Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Sulka Zpět na diskusi

    Moření Sulkou - jak moc předem?

    8. 11. 2019 11:48 Zakladatel vlákna: Ondřej Turek
    Dobrý den, pane Kozáku,
    jsem 41 letý amatérský pěstitel česneku z Polabí. Česnek jsem zkusil pěstovat poslední 3 roky (v loňském roce jsme sázel 320 stroužků), baví mě to a česnek moc rád konzumuji ke všemu možnému :-)
    Měl bych dotaz ohledně moření sadby Sulkou. Jak moc dlouho před výsadbou se má česnek namořit a nechat vyschnout ? A proč se to vlastně dělá předem ? Loňský rok jsem prvně zkusil mořit Sulkou, nicméně jsem to rovnou sázel (jak jsem se někde dočetl). Stihnu to letos - cca měsíc před výsadbou, nebo to musím nechat delší dobu "odležet" ?

    Děkuji za reakci a přeji pěkný den.
    O. Turek
    8. 11. 2019 13:11 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Sulkou se moří kvůli houbovým chorobám a vlnovníku česnekovému. Pokud není sadba napadena vlnovníkem, může se mořit těsně před výsadbou. Pokud by sadba byla vlnovníkem česnekovým napadena, je lepší mořit dřív, už po dodání sadby. Co se týče moření, tak stačí mořit 2 hodiny a nechat oschnout třeba 1hodinu.  Pokud Vám ale práce s mokrými stroužky nevadí, tak to tak dělejte. Každému vyhovuje něco jiného  . A po namoření zasadit česnek nejpozději do 24 hodin. Snad jsem to napsal dobře.
    8. 11. 2019 19:15 Jan Kozák
    Jednu chybu tam, pane Mácho, máte. Sulka není proti houbovým chorobám, ale pouze proti vlnovníku česnekovému. Jsou dva možné termíny pro toto moření: období plné dormance (srpen, září) nebo těsně před výsadbou. Pokud se moří v časném termínu, pak před vlastní výsadbou je velmi prospěšné namočit stroužky do vody na půl hodiny.

    ROVRAL

    8. 11. 2019 6:31 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Nemůžu sehnat ROVRAL /snad se už nevyrábí/ čím a  jak jej mám nahradit,
    SULKOU K mám již namořeno
    Děkuji za odpověď,
    Jaký spon doporučujete
    J.Horáček
    8. 11. 2019 7:31 Jan Kozák
    Rovral se už z hygienických důvodů nepoužívá. My sami používáme Sulku a do půdy Rizocore. Pokud máte namořeno Sulkou v časném termínu, pak před vlastní výsadbou namočte stroužky na půl hodiny do vody a pak do 24 hodin ať je v zemi. Voda udělá hodně práce. I při moření v roztoku Rovralu byla voda důležitější složkou než chemie.

    Kdy mořit?

    24. 10. 2019 19:09 Zakladatel vlákna: Šárka Svobodová
    Na webu píšete: V případě moření Sulkou doporučujeme sadbu rozdružit na stroužky už
    začátkem září a namočit je na 2–3 hodiny v 5% roztoku Sulky. Poté musí
    sadba co nejrychleji (cca do 12 hodin) oschnout. Takto připravená sadba
    se následně uskladní na suchém větraném místě až do doby výsadby (konec
    listopadu až začátek prosince).
    Ale v diskuzi jste psal, že sázíte do 6ti hodin po namoření, jinak se nevyvíjí kořínky. Já se držela návodu na webu a teď nevím co je správně.
    26. 10. 2019 19:03 Jan Kozák
    Udělal jsem nějaké drobné úpravy, které se týkají moření v rubrice Pěstování. 
    Po mokrém ošetření těsně před výsadbou (moření v Sulce nebo namočení do vody) je správné vysadit do 24 hodin, aby stroužky neztratily vodu, kterou při této operaci přijaly. Tím se urychlí zakořenění.
    Nechce se mi hledat příspěvek, na který se odvoláváte, ale soudím, že nebyl správně pochopen.

    Účinek sulky

    24. 10. 2019 10:36 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vanduch
    Dobrý den.
    Vloni jsem česnek nemořil, jen jsem jej dal před sázením na půl hodˇky do vlažné vody. Měl jsem z části sadbu a protože jsem to špatně odhadl a ještě mi zbylo volné místo, musel jsem použít stroužky ze svojí sklizně. Výsledek byl skvělý,poslední stroužky jsem dobral až v květnu. Letos jsem si koupil sadbu,ale nějak se mi nepozdávala,tak jsem pro sichr raděj namořil a sní i vlastní stroužky. Co mně ale zajímá a nejsem si jistý - můžu,až přijde vhodná doba na sázení, stroužky vložit do teplé vody? Nesmyjí tím účinky moření sulky?
      A ještě jeden dotaz,nad kterým kroutí hlavou víc česnekářů,včetně mne, proč,když už česnek něco napadne(nemyslím hádˇátko,nebo sklerociovu hnilobu) jdou první na řadu ty největší cibule? Děkuji moc za odpovědi a přeji Všem hezký den a pohodu při sázení.       Zdeněk z Valašska.
    26. 10. 2019 18:52 Jan Kozák
    Pokud moříte v časném termínu, je vhodné stroužky před výsadbou namočit do studené (ne teplé) vody. Zbytky Sulky se částečně smyjí, ale to nevadí, v zemi Vám to na podzim vlnovník nenapadne.
    28. 10. 2019 9:51 Zdeněk Vanduch
    A ještě otázka - jak dlouho nechat česnek ve vodě před sázením?
    Děkuji za odpovědˇ
    29. 10. 2019 19:13 Jan Kozák
    Půl hodiny stačí. Ale pokud zapomenete a necháte ho tam několik hodin, nic se mu nestane.

    Příprava česneku pro sadbu

    22. 10. 2019 8:45 Zakladatel vlákna: Irena Tesařová
    Dobrý den, předem Vám děkuji za rychlé zaslání česneku. Prosím o odpověď - v letáčku uvádíte,že česnek se má bezprostředně po nákupu rozdělit na stroužky a namořit sulkou - ideálně v září..Protože je teplo,budu sázet nejspíš za měsíc - podle počasí. Do sulky se dává cca na 12-24 hod. Mám je namořit,vyndat, nechat oschnout a za měsíc sázet? Promiňte můj dotaz, nikdy jsem si nelámala s česnekem hlavu a byl vždy pěkný. Nyní si s množstvím informací na internetu a zaručených rad nedokážu poradit a tak prosím o vysvětlení  a postup. Děkuji,s pozdravem Irena Tesařová
    22. 10. 2019 8:51 Irena Tesařová
    Zdravím, promiňte-. našla jsem radu na Vašich stránkách. 
    22. 10. 2019 8:52 Irena Tesařová
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    22. 10. 2019 19:15 Jan Kozák
    Teď už nemořte,česnek byste probudila k životu a zase umrtvila, což by bylo špatně. Mořte těsně před výsadbou, pokud možno by měla sadba být do 24 hodin po namoření v zemi. Ale mořte v Sulce 2, max. 3 hodiny.

    Moření

    13. 10. 2019 11:15 Zakladatel vlákna: Lenka Ralenovská
    Dobrý den, nechala jsem česnek v mořidle dva dny. A chci se zeptat, jestli ho můžu sázet či rovnou vyhodit. Děkuji za odpověď ????
    13. 10. 2019 11:29 Olga Hlávková
    Tak nevím, jaké mořidlo jste použila, já jsem, v těch letech neinformovaná, mořívala v pětiprocentní Sulce přibližně cca 20 hodin (večer mořidlem zalila a druhý den odpoledne, po návratu z práce, cca po 16. hodině stroužky vysadila). Z cca 400 jedinců jich vždy vzešlo minimálně 395 ks, někdy všechny, takže je asi mořidlo nepoškodilo. Dva dny je ale přece jen trošku delší doba, takže počkejme, co na to odborník p. Ing. Kozák
    13. 10. 2019 19:00 Jan Kozák
    Jednou jsem se setkal s případem moření v Sulce 36 hodin. Na jaře vzešla necelá polovina rostlin, na konci dubna už z nich nezbyly ani jediná. Pokud jste tedy mořila v Sulce, tak bych radil vyhodit.
    15. 10. 2019 18:49 Lenka Ralenovská
    Děkuji moc
    15. 10. 2019 19:55 Pavel Dohnal
    Jak se Vám to stalo?? Když mořím, natahuju budík. Asi jste tomu dala kapky, ale pokud pár kousků vyberete, opral bych je ve vodě a "ušlechtilou a inteligentní plevel", která vydrží hodně nepěkných zásahů, ihned zasadil. Na zkoušku aspoň řádek a pak nám dejte vědět, prosím. Promiňte, pane Kozáku. Já tu rostlinu mám tak rád, že se mi těžko něco vyhazuje.  Nešťastný česnek se asi déle koupal. Síra rostlinu po delší době zničí? Asi jako člověk, kdyby v termálním koupališti strávil dva dny? 
    15. 10. 2019 20:14 Stanislav Hanzlicek
    Pane Dohnal zkuste strávit dva dny v termálním koupališti a pak se "operte".Pochybuji,že Vám to pomůže.Zvažte prosím přínos Vašich rad.
    18. 10. 2019 19:30 Pavel Dohnal
    Už to zkouším. Zatím s česnekem. Vymeňujme si zkušenosti, prosím. Vyzkouším na pěti stroužcích, co se "povedlo" paní Lence a uvidíme.  Já to tak nedělám, do Sulky dávat nemusím, na mojí odrůdě nikdy Vlnovník nebyl, jen jsem se zastal s mým černým humorem rostliny, kterou mám nejradši, že je škoda ji vyhodit po dvou dnech moření. Paní Hlávková měla 20 hodin v pětiprocentní Sulce. Co se nevyzkouší, pane Hanzlíčku, jakoby nebylo! 

    Rizocore

    27. 9. 2019 11:52 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, rád bych se zeptal, zda lze kombinovat Rizocore s clonoplusem (gliorexem).Rizocore bych aplikoval zálivkou,  clonoplus nanáším na vlhkou sadbu (tak se mi to osvědčilo) těsně před výsadbou. Oba přípravky jsou "BIO", jde mi o to, zda se nebudou "hádat", negativně ovlivňovat. Děkuji, B.
    28. 9. 2019 9:35 Jan Kozák
    Oba přípravky jsou k sobě tolerantní, "domluví" se spolu.

    Dotaz k moření

    27. 9. 2019 8:37 Zakladatel vlákna: Jiří Baštinec
    Dobrý den,


    chtěl bych se zeptat ještě ohledně moření - vloni mě sadbu Záhorský II napadl vlnovník - mořil jsem až před výsadbou a následně porost i výnos byl obstojný. Letos jsem si od Vás koupil balíček se vzorky česneku a při dnešní kontrole sadby se zdá vše dobré bez napadení, má tedy cenu ještě to hodit na 2 hodiny do Sulky nebo uložit a počkat až do výsadby? Pokazilo by se něco kdybych to tam dal teď a před výsadbou bych už nemořil... Nebo to mám nechat v síťovém pytli a jen kontrolovat sadbu.
    A ještě jeden dotaz je lepší palice rozdružit na stroučky teď nebo to mám taky nechat až před výsadbou?
    Děkuji a přeju krásný den.
    28. 9. 2019 9:34 Jan Kozák
    Rozdružuje se krátce před mořením. Ale nemusí to být den dopředu, klidně i čtrnáct dní. 
    26. 9. jsem na podobný dotaz odpověděl: Řekl bych nemořit, ale kontrolovat. V případě nutnosti namořit třeba na konci října.
    Vycházel jsem z dlouhodobé předpovědi, že už se má ochladit. Ale moc jim to nevychází.
    28. 9. 2019 14:37 Jiří Baštinec
    Děkuji za odpověď.  S tím rozdružením jsem myslel Vaši odpověď na vlákno z 19.9.2017 13:58 kdy jste psal tazateli že se rozdružit už může... Tak to tedy nechám tak zatím. Ono někdo to loupe už koncem srpna, tak nevím jestli to má nějaký vliv např. na vysychání apod. 

    Ono toť otázka vždycky ..mořit či nemořit. zatím vypadá česnek velice pěkně.

    Jinak když se moří v Sulce dáváte tam celé palice nebo se musí po stroučcích? Uvidíme jak se to letos vyvine, ono ty předpovědi se taky mění skoro každý den..

    Tak ať se daří a přeju pěkný den.
    29. 9. 2019 6:38 Jan Kozák
    Moří se samostatné stroužky, celé cibule určitě ne.

    moření ještě jednou

    26. 9. 2019 13:41 Zakladatel vlákna: Jiří Karásek
    Dobrý den pane Kozáku. V pěstování česneku úplným začátečníkem nejsem, léta kupuju sadbu a sbírám rady od Vás. A baví mě to pořád více:). Dříve se tradovalo, že mořit před výsadbou, potom, že je lepší hned v září. Sadba mi dorazila včera, je v pořádku, děkuji, nevypadá, že by byla napadena vlnovníkem. Ale loni mi už uskladněný česnek, někdy v listopadu, vlnovník česnek napadl a valnou část zničil (teď skladuji jinde, na vícero místech). Půda ošetřena před sázením byla. Mořit tedy teď anebo až před výsadbou? Sázím až v prosinci. Děkuji. Karásek
    26. 9. 2019 19:59 Jan Kozák
    Řekl bych nemořit, ale kontrolovat. V případě nutnosti namořit třeba na konci října.

    moření

    25. 9. 2019 10:36 Zakladatel vlákna: Kateřina Císlerová
    Dobrý den,
    jsem také začátečník v pěstování česneku, můj dotaz možná bude znít hloupě..ale chtěla jsem se zeptat jak dlouho před výsadbou česnek mořit Sulkou, když níže píšete -
    Pokud sadba nejeví známky napadení vlnovníkem česnekovým, tak ji už nemáčejte, nechejte to až před výsadbu. Objednávka od vás mi přišla 23,9, a to je  zřejmě již pozdě na moření. Mám tedy mořit v den výsadby ? nebo den předem ? musí česnek před vysazením oschnout ?? Moc děkuji za odpověď  a tímto i za balíček, který přišel v pořádku a udělal mi velkou radost :-) K. Císlerová 
    25. 9. 2019 11:44 Alois Juráň
    Dobrý den s obeschnutým se Vám bude líp pracovat.
    25. 9. 2019 20:38 Kateřina Císlerová
    Děkuji za odpověď, takže večer namořím a ráno zasadím :-)
    25. 9. 2019 22:10 Alois Juráň
    No já to tak dělám..na sazení máte ale ještě čas..
    26. 9. 2019 10:23 Kateřina Císlerová
    Ano, vím, vím ...až klesne teplota půdy trvaleji pod 9 stupňů :-) ..moc děkuji
    4. 10. 2019 22:09 Pavel Dohnal
    Zdravím. Když večer namoříte, ráno bude ještě mokrý. Sázet jistě můžete, jen se Vám můžou ještě mokré stroužky, pokud je do hlíny budete tlačit a ne pokládat do rygólu, vysvlékat z namořeného obalu. Jako když chcete vyloupat spoustu česneku třeba na zabijačku nebo uzení, namočíte ho přes noc do vody. Po moření vylovím okoupané stroužky na noviny okapat, pak na další suché noviny a nechávám i tři dny oschnout. Sázím suché. Pohoda! 
    5. 10. 2019 21:22 Jan Kozák
    No, to se Vámi, pane Dohnale, v názoru neztotožňuji. Když večer namořím, ráno nemám česnek mokrý, ale jen vlhký a jdu sázet. Po vyndání z lázně by měly být stroužky pokud možno do 24 hodin v zemi. Po delší době se zpomaluje rašení kořenů, což není žádoucí. A že se některý stroužek při sázení svleče, nevadí. My často sázíme stroužky hned po vyndání z lázně.
    7. 10. 2019 22:02 Pavel Dohnal
    Určitě. Dokonce asi před rokem psal pán, že i oloupané stroužky sází s úspěchem. Jen mi šlo o to, že když budu mokré stroužky "tlačit" do země a vysvlečou se ze slupky, jestli jsem nemořil zbytečně? Byly časy, kdy jsem po Sulce stroužky louhoval v Rovralu těsně před sadbou a mokré je strkal do země. Už to nedělám. Když píšete, že je vhodné v Sulce namořit už v září, a sadíte v prosinci, myslím si, že mezi tím oschne. Tím s Vámi naprosto souhlasím, že do Sulky ano. Dělám to preventivně každý rok. Jen ne v září, ale týden až dva před sadbou, což je teď. A vlnovníka taky znám, jen se stále držím toho mnou i Vámi několikrát napsaného : zdravá sadba!! Z letošní sklizně vyřazuji zatím 3 procenta. 
    Můj

    Termím morenia cesnaku

    24. 9. 2019 7:37 Zakladatel vlákna: Jozef Bősőrményi
    Dobrý deň, chcem sa Vás prosím opýtať na Váš názor, kedy je posledný vhodný termín na morenie cesnaku (morenie vo vegetačnom pokoji)? Je vhodné ešte moriť cesnak v najbližších dňoch? Alebo radšej cesnak namoriť až pred výsadbou. Ďakujem. 
    24. 9. 2019 9:15 Jan Kozák
    Pokud sadba nejeví známky napadení vlnovníkem česnekovým, tak ji už nemáčejte, nechejte to až před výsadbu.
    24. 9. 2019 9:27 Jozef Bősőrményi
    Ďakujem

    moření česneku

    22. 9. 2019 15:21 Zakladatel vlákna: Pavel Skala
    Dobrý den letos poprvé sázím česnek který jem koupil s brožurkou s odkazem na tyto stránky a  chtěl jsem se zeptat ohledně moření , koupil jsem lukan česnek   a k moření jsem použil sulku D - dle návodu  40 ml roztoku na 1 litr vody a namočit na 6-12 hod    .Koupil jsem ale málo sadby tak jsem namíchal 30 ml roztoku na na půl litru vody máčel 6 hodin .Všiml jsem si   že slupky česneku jsou nejen  rozmočeny ale poněkud poleptány ? a když zkontroluji přímo holé stroužky česneku vypadají slušně, nepoškozené ale jsem z toho trochu zatený . Můžu použít stejný nálev i na ostatní ?Domíjvám se že asi ne .Jak ho potom zlikvidovat ? Děkuji
    23. 9. 2019 0:55 Alois Juráň
    Dobrý den pan Kozák doporučuje mořit jen 2 až 3 hodiny roztok znovu nepoužívat..
    23. 9. 2019 15:39 Jan Kozák
    Ještě doplním pana Juráně. Použitý roztok po případném dalším zředění použijete jako kapalné hnojivo na záhon, kam budete sázet česnek. Určitě nepatří do kanálu.
    23. 9. 2019 20:55 Jiří Hamerník
    Dobrý den pane Kozák. Zaujal nás Váš komentář o zředění sulky. Moje otázka na Vás je v jakém měřítku sulku naředit a kdy použít jako kapalné hnojivo . Děkuji za odpověď 
    24. 9. 2019 9:20 Jan Kozák
    Sulku po použití řeďte tak, abyste ji mohl rovnoměrně aplikovat (nejpohodlněji kropicí konví) na předpokládanou plochu výsadby. Pro vlastní hnojivý účinek je jedno, bude-li to 1:2 nebo 1:10. A udělejte to hned po moření, je zbytečné někde takový páchnoucí roztok skladovat.

    SULKA-K

    4. 9. 2019 16:33 Zakladatel vlákna: Václav Šorčík
    Na zkoušku jsem zakoupil sadbu česneku.Jsem pedagog ve výslužbě.Laik.Provedl jsem rozdělení na stroužky.Čeká mne moření.A vznikl problém.Od výrobce přichází informace 6 - 12 hodin.Česnek byl zakoupen u AGRI.Od nich přišel papírek,že pan Kozák doporučuje 2-3 hodiny.Při delší době hrozí jisté spálení?!?Otázka zní,spálit či nespálit?Od mostu
    4. 9. 2019 20:41 Jan Kozák
    Výrobci nebo distributoři Sulky stále mylně uvažují o jejím použití proti háďátku zhoubnému, proto uvádějí takto dlouhou dobu moření. Sulka však na něj v česneku nepůsobí, naopak delší máčení působí na stroužky toxicky. Doba 2, max. 3 hodiny je dostatečně dlouhá na likvidaci roztoče vlnovníka česnekového.
    5. 9. 2019 8:37 Václav Šorčík
    Dobré ráno!Děkuji za rychlou a výstižnou odpověď.Na zkoušku,zahradničení vnímám jako zábavu pro dříve narozené,jsem obdržel sadu 8 odrůd.Objednal jsem dvakrát.Mám tedy možnost volit aspoň dvě varianty dalšího postupu.Od večera čekají stroužky na SULKu.Asi naši diskusi sleduje i FORESTINA,dovoluji si přeposlat:......Naše firma hnojivo Sulka K pouze přebaluje a uvedené informace na etiketě, včetně délky moření jsme přebrali od výrobce tohoto hnojiva.  Při dodržení uvedené koncentrace by uvedená doba moření neměla mít žádný nepříznivý vliv. Na druhou stranu pan Kozák je známý a uznávaný pěstitel česneku, který má v tomto bohaté zkušenosti. Je možné, že na základě svých praktických zkušeností považuje doba moření po dobu 2-3 hodin za dostatečnou.......
    Celý život jsem se snažil vyučovat matematiku,což je věda exaktní.Pro úplnost proto dodávám,že jsem včera odpoledne komunikoval telefonicky s AGRI,paní Hlavíkovou.Velice sympatická a ochotná paní.Poradila s mořením,dobou výsadby,.....Nemám ale právo její názory zveřejňovat.Ještě jednou děkuji.Ať se daří.Od mostu 

    Moření česneku

    30. 8. 2019 14:24 Zakladatel vlákna: Filip Kopřiva
    Dobrý den, chci se prosím zeptat jestli tento postup moření je správný:Teď v září česnek mořený 2hod v 5% roztoku sulky. Na kolik litru vody?Pak těsně před zasazením mořený 20min v 0,4% roztoku rovralu. Na kolik litru vody,  poté okapaný, tudíž ještě mokrý, promícháný s gliorexem místo gliorexu můžu použít clonoplus? - poměr 10g na 1kg sadby. A hned zasadit. Děkuji 
    30. 8. 2019 19:37 Jan Kozák
    Váš postup je v zásadě správný, použít můžete jak Gliorex tak Clonoplus. My už Rovral vynecháváme a používáme přípravek Rizocore, který se v pokusech jeví ještě lepší než Gliorex či Clonoplus.
    30. 8. 2019 19:48 Filip Kopřiva
    Děkuji za odpověď, Jen pro upřesnění česnek namořím 2 hodiny v 5% roztoku sulky, ale zajímá mě kolik mám použít vody k namíchání. 5% mně vychází na 12,5 ml sulky a do kolika litru vody? Děkuji
    30. 8. 2019 20:11 Novák Ladislav
    5% rozrok ,v 1 litru vody 50 ml Sulky.
    30. 8. 2019 20:18 Filip Kopřiva
    Děkuji, ale furt nechápu jak jste na to přišel. Obsah láhve sulky je 250 ml a 5% roztoku je 12,5 ml. Tak kde 50 ml?
    30. 8. 2019 20:42 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    31. 8. 2019 11:55 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Na 1 litr vody přijde 40 ml Sulky. A pokud se nepletu, tak tu bylo na 1 kg sadby 1 litr mořící lázně. Já se řídím podle toho ,co je napsáno na etiketě  Sulky
    31. 8. 2019 13:58 Novák Ladislav
    Pane Kopřiva,Váš výpočet byl správný.5% z 250 ml je 12,5 ml.To znamená do čtvrt litru vody Vašich 12,5 ml Sulky.Do 1 litru 4krát více tj. našich 5O ml.Předpokládám že budete mořit v litrech mořícího roztoku a ne v násobcích 250 ml.Kdyby 5% roztok Sulky česnek poškodil,určitě by na to p.Kozák upozornil ale asi bude lepší použít doporučovanou koncentraci 4%.Pane Dohnal,zapomněl jste napsat do kolika litrůů.Myslel jste asi panáka do litru vody.
    13. 9. 2019 20:26 Pavel Dohnal
    Tak. Panáka do litru vody. Děkuji. Pět procent se prostě někdy blbě vysvětluje... 

    Morenie sulkou

    29. 8. 2019 11:28 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Zdravím,ja viem že tato téma už má svoje zázemie ale predsa. Ak by som cesnak nemohol namoriť už v septembri, má zmysel moriť v sulke pred sadením ak cesnam nejaví známky napadnutia vlnovníkom (vôbec nevysycha)? Chcem tým povedať, že ak neúčinkuje na háďatko, spraví vlnovník aj keby bol v sadbe škodu aj keď je cesnak v zemi alebo ho mráz zničí? Aby som to uviedol na správnu mieru, nemám problém ho namoriť, len či to nie je viac na škodu ako na úžitok. Ďakujem
    30. 8. 2019 19:29 Jan Kozák
    Pokud česnek před výsadbou nejeví známky napadení vlnovníkem česnekovým, pak moření v Sulce sice neuškodí, pokud se nebude mořit 12 hodin, ale není nutný.
    A druhá otázka: z mrazu si vlnovník nic nedělá, přežije každý mráz, který se u nás může objevit.

    Použitie nariedenej sulky ??

    25. 8. 2019 17:22 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Pozdravujem všetkych nadšencov pestovania cesnaku .

    Ako dlho, /alebo koľko krat / po nariedeni sa da použiť nariedena sulka ak morenie robim v šeru

    Ďakujem vopred za odpoveď
    27. 8. 2019 20:54 Jan Kozák
    Ještě v době, kdy se u ostatních mořidel nebránilo opakovanému použití, u Sulky se jednoznačně uvádělo, že je třeba na novou dávku nový roztok. Takže opakovaně nepoužívejte.
    28. 8. 2019 18:32 Jozef Sisak
    Ďakujem za odpoveď aj moja skusenosť potvrdila že v nariedenej sulke po 24hod. sa vyrazne zvyšilo množstvo vločiek -- degradacia .

    Moření sulkou

    19. 8. 2019 18:45 Zakladatel vlákna: Michal Šuráň
    Dobrý den pane Kozák,
    objednal jsem si u Vás sadbu Lukan a Vekan. Doporučujete česnek mořit sulkou? Respektive pokud to lze i bez ní, na co si dát pozor? Děkuji za odpověď.
    19. 8. 2019 20:00 Alois Juráň
    Zdravím už to tu zaznělo že určitě mořit,a nejlíp už ted!Jinak jen tak na okraj...pane Kozáku je ten správný tvar...
    22. 8. 2019 21:00 Jan Kozák
    Ano, pane Kozáku je ten správný tvar, ale můžete mě oslovovat i "stařečku". Na to také (a rád) slyším.
    23. 8. 2019 1:26 Alois Juráň
    Stařeček nebo spíš u nás staříček  znamená pradědeček.......můžeme gratulovat?
    23. 8. 2019 20:33 Jan Kozák
    U nás to bylo tak: stařeček měl vnoučata, prastařeček pravnoučata. Já jsem u těch vnoučat.

    Moření

    16. 11. 2018 14:33 Zakladatel vlákna: Jan Procházka
    Dobrý den,
    Měl bych dotaz, jestli mohu česnek po namoření v sulce namořit ještě clonoplusem. 
    Děkuji.
    16. 11. 2018 18:17 Novák Ladislav
    Dobrý den.V Sulce je vhodné mořit i zdánlivě zdravou sadbu.Clonoplusem nemoříme.Clonoplusem sadbu infikujeme semínky ,odborně spory, prospěšné houby.Z mé zkušenosti na vlhkou sadbu nasypat určené množství Clonoplusu,protřepat aby se všechny stroužky obalily a hned sázet.Zbytek Clonoplusu který zůstane v nádobě vypláchnout vodou a nalít na záhon.Jestli jsem zde napsal nějaký nesmysl,prosím o opravu rád se sám přiučím.Děkuji.
    16. 11. 2018 18:24 Jan Procházka
    Děkuji za info.

    Moření v sulce

    15. 11. 2018 18:30 Zakladatel vlákna: David Chromec
    Dobrý den pane Kozáku, chtěl bych se zeptat, jak dlouho je vhodné mořit sulkou bezprostředně před výsadbou a zda mohu potom hned sázet do země nebo je nutné nechat stroužky oschnout, popřípadě zcela usušit? Děkuji mnohokrát za Vaši radu.
    15. 11. 2018 18:42 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Stačí mořit dvě hodiny, stroužky nechat oschnout a sázet.
    15. 11. 2018 20:51 David Chromec
    Díky za info. A jak hluboké děláte ty járky (díval jsem se na fotky), co jste vkládal dříve. 
    15. 11. 2018 21:13 Zdeněk Mácha
    Járky dělám hluboké kolem 10 cm.
    15. 11. 2018 21:25 David Chromec
    Díky za info. Ať se daří. 
    16. 11. 2018 3:21 Marcel Sokirka
    Dobrý den.Jak dlouho trvá ,než oschnou ? začátkem listopadu jsem mořil česnek po prvně,několik hodin jsem je nechal osychat,bylo poměrně teplo,pak jsem ještě použil fen,protože jsem se nemohl dočkat,nakonec stejně jsem je sázel ještě trochu vlhké.Teď když budu sázet,tak to musím počítat alespoň dva dny předem :-) 
    16. 11. 2018 6:45 Stanislav Hanzlicek
    Pane Sokirka sadbu staci mořit jen jednou.A jestliže moříte bezprostředně před výsadbou,tak nemusíte čekat na oschnutí.Stačí nechat okapat.Sázení vlhkých stroužků je i pro česnek výhodnější.
    16. 11. 2018 19:22 Marcel Sokirka
    Děkuji za radu

    Určení česneku

    6. 11. 2018 11:53 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Dobrý den, poprosím o určení česneku, pokud to bude možné, je to česnek od Vás, který sázím jič asi třetím rokem a nějak jsem ho neoznačila,zapoměla jsem. Jinak mám od Vás i jiné odrůdy i letos.  Je opravdu letos hodně velký a zdraví. Česnek od Vás který mi přišel, už takový není. Rozhodla jsem se, že  zkusím upusti od veškeré chemie a tak jsem SULKOU nemořila. Myslím, že by sadbový česnek měl být zdraví. Na první fotografii je Havran a je malinký. Musím ale napsat, že jsem zklamaná, moc. Konečně jsem si pohlídala objednávky, abych získala HAVRANA. Uskladněn byl ve stejných podmínkách /dobrých/ tak jako ten MŮJ. Česnek je trošičku měkčí a hlavně, béžový. Že by VLNOVNÍK. Může se dostat do půdy  a ohrozit tak zdravou sadbu? Nebo ho mám vyhodit, sníst. Nebyl zrovna nejlevnější. Pane Kozáku co mi prosím poradíte. Děkuji
    česnekk porovnáník porovnáník porovnáník porovnání
    6. 11. 2018 12:42 Helena Malá
    Né že bych si chtěla odpovídat, ale asi nimořím celouVaší sadbu do Sulky a bude. Tu mojí zkusím je namočit do vody. Je to tak dobře?
    6. 11. 2018 14:17 Václav Kozák
    Dobrý den, paní Malá,
    co se týká velikosti sadby, je třeba brát zřetel na fakt, že česnek na poli nemůže dostat stejné podmínky, jako u Vás na zahrádce. Pokud je (stejně jako letos) minimum srážek, samozřejmě nemůže česnek narůst takové velikosti, jako v optimálních letech. Nicméně i v letošním velmi nepříznivém roce jsme sadbu třídili nad 40 mm, přestože normy udávají minimální průměr 30 a 35 mm. Neznamená to však, že z malé sadby budete mít malé výnosy. Naopak. Tím, že v běžných letech je vyřazeno max. okolo 20 % podmírečných cibulí (a to při třízení nad 50 mm), v letošním roce to v některých oblastech bylo (i při snížení průměru na 40 mm) 80 - 90 %. Z tohovyplývá, že dostanou-li rostlny v následujícím roce lepší podmínky (zejména vláhu), dosáhnete špičkového výnosu.

    U nové sadby vždy doporučujeme moření Sulkou. Česnek pochází z jiného prostředí, proto při setkání s některým škůdci může být zranitelnější. Hlavně však s ním je velké množství manipulace, než se dostane k zákazníkovi, čímž vznikají vstupní brány právě pro skladištní škůdce. To je důvod, proč se běžně stává, že jednomu zákazníkovi sadbový česnek vlnovník napadne (a jeho původní materiál je zdánlivě v pořádku), zatímco dalších 100 zákazníků, kteří získají totožný materiál, česnek napadený nemají.  S ohledem na způsob šíření vlnovníka však doporučujeme mořit Sulkou vždy a to bez ohledu na to, zda jsou viditelné příznaky napadení či nikoliv.
    6. 11. 2018 19:32 Helena Malá
    Děkuji za odpověď, ale já jsem nechtěla používat chemii. Chtěla jsem obdržet nepoškozený česnek čímkoliv. Velikost mě ani tak netrápí, to už jste mi psal, spíš ten Vlnovník. Příště holt raději namořím. Tak musím namořit nyní do Sulky i ten poškozený vlnovníkem, je to tak, jak jsem psala? Neodpověděl jste mi na otázku jaký to mám česnek. Tak ještě poprosím.  Beru od Vás sadbu už asi 7 let , myslím, a ten velký česnek je od Vás, tak jsem doufala, že poznáte. No a ještě se omlouvám, vidím u mne nahoře nějaké hrubky.   Děkuji
    6. 11. 2018 20:05 Jan Kozák
    Sulky jako chemie bych se nebál. Myslím, že ji mohou používat i biozemědělci.
    Pro spolehlivé určení odrůdy je třeba také snímek celé cibule zbavené obalových suknic. Prosím o jeho doplnění.
    7. 11. 2018 9:53 Helena Malá
    Dobrý den, jste hodný, tak já posílám, snad to bude tak dobře. Tomuhle česneku se u mě dobře daří, Vysočina 600m. n. m. Nějak se mi rozlézají stroužky. Asi pozdě sklizeno.První rozmazaný obr. Tak ten druhý.
      Děkuji
    určení odrůdyurčení odrůdy
    7. 11. 2018 17:01 Jan Kozák
    Tak je to Bjetin.

    moření před výsadbou

    3. 11. 2018 19:18 Zakladatel vlákna: Dagmar Tomšíková
    Dobrý den, loni jsem si u vás zakoupila několik odrůd česneku. Se sklizní jsem byla velmi spokojená. Letos si z ní chci znovu zasadit a   opomněla jsem v září namořit sadbu do Sulky?  Vadí to ? A jak mám postupovat nyní - je třeba stroužky do něčeho namočit ( Clonoplus ? ) nebo stačí pouze do vody před sázením ?
    Děkuji
    4. 11. 2018 19:52 Jan Kozák
    Pokud Sulku máte, pak ji použijte před výsadbou. Pokud ji nemáte a sázíte jenom malé množství, tak namočte do vody.
    4. 11. 2018 21:22 Dagmar Tomšíková
    Děkuji, pane Kozák. A prosím, jak dlouho to nechat ve vodě a za jak dlouho poté pak sadit. Jsem z jižní Moravy - kdy je letos vhodná doba na sadbu ( je už pozdě a nebo naopak ještě nějaký den počkat ? ) . mnohokrát děkuji.
    5. 11. 2018 6:39 Jan Kozák
    Ve vodě nechte stroužky půl hodiny, když na ně zapomenete a zůstanou tam několik hodin, nic se nestane. Do země by pak měly přijít do 24 hodin. Letos je pořád teplo, nechal bych výsadbu na konec listopadu.

    Sulka 2011

    2. 11. 2018 0:10 Zakladatel vlákna: Mirka Kolaříková
    Dobrý večer.
    Chci letos prvně mořit česnek pro výsadbu, tedy jsem úplný amatér... Našla jsem doma SULKU s datem expirace 2011. Je možné česnek do roztoku z této Sulky namočit? Děkuji.
    2. 11. 2018 7:02 Jan Kašpar
    Použít můžete, sadbu nepoškodíte, otázkou je, jak bude Vaše Sulka fungovat.
    Sulka je nestabilní sloučenina, uvolňuje sirovodík (sulfan) která se rozkládá časem, světlem, teplem a přístupem vzduchu, tedy kyslíku. Pokud byla Sulka uložena ve tmě (např. chladný sklep), ve vzduchotěsně uzavřené nádobě, nejlépe v orig. balení a bez nějaké té velké bubliny v lahvi, pak s jistou mírou rizika bude fungovat.  Mořte ovšem déle než je zvykem, tedy alespoň 6 hodin. Vlnovník to nepřežije. Ale vedlejší fungicidní účinek bude pravděpodobně ztracen.
    2. 11. 2018 15:10 Pavel Dohnal
    Velice se na dně usazují krystaly, takže třepat a třepat! Určitě nevyhazovat, rozředěná se dá skvěle použít na zálivku, třeba zrovna k cibulovinám. 
    2. 11. 2018 18:42 Jan Kašpar
    To třepání je velmi špatný nápad. Ona totiž se ta Sulka, což je směs polysulfidů vápníku CaSx mění (degraduje) na sulfáty v tomto případě ponejvíce na sádru CaSO4 . 0,5 H2O Takže ty krystaly maximálně opláchnout a vyhodit.  A mořit sádrou? No uznejte, že to nebude zrovna to pravé ořechové.....
    2. 11. 2018 22:59 Pavel Dohnal
    Nemám šanci polemizovat. Chemii nerozumím. Ale rád se něco dozvím. Dík. Spíš věřím v tu zdravou sadbu a čistou půdu, než v moření. Každá info je dobrá. 
    4. 11. 2018 6:22 Jozef Sisak
    Ďakujem za prednašku .  Použitie starej sulky na zalievku bolo spravne rozhodnutie, na morenie radšej novu . p. Kašpar prosim prečitajte si prispevok L. Hejduka z 29.10. aky je vaš nazor ĎAKUJEM.
    4. 11. 2018 10:35 Jan Kašpar
    Domnívám se (t.j. nikdy mě to ani nenapadlo zkoušet), že to nepůjde. Mikrovlnka pracuje v pásmu 2,5 GHz, což je zhruba 12 cm délka vlny). Vzhledem k vyzářené energii 12 μeV by nejspíš došlo k poškození rostlinných pletiv. Ale  pěstitelé opomíjejí, že Vlnovník se živí i na jiných rostlinách, zejména květinách. Také jeho jméno je "Aceria tulipanae", čili Vlnovník tulipánový. A zahrádkář se diví, že má Vlnovníka a cibulnaté či hlíznaté rostliny neošetří, a ten potvora Vlnovník si jak na potvoru na ten česnek přeleze. Jinak mám na Vlnovníka mimo Sulku vyzkoušeny a jsou funkční tyto prostředky: 1) Koloidní síra,  (Sulikol, Kumulus) 2) Polysulfidy draslíku nebo sodíku, tedy klasická "Sirná játra" podle alchymistů. K tomu si tyhle prostředky vyrobit mi donutily roky, kdy Sulka nebyla nikde k dostání. (Pěstuji česnek po zahrádkářsku od roku 1965 nepřetržitě). Pro pořádek: Vlnovník je Sametkovec, a co zničí Sametky, zničí i Vlnovníka. A všechno je to navíc "EKO"
    4. 11. 2018 10:38 Jan Kašpar
    Oprava:"Aceria tulipae" překlep, sorry.
    6. 11. 2018 7:24 Jozef Sisak
    Ďakujem za poučny prispevok . V chemii ste doma preto ešte raz pozrite sa prispevok L. Hejduka z 29.10  tema dusikate vapno . Pri študovani inf, zdrojov som natrafil na informaciu že škody na uskladnenom cesnaku  NESPôSOBUJE  vlnovnik tulipanovy ako sa pôvodne predpokladalo ale vlnovnik cesnakovy čo je iny roztoč ale to je vlastne jedno ,lebo aj tak škodi bez ohľadu na meno. Trochu som surfoval aby som spoznal vaše nahrady ĎAKUJEM za sulku.
    6. 11. 2018 14:58 Jan Kašpar
    S tím dusíkatým vápnem můžete být v klidu. DV se rozkládá na kyanamid Ca a hydroxyd Ca. A lidi si to občas pletou Kyanamid není kyanid. A není jedovarý, jen dráždivý. Prostě hodinky a holinky. Zní to podobně, ale jsou to úplně rozdílné věci. DV kyanovodík neuvolňuje.
    8. 11. 2018 6:05 Jozef Sisak
    Ďakujem za odpoveď. Mam vlastnu skusenosť , pozemok kde ma trapili krty a hraboše či hryzce polne som planoval posadiť cesnak po zapracovani dusik. vapna som s časovych dôvodov nestihol dať foliu čo som urobil až  za  par dni , vytvorene  krtince som rozhrabal a chodby otvoril . Po odstraneni folie cca 4 tyž. som problem krt a hraboš  nemal ani sa opakovane nevyskytol.

    kořínky

    30. 10. 2018 7:21 Zakladatel vlákna: Petr Hrda
    Dobrý den stala se mi nehoda navlhl mi česnek sadbový ve skladovacích prostorách a po zjištění této nehody (rozbitá krytina ve střeše) jsem zjistil že jsou vidět kořínky někde 1mm a kde to bylo dost mokré klidně i 4cm co se stane když to namořím sulkou 6hod a rovralem 20 minut. Nespálí se kořínky? nebo mám je olámat ty kořínky? Děkuji mockrát tohle se mi ještě nestalo.  A ještě se chci zeptat za mého souseda který nemá internet česnek mu napadl vlnovník má to namořit sulkou a za týden může až sázet teď jsou u nás deště totiž. A může již napadený česnek využít jako sadbový vzroste něco když to namoří? Děkuji
    30. 10. 2018 17:11 Jan Kozák
    Kořeny se snažte zachovat, česnek si moc nových nevytvoří. Do Sulky ho dejte na jednu hodinu, na Rovral se vykašlete, ať minimalizujete manipulaci. Sázejte opatrně do rýh (jste-li z Moravy, tak do járků). Závlaha po výsadbě by byla prospěšná.
    A soused? Pokud nejsou stroužky hodně scvrklé, ať namoří v Sulce a sází co nejdřív. V současné době snad nikde u nás neprší.
    31. 10. 2018 7:38 Petr Hrda
    Co se týče toho namoření sulkou jak dlouho před výsadbou to mám mořit skrz ty kořínky? 
    31. 10. 2018 8:17 Jan Kozák
    Jenom nechte odkapat a sázejte mokré.

    Moření česneku

    21. 10. 2018 20:03 Zakladatel vlákna: Filip Schovánek
    Dobrý den,

    před týdnem jsem u Vás zakoupil česnek. Prosím o informaci, zda jej má smysl ještě nyní (21.10.) mořit v Sulce. Výsadbu plánuji dle počasí na přelom listopadu a prosince. Děkuji Schovánek
    22. 10. 2018 9:51 Jan Kozák
    Už je chladno, teď česnek nemáčejte. Nechejte to těsně před výsadbou.

    ČO so sulkou po použiti.

    12. 10. 2018 22:14 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Par otazok

    1. Moriť cesnak po zbere až po  vysušeni  ? alebo aj 2-3 dni po zbere ? v celych cibuliach či rozdeleny ? Moriť aj bez priznakov - preventivne ?
    2. dezinfekcia dusikatym vapnom po zbere predplodiny alebo až  pred sadbou cesnaku?
    3. Použitu sulku použiť ako hnojivo na vysadeny cesnak , v akej koncentracii ?
    alebo aplikovať na pozemok  kde bude na buduci rok cesnak ?
    4. Pripravovať pôdu na vysadbu aj vyrazne skôr alebo tesne pred vysadbou ?
    13. 10. 2018 19:51 Jan Kozák
    1. Nevím. Nejsem odborník na ochranu rostlin.
    2. Dezinfekce dusíkatým vápnem je nejúčinnější v teplé a vlhké půdě, tedy lépe hned po sklizni předplodiny.
    3. Jestli Sulku rozředíte na dvojnásobek nebo desetinásobek je víceméně jedno. Osobně bych to dal na pozemek s vysazeným česnekem.
    4. Připravuje se podle aktuální potřeby. Pokud se pozemek zapleveluje, je potřeba zorat bez ohledu na termín, čistý pozemek po bramborách stačí připravit kultivátorem těsně před výsadbou.
    17. 10. 2018 20:33 Pavel Dohnal
    Obdivuji Vás Jene za blahodarnou trpělivost. Tohle bych aspoň den rozdychaval. Doufám, že máte tiskovou mluvčí. 
    18. 10. 2018 13:27 Jan Kozák
    To je dobrý nápad, nemáte třeba dceru, která by mi ji mohla dělat?
    29. 10. 2018 6:25 Jozef Sisak
    Reagujem neskôr lebo som si vyskušal kvalitu ochrany pri prihlaseni z ineho  počitača! PARADA .

    1. Ak sa nepokladate za odbornika na ochranu  rastlin ja Vas a nie som sam POKLADAM aspoň čo sa tyka CESNAKU. Mam zaujem o Vaš nazor.
    2. Plne súhlasim.
    3. OK.
    4.OK.
    Prispevok p. Dohnala  ma priviedlo  k  POĎAKOVANIU  za Vašu nekonečnu trpezlivosť. Časť otazok sa opakuje , stačilo by pred jej napisani prečitať dostupnú diskusiu až potom pisať otazky. Ja osobne svojimi otazkami idem za hranice bežnej diskusie ,nestači mi vedieť ako , ale prečo tak ! Počas  hľadania odpovedi som sa dostal do diskusie až na rok 2015 !  VĎAKA VAM PAN KOZAK!!!! žE TO TAK STALE ŤAHATE S NAMI PESTOVATEľMI ,
    1. 11. 2018 18:06 Pavel Dohnal
    Pán Jozef, prípadná omluva odo mňa. Tak jsem to také myslel. Že má p. Jan Kozák starostí s nama malopěstitelama,trubkama. A já mu také skláním poklonu a uznání. VYDRŽTE, Honzo! Máme Vás rádi!!!  DÍKY ZA VŠE! 
    17. 10. 2018 8:46 Helena Malá
    Já jsem dusíkátým vápnem posypala záhon už před 3mi týdny. je zakrytý černou folií a stále nejsou kuličky rozložené. Tak neví jestli už není pozdě. Už není takové teplo.

    Moření sadby

    28. 9. 2018 13:21 Zakladatel vlákna: Michaela Berkovcová
    Dobrý den, vždy jsme mořili česnek Sulkou 24 hod. před výsadbou. Byla to rada rodičů, kteří takto česnek pěstují spoustu let. Je to moc špatně? Vy píšete, že se má mořit začátkem září, a potom nechat rychle proschnout a uskladnit do listopadu - do výsadby. Mám strach, že nemám dobré podmínky pro uskladnění. Jaký je rozdíl při moření v září a moření těsně před výsadbou?
    Děkuji za odpověď a za sadbu, kterou jsem si od Vás koupila. 
    28. 9. 2018 19:53 Jan Kozák
    Sulkou se moří proti roztoči vlnovníku česnekovému. Ten dělá největší škody ve skladu. Moření začátkem září je jistotou, že sadba nebude vlnovníkem poškozena. Pokud je jistota, že v ní vlnovník není, tak je skutečně lepší moření v tradičním termínu před výsadbou. Ale je dobré si sadbu hlídat, jestli se v ní vlnovník neobjeví.

    Moření

    17. 9. 2018 18:13 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, chci se prosím zeptat jestli tento postup moření je správný:
    Teď v září česnek mořený 2hod v 5% roztoku sulky. 
    Pak těsně před zasazením mořený 20min v 0,4% roztoku rovralu, poté okapaný, tudíž ještě mokrý, promícháný s gliorexem - poměr 10g na 1kg sadby. A hned zasadit. 
    Děkuji 
    17. 9. 2018 19:52 Pavel Dohnal
    A to mě také zajímá. V sulce to máchám někdy i přes noc, 6-8 hodin. Je to špatně? Pak samozřejmě dobře nechám oschnout. Do rovralu namočím těsně před sadbou, ve chvíli, než si udělám sekyrou řádek kolem prkna. Bacha, někdy můžete sadit příliš mokrý česnek s takovou láskou, že Vám zůstávají namořené slupky v prstech. A do země dáte holé stroužky. Nebojte, i tak vyroste!! Zatím vynechávám gliorex a jiné, nevím. Neznám. 
    18. 9. 2018 21:07 Jan Kozák
    Postup paní Novotné nemá chybu.
    Moření v Sulce déle než dvě tři hodiny je zbytečné, ale i nevhodné. Sulka má fytotoxické účinky,proto je lepší uvedená kratší doba. Ta na vlnovníka česnekového stačí. A na nic jiného neúčinkuje.

    Moření sadby

    16. 9. 2018 23:49 Zakladatel vlákna: Nataša Kovářová
    Dobrý den, dnes jsem namořila v Sulce podle návodu stroužky česneku. Sulku jsem koupila v Globusu - SULKA-K  koncentrát síry s obsahem N,K,Ca výrobce Forestina (jiná nebyla). Podle návodu 40 ml/1 l vody, cca 3 hodiny. Některé stroužky zčernozezelenaly (mají černou a zelenou barvu), některé zůstaly stejné jako před mořením. Je to normální, nebo je něco špatně? Děkuji. Nataša
    česnek Havrančesnek Slavín
    17. 9. 2018 8:13 Jan Kozák
    Není to špatně. Je to normální.
    17. 9. 2018 17:26 Nataša Kovářová
    Děkuji

    Moření pacibulek

    14. 9. 2018 5:39 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, příští rok na jaře se chystám vysadit pacibulky. Chci se zeptat jestli je dobré teď tyto pacibulky mořit sulkou a hlavně jak dlouho? Jestli taky 2, 3 hod jak sadbový česnek. Děkuji 
    14. 9. 2018 6:33 Jan Kozák
    Moření Sulkou Vám doporučuji už teď. Pacibulkám je určitě líp v půdě než ve skladu. Pokud je to pro Vás možné, vysejte na podzim.

    rozteč výsadby

    11. 9. 2018 0:33 Zakladatel vlákna: Pavel Hochmut
    Dobrý den pane Kozáku,
    mohl byste mi prosím přiblížit význam rozestupu česneku při výsadbě? Má v tom nějakou roli úrodnost půdy?
    Mám totiž k dispozici extrémně úrodnou půdu, v letošním roce (první rok od jejího založení...) mi vyrostla rajská do třímetrové výše a sklízím ze štaflí.
    Právě na zimu chci na toto místo sadit váš česnek a přijde mi, že bych mohl sadit daleko houšť.
    Moje půda je typu "Terra Preta", pH neutrální, ústrojné látky (humus) cca. 40 % (!!!), zásoba hnojivých látek a stopových prvků - naprostý extrém.
    https://biom.cz/cz/odborne-clanky/terra-preta-tajemstvi-cerne-zeme
    Snad bych ještě přidal na podzim pro jistotu ten roztok Sulky, česnek má opravdu pálit jako čert.
    Co mne tedy ale teď zajímá, je ten rozestup.
    Děkuji
    11. 9. 2018 11:04 Libor Hejduk
    Dobrý den
    sice nejsem pan Kozák, ale mám z poslední sklizně podobnou zkušenost a tudíž se mohu o ni podělit. Upozorňuji jen, že jsem zahrádkář amatér. Na relativně malé zahradě šetřím místem a tak vše sázím o něco hustěji. O dostatečný přísun hnoje je postaráno z tak velké hromady, že si mohu vybírat, jak moc čerstvý nebo uleželý (a plný žížal) hnuj chci. Pod letošní rajčata ho přišlo habaděj a tak jsem i já měl sklizeň až nad hlavu. Česnek byl v záhoně po loňských rajčatech, ve sponu cca 20 na 20, pro jistotu jsem do brázd podhnojil cereritem, ale na jaře cca v dubnu, už si přesně nepamatuji, česnek začal žloutnout, lehce jsem mu přisypal vápenatého ledku, co jsem měl ve sklepě, žloutnutí nepokračovalo. Ještě jsem párkrát zalil "hnojovou vodou" (odleželý hnuj od zimy v kýblu zalitý vodou - rozmícháno část v zálivce) a to bylo vše. Se sklizní jsem byl spokojený, většina cibulí průměrná až nadprůměrá, malých byla menšina.
    Takže ve výsledku opravdu jde jen o živiny, pokud je dostatek všech potřebných živin pro česnek, nebude problém dát ho hustěji.
    11. 9. 2018 11:51 Vaclav Kavka
    Tady máte dobře popsané, co můžete čekat při různých hustotách výsadby

    http://www.ipni.net/publication/bci.nsf/0/B0FDEA8D21D1F99C85257BBA0065CC6A/$FILE/Better%20Crops%20International%202002-1%20p09.pdf

    Zmíněných 600 000 rostlin na hektar je 60/m2 a tedy asi hodně daleko od zahrádkářské praxe, která je asi 25/m2

    To jen, abyste viděl, kam až se to dá hnát při maximálním vyhnojení půdy.

    Pokud byste se chtěl vydat cestou těchto pokusů, bude pro Vás asi dost důležité pilně zásobovat mikroprvky (při násobné hustotě sadby příslušně násobnými dávkami rozdělenými v čase, abyste nepřepálil). Výsledkem, pokud to dobře dopadne, bude nejspíš velká váha převážně menších palic.
    11. 9. 2018 21:15 Richard Bily
    Kde je potom ekonomika , do huste vysadby date vic nez z ni ziskate 
    11. 9. 2018 14:41 Vaclav Kavka
    Ještě k té Sulce, z ní dostane síry téměř nula.
    Jestli potřebujete doplnit síru, dosypte na záhon sádru. nevím jak česnek, ale o cibuli jsem četl, že odebírá typicky 20kg síry /ha, tedy cca 100g sádry na 10m2. Berte odhadem, sádra je velmi pomalu rozpustná, pokud to nepřeženete úplně, můžete dát o dost víc.
    12. 9. 2018 0:02 Novák Ladislav
    Dobrý den.Sám sázím trojřádek,mezera mezi řádky 23 cm a obslužná ulička 45 cm ,v řádku vzdálenost 14 cm.Tento spon mi poskytuje asi 235 000 rostlin na ha.Budu ale letos sázet asi 800 stroužků,což představuje asi 35 m2.Kultivace pouze s motyčkou,tam se ale ani s ruční plečkou nedostanu.Spon je daný plochou a stupní mechanizace.Čím větší plocha a použitá mechanizace,tím menší počet rostlin na plochu.
    12. 9. 2018 22:06 Stanislav Hanzlicek
    Dobrý večer.Pane Hochmut zajímalo by mě pár detailů.Jakým způsobem jste dokázal zjistit,že vaše půda obsahuje 4o procent humusu a extrémní množství hnojivých látek a stopových prvků?A co jsou podle Vás ony hnojivé látky?Jestliže jste si nechal udělat půdní rozbor,tak bych byl zvědav na konkrétní čísla.Půda typu terra preta totiž určitě nevyžaduje síru.Díky dřevěnému uhlí jí má dostatek i pro česnek. A roztokem sulky si opravdu nepomůžete.Spíš síranem draselným.A jestliže chcete sázet hustěji,tak se samozřejmě připravíte o možnost rozumného přístupu k rostlinám. A česnek nežije jen z kořenů,ale potřebuje také,jako většina rostlin,dostatečné místo pro listovou plochu kvůli asimilaci.Ani v tak úrodné půdě nebudete mít velké palice česneku,těsně vedle sebe,když se jim budou překrývat,mačkat a deformovat listy.Vím to.Zkoušel jsem to.Je třeba zvolit rozumný kompromis.A čas sadby se blíží.Hodně štěstí.Vám i všem česnekářům.
    13. 9. 2018 11:10 Ing. Petr Vejřík
    Dobrý den pane Hanzlíček,
    Myslíte, že dřevěné uhlí obsahuje zvýšené množství síry? Obecně je ve dřevě síry poměrně málo. Je to jeho složením, převážně z ligninu, celulózy a hemicelulózy. Síra se většinou vyskytuje ve vyšších koncentracích především v bílkovinách a těch je ve dřevě velice málo. Obecně bývají u rostlin spíše v živých pletivech listů a také v plodech.
    13. 9. 2018 21:47 Stanislav Hanzlicek
    Dobrý večer pane Vejříku.Dřevěné uhlí opravdu není zdroj síry.Také sem nic takového nenapsal.Funguje v půdě jako akumulátor.Jak vody,tak živin a samozřejmě také různých mikroorganismů.
    14. 9. 2018 6:58 Jan Kozák
    Už jsem toho viděl hodně. Pamatuji si jednoho pěstitele (byla to obec vedle Kroměříže), který metrák Vekanu vysadil na tři ary. To by odpovídalo asi 70 rostlin na metr čtvereční. Koncem první dekády května, kdy jsem ho navštívil, vypadal porost skoro stejně jako porosty obilí. Ten člověk sklidil víc než tunu, konkrétně 980 kg tržního zboží. Samozřejmě tam byla velmi úrodná půda, asi i dobrý ročník, navíc Vekan má úzké listy.
    Jiný pěstitel pěstuje velkostroužkové odrůdy v rozteči 15 x 15 cm, tedy asi 45 rostlin na metr čtvereční, v záhonech, pak má cestičku. A říká: "Musím ho trochu víc nakrmit." Sklízí prakticky samé tržní zboží.
    Co se týká hnojivého účinku Sulky, tak to je skutečně zanedbatelné.
    Sádra se běžně na hnojení nepoužívá. Okyseluje půdu, kdysi se požívala na úpravu půdní reakce. Pro případné doplnění síry (mimochodem síra se v posledních letech stává v půdě nedostatkovým prvkem) bych spíše volil síran draselný.
    16. 9. 2018 1:45 Pavel Hochmut
    O.K. Síran draselný. Děkuji, zkusím...
    16. 9. 2018 1:08 Pavel Hochmut
    Dobrý den pane Hanzlicku, Terra Preta je v našich končinách zcela nutně uměle vytvořený půdní typ. Není tomu jinak ani v mém případě. Terru Pretu jsem studoval asi 3/4 roku na netu a minulý podzim jsem se dal do díla. Udělal jsem růčo cca. 6 kubíků něčeho, co by, podle mých nabytých znalostí, mělo mít veškeré atributy Terry Prety.
    No a protože jsem ji dělal osobně, vím co do ní přišlo a co nikoliv. Proto si také dokážu spočítat, kolik ústrojných látek (asi tak) obsahuje... a samozřejmě i mikroprvků, atd.
    Dal jsem si s tím vším opravdu dost práce a prostě vím svoje.
    A právě co se týká síry, mám pocit, že bych mohl v případě česneku právě opravdu trochu přitopit.
    Dřevěné uhlí vskutku neobsahuje žádnou síru, pokud mu ji nedodáme. Je to totiž téměř zcela čistá uhlíková struktura, nic jiného.
    Tento podzim jsem se, po velkém úspěchu s rajskými, dal do dalších 6ti kubíků Terry Prety. Uvidíme hlavně ale příští rok, co Terra Preta z minulého roku (po rajských) udělá. Určitě vám dám vědět, jak si poradí s česnekem. To co ale předvedla letos (a to podle všeho, první rok údajně nemá být nějak nic moc - co se týká úrody), tak tedy opravdu před ní klobouk dolů. A to jsem patrně ani nezmínil, že výsadba rajských na záhony proběhla až (!!!) 15. června a to z důvodu nemoci. První měsíc po výsadbě se nic zvláštního nedělo, co se ale dělo potom... tak to jsem tedy vůbec do dneška nevydejchal. 
    Rajský jsem zastřihoval 15.9. jinak by rostla a nakvétala jako z praku dál a dál. Původní tyčky u rajských (neočekával jsem tento rok opravdu žádný extrovní úspěch...) jsem musel někdy v červenci dodatečně podepřít a prodloužit zezadu střešními latěmi, z obrázku to asi není úplně patrné.

    Ještě pro úplnost, Terra Preta byla lifrována do záhonů až dva dny před výsadbou. Šlo o totální výměnu půdy v záhonech. Byl jsem v ohromném časovém presu, takže žádná osvědčená schemata...
    Uvidíme ale, jak se půda bude chovat v příštích letech. Její budoucí vlastnosti budou právě rozhodující pro posouzení toho, zda jsem vlastně udělal Terru Pretu, anebo nějaký ten úrodnější paskvil.
    Nicméně, tento rok jsem zaléval celkem třikrát. To, myslím, mluví za hodně.
    Tož tedy tak. Česneku zdar!
    Terra Preta
    2. 7. 2019 17:36 Roman Jurek
    Dobrý den pane Hochmut,


    můžu se zeptat na složení Vaší Terra Prety, jestli to teda není osobní tajemství, letos ji mám v plánu též vyrobit z informací z netu, hlavně z německých zdrojů a youtube, ale jednoznačně se všude pracuje při teplotách 20 st. a výš, přes zimu je půda často úplně nebo skoro promrzlá, pokud ji teda nevyrábíte doma ve sklepě, což pochybuji, v našich podmínkách ji přece nelze půl roku vyrobit, maximálně si připravit materiál jako kompost, dřevěnou drť a dřevné uhlí.

    Díky moc za info, klidně pošlu i svoje výsledky z pokusů u různých plodin. Co jsem zjistil, tak se pokusy s biouhlem omezují na kombinaci maximálně s hnojem, což je samozřejmě málo a terra preta si žádá více specifických přísad jako kamenná moučka, fosfor, dusík  třeba z trávy, efektivní mikroorganismy a nevím co ještě. Děkuji.

    stará sulka

    4. 8. 2018 14:21 Zakladatel vlákna: Dan Šatan
    Dobrý den, bude mít sulka 1l otevřená v listopadu a uskladněná v originálním obalu ještě plnohodnotné účinky? Děkuji. 
    4. 8. 2018 16:31 Jan Kozák
    Já si myslím, že tam žádný problém nebude. Ale nejspolehlivější informaci by Vám měl podat výrobce.

    Sulka

    19. 7. 2018 15:51 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat na Sulku k moření česneku. V pěstování píšete, že se má mořit 5% roztokem Sulky. 
    V obchodě jsem si koupila Sulku extra, dále jsem zjistila, že se prodává i Sulka-K. Je v tom nějaký rozdíl při tom moření, nebo je to  všechno stejné. Děkuji, Dana
    21. 7. 2018 17:26 Jan Kozák
    Máte pravdu, v obchodní síti můžete sehnat Sulku s různými přívlastky. Ale aby zahubila vlnovníka česnekového, je úplně jedno, jaký přívlastek nese. A jestli je v ní přimícháno i něco jiného,  pak to v daných koncentracích je bezvýznamné.
    < Novější12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne