Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pěstování česneku Zpět na diskusi

    28. 2. 2012 21:14 Zakladatel vlákna: petr moravansky
    Hezky vecer, dnes jsem kontroloval zahon s cesnekem s odrudou Lukan a Benatcan sazeny 26.10.2011 lokalita Svatoborice okr. Hodonin, 180 n.m. a uz zacina vylezat ze zeme. Asi mych mel co nejdrive postrikat proti houbomilce. Zeme je rozmrzla a bahnita.

    Vzejiti

    28. 2. 2012 17:13 Zakladatel vlákna: Meca
    Koupil jsem si u vás sadbu odrudy česneku Džambul, sázeli jsme jej koncem listopadu a doposud nám nevzešel. Po výsadbě jsme provedli zálivku. Domnívám se, že nějaké lístečky by měly být vidět. Neudělali jsme v něčem chybu?
    28. 2. 2012 18:03 hloupý Honza (Sendy)
    Chybou by bylo, když by jste ty lístečky měli venku. Klidně počkejte do půlky března.

    TankMix

    28. 2. 2012 14:58 Zakladatel vlákna: hloupý Honza (Sendy)
    Pane Ing. Kozáku mám námět do diskuse. Protože nestříkám proti houbomilce ani proti plevelům v česneku, ta otázka mne nepálí, ale pro některé bude přínosná. Jde o agregaci více postřiků do jedné aplikace.
    Takže při potřebě aplikovat i STOMP je vhodnější jej dát do prvního nebo do druhého postřuku proti houbomilce? Další možností je aplikace spolu s listovými hnojivy.
    Je nějaký univerzální postup, nebo je lépe přihlédnout ke konkrátní situaci individuálně?

    S.
    28. 2. 2012 16:51 Jan Kozák
    Tož to nevím. Dříve se herbicidy aplikovaly samostatně, možná je to už jinak. Přidávat listové hnojivo v době, kdy rostlina má jen malé listy je docela zbytečné.
    28. 2. 2012 18:15 hloupý Honza (Sendy)
    Jsem po zimně nějak ... (zapomětlivý).
    Máte pravdu, vždyť já mám na herbicidy samostatný zádový postřikovač s nápisem JEN NA HERBICIDY a v připomínáčku k údržbě motorového je pod samostatným bodem uvedeno "Pozor, nepoužívat na herbicidy".

    PROSBA O INFO ,,MOUCHA“

    28. 2. 2012 12:29 Zakladatel vlákna: Petr Konopka
    Dobrý den pane inženýre, zima velmi pomalu mizí- podzimní termíny a hnojení máme vyřešeny – sledujeme záhony a pole a začíná nervozita s houbomilkou. Zima sloužila i k sebevzdělávání, ale zrovna ta moucha je velký ,,ořech“. Neboť termín postřiku nejste schopen dát ani týden před termínem, proto Vás prosím o občasné info. v jakých lokalitách jste stříkali a my ostatní si to nějak odvodíme dle místa výsadby. Předem MOC A MOC děkuji. (Pokud to není tajné )
    Moje zhrnutí - pominu-li záhony, které je možno na podzim či nyní pokrýt textilií , tak zbývá postřik přípravky - pokud máme - Basudin 600 EW, Karate Zeon, Reldan 40 EC, Diazinon 60 EC a Sumithion Super s ochranou lhůtou 14 dní. Do postřikové kapaliny přidáme smáčedlo Citowett či pár kapek jaru. Po vyhledání v článcích víme, že moucha houbomilky česnekové je dlouhá 8 mm, rezavě hnědá s načervenalými podélnými pásky na hrudi a s párem průhledných šedohnědých křídel. Vajíčko je bílé, podlouhlé a na povrchu hustě síťkované. Larva je beznohá a bezhlavá, vyvinutá měří do 11 mm. Kukla je hnědé soudečkovité puparium velké asi 8 mm. Houbomilky přezimují v úkrytech , v březnu a dubnu kladou vajíčka na pochvy vyrůstajících listů , nejčastěji těsně nad zemí , a často už v únoru, kdy teplota vystoupí po tři dny nad 10 °C , mohou mít nakladeno. Za rok má houbomilka jen jednu generaci a každá moucha naklade průměrně kolem 60 vajíček. Larvy se líhnou při teplotě nad 7 °C a za dva týdny se zavrtávají mezi listy česneku v půdě. Napadené rostliny se různě kroutí, zaostávají v růstu a mohou podlehnout i hnilobě. U nás v Č.ráji bylo krásně od čtvrtka a ještě včera 14st. ve stínu odpoledne. ŘÍKÁM SI je únor - mám dost času, ale když jsem na stěně domu viděl mouchy, jak se vyhřívají, začal jsem kontrolovat záhony. Dle popisu jsem žádnou mouchu neobjevil a rozhodl se, že raději postříkám v úterý. Dnes ráno +2st. a všude sníh. No třeba to nestihla a mohu dále číhat na den, kdy postříkám. Proto Vás prosím o pomoc v úvodu mého příspěvku a moc děkuji Konopka.
    28. 2. 2012 13:51 hloupý Honza (Sendy)
    Možná že právě u Vás se mělo stříkat již včera. U nás bylo nad 10°C jen v sobotu a neděli. V pondělí už profukovalo a teploměr nevylezl nad 7°C. Moucha tedy musela zalézt a nekladla. To info o stříkání nevidím reálně, protože už jen v sousední vesnici může být chod teplot úplně jiný (např. i u Alenky M.).
    Ale abych nestrašil, že jste něco prošvihnul, tak si zkuste zavzpomínat, jestli jste loni stříkal a jestli na náhodně ři záměrně neošetřených plochách byly nějaké škody způsobené houbomilkou. Můžete být na tom taky tak, že v okolí žádná moucha houbomilka není a ...
    Hodně štěstí
    S.
    28. 2. 2012 16:47 Jan Kozák
    Výše uvedené přípravky už nejsou v registraci, nové jsou uvedeny níže v odpovědi pro paní Kopeckou. Popis mouchy znám jednodušší: moucha podobná masařce, ale kratší, kouřová křídla a NÁPADNĚ POMALÝ LET. Postižení je patrné od začátku května, v té době je možné larvu v rostlině najít, ale jakýkoliv chemický zásah je už neúčinný. Co se týká prošvihnutí termínu, neviděl bych to tak. Podle mých informací je půda rozmrzlá jen na jihu Moravy, takže my na ostatním území klidně počkáme do dalšího výrazného oteplení.

    textilií proti houbomilce

    27. 2. 2012 20:08 Zakladatel vlákna: Vladimíra Schabowská
    Dobrý den, podle příspěvků zde, lze použít proti houbomilce netkanou textilii. Platí i v tomto případě zakrýt záhonek při prvních 10-ti stupňových teplotách, 3 dny po sobě jdoucích a jak dlouho nechat česnek takto zakrytý? Určitě bych preferovala tento způsob ochrany před chemií,ale nemáte, nebo někdo z diskutujících zkušenosti? Děkuji
    27. 2. 2012 20:29 hloupý Honza (Sendy)
    Ne. Zakrytí musí proběhnout co nejdříve po sejití sněhu a není chybou zakrývat záhon ještě se zbytky sněhu na povrchu. Na vzdušných půdách se někde aplikuje i přikrytí před nasněžením nebo jako ochrana před holomrazy. U mne na těžší hlinité radši nechávám povrch dýchat.
    Další co tady nebylo řečeno je kdy textilii sejmout. Já ji v případě aplikace snímám, když ji potřebuji na zakrytí výsadby brambor (koncem dubna). Ing. Kozák možná upřesní správnější termíny.
    S.
    27. 2. 2012 22:11 Hana Kopecká
    Tak sníh už slezl, mám také težší půdu,která teprve rozmrzá, lokalita střední Čechy, za Kostelcem n.Č.l, ca 400 m. V cestiččce bylo dost vody takže jsem záhon nechala dýchat, podle vývoje situace bud záhony zakryji příští víkend jak se dostanu na chalupu a nebo provedu postřik. Dusíkatým vápnem jsem na podzim dezinfikovala pozemek i proto, že se mi na porku vyskytla vrtalka porková. Zatím řeším, kterých plodin se na pozemku vzdám abych měla co nejmenší riziko pro pěstování česneku,bohužel tak velkou latifundii nemám
    28. 2. 2012 10:33 Jan Kozák
    Překrýt půdu netkanou textilií můžete v dostatečném předstihu, kdykoliv, nečekat na dobu největšího rizika náletu. Na porostu ji nechte asi tři týdny pěkného jarního počasí - déle už moucha nalétávat nebude.

    Houbomilka

    27. 2. 2012 16:44 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na postřik proti houbomilce, případně další ochranu, kdy stříkat, čím stříkat, jak jinak chránit. Můžete to pane KozákuSendy vysvětlit prosím? Odpoved jsem nenašla v sekci Česnek v odpovědích. Vím,že kdysi něco bylo na staré diskuzi. Česnek mi zatím neleze, pozemek jsem kontrolovala o víkendu. Sázela jsem 19. listopadu, měla jsem certifikovanou sadbu, mořila jsem v Rovralu a Lignohumátu. Předtím byla půd v předstihu ošetřena dusíkatým vápnem. Děkuji
    27. 2. 2012 19:26 hloupý Honza (Sendy)
    U nás se v posledních 3 letech houbomilka neobjevila, proto postřik vynechám (tak, jako v minulých letech). Pokud bych věděl, že loni byla někde ve vsi nebo na sousedních polích, tak bych použil bílou netkanou textilii, která pro tu mouchu imituje půdu pokrytou sněhem. V případě, že mi zbyde po ošetření rybízu postřik proti roztočům (loni jich bylo plno), pak jej možná aplikuji do porostu česneku. Pravidelnou chemickou ochranu doporučuji v typických česnekářských oblastech. V podhorských oblastech mohou být izolační vzdálenosti mezi porosty takové, že pokud nebyla houbomilka loni, je velký předpoklad, že nebude ani letos.
    S.
    28. 2. 2012 10:52 Jan Kozák
    V současné době jsou pro ochranu proti houbomilce registrovány: Karate se Zeon technologií 5CS (0,1 %), Reldan 22 (0,2 %) a Reldan 50 EC (0,1 %). Stříká se v době náletu mouchy v předjaří, jakmile teplota vzduchu po tři následující dny dosáhla minimálně 10 st. Celsia. U malých ploch bych spíš doporučoval překrytí bílou netkanou textilií.

    Špičky česneku venku :)

    27. 2. 2012 11:01 Zakladatel vlákna: Robert Fleischmann
    Zdravím všechny, taky hlásím, že se objevily první zelené špičky (Dukát). Sadili jsme 12.-13.11.2011. Ještě čekám na zbývajících 8 odrůd. Zlínsko.

    Jak jsem sázel já

    26. 2. 2012 18:10 Zakladatel vlákna: Jiří Snášel
    Ještě dnes mám na záhonech souvislou vrstvu sněhu, nedávno tam bylo přes metr. Sázel jsem 4. listopadu těsně před zamrznutím, dva dny nato bych musil dělat dírky vrtačkou. Tedy vše jak má být, mohu se těšit na dobrou úrodu.
    Ale. Přikoupil jsem k sadbě benátčan, byly to miniaturní stroužky, s tím jsem nepočítal, na počet stroužků bych potřeboval málem jednou tak velkou plochu. Vzpoměl jsem si, že v létě tu v diskuzi někdo navrhoval sázení v dvojřádkách. Tehdy jsem to zavrhl jako nesmysl, na podzim jsem to proměřil a dvojřádky osázel. Teď mi držte palce a pomáhej bůh.
    Další způsob sadby by ale mohl být "na patro", stalo se mi onehdá, při sadbě kdy já dělal dírky a manželka přísně orientovaně vkládala stroužky, že vložila do jedné ďoury dva nad sebe. A světe div se, z obou vyrostly krásné paličky, ta spodní měla nádherně vytvarovanou nať v podzemní části. Do písmena U, jak se vyhýbala horní rostlině a přesně kopírovala horní paličku. Škoda, že jsem si to nevyfotil.
    Tak pro příště zkouším sadbu na patro, snad se proslavím jak Mičurin.
    (To uvádím jen jako nepřínosnou dizkuzi, nejsem v jednom kole a tak jen pro pobavení kolegů pěstitelů.)

    Růst

    26. 2. 2012 14:19 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý den p.Kozák tak jsou první špičky česneku venku,mají do 5 mm.Jsem z Ústeckého kraje a sázel jsem 8.11.2011.

    Houbomilka

    24. 2. 2012 15:09 Zakladatel vlákna: Lukas Svoboda
    Dobrý den, pane inženýre, kdy myslíte, že přijde čas na postřik proti houbomilce? Jsem v 440 m.n.m. Mohl bych jej vynechat a pokrýt záhon fólii? Děkuji, Svoboda
    26. 2. 2012 8:58 Jan Kozák
    Takovou informaci nejsem schopen dát ani týden před termínem. Postřik můžete vynechat, jak píšete, a zakrýt záhon netkanou textilií, fólií ne.

    růst česneku již na podzim

    21. 2. 2012 20:35 Zakladatel vlákna: Ladislav
    Pane inženýre, koncem října jsem vysadil dvě hlávky česneku - paličáku, který manželka koupila náhodou na tržišti. Česnek pochází z oblasti Kyjova na jižní Moravě. Byl velký, pravidelné stroužky, namodralý. Asi po měsíci výsadby / v půli listopadu mi z něj již vyrostly listy a rostly až do zámrazu. Dosáhly délky asi 10-12 cm. Vím, že podzimní sadba to nemůže udělat a tak si myslím, zda to nebyl česnek jarní, který zřejmě má jinou vegetační dobu, než podzimní. Může to tak být?
    21. 2. 2012 21:20 hloupý Honza (Sendy)
    Jarní česnek se dá sázet i napodzim s tím, že růst listů nastoupí až v březnu. Pro příklad sem opakovaně vložím obrázek Benátčanu, kde je řez letošním a loňským stroužkem. Fotil jsem to první týden v listopadu před listopadovou výsadbou. Přestože vidíte na řezu prýt uvnitř stroužku jasně narašený, do zimy (resp. trvalého zámrazu půdy) nad povrch nenarostlo nic.
    Můj názor je, že jste koupil loňský španělský česnek. Oni jej skladují v klimatizovaných velkoskladech s řízenou atmosférou, takže do data uvedeného na balení pro markety "vystavujte do" zákazník nepozná, že kupuje o rok starší zboží než předpokládá. U nás bylo taky spousta trhovců, které jsem ráno v Kauflandu viděl nakupovat dvě přepravky česneku á 49Kč/kg abych je kolem poledne poznal na tržišti s "českomoravským" za 169Kč/kg.
    Příště radši nakupujte výhradně certifikovanou sadbu. Ty starosti za těch pár ušetřených korun nestojí.
    S.
    21. 2. 2012 21:28 hloupý Honza (Sendy)
    Všechny v ČR registrované odrůdy paličáku jsou pro ozimou výsadbu. Pro jarní výsadbu jsou jen úzkolisté nepaličáky, jak uvedl Ing. Kozák v loňské diskusi.
    S.
    22. 2. 2012 20:24 Jan Kozák
    Asi má pravdu jistý bráška (viz níže), že jste koupili česnek španělský. Vydávat ho za český a ještě s oblastí původu patří mezi nekalé praktiky podvodných prodejců. Podívejte se do rubriky "Český česnek", tam to uvidíte také. Česnek od Kyjova by Vám tak do zimy určitě nenarostl.

    hnojivo

    15. 2. 2012 18:59 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Dobry den,je vhodne hnojit cesnek hnojivem LOVODASA? 25+12S je dusíkaté hnojivo s obsahem síry, tvořené směsí dusičnanu a síranu amonného.
    15. 2. 2012 20:38 hloupý Honza (Sendy)
    Česnek neumí v dostatečné míře využít amonnou složku dusíku.
    Ale pro vyhnojení k předplodoně jako jsou brambory je to dobrá volba.

    S.
    16. 2. 2012 20:43 hloupý Honza (Sendy)
    Ano je plno způsobů jak hnojit. Určitě lze při zaorávání zelenáho hnojení nebo slaměné řezanky hnojivem LOVODASA zlepšit C:N poměr a zároveň provést zásobní hnojení.
    Ale já osobně preferuji Cererit nebo směsi ledku vápenatého se síranem draselným.

    S.
    17. 2. 2012 17:47 Pavel Baxa
    Ale ja taky hnojim cereritem pred sazenim a ledkem vapenatym behem sezony.LOVODASA mi zaujala,ze ma dost siry.Jinak jeste prihnojuju tekutym hnojivem.
    17. 2. 2012 20:33 hloupý Honza (Sendy)
    Pokud brambory či rajčata jako předplodina síru nespotřebují, pak zůstane v půdní zásobě. No a další síru dostanete do půdní zásoby klasicky superfosfátem a síranem draselným. Další síru máte i jako síran vápenatý při zálivce použitou Sulkou.
    Největší spotřebu síry z pro česnek vhodných předplodin mají brukvovité (zelí, kedluben, hořčice, olejka), ale současně zelené hnojení či kompost z nich pomáhá půdní zásobu síry udržet.

    S.
    17. 2. 2012 20:47 Jan Kozák
    Uvedené hnojivo neznám. Pokud se skutečně jedná o směs dusičnanu amonného a síranu amonného, tak dost pochybuji o jeho významu pro přihnojování, snad jako základní hnojení na podzim v půdě chudé na dusík by se to dalo využít.
    19. 2. 2012 11:17 Pavel Baxa
    Tady je odkaz na to hnojivo http://www.agservice.cz/letaky/DASA_25-10.pdf
    20. 2. 2012 20:41 Jan Kozák
    Svůj názor neměním.
    21. 2. 2012 19:03 hloupý Honza (Sendy)
    Taky proč by jste měl měnit názor, když na novějších letácích od Lovochemie je ten nesmysl s česnekem již odstraněn.
    To jestli kvůli podpoře prodeje někdo opsal všechny plodiny náročné na hnojení sírou ještě neznamená, že daný postup bude účelný a ekonomicky zajímavý i pro kupujícího.
    S.

    čESNEK

    14. 2. 2012 16:58 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý podvečer p.Kozák bydlím v Ústeckém kraji česnek jsem sázel 8.11.2011.odrůdu DUKÁT přibližně měsíc na zahradě není žádný sníh,než začali mrazy ani jeden lísteček nebyl venku,jsem zvědav jakou budu mít úrodu po letošní zimě,přeji hezký zbytek dne.
    14. 2. 2012 20:25 Jan Kozák
    Já jsem taky zvědavý, jak to letos dopadne. Silné holomrazy byly i v jiných letech a česnek narostl. Tož optimismus mě neopouští.
    14. 2. 2012 21:07 hloupý Honza (Sendy)
    Dneska jsem koukal na Čemeřici, jak pokračuje v kvetení po opadnutí mrazů. Pokud tedy letošní holomrazy nepoškodily nadzemní části Čemeřice (i když přetrhly základy nedaleké verandy), tak také věřím, že česnek dobře naroste.

    S.
    15. 2. 2012 10:07 Roman Soukup
    Dobrý den p.Kozák tak konečně máme na záhonech kde je nasázen česnek sníh deset cm.Držím Vám palce ať máte dobrou úrodu.
    17. 2. 2012 14:00 Alena Mihulková
    Srdečně Vás zdravím po delší zdravotní odmlce. Osobně bych se nebála tak těch mrazů jako chorob v sezoně. Tady na horách je pořádná zima i -30, a vždycky si s tím česnek poradil. Pravda, má studený odchov, ale na jaře vždy krásně vylezl. O pravé české odrůdy se nemusíme bát- jsou na to zvyklé. Tož optimismus nás také neopuští (o:

    Možná vás bude zajímat

    10. 2. 2012 21:17 Zakladatel vlákna: Plhal Pavel
    Http://teranos.ala1.com/index.php
    11. 2. 2012 20:24 hloupý Honza (Sendy)
    Dík za zajímavý odkaz.

    S.

    úvaha

    2. 2. 2012 23:18 Zakladatel vlákna: hloupý Honza (Sendy)
    Ještě se mi nestalo, abych na jaře musel sázet náhradní výsadby za vymrzlé porosty, ale při sledování diskuze mne napadla otázka, nakolik je možné nebo vhodné provést náhradní výsadbu jarním česnekem na plochy s vymrzlým ozimým česnekem?
    3. 2. 2012 11:26 Jan Kozák
    Bylo by to podobné, případně ještě horší, než sázet česnek po česneku. Pokud by k této nemilé situaci došlo, dá se předpokládat, že na odumírajících rostlinách by našly živnou půdu nejen organizmy saprofytické (žijící na odumřelém substrátu), ale i parazitické, které by mohly napadat nově vysazené stroužky.
    3. 2. 2012 14:26 hloupý Honza (Sendy)
    Došel jsem ve svých úvahách ke stejnému závěru.
    Ano, i když vlastně nedošlo k sklizni česneku, není v příslušné sezóně uvolněný pozemek vhodný pro výsev pórku, pěstování cibule ze semene i sazečky, gladiolů a podobných hlíznatých i cibulových květin.
    Uvažuji, že asi bude nejvhodnější použít jako následnou plodinu mrkev, karotku, petržel a jinou kořenovou zeleninu.

    Odrůdy

    1. 2. 2012 10:23 Zakladatel vlákna: Hana Tandlerova
    Odrůdy mám 3, nejsem bohužel odborník, tak jsem si názvy nezapamatovala, něco jsem koupila v ZD Kačina a modrý paličák mám z vlastní úrosy. Zajímavé mi připadá, že mi vyrostl ten, který jsem namořila, zbytek jsem dosazovala nemořený, tan je stále v zemi. Takže teď už to nechám všší moci a snad něco sklidím. :o))) Těším se na to, že leteos neprošvihnu(opět) váš termín na objednávky. Ráda bych zkusila i nějakou jarní odrůdu. Pozemek mám v obci Hořany tj mezi Kutnou Horou a Kolínem. Zdravím a těším se na duben :o))). Hana Tandlerová
    2. 2. 2012 23:00 hloupý Honza (Sendy)
    Mořením mokrou cestou dojde k probuzení spících stroužků a nastartování růstu. Proto mořený česnek je potřeba opravdu sázet co nejpozději (napodzim) kdy už teplota půdy dovolí rašení kořínků a prokořeňování, ale nestimuluje růst prýtu (listového pupenu). Rašení nemořené sadby je pozdější v závislosti na vlhkosti půdy a podmínkách pro zvlhnutí podpučí. Extrémem je, když nemořený stroužek je sázen do proschlé půdy s pomocí sázecího kolíku - pak může sedět nad vzduchovou kapsou až 40 dní.

    Mrazy

    1. 2. 2012 7:51 Zakladatel vlákna: Petra Mucková
    Dobrý den, jsem od Kroměříže a česnek mám také již dva týdny venku asi 2cm. Sázela jsem do rýh, dostatečně hluboko a teď tu máme mrazy -15 stupňů a má být hůř. Odrůdy mám Benátčan Lukan Vekan. Sadba koupená (15kg) na podzim přímo zde. Snad nějaká úroda bude :-( Petra

    ochrana před holomrazy?

    31. 1. 2012 12:44 Zakladatel vlákna: Hana Tandlerova
    Dobrý den, ráda bych se zeptala, mám-li nějak ochránit česnak před holomrazy(kutnohorsko),díky dosud teplé zimě mi vyrostl již cca 5cm a sníh nikde. Jestli udeří slibované arktické mrazy i v naší oblasti nevím, ale nerada bych něco zanedbala. Děkuji za odpověď. Hana Tandlerová
    31. 1. 2012 19:08 hloupý Honza (Sendy)
    Teď už s tím nic nenaděláte.
    Nejhorší je kombinace mechanického poškození a mrazu.
    Pokud jste sázela dost hluboko, ta část pod zemí je dostatečná aby česnek přežil. Na míře poškození toho co je nad zemí bude záviset pouze snížení výnosu.
    31. 1. 2012 21:48 hloupý Honza (Sendy)
    U Kutný Hory na tom budou nejlépe místní části Hlouška, Šipší a Sedlec, protože jsou na kopci a po větru od města. Poloha na kopci zajistí, že nedojdek zesílení mrazu jako v kotlině či v údolí. A pro arktický vzduch po větru zajistí, že se ve městě ohřeje až o 2°C (a tedy bude tam až o 5°C hezčí teplota než dole u Vrchlice.
    Hodně štěstí ...
    S.
    31. 1. 2012 20:09 Jan Kozák
    Nedělejte nic, víc se dělat ani nedá. Zajímalo by mě, jakou máte odrůdu. Volal jsem na jižní Moravu, zatím tam naše odrůdy nevzcházejí.

    Plečka

    23. 1. 2012 23:07 Zakladatel vlákna: František Cinek
    Dobrý den,
    chci se zeptat zda má někdo tip na dobrou plečku..našel jsem plečku na brambory, ale vypadá nastaviltelně. Děkuji za odpověď.
    5. 2. 2012 9:59 stanislav
    Nejlepší plečka je motyčka, pokud však máte rozměrnější políčko tak já delší dobu používám rotační plečku ke křovinořezu vše zakoupeno v Mounfieldu a nebo plečku k Vari (teď ji znovu začali vyrábět). S oběma jsem velmi spokojen. Vámi uvedená plečka bude mít asi problémy s vedením mezi rostlinami v případě, že některý z plecích nožu narazí na překážku bude mít snahu ujet do strany čím dojde k vyjetí za řádku a poškození rostlin.

    Cítím průšvih, leze česnek

    10. 1. 2012 19:21 Zakladatel vlákna: Plhal Pavel
    I když jsem sázel česnek do rýh v půlce listopadu, tedy poměrně hluboko, dnes jsem zjistil že je nařádkovaný ale vršky jsou hnědé. Zmrzl? Lokalita Brno.
    Děkuji za odpověď.
    10. 1. 2012 21:03 Jan Kozák
    Prosím doplnění o informaci, jakou máte odrůdu a kde jste získal sadbu.
    11. 1. 2012 9:02 Plhal Pavel
    Fotečky nejsou. Co se týká sadby tak odrůdu neznám, sadba je z vlastní loňské sklizně...
    11. 1. 2012 14:33 hloupý Honza (Sendy)
    Čím více podrobností, tím větší naděje na správné posouzení.
    Jaká je konzistence prýtu, jak vypadá vkopaný stroužek, barva kořínků, ....
    Taky by neškodilo sdělit, jaká byla předplodina a čím bylo hnojeno. Kdy byla na daném pozemku naposledy jiná cibulovina a jaký byl její zdravotní stav v době sklizně.
    ...

    S.
    11. 1. 2012 18:22 Jan Kozák
    Máte-li českou odrůdu (registrovanou nebo krajovou), pak by česnek zmrznout neměl - neznám takový případ. V případě odrůdy zahraniční může zmrznout. Ptal jsem se několika svých smluvních pěstitelů a nikomu z nich česnek ještě neleze. Proto bych usuzoval, že se může u Vás jednat o odrůdu francouzskou nebo španělskou. Ještě by tu byla možnost silného napadení sadby fusáriem - to pak také předčasně raší. Ale to bych musel vidět ve skutečnosti.
    12. 1. 2012 21:33 hloupý Honza (Sendy)
    Pokud odrůda vydržela loňskou zimu, pak se o zmrznutí nejedná. Na zmrznutí se nejvíc podílí rychlé změny teploty a ty letos nebyly zatím výrazně pozorovány.

    S.
    23. 1. 2012 11:08 Jakub Lauda
    Dnes jsem byl obhlédnout moje políčka s česnekem a zjistil jsem to co vy již před několika dny. Česnek už leze nad zem, výška prýtů je od 0,5 do 1 cm. Jelikož u nás neleží ani poprašek sněhu, tak doufám, že ho případné mzazy nepoškodí...?!

    Opatření

    5. 1. 2012 16:19 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý den p.Kozák,bylo mi řečeno když panuje zima takového rázu je prý dobré na záhon kde je zasazen česnek nasypat hlínu o síle pěti cm.Osobně tomu moc nevěřím ale chci se zeptat Vás odborníka na česnek.Děkuji za odpověď.
    5. 1. 2012 20:47 Jan Kozák
    Nevidím žádný smysl tohoto opatření.
    5. 1. 2012 22:15 hloupý Honza (Sendy)
    Tedy i v případě chyby v podobě mělké výsadby se česneku v tomto počasí nic nestane.
    Takže ta rada je vlastně placebo = nepomůže ani neuškodí, ale po vykonané práci máte pocit, že jste udělali vše co bylo potřeba.

    S.
    5. 1. 2012 23:28 Dana Kolínová
    Hlavně né hlínu a hlavně né cihlářskou!

    hydroponie

    5. 1. 2012 15:37 Zakladatel vlákna: Vladislav
    Dobrý den
    Můj zájem je o hydroponii a pěstování tímto způsobem.Může mi tady někdo říct jestli už zkoušel pěstovat česnek hydroponicky.Taký ba mě zajímalo jaké látky,prvky,stopové prvky atd.má česnek nejraději.Samozřejmě Ph světlo a teplotu nejvhodnější pro pěstování.Děkují Kantor
    5. 1. 2012 16:16 hloupý Honza (Sendy)
    Na amatérské úrovni má česnek obdobné nároky jako hydroponicky pěstované muškáty nebo rajčata. Mám známou z Prahy, která pěstuje česnek na balkóně v samozavlažovacích truhlících. Používá s úspěchem plná hnojiva z řady Kristalon.
    Na vyšší úrovni se hydroponie (stejně jako meristémové kultury) užívá v šlechtitelské praxi. Je však otázkou, nakolik jsou jednotlivé porobnosti a provozní tipy předmětem obchodního tajemství (autorské know-how). Velice bych se divil, že by Vám Ing. Kozák sdělil více podrobností než je v skriptech a veřejně přístupných závěrečných zprávách výzkumných úkolů.
    Jinak se také můžete kouknout na stránky pěstitelů "farmakologického" konopí (marihuany), kteří mají velmi dobře překložené zahraniční poznatky ohledně hydroponického pěstování ve fytotronech (jimi nazývanými jako GrowBox).

    S.
    6. 1. 2012 19:41 hloupý Honza (Sendy)
    Tak mi to jako oslovenému slovy "Může mi tady někdo říct" nedalo abych si jentak pro sebe nezkusil najít odpověď porobnější.
    To, že je česnek nyní lukrativní pěstovat platí pro konvenční pěstování v půdě, kde ornice i s úživným podorničím dosahuje mocnosti alespoň 30 cm. Nesmíte však dělat zbytečné chyby, protže při plýtvání se může stát, že se vám nezaplatí práce s pěstováním spojená.
    Kulišárny v podobě pěstování ve skleníku a jiné mohou být jen ztrátové.
    Takže poptal jsem se u známé z Prahy na podrobnosti, zkusil udělat kalkulaci a vyšla mi produkční cena kolem 150 Kč/kg bez DPH a odvodů na sociální a zdravotní. Pak jsem zkusil kalkulaci pro pěstování ve fytotronu a cena mi poskočila na 940 Kč/kg.
    Když si navíc vezmu srovnání chuti rajčat pěstovaných jako polní, jako skleníkové a jako holandské hydroponicky pěstované, pak je na místě konstatování, že pokud se nejedná o nějaký výzkumný úkol ale o pěstování konzumního nekonzumovatelného česneku, pak diskuze na toto téma a pro pěstiltele konzumního česneku nemá smysl.

    A pokud jde o kritiku, že jste nedostal odpověď obratem a dost úplnou, pak vytáhnu to podstatné.
    Kamarádka Jitka používá živné roztoky řady Kristalon, které mají neutrální PH. Světlo a teplo jí s Boží pomocí dodává sluníčko a obvyklý chod počasí na severním okraji Prahy.

    S.

    PS: přezdívku místo občanského jména používám proto, aby si čtenáři mých sdělení uvědomili, že si informaci musí ověřit (verifikovat) vyhledáním příbuzných sdělení.

    Zima "nezima"

    4. 1. 2012 13:45 Zakladatel vlákna: skrabi
    Chtěl bych se zeptat jestli nemáte starch z letošní zimy "nezimy"
    4. 1. 2012 19:09 Sendy Václav
    Kdo sázel v listopadu a měl před výsadbou dobře namořeno a odpleveleno, ten se nemusí bát komplikací.

    Předčasná výsadba není sama o sobě chybou, ale všechny chyby v pěstebním postupu umocňuje (resp. násobí). Některé odrůdy jsou šlechtěny jako viruprosté a některé se zvýšenou odolností proti houbovým chorobám (botrytis a fusarium). Odolnost však není 100%ní ochrana, ale prodloužení doby po kterou kultura česneku dokáže odolávat. Bez ohledu na zmíněné odolnosti však po třetí linii jde klíčení a růst konkurenčních rostlin (plevelů). Když maximální denní teploty nepřesáhnou 15°C, zastaví se klíčení většiny plevelů a proto kdo měl odpleveleno a sázel později, vydrží mu bezplevelný stav i bez herbicidů až do jara.
    Dále toto počasí nahrává množení hlodavců. Proto je možné na větších pozemcích osazovat berličky ve tvaru T pro sezení dravců (káňata, sovy apod.).
    No a kdo nestihnul nasázet, tomu dává nynější počasí možnost výsadby.

    S.
    4. 1. 2012 20:48 Jan Kozák
    Pamatuji zimu-nezimu 1994/95 a česnek byl velmi dobrý.

    slimáci

    2. 1. 2012 17:48 Zakladatel vlákna: Vladimír Koudela
    Dobrý den, ohledně plevele děkuji za info, česnek jsem sázel 18. listopadu, opravdu to vypadá na ptačinec žabinec podle druhých lístků.
    Ještě mám dotaz ohledně slimáků kterých je v naší oblasti opravdu přemnoženo viz foto. Sežerou skutečně úplně vše...
    Požírají i česnek nebo ne?
    2. 1. 2012 17:53 Vladimír Koudela
    3. 1. 2012 18:13 Vladimír Koudela
    Moc děkuji za info, vyřeším to asi takto...
    Naseji kolem česneku dokola hlávkový salát, nulová investice a slimáci nechají česnek napokoji, po salátu se mužou utlouct a hlavně se ze salátu dobře sbírají.
    Ještě jednou díky za info a hlavně přeji všem honosnou úrodu!
    2. 1. 2012 19:39 Jan Kozák
    Vzhledem k tomu, že je slimák potvora, tak žere i česnek. Nedokážu posoudit, zda ho užívá jen pro zlepšení svého zdravotního stavu jako lék nebo zda je schopen také holožíru. Ale pokoušet to nebudu, raději se budu opět snažit o jeho maximální likvidaci.
    2. 1. 2012 22:17 hloupý Honza (Sendy)
    Pokud si má slimák vybrat mezi lipnicí a cibulovinou, pak cibulovina (tedy i česnek) obsahuje méně pro něj nestravitelné celulózy. Proto lipnici nechá nedotčenou a klidně se nacpe česnekem. Pokud bude mít vedle seba řádek česneku (konkrétně letos Vekan) cibule Štutgatrské a Všetany, pak žír na česneku byl malý, na štutgartské některé rostliny a Všetana podlehla holožíru. Jednoznačně nejprefrovanějšími rostlinami jsou lilkovité (brambory, rajčata, paprika, solanum jasminoides, solanum rantonetti, ...) s vyjímkou lilku černého a lilku potměchuti.
    2. 1. 2012 21:43 hloupý Honza (Sendy)
    Dospělci sice v našich krajích vymrznou, ale vajíčka spolehlivě přezimují. Proto na jaře je nejlepší soustředit se na sběr těch pidi-žwejků, aby se jich dospělosti, kdy jsou schopni klást vajíčka, dožilo co nejméně (ilustrační foto 7000 slimáků 12-26 mm dlouhých v 2 litrové lahvi). V srpnu pak začíná sezóna kladení vajíček. Na rozdíl od našich plzáků a hlemýžďů, španělský slimák klade vajíčka pod pevné předměty (kameny, prkna, kůrový mulč, ...) a proto je v této fázi jim připravit místa pro kladení, kde však bude snadné snůšku zničit. Já dávám kůrové krajinky získané z nedaleké pily na cestičky, podél záhonů a hlavně vedle kompostu. Současně mám co nejvíce omezeny místa, kde by mohly ty potvory klást bez mé možnosti to jednou týdně zkontrolovat a zničit snůšku (třeba kupa štěrku, suťová skalka, ...). K zničení snůšky stačí jediné, prostě krajinky otočit spodní stranou nahoru a položit kousek stranou. Vajíčka se samy nezahrabou a co nesezobou ptáci (či nesežerou ježci), tak uschne.

    Bohužel přípravek Nemaslug dobře zabírá jen na naše dlouhověké hlemýždě (běžně 4-6 leté), ale na krátkověké španělské slimáky téměř neúčinkuje (při aplikaci do 5 května cca 50% redukce a při aklikaci v červnu redukce populace jen pod 20% >> zbytek stačí naklást vajíčka před uhynutím). První snůšku má španělský slimák již 4 měsíce po vylíhnutí (náš hlemýžď zahradní až třetí rok = 28 měsíců od vylíhnutí).

    Ad potrava - ŠS preferují rostliny bohaté na dobře stravitelné sacharidy, proto pokud česnek nebude v monokultuře dají přednost migrací a přelezou si jinam "za lepším". V monokultuře česneku na ploše, kde z předplodiny zůstalo hodně vajíček, proto snadno podléhají pastím s nalitým pivem, v němž se však neutopí a je potřeba je denně vybírat a likvidovat (například vhozením do sudu s rozkvašenými slepičáky).

    S.
    3. 1. 2012 19:17 Dana Kolínová
    Bráško, pletete si slimáky a plzáky ;o))

    Plzák španělský (Arion lusitanicus) - býložravý plž
    Slimák největší (Limax maximus) - všežravý plž, který příležitostně požírá menší druhy plžů, jako je například velmi škodlivý plzák španělský.
    Hlemýžď zahradní (Helix pomatia) - má nejradši lipnicovité plevele, protože na rozdíl od mnoha jiných plžů dokáže trávit celulózu (česnek zásadně nežere).

    Plevel

    28. 12. 2011 8:41 Zakladatel vlákna: Vladimír Koudela
    Dobrý den přeji všem.
    Mám dotaz ohledně herbicidu který je běžně dostupný.
    Jedná se o totální herbicid který zničí vše. Na záhonu cca 150m2 mi po výsadbě vyrostly rostlinky cca 1,5cm velké, nevím co to přesně je za rostliny, ale záhon je jimi doslova posetý. Dá se použít tento postřik který se nanáší na listy rostlin? Stane se něco česneku který je ještě v zemi?
    Za jakékoliv info předem moc děkuji.
    30. 12. 2011 21:06 Jan Kozák
    S velkou pravděpodobností máte pozemek zaplevelený ptačincem žabincem, mohla by to být i lipnice roční. Mimo jiné jste patrně předčasně sázel. Přes herbicidy nejsem žádný odborník, ale soudím, že by mohl být účinný Stomp, který by podržel porost čistý několik měsíců. Na likvidaci současně vzešlých plevelů by bylo možné využít i Reglone (pokud ještě existuje) nebo celou škálu herbicidů typu Roundupu. Oba tyto herbicidy jsou listové, zahubí pouze vzešlé rostliny.
    1. 1. 2012 13:03 hloupý Honza (Sendy)
    Ano, Reglone s přídavkem DAM nebo 5% močoviny je optimální volbou pro aplikaci i při teplotách pod 6°C (a následný chod deních teplot -2°C až +5°C).
    Pokud tedy podle http://radar.bourky.cz/ bude předpoklad, že v odpoledních hodinách nebude pršet v době aplikace a aspoň 1/2 hodiny poté, má aplikace smysl.
    U ostatních herbicidů také přídavek DAM nebo močoviny do TankMixu posílí vstřebávání a tím i účinost postřiku. Využití dusíku z přidané močoviny je však vázáno na brzké napadnutí sněhu, které zabrání rychlému odvětrání rozpadem močoviny vznikajícího čpavku.

    S.
    30. 12. 2011 23:49 Dana Kolínová
    Švagr říká, že použití herbicidů při teplotách pod 5°C je nesmysl, protože metabolická aktivita rostlin je nedostatečná k tomu, aby se účiná látka dostala do pletiv. Většina jednoletých plevelů vymrzne, zbytek vytaháte bránami a před klíčením nové generace česnek ochrání jarní aplikace selektivního herbicidu.
    Na aplikaci Roundapu, Dominatoru a jiných nyní v zimě prostě zapomeňte.

    Lásku k česneku i k lidem, zdraví, štěstí a spokojenost v Novém roce 2012 i po následujících 364 dní
    přeji Vám
    i rodině Kozáků
    i ostatním návštěvníkům těchto stránek.
    D.K.
    31. 12. 2011 15:04 Jan Kozák
    Nemusíte mít úplně pravdu. Je-li pozemek zaplevelený níže uvedenými pleveli, tak ty nevymrznou ani vláčení nebude dostatečně účinné. Rovněž teploty v těchto dnech mohou přesáhnout 5 stupňů. Podle mých zkušeností se účinek herbicidů typu Roundupu při aplikaci v chladném období projeví třeba až za dva měsíce i později.
    31. 12. 2011 21:02 Dana Kolínová
    Švagr říká. že letos je počasí velmi netypické a v některých oblastech budou i tři dny po sobě teploty nad 5°C. Vrátíme li se k původní otázce, je naprostá shoda v tom, že česneku pod zemí se při aplikaci listových herbicidů nic nestane. Druhá věc je ekonomická stránka aplikace nyní v nejbližších lednových dnech. Jestliže účinek nastoupí až po dozrání semínek ze současných kvítků je aplikace obdobně účinná jako aplikace v době prvních vyšších teplot po odchodu sněhové pokrývky. Na Litoměřicku a v dolním pomoraví asi bude výsledek 50:50
    Velice jsem se nasmála, když uvedl, že nejlepší zimní herbicid jsou volně pobíhgající slepice a umrzlá půda, aby nemohly hrabat.

    skleník

    18. 12. 2011 9:35 Zakladatel vlákna: Ladislav Šimánek
    Má smysl vyzkoušet pěstování v nevytápěném skleníku?
    18. 12. 2011 12:06 "Brácha" Sendy
    Já bych to považoval za plýtvání "drahým prostorem".
    Pokud by ale skleník měl zůstat ladem, je lepěí využít toho, že se tam v předchozích letech zaručeně nepěstovali cibuloviny.
    Je však třeba dbát na zálivku (do skleníku neprší) a řádné větrání (při teplotách nad 28°C česnek zatavuje růst).
    S.

    Růst před zimou

    18. 12. 2011 9:32 Zakladatel vlákna: Ladislav Šimánek
    Když jsem sázel česnek začátkem listopadu a teploty se už držely pod 10st.,má něco narůst ještě před zimou?
    18. 12. 2011 11:58 "Brácha" Sendy
    Před zimou a během zimy mají růst pouze kořínky.
    Je nejlepší, když první listy začnou rašit nad zem až v době postřiku proti houbomilce česnekové.

    Pokud jste nikdy česnek nepěstoval, tak je to obdobně jako u jiných jarních cibulovin - tulipány, narcisky, jsou taky přes zimu schované, ale aby na jaře rychle narostly, musí mít přes zimu založen dobrý kořenový systém.
    20. 12. 2011 20:50 Jan Kozák
    Nad zem nemá narůst nic. Pokud se tak stane, je někde nějaká chyba, např. mělká výsadba.

    stomp

    13. 12. 2011 18:51 Zakladatel vlákna: petr
    Zdravím
    pane Kozák
    chci se zeptat jestli použiváte nějaký herbicid(popř jaký) mě by zajímalo použítí stomp 400 SC kdy použít,kolikrát a v jaké dávce nejlépe ml/litr
    díky
    13. 12. 2011 20:28 "Brácha" Sendy
    Na
    http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Vyhledavani.aspx
    zadejte jako plodina česnek
    a jako biologická funkce herbicid.

    U jednotlivých nalezených přípravků pak máte i totéž co v návodu na přípravku.

    Stomp je v pohodě ... jako nález
    http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Detail.aspx?id=2533&stamp=1323804454781
    13. 12. 2011 21:02 "Brácha" Sendy
    Kdy použít : před vzejitím plevelů až do jejich 3 listů
    v jaké dávce : 41 ml rozmíchám v 6 litrech vody a to aplikuji celé na 1 ar = 100 m2 (respektive 0,7% roztok do 12 litrového zádového postřikovače na 2 ary)

    ale dávám přednost kultivaci před a po výsadbě, abych jej musel použít maximálně 1× za sezónu (počet opakování jsem dosud nezjišťoval).
    16. 12. 2011 21:21 Vladko Krögler
    Já používám Stomp 4 ml na 10 m2 asi v 1 litru vody, hned zjara po okopání. Nevadí a je to i normální, že je porost vzešlý.
    16. 12. 2011 21:31 "Brácha" Sendy
    Porostem máte na mysli česnek.
    Pokud by to byl pěťour vzešlý nad 4 listy, stihne ještě potvora odkvést a vysemenit se (jen květů a semínek bude podstatně méně).
    S.

    PS: Kuky, máte zelené čtverečky nebo můžeta přispívat bez omezení a obavy, že diskuze bude příliš zelená?

    brácho, brácho, brácho

    30. 11. 2011 22:50 Zakladatel vlákna: Jiří Junek
    Dotaz byl určen pro pana Kozáka, ne pro jeho samozvaného mluvčího, který se ani neumí podepsat.
    Pro Vás brácho trochu zjednoduším.
    Vegetační doba je realita, já si ji nevymyslel. Zajímalo by mne, proč Vašemu česneku k dosažení "znaků sklizňové zralosti" stačí kratší doba, než tomu mému česneku.
    1. 12. 2011 8:28 "Brácha" Sendy
    A to že vegetační dobu přepočtete na asimilační hodiny. Tedy kažvý den přenásobte příslušnou dobou denního svitu. Pak vám vyjde, že v době hlavní vegetační sezóny je den 2× delší než den v říjnu. Můžete ještě přidat korekci podle teploty. Takže, ačkoliv jste sázel o 29 dní dříve než já, sklízet budete cca jen o 4-10 dní dříve. Jinak u většiny odrůd dormance chrání česnek před předčasným vyrašením a tedy když sázíte dříve letos sklizený česnek, tak chvilku sedí a jen prokořeńuje k podkladu. Vegetační doba je orientační údaj pro plánování sledu plodin. Nasázíte-li velmi ranné brambory v termínu, který vypočtete odečtením vegetační doby od termínu sklizně velmi pozdní odrůdy, pak nevypěstujete nic (nenarostou hlízy), i když "gynekologická" matematika říká přesný opak.
    Tedy, ačkoliv Džambul neznám, jsem toho názoru, že pevnost cibulí je odrůdovou vlastností a koupil jste dobře živený a správně vyzrálý sadbový materiál.

    S.

    PS. Ing. Kozák Vám určitě do 3 dnů odpoví, ale počítejte s tím, že v tomto týdnu je dobré počasí pro výsadbu a tedy, že je radši na poli než u PC.
    1. 12. 2011 16:44 Jiří Junek
    Brácho Sendy děkuji za odpověď ikdyž jste mne se svými výpočty nepřesvědčil. I nadále budu sázet česnek dříve, než vy. Osvědčilo se mi když šel česnek do zimy zakořeněný, nezřídka mi v minulosti i do zimy vyřádkoval a to pak byly ty nejlepší sklizně. O víkendu zkusím "exhumovat" nějakou cibuli, pokud bude co, tak to vyfotím a foto v dám sem do diskuze. J.J.
    3. 12. 2011 19:22 Jan Kozák
    Tímto reaguji i na Váš dotaz ze 30. 11. Odrůda Džambul (i Slavin) tvoří velmi pevné cibule, jejichž rozdružování je ještě obtížnější než u nepaličáků. Ten nesmysl, kterému u česneku někdo říká vegetační doba, není realita a ani já jsem si ho nevymyslel. Zkuste si ten Váš česnek zasázet koncem srpna a skliďte ho za těch Vašich 260 - 270 dní, tedy v polovině května, nebo ho vysázejte na přelomu roku a sklízejte koncem září. Obojí je blbost. Když ho takto vysázíte, budete v obou případech sklízet někdy v červenci asi v týdenním rozestupu a to proto, že ten předčasně zasazený ukončí vegetaci dřív vinou většího napadení chorobami. Námi, ale nejen námi, doporučovaný termín není extrémně pozdní, jak Vy píšete, ale je správný. Líbí se mi Váš výraz samozvaný mluvčí, já zase používám výraz samozvaný odborník, ale jestli se to týká i jistého "bráchy", nad tím jsem zatím neuvažoval.
    4. 12. 2011 15:14 Jiří Junek
    Pane Kozáku,
    v žádném případě se nechci pasovat do role odborníka na česnek, ( ikdyž se zahradničením živím - okrasné dřeviny ) pouze jsem v diskuzi určené pěstování česneku chtěl diskutovat o svých zkušenostech a názorech z nich odvozených. V článku O česneku pro pokročilé, který máte zveřejněný na Vašich stránkách, na straně 8 p.Ing. Havránek Csc uvádí, že stroužek česneku reaguje 260-270dní na teplo, světlo, vláhu atd. Co je to jiného, než vegetační doba? Na popud Vaší odpovědi jsem nahlédl do dvou zahradnických knížek, které mám momentálně k dispozici. V 1000 dobrých rad zahrádkářům autor Radoslav Šrut uvádí jako vhodnou dobu k výsadbě "od září do poloviny října".
    V knize Naše zahrádka od Josefa Kutiny je zase uvedena doba " nejlépe do konce září". Sázení česneku koncem srpna bych se ažtak nebál, protože díky dormanci vyraší a dozraje v ten pravý čas Usuzuji tak podle v zemi zapomenutých cibulích. A v přírodě to takto u cibulovin funguje. Jinou otázkou jsou choroby česneku a s těmi zatím nemám problémy, při mém malém množství mohu stále sázet do země česnekem nedotčené a to dělá hodně. Bráchovi Sendymu přikládám dnešní snímek stroužku po 6 týdnech po zasazení. Jeho stav pokládám za optimální.J.Junek
    4. 12. 2011 19:06 Jan Kozák
    S Ing. Havránkem se už nemůžeme poradit, ale i on byl zastáncem co nejpozdnějšího termínu výsadby. Vámi uváděné publikace nejsou zahradnické, ale staré zahrádkářské. Patrně je v nich také uvedeno, že rajčata a okurky nepotřebují během vegetace žádnou ochranu proti chorobám a že se sklízejí až do zámrazu. A také je to už dnes jinak.

    dotaz

    28. 11. 2011 18:11 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den,chci se zeptat.Před tydnem jsem nasadil česnek, dnes jsem tam byl jsou některé stroužky vyhrabané.Asi bažanti nebo nevím.co s tím????????Děkuji za odpověď
    28. 11. 2011 19:34 Jan Kozák
    Asi by pomohla závlaha, bažanti by pak hrabali tam, kde je sucho.

    česnek a počasí

    21. 11. 2011 18:12 Zakladatel vlákna: Vlastimil
    Dobrý den,
    rád bych věděl jak se zachová česnek vysazený před před třemi týdny s ohledem na počasí které je stále eplé a česnek již vyrazil asi do dvou centimetrů nad zem.Má někdo zkušenost jestli zmrzne při mrazících,nebo ho zakrýt chvojím?Děkuji.
    21. 11. 2011 19:42 Jan Kozák
    Prvně by mě zajímala odrůda, která za tři týdny vylezla ze země.
    22. 11. 2011 8:17 "Brácha" Sendy
    Můj dojem je, že pán sázel mělce na svátek Sv.Václava a odrůdou to tolik nebude.
    22. 11. 2011 16:38 Pavel Baxa
    Ja si myslim,ze to bude naky Spanelsky nebo Cina...protoze ja sazim prvni vikend v rijnu a nic nedela jen krasne koreni.
    13. 12. 2011 21:24 Dana Kolínová
    A takhle vypadá nyní nebo na jaře ?

    foto

    20. 11. 2011 22:05 Zakladatel vlákna: Alena Mihulková
    Zdravím, pár fotek je, ale při práci moc fotit nestíhám. Toto je detail sazeče.
    20. 11. 2011 22:09 Alena Mihulková
    Na obrázku jednostroužkové cibule vypěstvané z pacibulek - připravené na sadbu.
    20. 11. 2011 22:20 Alena Mihulková
    20. 11. 2011 22:25 Alena Mihulková
    21. 11. 2011 20:12 Vladko Krögler
    A co když tam stroužek přijde vzhůru nohama?
    22. 11. 2011 20:58 Alena Mihulková
    Zdravím, tak ať se všichni při tom moření a sázení trochu pobavíme. To se mi ještě nestalo, naše odrůdy nemají nohy-takže stojku neumí a doufám, že z pole neutečou!!!A teď vážně, myslíte pokud spadne do řádku podpučím nahoru. Včera jsem odhrnovala odrůdy v řádcích pro kontrolu hloubky a zakořenění. Je pravdou, že lžičkovým sazečem spadne stroužek do řádku nepravidelně a občas" nohama nahoru", ale co jsem viděla, je, že má krásné bílé dlouhé a silné kořeny, které ho otáčí - vyrovnávají v zemi do polohy podpučím dolů. A nějaká ta "fajfka" se nám hodí na splétání copů. Jestli to bude mít vliv na výnos uvidíme až po sklizni. Zatím má kořeny cca 2-5cm a prýt neraší ani u nejranější odrůdy Bjetinu. Na obrázku je cop z Lukanu. Přeji všem krásný den. Alena.
    < Novější8788899091Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne