Dobrý den, pane Truple. Na Vaši kvízovou otázku je obtížné bez dalšího upřesnění odpovědět, a proto se nejprve vyjádřím k některým nepřesnostem.
Tvrzení, že firma Ing. Jana Kozáka funguje jako velkoobchod je v kontextu příspěvku pana Filounka (na kterého reagujete), poněkud zavádějící. On totiž uvádí, že je podle něho málo výhodné zrušit maloobchodní prodej, tj. přestat dodávat zboží přímo koncovým zákazníkům. Zda producent využívá smluvní partnery, nemá s rozlišením velkoobchod / maloobchod nic společného.
Nerozumíme, jaká je souvislost s výrokem: „Chcete, kupte; nechcete, nechte ležet,“ a jeho údajné zásluze na Vašem nákupu nějakého produktu v kontextu, který uvádíte. Celá první polovina Vašeho příspěvku je pro nás obtížně srozumitelná a Vaše vyjádření z ní spíše jen odhadujeme. Pochopitelně souhlasím s tím, že prodejce má právo cenu produktu či služby stanovovat sám.
Je dobré vědět, že nové odrůdy jsou ozdravené a s dalšími přesazováními se jejich výnosy snižují. Získání lepší sadby, než jakou jste nakoupil, je v dlouhodobém výhledu (3 roky a více) prakticky vyloučené, v krátkodobém získáte výsledky spíše nahodilé (krátkou dobu po ozdravování má i malá cibule potenciál narůst stejný jako velká). Je v zájmu jak prodejce, tak zákazníka, aby prodával menší cibule s velkým růstovým potenciálem – při ceně za hmotnost získá zákazník více sadby, jsou menší náklady na dopravu, obalové materiály i skladovací prostory. Pokročilí pěstitelé cibule s velkými stroužky vidí neradi. Je nezbytné si uvědomit, že se jedná o sadbu (která je stejnou částí rostliny, která se konzumuje). Např. u osiva ředkve též nepřikládáte význam velikosti semínek.
Ať Vaše vyjádření o nákupu „genetiky“ znamená cokoliv, tento obchod se nejspíše neuskutečnil. Koupil jste pouze konkrétní produkt, práv k odrůdě jste nenabyl, tam by se cena pohybovala zcela jinde. Licenční smlouvu nelze uzavřít bez vědomí protistrany. Vaše počínání je sice držitelem práv k odrůdě tolerováno, ale je de iure nelegální.
Zákazníci, kteří podle Vašeho tvrzení zde nepochodili už v červnu, zcela jistě nenakoupili jinde. Protože neexistují. Česnek se tu prodával do listopadu. Listopad, to je téměř konec sezóny. Jak si můžete přečíst na
cesnek.cz, objednávky se přijímaly do 6. listopadu. (Pak se ještě jeden z obchodníků, který špatně odhadl své možnosti, dohodl na vrácení části své objednávky, a tak je od 14. listopadu možné sadbu objednávat ještě dnes, tj. 23. prosince.) Nevím, kdo Vám poskytl informaci, že se objednávky přestaly přijímat na začátku léta, ale tento údaj nebyl pravdivý.
Pokud tu někdo nepochodil z důvodu požadavku určitého balení s konkrétní odrůdou, neuspěl by ani u konkurence, protože ta má jiné odrůdy.
Dostávám se k Vaší kvízové otázce. Pro rodinnou firmu je rozhodně z obchodního hlediska výhodnější právě opačný postup, než naznačujete. Nastřelení vysoké ceny sice na první pohled zvyšuje zisk v první fázi, ale už zdaleka nemusí dojít k tomu, co uvádíte jako předpoklad. Je poměrně reálná možnost, že se firmě nepodaří produkci včas prodat za dobrou cenu a bude nutné jít s cenou velmi výrazně pod ostatní subjekty na trhu a na prodeji prodělat. Na začátku sezóny mnoho zákazníků dá přednost nízké ceně konkurenta. Je též nutné vzít v úvahu, že skladování desítek tun česneku je obtížné nejen z ekonomického pohledu – vyžaduje to hodně velkou plochu se specifickými podmínkami. Jak jsem uváděl níže – je také výrazně efektivnější poslat stovky balíků zákazníkům za den, než si s tím ke konci sezóny hrát měsíc sám. Kvůli pár balíčkům týdně se nevyplatí shánět brigádníky. A práci samotného šlechtitele nelze chápat jako něco, co ho nic nestojí. Je nezbytné započítat náklady obětované příležitosti.
Z dlouhodobém horizontu je navýšení ceny na začátku sezóny nevýhodné i proto, že zákazníci si uvědomí, že se jim vyplatí počkat. Většinu sezóny tak nebude prodejce vědět, zda se podaří zboží rozprodat, nebo by ho bylo dobré podpořit reklamou a v jaké částce.
Firma, která se nespecializuje na konkrétní produkt, se pochopitelně díky zcela jiným podmínkám, rozhoduje rozdílně. To nelze srovnávat.