Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Rovral Aquaflo Zpět na diskusi

    ROVRAL

    8. 11. 2019 6:31 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Nemůžu sehnat ROVRAL /snad se už nevyrábí/ čím a  jak jej mám nahradit,
    SULKOU K mám již namořeno
    Děkuji za odpověď,
    Jaký spon doporučujete
    J.Horáček
    8. 11. 2019 7:31 Jan Kozák
    Rovral se už z hygienických důvodů nepoužívá. My sami používáme Sulku a do půdy Rizocore. Pokud máte namořeno Sulkou v časném termínu, pak před vlastní výsadbou namočte stroužky na půl hodiny do vody a pak do 24 hodin ať je v zemi. Voda udělá hodně práce. I při moření v roztoku Rovralu byla voda důležitější složkou než chemie.

    Náhrada za Rovral Aquaflo

    22. 10. 2019 19:34 Zakladatel vlákna: Zdeněk Budínský
    Dobrý den, pane Ing. Kozáku co je možné použít jako rovnocennou náhradu za Rovral Aquaflo mimo pomocných prostředků.
    23. 10. 2019 19:18 Jan Kozák
    V současné době není nic na moření česneku registrováno. Takže jedinou náhradou je voda: buď v Sulce při moření před výsadbou nebo samostatně. I při moření v Rovralu byla voda důležitější než vlastní chemie.

    Přípravek Rovral Aquaflo

    28. 9. 2019 18:11 Zakladatel vlákna: Jana K.
    Dobrý večer, maminka chce mořit česnek přípravkem  Rovral Aquaflo. Prosím, máte s ním zkušenosti, popř. jaké? Doporučujete? Děkuji za odpověď.
    29. 9. 2019 6:42 Jan Kozák
    Přípravky z řady Rovral se už několik let z hygienických důvodů nepoužívají, proto ho už ani já nedoporučuji. Co se týká účinku, pak Rizocore je podstatně lepší.
    28. 10. 2019 6:40 Jiří Krejčí
    Dobrý den, těsně  před výsadbou jsem mořil v sulce a následně v rovralu (rovral letos naposledy), lze po tomto způsobu na jaře aplikovat zalivku přípravkem rizocore? Děkuji
    29. 10. 2019 19:05 Jan Kozák
    Můžete bez obav, Rovral nebo jeho rezidua zůstávají těsně u stroužku, v zóně kořenů už nepůsobí.

    Moření česnekové sadby v roztoku peroxidu vodíku & alternativa k Rovralu

    27. 8. 2019 15:39 Zakladatel vlákna: Vojtěch Ondruška
    Dobrý den,
    chci se zeptat, zda je možné použít na moření česnekové sadby před výsadbou slabý roztok peroxidu vodíku pro likvidaci sporů hub a plísní. Případně jak koncentrovaný roztok byste doporučil? Vím, že se peroxid používá na různá osiva a je výhodný pro svou následnou nezávadnost díky rozkladu na kyslík a vodu v kontaktu se vzduchem. Zajímalo by mě také, jestli roztok česnek nepoškodí. Znáte ještě nějakou alternativu k Rovralu kromě Clonoplusu a Gliorexu? 
    Děkuji.
    27. 8. 2019 20:52 Jan Kozák
    S dezinfekcí sadby, případně osiv jak uvádíte, jsem se nikdy nesetkal, proto to nedoporučuji ani nezavrhuji. 
    Jako nejlepší alternativa k Rovralu se na základě pokusů jeví pomocný rostlinný přípravek RIZOCORE, obsahující mikrobiální kultury mykorhizních hub a bakterií. Používá se celosvětově s velkým úspěchem v zemědělské (i zahradnické) velkovýrobě už několik let. Letos se konečně podařilo vyřešit i malé balení. Žádejte ho v zahrádkářských prodejnách, případně si ho můžete objednat u nás.
    11. 9. 2019 14:38 Jan Kašpar
    To, že jste o něčem neslyšel, ani se s tím nesetkal, pane Kozáku, ještě neznamená, že to neexistuje. Moření peroxidem je prastará, již prvorepubliková praktika (a možná i starší). Doporučuji např. články autora Ing. Roman Pavela  Ph.D. z VÚRV Ruzyně.
    11. 9. 2019 14:47 Jan Kašpar
    Tak jsem si zagůglil - odkaz: http://www.rostlinolekari.cz/sites/default/files/2017-11/Mo%C5%BEnosti%20vyu%C5%BEit%C3%AD%20botanick%C3%BDch%20pesticid%C5%AF%20a%20z%C3%A1kladn%C3%ADch%20l%C3%A1tek%20v%20ochran%C4%9B%20rostlin%20.pdf
    11. 9. 2019 20:41 Jan Kozák
    Pane Kašpare, ne zrovna rád polemizuji, není-li to přínosem do naší diskuse, ale tentokrát si to nemohu odpustit. Přečtěte si, prosím,ještě jednou první větu mého příspěvku. 
    11. 9. 2019 23:10 Jan Kašpar
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    vlnovník česnekový

    26. 11. 2018 21:11 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den všem
    mám technický dotaz a to co udělá podtlak s našim uskladněným nebo i sadbovým česnekem?Jde o to že roztoče zabijí i podtlak.Mám vysavač co má
    zabijet roztoče v peřinách a to po minimálně 30 sec. v  igelitovém maximálním podtlaku.
    Na česnek menší igelitový pytel a nasadit ponožku na hubici vysavače a provést v igelitu podtlak.Ale co to udělá s česnekem?
    A co třeba na vlnovníka zkusit CO2?Během krátké chvíle cca 3 min. by se měl udusit nebo 10 min?Poradí někdo prosím jak na tu skladištní bestií?
    A co ionizační záření ÚV lamp? To už bude na česnek asi opravdu dost gargantuovské  zatížení/popálení.Nebo sirné knoty zapálit ve skladišti?
    Savo nebude to pravé ořechové a pak jen slivovice a to by mohlo fungovat.
    Alkohol by roztoče zabijet mohl a co starý dobrý hypermangán Mn2O7 ?
    27. 11. 2018 0:55 Jan Kašpar
    Dobrý den, Váš problém s vlnovníkem je následující: 1) je třeba rozlišit, zda vlnovník se do skladu dostal zároveň s aktuálně sklizeným česnekem, nebo 2) je již ve skladu jako  pozůstatek po sklizni loňského česneku. Tedy relikt z minulé sklizně. Pokud ad 1) Chce to řádně mořit Sulkou, a během vegetace používat koloidní síru (dříve Sulikol, dnes Kumulus, Solfatan a pod.). Tu koloidní síru můžete míchat s čímkoli, třeba v postřiku s močovinou, nebo jiným prostředkem. Existují sice i jiné akaricidy, ale ty nemají registraci, a taky kdo by to pak jedl. Pokud ad 2), tak nátěr regálu, stěn a kontejnerů na uskladnění je dobrá natřít, nebo postříkat Savem.  Ale pozor, pod názvem Savo se prodává kde co. Chce to t.zv. "Savo na bazény a pitnou vodu". Nejlépe je použít kvůli ceně chlornan sodný. Ten se musí ovšem naředit na cca 5%. Tedy pokud si pořídíte 20% chlornan sodný tak ředit 1:4. Hypermangan Vám fungovat nebude, je to antiseptikum, nikoli akaricid. A jeho vzorec je KMnO4.  Čili shrnutí: Nepřitáhnout si do skladu "novou" generaci vlnovníka a zlikvidovat starou, ve skladu již hladově čekající, Navíc je to takhle "EKO-bio"
    27. 11. 2018 20:32 Jana Kopecká
    Dobrý den, zrovna jsem chtěla psát dotaz, jak si ošetřit skladovací prostor, abych zlikvidovala vlnovníka, který se tam čas od času objeví. Česnek skladuji v papírových bedýnkách od ovoce na chodbě rodinného domu, kde je cca 15 stupnů, většinou tam vydrží až o další sklizně. Noviny po česneku spálím, připravím si nové papírové bedýnky, ty vystříkám Savem. Nevím jak zdatný cestovatel vlnovník je, případně jak dlouho vydrží "bez žrádla", nechtělo se mi vytírat celý prostor Savem a postřik stěn nelze. Máte někdo z pěstitelů tip, jak udržovat prostor pro uskladnění, případně nějaké další fígle? Děkuji
    27. 11. 2018 22:13 Martin Perníček
    Dobrý večer pani Kopecká, pokud vám vydrží uskladněný česnek do další sklizně,tak v tom případě vás skladištní škůdce vlnovník trápit nemusí.
    28. 11. 2018 10:28 Jana Kopecká
    No, on právě nevydrží všechen, občas se objeví vlnovník a ty cibule bud vyhazuji nebo první spotřebovávám.... v domácích podmínkách dělám co to jde, aby česnek vydržel co nejdéle, kupovaný nejím, není nad vlastní vydrží vždy. Jsou rozdíly v odrůdách, nejdéle mi vydrží JAPO a to ani nechutná vlnovníkovi... bohužel mi v mé půdě naroste malé, tak ho pěstuju spíš proto, že vydrží dlouho. Skvěle drží i Anton, Lukan.
    28. 11. 2018 16:56 Jan Kozák
    Jak ochránit česnek proti vlnovníku v domácích podmínkách není jednoduché. Také děláme ve spolupráci s některými pěstiteli různé pokusy, ale zatím se nám nic nejeví na sto procent, co bychom mohli všem doporučit.
    Váš postřeh u odrůdy Japo je správný. Vlnovník ho nenapadá.
    29. 11. 2018 9:07 Jana Kopecká
    Pane Kozák, u Japa je fascinující ta výdrž, předloni jsem dělala "pokus" a několik cibulí jsem uchovala až do září dalšího roku... jasně, už neměly sílu jako po sklizni, ale pěkné tvrdé stroužky s dobrou chutí. Letos jsem JAPO nestihla, ale příští rok si zas pár stroužků zasadím.  Lepší výdrž jak Benátčan, alespoň u mne. Za těch cca 8 let co sázím vydrží spolehlivě nejdéle, Ale Anton mu spolehlivě "dýchá" na záda. Ten většinou tak dlouho nevydrží jen proto, že mně chutná nejvíc, je to moje nejoblíbenější odrůda na syrovo, do salátu, mnam
    30. 11. 2018 0:30 Jan Kašpar
    Podle mé zkušenosti nepaličáky vlnovník zrovna moc nenapadá. Buď mu nechutnají, nebo mu nevoní - čert ví. A Japo je nepaličák. Bohužel u mne Japo vyrostl vždy malý, prostě bonsaj. Tak jsem ho  přestal pěstovat. Pokud by se ale vyskytl klon, který dá alespoň 90 až 100 g na sušenou cibuli, šel bych do něj po 40 letech znova. Chuťově i trvanlivostí byl perfektní.
    30. 11. 2018 12:05 Jan Kozák
    My tady sice píšeme Japo, ale bavíme se o naší odrůdě Japo II. A ten dorůstá stejně jako ozimé nepaličáky.
    30. 11. 2018 17:16 Jan Kašpar
    Bohužel, ani u JAPO II jsem dosud nenarazil na cibule o hmotnosti 100 g a větší. Z menších cibulí stroužky  na sadbu  zásadně nepoužívám. Holt jsem fanda "vysokotonážního" česneku a taky opata Mendela. U Japo II bych i trochu slevil, protože je opravdu dobrý. Ale takový zatím není dostupný...
    1. 12. 2018 8:45 Jozef Sisak
    Pozdravujem p. Kašpar. Vaše prispevky su "chemicky " na vysokej urovni čo poteši . Ako môže vlnovnik prežiť obdobie - ako dlho , ak v sklade nema "čo papať?" cibuľoviny su vysadene , cibuľa v kuchyni spracovana ako aj cesnak nove len z obchodu ? je nutne ošetrenie skladu ?
    1. 12. 2018 17:31 Jan Kašpar
    Také Vás zdravím. Jak dlouho vydrží Vlnovník držet hladovku opravdu nevím. Já ho likviduji mořením Sulkou, během vegetace postřikem koloidní sírou, t.j.rostlin a půdy okolo a desinfekcí skladovacích prostor (bedničky a podlahy pod bedničkami) 5% chlornanem sodným, což je Savo na bazény - zatím se to daří. A v chemii mám pouze středoškolské znalosti. Zahradní chemii se snažím používat podle Nařízení komise EU č. 889/2008 ze
    dne 5. září 2008. Tedy  prostředky vyhrazenými pro ekologické zemědělství. Na fotce je ten dlouhý nový, ten se zkráceným stonkem a stroužky jsou rok staré. Fotka 2 roky stará, letos jsem nefotil, ale bylo to  stejné.
    rozdíl jednoho roku.
    1. 12. 2018 20:33 Jakub Kára
    Dobrý den, můžete prosím napsat jakou dáváte dávku při postřiku koloidní sírou? Protože na kumulusu není dávka pro česnek uvedená. Děkuji
    2. 12. 2018 11:53 Mirek Polanský
    Dobrý den,to by mne taky zajímalo, při jaké teplotě aplikovat postřik a kolikrát postřik aplikovat za dobu vegetace. Děkuji.
    2. 12. 2018 13:43 Jan Kašpar
    Dobrý den, pánové. Začnu od začátku: Mořím v polysulfidech Ca, konc 0,7% - Sulka obsahuje CaSx 14%, tedy 5% Sulkou. Mořím 2x opakovaně, s minimální prodlevou při teplotě okolo 16°C. Poprvé min. 6 hod, podruhé min. 8 hod. Ona ta Sulka taky mimo Vlnovníka potlačuje i Fusarium, nezlikviduje ho, ale je rozdíl, když Vám Fusarium sežere 30%, nebo jen 3% úrody.  Moření v  uzavřené nádobě, (velká okurková sklenice) s vzduchotěsným víčkem,  ve sklenici je co nejmenší vzduchová bublina, ve tmě. Sklenicí je dobré občas zakvrdlat. Roztok se rychle rozkládá za úniku sirovodíku (Sulfan). Rozklad urychluje teplota, přístup vzduchu a světlo. Do naředěné Sulky přidám 1 kapku Jaru (ne víc) na 1 l roztoku. Chce to přesně měřit a nepřekračovat teplotu.  Důležité je zahubit Vlnovníka úplně. Ta potvora je totiž partenogenetická.  Takže moření 2 hodiny jak je zde doporučováno, považuji za omyl.  A pokud i při správné aplikaci někomu tenhle roztok "popálil", tak popálil stroužek napadený Fusariem. To začíná napadat stroužek nejčastěji u podpučí. A Sulka Fusariem napadenou část v počátečním stadiu zlikviduje. Že pak stroužek nemůže vyrašit je snad jasné.
    Ke koloidní síře: Používám Sulikol K, (včasný nákup, před koncem výroby) což je 50% koloidní síra. Kumulus WG je 80%. Takže bude zřejmě třeba koncentraci o cca 1/4 až 1/3 snížit. Kumulus ale vyzkoušen nemám.  Postřiky jsou opět o teplotě. Sirné postřiky při vyšších teplotách mohou působit fytotoxicky. Stříkám s jara Sulikolem, když jsou rostliny cca 4-5 cm velké 0,6% - 0,8%. Pokud kombinuji s Kuprikolem proti Pseudomoniázám, dávám spodní koncentraci kvůli synergismu. Podruhé cca 4 týdny před sklizní 0,4% opět s Kuprikolem kvůli skládkovým chorobám. Teploty nejlepší okolo 16°C, při 20°C snižuji koncentraci, nad 24°C nestříkám. Stejně tak neošetřuji, pokud na rostliny svítí slunce. Spotřeba :cca 6 - 7 litrů na 10m2 včetně 1/2 m pásu kolem záhonu. Jinak liché roky používám Kuprikol, sudé Hypermangan. Hypermangan ovšem samostatně - sytě růžový roztok, barva asi tak "Beaujolais nuovo" A pozor: Tímhle způsobem se Vlnovníka nezbavíte hned, ale trvá to tak 2 až 3 roky.
    2. 12. 2018 17:46 Mirek Polanský
    Dobrý večer, děkuji pan Kašparovi za vyčerpávající odpověď. Pokusím se Váš postup aplikovat i u sebe. Možná je to návod i pro další pěstitele.
    3. 12. 2018 8:37 Novák Ladislav
    Dobrý den,postřik 6 až 7 litrů na 10 m2 to už by bylo jednodušší použít konev,ale to už potom není postřik ale zálivka.Je nutné použít postřikovač.Pane Kašpar za všechny návštěvníky diskuse děkuji za hodnotný příspěvek.
    3. 12. 2018 9:09 Jan Kašpar
    Dobře jste si všiml, asi jsem to nepřesně specifikoval. Má-li záhon s česnekem 10 m2 a půlmetrový okraj (to jsou např. cestičky) dalších 12 m2. tedy celkem 22 m2. Máte-li pokropit 22 m2 celkem, tak se mi nezdá 6 až 7 litrů, navíc ekologického postřiku tak mnoho.  Pravda, pokud použijete jemnější trysku, spotřebujete méně.  Já používám jakýsi čínský postřikovač s dost hrubou tryskou. Jinak to vychází podle mne na 2,7 až 3,2 deci na 1 m2. Tedy pokud má být půda i rostliny dobře postříkány.
    3. 12. 2018 12:33 Novák Ladislav
    Mockrát děkuji za odpověď.
    4. 12. 2018 19:15 Jozef Sisak
    Pan Kašpar ďakujem za odpovede na nenapisane otazky . morenie sulkou najprv 6 hod. a potom opakovane asi s novym roztokom 8hod.?kvôli degradacii sulky ?

    Či sa zbavim vlnovnika vašim postupom mam pochybnosti pri nutnosťi    posuvať vysadbu na neošetreny pozemok - 4 ročny cyklus. schopnosť transportu aj vd´aka prudeniu vzduchu  tj.aj od susedov. a čo cibuľa kuchynska či ine cibuľoviny ale VĎAKA ZA NAVOD . chybička se vloudila  zahon   2 x 5 m --10m2 a uličky 0,5m dookola t.j 3 x 6m   je plocha spolu 18m2

    ak sulka degraduje aj na sirovodik čo je jedovaty plyn nie je to cesta na suche ošetrenie hlavne kuchynskeho  cesnaku? do  dobre uzatvarateľnej nadoby dam cesnak k nemu do samostatnej nadoby sulku a to cele vystavim po dobrom uzavreti na svetlo nie slnko a po ??? dňoch mam vyriešene ??   sam očakavam dodanie  vakuovych doz skusim udusiť vlnovnika ďalši krok bude pridanie co2 či  čisty dusik /mam pristup k tekutemu /

     pan Kozak môžete nas informovať ake aj neuspešne pokusy skušali už pestovateľia aby sa nestracal čas pri opakovani už raz neuspešnych pokusov !!!  ĎAKUJEM
    sučasny stav  nasvädčuje tomu že sa budeme musieť s tymto škodcom naučiť žiť a realizovať večny boj. ako je to s pasavkou zemiakovou či chovatelia kralikov s morom kralikov atd.
    4. 12. 2018 23:19 Jan Kašpar
    Vidím že jsem napsal víc nejasných věcí. Dobře myslel, blbě napsal. Tak za 1) Sulkou mořím opakovaně, pouze ale 2x. Třetí opakování nemá už účinek. To mám mnohokrát vyzkoušeno. Tedy naředím Sulku, a mořím nejméně 6 hodin, pak sleju a mořím další česnek stejnou Sulkou, moření prodloužím o dvě hodiny. To moření je nutno provést tak, aby se Sulka co nejméně degradovala. Já používám výše popsaný postup. Jedná se tedy o opakované použití Sulky.  S tím počítáním okraje záhonu jsem neuvedl jeho rozměr. Já sázím na záhon cca 10 x 1 metr. Tedy obvod je 22 metrů. Váš záhon 5 x 2 m má obvod 14 metrů. Snad takovou prkotinu nebudeme řešit jako školní příklad na minima a maxima funkce přes derivace. Nejmenší okraje by Vám vyšly na záhoně tvaru čtverce o straně 3,16 m. Tam by to zase šlo špatně okopávat motyčkou. 2) Jedovatost sirovodíku. Ono se toho H2S neuvolňuje tolik, aby se mohl někdo otrávit kromě Vlnovníka. Zkažené vejce v Čechách zvané pukavec či záprdek taky vypouští H2S a zatím se s ním nikdo neotrávil.  Ještě tam mám jednu chybku: správně je "Beaujolais nouveau" to pro jazykové puristy.....
    6. 12. 2018 9:55 Václav Kozák
    Vážení pánové. Jsem rád, že se tu díky panu Kašparovi a jeho obdivuhodné píli rozvinula diskuse na téma ochrany česneku před škůdci. Ochrana česneku proti škůdcům je velice složitý problém, který těžko může vyřešit každý soukromě, proto je dobře, když se pěstitelé o své zkušenosti  podělí a mohou je porovnat se zkušenostmi jiných. Hlavní problém je totiž v tom, že bez  profesionálního experimentu se všemi patřičnými úkony, nedokáže pěstitel s jistotou usoudit, zda dané ošetření opravdu souvisí se snížením či zvýšením výskytu škůdce, zvláště pak v případě, kdy je škůdce v porostu bez rozboru prakticky nedetekovatelný a u sklizně je menší napadení detekovatelné též jen laboratorně.  Proto můžeme být přesvědčeni, že naše ošetření vlnovníka zničilo, zatímco jeho nižší výskyt může souviset s něčím úplně jiným. To však těžko pěstitel posoudí bez zkušeností dalších pěstitelů. Při profesionálních experimentech je totiž základem zjištění míry napadení ještě před experimentálním zásahem, teprve potom lze míru napadení srovnávat se stavem po ošetření.

    Moření Sulkou se nedoporučuje po dobu delší než 2 hodiny. Na moření Sulkou byl rostlinolékaři vykonán řádný experiment. Závěr je takový, že delší moření negativně ovlivňuje výnos a na zdravotní stav rostlin nemá žádný efekt. Popálením česneku se nemyslí popálení stroužku (k tomu by bylo zapotřebí opravdu dlouhé moření nebo velmi špatný zdravotní stav), nýbrž popálení kořenových špiček, které jsou nejcitlivější a (hlavně) neregenerují. Z toho důvodu je též vhodnější moření už v průběhu měsíce září, kdy je česnek v
    dormanci a kořínky se ještě nevytváří. Fungicidní účinky Sulky není radno využívat. Jsou totiž naprosto minimální a k tomu by bylo opravdu zapotřebí pro česnek nepříznivé delší moření. Škody způsobené Fusariem by to v žádném případě nesnížilo o desítky procent, ale maximálně okolo 1 %. Co se týče Fusaria,
    vyvíjí se poměrně rychle, záleží tedy zejména na zdravotním stavu pozemku, moření, které nepůsobí i během vegetace, má minimální účinek (pokud vůbec nějaký). Ověřit to jde např. tak, že vysadíte pacibulky (jejichž
    prostřednictvím se Fusarium nepřenáší) a stroužky pěstované předchozího roku ve stejné půdě s výskytem Fusaria. Při sklizni zjistíte, že míra poškození rostlin ze zdravých pacibulek a neošetřených stroužků je stejná. Z toho důvodu jsme poslední roky přestali používat i Rovral a zaměřujeme se na experimenty s
    biologickými přípravky, které česnek chrání po celou dobu vegetace. 

    Bohužel snížení výskytu vlnovníka nelze přisuzovat ani provedeným postřikům během vegetace, nýbrž faktu, že výskyt vlnovníka je poslední 2 - 3 roky výrazně nižší, než např. v roce 2013 a 2014. |Samozřejmě je to oblast od oblasti. Někde ani v letech 2013 a 2014 s vlnovníkem problémy nebyly, zatímco v posledních
    letech se vyskytnout mohl. Určitě by likvidace netrvala 2 - 3 roky, neboť vlnovník se množí tak rychle, že i kdyby byl během vegetace omezen (a ne zlikvidován), namnožil by se zase během skladování při nejmenším na původní stav. Navíc je podle rostlinolékařů během vegetace velmi dobře chráněn, proto
    by postřik sirnatými přípravky musel být v takové koncentraci, která by zlikvidovala i rostlinu.

    Postřik proti Pseudomonázám je zbytečný, v našich podmínkách se na česneku
    nevyskytují.

    Každopádně jakýkoliv experiment na ochranu rostlin proti vlnovníku má význam, protože ten je v současné době hlavně díky způsobu šíření nejobávanějším škůdcem. Podle některých zdrojů se dokáže šířit i na vzdálenost tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že se šíří pasivně vzduchem, podobně jako spóry plísní, je těžké se mu ubránit. Podle zkušeností se domnívám, že není tak důležité zaměřovat se na dezinfekci vyprázdněných skladových prostor (i podle některých zdrojů ve skladech bez upravené teploty není schopen bez česneku vlnovník přezimovat), ale hlavně na důsledné moření a to ideálně už v průběhu září, čímž se zajistí, že česnek nebude během skladování před výsadbou napaden. Bohužel u většiny experimentů, včetně těch našich, je závěr stejný - tudy cesta nevede.
    6. 12. 2018 16:31 Jan Kašpar
    Přeji dobrý den a úspěch v podnikání. Vyjádřím se napřeskáčku. 1) Pokud tvrdíte, že se v našich podmínkách pseudomoniázy nevyskytují, tak jak je potom možné, že se na Vašem webu objevilo letos z jara několik  snímků od různých pěstitelů, typických ukázek téhle bakteriální hniloby?  S Vaším tvrzením nesouhlasím.
    2) Délka moření a poškození Sulkou - mluvím o klasické Sulce, tedy o polysulfidech Ca. Dělal jsem s tím řadu pokusů, několik let. Zejména teplotu a délku moření. Ve stejnou dobu, na stejné parcele. A jako optimální vyšlo: minimálně mořit 6 hodin, při teplotě nepřevyšující 16°C.  Krátkodobé moření, t.j. 2-3 hodiny dalo dobrý výsledek jen tehdy, byly-li stroužky předem oloupány, tedy nahé. Byly dříve roky, kdy Sulka prostě na trhu nebyla. Nahradil jsem ji 0,8% až 1% Sulikolem K, stroužky opět nahé. T = max 16°C, D = 1 až 2 hodiny. Na Fusarium fungovala ale pouze Sulka, na vlnovníka obojí. Takže zde souhlasím s výhradou. 3) Doba sázení: Mattioli uváděl termín sadby "Na svatého Václava", Staří pěstitelé "do konce října nejpozději". Já vzal za základ medián a sázím do 15. října v 350 mnm. A k úplné spokojenosti. Pozdější sadba dává menší cibule, alespoň u mne. (Mnoho let odzkoušeno v praxi) a jak jsem předeslal, preferuji velkohlavý česnek. Čili Váš termín výsadby považuji za možný, ale nikoli optimální.
    4) K desinfekci bedniček: Vyprázdnění starého a uložení nového k uskladnění. Zde je u mne prodleva několik týdnů (1 až 3 týdny). Že by vlnovník nepřežil tak krátkou dobu o hladu pochybuji. Také zde jde o případné spory, které vypadly z uskladněného česneku. Není nic odpornějšího, pokud rozeberete cibuli na stroužky a vykoukne na Vás penicilin. Takže taky nesouhlas.
    5) U mne to dlouhodobé moření fusariózu velmi silně potlačuje. Fusarií je ovšem více variant, možná, že některé variety jsou odolné, jiné nikoli.
    Dodatek: Při sklizni dávám všechny odřezky do plastového sudu s těsným víkem, t.j. listy, část stonků, kořínky i se zbytky půdy. Prosypu dusíkatým      vápnem cca 25-40 dg a pak  na přelomu září-říjen tam ještě naleju zbytky Sulky po moření. Do 120 l sudu se vejdou pohodlně odřezky ze 600 až 700 rostlin. Zjara tu páchnoucí hmotu vyhodím na kompost.
    Poznámka: Tu pseudomoniázu diagnostikoval u mne známý (ing. CSc) z VÚRV Ruzyně. To lze jen těžko zpochybnit.
    6. 12. 2018 19:21 Václav Kozák
    Pokusím se odpovědět na všechny body, v některých případech jsme si možná nerozumněli, v některých ne úplně souhlasím;
    1) Nerad bych zpochybňoval tvrzení ing. CSc., ale jsme v  kontaktu s několika uznávanými rostlinolékaři a ti už na jaře, kdy se na našem webu objevila Vámi zmiňovaná diskuse na toto téma, uvedli, že s Pseudomonas jakožto patogenem česneku se setkali jen právě v této diskusi na tomto webu. Česká literatura na toto téma mlčí, zahraniční na tom není o moc lépe. Otázkou tedy je, co považujete za typickou ukázku napadení pseudomonázou.
    2) Aby se dal pokus skutečně vyhodnotit, je zapotřebí minimálně 3 opakování a opakování pokusu po několik let. U česneku je ta nevýhoda, že je vegetativně množený a každá cibule má trošku jiný výnosový potenciál i zdravotní stav. Proto jsou těžko hodnotitelné experimenty, kde každé opakování z každé varianty má méně než stovky jedinců (ověřeno, z tohoto důvodu jsme nemohli vyhodnotit mnoho experimentů, protože při výpočtu statistické průkaznosti nebyl viditelný žádný rozdíl kvůli velkým rozptylům).
    3) Mattioli byl velmi vzdělaný člověk, který však žil už před pěknou řádkou let. Při vší úctě se však česneku příliš do hloubky nevěnoval. Vzhledem k tomu, jak se změnilo životní prostředí i jen za posledních 20 let (globální oteplování, odsíření komínů továren, globalizace trhu a s tím spojený přenos chorob a škůdců po celém světě) lze v současné době ztěží brát jeho doporučení za nejvhodnější. Pravdou je, že pozdní výsadbou se snižuje výnos a zvyšuje se v posledních letech i právě riziko napadení sadbového materiálu vlnovníkem česnekovým. Nicméně k pozdní výsadbě se přešlo v reakci na velké ztráty česneku způsobené napadením fusariem (nejen u nás a nejen na česneku, na pozdní výsadbu se např. v Holandsku přešlo i u dalších cibulovin napadaných Fusariem). Fusarium se vyskytuje téměř všude, proto opoždění sklizně má u většiny pěstitelů velký význam, a to i přes mírné ztráty na výnosu. Naším cílem je vyzkoušet vhodnou biologickou ochranu pro česnek proti Fusariu, díky které by se pravděpodobně mohla i výsadba uspíšit. V současných podmínkách však je v drtivé většině oblastí pozdní výsadba výrazně výhodnější.
    4) V mém příspěvku nepíši o dezinfekci bedýnek, ve kterých je česnek skladován téměř do sklizně, ale o dezinfekci vyprázdněných skladových prostor už v období zimy. Týká se to tedy zejména větších pěstitelů, kteří pěstují česnek pro komerční účely a česnek vyprodají už v průběhu podzimu.
    Čerpáme ze zkušeností nejen stovek našich (i bývalých) smluvních pěstitelů, ale i zákazníků, kteří naše doporučení aplikovali. To ovšem neznamená, že mají obecnou platnost, proto jsme velmi rádi za jiné zkušenosti. Na druhou stranu zpochybňování našich doporučení na základě zkušeností z jednoho stanoviště je poněkud předčasné.
    8. 12. 2018 14:35 Jan Kašpar
    Dobrý den,  pokusím se upřesnit.
    1) S tou "možnou pseudomoniázou"  se to má následovně. Když se u mne před cca 40 lety tahle choroba yyskytla, obrátil jsem se na strýce, vzděláním zemědělského inřenýra, ten nevěděl, ale odnesl vzorek k expertovi do VÚRV, a dozvěděl jsem se následující - jedná se o houbovou chorobu, která je podporována (symbioza?) bakteriemi rodu Pseudomonas. Prý je to podobné jako u rakoviny jabloní (Nectria galligena), kde údajně také nejde patogena zlikvidovat, pokud se nezlikvidují bakterie rodu Pseudomonas. Bylo doporučeno použít buď postřk k tomu určeným antibiotikem, což tenkrát mělo registraci, nebo měďnatým prostředkem. Dnes si nejsem jist, zda bylo použito slovo "fypická", nebo "charakteristická".  Již dávno tomu. Já osobně tuhle chorobu viděl 3x v životě, což za více než 5O let co pěstuji česnek není mnoho.
    Nicméně, choroba je to nepřehlednutelná a Kuprikol, nebo Burgundská jícha na to fungují k plné spokojenosti.
    2) Statistika. Pokud zde píšu o čemkoli, tak pokus byl proveden na cca 100 rostlinách, opakovaně, po dobu 4 až 6 let. Sázím každoročne 600 až 700 stroužků. V současnosti budu snižuji na 400. (věk). Dále se opírám o zkušenosti strýce, tchána a dědy. Jen s rozdílem, že děd si Sulku vyráběl vlastnoručně  a nepoužíval koloidní síru, ale pouze svoji vlastnoručně vyrobenou Sulkou. Byl  učitelem chemie a fysiky na prvorepublikovém reálném gymnasiu, takže ten chybu v měření a výrobě neudělal. Poznatky mám  nikoli z jednoho místa, ale ze  čtyř různých míst z toho dva v kraji středočeském a dva v severočeském. Čili námitku o relevantním statistickém vzorku odmítám. Ty poznatky jsou navíc staré více než jedno století.
    3) termín výsadby doporučuji nikoli podle Mattioliho, v jehož době probíhala t.zv. "malá doba ledová", ale z dlouholeté praxe nejen vlastní, tedy 15. října. Dále, biologická ochrana nejen česneku je jistě vynikající a taky módní záležitost. Jen mi trochu vadí, že jsem nikde nedohledal (zatím) zda jsou prováděny testy na vedlejší produkty téhle ochrany, např. na mykotoxiny. Mohli bychom se dočkat taky další aféry podobně jako s chlorovanými uhlovodíky nebo  antibiotiky. Tedy od nadšení směrem k zatracení.
    4) Já desinfikuji dřevěné přepravky a nejbližší okolí, tedy regál na kterém bedničky s uloženým česnekem jsou uloženy. Nevím, jak daleko může hladový vlnovník dopochodovat. A samozřejmě nezpochybňuji Vaše poznatky a zkušenosti. Mám trochu jiné poznatky a nikoli z jednoho místa a nikoli krátkodobé. Pouze chci poukázat na skutečnost, že pěstovat česnek lze i jinak. Nechť si kdo chce vyzkouší a rozhodne se sám. 
    13. 12. 2018 19:07 Josef Polívka
    Dobrý den pane Kašpar. Zmiňujete se zde o použití Kuprikolu. Chci se Vás zeptat, v jjakém poměru, za jakých podmínek a kolikrát ho aplikujete? Děkuji mnohokrát za odpověď, Polívka
    15. 12. 2018 13:24 Jan Kašpar
    Dobrý den pane Polívko, Já dávám buď Kuprikol, nebo Burgundskou jíchu. Z jara, po vzejití rostlin v konc. 0,6% až 0,7% pokud se objeví půdní povlak z Pseudomonních bakterií. Pozor: někteří lidé tento povlak zaměňují s mechem. Barvu to má stejnou, tedy zelenou, někdy zelenožlutou, jenže mech je rostlina, bakteriální povlak, pokud je vlhko, je jenom sliz. Je třeba ošetřit nejen rostliny, ale i půdu mezi řádky a okolo záhonu. Později dávám koncentraci 0,4% cca 4 týdny před předpokládanou sklizní proti skládkovým chorobám. U obojích přípravků je OL = 7 dní, a jsou zařazeny na seznamu EK jako "přípravky pro ekologické zemědělství"
    20. 12. 2018 19:58 Jan Kozák
    Původně jsem do diskuse vyvolané panem Kašparem nechtěl vstupovat, přestože jsem požádal tři významné rostlinolékaře, z toho jednoho specialistu bakteriologa, o jejich úsudek. Sám se za fytopatologa nepovažuji, ale chtěl jsem mít jasno. Tento můj postoj mi byl (a to správně) vytknut, protože návštěvníci našich stránek často hledají rady v otázkách, kde si sami poradit neumějí.
    Tož tak:
    Zbavit se natrvalo vlnovníka česnekového je nedosažitelným cílem. Riziko napadení není pouze v tkáňové laboratoři. Na poli nebo ve skladu vlnovníka hygienicky přijatelným způsobem nezlikvidujete. A jeho šíření za vegetace větrem znamená riziko úplně všude.
    Bakterie rodu Pseudomonas jako i další rody bakterií jsou součástí bohaté mikroflóry povrchu rostlin, také půdní mikroflóry, samozřejmě i půdního povrchu. Proto ten Váš známý mohl tyto bakterie izolovat. Jejich škodlivost však není u česneku v Evropě prokázána a ochrana proti nim je považována za zbytečnou zátěž životnímu prostředí.
    Nejen zemědělci, ale i zahrádkáři jsou povinni dodržovat platné předpisy týkající se používání látek na ochranu rostlin. Žádný u uváděných přípravků není registrovaný na ochranu česneku.
    Z výše uvedeného nemohu doporučit využívat postupy pana Kašpara, spíše naopak.
    (Tento příspěvek je uveden na dvou místech, jednak jako reakce u příspěvku pana Kašpara a na začátku.)
    29. 1. 2019 18:51 Jan Kašpar
    Nerad odpovídám, ale na nedorozumění, či neznalost jinak nelze.
    1) Nesmyslem je snaha zbavit se nějakého patogena "natrvalo". Stačí
    časový úsek od zasazení do konečného konzumu, resp. nové výsadby.. A to
    lze. Na totální vyhlazení nějakých forem života bychom museli počkat na
    nové hromadné vymírání. Zatím jich v geologických dobách proběhlo pět.
    Naposledy to odskákali dinosauři...
    2) U bakterií rodu pseudomonas jde o to, že tyhle potvůrky žijí
    s některýni houbami v symbioze a některé houby (fungi) naopak ničí.
    Některé pseudomony jsou škodlivé teplokrevným živočichům včetně člověka.
    Trpíte-li např cystickou fibrózou a nakazíte-li se běžným půdním
    Pseudomonas aeruginosa, pak pravděpodobně umřete. Navíc pseudomony škodí
    tím, že tvoří půdní povlak (film), který  zemědělci zaměňují s mechem,
    čímž brání přístupu vzduchu. Tohle by měl ale rostlinolékař znát, pokud
    je to opravdu rostlinolékař.
    3) Největší nesmysl je upozornění na "platné předpisy" a údajně
    chybějící registrace v ČR. Bohužel, všechny prostředky jsou registrovány
    v "Nařízení Evropské komise". Zde je výslovně stanoveno, že členské
    státy EU jsou povinny svoji legislativu uvést do souladu s tímto
    předpisem EU. Že to nějací úředníci českého ministerstva zemědělství
    odflákli, není můj, ani Váš problém. Všechny mnou uvedené prostředky
    jsou registrovány v kategorii "Ekologické zemědělství".Odpovědět

    Rovral

    20. 9. 2018 5:34 Zakladatel vlákna: Karel Karel
    Dobrý den pane Kozaku, nevíte z jakého důvodu byl zakazán prodej přípravku Rovral , který se po léta používal a místo něj se doporučuje i zde připravek Clonoplus , nebo Gliorex, které jsou podle doporučení davkovaní na stejné množství sadby mnohonasobně drahší? 
    20. 9. 2018 19:43 Jan Kozák
    Jedním slovem: nevím.
    Ani nevím, jestli už nebude používán nikde v EU, což by bylo patrně z hygienických důvodů. Nebo jestli už nebyl zájem o prodloužení registrace ze strany výrobce.
    21. 9. 2018 7:48 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Na internetu jsem našel toto:Důvodem je neobnovení schválení účinné látky iprodion, kterou Rovral Aquaflo obsahuje, Komisí EU (prováděcí nařízení Komise č. 2017/2091 ze dne 14. listopadu 2017).V souvislosti s výše uvedeným vydal 22.2.2018 ÚKZÚZ rozhodnutí, kterým ke dni 5.3.2018 ruší povolení přípravku Rovral Aquaflo a stanovuje lhůty pro doprodej zásob a používání nakoupených zásob
    21. 9. 2018 19:46 Karel Karel
    Ještě ho jde sehnat , doba  min. trvanlivosti 2 roky, 

    rašící česnek

    1. 11. 2017 12:28 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    I já mám problém s předčasně rašícím česnek, pouze některé odrůdy paličáku. Lze mořit v Rovralu?
    Děkuji za odpověď. Fiala
    1. 11. 2017 20:08 Jan Kozák
    V Rovralu mořit můžete bez obav. Není fytotoxický.

    Moření

    23. 10. 2017 20:29 Zakladatel vlákna: Marta Maštalířová
    Dobrý den, mám dotaz. Je možné namořenou sadbu v přípravku Rovral po okapání ještě znovu namořit v Clonoplusu, který je na biologické bázi? Nezničí se tím účinné látky nebo naopak celá sadba? Děkuji za odpověď. Marta Maštalířová
    23. 10. 2017 21:40 Jan Kozák
    Rovral sice houbu Clonostachys, která je obsažena v přípravcích Clonoplus i Gliorex, nezahubí, ale výrazně zpomalí její růst. Proto je lepší použít jen jeden přípravek. My dáváme přednost Clonoplusu.

    Mořeni

    10. 10. 2017 11:32 Zakladatel vlákna: Peřina oldřich
    Prosim vas jak .namořit česnek SULKOU a zaroveň ROVRALEM.

    Děkuji
    10. 10. 2017 12:01 Jan Kozák
    Nejprve mořte v Sulce, po odkapání v Rovralu.

    Množství Sulka+Rovral; Jedlost sadbového česneku

    22. 9. 2017 13:29 Zakladatel vlákna: Vojtěch Ondruška
    Dobrý den,
    chci se zeptat na množství Sulky a Rovralu na kg/počet stroužků sadbového česneku. U Sulky jste psal, že je vyloučené opakovaně mořit v jednom roztoku. Jak je tomu u Rovralu? Je možné opakovaně namáčet např. jednu odrůdu v jednom roztoku Rovralu? Dále pak jestli jsou špatné stroužky nevhodné na sadbu jedlé. Tedy jestli nejsou po sklizni nějak chemicky ošetřené tudíž nevhodné k snědku.
    Děkuji
    22. 9. 2017 19:42 Jan Kozák
    Na jedno kilo sadby potřebujete litr mořicí tekutiny. Tomu odpovídá 40 - 50 ml Sulky (koncentrace 4 - 5 %) a 4 ml Rovralu Aqua Flo (koncentrace 0,4 %). Nedovedu si to vysvětlit, ale pokusně je prokázané, že opakované použití Rovralu snižuje účinek.
    Naše sadba není nijak chemicky ošetřena, může být použita i ke konzumu.

    Morenie

    12. 9. 2017 10:12 Zakladatel vlákna: Filip Gális
    Dobrý deň,
    chcel by som sa spýtať, akým spôsobom mám namoriť cesnak pred sadbou.
    Doteraz som moril len Sulkou, ale chcel by som zvýšiť ochranu osiva a chcem ho namoriť aj Rovralom, ale ako? Mám namoriť postupne najprv jedným a následne druhým, ale nezmyje mi druhý prípravok prvý?? Alebo môžem zarobiť oba naraz do jedného roztoku a namoriť sadbu naraz??
    Ďakujem za skorú odpoveď.
    S pozdravom Filip

      
    12. 9. 2017 10:25 Libor Hejduk
    Jako začínající malopěstitel pro vlastní potřebu jsem z přečtených diskuzí dospěl k závěru, že Sulkou je nejlepší mořit co nejdříve po obdržení certifikované sadby, ihned v září nebo po dokonalém prosušení česneku a výběru vlastní sadby. 2-3 hodiny v 5% roztoku Sulky, 1l roztoku na kilo sadby, nechat oschnout. Protože bez namoření, než budete sázet, tak se vlnovník může pěkně rozmnožit. 
    Co se týče Rovralu, tak ten se použije až těsně před výsadbou, ale poslední dobou je prý doporučován spíš biologický Gliorex nebo Clonoplus. Ten je prý pro česnek vhodnější.
    Snad se nemýlím
    12. 9. 2017 20:20 Jan Kozák
    Pan Hejduk se nemýlí. My jsme už od Rovralu ustoupili a používáme Clonoplus. Ten se používá až těsně před sázením. Pokud se Sulka použije už v létě, pak se před sázením stroužky namočí na půl hodiny do vody (může být i déle) a po odkapání se vlhké stroužky promíchají s práškovým přípravkem, který na vlhkých stroužcích dobře ulpívá.

    Moření česneku

    4. 8. 2017 19:17 Zakladatel vlákna: jitka kučerová
    Dobrý den pane ing.Kozáku,chci se zeptat,namořím česnek v Sulce.Před výsadbou pak v gliorexu.Nebo mám ještě před gliorexem použít Rovral.Děkuji za odpověd a přeji krásný den Kučerová.
    4. 8. 2017 21:05 Jan Kozák
    Rovral vynechejte. Snižuje účinnost biologických přípravků.

    Správné moření

    31. 10. 2016 19:48 Zakladatel vlákna: Jana Pokorná
    Je správný tento postup moření?
    Těsně před výsadbou Sulka extra 100ml Sulky na 2,5 litru vody. Mořit po dobu 6-12 hodin, nechat oschnout a provést moření fungicidem Rovral Aqua Flo v poměru 10 ml přípravku na 2,5 litru vody. Moříme 20 minut. Nechaáme oschnout a pak hned sázíme. Jde mi hlavně o délku moření v sulce. Někde se doporučuje pouze 2 hodiny, aby se česnek nepopálil, tak prosím poraďte nejlepší kombinaci. Děkuji za radu.
    31. 10. 2016 20:10 Jan Kozák
    Trochu to urychlete. Sulka stačí 2 - 3 hodiny. Moří se proti vlnovníku česnekovému, ne proti háďátku, na které se uvažovala delší doba moření. Ale ani tak to na něj nezabírá. Do Rovralu se stroužky dají po odkapání Sulky. Po namoření by se mělo sázet nejpozději do 24 hodin.
    6. 11. 2016 18:23 Jurda Josef
    Dobrej, mám namořeno a zahnal mě déšť. Zbytek tedy nechám oschnout. Potom znovu namočit do vody před sázením??? Děkuji za odpověď.
    6. 11. 2016 20:10 Jan Kozák
    Pokud jste použil Gliorex, tak už určitě nemáčejte. Já doporučuji po posledním namočení (v mořicí lázni nebo ve vodě) vysadit do 24 hodin. Ale pokud to bude do týdne, tak se asi nic moc neděje.

    GLIOREX,jak správně aplikovat

    13. 10. 2016 12:25 Zakladatel vlákna: Vít Hrabě
    Pane inženýre, jak je to lepší? 9.7.J.K.:Před sadbou Rowral, okapat, Gliorex. Nebo 10. 10. J.K.:Při ošetření Gliorexem už Rowral nepoužívejte. Děkuji za vysvětlení a zdravím všechny česnekáře. Vít Hrabě
    13. 10. 2016 13:30 Václav Kozák
    Vážený pane Hrabě,
    v případě použití Gliorexu není nutné provádět moření Rovralem. Biologický přípravek Gliorex má na česnek výrazně lepší účinek než poměrně hodně toxický Rovral. Zatímco Rovral omezuje jen velmi omezené množství houbových chorob a nemá dlouhodobý účinek, přípravek Gliorex působí po celou dobu vegetace.

    Pěstování česneku

    11. 10. 2016 10:06 Zakladatel vlákna: Lichtenberk
    Chci začít pěstovat česnek u Sloupnice a tak jsem v Osevě koupil sadbu Vekan a Slavin II a přípravek Rovral. Stačí použití Rovralu před sadbou nebo i nyní nutno použít i Sulky ? Sadba po bramborách do spíše jílovité půdy s přísadou písku. Pohnojím nyní Cereritem .Mohu ještě přidat piliny ? Někdo doporučuje zakrýt sadbu hrabankou ?
    A poslední dotaz ? Nejste bývalý pracovník Osevy ? Děkuji za
    odpověď - Lichtenberk
    11. 10. 2016 12:26 Jan Kozák
    Sulkou se moří proti roztočům (vlnovníku česnekovému), Rovralem proti houbovým chorobám. Vzájemně se tyto přípravky nezastupují. Pokud bych měl volit jenom jeden z nich, pak by to byla Sulka.
    Piliny jsou organickou hmotou, klidně je přidejte. A hrabanka? Výborná věc.
    Jsem bývalý pracovník Sempry v Heřmanově Městci.

    Dotaz

    8. 9. 2016 13:28 Zakladatel vlákna: Štěpánek Josef
    Zakoupil jsem si soupravu "Zdravý česnek".Může se moření Rovral Aquaflo provádět až těsně před výsadbou místo namočení česneku
    do vody? Samozřejmě bude česnek máčen v sulce už v září?
    Děkuji.
    8. 9. 2016 22:03 Jan Kozák
    Ano, Rovral se vždy používá až těsně před výsadbou. Sulkou namořte nejlépe ještě teď v září, dokud je pěkné počasí, aby Vám česnek stihl pěkně vyschnout.

    Morenie

    28. 7. 2016 16:45 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobry den, uz som sa raz pytal na morenie cesnaku ale objavili sa tu nove spravy ohladom Gliorexu a tak Vas prosim mozete napisat nejaky postup co najvhodnejsi, stale to chapem tak ze sulkou sa mori hned ako dostanem sadbu hlavne proti vlnovniku (teoreticky proti hadatku), potom by som mohol namorit cesnak v Rovrali a kym bude este mokry ho posypat Gliorexom? Alebo sa to nemoze kombinovat? Je vobec rozdiel medzi Gliorexom a Rovralom? Alebo nebolo by lepsie morit Rovral pred vysadbou a potom hned ked zacne rast aplikovat postrek alebo zalievku Gliorexom? Dakujem
    28. 7. 2016 21:42 Jan Kozák
    Vlhký česnek se před výsadbou prosype Gliorexem. Aplikace zálivkou by měla minimální účinek.
    Gliorex obsahuje spóry hub, které napadají patogenní houby. Výrazně omezují i Fusarium. Je to přípravek zcela ekologický.
    29. 7. 2016 0:01 Hana Kopecká
    Dobrý den, ještě jsem si nestihla Gliorex více nastudovat, ale předpokládám, že bude mít podobné omezení jako Polyversum (chytrá houba) tj. kontakt se zbytky chemikálií z mořící lázně ho zabije. V tom případě bych nekombinovala s Rovralem, ale použila jen na česnek namočený ve vodní lázni. Ještě upozorním že v  případě POlyversa je třeba myslet na to, že má výrazně omezenou použitelnost při teplotách pod 10C, houba se nemnoží a není moc životu schopná. Proto jsem jej nikdy nezkoušela při podzimní výsadbě, v sezoně mám ovšem velmi dobrou zkušenost. Tušíte jaký je teplotní rozsah použítí v případě Gliorexu?
    děkuji za odpověd
    2. 8. 2016 16:00 Jan Kozák
    Nemusíte mít obavy, že předcházející moření Rovralem omezí vliv Gliorexu.
    29. 7. 2016 15:05 Martin Lokaj
    Takže to chápem správne že Gliorex nekombinujeme s Rovralom? A ešte máte nejaký návod ako cesnak posypat rovnomerne? V návode je 10-40g / 10 kg sadby. Ale keď rozložím 10 kg sadby je to slušná plocha a bojím sa, že tých povedzme 20 g skončí na malom množstve.

    Hadatko

    30. 6. 2016 19:33 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobry den, tento rok sa mi na par rastlinach pravdepodobne objavilo hadatko, ako sa sprava hadatko ked uz nie je cesnak v zemi? Je stale aktivne? Myslim tym, ze ci cesnak vybraty zo zeme mozem ususit a konzumovat alebo vsetky podozrive rastliny zlikvidovat? Ak by som si nechaval zdanlivo nenapadnute rastliny ako sadbu na dalsi rok, a hned po vysuseni namorim cesnak v sulke, zabije to hadatko tak isto ako vlnovnika? A este jedna otazocka ak morim cesnak v sulke hned po vysuseni(aby som predisiel napadnutiu vlnovnikom) tak po opetovnom osuseni a uskladneni ho mam morit v Rovrali pred vysadbou? Alebo aky je postup ak chcem morit aj v sulke aj rovral? Dakujem.
    30. 6. 2016 21:13 Jan Kozák
    V suchém česneku Vám škodu dělat nebude. Všechno, co vypadá schopné konzumu, využijte v kuchyni. Ale pozor, slupky nepatří do kompostu.
    Sulka Háďátko nezničí, určitě si pořiďte novou sadbu.
    Postup moření, který uvádíte, je správný. Rovralem se moří těsně před výsadbou.

    moření sadby

    11. 11. 2015 9:56 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    Dobrý den, koupil jsem mořidlo Rovral. V příbalovém letáku je uvedeno aplikovat 20 minut před výsadbou. Pokud to dobře chápu, znamená to, že se má mořit po dobu 20 minut. Není tam však uvedeno, zda se má sázet hned po namoření, nebo jestli se mají stroužky nechat oschnout. Děkuji za radu. Zdraví M.Fiala
    11. 11. 2015 20:05 Jan Kozák
    Ano, moří se 20 minut. Sázet je možné ještě mokré stroužky, ale je to protivné. Pohodlnější je nechat je oschnout. Ale pokud možno ne déle než jeden den.

    moření česneku

    9. 11. 2015 23:11 Zakladatel vlákna: Daniel Večeřa
    Dobrý den,na Vašich stránkách jsem se dočetl,že je možné mořit česnek proti černi přípravkem karben flo. Dozvěděl jsem se ,že tento fungicid je od roku 2013 zakázaný.Chtěl jsem se zeptat jestli je nějaká náhrada,popř.čím proti černi moříte. Anebo jestli stačí namořit v rovralu Předem děkuji za odpověď S pozdravem Večeřa Daniel
    10. 11. 2015 20:50 Jan Kozák
    Od té doby, co Karben flo není k dispozici, proti černi nemoříme. Rovral na ni nepůsobí. Jediné, co proti ní působí, je rychlé vysušení po sklizni.

    ROVRAL Aquaflo

    7. 11. 2015 13:38 Zakladatel vlákna: Irena Kvitová
    Dobrý den,

    chci se zeptat, jak naložit s přípravkem ROVRAL Aquaflo (po namoření česneku), zda je možno jej využít i jinak - jako např. Sulku k zalití záhonu. Díky za reakci
    9. 11. 2015 19:24 Jan Kozák
    U Rovralu je to spíše likvidace než využití. To je rozdíl od Sulky. Pokud nemáte možnost nějakého odložení ve sběrném dvoře, pak roztok hodně nařeďte a zalejte jím vysazený česnek. Možná by byla lepší závlaha do výsadbových rýh než na povrch. Nevím.

    Rovral Aquaflo, Sulka (K nebo Extra) a polyversum

    12. 8. 2015 10:55 Zakladatel vlákna: Marie Dreslerová
    Rovral (proti plísním) a Sulka (proti háďátku) jsou chemické postřiky přímo určeny pro moření česneku. Polyversum je přírodní produkt a lze jej také jako podpůrný prostředek použít - i jako mořidlo, kdy "je lepší" stroučky navlhčit a pak "obalit" v prášku... i jako postřik na vysázený záhon v 0,05% koncentraci. Na obalovém letáku není česnek jako plodina uvedena, přípravek pro tuto kategorii nemá registrace (papírová vojna), každopádně použít na česnek se může. Kdo si chce počíst něco o přípravku polyversum, tohle je popis včetně návodu:

    Popis a použití:
    Polyversum - Biogarden je mikrobiální fungicidní přípravek na ochranu rostlin ve formě smáčitelného prášku k ochraně proti fomové a sklerociniové hnilobě u řepky, proti plísni makové a helminosporioze máku, plísni šedé, červené hnilobě a fytoftorové hnilobě jahod a proti plísni okurkové a houbovým chorobám okurek, proti houbovým chorobám sazenic vinné révy, sklerociniové hnilobě, plísni šedé a černi řepkové u hořčice, hlízence obecné, plísni šedé a alternariové skvrnitosti u slunečnic. Základním mechanismem účinku aktivní složky Polyversum - Biogarden t.j. houbového mikroorganismu Pythium oligandrum je mykoparazitismus. Pythium oligandrum napadá fytopatogenní houby, enzymaticky rozkládá jejich mycelia a některé rozmnožovací orgány a takto získané živiny využívá pro vlastní výživu. Výhodou přípravku je, že nevyžaduje žádnou ochranou lhůtu mezi posledním ošetřením a sklizní ošetřené kultury. Vzhledem k biologickému principu účinku nelze přípravek předávkovat.

    Dávkování
    Polyversum - Biogarden je vhodné aplikovat proti houbovým chorobám mořením, namáčením sazenic a řízků, zálivkou nebo postřikem. Balení je určeno pro ošetření plochy vzcházejících rostlin až na 500 m2.

    Namoření osiva: moření se provádí prostým smícháním osiva a přípravku. Moření je zaměřeno proti padání klíčících rostlinek. 5 gramů by mělo vystačit nejméně na namoření 1 kg semene.
    Příprava vodní suspenze 0,05 %: správnou koncentraci docílíme rozmícháním 1 g ( kávová lžička ) Polyversum - Biogarden, ve 2 litrech vody ( 5g do 10 litrů vody ). Před použitím je důležité nechat přípravek ve vodě cca půl hodiny aktivovat.
    Namáčení sazenic: menší sazenice se mohou do připravené 0,05 % suspenze přípravku Polyversum - Biogarden ponořit celé, u větších stačí namočit kořeny. Toto ošetření chrání sázené rostliny před půdními houbovými chorobami a zajišťuje lepší jímavost.
    Zálivka rostlin: doporučená aplikace, například na okurky nebo jahody, je ve formě zálivky ke kořenům v dávce 5 ml k jedné sazeničce připravenou 0,05 % suspenzí Polyversum - Biogarden.
    Aplikace postřikovačem: připravenou 0,05 % suspenzi Polyversum - Biogarden před naplněním do postřikovače přefiltrujeme např. přes starou punčochu, aby se nám roztokem neucpávala rozstřikovací tryska.

    moření

    29. 11. 2013 19:34 Zakladatel vlákna: martina
    Dobrý den,chtěla bych se zeptat tento víkend budu sázet poprve česnek nechám ho na 12 hod. ve vodě a pak ho namořím 20 min .v Rovnaru dle návodu a hned do země.Je to tahle v pořádku?Děkuji
    29. 11. 2013 19:56 Jan Kozák
    Pokud budete mořit v Rovralu, pak je předchozí namočení zbytečné. Vody je dost v mořicím roztoku.

    Rovral

    22. 11. 2013 0:04 Zakladatel vlákna: Kocián
    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat zda je ROVRAL takový driák, jak z příbalového letáku vypadá.

    Nechci ho používat, ale koupil jsem Vaší sadbu a několik stroužků bylo ztrouchnivělých se zelenou plísní, tak nechci na zahradu přitáhnout nějakou potvoru. Může to být bílá hniloba či je to pouze běžná plíseň, která se nijak dál projevovat nebude? Děkuji a sázení zdar, Martin
    22. 11. 2013 7:24 Jan Kozák
    Zelená plíseň není bílá. Jedná se o Penicillium, které není parazitické, tudíž nepřechází na nepoškozené stroužky. Ale Rovral je proti němu stejně neúčinný.

    mořeni

    13. 11. 2013 7:06 Zakladatel vlákna: pavel
    Dobrý den pane Kozáku chystam se mořit česnek sulkou extra stači tedy 40 ml na 1 litr vody a mořit pouze 2 hodiny nebo jak tady píšou 6 až 12 hodin? a pak nechat česnek okapat nebo uplne oschout? když ho chci ještě mořit v rovral aquaflo a to se moři 40 ml na 10 litru vody? a stačí pouze tech psaných tady v letáku 20 minut? Děkuji za odpověd
    13. 11. 2013 20:02 Jan Kozák
    Moření v Sulce déle než 2 - 3 hodiny považuji za velmi nerozumné. Stačí pouze okapat a mořit v Rovralu 20 minut. Po namoření by se měl česnek dostat do země co nejdříve, já tvrdím do 24 hodin.

    Moření a spon

    11. 11. 2013 11:08 Zakladatel vlákna: Ivan Švec
    Dobrý den, prosím o Váš názor, zda má význam mořit kromě Sulky i Rovralem ze soupravy "Zdravý česnek" a prosím o doporučený spon pro Benátčana a Havrana, které mám letos od Vás. Děkuji !
    11. 11. 2013 20:00 Jan Kozák
    Rovralem nic nepokazíte, ale já si myslím, že jeho význam je minimální. Pokud už ho máte, tak ho použijte k moření česneku, pokud pro něj jiné využití nemáte.
    Pro obě odrůdy bych volil spon 35 x 12 cm.

    Zdravý česnek

    24. 10. 2013 17:12 Zakladatel vlákna: Rychtář Petr
    Hezký podvečer pane Kozáku,
    chtěl bych se Vás zeptat na Váš názor na výrobek AgroBio Opava, Zdravý česnek. Myslím si že to bude zajímat i ostatní drobné pěstitele česneku. Sulka se špatně shání.
    Děkuji za odpověď Petr Rychtář
    24. 10. 2013 20:01 Jan Kozák
    S tímto výrobkem jsem se nesetkal. Tož nevím.
    25. 10. 2013 12:18 Jan Dvořák
    Jedná se pouze o dva přípravky v jednom balení a to Rovlar a Sulka
    25. 10. 2013 20:41 Jan Kozák
    Proti tomu nic nenamítám.
    25. 10. 2013 13:25 Zdeněk Červík
    Nevím,ale já sehnal sulku bez problémů.okr.Kroměříž

    Náhrada Sulky

    6. 10. 2013 18:35 Zakladatel vlákna: Sedláček Radomír
    Dobrý den. Stále častěji slyším, že moření Sulkou proti háďátku je mírně řečeno diskutabilní. Je tedy znám spolehlivější přípravek na mořené česneku s ohledem na háďátko, případně jaký? Nedopadl ,dnes na moření česneku preferovaný, Rovral proti houbovým chorobám ve své účinnosti stejně jako Sulka vůči háďátku? Děkuji Sedláček Radomír
    6. 10. 2013 20:20 Jan Kozák
    Moření v Sulce doporučuji. Ne proti háďátku, ale proti vlnovníku česnekovému. Moření v Rovralu nezavrhuji, třebaže si myslím, že při pozdní výsadbě důležitější roli hraje voda než chemie.
    7. 10. 2013 10:37 Sedláček Radomír
    Děkuji za odpověď. Jen pro upřesnění-mám osdpovědi rozumět tak, že Vám není znám v současně době žádný jiný přípravek (účinná látka), která by řešila spolehlivěji problém háďátka a podobná situace je i u moření proti houbovým chorobám? Děkuji Sedláček Radomír
    8. 10. 2013 20:10 Jan Kozák
    Proti háďátku neznám vůbec žádný přípravek. Sulka působí velmi dobře proti roztoči vlnovníku česnekovému, ale proti háďátku ne.

    Moření

    6. 10. 2013 9:34 Zakladatel vlákna: Stanislav Vojáček
    Dobrý den, sadbu máme od Vás. Mořit SULKOU jsme chtěli až před výsadbou, zároveň je doporučeno mořit i v ROVRALU. Jak prosím postupovat při použití obou či jeden vyloučit ?? Děkuji za info.
    6. 10. 2013 20:06 Jan Kozák
    Prvně se moří v Sulce, po okapání v Rovralu. Když Rovral vyloučíte, nic moc se nestane.

    MOŘENÍ

    4. 10. 2013 9:57 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN,
    NAKONEC JSEM OD ROVRALU UPUSTIL,TEN JSTE DOPORUČOVAL POUŽÍT DEN PŘEDEM.NA JINÝCH STRÁNKÁCH ALE DOPORUČUJETE UŽ ZAČÁTKEM ZÁŘÍ MOŘIT.CHCI ZKUSIT HYPERMANGAN,JAK HO TEDY PŘESNĚ POUŽÍT?DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ.
    4. 10. 2013 20:16 Jan Kozák
    Moření na začátku září skutečně doporučuji, ale pouze v Sulce a v období, kdy je teplo a roztoč vlnovník česnekový může dělat velkou škodu. Použití Rovralu je vhodné těsně před výsadbou.
    Hypermangan je dezinfekční prostředek, proto může mít kladný vliv i na česnek. Ale stejně si myslím, že důležitější než hypermangan je ta voda. To možná platí i při moření Rovralem.

    moření česneku

    22. 9. 2013 10:44 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN,
    CHTĚL BYCH SE ZEPTAT NA PŘÍPRAVEK ROVRAL AQUAFLO,NENÍ V NÁVODU UVEDENO,JAK PŘESNĚ POSTUPOVAT,HLAVNĚ KDY PŘED VÝSADBOU.PŘIPADÁ MI TO DLE NÁVODU JAKO JED,SE KTERÝM JE NUTNO PRACOVAT V GUMOVÝCH RUKAVICÍCH,TO JE NUTNO HO S RUKAVICEMA I SÁZET?NEUMÍM SI TO PŘEDSTAVIT.NAVÍC MĚ ZAJÍMÁ,ZDA LZE V JEDNOM ROZTOKU MOŘIT DVA DRUHY ČESNEKU.DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ A PŘEJI HEZKÝ DEN.
    PETR PALÁČEK
    22. 9. 2013 21:09 Jan Kozák
    Rovral Aquaflo je chemikálie a podle toho je třeba s ním pracovat. Mořit doporučuji krátce před výsadbou, nejlépe den předem, aby byly stroužky při výsadbě dostatečně suché. Používat opakovaně mořicí roztok se nedoporučuje.

    moření česneku

    15. 9. 2013 22:26 Zakladatel vlákna: Antonín Vika
    Dobrý den,
    na stránkách Agromanuál.cz je uvedeno proti bílé sklerociové hnilobě moření sadby přípravkem Ortiva. Chtěl jsem se zeptat na Vaše zkušenosti(Vy nikde tuto možnost neuvádíte). Na těchto stránkách je také uvedeno moření sadby přípravkem Rovral proti fuzarioze, podle Vás v současné době žádný přípravek neexistuje. Jak to skutečně je?
    Jinak děkuji za sadbu.
    S pozdravem Antonín Vika
    16. 9. 2013 8:24 Jan Kozák
    Ortiva proti bílé sklerociové hnilobě nepomůže. Možná je účinná v laboratorních podmínkách. Infekce se šíří v půdě a chemii do půdy nijak nedostanete.
    Že Rovral neničí fusarium spolehlivě vím mimo jiné i z pokusů Ing. Havránka. Jedinou mně známou ochranou proti fusariu je výsadba do chladné půdy.

    Moření

    4. 11. 2012 19:30 Zakladatel vlákna: tomáš Žitňanský
    Dobrý večer, chtěl bych se zeptat na spravný postup moření - česnek se dá na 3 hodiny do sulky a hned po tom na půl hodiny do ROVRAL AquaFlo, pak se nechá oschnout a pak hned do země? je to správě?
    Děkuji
    4. 11. 2012 20:06 Jan Kozák
    Správně.

    Rovral

    3. 11. 2012 16:54 Zakladatel vlákna: Miroslav
    Dobrý večer,chtěl bych se optat na přípravek ROVRAL AquaFlo.Totiž,získal jsem od souseda cca 5l tohoto přípravku(sázel začátkem října).Když přičichnu tak je cítit jako sulka a já mám podezření že oba přípravky smíchal a pak sázel.Kdyby to tak bylo,mohl bych tuto "směs" použít i když jsem sulkou již v září mořil?Děkuji Miroslav
    4. 11. 2012 1:35 Honzík Novák (ml.)
    Podle množství 5 litrů soudím, že jde o namíchaný a použitý oztok.
    Ten zápach po Sulce pak mohou být oplachová rezidua, právě proto že jde o použitý roztok na sadbu po předchozím moření v Sulce. Protože nejde o čerstvý roztok, tak bych jej použil leda tak k zálivce po nasázení česneku.
    Pokud nemoříte a máte sadbu z vlastní zdravé sklizně, můžete zůstat u zavedené praxe. Pro sadbu z neznámého zdroje je lepší provést prevenci proti zavlečení chorob nebo škůdců mořením v standardní sestavě. Rovral zase nestojí tolik, aby se na něm vyplatilo šetřit (vychází to cca 7-10 Kč na kg sadby).
    4. 11. 2012 12:49 Roman Soukup
    Pane Novák před lety jste založil tyto stránky? proč furt otravujete jiné a děláte starosti rodině Kozáků.Když chcete vyučovat o česneku proč si nezaložíte své stránky,něco mi říká že jste Sendy ale i v USA jste udělal pořádný poprask.Někteří chtějí odpověď od pana Kozáka né odvás.
    4. 11. 2012 19:43 Jan Kozák
    Mořicí jícha by měla být použita v den jejího namíchání. Měsíc starý roztok bych určitě nepoužil.

    Rovral

    31. 10. 2012 14:59 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane ing.Kozáku ještě se chci zeptat na máčení v roztok Rovralu Aquaflo v 0,4 můžu to používat opakovaně???
    1. 11. 2012 18:36 Jan Kozák
    Současný názor na základě pokusů je takový, že při opakovaném použití klesá účinnost. Dříve se doporučovalo při opakovaném použití doplnit roztok na původní objem roztokem o dvojnásobné koncentraci. V tomto směru osobní ale zkušenost nemám.

    sadba

    29. 10. 2012 21:26 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý večer pane ing.Kozáku, chci se zeptat kdy plánujete sadbu???a na jak dlouho mořit v Rovralu Aquaflo??Děkuji za odpověď
    30. 10. 2012 19:51 Jan Kozák
    V polovině listopadu začnu sledovat předpověď počasí a podle ní se rozhodnu. Zatím je to pro mě předčasné. Roztok Rovralu Aquaflo v 0,4% koncentraci, máčet 20 - 30 mminut.

    Moření česneku

    26. 10. 2012 10:58 Zakladatel vlákna: Petra
    Dobrý den, prosím o radu. Jsem naprostý začátečník v sázení česneku, chtěla jsem tento víkend česnek zasadit. Měla jsem v plánu mořit Rovralem, zde jsem se však dověděla, že je dobré použít také mořidlo Sulka. Případně pouze Sulku, mám jen malý záhon do 4 m2. Můžete mi prosím poradit časovou posloupnost u moření a sázení? Namořím v Sulce 2-3 hodiny a mohu ihned sázet? Nebo až následující den? Pokud bych chtěla namořit i v Rovralu, tak za jak dlouho po Sulce a za jak dlouho poté sadit? Nebo mám ještě počkat se vším až do listopadu? Bydlím u Kladna. Mockrát děkuji za odpověď.
    26. 10. 2012 11:41 Honzík Novák (ml.)
    Pro takhle malé mnořství sadby (cca 1 kg) se Vám nevyplatí kupovat Sulku.
    Dle kontextu už Rovral nakoupený máte, tak jej použijte.
    Sází se po okapání (cca 20 minut po vytažení z roztoku) nebo povrchově oschlé (cca 3 hodiny při rozložení v jednoduché vrstvě) podle toho, jak to komu vyhovuje.
    26. 10. 2012 11:45 Petra
    Děkuji moc za rychlou odpověď. Ještě se chci zeptat, jestli opravdu mám sadit již teď nebo je lepší počkat. A ještě jedna věc, poradili mi, že mám záhon po zasazení pokrýt slámou, můžete mi napsat váš názor? Děkuji.
    26. 10. 2012 13:15 Honzík Novák (ml.)
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    26. 10. 2012 21:28 Jan Kozák
    Slámu bych nedával. Máte-li strach z velkých holomrazů, pak si připravte trochu chvojí, které v době holomrazů položíte na záhon a po jejich odeznění zase odkryjete.
    26. 10. 2012 21:26 Jan Kozák
    Je-li k dispozici Sulka, je to vždy nejlepší řešení. Pokud se moří i v Rovralu, pak nejprve Sulka, potom Rovral. Sázet můžete hned po vyndání z mořidla, pohodlnější je to po oschnutí. To nemá být delší než jeden den.

    moření koncem října

    24. 10. 2012 12:14 Zakladatel vlákna: Václav Havránek
    Dobrý den pane Kozáku, jsem velice rád, že letos na svůj skromný záhonek (3,5x3m) vysadím česnek od Vás po několika pokusech s odrůdami „dodalznámý“. Ohledně moření v Sulce doporučujete 10.10.12 vzhledem k chladnu už jen Sulku těsně (den?) před výsadbou. Sadbu mám nyní 1 týden v domácí teplotě (tím jsem doporučené moření v září nemohl stihnout), chtěl jsem dnes dát do Sulky a v neděli či pondělí (29.10) mořit ještě Rovralem, případně dnes Sulka a až v půli listopadu Rovral a sadba. Nebo tedy Rovral vynechat a krátce před sadbou - 28.10. nebo půlka listopadu - jen Sulka? Kterou variantu doporučíte? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů!
    24. 10. 2012 20:19 Jan Kozák
    Sulku nevynechávejte, Rovral jak chcete, ale pokud ho máte, tak proč ne. Ale teď určitě mořte až těsně (do jednoho dne) před výsadbou
    24. 10. 2012 20:29 Pavel Beran
    Dobrý den,

    mohl byste prosím pane Kozáku naznačit co by se stalo, pokud bych cca týden po namoření Sulce moříl v Rovralu a pak hned sázel. Vím, že píšete, že je to chyba - nepochybuji o tom, jen mě zajímá násleedk takového činění...

    Děkuji, Beran
    26. 10. 2012 21:00 Jan Kozák
    Když v současné době namoříte česnek čímkoliv, během dvou dnů budete mít tak velké kořeny, že nebudete vědět, co s tím.
    24. 10. 2012 20:51 Václav Havránek
    Velice Vám děkuji za odpověď, jen ještě upřesnění: je možno tedy večer na 3 hodiny do Sulky a ráno na 20 minut do Rovralu, nechat okapat a za chvíli do země, když už po moření Rovralem nebude sadba suchá?

    Moření v Rovralu Aquaflo

    22. 10. 2012 19:51 Zakladatel vlákna: Marek
    Dobrý den,
    níže v diskusi jsem se dočetl, že mořit v Sulce doporučujete v současné době již až těsně před výsadbou (10.10.12). Má v tomto případě smysl jej ještě namáčet do Rovralu Aquaflo , tj. cca 30 min, než jej budu sázet do země? Děkuji za odpověď.
    22. 10. 2012 20:40 Jan Kozák
    Sulka ničí roztoče, moření v Rovralu je proti houbovým chorobám. Pokud sázíte větší množství česneku, pak doporučuji použít oba přípravky. Běžnému zahrádkáři postačí Sulka.

    moření

    20. 6. 2012 18:24 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Dobrý den,mořící lázen nelze opakovaně použít...do sudu se mi vejdou tři pytle a pro další musím udělat novou lázen?Nebo mužu do té samé lázně namáčet další pytle?A jaký je duvod obnovování lázně?Tím myslím Rovral.
    22. 6. 2012 9:18 Jan Kozák
    Proč se snižuje účinek moření při opakovaném použití roztoku mi není jasné, ale pokusy to jednoznačně dokazují.

    česnek

    28. 3. 2012 21:03 Zakladatel vlákna: Monika
    Dobrý den,chtěla bych se zeptat zda se dá smíchat ROVRAL a RELDAN a v jakém poměru na 10l.Předem děkuji za odpověď.
    28. 3. 2012 21:14 Honzík Novák (ml.)
    Smíchat se dá všechno, ale jaký to bude mít smysl?
    Zkuste radši zapít šampaňské rumem ...
    nebo si přečtěte ještě jednou Česnek v otázkách a návody u přípravků.
    29. 3. 2012 19:50 Jan Kozák
    Jedná-li se Vám o mořicí lázeň, pak potřebujete do 10 litrů 0,04 l Rovralu Aquaflo a 0,02 l (malé štamprle) Reldanu 22 nebo 0,01 l Reldanu 50EC.

    moření

    12. 3. 2012 8:21 Zakladatel vlákna: Tomáš Samek
    Dobrý den, jsem začátečník. Podzimní výsadbu jsem mořil v přípravku SÍRA SK520 + Rovral. Česnek již roste.
    Nyní na jaře sázenou sadbu mám mořit stejným způsobem, nebo se ošetření neprovádí??? Podotýkám, že některé stroužky, které chci sadit, jsou již narašené... Děkuji
    12. 3. 2012 19:37 Jan Kozák
    Na narašené stroužky bylo nutné být při moření Sulkou opatrný, působení Síry SK520 neznám, proto nedokážu odpovědět. Rovral Vám doporučuji.

    A zase to moření

    31. 10. 2011 21:39 Zakladatel vlákna: petrF
    Nejdříve musím napsat, že jsem teď pečlivě 2 hodiny studoval zdejší diskuzi a také všechny články.
    Mám před sebou popsanou A4 poznámek, ale pořád mě není jasné jestli je nějaká náhrada za sulku už známá ? Probírá se tu Rovral, který je ale fungicid a sulka je arkacid, stejně jako SíraSK 520 - ta ale nejspíš není úplně to stejné co sulka. Navíc zde doporučovaný postup byl Sulkou po sklizni a Rovralem před sadbou - čili mě z toho logicky vyplívá že Rovral není náhrada Sulky. Navíc pan Ing.Kozák v příspěvku 17.10.11 21:01 radí :
    " Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi. "

    Tedy Rovral je na plísně ok, ale na háďátko neučinkuje. V sadbě Ing. Kozáka háďátka nejsou - tedy by Sulka nebyla potřeba. Jestli jsem to ale dobře pochopil, tak háďátko může být i v půdě a napadnout i zdravou sadbu která nebude mořená Sulkou.

    Tedy ten souhrn ukončím otázkou:

    Sadba namořená sulkou odolá i háďátku které k ní přileze z venku, protože si kousne a řekne fuj a odleze ?
    Má už tedy Ing. Kozák nějaké doporučení na jiný arkacid místo Sulky ?
    31. 10. 2011 21:53 brácha Sendy
    Pokud máte na pozemku karanténního škůdce jako je háďátko, tak prostě končíte s pěstováním plodin, které jsou jeho hostitelem dokud háďátko z pozemku nezmizí. Proto je certifikovaný sadbový materiál důsledně kontrolován.

    Pokud jste měl 15 let pozemek zahrady v klidu, tak se háďátka bát nemusíte.
    S.
    1. 11. 2011 18:23 Jan Kozák
    Sulku jsme nedoporučovali proti háďátku - to v naší sadbě určitě není, navíc Sulka háďátku moc neublíží. Doporučovali jsme ji proti vlnovníku česnekovému. To je roztoč a Sulka ho hubí včetně vajíček. Pokud bude háďátko na pozemku, žádné moření česnek před ním neochrání.

    cesnek

    31. 10. 2011 12:49 Zakladatel vlákna: Michalka
    Dobry den,chtela bych poprosit o radu,kolik budu potrebovat lazne k namoreni 60kg cesneku,kdyz budu morit Rovralem a zakoupim si 100ml?diky moc za odpoved.
    31. 10. 2011 13:08 sestra Sendy
    Protože potřebujete 0,7 až 1,0 litru 0,4% roztoku na kg sadby.
    31. 10. 2011 17:46 brácha Sendy
    By si Michalka na 60 kg česnekové sadby měla koupit 240 ml Rovralu Aquaflo, aby měla 60 litrů 0,4% mořící lázně. Jestliže je v doporučeném dávkování obsažena jistá míra navýšení dávkování nad aplikační minimum z důvodu nerovnoměrnosti aplikace, tak při mírném prodloužení času na 30 minut (a s uvážením synergického spolupůsobení fixace účiné látky na povrchu sdaby Lignohomátem) je možné, aby měla až 1,2 kg sadby na litr mořící lázně (tj. 200 ml do 50 l vody).
    Připomínám, že největší aplikační nerovnoměrností je, když se sice namíchá přiměřené množství roztoku, ale pak se moří první polovina v čerstvém a druhá polovina v použitém roztoku. Pro vyloučení této chyby si sadbu rozdělte na stejné díly (nebo nechte po 20 kg v pytlích) a mořte pokaždé jednou v čerstvém roztoku.
    31. 10. 2011 20:38 Jan Kozák
    Běžně se potřebuje na kilo sadby litr mořicí lázně, tedy na 60 litrů se spotřebuje 240 ml Rovralu Aquaflo. Mořicí lázeň by se neměla používat opakovaně.

    Použitý Rovral

    30. 10. 2011 20:34 Zakladatel vlákna: Bříza
    Co s použitým rovralem?Děkuji.
    30. 10. 2011 21:04 brácha Sendy
    Použitou mořící lázeň je nejlépe aplikovat jako zálivku na plochu, kde je česnek nasázený. Pokud by to bylo obtížně proveditelné (velké výsadbové plochy a přebytek dešťových srážek) je možné tímto roztokem zalít kompost nebo polní hnojiště.
    31. 10. 2011 21:05 Brácha Srandy
    Pan ING by to do kompostu nedával, tak svůj příspěvek smažte, ať se vám lidi nesmějou.
    31. 10. 2011 20:43 Jan Kozák
    Podle příbalového letáku se má přebytek postřikové (mořicí) kapaliny pětinásobně zředit a vylít na ošetřovaný pozemek tak, aby nebyly zasaženy zdroje pitné vody ... Do kompostu ani do hnoje bych to nedával.
    31. 10. 2011 21:17 brácha Sendy
    NEPOUŽITÝ přebytek mořící lázně se zředí 1:5 a aplikuje se na plochy, kde je aplikace přínosem. Použitá mořící lázeň má již zbytkovou kncentraci účinné látky menší než 20% původního obsahu a aplikuje se neředěná (tj. jako ředěná nepoužitá jícha). Roztok nepatří do čerstvého kompostu nebo hnoje ani do kanalizace, protože brzdí biologické procesy přeměny organických látek. U kompostu kde je přeměna ukončena a je určen k rozvozu na pozemek je působení podobné jako když nejprve rozvezete kompost a pak daný pozemek pokropíte likvidovanou kapalinou.
    31. 10. 2011 21:27 Brácha Srandy
    Aha, aha, aha, takže už je to jinak.
    31. 10. 2011 21:39 brácha Sendy
    Omlouvám se, že jsem sdělení distributora získané telefonickým dotazem nepřepsal dotatečně podrobně.
    Jde o to, že pokud nemůžeme zabezpečit při velkých plochách a vysokém nasycení půdního profilu předchozími srážkami, že další srážky spláchnou rezidua do povrchových vod, volíme menší zlo aplikací na sorbent typu mineralizovaný kompost.
    S.

    Druhé moření

    23. 10. 2011 19:01 Zakladatel vlákna: verka
    V září jsem mořila česnek Síra SK520, řádně nechala oschnout.Čím mořit před výsadbou a kdy?Část sadby mám zakoupenou u vás,část z vlastní sklizně.děkuji za odpověď
    23. 10. 2011 20:22 Jan Kozák
    Před vlastní výsadbou můžete mořit v roztoku přípravku Rovral Aquaflo (0,4 %). Rovněž máčení v Lignohumátu má velký význam.
    24. 10. 2011 15:11 tonda
    Dobry den namořim v připravku Rovral a ještě mokrý mužu hned namočit do Lignohumatu? Na jak dlouho? děkuji za odpoved
    26. 10. 2011 21:25 Jan Kozák
    Po okapání můžete ještě mokré stroužky ponořit do roztoku Lignohumátu. Myslím, že je správná doba půl až jednu hodinu.

    moření česneku

    20. 10. 2011 19:24 Zakladatel vlákna: santy
    Vážený pane Kozáku, po provedení namoření česneku Sulkou, chci těsně před výsadbou následovně ještě namořit dalšími přípravky a to asi směsí Rovral s Lignohumátem. Ptám se Vás zda to je postačující ? a jakou radu na přípravek - Síra SK 520 ( zda by byl lepší než shora uvedený můj postup ). Velmi děkuji za Vaši radu a ochotu.
    20. 10. 2011 20:23 "Brácha" Sendy
    Po konzultaci s obchodním zástupcem firmy BASF je lepší používat Rovral a lignohumát jako oddělené lázně. Pokud přesto pro zjednodušení manipulace se sadbou, tak je možné mořící lázeň připravovat tak, že do nádoby nalijeme 1/3 objemu vody, přidáme Rovral a další neutrální fungicidy. Nakonec přilejeme Lignohumát rozmíchaný v druhé třetině vody a dolijeme na celkový objem.

    Takže já i nadále zůstanu u zaběhnuté praxe "tří mořících lázní" >>
    1)akaricid (Sulka, síra SK 520, SK_SOL, Magus 200SC)
    2)fungicid (Rovral, Merpan, ...)
    3)lignohumát.

    No a z hlediska likvidace použitého mořidla se Rovral likviduje zálivkou na výsadbový pozemek neředěný, zatímco lignohumátová lázeň se ještě dále rozředí.
    21. 10. 2011 9:57 olda
    Dobrý den jak pišete tři moříci lazne jak dlouho po sobě dělate mořeni dela se nejaká dřive nebo mořite vše před sazenim jak dlouho? děkuji za odpověd
    21. 10. 2011 10:16 "Brácha" Sendy
    Moření je nutné, pokud máte sadbu, u které nemůžete určit zdravotní stav (nakupovaná, darovaná, ...). Všichni tady mají svůj kousek pravdy a funguje jim to. (včetně nemořené ZDRAVÉ vlastní sadby)
    U moderních nízkodávkových pesticidů je doba moření dána potřebou ovlhčení celého povrchu a nasáknutím podpučí. Rozložení na tři operace má kouzlo v tom, že první "akaricidní" můžete aplikovat už po úvodním sušení sklizeného česneku. Naopak fungicid je potřeba aplikovat až těsně před sázením.
    Protože aplikaci před skladováním již nestihnete, tak musíte mořit podle toho co máte.
    Sulka a SíraSK520 (je silně alkalická a nesmí se míchat = vždy samostatný roztok) se moří minimálně 3 hodiny optimálně 6 hodin a maximálně 12 hodin (přes noc).
    Ostatní je dáno nasáknutím a tedy 20 minut (když dáte víc minut už se nic neděje - tedy pokud máte na 1/2 hodiny sázení tak prostě místo okapávání rovnou lovit z kbelíku a sázet).
    21. 10. 2011 12:03 olda
    Tak tedy když budu sazet tv sobotu odpoledne vynecham tu sulku tak mam namočit česnek do ROVRALU na 20 min. a potom dat ještě na 20 min. do LIGNOHUMATU a mohu sazet?
    23. 10. 2011 20:30 Jan Kozák
    Váš postup moření považuji za správný. Na přípravek Síra SK 520 nemám zatím žádný názor, ještě jsem se nesetkal s potvrzením jeho akaricidního (hubícího roztoče) účinku. V tomto směru mi hodně chybí výzkumná činnost zemřelého Ing. Havránka.

    kombinace přípravků

    16. 10. 2011 20:10 Zakladatel vlákna: petr syrový
    Dobrý den
    Tímto zdravím všechny příznivce česneku a předem uvádím, že v pěstování česneku jsem úplný začátečník, kdy letošní rok budu česnek sázet prvně. Jako každý laik jsem se prvně informoval o tom, že sadbu nutno nejprve namořit proti nejrůznějším parazitům a plísním, kde vyvstal můj následující dotaz. Jak je všem již známo, klasická SULKA se již nevyrábí a proto jsem hledal obdobný přípravek, kdy jako vhodné adepty jsem nalezl Merpan a Rovral,což asi zajistí potřebnou funkci mořidla a dále jsem se dočetl na komerčních stránkách výrobce, že přípravek Lignohumát lze také užít. Tak tedy nevím, jaký konkrétní přípravek použít a popřípadě, zda kombinace všech těchto přípravků nemůže sadbu znehodnotit. Tímto Váš žádám o radu jak správně namořit, nebo popř. Vaše rady pro řešení této situace. Za veškeré reakce předem děkuji a jsem s pozdravem, Petr.
    17. 10. 2011 21:01 Jan Kozák
    Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi.

    Narašený česnek

    16. 10. 2011 19:05 Zakladatel vlákna: Frantisek Kremen
    Dobrý večer, pěstitelé. Stalo se mi,že část sadby mi u podpučí narašila. Chtěl jsem se zeptat, jak moc je to na závadu, jestli můžu mořit sulkou, rovralem, nebo jen teplou vodou. Okamžitě jsem sadbu odnesl na studenější místo a doufám, že už kořínky neporostou. Děkuju moc
    17. 10. 2011 21:05 Jan Kozák
    Růstu kořenů by spíš bránilo sucho a teplo. Se Sulkou pracujte opatrně nebo ji úplně vynechejte. Rovral neuškodí.

    sazení

    15. 10. 2011 11:16 Zakladatel vlákna: Marek Syrycansky
    DOBRY DEN.Rad bych se zeptal zda už je vhodná doba a hlavně teplota pudy k sázení česneku.Chtěl bych začít koncem tohohle týdne.Jestli je vhodné sázet do mokré promočené pudy?A zda se muže v lázni ROVRAL AQUA po vytažení jedné dávky česneku vložit další do stejné lázně?Děkuji za odpověď.
    15. 10. 2011 20:21 Jan Kozák
    My ještě určitě sázet nebudeme. Do promočené půdy sázet můžete, česneku to vadit nebude, spíš to bude vadit Vám. Účinnost mořicí lázně je při jejím opakovaném použití výrazně snížena - to není z mojí hlavy, vím to od rostlinolékaře Ing. Roda, jemuž nemám důvod nevěřit.

    Výměna Rovral AquaFlo

    14. 10. 2011 14:42 Zakladatel vlákna: Jank
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda je možné použít 14 dní starý roztok Rovral Aqua Flo (1dl/25l vody), v němž již proběhlo moření 200 kg česneku. Hodlám sázet zítra zbývajících 50kg a nevím, zda výše uvedený starý roztok lze stále použít, nebo mám raději pro tento zbytek namíchat novou dávku. Děkuji
    14. 10. 2011 14:44 Jank
    Poměr byl asi jiný tj. 10dl Rovral
    14. 10. 2011 15:31 hradečák paličák
    10 dl je litr a to je na 250 litrů mořící lázně, což je úměrné 250 kg sadby.
    Ale pokud jste měl 25 l mořící lázně na 200 kg česneku tak je někde něco asi špatně, nemyslíte?
    A pokud jste měl k sázení jen 250 kg, tak nevím proč už máte skoro nasázeno z minulého týdne?
    14. 10. 2011 16:05 JanK
    Poměr nepoměr koncentrace byla dle návodu 0,4% tj. 1dl na 25 l vody - to už je lepší, ne?? Sázel jsem už dřív, neb to dělám ručně a ve svém velmi omezeném volném čase a určitě bych to nebyl schopen sám za následující víkend ručně zasázet, nožně zahrnout, a ručně uválcovat - jsem jen prostý troškař pro zábavu a boji proti čínské nekvalitě. Každopádně jsem se stejně nedozvěděl, zda ten starý Rovral mohu použít nebo ne, ale to je už tradice, že se člověk ptá na něco a odpovídají mu na něco jiné,....
    14. 10. 2011 21:30 Jan Kozák
    Určitě udělejte nový roztok, ten starý je neúčinný.

    Sulka vs Rovral

    8. 9. 2011 17:23 Zakladatel vlákna: Tomáš Vyjídáček
    Dobrý den, v případě že budu mořit přípravke Rovral je doba moření také 6-12 hodin? Děkuji
    8. 9. 2011 18:52 Stanislav
    U každého přípravku je přibalen. Pokud máte "čistý" pozemek a zdravou sadbu, nemusíte česnek mořit. Sulka se používá jako první lázeň a po dobu zmíněných 6 hodin (obvykle přez noc = večer namočím a ráno dám okapat a po okapání sušit, nebo provedu druhý stupeň moření Rovralem. Ten je podle návodu jen 20 minut. Sulka se nedá použít opakovaně a po použití se stává sirnatým hnojivem (osobně preferuji likvidaci nalitím na kompost). Použitý Rovral se likviduje jako odpad nebezpečný pro životní prostředí. Více na http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Detail.aspx?id=22694&stamp=1315500459796
    10. 9. 2011 20:17 Jan Kozák
    V Rovralu se moří 20 - 30 minut.

    Moření rovralem

    31. 8. 2011 22:54 Zakladatel vlákna: Petr S.
    Pane inženýre,chtěl bych se zeptat,kdy mořit rovralem? je to možné hned po sulce teď v září? nebo až těsně před výsadbou( a stroužky vysušit nebo nesušit?)děkuji za odpověď.
    2. 9. 2011 21:33 Jan Kozák
    Rovral použijte těsně (max. dva dny) před výsadbou.

    Mořidlo

    21. 8. 2011 15:42 Zakladatel vlákna: lojza
    Zdravím...takže rovral řeší jen fuzariozy,sklerotium ne na to je jen osevní postup,nižší teploty sadby a nepřemokřený nepřekyselený pozemek??????ani z fa Agro nejsou schopni doporučit mořidlo..slyšel sem že snad směs karate a rovralu ale nechápu co by to řešilo...tenhle problém ale musí být zvládnutelný,řekněme si narovinu deset let je dlouhá doba na uvedení pozemku do klidu..pěstuju i okrasné stromky ve kterých používám herbicidy převážně roundup,možná když sem pak dal česnek jako následnou plodinu sem udělal chybu....
    21. 8. 2011 15:55 Jan Kozák
    Výsadba česneku po ovocné školce sama o sobě nemůže být chybou. Rovral fuzariózy neřeší, ačkoliv je k tomu registrovaný - tam je nejspolehlivějším řešením pozdní výsadba.
    22. 8. 2011 17:51 náhodný.host
    Nenakupoval jste průmyslový "rychlokompost" Bioganic k vyhnojení po zrušení školky? Někdy právě Sklerocium přežije i fermentaci v kompostu a tak jste si mohl nevědomky infikovat pozemek. Pokud je tomu tak, zkuste čát pozemku, která nebyla hnojena.

    moření česneku

    10. 7. 2011 8:40 Zakladatel vlákna: lukasK
    Dobrý den. Koupil jsem, pro moření česneku Rovral. Na letáku je moření před výsadbou. V minulých letech jsem mořil vždy Sulkou ( 12 hodin ) nechat oschnut a vysadit. Zajímá mě postup moření při aplikaci obou mořidel. Zda prvně Sulku, poté Rovral, obráceně nebo příp. některý vynechat. Děkuji
    10. 7. 2011 22:22 Jan Kozák
    Prvně Sulku, po okapání Rovral. Použijte obojí.

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne