Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Žloutnutí listů Zpět na diskusi

    žloutnutí česneku

    11. 5. 2020 15:42 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou,  část porostu zloutne, může to být suchem či nedostatkem dusíku nebo chorobou? Odrůda Vekan. 
    ZloutnutiZloutnutiZloutnuti
    11. 5. 2020 19:10 Jan Kozák
    Chorobu vyloučíme. Je to nedostatečný příjem dusíku nejpravděpodobněji způsobený suchem. Doporučuji přihnojit na list postřikem roztoku močoviny. 

    Žloutne a konečky usychají

    5. 5. 2020 17:51 Zakladatel vlákna: Jakub Nerad
    Dobrý den , prosím o radu česnek mi pomalu žloutne a konečky listu usychají v čem by mohla být příčina ?Může být příčina střídání počasí ?
    Žloutne
    6. 5. 2020 7:07 Jan Kozák
    Ano, střídavé počasí působí jako stresový faktor při příjmu dusíku. Nejvhodnější dodávka dusíku je postřik roztokem močoviny, jak se tu v poslední době několikrát píše.
    6. 5. 2020 16:28 Vaclav Kavka
    Dobrý den, vzhledem k plánovanému ochlazení příští pondělí, stříkat před nebo až poté? První nápad je stříknout předtím, aby rostliny měly dusík už vstřebaný a hned po oteplení jej mohly využít.
    6. 5. 2020 20:24 Alois Juráň
    Zdravím Vás. Pane Kavka..děláte ještě ty staré odrůdy ovocných dřevin?
    6. 5. 2020 20:52 Vaclav Kavka
    Dobrý den, to je asi nějaký jmenovec.
    7. 5. 2020 19:54 Jan Kozák
    Držel bych se prvního nápadu.

    Žloutnutí a červenání listů

    1. 5. 2020 23:03 Zakladatel vlákna: Jakub Fousek
    Dobrý den, u pár rostlinek pozoruji žloutnutí listů, u pár z nich na konci listů dokonce červenou barvu. Chtěl bych se optat zda se nemůže jednat o nějakou chorobu? Popřípadě jak řešit tuto skutečnost. Přikládám foto, jedná se o odrůdu Benátčan. 
    Předem děkuji za odpověď, ať se daří!
    BenátčanBenátčan

    Lukan & slavin

    25. 4. 2020 11:37 Zakladatel vlákna: Jiří Hamerník
    Dobrý den 
     Česnek jsem začátkem dubna postříkal Rizocore a v týdnu zacel zavlažovat česnek vodou ale listy žloutnou A uvádějí.  Dneska jsem vytrhl první dva stroužky na kontrolu . Poradíte mi prosim co s tim,  zachrání to močovina nebo dusikate vápno a nebo česnek už je napadený nějakým škůdcem?  
    Lukan $slavinSlavinListy
    26. 4. 2020 19:11 Jan Kozák
    Močovina pomůže, dusíkaté vápno ne.
    26. 4. 2020 19:21 Jiří Hamerník
    Můžu poprosit o doporučenou dávku močoviny a vody na 400m²
    Děkuji .
    27. 4. 2020 7:42 Jan Kozák
    Já jsem používal 5% roztok v dávce 200 l/ha, což stačí. Pokud Vaším postřikovačem musíte mít dávku vyšší, nevadí, ale koncentraci roztoku nesnižujte.

    Hnojení na list

    20. 4. 2020 20:07 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý večer,je už možné použít mocovinu na list,děkuji 
    21. 4. 2020 20:49 Jan Kozák
    Pokud už máte česnekový porost jako pan Mácha (o dva dotazy níže), pak už močovinu použijte. Pokud ještě tak velký není, můžete ji samozřejmě použít, ale počítejte s tím, že většina neskončí na listech česneku, ale téměř bez užitku na povrchu půdy.
    21. 4. 2020 21:06 Lukáš Sova
    Házel jsem ledek cca před 14dny a žádný efekt,tak že bych použil roztok močoviny,a dělá to druh Havran,konce začínají žloutnout,děkuji
    23. 4. 2020 21:07 Jan Kozák
    Tak to někdy skutečně je. Efekt se projeví až po přihnojení močovinou na list.

    žloutnutí

    13. 4. 2020 20:01 Zakladatel vlákna: Jaroslav Janouš
    Dobrý den žloutnou mi listy česnek zatím jen konečky (zálivkou to není-zalévám dostatečně)
    14. 4. 2020 13:52 Jan Kozák
    Česnek přijímá z půdy málo dusíku. Neznamená to však, že v půdě není. Být tam může, ale jeho příjem je blokován. Proto ne vždy pomůže přihnojení ledkem vápenatým. Postřik močovinou bývá účinnější.
    14. 4. 2020 19:40 Jozef Sisak
    Ďakujem za tuto odpoveď poslužila aj ako čiastočna odpoveď na moju otazku .

    choroby česneku

    5. 4. 2020 9:36 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN p.KOZÁKU,
    MOŽNÁ BĚŽNÝ DOTAZ-CO CHYBÍ ČESNEKU,KDYŽ SOTVA NYNÍ NA JAŘE TROCHU VYROSTE,A UŽ MÁ NĚKTERÉ SPODNÍ LISTY NAŽLOUTLÉ?
    MÁM ZASAZENY 2DRUHY(ODRŮDA NEZJISTITELNÁ),KAŽDÝ NA JINÉM MÍSTĚ,JEDEN JE ZATÍM V POŘÁDKU,DRUHÝ EVIDENTNĚ ŽLOUTNE ODSPODA,NA PODZIM JAKO VŽDY HNOJÍM 14DNÍ PŘED SADBOU CERERITEM.CO MI DOPORUČÍTE,POKUD UŽ NENÍ POZDĚ.
    DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ
    5. 4. 2020 19:08 Jan Kozák
    Žloutnutí spodních listů ukazuje na nedostatečný příjem dusíku, nemusí to však znamenat, že v půdě není. Stresové faktory (např. hodně teplo, hodně zima, velké výkyvy teplot, hodně vody, velké sucho) příjem dusíku blokují. Pokud nepomůže přihnojení ledkem vápenatým (15,5 % N), tak musíte počkat, než se to samo upraví. Na pěstební podmínky reaguje každá odrůda jinak, proto ani ty dvě Vaše nejsou stejné.
    6. 4. 2020 21:04 Jozef Sisak
    Ďakujem za odpoveď môžem nahradiť liadok vapenatý týmto listovým hnojivom ?

    Vermikompost - výluh - BIO kompost
    https://eshop.ekoclovek.sk/listove-hnojivo/vermikompost-vyluh-bio-kompost/ stresovych faktorov - tepelnych mam prebytok.

    žloutnutí česneku

    12. 3. 2020 14:55 Zakladatel vlákna: Lukáš Sova
    Dobrý den, 
    chtěl bych se zeptat, proč mi žloutnou špičky listů a co byste poradil. Před výsadbou hnojeno cereritem, před 14 dny prihnojeno ledkem vapenatym 15,5%. Je to odruda Havran, ostatní odrůdy jsou v pořádku. 
    Špičky listůŠpičky listů
    12. 3. 2020 18:23 Jan Kozák
    Každá odrůda reaguje na dané podmínky po svém. To, že nepřijímá dostatek dusíku, třebaže ho má k dispozici  přijatelné formě, může být způsobeno i nedostatkem vzduchu v půdě. Mohlo by pomoci vláčení.
    12. 3. 2020 20:41 Vaclav Kavka
    Ze zkušenosti mojí i mně známých je Havran na žloutnutí nejnáchylnější snad ze všech odrůd (ale má i skvělé vlastnosti). Když třeba vezmete několik stroužků různých odrůd a dáte je v květináči venku vzejít a pak je dáte do tepla dovnitř, Havran spolehlivě z velké části zežloutne a část listů obětuje. Třeba konkurenční Ivan je proti žloutnutí mnohem odolnější.
    16. 3. 2020 21:25 Olga Hlávková
    Máte pravdu. Mám vysázeno celkem 8 odrůd česneku, kromě Havranu v současné době žádná další nežloutne. Domnívám se však, že je to u něj více méně  kosmetická vada, protože  zkušenosti s Havranem mám dobré a jeho žloutnutí je každoroční jev, takže se s tím nijak neznepokojuji.

    Péče o česnek na jaře

    25. 5. 2019 21:49 Zakladatel vlákna: Jana Valova
    Dobrý den,
    Jsem pěstovatelka česneku prvním rokem - sadba i rady z vašeho webu. Dnes mi zarazil dotaz tchána, že se česnekové listy od spoda stříhají, že berou hlavám sílu. Na vašem webu jsem četla o stříhání květu, ten stříhat budu.
    Velký obdiv ostatním pěstitelům, krásné česneky!!!
    Mé skromné pěstitelství
    26. 5. 2019 13:44 Jan Kozák
    Nic chytrého ani hloupého mě nenapadá, s čím si to mohl Váš tchán poplantat. Naopak, česnek listy potřebuje, protože právě ony dodávají cibuli sílu, není to naopak. A až budete odstraňovat květenství, odstraňujte co nejmenší část stonku. Ten je zelený a funguje jako další list. A samozřejmě to dělejte co nejdříve po jeho objevení
    28. 5. 2019 5:18 Roman Jurek
    Asi myslel ty již suché a žluté listy odspodu, často už napůl rozpadlé a kožovité a skvrnité, ty oloupu, ať se nešíří nemoci k palici, když je ještě z větší části zelený, tak ještě vydržte, pěstuju česnek teprve pár let, ale tohle už mám vychytané, i ty žluté konce listů jsem nůžkami ostříhal, zase spíše preventivně.
    29. 5. 2019 6:42 Jan Kozák
    Nemyslím si, že by odstraňování odumřelých listů nebo odumřelých částí listů mělo pozitivní vliv. Jejich rozklad je působením saprofytických organismů, které zdravým částem rostliny neškodí. Naopak při jakékoliv mechanické práci může docházet k drobným poraněním rostlin, což asi na závadu bude.

    Žloutnutí

    13. 5. 2019 20:59 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Já žasnu, jak zde máte krásný česnek, pěkně zelený. Já mám také krásně vysoký, ale barva už taková není. Snad nikdy nedocílím toho, aby nebyl žlutý. Letos jsem si říkala, už bude nádherný a zase žlutý a to ještě více než loni. Nejsem si jistá, ale myslím, že to je zimou v noci jsem 600 m.n.m.. Dá se vůbec někdy vypěstovat, aby byl i u nás takový? Ale soused má zelený, nevím co má za odrůdu, ten uřčitě nekupoval od p. Kozáka, myslím tak z obchodu. Zdá se mi ovšem, že česnek, který jsem koupila od p. Kozáka před 3 roky si už pomalu zvyká a ten je o něco lepší, než ten co mám z 2018.Zítra vyfotím, nyní je už tma.
    18. 5. 2019 20:39 Helena Malá
    Tak posílám ty slíbené fotky, dříve to nešlo. Tak nevím jaký to bude mít vliv na úrodu. NEVÍM PROČ JE TO OTOČENÉ , SNAD JE DOBŘE VIDĚT.
    ČESNEKČESNEKČ
    19. 5. 2019 7:48 Jan Kozák
    Fyziologické poruchy, mezi něž se řadí i žloutnutí špiček listů, jsou ovlivněny mimo jiné i odrůdou. Asi nejméně tímto trpí tzv. ruské paličáky.
    23. 5. 2019 19:55 Helena Malá
    Děkuji pane Kozáku, ale stejně budu pěstovat ty Vaše. Oni si pomalu zvyknou, za 5 let tu budou jako doma. Ty první si už trochu zvykají na drsnější podmínky Vysočiny, jsou o něco lepší, mám je tady asi 4 roky.Můžete mé pozorování  potvrdit? Možná je to jen domněnka. Děkuji
    23. 5. 2019 20:06 Jan Kozák
    Mohu to potvrdit, dokonce i zkušenostmi (ne vlastními) z Ameriky. Česneku skutečně někdy trvá několik roků než se aklimatizuje. Zcela opačnou zkušenost mám s tulipány, u nichž právě změna prostředí pomohla v prvním roce a postupně upadaly.

    "norma "žloutnutí

    23. 4. 2019 11:43 Zakladatel vlákna: Milan Rotter
    Dobrý den pane Kozák, krátký dotaz, domníváte se, že míra žloutnutí listů je dle foto v jakési " normě " pro nadmořskou výšku cca 515 metrů  a bonitu výnosnosti 17 ze 100 ( tedy málo úrodná jak je zřejmé už z barvy půdy), přestože všechny předplodiny byly hnojeny, česnek před výsadbou cereritem   s guánem, nyní podruhé ledkem vápenatým, 2x týdně zálivka cca 3mm nebo lze ještě něco podniknout ? Děkuji za odpověď. Milan Rotter
    odrůdy - Havel,Havran
    29. 4. 2019 6:59 Jan Kozák
    Omlouvám se za pozdní reakci, ale chtěl jsem vidět ještě několik porostů, abych měl porovnání. Mohu konstatovat, že jste v "normě".
    Osobně bych dávkoval zálivku jinak. Raději jednou za tři týdny 18 mm na část pozemku než dvakrát týdně 3 mm na celý. Pracovně i množstvím vody by to vyšlo nastejno, ale zalilo by se důkladně.

    žloutnutí listů, vlnovník

    8. 4. 2019 9:43 Zakladatel vlákna: Jiří Karásek
    Dobrý den pane Kozáku, mám 2 dotazy - 1. zaznamenal jsem žloutnutí listů vzcházejícího česneku, nevím, zda to je problém - jedná se o sadbu Havran (pochopitelně od Vás:). Na podzim jsem půdu ošetřil Cereritem a dusíkatým vápnem.
    2. Loni mě "dostal" vlnovník, a to až po sklizni a usušení česneku, a to byla úroda velmi dobrá:( po jeho uskladnění, vše bylo v pořádku (sadbu jsem mořil Sulkou), asi po 2 měsících po uskladnění jej napadl a totálně zničil. Je vysoká pravděpodobnost, že vlnovník bude na stejném místě jako loni? Já ho totiž sušil úplně jinde (20 km od místa kde jsem ho uskladnil), jak maximálně snížit riziko? Vím, že raději chladnější, suché místo atd..jen kdybych tomu ještě mohl nějak napomoci, ať nedopadnu jako vloni. Děkuji a ať se daří! Karásek
    HavranHavran2
    9. 4. 2019 6:23 Jozef Sisak
    Pozdravujem vas . Na vaše otazky najdete odpoveď ak si prečitate aj par predchadzajucich  prispevkov . Čo sa tyka vlnovnika , ak si date do vyhladavača    Vlnovnik cesnakovy prip. jeho lat. nazov tak dostanete dosť veľa aj sa opakujucich informacii . Tak isto sa dostanete na stranky tejto diskusie a pri pozornom čitani aj datumov otazok dôjdete k poznaniu že každy rok sa opakuju tie iste otazky .
    ĎAKUJEM p. Kozak že mate  s nami TRPEZLIVOSŤ  a stale dookola odpovedate  na to  iste pričom vam KRADNEME čas potrebny na ine veci !!

    Morenie v sulke ochrani sadbu - urodu zatiaľ nevieme spoľahlivo ochraniť proti vlnovnikovy ! Jeho rozmnožovacia schopnosť ako aj schopnosť presunu je  obrovska . Chemicka ochrana možna len pripravkami ktore NIE Sú URčENE NA CESNAK. Sam po zbere urody vytriedim cesnak na sadbu, kuchynu len potrebne množstvo ktore rozdelim a samostatne -oddelene uskladnim na rôznych miestach . Ostatny cesnak odpredam a zaujimam sa ako dlho vydržal.

    toho roku som poslednu kontrolu robil 8,4,2019 a s prekvaujucim zaverom ??
    Japo 2 ako som predpokladal dopadol najlepšie  Rumunia Red čast poškodena ale v dobrych stručikoch sa začinajuce napadnutie prejavilo na spodku stručika pri koreňoch zatiaľ čo bolo bežne že poškodenie začinalo na špičke. Par cibuľ bolo bez napadnutia ale sa ťažko lupali ,  nie je to akasi forma mutacie - prirodnej  ochrany a  cesta ktorou ma smerovať vyber sadby na ďalšie pestovanie ?? Čas ukaže. Ostatny cenak do tejto kontroly neprežil a bol odstraneny.  Svojim prispevkom som nemal v umysle niekoho uraziť ani unudiť.

    Žloutnutí porostu česneku.

    3. 4. 2019 19:01 Zakladatel vlákna: Filounek Jaroslav
    Dobrý den. Pane inženýre, vím že tento dotaz tady již byl ale ještě jednou se k němu vracím. Takový porost jsem ještě nikdy neměl. Ledkem jsem hnojit nemohl, proto jsem zvolil v předjaří síran amonný a před pár dny postřik na list Kristalonem. Čím je to způsobeno? Přehnojení síranem, suchem? Nebo nějakou chorobou? Zkusím poslat foto po vzejití a aktuální foto. Děkuji za odpověď. Filounek Jar.
    porost po vzejití.porost dnes
    5. 4. 2019 6:42 Jan Kozák
    Při nejlepší vůli nejsem z přiložených fotek nijak chytrý. Každopádně chorobu vylučte, zrovna tak přehnojení síranem - to byste ho musel dát aspoň 10 tun na hektar. Samozřejmě počítejte s tím, že si česnek ještě asi žádný dusík ze síranu nebere.
    Z letitých zkušeností nejsem z jarního žloutnutí špiček listů nijak nervózní.

    Zasychanie lístkov

    31. 3. 2019 11:10 Zakladatel vlákna: Rudolf Kadlecik
    Dobrý den,
    prosím vás pán Kozák, o radu asi s výživou cesneku. Každý rok po vzídení cesneku, mi žltnú a takmer usychajú listy až do zberu. Je namorený, pohnojený cereritom a po minulé roky aj krystalonom na list.
    Úroda je vždy priemerná. Pôda je odpočinutá, dobre sa tam darí plodovej aj koreňovej zelenine. Rajčiny a papriky mi trpeli zasychaním koncov plodov, dokiaľ som ich nezačal hnojiť na list aj zálievkov, vápnikom Wuxal a Florasin Calcium plus. Možno tieto problémy súvisia.
    1. 4. 2019 7:07 Jan Kozák
    Žloutnutí listů je fyziologický jev. Jde o nedostatečný příjem dusíku, nemusí to však znamenat, že je ho v půdě v přijatelné formě nedostatek. Většinou pomůže přihnojení ledkem vápenatým (15,5 % N)v dávce 1 kg/ar.

    Žloutnutí listů

    27. 3. 2019 17:18 Zakladatel vlákna: Bohumil Židoň
    Tak takhle mi vypadá česnek i když sem ho pohnojil tak vás prosím o radu. Co sním mám dělat. Děkuji
    Česnek 1Česnek 2
    27. 3. 2019 19:37 Jan Kozák
    Jde samozřejmě o nedostatečný příjem dusíku. Přitom to nemusí znamenat, že dusík v přijatelné formě v půdě není. Ale jeho příjem je blokován stresovými faktory, z nichž nejčastější jsou velké sucho, velké mokro, velké teplo, velká zima, výrazné střídání teploty. Chce to vydržet, upraví se to samo.

    Močovina

    30. 5. 2018 14:06 Zakladatel vlákna: Petr Klotzmann
    Dobrý den,
    přesně podle Vašeho návodu jsem prováděl zalévání močovinou. Po odhlávkování jsem provedl ještě jednou postřik listů. Zdá se mi, že česnek mi začal žloutnout.
    30. 5. 2018 15:24 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. I já mám odhlávkováno a pokud Vám začali žloutnout konce listů,tak dle mě to je normální jev při jeho dozrávání.

    Reznuti listu

    3. 5. 2018 12:22 Zakladatel vlákna: Richard Bily
    Dobry den, z testovaci krabicky vsechny odrudy jsou krasne a silne jen Bjetinu reznou listy , je to pudnima podminkama nebo kde muze byt problem? 
    ..

    Dotaz Josef

    2. 5. 2018 7:57 Zakladatel vlákna: Josef Bálek
    Dobrý den pane Kozák. na podzim jsem zasel od Vás zakoupený česnek Havran a Lukan. zasílám Vám i foto, kde je patrno jak Havran zasichá. na stejném poli mám i český dukát který je v perfektní kondici. Chci se zeptat jak ho mám zachránit.
    Děkuji Vám za odpověď.
    foto 1234
    3. 5. 2018 7:12 Jan Kozák
    Na těch Vašich snímcích toho nějak málo vidím. Jsem buď slepý, což k mému věku už patří, nebo blbý, což k tomuto věku patří rovněž.
    4. 5. 2018 10:48 Josef Bálek
    Dobrý den pane Kozák, prostě mi Havran začíná žloutnout od listů 1 a 2  foto.
    pouze jsem se chtěl zeptat jestli to lze nějak zastavit.
    6. 5. 2018 20:24 Jan Kozák
    Žloutnutí listů bývá nejčastěji způsobeno nedostatečným příjmem dusíku. Psali jsme tu už o tom několikrát.

    Močovina

    29. 4. 2018 19:58 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Mám stejný problém, jako pan Lukáš Kotě , opět mi žloutnou listy, tak jako každý rok. Česnek je jinak vždy docela velký a pěkný. Nevím čím to je. Udělám jak radíte p. Kotěti síran amonný a močovina. Možná je to tím, že bydlíme na Vysočině a výkyvy teplot jsou tu velké
    žloutnutí listůžloutnutí listů
    29. 4. 2018 20:04 Helena Malá
    Omlouvám se , nejde to už opravit.
    30. 4. 2018 21:45 Matouš Havel
    Dobrý den, mám stejný problém. Listy resp. špičky jsou celé žluté, povadlé a na několika rostlinách je jakási světlá mozaika. Je zajímavé že se to objevuje jen v určitých místech (záhon 1,5 x 4 m) a u některých odrůd. Nejčastěji je to na odrůdách Bjetin a Havran, takzvané ruské paličáky vypadají odolnější. Na záhon bylo v září zaoráno zelené hnojení s kompostem, následně hnojeno dusíkatám vápnem a cereritem. Česnek byl začátkem září mořen sulkou a při výsadbě aplikován gliorex, před třemi týdny zalito 5% roztokem kopřivové jíchy a před týden stříkáno močovinou. Stav se od minulého týdne ještě zhoršil (konečky jsou nyní žluté už 2-3cm od konce). Napadá mě zda by příčinou odmítání dusíku nemohl být samotný záhon. Je vyvýšený z nasucho pokládaných cihel a říkám si jestli tam prostě česnek v těchto podivných letech kdy je zima nebo teplo a sucho netrpí a dává to najevo tímto způsobem. Myslím si to už z toho důvodu že vedle mám druhý záhon (normální nevyvýšený, se stejnou půdou) a tam je česnek úplně v pořádku. Až budu mít fotky tak doplním.
    Kdo by měl podobné zkušenosti nebo rady tak se prosím o ně podělte. 
    Děkuji Matouš Havel
    1. 5. 2018 6:18 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Já jsem měl jeden rok také vyvýšený záhon a měl jsem ten samý problém. Pak jsem zkusil zasadit česnek klasicky, žádný vyvýšený záhon a česnek byl v pořádku a od té doby ho takto pěstuji. O tu kopřivovou jíchu jsem se také zajímal. Dočetl jsem se, že na česnek nepatří. Já přihnojuji zálivkou ze síranu amonného.Nic víc mu nedávám.
    1. 5. 2018 14:18 Matouš Havel
    Dobrý den, zajímalo by mě jestli se česnek v tom vyvýšeném záhonku po přihnojování srovnal nebo jen dál žloutnul? Před dvěma roky kdy jsem ho měl na stejném místě sice žloutnul a vypadal hrozně, ale sklizeň byla celkem dobrá.
    1. 5. 2018 22:55 Matouš Havel
    Doplňuji foto
    bjetin se žlutými listybjetinhavranhavran
    1. 5. 2018 7:07 Jan Kozák
    Ten síran klidně vynechejte, močovina prospěje.

    Hnojení

    26. 4. 2018 12:51 Zakladatel vlákna: Lukáš Kotě
    Dobrý den pane Kozáku,
    chtěl jsem se zeptat na Bjetinu začínají být trošku nažloutlé listy, na Vekanu skoro ne, jen velmi málo (špičky), Hnojeno před výsadbou v listopadu cerelitem a 30.3. ledkem vápenatým, tento víkend jsem měl v plánu kultivaci a přihnojení síranem amoným s ledkem. Nevím, jestli by nebylo podle jiných příspěvků už teď aplikovat postřik močoviny na list nebo obojí(síran + ledek + močovinu na list)? Jinak žádné "vady" nebo škůdce česnek nevykazuje. Velice děkuji za Vaší odpověď
    žloutnutí
    27. 4. 2018 7:16 Jan Kozák
    Udělal bych to tak: ráno síran amonný + kultivace, večer postřik močovinou.
    27. 4. 2018 12:38 Lukáš Kotě
    Děkuji za odpověď, udělám to podle Vás. Jen ještě otázku kolikrát a popř. za jak dlouho postřik močoviny na list opakovat. Děkuji
    29. 4. 2018 10:36 Jan Kozák
    Běžně se stříká močovinou každých 7 - 10 dní, tím, že tam ještě teď přišel síran amonný, tak bych vmyslel opakování po čtrnácti dnech, poslední postřik do týdne po odhlávkování.

    Žltnutie končekov listov

    17. 4. 2018 19:56 Zakladatel vlákna: Marián Bakajsa
    Môže to byť aj tým že som ho v sobotu okopaval?  Či len nedostatkom dusíka?  Ďakujem za odpoveď 
    18. 4. 2018 6:06 Jan Kozák
    Okopávkou to jistě není. Je to nedostatečný příjem dusíku.
    19. 4. 2018 21:10 Marián Bakajsa
    Prihnojil som síranom amónnym zalievkou. Za koľko dní bude vidno efekt či to zabralo? 
    Cesnak

    Vyrazně zažloutlé listy

    11. 4. 2018 13:15 Zakladatel vlákna: Martin Hub
    Dobrý den v puli řijna jsem sadil ve stejny den dukat a havran, předplodina byla brambor, hnojení cererit + síran, na jaře před tydnem přihnojení ledkem + síran, včera mírné sražky, přesto žadné zlepšení a česnek stale dost bledší se zažloutlymi listy u jedné odrudy a druha odrůda pěkně syta tmava zelena. Co by jste mi poradili jako opatření jestli nějaké ještě by mohlo pomoct? Nepoužil jsem žadny postřik, pleti a plečkovaní ruční.
    fotofotofotopo vytaženi
    11. 4. 2018 14:22 Jan Kozák
    V diskusi za poslední tři dny máte odpovědi na všechny Vaše otázky.
    11. 4. 2018 16:44 Martin Hub
    Děkuji pane Kozak, je mi jen zahadou proč to Dukat, Bjetin, Slavin vubec nedělají a Havran ano, jestli je to hakliva odruda na rozmary počasí a nepěstovat ji vubec, zatím letos tady vídím jen negativní komenty  na Havran na diskusi.  Má prípadné další příhnojení a pletí vyznam, nebo je to ztrata času a s česnekem je amen.
    11. 4. 2018 18:12 Štěpán
    Dobrý den, chci se zeptat čím udržuje​ té bez plevele česnek? Je to mechanický? Děkuji
    11. 4. 2018 18:52 Martin Hub
    Dobrý den, Já ano ruční plečka do meziřadku s cca 30cm nožem na podřezaní plevele- 2x za vegetaci  +  potom mala motyčka a ohnuty hřbet na plevel v řadku, s tím mi pomahá i manželka. Proto jsem se ptal o radu at to nedělam zbytečně, když je česnek v takovém stavu.
    20. 4. 2018 18:34 Richard Vykoukal
    Zkuste před výsadbou dusíkaté vápno. Pokud ovšem nesázíte česnek po měřicích. Pro zahrádkáře ideální. Mám s tím velmi dobré zkušenosti. Cca 3 týdny před výsadbou rozhodím dus. vápno a pak rotavátorem zapravím. Půda se nakypří. do výsadby slehne a pak se i dobře sází. Ideální je když ještě trochu sprchne.
    11. 4. 2018 21:23 Jan Kozák
    Každá odrůda reaguje na pěstitelské podmínky jinak. S rozhodnutím, které odrůdy pěstovat, počkejte na sklizeň.
    12. 4. 2018 8:51 Jiří Skalický
    Musím se zastat odrůdy Havran. Od pana Kozáka jsem zakoupil více odrůd. Zatím u mne vypadá nejlépe právě Havran.

    Žloutnutí

    8. 4. 2018 19:19 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane ing. Kozáku, mám dotaz česnek leze ale už teď se občas objevuje na koncích žloutnutí, myslíte že to bude počasím nebo nějaký jiný vliv? Dělá to jovan a havran. A ještě kdy by jste aplikoval stomp? 

    Děkuji
    10. 4. 2018 21:14 Jan Kozák
    Žloutnutí špiček listů ukazuje na nedostatečný příjem dusíku, kdy si rostlina bere pro další růst živiny sama ze sebe. To nemusí znamenat, že je dusíku v přijatelné formě v půdě nedostatek, ale jeho příjem je blokován nějakými stresovými faktory, nejčastěji extrémy v teplotách a vlhkosti. Často pomůže přihnojení ledkem vápenatým (15,5 % N), někdy až aplikace močoviny na list.
    Stomp se aplikuje, až když má česnek čtyři listy, což by už u Vás mohlo být. Účinek Stompu se zvýší jeho zavláčením.

    Malý česnek

    5. 7. 2017 12:23 Zakladatel vlákna: Petr Sucharda
    Na podzim jsem zasadil 3 druhy českého česneku. Půda byla dobře připravená, dříve byla jen louka. Česnek namořený v Sulce. Už na jaře, když začal vylézat, byly konce lístků nažloutlé. Začal jsem proto stříkat močovinou, na dusík. Momentálně před sklizní, mám skoro všechny listy naschlé a paličky poloviční velikosti. Něco mi uschlo úplně a po vytažení byly kořínky pokryté plísní. Kde jsem udělal chybu, abych neopakoval příští rok??
    6. 7. 2017 7:18 Jan Kozák
    Mohlo jít o zcela nedostatečnou výživu. Pokud byla louka sklízená (např. na seno) a nebyla průběžně hnojená, tak je půda velmi "hladová".
    6. 7. 2017 19:01 Petr Sucharda
    Děkuji za odpověď. Takže asi česnek už můžu vytahat a vyhodit. Asi uz nedoroste. 
    6. 7. 2017 20:29 Petr Sucharda
    A ještě poprosim o jednu radu. S tou loukou jste to trefil přesně. A jak takovouhle louku připravit před sadbou, aby se tam česneku a cibulce dařilo???
    7. 7. 2017 20:08 Jan Kozák
    Včas zorat - už je nejvyšší čas. Pokud si nechcete dělat půdní rozbor (mimochodem jeho cena je stejná jako před 30 lety), pohnojte před výsadbou Cereritem v dávce 8 - 10 kg na ar.

    usychání česneku

    25. 6. 2017 1:10 Zakladatel vlákna: Miroslav K
    Dobrý den pane Ing. Kozaku, chtěl bych vás poprosit o radu ohledně usychání česneku. Jedná se o odrůdy Havran, Bjetin, Havel, Zahorsky. v květnu mi začal česnek náhle žloutnout a nyní má snad 10 procent zelené plochy na rostlině. nezpozoroval jsem žádné škůdce a choroby které jsem prostudoval na vašich stránkách. Je zřejmé že došlo k ubytku kořenů a jak je vidět na fotkách některé kořeny nejsou jakoby v pořádku. Nemáte nějakou radu co by to mohlo být? budu moc vděčný. K. 
    123456
    25. 6. 2017 9:13 Pavel Trupl
    A nemohla by to být ona vážná porucha česneku, co postihuje drtivou většinu pěstitelů pravidelně každým rokem? Když se podívám na ty krásné cibule, naducané stvoly s pacibulkami, vysoký záhon a možnost jeho zakrytí, skoro bych se vsadil, že vás to postihlo taky, tady na Vysočině to decimuje porosty rok co rok, říkáme tomu zralost...
    25. 6. 2017 22:36 Miroslav K
    Dobrý den pane Trupl, jste docela vtipný :-) Asi jsem se špatně vyjádřil s mým dotazem. Jde o to že česnek moc nevyrostl a již na začátku května přešel rychle do žluta. velikost rostliny havranu je pouhých 30cm a velikost palice cca 3cm. to mi jako moc hezký česnek nepřipadá. v okolí mají metrové rostliny a stále zelené a palice 3x větší. Proto jsem zde přišel požádat o radu co zapříčinilo problém s kořenovým systémem. K. Přikládám fotky.
    12
    26. 6. 2017 9:08 Jan Kozák
    Zjevné zdravotní závady nejsou. To by se muselo zjistit v diagnostické laboratoři. Příčinou problémů s úhynem kořenů může být i zvýšený záhon, kde rostliny více trpí extrémy ve výkyvech teploty a vlhkosti.
    26. 6. 2017 20:49 Bohuslav Coufal
    Vidím dobře na fotce záhonu, že se odhlávkování vůbec nekonalo? Se všemi důsledky na sklizeň...
    25. 6. 2017 9:28 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.Pane Miroslave,máte pěkný česnek.Mě čeká sklidit česnek cca za 14dní.Ale už se těším na jeho chutˇ.
    ČesnekČesnek
    26. 6. 2017 14:41 Jaromir Vyskala
    Miroslave, jestlize vas cesnekovy tunel byl pres zimu potazen folii, tak toto je vysledek. Nadmerna teplota vede k predcasnemu dozravani, nizkemu rustu rostlin a nevyvinutym cibulim. 
    Rikate, ze sousedi maji metrovy cesnek a 3x vetsi cibule - pestuji stejnym zpusobem jako vy? 
    28. 6. 2017 6:19 Miroslav K
    Dobrý den, přes zimu jsem měl na záhonu velkou vrstvu slámy. Tato vrstva si myslím byla velmi vhodná, protože nedocházel k vymrzání a znovu zamrzání půdy a půda byla po celou dobru zamrzlá ikdyž se teploty dostaly nad nulu. Avšak myslím, že jste pravděpodobně přišel na kámen úrazu. Ihned na začátku března jsem měl tunel potazen bílou netkanou textili proti houbomilce česnekové. Tunel jsem odkryl až v polovině května a od té doby začal česnek najednou žloutnout. Jinak sousedé sadí když to přeženu do bahna, do volné půdy a celý rok se o něj vůbec nestarají. Ještě přikládám fotky česnek z dubna a začátku května kdy jsem měl tunel pokryt folii. Moc vám děkuji za tuto informaci !!! Jsem vám zavázán :-) K.
    123

    dotaz

    16. 6. 2017 19:40 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý večer, pane ing. Kozáku za týden v pátek chci sebrat Anton, mám tam ještě štěpán, vekan, dukát, havel a zahorský. Jinak nemám s ničím asi spěchat i když už žloutnou?
    17. 6. 2017 6:51 Jan Kozák
    V období sklizně Antonu sledujte také stav Vekanu a Záhorského II. Termín sklizně se nejspolehlivěji určí posouzením stavu cibulí.

    žloutnutí

    15. 5. 2017 20:35 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Dobrý den, můj česnek má žluté listy a dokonce jsou některé narůžovělé,
    vytrhla jsem asi tři , ale stroužky byly zatím dobré. Může to být také
    mrazem? Bylo u nás -6 °C.  Vím , že změna počasí má vliv na žloutnutí listů, ale ta růžová se mi nezdá. Nejhorší je Lukan.
    ŽLOTNUTÍžloutnutížloutnutí
    16. 5. 2017 6:28 Jan Kozák
    Růžová nebo spíš fialová barva může ukazovat na Fusarium. V tom případě napadené jsou rostliny očividně nižší a zelená barva listů je tmavší se sivým nádechem. Z přiložených snímků se mi to nezdá, může jít i o fyziologický projev např. kombinace chladu a sucha.
    16. 5. 2017 8:46 Helena Malá
    Děkuji za odpověď pane Kozáku, máte pravdu, Bjetin a Vekan jsou žluté i Lukan byl takový, ale po těch mrazech fialovou barvu má jen Lukan, Je celkově menší ale jen o málo a ostatní příznaky nemá. Třeba se mi chtěl jen vybarvit, mám ho poprvé myslím.

    močovina

    12. 5. 2017 17:29 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý den, pane ing. Kozáku chci se zeptat kolik aplikací močoviny dávate a kdy nejpozději mohu aplikovat? Nemohu se žloutnutí u některých odrůd zbavit. Neznáte nějaké dobré listové hnojivo?

    Děkuji
    12. 5. 2017 21:01 Jan Kozák
    Močovinu používám většinou třikrát, naposledy krátce po odhlávkování. Je docela dobré přidat k močovině nějakou pomocnou látku, která zlepšuje kondici rostlin. Těchto látek je celá řada.
    12. 5. 2017 21:20 Štěpán
    A například kterou? A míchat zároveň s močovinou?

    Pěstování

    11. 5. 2017 21:58 Zakladatel vlákna: Václav Fojt
    Dobrý den. Koupil jsem si na výsadbu od vás dvě odrůdy. Nemohu je však určit, protože se mi ztratilo označení. Co mám s tím udělat, abych jednu odrůdu zachránil, která žloutne.
    Fojt
    Přiložil jsem foto.
    záhon
    12. 5. 2017 20:56 Jan Kozák
    Nejúčinnější se jeví listová aplikace pětiprocentní močovinou, můžete také zalít Kristalonem Start.

    Žloutnutí listů

    7. 5. 2017 23:26 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý večer, pane Kozáku,
    prosím o radu. Před časem mi začaly žloutnout konečky listů, vím že je to stresem z počasí a nedostatku živin, dnes jsem ho nakypřila a přihnojila na list. Přesto připojuji fotky, některé listy se mi zdají "až moc žluté". Vím že se takto může projevit i sklerotiová hniloba. česnek jsem před výsadbou ošetřovala gylorexem. Na jaře zalila glyorexem a dnes jsem ho aplikovala znovu. Nejvíc žloutnou špičky Bjetinu, některé odrůdy jsou krásně zelené, bez projevu stresu. Děkuji za názor a přeji úspěšnou sezonu.
    Žloutnutí listůŽloutnutí listůŽloutnutí listů
    8. 5. 2017 17:49 Jan Kozák
    Sklerociová hniloba to určitě není, spíš bych typoval Fusarium. Ale při použití Gliorexu by mělo být výrazně potlačeno. Tož nevím.

    žloutnutí spodních listů

    30. 4. 2017 18:52 Zakladatel vlákna: jitka kučerová
    Dobrý den,pane inženýre chci se zeptat zda je normální ,že trochu žloutnou spodní listy nebo je něco špatně.Děkuji za odpověd Kučerová.
    1. 5. 2017 6:52 Jan Kozák
    Je to normální. V chladném počasí česnek málo přijímá dusík z půdy (třebaže je v ní obsažen v přijatelné formě), proto si potřebné živiny bere z "vlastních zásob": aby mohl pokračovat růst a vývoj, doplácejí na to nejspodnější listy. A začíná to u špiček.

    Postřik

    13. 4. 2017 22:03 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý večer, pane ing. Kozáku píšete že stříkat nebudete, ani na žloutnutí konců u některých odrůd? Já to mám na Havranu a Antonu, je to normální ne? Rostliny by to měli zvládnout, ne?

    Děkuji
    14. 4. 2017 7:48 Jan Kozák
    K použití fungicidů během vegetace u česneku je dost složitá diskuse. Od jednoho z největších českých pěstitelů (školil se ve Francii a pěstuje francouzské odrůdy) vím, že Francouzi stříkají ostošest. Česnekový list je samozřejmě vhodným substrátem pro život různých mikroorganismů, které mohou mít (a asi i mají) více či méně negativní vliv na česnekovou rostlinu, ale na druhé straně se podílejí na přirozeném dozrávání. Někdy se totiž stane, že po intenzívní chemické ochraně česnek po sklizni ne a ne doschnout.  Můj postoj k nepoužívání fungicidů je ovlivněn jednak stejným doporučením pana Ing. Jaroslava Roda, Csc., významného zelinářského rostlinolékaře, a také mým přístupem k hygieně životního prostředí.
    Je potřeba také vědět, že žádný postřik nepůsobí na choroby, které jsou v půdě (Sclerotium, Fusarium).
    Jedinou výjimkou, kdy doporučuji tuto chemickou ochranu, je rzivost česneku, pokud se objeví před polovinou června. Pak je vhodné aplikovat Ortivu při objevení prvních příznaků. Ale preventivní postřik proti ní nedoporučuji.
    14. 4. 2017 15:48 Štěpán
    Dobrý den,
    já myslel nějaké výživy, ne fungicid. Narážím na to žloutnutí u některých odrůd, jaký máte na to názor?

    Děkuji
    17. 4. 2017 19:25 Jan Kozák
    Teď se má výrazně ochladit. Dá se předpokládat, že špičky listů ještě víc zežloutnou. Jakmile se oteplí, dostane náš česnek pětiprocentní močovinu, podle potřeby opakovaně.
    < Novější123Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne