Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pesticidy Zpět na diskusi

    prevence

    2. 4. 2012 23:13 Zakladatel vlákna: Milan
    Dobrý den jen se chci zeptat jestli je potřeba ošetřit česnek proti hnilobě 17.3 proveden postřik Reldanem.
    3. 4. 2012 9:25 Jan Kozák
    Ačkoliv nevím, čemu konkrétně říkáte hniloba, je každý chemický postřik na list proti houbovým chorobám nesmyslný, s výjimkou postřiku proti rzivosti česneku při jejím případném výskytu.

    Ortiva

    1. 4. 2012 18:39 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Dobry den,tady kazdy strika cesnek postrikem Ortiva z duvodu,ze zachazi.Muj nazor je,ze to nema smysl,protoze cesnek zachazi zmrznutim.Jaky je vas nazor?
    1. 4. 2012 20:58 Jan Kozák
    Ortiva ani jiná chemie nepomůže tam, kde zapracoval mráz. Je to plýtvání prostředky, časem i životním prostředím.

    Moucha, Reldan, Stomp

    30. 3. 2012 10:27 Zakladatel vlákna: Jan
    Dobrý den, rád bych s panem Kozákem zkonzultoval následující.
    1) Před 14 dny aplikován postřik proti mouše (Reldan) nyní by se měl postřik opakovat, ale počasí je chladné a půda mokrá. Je nutné provést opětovný postřik nyní tj. o víkendu 31.3. byť počasí je "zimní" a půda mokrá a moucha třeba díky tomu počasí opět zaleze pod zem, nebo lze počkat s opětovným postřikem až se vyčasí např. v půlce dubna a teploty půjdou opět nahoru? Co na to moucha - Jaký je její životní cyklus?
    2) Je v těchto dnech, s ohledem na počasí, vhodné hloubkové zkypření půdy s česnekem (asi 10-15 cm pod zem - motorovým kypřičem), nebo pouze zlehka jemně povrchně prokopnout motykou
    3) V případě, že bych v těchto dnech použil postřik Stomp, pak bych rád věděl jaký dopad na jeho účinnost bude mít počasí (déšť) a dále pak postřik Reldan - lze ho aplikovat současně se Stompem nebo musí být nějaký časový odstup mezi jejich použitím.
    Děkuji za Vaše reakce
    Jan K
    30. 3. 2012 20:54 Jan Kozák
    Ze zkušeností stačí postřik Reldanem jen jednou bez opakování. Hloubkové kypření je v česneku nevhodné, lepší je vláčení lehkými branami, v malém vidlemi napříč řádky. Při použití Stompu se nemusíte deště obávat. Nevím jak teď, ale dříve se herbicidy s jinými látkami nemíchaly.
    31. 3. 2012 11:06 Pavel Baxa
    Mělké zapravení přípravku do půdy (2–3 cm) zvyšuje za sušších podmínek účinnost přípravku především na prosovité trávy.

    Předpokladem účinnosti přípravku je dostatečná půdní vlhkost, herbicid musí být aktivován např. srážkami. Na půdách s vyšší sorpční schopností a na půdách s vysokou náchylností na vysychání povrchových vrstev nelze vyloučit snížení účinnosti.

    Při aplikaci na lehkých půdách je nutné použít dávkování přípravku na spodní hranici uvedeného rozmezí.

    Použití půdního herbicidu při minimálním zpracování půdy konzultujte s držitelem registrace.

    Pokud po aplikaci přípravku následují srážky, nelze vyloučit zejména na lehkých půdách, splavení přípravku do kořenové zóny rostlin a následné poškození ošetřovaného porostu.

    Na písčitých půdách, obzvláště s obsahem humusu pod 1 % nelze vyloučit poškození ošetřovaného porostu přípravkem.

    Ochrana proti houbomilce

    27. 3. 2012 6:48 Zakladatel vlákna: Richard Slupski
    Dobry den pane Kozak,

    na svych strankach pisete:

    Ochrana proti houbomilce
    Uvedené přípravky se poprvé aplikují ihned, jakmile teplota vzduchu dosáhne po tři dny 10 stupňů Celsia (většinou v březnu), podruhé za 14 dní po prvním ošetření.
    Karate se Zeon technologií 5 CS (0,6 l/ha, 0,1 %),
    Reldan 50 EC (0,6 l/ha, 0,1 %), Reldan 22 (1,2 l/ha, 0,2 %).

    Tyto pripravky se aplikuji zaroven, nebo jeden z vybranych ?

    Mam totiz problem sehnat Reldan a k dispozici mam pouze Karate.
    27. 3. 2012 20:46 Jan Kozák
    Pro postřik se použije samostatně kterýkoliv z nich.

    houbomilka

    23. 3. 2012 18:50 Zakladatel vlákna: Jozef Mitro
    Dobrý den,
    česnek, který jsem sázel (na zkoušku pouze 5kg po 1kg z různych odrůd od p.Kozáka) poslední víkend před Vánocema je až na pár stroužků (odhadem 10-15ks) ven. Lokalita: Bílá (345m.n.m.), Český Dub. Sázel jsem na zrouchanou louku, kde cca 10 let nebylo nic, jenom tráva. Půda zrotovátorovaná (hrozný slovo..:)) a přihnojeno pouze cereritem. Dotaz, je nutno stříkat proti houbomilce? Koupil jsem pouze Karate. Bude postřik účinný i teď (mám pocit, že jsem třídenní lhůtu o 10-ti °C prošvihnul) na konci března? Je nutno postřik po cca 14-ti dnech opakovat?
    Předem děkuji za odpověď
    s pozdravem
    J.mitro
    23. 3. 2012 20:49 Jan Kozák
    V současné době už bude stačit jediný postřik.

    chemické ošetření

    22. 3. 2012 21:35 Zakladatel vlákna: Milan Dvořák
    Dobrý den pane Kozáku. Chtěl bych Vás poprosit o radu zda je nějaký postřik na dvojděložné plevele když už mame česnek venku 5-10cm. Předem moc dekuji za odpověď
    23. 3. 2012 20:04 Jan Kozák
    Doporučuji přípravek Stomp.

    chemicor

    19. 3. 2012 15:30 Zakladatel vlákna: Michal Zvara
    Dobrý den Pane Kozáku
    chtěl bych se zeptat zda spolupracujete s firmou Chemicor, od které jsem v říjnu 2011 kupoval vaši certifikovanou sadbu odrůdy Bjetin...
    Dále pak prosím o radu.
    Moje sadba:
    mořil jsem 10 hodin Sírou SK těsně před výsadbou, sázel jsem v půlce listopadu na Znojemsku cca 20kg, před příchodem mrazů, ručně kolíkem cca 7cm hluboko, k 19.3.2012 je česnek cca 10 cm venku, už jsem i plečkoval, vypadá krásně, zdravě a vyšel všechen. Otázka zní, je nutný preventivní postřik proti škůdcům či chorobám? Předem děkuji za odpověď zdraví Michal Zvara
    19. 3. 2012 20:11 Jan Kozák
    Chemicor od nás sadbu odebírá. Preventivně se ošetřuje pouze proti škůdci hobomilce česnekové (viz pěstování česneku, česnek v otázkách).

    Mospilan

    18. 3. 2012 19:56 Zakladatel vlákna: Lukas Svoboda
    Pane Kozáku, jde proti houbomilce také použít tento přípravek? Je systémový, narozdíl od Karate. Dnes jsem stříkal Karatem, protože přes týden se na česnek nedostanu. V noci mají přijít přeháňky, nesmyje a nesplaví se? Moc Vám děkuji za odpověd
    18. 3. 2012 20:27 Jan Kozák
    Co se týká Mospilanu, tak nevím. Účinek Karate se deštěm výrazně snižoval.Nevím, jestli se to týká i nového Karate se Zeon technologií.

    Herbicid

    15. 3. 2012 11:01 Zakladatel vlákna: Antonín Setnička
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda ještě můžu stříkat plevele? A jaký by jste mi doporučili postřik.
    Děkuji
    15. 3. 2012 20:22 Jan Kozák
    Nejlepší zkušenosti jsou s herbicidem Stomp. Podle potřeby ho můžete aplikovat už teď nebo třeba až koncem dubna. Jeho účinek trvá asi tři měsíce.

    první postřik

    11. 3. 2012 18:08 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý podvečer, pane ing.Kozáku,chci se zeptat.Sadil jsem 25.listopadu odrůdu Vekan.Ještě není venku ale už se na některých místech tlačí ale jen málo.Chci se zeptat jak by měli být rostlinky veliké abych je mohl bezpečně postříkat??A jaký použít nejvhodnější postřik? Děkuji za odpověď. okr.Hodonín
    11. 3. 2012 20:33 Jan Kozák
    Velikost rostlin není důležitá, moucha klidně klade vajíčko i na holou zem, larva si na rostlinu počká. Přípravky uvedeny v rubrice česnek v otázkách (poslední odpověď u chorob a škůdců).
    12. 3. 2012 7:00 Štěpán
    A chci se zeptat ještě.Ta teplota se musí pohybovat i v noci kolem 10 stupňů???A to v delce tří dnů??Pak můžu jít stříkat i na téměř holou zem???Děkuji za odpověď
    12. 3. 2012 19:35 Jan Kozák
    Noční teplotou se nemusíte zabývat, důležitá je ta denní. Stříkat můžete i na holou zem.
    12. 3. 2012 20:16 Štěpán
    Pane ing.Kozáku,ještě se chci zeptat který postřik byste mě doporučíl??Je jich tam napsaných víc...Děkuji za odpověď
    13. 3. 2012 20:56 Jan Kozák
    Nejlepších výsledků jsme dosahovali s Reldanem. Ale použijte to, co se Vám podaří sehnat.

    Houbomilka

    9. 3. 2012 10:32 Zakladatel vlákna: Josef Smitka
    Dobrý den
    Mám dotaz ohledně postřiku proti houbomilce. Česnek jsem pěstoval v mládí bez chemie. Nyní jsem se k této činnosti vrátil ve zcela jiných podmínkách - polabí, 250 mnm. Dle chodu denních teplot by již byl vhodný čas k postřiku proti houbomilce, avšak česnek jsem na doporučení pana Ing. Kozáka zasadil až 30.11. Teprve se tedy začínají oběvovat první lístky u cca 10% rostlin.
    Můj dotaz : Má smysl stříkat proti houbomilce, když ještě 90% rostlin nevyrostlo na povrch? Zdá se mi to předčasné.
    Předem děkuji za odpověď a zároveň děkuji za tyto přínosné stránky.
    Josef
    9. 3. 2012 19:35 Jan Kozák
    Houbomilce nevadí, že ještě není česnek venku, samička klade i na holou půdu a larva si na česnek počká.

    trysky

    8. 3. 2012 10:53 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Mam na postrikovaci herbicidni trysky,je vhodne je pouzit i na osetreni proti Houbomilce?
    8. 3. 2012 20:03 Jan Kozák
    Použít by to šlo. Stříkal byste řádek, ne v meziřadí.
    Ale považuji to za zbytečně pracné.
    9. 3. 2012 10:20 Pavel Baxa
    Jedna se o postrikovac za traktor.Mam tam namontovane herbicidni.Nebudou lepsi trysky ktere strikaj do vejire?
    9. 3. 2012 19:33 Jan Kozák
    Pokud se s postřikem trefíte na řádek, pak je to jedno, pokud navíc bude úspora chemikálie, pak by se mi to líbilo.

    TankMix

    28. 2. 2012 14:58 Zakladatel vlákna: hloupý Honza (Sendy)
    Pane Ing. Kozáku mám námět do diskuse. Protože nestříkám proti houbomilce ani proti plevelům v česneku, ta otázka mne nepálí, ale pro některé bude přínosná. Jde o agregaci více postřiků do jedné aplikace.
    Takže při potřebě aplikovat i STOMP je vhodnější jej dát do prvního nebo do druhého postřuku proti houbomilce? Další možností je aplikace spolu s listovými hnojivy.
    Je nějaký univerzální postup, nebo je lépe přihlédnout ke konkrátní situaci individuálně?

    S.
    28. 2. 2012 16:51 Jan Kozák
    Tož to nevím. Dříve se herbicidy aplikovaly samostatně, možná je to už jinak. Přidávat listové hnojivo v době, kdy rostlina má jen malé listy je docela zbytečné.
    28. 2. 2012 18:15 hloupý Honza (Sendy)
    Jsem po zimně nějak ... (zapomětlivý).
    Máte pravdu, vždyť já mám na herbicidy samostatný zádový postřikovač s nápisem JEN NA HERBICIDY a v připomínáčku k údržbě motorového je pod samostatným bodem uvedeno "Pozor, nepoužívat na herbicidy".

    PROSBA O INFO ,,MOUCHA“

    28. 2. 2012 12:29 Zakladatel vlákna: Petr Konopka
    Dobrý den pane inženýre, zima velmi pomalu mizí- podzimní termíny a hnojení máme vyřešeny – sledujeme záhony a pole a začíná nervozita s houbomilkou. Zima sloužila i k sebevzdělávání, ale zrovna ta moucha je velký ,,ořech“. Neboť termín postřiku nejste schopen dát ani týden před termínem, proto Vás prosím o občasné info. v jakých lokalitách jste stříkali a my ostatní si to nějak odvodíme dle místa výsadby. Předem MOC A MOC děkuji. (Pokud to není tajné )
    Moje zhrnutí - pominu-li záhony, které je možno na podzim či nyní pokrýt textilií , tak zbývá postřik přípravky - pokud máme - Basudin 600 EW, Karate Zeon, Reldan 40 EC, Diazinon 60 EC a Sumithion Super s ochranou lhůtou 14 dní. Do postřikové kapaliny přidáme smáčedlo Citowett či pár kapek jaru. Po vyhledání v článcích víme, že moucha houbomilky česnekové je dlouhá 8 mm, rezavě hnědá s načervenalými podélnými pásky na hrudi a s párem průhledných šedohnědých křídel. Vajíčko je bílé, podlouhlé a na povrchu hustě síťkované. Larva je beznohá a bezhlavá, vyvinutá měří do 11 mm. Kukla je hnědé soudečkovité puparium velké asi 8 mm. Houbomilky přezimují v úkrytech , v březnu a dubnu kladou vajíčka na pochvy vyrůstajících listů , nejčastěji těsně nad zemí , a často už v únoru, kdy teplota vystoupí po tři dny nad 10 °C , mohou mít nakladeno. Za rok má houbomilka jen jednu generaci a každá moucha naklade průměrně kolem 60 vajíček. Larvy se líhnou při teplotě nad 7 °C a za dva týdny se zavrtávají mezi listy česneku v půdě. Napadené rostliny se různě kroutí, zaostávají v růstu a mohou podlehnout i hnilobě. U nás v Č.ráji bylo krásně od čtvrtka a ještě včera 14st. ve stínu odpoledne. ŘÍKÁM SI je únor - mám dost času, ale když jsem na stěně domu viděl mouchy, jak se vyhřívají, začal jsem kontrolovat záhony. Dle popisu jsem žádnou mouchu neobjevil a rozhodl se, že raději postříkám v úterý. Dnes ráno +2st. a všude sníh. No třeba to nestihla a mohu dále číhat na den, kdy postříkám. Proto Vás prosím o pomoc v úvodu mého příspěvku a moc děkuji Konopka.
    28. 2. 2012 13:51 hloupý Honza (Sendy)
    Možná že právě u Vás se mělo stříkat již včera. U nás bylo nad 10°C jen v sobotu a neděli. V pondělí už profukovalo a teploměr nevylezl nad 7°C. Moucha tedy musela zalézt a nekladla. To info o stříkání nevidím reálně, protože už jen v sousední vesnici může být chod teplot úplně jiný (např. i u Alenky M.).
    Ale abych nestrašil, že jste něco prošvihnul, tak si zkuste zavzpomínat, jestli jste loni stříkal a jestli na náhodně ři záměrně neošetřených plochách byly nějaké škody způsobené houbomilkou. Můžete být na tom taky tak, že v okolí žádná moucha houbomilka není a ...
    Hodně štěstí
    S.
    28. 2. 2012 16:47 Jan Kozák
    Výše uvedené přípravky už nejsou v registraci, nové jsou uvedeny níže v odpovědi pro paní Kopeckou. Popis mouchy znám jednodušší: moucha podobná masařce, ale kratší, kouřová křídla a NÁPADNĚ POMALÝ LET. Postižení je patrné od začátku května, v té době je možné larvu v rostlině najít, ale jakýkoliv chemický zásah je už neúčinný. Co se týká prošvihnutí termínu, neviděl bych to tak. Podle mých informací je půda rozmrzlá jen na jihu Moravy, takže my na ostatním území klidně počkáme do dalšího výrazného oteplení.

    Houbomilka

    27. 2. 2012 16:44 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na postřik proti houbomilce, případně další ochranu, kdy stříkat, čím stříkat, jak jinak chránit. Můžete to pane KozákuSendy vysvětlit prosím? Odpoved jsem nenašla v sekci Česnek v odpovědích. Vím,že kdysi něco bylo na staré diskuzi. Česnek mi zatím neleze, pozemek jsem kontrolovala o víkendu. Sázela jsem 19. listopadu, měla jsem certifikovanou sadbu, mořila jsem v Rovralu a Lignohumátu. Předtím byla půd v předstihu ošetřena dusíkatým vápnem. Děkuji
    27. 2. 2012 19:26 hloupý Honza (Sendy)
    U nás se v posledních 3 letech houbomilka neobjevila, proto postřik vynechám (tak, jako v minulých letech). Pokud bych věděl, že loni byla někde ve vsi nebo na sousedních polích, tak bych použil bílou netkanou textilii, která pro tu mouchu imituje půdu pokrytou sněhem. V případě, že mi zbyde po ošetření rybízu postřik proti roztočům (loni jich bylo plno), pak jej možná aplikuji do porostu česneku. Pravidelnou chemickou ochranu doporučuji v typických česnekářských oblastech. V podhorských oblastech mohou být izolační vzdálenosti mezi porosty takové, že pokud nebyla houbomilka loni, je velký předpoklad, že nebude ani letos.
    S.
    28. 2. 2012 10:52 Jan Kozák
    V současné době jsou pro ochranu proti houbomilce registrovány: Karate se Zeon technologií 5CS (0,1 %), Reldan 22 (0,2 %) a Reldan 50 EC (0,1 %). Stříká se v době náletu mouchy v předjaří, jakmile teplota vzduchu po tři následující dny dosáhla minimálně 10 st. Celsia. U malých ploch bych spíš doporučoval překrytí bílou netkanou textilií.

    Plevel

    28. 12. 2011 8:41 Zakladatel vlákna: Vladimír Koudela
    Dobrý den přeji všem.
    Mám dotaz ohledně herbicidu který je běžně dostupný.
    Jedná se o totální herbicid který zničí vše. Na záhonu cca 150m2 mi po výsadbě vyrostly rostlinky cca 1,5cm velké, nevím co to přesně je za rostliny, ale záhon je jimi doslova posetý. Dá se použít tento postřik který se nanáší na listy rostlin? Stane se něco česneku který je ještě v zemi?
    Za jakékoliv info předem moc děkuji.
    30. 12. 2011 21:06 Jan Kozák
    S velkou pravděpodobností máte pozemek zaplevelený ptačincem žabincem, mohla by to být i lipnice roční. Mimo jiné jste patrně předčasně sázel. Přes herbicidy nejsem žádný odborník, ale soudím, že by mohl být účinný Stomp, který by podržel porost čistý několik měsíců. Na likvidaci současně vzešlých plevelů by bylo možné využít i Reglone (pokud ještě existuje) nebo celou škálu herbicidů typu Roundupu. Oba tyto herbicidy jsou listové, zahubí pouze vzešlé rostliny.
    1. 1. 2012 13:03 hloupý Honza (Sendy)
    Ano, Reglone s přídavkem DAM nebo 5% močoviny je optimální volbou pro aplikaci i při teplotách pod 6°C (a následný chod deních teplot -2°C až +5°C).
    Pokud tedy podle http://radar.bourky.cz/ bude předpoklad, že v odpoledních hodinách nebude pršet v době aplikace a aspoň 1/2 hodiny poté, má aplikace smysl.
    U ostatních herbicidů také přídavek DAM nebo močoviny do TankMixu posílí vstřebávání a tím i účinost postřiku. Využití dusíku z přidané močoviny je však vázáno na brzké napadnutí sněhu, které zabrání rychlému odvětrání rozpadem močoviny vznikajícího čpavku.

    S.
    30. 12. 2011 23:49 Dana Kolínová
    Švagr říká, že použití herbicidů při teplotách pod 5°C je nesmysl, protože metabolická aktivita rostlin je nedostatečná k tomu, aby se účiná látka dostala do pletiv. Většina jednoletých plevelů vymrzne, zbytek vytaháte bránami a před klíčením nové generace česnek ochrání jarní aplikace selektivního herbicidu.
    Na aplikaci Roundapu, Dominatoru a jiných nyní v zimě prostě zapomeňte.

    Lásku k česneku i k lidem, zdraví, štěstí a spokojenost v Novém roce 2012 i po následujících 364 dní
    přeji Vám
    i rodině Kozáků
    i ostatním návštěvníkům těchto stránek.
    D.K.
    31. 12. 2011 15:04 Jan Kozák
    Nemusíte mít úplně pravdu. Je-li pozemek zaplevelený níže uvedenými pleveli, tak ty nevymrznou ani vláčení nebude dostatečně účinné. Rovněž teploty v těchto dnech mohou přesáhnout 5 stupňů. Podle mých zkušeností se účinek herbicidů typu Roundupu při aplikaci v chladném období projeví třeba až za dva měsíce i později.
    31. 12. 2011 21:02 Dana Kolínová
    Švagr říká. že letos je počasí velmi netypické a v některých oblastech budou i tři dny po sobě teploty nad 5°C. Vrátíme li se k původní otázce, je naprostá shoda v tom, že česneku pod zemí se při aplikaci listových herbicidů nic nestane. Druhá věc je ekonomická stránka aplikace nyní v nejbližších lednových dnech. Jestliže účinek nastoupí až po dozrání semínek ze současných kvítků je aplikace obdobně účinná jako aplikace v době prvních vyšších teplot po odchodu sněhové pokrývky. Na Litoměřicku a v dolním pomoraví asi bude výsledek 50:50
    Velice jsem se nasmála, když uvedl, že nejlepší zimní herbicid jsou volně pobíhgající slepice a umrzlá půda, aby nemohly hrabat.

    stomp

    13. 12. 2011 18:51 Zakladatel vlákna: petr
    Zdravím
    pane Kozák
    chci se zeptat jestli použiváte nějaký herbicid(popř jaký) mě by zajímalo použítí stomp 400 SC kdy použít,kolikrát a v jaké dávce nejlépe ml/litr
    díky
    13. 12. 2011 20:28 "Brácha" Sendy
    Na
    http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Vyhledavani.aspx
    zadejte jako plodina česnek
    a jako biologická funkce herbicid.

    U jednotlivých nalezených přípravků pak máte i totéž co v návodu na přípravku.

    Stomp je v pohodě ... jako nález
    http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Detail.aspx?id=2533&stamp=1323804454781
    13. 12. 2011 21:02 "Brácha" Sendy
    Kdy použít : před vzejitím plevelů až do jejich 3 listů
    v jaké dávce : 41 ml rozmíchám v 6 litrech vody a to aplikuji celé na 1 ar = 100 m2 (respektive 0,7% roztok do 12 litrového zádového postřikovače na 2 ary)

    ale dávám přednost kultivaci před a po výsadbě, abych jej musel použít maximálně 1× za sezónu (počet opakování jsem dosud nezjišťoval).
    16. 12. 2011 21:21 Vladko Krögler
    Já používám Stomp 4 ml na 10 m2 asi v 1 litru vody, hned zjara po okopání. Nevadí a je to i normální, že je porost vzešlý.
    16. 12. 2011 21:31 "Brácha" Sendy
    Porostem máte na mysli česnek.
    Pokud by to byl pěťour vzešlý nad 4 listy, stihne ještě potvora odkvést a vysemenit se (jen květů a semínek bude podstatně méně).
    S.

    PS: Kuky, máte zelené čtverečky nebo můžeta přispívat bez omezení a obavy, že diskuze bude příliš zelená?

    Petour

    4. 10. 2011 19:02 Zakladatel vlákna: RomanD
    Dobrý den!Potřeboval bych radu v boji s petourem letos byli brambory a řepa 2xtrháno ručně 1xpostříkáno roundapem 2x rotavátor a už to obrůstá znova.Poradili mi stomp,ale jen 5l balení což je moc.Existuje jiná chemie nebo obchod s menším balením?V rubrice pěstování píšete afalon,bitrex?
    4. 10. 2011 20:01 Jan Kozák
    Pokud je pěťour vzešlý a má více než tři listy, nebude už Stomp účinný. Máte možnost chemického ošetření přípravkem Roundup (nebo jemu podobnými) nebo mechanické likvidace kultivací.

    Postřik proti plevelům

    16. 9. 2011 15:31 Zakladatel vlákna: Jiří Nováček
    Dobrý den,měl bych dotaz k postřiku česneku proti plevelům. Nejsem příliš zastáncem chemie a do letošního roku jsem česnek sázel na velmi malé ploše s stíhal jsem plevel odstraňovat mechanicky- ručně. V příštím roce bych toho chtěl zasadit trochu více a proto jsem se chtěl zeptat zda existuje nějaký ověřený postřik proti plevelům.
    16. 9. 2011 20:48 Jan Kozák
    Počítejte s tím, že každý herbicid zároveň snižuje výnos kulturní rostliny. Pěstitelé nejčastěji používají Stomp.

    CHemické ošetření

    15. 9. 2011 18:07 Zakladatel vlákna: Arnošt Richter
    Dobrý den pane inženýre ,mám již půdu připravenou k satbě ale roste mi tam plevel na satbu je ještě brzo tak mám va Vás dotaz jaký postřik a jeho název můžu použít prosím o radu ,děkuji Richter Arnošt.
    15. 9. 2011 20:40 Jan Kozák
    Sám nejsem velkým milovníkem nadbytečné chemie. Pokud je to Vaše přání, můžete použít Roundup (případně Dominator, Touchdown apod.). Ten "brácha" níže se mýlí, preemergentní znamená před vyklíčením plevelů.
    15. 9. 2011 21:11 "Brácha" Sendy
    Měl jsem na mysli např.
    http://www.agrobio. cz/vyrobky/68-dominator.html
    a nechtěl jsem dělat reklamu.
    16. 9. 2011 20:43 Jan Kozák
    "brácho", mýlíte se Vy i AgroBio. Listový herbicid nemůže být ze samé podstaty preemergentní.
    16. 9. 2011 21:12 "Brácha" Sendy
    Preemergentní aplikace herbicidu

    není tentýž pojem co

    preemergentní herbicid



    Abychom nemátli čtenáře, dohodněte s Jeníkem smazání nebo editaci mých příspěvků. AgroBio vycházelo z překladu originálu od Dow AgroSciences.


    Děkuji Sendy
    16. 9. 2011 22:28 Jan Kozák ml.
    Pokud by uznal za vhodné, mohl by je smazat sám.
    16. 9. 2011 11:25 náhodný.host 2
    Má jěště v této době smysl vysévat zelené hnojení, nebo je lepší stálým okopáváním udržet do výsadby takzvaně černý úhor?
    17. 9. 2011 17:05 "Brácha" Sendy
    Tak ve VŠ skriptech jsem nenašel ani jeden herbicid, působící na dosud nevyklíčená semena. Můžete mi podrobně vysvětlit, v čem se mýlím?
    17. 9. 2011 20:16 Jan Kozák
    Mýlíte se hlavně v tom, že si myslíte, že mám dost času na nesmysly. Skutečně jsem měl napsat před vzejitím plevelů. Kdybyste hledal v těch správných skriptech, mohl byste najít něco o dusíkatém vápnu.
    17. 9. 2011 20:47 "Brácha" Sendy
    Ano, aplikace čpavku nebo dusíkatého vápna má herbicidní účinek. Ale stále nesouhlasím, že preemergentní má v sobě obsaženu vazbu na plevel. Víceméně se zamotáváme do slovíčkaření, prosím o smazání toho co už nemá kontext, protože to co jsem si mohl smáznout sám je už odmáznuto. Shodneme se na tom, že v případě pana Richtra je nejlepší branami nebo radličkovým kypřičem vytahat co nejvíce pýru a pak aplikovat dusíkaté vápno, protože chce sázet česnek po česneku a nedá si to vymluvit.
    18. 9. 2011 15:11 Jan Kozák ml.
    To, že jste smazal kontext, aby si lidé nevšimli, že jste něco napsal špatně, je škoda, ale další kvůli tomu mazat nebudeme.
    Prosím pochopte, že v sezóně nemáme čas na takovéhle hry. Pokud chcete v této diskusi vystupovat, prosím, zvolte si jedno své (pokud možno skutečné) jméno a pod ním vkládejte všechny příspěvky. Děkuji.

    Garland

    30. 8. 2011 7:26 Zakladatel vlákna: Arnošt Richter
    Dobrý den,jakou dávku Garlandu můžu přidat na postřik česneku do 10litrů vody ,předem Vám děkuji s pozdravem Richter Arnošt.
    Zařazeno: Garland, Pesticidy
    31. 8. 2011 10:57 pro Arnoštka
    Http://eagri.cz/public/app/eagriapp/POR/Detail.aspx?id=20865&stamp=1314780828953
    . .
    aplikoval bych do předplodiny (minimálně měsíc před zaoráním hořčice, řepky, vojtěšky, ...)
    31. 8. 2011 11:04 pro Arnoštka
    Po přepočtu z litrů na hektar to máte asi 0,5% ní roztok Do 10 litrů je to "velký panák" 5cl nebo "půldecka" 0,5dl

    Česneková plíseň

    19. 7. 2011 20:52 Zakladatel vlákna: Jan
    Dobrý den pane Kozáku, můžete mi prosím poradit jak nejlépe připravit pole a předcházet tak proti česnekové plísni (čím, kdy a jak ošetřit pole), případně jaké přípravky se používají proti plísni již v průběhu vegetace. Děkuji Jan.
    20. 7. 2011 6:44 Jan Kozák
    Žádná choroba, která se na česneku může vyskytnout není ze skupiny plísní. Pro dobrý zdravotní stav česneku je nejlepší pole, kde se česnek ani jiná cibulová zelenina nepěstovala alespoň 10 let. Důležitá je pozdní výsadba do chladné země. Jakýkoliv postřik fungicidy (snad s výjimkou proti rzi) je zbytečným plýtváním a zatěžováním životního prostředí.
    20. 7. 2011 12:46 náhodný.host
    Mám osevní postup : 1-brambory 2-jahody(3 roky) 3-rajčata 4-kořenová zelenina 5-cibuloviny (česnek, cibule, pór zimní). ??? je pořadí správně nebo by jej bylo možné vylepšit? Cyklus má 7 let s mírnými modifikacemi, že košťáloviny a luskoviny se vždy někde vmáčknou.

    vrtalka porková

    19. 6. 2011 13:45 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Kozáku,

    chtěla bych vás požádat o radu, bohužel jsem na česneku odhalila vrtalku porkovou. již ve stadiu hnědé cca, 3-4 mm velké larvičky. Je zavrtána ve stonku cca 3-5 cm nad paličkou česneku, u některých skoro přímo na paličce. Máme odrůdy Anton, Bjetin, Jovan, Lukan, Dukát, Stanik. Nejsilnější a nejvytálnější porost je u Dukátu a u sadby, kterou mi dal soused (pěstuje ji už asi 30 let a nepamatuje si odrůdu).


    zdá se, že nejvíc napad je zatím Staník. Má smysl porost ještě něčím postříkat? Sklizeň odhaduji cca za měsíc, podle odrůd. POradíte mi jak dezinfikovat půdu, aby se to za rok neopakovalo?


    objevila jsem na porostu žlutou mozaiku, postříkala jsem to dnes Acrobatem, takže by to asi chtělo několik dní počkat před zásahem na vrtalku. V obchodě mi poradili postřik Reldan 40EC, má to smysl, když je již vrtalka zavrtaná?


    moc dekuji

    Jana Kopecká
    19. 6. 2011 21:00 Jan Kozák
    Proti vrtalce, která je už uvnitř, žádná chemie nepomůže. URČITĚ NEPOUŽIJTE MĚSÍC PŘED SKLIZNÍ RELDAN, ZNEHODNOTILA BYSTE SI ČESNEK A VRTALCE NEUBLÍŽILA. Mozaika je virová choroba, proti níž rovněž žádná chemie nepomůže. Postřik Acrobatem byl zbytečný.

    Houbomilka

    3. 5. 2011 11:37 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Také mám napadený porost houbomilkou.Pomůže třeba zničit tu larvu větší dávka Reldanu?
    3. 5. 2011 20:12 Jan Kozák
    Nepomůže. Neexistuje žádná hygienicky přijatelná chemikálie, která by to dokázala.

    postřik

    28. 4. 2011 21:22 Zakladatel vlákna: Šimon
    Je dobrý postřik KARATE proti houbomilce.Děkuji za odpověď.
    29. 4. 2011 21:11 Jan Kozák
    My používáme Reldan, zdá se nám, že je účinější.
    1. 9. 2011 20:31 Heřman Havelka
    Reldan končí - vyřazen z evidence k 31.12 2010, poté prodloužen snad do 12.2011, ale stejně končí (bohužel) jako vše, co funguje

    Dotaz na plevel

    26. 4. 2011 19:31 Zakladatel vlákna: Dáša
    Dobrý den.Někteří pěstitelé používají ihned po vysázení česneku postřik proti vzejítí plevelu a pak i během vegetace.Můžete mi prosím poradit jaké postřiky použít aniž bych uškodila rostlinkám česneku?Děkuji za odpověď i váš čas.
    26. 4. 2011 21:17 Jan Kozák
    Hned po výsadbě se používá Stomp, potom opakovaně na jaře. Každý kořenový herbicid (pokud je mi známo) snižuje výnos česneku. Ale silné zaplevelení ho snižuje podstatně více.

    Použití herbicidů v česneku

    18. 4. 2011 20:05 Zakladatel vlákna: Jiří Novotný
    Dobrý den, lze použít na dvouděložný plevel v česneku postřik Galigant jako na cibuli? Případně jaký herbicid do česneku použít v tuto dobu na dvouděložný plevel?
    19. 4. 2011 20:17 Jan Kozák
    Uvedený herbicid můžete použít opakovaně v nejnižší doporučené dávce. V současné době bych doporučil Stomp.
    20. 4. 2011 10:53 Pavel Baxa
    Letos mi stomp vubec neucinkuje jak je sucho.Hledam jiny herbicid.

    plevel

    13. 4. 2011 8:29 Zakladatel vlákna: Jana
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda nemáte zkušenosti se stříkáním plevele v česneku. Ještě nikdy jsme nepoužívali. Letos se nám velmi rozmnožil pýr a oset. Všechno jsou to plevely s dlouhými kořeny, proto se bojím že při okopávání do hloubky, poškodím česnek. V prodejně mi nabízeli nějaký postřik proti pýru v česneku, bohužel si nepamatuji název. Jaký máte názor?
    13. 4. 2011 20:46 Jan Kozák
    Gramicidy (Targa Super, Fusilade, Garland) můžete bez obav v česneku použít. Na pcháč oset použijte s opatrností Lontrel, ale raději pouze na konkrétní rostliny, ne celoplošně.
    13. 4. 2011 21:26 Jana
    Pane Kozáku, moc Vám děkuji za tyto stránky i debatu, za to že Vaše získané zkušenosti si nenecháváte pro sebe. Ještě jednou děkuji.

    chemické ošetření česneku

    6. 4. 2011 18:33 Zakladatel vlákna: Lenka
    Dobrý den,chci se zeptat jestli je nutné ošetření česneku proti houbomilce a jiným škůdcům a chorobám? Již několik let pěstuji s úspěchem česnek v menším množství( asi 200 stroužků)ošetřeno pouze sulkou a vždy nám česnek vydržel bez jakéhokoli poškození až do další sklizně, nádherně velké stroužky, nezeschlé, bez žlutých fleků....teda, pokud jsme ho nezbaštili :-)a ničím jiným jsem neošetřovala.Bydlíme asi 35km západně od Brna.Ještě se chci zeptat ohledně ošetření česneku před sadbou.Na podzim jsem nesehnala rovral, že už se nevyrábí a dnes mi v zahradnictví řekli, že se již sulka nevyrábí a místo ní mi nabídli Rovral!! Tak vážně nevím co si mám o tom myslet?!?Moc děkuji za odpověď a za rady, které nám všem dáváte.Filoušová
    7. 4. 2011 20:36 Jan Kozák
    Ošetření proti houbomilce má smysl v oblasti, kde se tento škůdce vyskytuje. Nejlépe se to zjistí pozorováním porostů u sousedů - kolem 10. května se napadené rostliny začnou nápadně kroutit. Proti ničemu jinému se už nestříká.
    Až bude sám vědět, co si mám myslet o moření (podle aktuální nabídky mořidel), tak si to na těchto stránkách budete moci přečíst.
    8. 4. 2011 13:51 Lenka
    Děkuji za odpověď, ale bohužel asi nebudu mít možnost srovnávat, protože v okolí pokud vím, nikdo česnek nepěstuje a celá vesnice k nám chodí průběžně během vegetace okukovat přes plot náš česnek a nechtějí nám věřit, že ho ničím extra zvláštním nehnojím a nezalévám :-))...nejspíš jsme živý případ" kozel zahradníkem" :-))
    Přeji pěkný den Všem.
    8. 4. 2011 21:05 Jan Kozák
    V tom případě je vyšší předpoklad, že u Vás houbomilka nebude. Já osobně bych to riskl a nestříkal bych.
    1. 9. 2011 20:39 Heřman Havelka
    Přestal se dělat rovral, a začal se dělat rovral. Liší se písmeny za jménem, způsobem výroby a maličkostmi v použití. Chytrý výrobce mezi ukončením výroby a startem nové udělal cca roční přestávku. Sulku nový majitel továrny nevyrábí, údajně proto, že je levná.(nechápete to, já taky ne) Jinak zjednodušeně rovral je na plísně, sulka na plísně a háďátko.

    Druhý postřik

    27. 3. 2011 20:41 Zakladatel vlákna: milda
    Před 14 dny, kdy teplota stoupla nad 10 ,jsem stříkal houbomilku, dnes jsem tedy provedl druhý postřik, ale zrovna byla zima okolo 6 stupnu. Chci jse tedy zeptat zda-li toto chladné počasí při druhém postřiku již nevadí nebo ano.Předem děkuji za odpověd.
    27. 3. 2011 20:47 Jan Kozák
    Pokud jste použil Reldan, pak jeho účinnost bude ještě dost dlouho trvat, v případě Karate si nejsem jistý.
    27. 3. 2011 20:51 milda
    Použil jsem Reldan, tak budu doufat ,že to bude dobré. Děkuji za odpověd.

    Postřik proti Houbomilce

    15. 3. 2011 9:46 Zakladatel vlákna: Jan
    Dobrý den pane Kozáku, úvodem bych Vám chtěl upřímně poděkovat za Vaše stránky a za to, že úspěšně bojujete proti záplavě nekvalitního čínského česneku, neboť ten český je skutečně lepší.
    Rád bych se Vás zeptal zda je v těchto dnech vhodné aplikovat postřik proti Houbomilce, když se teploty od soboty 12.3. pohybují nad 10 stupni. V souvislosti s tím by mne zajímalo, jak velká jsou rizika pro česnek, když tento postřik neaplikuji zcela přesně ve dnech dle výše uvedených teplot, ale např se zpožděním 5-ti dní, zda už je případné napadení Houbomilkou nevratné. Závěrem bych se k tomu ještě zeptal, jak dlouho by po aplikace postřiku nemělo pršet, aby postřik nebyl smytý. Děkuji Vám za včasnou odpověď. Jan
    15. 3. 2011 20:01 Jan Kozák
    Teď je vhodná doba na ošetření. Pokud použijete Reldan nemají srážky na jeho účinnost významný vliv. U přípravku Karate patrně jeho účinost hodně zmenší. Pětidenní zpoždění určitě nedoženete chemií - to už bude larva v česneku.

    Čas postřiku proti houbomilce

    6. 3. 2011 12:49 Zakladatel vlákna: Alena
    Je už vhodný čas stříkat proti houbomilce?
    Děkuji a přeji hezký den.
    6. 3. 2011 19:35 Jan Kozák
    Půda je na většině území zmrzlá a houbomilka vylétává ze země. Ale i jinak je chladno. Na postřik je ještě brzy.
    < Novější34567

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne