevyrábíte doma ve sklepě, což pochybuji, v našich podmínkách ji přece nelze půl roku vyrobit, maximálně si připravit materiál jako kompost, dřevěnou drť a dřevné uhlí.

    Díky moc za info, klidně pošlu i svoje výsledky z pokusů u různých plodin. Co jsem zjistil, tak se pokusy s biouhlem omezují na kombinaci maximálně s hnojem, což je samozřejmě málo a terra preta si žádá více specifických přísad jako kamenná moučka, fosfor, dusík  třeba z trávy, efektivní mikroorganismy a nevím co ještě. Děkuji.

    stará sulka

    4. 8. 2018 14:21 Zakladatel vlákna: Dan Šatan
    Dobrý den, bude mít sulka 1l otevřená v listopadu a uskladněná v originálním obalu ještě plnohodnotné účinky? Děkuji. 
    4. 8. 2018 16:31 Jan Kozák
    Já si myslím, že tam žádný problém nebude. Ale nejspolehlivější informaci by Vám měl podat výrobce.

    Sulka

    19. 7. 2018 15:51 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat na Sulku k moření česneku. V pěstování píšete, že se má mořit 5% roztokem Sulky. 
    V obchodě jsem si koupila Sulku extra, dále jsem zjistila, že se prodává i Sulka-K. Je v tom nějaký rozdíl při tom moření, nebo je to  všechno stejné. Děkuji, Dana
    21. 7. 2018 17:26 Jan Kozák
    Máte pravdu, v obchodní síti můžete sehnat Sulku s různými přívlastky. Ale aby zahubila vlnovníka česnekového, je úplně jedno, jaký přívlastek nese. A jestli je v ní přimícháno i něco jiného,  pak to v daných koncentracích je bezvýznamné.

    Zálivka sulkou

    4. 4. 2018 12:02 Zakladatel vlákna: Petr Brychta
    Dobrý den, od září mám v kanystru sulku myslíte že ji můžu naředit a zalít tím pole s česnekem? Děkuji za odpověď. 
    4. 4. 2018 17:13 Jan Kašpar
    Klidně zalijte, otázkou je proč.  Za těch 1/2 roku se totiž polysulfidy Ca přeměnily v sulfát. Takže zalijete (pokud původní ředění Sulky bylo 5%) vodou s obsahem 0,75% sádry. Účinek bude stejný jako při zálivce vodou, ve které jste předem 1/2 roku máčel odřezky sádrokartonových desek. Jinak se sádra v zemědělství kdysi používala na zlepšení zasolených půd.
    4. 4. 2018 21:24 Petr Brychta
    Děkuji za odpověď. Asi jsem to měl zalít hned po výsadbě že.
    8. 4. 2018 14:51 Lukáš Bahounek

    Moření naklíčeného česneku

    5. 3. 2018 13:42 Zakladatel vlákna: Šonka Martin
    Dobrý den,
    prosím o radu jestli můžu sulkou mořit již naklíčený česnek, který má cca 1-2 cm zelené výhony. Vím, že to není ideální sadba, ale chci to zkusit. Bojím se jen aby sulka nespálila zelené klíčky.
    Děkuji
    6. 3. 2018 6:52 Jan Kozák
    O zelené klíčky bych se nebál, dvouhodinové moření neublíží ani kořenům.

    Moření Sulkou

    7. 2. 2018 18:39 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den p. ing Kozáku
    Bohužel odrůdu neznáme a nejblíže Vašim odrůdám je Vekan.Ale suknice není výrazně fialová spíž první jsou bílé a až další jsou víc a víc postupně fialovější.
    Na oloupaných stroužcích se někdy dělají medové flíčky.Průměr cibulí kolem 6 cm v dobrém roce i víc s  8 až 12 stroužky.Fotky nemám a chápu že toto asi stačit nebude k určení druhu.Děkuji za Váš čas.
    A tamty hesla jsem už nějak zapomněl-něco bylo na věčné časy ale co?
    10. 2. 2018 14:13 Jan Kozák
    Podle tohoto popisu to určitě tzv. ruský paličák nebude. Ale i mě by zajímalo, co je to zač. Možná by mi napověděla lokalita pěstování, případně jestli tento česnek pěstuje v okolí víc lidí. Můžete mi to sdělit i prostřednictvím e-mailu: jan.kozak@cesnek.cz

    Moření Sulkou

    7. 2. 2018 0:50 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den pane ing. Kozáku
    Použitou Sulku /cca 1,5 litru/jsem si uchoval v uzavřené nádobě do jara a příležitostně s ní prováděl 2x na česnek zálivku a to poprvé 14 dní před jarní zálivkou Clonoplusem a podruhé 14 dní po zálivce Clonoplusem.A tady jaksi netuším zda se nedopouštím Sulkou na Clonoplus jakési nepřístojnosti-spory hub versus síra?Podzimní zálivka použitou Sulkou mi příjde jako moc brzo.Netuším co je lepší a proto se Vás ptám jak to vidíte jako nejlepší řešení.
    Děkuji předem za Váš čas.
    Údajně ten otcův česnek pěstujeme od roku 1925 a opravdu nahání slzy do očí. Je možné že by to byl nějaký rusák již od našich legionářů?
    7. 2. 2018 14:04 Jan Kozák
    Sulka houbu Clonostachys, která je obsažena v přípravku Clonoplus, nehubí ani neomezuje. Na rozdíl od chemického přípravku Rovral Aquaflo, omezuje. Myslím si, že je jedno, jestli použitou Sulkou zalijete hned po výsadbě nebo na jaře.
    Česnek z Ruska se k nám v menší míře mohl samozřejmě dostat i dříve než v dobách, kdy byl Sovětský Svaz náš přítel nejvěrnější (nebo jak se to říkalo, už jsem to i rád zapomněl). A víte jistě, že se jedná tzv. ruský paličák?

    Moření Sulkou

    4. 2. 2018 20:40 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den pane ing. Kozáku
    mám dotaz a to jestli je možné aby česnek při moření v Sulce do sebe dostal tolik potřebnou síru pro tvorbu silic?Otec pěstuje česnek přes 40 let a poctivě moří v Sulce 12 hodin a agresivita česneku je obrovská.Tu samou odrůdu jsem v září  předloni mořil 2 hodiny a na jaře jsem navíc na políčko přidal síran draselný.Při srovnávání byl otcův opravdu silnější.A tak asi také začnu mořit 12 hodin.A je možné starou Sulku v které jsme mořili česnek použít jako zálivku a za jakých podmínek?Děkuji
    5. 2. 2018 7:18 Jan Kozák
    Začal bych otázkou. Co jste v minulosti s použitou Sulkou dělal? Vždyť v návodu je uvedeno, že po použití se má rozředit a nalít na záhon.
    Ostrost česneku je samozřejmě dána sloučeninami, v jejichž molekule je síra. Ale jak to udělat, aby byl česnek hodně ostrý, zatím nevíme. Určitě se na tom podílí i pěstitelská lokalita a ročník.
    Množství síry z moření v Sulce je velmi malé, skoro bych řekl zanedbatelné.
    5. 2. 2018 18:42 Jan Kašpar
    Dovolil bych si podotknout. SULKA je 14%  vodný roztok polysulfidů vápníku (CaSx), většinou pentasulfidu. Moříte-li 5% roztokem SULKy, moříte  absolutně (ve skutečnosti) 0,7% roztokem CaSx. Poměr Ca : S je 1,0 Ca : 2,25 S. Takže množství S, jakož i Ca je opravdu zanedbatelné. Proto taky  SULKA, tedy CaSx je tolerovaný prostředek v t.zv. "Ekologickém zemědělství".......
    7. 2. 2018 13:30 Jana Kopecká
    Dobrý den, k ostrosti a chuti bych doplnila, že je to opravdu ovlivněno i stanovištěm. Česnek pěstujeme v rodině několik let, dělíme se o sadbu p. Kozáka, vlastní i krajové odrůdy a chuť a ostrost se liší. Sestra pěstuje cca o 15 km dál  v těžké jílové půdě. Já mám pěknou hnědozem, lehčí, úrodnou na žulovém podkladě,  moje mamka v té samé vesnici v jiné části má v podstatě černozem. Jejich záhony jsou cca 45 let hnojeny kompostem a jejich zem je luxusní, roste tam vše skoro samo. Když děláme ochutnávku za syrova, tak stejná odrůda chutná 3x jinak. A také jsme se sestrou řešily, že česnek od p. Kozáka je někdy ostřejší. Každý rok česnek chutná trochu jinak. Jak píše p. Kozák je to i o počasí a lokalitě a taky hnojení. Já sulku po výsadbě naředím a naliju na záhon s česnekem.
    < Novější12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne