Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pěstování česneku Zpět na diskusi

    Zakrytí česneku před houbomilkou

    31. 1. 2020 20:14 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý den, chci se zeptat, jestli už zakrýváte česnek bílou textilií proti houbomilce.  Předpověď na víkend je nad 10 stupňu. Nechtěla jsem zakrývat dokud to není nutné, s ohledem na fusarium, protože je dost vlhko.
    2. 2. 2020 5:55 Jozef Sisak
    Rojenie - vylietavanie  "houbomilky " sa predpoklada ak su teploty aspon 3 dni nad 10st. čo asi nehrozi
    2. 2. 2020 8:26 Jana Kopecká
    Pane Sisáku, dobrý den, páteční teplota 14 stupnů, sobotní teplota 14 stupňů, dnešní teplota v 8,30 je 7°C, takže bych se dost divila, kdyby se přes 10 °C nedostala... proto jsem se ptala jak jsou na tom ostatní. Lokalita Střední Čechy, 350 m n m.
    2. 2. 2020 8:32 Jozef Sisak
    Po doplneni tychto udajov  suhlasim s Vami PRIKRYVAŤ
    2. 2. 2020 8:45 Milan Zemek
    Dobrý den.
    Česnek jsem loni zasadil poprvé v životě.
    Pronajal jsem si zahrádku.
    Mám tedy pouze teoretické znalosti o pěstování této zeleniny.
    Česnek mi ještě neleze.
    Měl bych také zakrýt záhonek nebo se to dělá až když kouká z hlíny?
    Děkuji.
    2. 2. 2020 11:52 Jana Kopecká
    Dobrý den, klidně zakryjte, ikdyž neleze. mně taky neleze. Většinou jsem zakrývala rovnou po výsadbě. Ale posledních pár let řeším fusarium, takže spíš zvažuju že s ohledem navlhkost zakrývat nebudu. Nevím zda  je v mé lokalitě houbomila aktivní. Potkala jsem ji na pozemu před cca 5 lety. Zvažuji, co je pro česnek horší, jestli vlhko a teplo umocněné textilií a nebo houbomilka.
    2. 2. 2020 10:57 Jozef Sisak
    Mam ale stale pochybnosti , vlhka  je  dosť  biela textilia napomôže zvyšiť teplo neaktivuje to rast cesnaku a potom čo bude vo  februari - unoru ?
    2. 2. 2020 9:31 Jan Kozák ml.
    Riziko napadení fusariem je v tuto dobu minimální. Pokud vaše obava pramení pouze z prosincového příspěvku na toto téma, je bohužel pravděpodobné, že obsahuje chybné informace. Co se vlhkosti týče, textilie nebude mít na růst fusaria žádný vliv, pokud totiž není velké sucho, vlhkost ho prakticky neovlivňuje.
    2. 2. 2020 19:45 Jan Kozák
    Co s houbomilkou? 
    Ve druhé polovině devadesátých let, případně ještě pár let potom, byla houbomilka  v některých oblastech a některých letech velkým problémem. V té době bylo proti ní registrováno několik spolehlivých přípravků. Postupně však docházelo k omezování těchto přípravků tak, že v současné době žádný, který by se mohl oficiálně použít a byl účinný, není. Houbomilka to asi vycítila a rozhodla se být s pěstiteli solidární, takže problémy s ní už zdaleka nejsou tak velké. Pokud víte, že se u Vás stále vyskytuje (pozná se to podle jejích příznaků loni u pěstitelů, kteří proti ní nijak nezasáhli), pak použijte netkanou textilii. Té mouše nevadí, že česnek ještě nepíchá, ona naklade vajíčka na holou zem a vajíčko si počká, až česnek vyleze. 
    Teď si s fusariem nedělejte starosti. Zakořeněný česnek se umí dostatečně bránit, ale útok je minimální, spíš nulový - teplota v zemi zdaleka neodpovídá teplotě vzduchu.
    3. 2. 2020 18:40 Jana Kopecká
    Pane Kozáku, a kdy si dělat s fusariem starosti? O víkendu jsem aplikovala Clonoplus a počítám, že záhon zaliju ještě v době, kdy bude česnek cca 10 cm vysoký. Fusarium je pro mne "záhada". Zkušenost z minulých cca 5 let je, že česnek mi obvykle roste velmi pěkně, na zimu podtivě zakryto bílou textilii. Odkyt cca v březnu, dubnu podle počasí, přihnojování, okopáváno a tak v květnu, v červnu začnou  vadnout listy a podle fotek jste mi několikrát psal, že to je fusarium. Vypozorovala jsem, že některé odrůdy jsou citlivější, třeba Anton, ale zas chuťově můj favorit:-)
    4. 2. 2020 19:17 Jan Kozák
    Dokud není půda dostatečně teplá (9 stupňů), Fusarium odpočívá. Jediné, s čím proti němu můžete vytáhnout do boje jsou pomocné rostlinné přípravky, mimo Vámi zmiňovaný také Rizocore. Chemie na něj žádná není. Pokud je česnek v dobré růstové kondici, tak se může lépe bránit útoku.
    4. 2. 2020 19:45 Jozef Sisak
    Ďakujem za dnešne odpovede
    4. 2. 2020 23:29 Jana Kopecká
    Prosím pěkně, můžete to víc rozepsat? S aplikací počkám, až se půda oteplí, jaké další rostlinné přípravky a kdy použít. Klidně budu česneku vyprávět pohádky, aby byl v kondici:-) ale mám dojem, že víc ocení stabilní počasí, dostatek vody a živin. Jenže víme, jaké počasí je v posledních letech. Takže uvítám vše, co pošle fusarium k Něumětelům a česnek do kondice. Moc děkuji.
    6. 2. 2020 17:38 Jan Kozák
    Protože se setkávám s pěstiteli česneku, kteří jsou profesionální zemědělci, tak vím, že do česneku používají tytéž přípravky pro zvýšení kondice jako do polních plodin. Problém je však v tom, že tyto přípravky nejsou distribuovány v drobném balení, proto je zbytečné uvádět jejich názvy. Musím se přiznat, že nesleduji nabídky zahradních center, takže nevím, co je v současné době pro zahrádkáře ještě na trhu. Ale obecně platí, že můžete použít jakýkoliv přípravek těchto vlastností, i když  nebude v návodu česnek uveden. Každopádně je třeba respektovat návod k použití a také dobu trvanlivosti. To je obzvlášť důležité u přípravků obsahujících živé organismy.
    17. 2. 2020 13:05 Miroslav Svoboda
    Dobrý den,

    Já jsem houbomilku pět let na pozemku neviděl. Až vloni mně larva sežrala 1/4 úrody.
    Uplný nájezd. Všude na záhonech černo larev. Včetně cibule, pažitky a některých okrasných květin. 
    Chtěl bych se zeptat, kdy mohu folii sundat. Já tam dal černou, jinou jsem neměl.
    Dopředu díky za odpoved. Folijuju letos poprvé.
    18. 2. 2020 19:18 Jan Kozák
    Tak tu houbomilku jste tam ani loni neměl. Houbomilka má larvy bílé a můžete je najít v rostlině (po jedné) na začátku května. Potom zaleze do půdy, kde se zakuklí.
    Ale s něčím podobným (nebo spíše stejným) jsem se setkal loni koncem dubna u pěstitele na uherskobrodsku, přičemž v dané obci zdaleka nebyl sám, kdo měl tuto nepříjemnou návštěvu. Nechal jsem si toho škrobáka určit na základě fotografií a s největší pravděpodobností se jednalo o bázlivce vratičového z čeledi mandelinkovitých. Ten měl loni "svůj rok" a napadal spoustu druhů rostlin, přičemž většina pěstitelů ho loni viděla poprvé.
    Černý kryt bych doporučil sundat v době píchání česneku, což už možná je.
    19. 2. 2020 16:07 Miroslav Svoboda
    Děkuji moc za odpověd.
    Tak to jsem rád, že to nebyla houbomilka.
    Ta černá larva vloni teda opradu řádila u mně na pozemku. Snad už letos nebude v takovém mnořství.
    Díky za radu, folii sundám hned o víkendu, mám pod ní rané odrůdy - vekan, havel, havran, bjetin a ty už na záhonech bez plachty lezou ven.

    Flekatý česnek

    30. 1. 2020 13:32 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den pane Ing. Kozáku
    Před časem jsem přidával dotaz ohledně flekatosti česneku, na který jste neměl čas odpovědět, což samozřejmě chápu.  Proto se tedy připomínám a prosil bych Vás, kdyby jste si udělal chviličku a zkusil mi odpovědět jak jste mi slíbil. 
    Zde kopíruji svůj dotaz z minula:
     V odpovědi na Vašem facebooku ze dne 8. 10. 2017 p. Maixnerovi bylo uvedeno ku flekatosti česneku, cituji: "Podle nejnovějších (neověřených) informací by výskytu tohoto jevu mohlo zamezit přihnojení chelátovým železem na list v druhé polovině května."Protože i mě tento problém trápí, dokonce jsme ho loni řešili v této diskusi, zajímalo by mne jestli výzkum pokročil  a ví se o tom něco více.  Případně jaké dávky asi používat. Nechal jsem si udělat půdní rozbor, který přikládám. Zarazilo mě že železa mám v půdě dost, i když v totální formě. Jaké je podle Vás ideální složení půdy pro pěstování česneku? Jestli byste mi mohl poradit jak podle tohoto složení přidávat živiny. Totéž by mě zajímalo i u narcisů a tulipánů, i když vím že tato otázka do této diskuse nepatří. Ale je známo, že jste odborníkem i v tomto směru, proto prosím kdybyste mi poradil, jak moc čeho těmto rostlinám přidávat.
    Velmi děkuji za odpověď a Váš čas. 
    Věřím že toto bude ku prospěchu i jiným česnekářům.
    S pozdravem Polách
    Rozbor půdy
    4. 2. 2020 19:06 Jan Kozák
    Pro odstranění či redukci tohoto problému používáme listové hnojivo schelátovým železem TENSO Iron v dávce podle příbalového letáku, který jek dispozici na stránkách: 
    https://www.yaraagri.cz/siteassets/dokumenty/pds_tenso-fe---pribalovy-letak_tcm440-250740.pdf/
    . Přihnojovat železem na list jsme začali už před mnoha lety v izolátech, kde česnek pěstujeme v rašelinových substrátech, v kterých mimo jiné tento prvek byl v nedostatečném množství. Při pěstování v izolátech má ovšem česnek specifické podmínky. Se skvrnami na stroužkách jsme se tam nesetkali už asi 10 let. Před několika lety jsme přihnojovat železem začali po konzultaci s odborníky na výživu a hnojení rostlin i při polní produkci sadby. Aplikujeme zhruba týden před objevením květenství mezi listy a aplikaci opakujeme přibližně po 2-3 týdnech. S jeho úspěšností jsme spokojeni. Ale každý rok je jiný. Je potřeba brát v úvahu, že mezi jednotlivými živinami funguje synergismus a antagonismus, kdy zvýšením příjmu jednoho prvku se může zvýšit či naopak blokovat příjem jiného prvku. Příjem živin bývá blokován i vlivem klimatických podmínek, takže nejde předem určit jen podle půdního rozboru, jestli bude rostlina optimálně vyživována. Ani se nepodařilo prokázat, jestli skvrny na stroužkách jsou způsobeny jen deficitem železa.
    Půda je velmi složitý komplex skládající se z neživé i živé složky; na uvolňování živin se podílí právě ta živá složka, kterou chemické půdní
    rozbory nepostihují, ale ani nemohou postihnout. Samozřejmě zde také výrazně působí teplota a vlhkost. Z tohoto důvodu nelze stanovit ideální složení pro jakékoliv rostliny. Když si projdu ve své knihovně názory různých autorů, tak nevím vůbec nic, protože se výrazně liší. Ale
    každému z nich to v dané oblasti samozřejmě vyhovuje. Často dostávám otázku, kterou odrůdu pěstovat v jílovité, písčité či jiné půdě, a na to
    rád odpovídám: mezi nejlepší oblasti pro pěstování česneku patří bzenecko a Drásov, jedno je na písku, druhé na jílu, a stejné odrůdy
    dosahují špičkových výnosů. Něco jiného by bylo při hydroponickém pěstování, tam by se dalo přesně dávkovat potřebné živiny; ale pro tento
    způsob pěstování nejsou příhodné ekonomické podmínky, proto chybí imetodika tohoto způsobu pěstování.
    Porovnávat fleky česneku s flekatostí cibulí tulipánů nebo narcisů mě nenapadlo. Určitě také proto, že v případě fyziologické poruchy by v tom
    asi nebyl problém a ani jsem to u tulipánů ani narcisů nezaznamenal. Narcisy mají víceleté cibule dostatečně obaleny suchými suknicemi, takže
    pokud dobře rostou, nebyl důvod zkoumat, co je pod nimi ukryto. Tulipány mají cibule jednoleté, většinou s dobrou "slupkou"; některé odrůdy
    Tulipa kaufmanniana se sice rády svlékaly (sprosťáci), ale pokud se tam neobjevilo Penicillium po mechanickém poškození, tak se dávaly k
    expedici bez reklamací. U česneku jsou však zákazníci přísnější. Tulipány už nepěstuji, sežraly je myši. Na narcisy se mohu podívat
    (pokud nezapomenu) příští rok. Nechávám je na dva roky a sázeli jsme na podzim.
    6. 2. 2020 8:22 Jiří Polách
    Moc děkuji za obsáhlou odpověd a přeji mnoho úspěchu ve Vaší práci. Polách

    výsadba jarního česneku

    29. 1. 2020 19:18 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, u nás je teplo a hlásí oteplení,zem není zmrzlá, dal by se už nyní vysadit jarní česnek? Děkuji za radu.
    30. 1. 2020 8:44 Josef Bříza
    Ano ,dá se ale až půda trochu oschne!
    1. 2. 2020 14:20 Beda Svoboda
    Vtom bych neviděl problém, půda může oschnout až v dubnu třeba, vždyť na podzim se taky sází za mokra. Uvidím, co poradí Kozákovi.
    1. 2. 2020 16:43 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud Vám to podmínky dovolí, tak bych osobně sázel. Na nic nečekat, ale ted´ slibují pršet a pak mrazíky na noc od půlky týdne. Tak uvidíte
    2. 2. 2020 5:52 Jozef Sisak
    Aj na zaklade odpovede Ing. Kozaka pri inej otazke by som zo sadenim počkal  , ešte nie je koniec zimy /unor ??
    2. 2. 2020 6:58 Zdeněk Mácha
    Pane Sisáku , nevím, proč podle Vás  by nemohl pan Svoboda sázet jarní česnek už nyní, pokud to podmínky dovolí . Bude mu v zemi daleko líp, než při skladování.
    2. 2. 2020 8:36 Jozef Sisak
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    2. 2. 2020 19:52 Jan Kozák
    Nějak jsem to zblbnul a odpověď neodeslal. 
    Jarní česnek samozřejmě zasaďte hned, jak to půjde. V zemi je mu líp, než na skladě. I kdyby se měla opakovat zima roku 2012, což nepředpokládám, kdy ozimé česneky hodně zmrzly a pozdější jarní výsadba byla výhodou, pak vězte, že ten, kdo sázel v lednu (bylo tehdy teplo), měl úrodu úplně normální.

    předpěstování

    23. 1. 2020 13:29 Zakladatel vlákna: Tomáš Samek
    Dobrý den, vzhledem k terénním úpravám zahrady jsem nemohl vysadit česnek a dostanu se k tomu až po dokončení prací v dubnu. Tou dobou už česnek dávno roste. Uvažuji o výsadbě stroužků do nádob s následným přesazením, jakmile budu mít místo. Prosím o vaše zkušenosti s takovým postupem. Děkuji.
    24. 1. 2020 15:11 Josef Bříza
     Pane Samek , jen pro zajímavost, na podzim jsem zapoměl několik stružků
    na záhoně a asi po 5 tdnech pusily kořeny du půdy o délce 15 cm.
     Já to taky zkoušel , sázet brzy na jaře a kořeny byly dole v kelímkách stočeny
    proto je potřeba vyší kelímky od šlehačky a zapustit je částečně do zemně a
    po rozmrnutí zasadit do půdy. Pokud by jste sázel v dubnu ta raději jarní
    česnek.
    25. 1. 2020 18:29 Jan Kozák
    Ještě bych doplnil, sázejte hodně mělce, špička stroužku může zůstat venku, ať mají kořeny dost prostoru. A před přesazením nezalévat, raději nechat mírně zavadnout, ale jenom mírně, nepřehánět.

    Hnojení Kristalonem

    20. 1. 2020 22:35 Zakladatel vlákna: Jiří Škudera
    Dobrý den, 
    rád bych se zeptal, jakou koncentrací Kristalonu mohu hnojit česnek na list. Platí zde také 5% roztok jako u močoviny? Případně jakou jinou koncentraci lze použít. 
    Děkuji.
    21. 1. 2020 8:13 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Já se při přihnojení Kristalonem držím dávkovaní, které doporučuje jeho výrobce.
    25. 1. 2020 18:34 Jan Kozák
    Pokud se bavíme o hnojivé zálivce, pak dodržte dávkování doporučené výrobcem. Pokud chcete přihnojit postřikem na list, pak můžete použít pětiprocentní roztok.
    30. 1. 2020 20:07 Jozef Sisak
    Mam   "vedľajší ! produkt pri chove červov - verikompost - tekutinu -- môžem ju použiť ako tekute hnojivo na list  ? koncentracia a kedy ?  ĎAKUJEM 

    Průběh zimy

    20. 1. 2020 21:09 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Chtěl bych se zeptat, jaký vliv může mít letošní průběh zimy na česnek. Teploty v půdě jsou vesměs mezi 0 a 5°C, sníh sice není, ale vlhko je slušně. Dá se z toho něco vyvodit?
    22. 1. 2020 0:33 Daniel Večeřa
    Dobrý večer,já si myslím,že to jaký bude česnek nejvíce ovlivnuje počasí v květnu  v červnu...jestli je teplo a vláha.
    25. 1. 2020 18:39 Jan Kozák
    Vyvodit se nedá nic. Dosavadní průběh zimy lze pro česnek považovat za příznivý, ale máme teprve leden. 
    Pamatuji si zimu před osmi lety (2012), kdy byl leden nezvykle teplý a v naší diskusi (tenkrát jsme měli knihu návštěv) se tento dotaz hodně objevoval. Používal se tehdy výraz zima nezima. A v únoru přišly kruté holomrazy a česnek hodně vymrznul.

    Bjetin

    6. 1. 2020 18:55 Zakladatel vlákna: Miroslav Svoboda
    Dobrý den,

    Bjetin už vylezl, je 8 cm vysoký. Sázeno v půlce listopadu. 500 m nad m, Načeradec.
    Vloni vylezl až po půlce února. Jen tak pro zajímavost, jestli je to vyjímka nebo normální. Diskuse je prázdná, tak co ji neoživit::)
    6. 1. 2020 21:10 Martin Perníček
    Dobrý večer pane Svoboda. Normální to asi moc nebude. Já část Bjetinu sázel 28.10. a česnek má v půdě teprve 1,5 cm klíčky. Poloha 420 m nad m, Neveklov.
    6. 1. 2020 22:32 Zdeněk Mácha
    Hezký večer. Jak hluboko sázíte česnek pane Svobodo ?  Ono ani pořádná zima zatím nebyla a sníh také žádný.  Co dělá můj česnek nevím, U nás je půda zmrzlá a pokud se oteplí, tak rozmrzne jen za kousek- oblast Chyšecko , jižní Čechy
    6. 1. 2020 23:52 Miroslav Svoboda
    Dobrý večer pane Perníčku a pane Zdenku,

    Byl sázený cca 10 cm hluboko. Jako vždycky. Navíc byl překrytý mulčem z podzimní trávy. To taky běžně dělám. Jediný rozdíl je nové pole, odpočatá půda. Kromě jiného pole standardní podmínky jako obvykle. Budu ho pozorovat a uvidíme.
    7. 1. 2020 8:01 Jan Kozák
    Je to výjimka a ta je normální. Je třeba vidět, že přirozená dormance (vegetační klid) končí na podzim a nastupuje dormance nucená. Nucená je teplem a suchem a taky chladem a suchem, čili nejdůležitější je sucho. Každoročně se setkáváme s tím, že někomu vyleze česnek ze stejné sadby a zdánlivě ve stejných podmínkách hodně brzy. Důležité je slovo zdánlivě. Nikdy ty podmínky stejné nejsou. A nejdůležitější je to, že tento stav česneku nijak neublíží.

    Další postup

    23. 12. 2019 8:16 Zakladatel vlákna: Miroslav David
    Dobrý den.
    V hned poté, co mě od Vás sadba přišla, tak jsem ji namořil Sulkou. V listopadu těsně před sázením jsem sadbu 20 min mořil fungicidem Merpan, protože psali, že se jedná o náhradu dříve používaného Fundazolu na česnek. Snad jsem udělal dobře.


    A co dále? Prý se česnek ještě jednou stříká na jaře a za 10 dní znovu, ale 2 lidé nezávisle na sobě mě nejsou schopni říci čím to vlastně stříkají, prý proti plísni, ale v článcích je zmiňována Houbomilka, což je hmyz. 


    Můžete mě prosím napsat jaký je další postup. Děkuji
    25. 12. 2019 1:30 Daniel Večeřa
    Zdravím,na jaře se stříká proti houbomilce.Proti tzv.plísni žádný postřik neexistuje. Já proti houbomilce nestříkám,u nás se houbomilka nevyskytuje,jsme v nadmořské výšce 600 m. nad m. Nad 500m.n.m by se neměla vyskytovat
    25. 12. 2019 16:36 Jan Kozák
    V předjaří se skutečně stříká proti houbomilce, problém je však v tom, že v současné době není žádný přípravek proti ní registrovaný. Smysl této ochrany je na větších plochách v lokalitách, kde se vyskytuje. Na menší plochy (myšleno záhony v zahradě) je pohodlnější i ekologičtější natáhnout bílou netkanou textilii. Mám za to, že v posledních letech je houbomilky podstatně méně než bylo na přelomu století. Proto doporučuji i u větších ploch si zjistit, je-li v dané lokalitě toto nebezpečí.

    Mokro

    22. 12. 2019 6:48 Zakladatel vlákna: Plhal Pavel
    Dobrý den pane Kozák.
    V Brně je stále mokro, nezhnije česnek v zemi?

    Děkuji
    P.S. Příjemné prožití svátků a hodně zdraví a pěstitelských úspěchů v nadcházejícím roce
    22. 12. 2019 20:02 Jan Kozák
    Pokud na povrchu nestojí dlouhodobě voda, pak by neměl být problém.

    KRTEK

    18. 12. 2019 23:11 Zakladatel vlákna: Alois Juráň
    Dobrý den,Prosím máte někdo učinnou metodu na krtka?Řadí mi v nasazeným česneku ,vyzkoušel sem snad vše ale ta potvora černá stále v pohodě..Máte někdo vněco učinného vyzkoušeno?díky.
    18. 12. 2019 23:29 Martin Perníček
    Dobrý večer, krtek je velmi užitečný tvor, proč se ho chcete zbavit?  
    18. 12. 2019 23:54 Alois Juráň
    No v česneku být nemusí!at se přestěhuje jinam!Pokud ho lapím živého tak Vám ho rád pošlu!
    19. 12. 2019 0:29 Martin Perníček
    Nechte krtka krtkem  a přijedte se  k nám podívat na česnekové pole.Jste zván.
    19. 12. 2019 0:46 Alois Juráň
    19. 12. 2019 1:01 Martin Perníček
    Nemohu tu psát adresu ,ale jsem dohledatelný pod jménem pod kterým jsem zde přihlášen.
    19. 12. 2019 0:54 Alois Juráň
    No pozvání přijímám..\rád se někdy do Kozlova zase podívám..
    19. 12. 2019 19:31 Jan Kozák
    Pan Perníček má pravdu, krtek je velmi užitečný tvor a čím dále je od naší zahrady, tím je užitečnější. A nejužitečnější je v zahradě protivného souseda.
    Existuje několik typů pastí, ale většinou jejich úspěšnost nepředčí naše očekávání, spíše naopak. Jsou lidé, kteří za nejspolehlivější metodu odstranění krtka považují směs motyky a času. Krtek podle nich ryje každé dvě hodiny, dá se na něho tedy počíhat. Ověřeno to nemám, ačkoliv motyk mám doma několik. Ale nějak nemohu nalézt ten čas.
    20. 12. 2019 7:52 Novák Ladislav
    Krtek ryje opravdu každé dvě hodiny.V zimě ale musíte zohlednit zimní čas,t.j. posunutí o jednu hodinu.Takže na něj čekat každou lichou hodinu a v létě sudou.Horší je to s hryzcem,ten to takhle rozdělené nemá.Tito dva tvorové Vám dokáží z orientované sadby udělat dost hokejek a pěkně křivé řádky.Tak hurá na krtka.
    20. 12. 2019 11:41 Alois Juráň
    ZZtoho mám právě ty obavy!!Zkoušel sem čekat  ale ty nervy nemám na tu k....... černou!Snad zamrzne jinak to bude hokejek!!!Myslím ty vyryté nory už mu nechám at neryje další..Mám toho pooraného kus a on musí řádit zrovna v česneku!!!To je na prášky nebo aspon na slivovicu!!
    20. 12. 2019 13:04 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. I já sem bojoval s krtkem. Za den jsem chytil i 6 krtků.  Zatím ho tu nemám, ale nastražýno mám stále.
    12. 1. 2020 13:07 Jan Kozák ml.
    V chování krtka lze cykly vysledovat, ale neopakují se po 2 hodinách, jsou silně individuální a už vůbec nejsou synchronizovány s 24hodinovým režimem navzdory zbytku přírody.

    Krtek denně 3–4× spí 3–6 hodin, poté shání potravu a ryje, aby opravil poškozené chodby (většinu kořisti získává tak, že se mu dostane do chodby), zvětšil teritorium, přiváděl do chodeb kyslík. Mýty o rytí v konkrétní hodiny jsou patrně výsledkem nesprávného pozorování skupiny krtků chybně považované za jednoho jedince.
    22. 12. 2019 14:38 Antonín Tesař
    Velice a vřele souhlasím s níže uvedeným, přímo zlatým názorem p. Kozáka. Já bojuji  s krtky pomocí  "pastí na polní myši" - pod tímto názvem je naleznete v některých obchodech, ale i na e shopech. Nestačí mít pouze  jeden kus, já jich mám cca 10 a když je vysoká aktivita krtků, tak je nastražím i všechny najednou, takže při kontrole mívám i několikanásobný úspěch. Past nastražím tak, že obnažím chodbu na délku i šířku pasti (cca 8x8 cm) , vložím past a přiklopím kbelíkem, květníkem...  a občas  pod něj nahlídnu... Občas se splete i hryzec.
    Jinak musím také  souhlasit, že krtek je veskrze užitečný tvor v záhoncích s cibulí, česnekem, ale zejména s mrkví, petrželí apod. To můžete krátce po jejich výsevu provést výsev lepší -  doporučuji zelené hnojení a máte úspěch zcela zaručen.
    Jinak všem přeji krásné vánoce a úspěšný a plodný nový rok naplněný zdravím štěstím a pohodou.
    9. 1. 2020 13:21 Miloš Dian
    Ako je spomenuté nižšie, najspoľahlivejšia metóda je motyka. Kocúr tiež nie je zlý, ale nie je cielený. Nasypanie karbidu a zaliatie možno trochu funguje, ale určite nezapaľovať!!! (videl som videjko jedného takéhoto špecialistu a mal "porýľovaný" veľký kus trávniku a našťastie obišiel bez zranení) Z babských receptov bez záruky je sypanie vlasov do krtích dier. V holičstve vám ich určite dajú zdarma a ak to nezaberie, škoda určite nenastane.
    9. 1. 2020 18:10 Jozef Sisak
    Mam za sebou boja s krtom dosť . všetky metody na zahnatie spôsobia len kratkodobo alebo zvyšia aktivitu v tvorbe dalšich tunelov - kopčekov. vlasy , ryby , karbit ,plynovanie PB.  atď. 
    nejaka inšpiracia na poľskych strankach - dymovnice , pyropatrony
      ruske STRANKY  to bola KAPITOLA ! 
    na Nemeckych ODSTREľOVAČ  na hryzce  konečne riešenie kamarat to mi odporučil
      mam len jednu radu : nespoliehajte sa že je u suseda ale je len otazka času keď ho mate u seba .
    12. 1. 2020 19:39 Jozef Sisak
    Aby som bol konkretny : https://www.amazon.de/Kieferle-W%C3%BChlmausselbstschu%C3%9F-W2-W%C3%BChlmausfalle-Original/dp/B00IGSU2K6
    16. 1. 2020 7:20 Radek Bohmalský
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Flekatý česnek

    18. 12. 2019 11:08 Zakladatel vlákna: Jiří Polách
    Dobrý den pane Ing. Kozáku
    Zdravím Vás v tomto adventním čase a protože je teď méně práce, chci Vás poprosit o několik rad. V odpovědi na Vašem facebooku ze dne 8. 10. 2017 p. Maixnerovi bylo uvedeno ku flekatosti česneku, cituji: "Podle nejnovějších (neověřených) informací by výskytu tohoto jevu mohlo zamezit přihnojení chelátovým železem na list v druhé polovině května."
    Protože i mě tento problém trápí, dokonce jsme ho loni řešili v této diskusi, zajímalo by mne jestli výzkum pokročil  a ví se o tom něco více.  Případně jaké dávky asi používat. 
    Nechal jsem si udělat půdní rozbor, který přikládám. Zarazilo mě že železa mám v půdě dost, i když v totální formě. 
    Jaké je podle Vás ideální složení půdy pro pěstování česneku? Jestli byste mi mohl poradit jak podle tohoto složení přidávat živiny. 
    Totéž by mě zajímalo i u narcisů a tulipánů, i když vím že tato otázka do této diskuse nepatří. Ale je známo, že jste odborníkem i v tomto směru, proto prosím kdybyste mi poradil, jak moc čeho těmto rostlinám přidávat.
    Předem děkuji za Vaši odpověď a Váš čas, přeji krásné prožití svátků vánočních a hodně zdraví a úspěchů do nového roku. 
    S pozdravem Polách
    Rozbor půdy
    19. 12. 2019 19:33 Jan Kozák
    Pokud nezapomenu, odpovím později. Vyžaduje to ode mne dost času, který v době sázení nějak chybí.
    20. 12. 2019 8:06 Jiří Polách
    I tak Vám děkuji že jste vzal můj dotaz na vědomí.Když zapomenete tak já se ozvu. Přeji krásný den

    obrácené hlavičky česneku

    13. 12. 2019 11:53 Zakladatel vlákna: Martina Deutschová
    Dobrý den, letos v létě jsem sklízela česnek odrůdy Dukát a Štěpán a při vytažení z půdy byly paličky česneku obrácené vzhůru nohama. Nevím, jak to přesně popsat, ale stonek v půdě byl obrácen i s tou palicí vodorovně s tím, co rostlo nahoře, vlastně to byla taková hůl. Česnek se dá normálně konzumovat, ale byl menší. Nevíte, co mohlo být příčinou? Děkuji m.
    Pokus o nákres vady
    13. 12. 2019 15:15 Jozef Sisak
    Pozdravujem všetkych nadšencov pestovania cesnaku.
    cesnak vám tak vyrastol lebo asi nedopatrenim bol stručik zasadany opačne špičkou DOLE.
    13. 12. 2019 16:07 Josef Bříza
    Paní Martino,je to tím že byly stroužky zassázeny obráceně a to podpučím nahoru.
    13. 12. 2019 17:57 Martina Deutschová
    Ano, přesně toto mi říkají i všichni kolem, ale právě na správné otočení stroužku při sázení si dávám velký pozor - ploškou dolů, špičkou nahoru ;) Napadlo mě, jestli to nezpůsobila nějaká choroba, ale jestli ne, tak je to v pořádku ;)

    plodiny po bramborách

    6. 12. 2019 2:25 Zakladatel vlákna: Karel Bouček
    Dobrý den, vymyslel jsem z dostupných zdrojů na netu, že je možné časově stihnout dvě úrody brambor za sezónu, nejdříve velmi rané a po nich zasadit v červnu druhou sadbu pozdních a teprve po nich pak koncem listopadu či začátkem prosince zasadit česněk. Druhou možností je po raných bramborách zasadit rajčata. a střídat jen tyto dvě rostliny stejného základu. Uvažuji správně? Děkuji.  
    6. 12. 2019 19:24 Novák Ladislav
    Něco teorie,něco praxe.Odrůdy brambor dělíme na velmirané,rané,polorané,polopozdní a pozdní.Po raných bramborách dát pozdní by asi nebyl moc velký úspěch.Volil bych velmi rané a po nich polorané nebo polopozdní,aby stihly vyzrát a připravit půdu pod česnek.Já jsem letos po raných bramborách sázel 3 týdny staré sazenice okurek nakládaček.Okurky sázené okolo5.6. bez problémů.Po sklizni česneku /konec června/ jsem sázel předpěstované dýně Hokaido.Tady se bohužel negativně projevila pozdní výsadba.Na internetu určitě lze nalézt návod jak sklidit z jedné plochy dokonce 5 plodin za 2 roky.Tady už záleží na rozmanitosti plodin,které chcete pěstovat.S pozdravem Novák.
    6. 12. 2019 20:02 Jan Kozák
    Správně píše pan Novák, že pozdní brambory nestihnou dozrát. Já bych nedoporučoval ani polopozdní, ať je dostatek času na přípravu půdy pod česnek. 
    Pěstovat léta každoročně brambory a rajčata na jednom pozemku považuji za cestu špatným směrem. Obě rostliny jsou hodně příbuzné, rodový botanický název obou je Solanum, český pak lilek. Aby to bylo nějakou dobu únosné, musel byste každoročně dávat velmi vysokou dávku hnoje nebo kompostu.

    Zakrytí záhonu se sazeným česnekem

    5. 12. 2019 12:30 Zakladatel vlákna: Michal Kaisr
    Dobrý den,
    při hledání zkušeností s pěstováním česneku jsem se setkal s doporučením zakrýt záhon po zasazení stroužků na podzim bílou netkanou folií, jako ochrana na jaře před škůdci, tak i proti mrazu během zimy.
    Doporučujete ?
    Děkuji
    5. 12. 2019 16:42 Alois Juráň
    Už to tu mockrát zaznělo že ano!!
    13. 12. 2019 15:24 Jozef Sisak
    Nesuhlasim --- biela  textilia na jar až  po roztopeni snehu a nastupu teplých dni , pri takom teplom počasi ako mame posledne zimy pod text. sa udržuje vysoka vlhkosť a teplo --fusaria plesa .  urychľuje sa kličenie - zvyšuje riziko poškodenia neskoršim mrazom

    Bílá netkaná textilie

    1. 12. 2019 13:03 Zakladatel vlákna: Václav Rak
    Dobrý den, jsem malopěstitel a rád bych se zeptal, kdy by jste dali na záhon bílou netkanou textilii proti vlnovníku?
    Děkuji za odpověď
    Vaclav Rak
    1. 12. 2019 16:44 Radek Bohmalský
    Dobrý den,textilie se dává proti houbomilce česnekové.
    2. 12. 2019 19:37 Pavel Dohnal
    Tak tak. Dejte textilii klidně už teď. A nechte do jara. Až přestane houbomilka úřadovat. Info o houbomilce na gůůglu. Datum se liší a jsou ke koupi různé lepové desky k určení náletu nežádoucích obyvatel. I u cibule a ovocných stromů. Na jaře, jako každý rok, natřel jsem kmeny stromů "lepidlem na stromy" (zahrádkářské potřeby), proti hmyzu, zvlášť mravencům, a měl jsem obrovský nálet vrtalky pórové, která dokáže totálně zlikvidovat pór, cibuli i česnek. 
    Hadra
    6. 12. 2019 19:38 Jan Kozák
    To Vaše "lepidlo na stromy" se asi na vrtalce pórové nepodepsalo.

    Tekuté hnojivo Cererit

    1. 12. 2019 12:37 Zakladatel vlákna: Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Pane ing. Kozáku, rád bych se Vás zeptal, jaký je Váš názor na toto tekuté hnojivo, viz foto. Rád bych ho použil k přihnojování na list během vegetace. Děkuji za odpověd´
    Tekuté hnojivo
    6. 12. 2019 19:35 Jan Kozák
    Toto hnojivo neznám, proto se vyjádřím obecně. Pokud je hnojivo přijatelné přes list (což si přečtete v návodu) je rychle a hlavně spolehlivě přijímáno i v době, kdy dochází ke zhoršení příjmu živin z půdy. Přitom použité celkové dávky živin jsou nižší než při aplikaci hnojiva přes půdu. A to má ekonomický i ekologický smysl. Proto používání listových hnojiv i pomocných látek doporučuji. Pomocné látky se musí aplikovat podle jejich složení - pokud obsahují živé organismy (jako např. Rizocore) musí do půdy.
    6. 12. 2019 20:28 Zdeněk Mácha
    Hezký večer. Ano, toto hnojivo je možno aplikovat na list. Děkuji Vám za odpověd´ a přeji brzké uzdravení.

    Délka dne

    30. 11. 2019 18:28 Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka
    Dobrý den, ví se o našich odrůdách česneku, jaká délka dne spouští růst stroužků?
    30. 11. 2019 21:12 Novák Ladislav
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    1. 12. 2019 7:11 Vaclav Kavka
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    1. 12. 2019 9:14 Novák Ladislav
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    1. 12. 2019 9:41 Vaclav Kavka
    Ale mně je jedno, co Vám vadí. Vaše jízlivost je nepřípadná. Jestli nějaký dotaz není zajímavý pro Vás, neznamená to, že není důležitý pro jiného. Kromě jiného je reakce česneku na fotoperiodu poměrně intenzivně studována a není nepřípadné se zajímat, jak jsou na tom naše odrůdy.
    1. 12. 2019 13:46 Jozef Sisak
    Pozdravujem všetkých nadšencov ako aj "cesnakarov " . Tema ma zaujala a vyhľadavač ma naviedol na https://theses.cz/id/th8jjd/zaverecna_prace.pdf keď človek hľada a najde.
    2. 12. 2019 7:11 Jozef Sisak
    Aj keď tato adresa Vam neda odpoveď na zmazane otazky ale  rozširuje vedomosti šprtakom ako som aj ja .
    6. 12. 2019 19:27 Jan Kozák
    Zajímavá otázka. Já se zaobírám otázkou po praktické stránce dost podobnou a to kdy se rozhoduje o počtu stroužků. Většina odrůd ve zhoršených podmínkách (nejen stanovištních ale i ročníkových) vytvoří méně stroužků. Ale zatím jsem nijak nepokročil. 
    6. 12. 2019 19:55 Vaclav Kavka
    To je taky zajímavá otázka. Mám česnek, který tvoří cibuli o dvou obřích stroužcích. Rád bych to trochu ovlivnil, protože je to sice zajímavé, ale trochu nepraktické.
    2. 12. 2019 20:32 Pavel Dohnal
    Teplota, tlak, rosný bod... hlásili kdysi v rádiu. Délka dne a noci nemá snad vliv na česnek, jako má třeba stoprocentní vliv na ředkvičku. Před pár týdny jsem tu bědoval, že mi už česnek leze. Opět nezklamal! Je mu zima, zastavil růst, konečky v mrazech v lednu zfialoví, to budou zase po pár suchých letech velké cibule!! Bohudík. 
    2. 12. 2019 21:25 Michal Grič
    Pane Dohnale, dost Vašich příspěvků je velmi mylných a mohou zmást ostatní pěstitele. Samozřejmě, že délka dne má vliv na vývoj česneku a ten vliv je opravdu podstatný.
    2. 12. 2019 22:14 Pavel Dohnal
    Občas se rád podělím o dlouholeté zkušenosti. Jestli jsou mylné, posoudíte sám, až se Vám třeba nezadaří. Vím, jaké to je, prosit o radu zkušenější. Prosím Vás, podělte se s ostatními o zkušenost, jaký vliv má délka dne na růst a vývoj. Doteď žiju asi mylně v tom, že prvního prosince  2019 je stejně dlouhý den, nebo noc, jako v roce 1900. Ale každý rok je v listopadu, prosinci,... jiná teplota, jiné srážky,... Sadíte každý rok ve stejný den? Nebo ve stejný měsíc? Já podle přírody, kdy dovolí. 
    3. 12. 2019 9:27 Jan Kozák ml.
    Z důvodu soustavného porušování pravidel a přání provozovatele bylo panu Dohnalovi na měsíc členství v diskusi pozastaveno.
    3. 12. 2019 10:56 Alois Juráň
    Dobře tak!
    3. 12. 2019 17:23 Novák Ladislav
    Skoro se bojím něco napsat, abych nedopadl jako pan Dohnal.Dodatečně jsem si zjistil že česnek má vysoké nároky na světlo.Z toho pro mě vyplývá že ho nebudu sázet do stínu.To je ale asi tak vše co pro něj v této problematice mohu udělat.Já se kvůli pěstování česneku a vytvoření mu lepších podmínek nebudu stěhovat.Pojďme řešit problémy,které může ovlivnit každý z  řadových pěstitelů česneku.Závlahu,její intenzitu a rozložení během vegetační doby,hnojení přímé a nepřímé/můj výraz pro starou půdní sílu,čím více v rozumné míře přehnojím předplodinu např. brambory,které to snesou a zanechají velkou část živin pro následující plodinu.Mrzí mě reakce p.Juráně.Jak z tohoto může mít člověk radost.
    4. 12. 2019 9:56 Alois Juráň
    To není radost! špatně pochopeno!!

    Dukát - po namoření Sulkou vidím nějakou vadu.

    30. 11. 2019 8:43 Zakladatel vlákna: Milan Zemek
    Dobrý den. 
    Dnes jsem namořil Sulkou sadbový Dukát.
    Před chvilkou jsem ho vyndaval z lázně a na třech stroužcích jsou takové divné "pupínky" - oděrky nebo co.
    Asi je nemám sázet, co?
    Dukát
    30. 11. 2019 18:33 Vaclav Kavka
    Kdyby to bylo v září, vidělo by se během času, jestli tam vznikne infekce. Pokud máte přebytek sadby, tak je asi vhodné tyto vybírat až jako poslední, ale přinejhorším na jaře nevzejdou.
    30. 11. 2019 22:13 Milan Zemek
    Sázel jsem asi 20 stroužků Dukátu a 50 stroužků Unikátu. U něj jsem nenašel žádnou vadu na kráse.
    Ty tři stroužky Dukátu jsem raději nepoužil.
    Dukát

    Sázení

    26. 11. 2019 11:59 Zakladatel vlákna: Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Něco málo ze sázení. Vše dělám ručně.
    Sázení česnekuSázení česneku
    27. 11. 2019 6:00 Alois Juráň
    Pěkná kyprá půda!čím děláte ty rýhy?
    27. 11. 2019 16:59 Zdeněk Mácha
    Dobrý večer. Rýhy dělám motykou.

    Výsadba

    24. 11. 2019 16:37 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Jak moc je na škodu částečné sloupnutí slupky ze stroužku při podzimní výsadbě.
    Já si dávám pozor a sazím jen nepoškozené. Ostatní jdou na topinku.
    Děkuji i za již dříve zodpovězené dotazy.
    24. 11. 2019 18:53 Vaclav Kavka
    Za sebe myslím, že prakticky vůbec, pokud při sázení nedojde k narušení stroužku. Slupka jej chrání právě před ním. Když dojde rozškrábnutí nebo podobnému poškození, je rána vstupní branou pro infekci. Takové stroužky tu na diskusi byly taky nedávno k vidění.
    26. 11. 2019 9:25 Jan Kozák
    Slupka se někdy sloupne při rozdružování nebo při moření. Na závadu to  není

    Vyseptali cesnek

    24. 11. 2019 9:47 Zakladatel vlákna: Michal Nohaj
    Dobry den. Koupil jsem vice kg  cesneku a po mesici zacal "vyseptavat". Udelaji to jen 1-2 strouzky v palicce. Jsou nahnedle a vyseptale. Listy kolem strouzku jsou ciste bez znamky plisni, jen strouzek je znehodnoceny. Muzu vas poprosit o radu proc se to deje? Popripade kam bych mohl poslat vzorky na rozbor? Dekuji
    Česnek1234
    24. 11. 2019 10:22 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Chtělo by to fotku, ale asi půjde o vlnovníka česnekového. Nechci se Vás nikterak dotknout, ale již několikrát zde byla prosba, aby se používala diakritikcká znaménka. Přeji hezký den
    24. 11. 2019 11:32 Michal Nohaj
    Dobrý den. Děkuji za odpověď. Omlouvám se za psaní bez diakritiky, psal jsem to v rychlosti z mobilu. Přiložil jsem pár fotek, snad pomůžou. Je to opravdu způsobeno Vlnovníkem česnekovým? Děkuji. Prodejce mi řekl, že to je kvůli špatnému uskladnění a dál se semnou nebavil. Měl jsem už od něj česnek a uskladňil jsem ho stejně jako tento a vydržel mi skoro do března. A ten mi nevydržel snad ani 2 měsíce. Děkuji za odpověďa radu.
    Michal Nohaj
    Česnek
    24. 11. 2019 20:56 Michal Nohaj
    Můžu se Vás zeptat, zda-li i podle fotek myslíte že to bude způsobeno vlnovníkem česnekovým?
    Děkuji 
    25. 11. 2019 9:33 Václav Kozák
    Dobrý den, jednoznačně se jedná o poškození vlnovníkem česnekovým. Otázkou však je, jestli k napadení došlo už u dodavatele během vegetace či uskladnění, nebo až u Vás. Problém je v tom, že vlnovník se šíří vzduchem podle posledních výzkumů až tisíce kilometrů. Bohužel se o tomto škůdci zatím ví jen velmi málo. Několikrát jsme se sami setkali s tím, že zákazníkovi vlnovník zlikvidoval celé balení česneku, zatímco jeho česnek zůstal nedotčen. Přitom stejné partie česneku jsme vyexpedovali někdy i tisíce balení a ostatní zákazníci problém neměli. My při produkci sadby uchováváme vzorky jednotlivých partií, proto lze posoudit, jestli k napadení došlo před expedicí,  nebo až po expedici u zákazníka. Proti mnohým chorobám a škůdcům jsou rostliny schopny vytvořit si obranné látky. Jednou z teorií tedy může být, že pokud se s vlnovníkem česnek setká už během vegetace, vytvoří si obranné látky a při skladování je lépe chráněn, zatímco vedle něho uskladněný česnek jiného původu chráněn není. Jisté je jen to, že si vlnovník vybírá nejen mezi odrůdami, ale právě často i jen některé stroužky v cibuli (jako ve vašem případě). Jestli je to obsahovými látkami jednotlivých stroužků, nebo jestli napadené stroužky mají okem neviditelné vstupní brány, zatímco nenapadené stroužky nikoliv, nejsme schopni říct.
    26. 11. 2019 7:22 Alois Juráň
    Dobrý den..jaká je tedy obrana?u sadby říkáte stačí sulka,ale jak uchovat ten konzumní?
    6. 12. 2019 19:16 Jan Kozák
    Toto je největší problém v domácnostech. Jistým návodem může být uchování česneku venku pod senem nebo prosypaný sušenými vonnými bylinami.

    velká hustota sadby důsledky

    19. 11. 2019 13:17 Zakladatel vlákna: Karel Bouček
    Dobrý den, mám minizáhonek 1 m2, kde bych chtěl teď nasázet česnek Dukát po celé ploše ve čtvercovém rozponu rostlin 10 x 10 cm. Co se stane? Jen se nebát a dodat více živin? Děkuji a zdravím.
    20. 11. 2019 20:25 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    21. 11. 2019 8:06 Jan Kozák
    Co se stane? To asi nikdo předem neví, to uvidíte. Nevím o tom, že by někdo sledoval vliv hustoty výsadby až do takového extrému. Viděl jsem jednou (už to bude 20 let) vysazenu odrůdu Vekan v množství 100 kg na 3 arech, což odpovídá asi 2/3 Vaší hustoty. A sklidili tunu. Bylo to na Hané, v nejlepší půdě a byl i příznivý rok. Ale Vekan má proti Dukátu poloviční nať. Je potřeba vědět, že u mnoha plodin se při jistém zvýšení jedinců na plochu dochází ke snížení plošného výnosu, tedy nejen snížení výnosu přepočteného na jedince. 
    Tak to zkuste a uvidíte. Samozřejmě více pohnojte. A pak podejte zprávu, může být pro všechny zajímavá.
    21. 11. 2019 16:45 Jozef Sisak
    Pozdravujem . Skuste tzv poschodove pestovanie rozostup ako ma byť ale druha vrstva o 15 cm. vyššie . nemam odskušane len som zachytil informaciu o takom pestovani. problem môže spôsobiť charakter pôdy ako aj vlastny zber.

    Pestovanie

    17. 11. 2019 23:31 Zakladatel vlákna: Peter Gordan
    Dobrý deň, chcem sa spýtať vlastním cca 5 hektarov pody na strednom slovensku som po skončení strednej školy a pracujem v zahraničí no mam myšlienku zacat pestovať cesnak myslíte ze by sa to mohlo rozbehnúť? 
    18. 11. 2019 13:16 Jan Kozák
    Podobně jako u nás je zájem o český česnek, tak na Slovensku je zájem o česnek slovenský. Tak s chutí do toho.
    20. 11. 2019 22:05 Pavel Dohnal
    Rozjel bych to. 
    21. 11. 2019 16:51 Jozef Sisak
    Najprv zvažte finančne naklady / sadba . stroje adť./ ako využiť pôdu mimo cesnaku - rotacia plodin , nazbierajte skusenosti hlavne prakticke aj od skusenych pestovateľov. vyber sadby - skusiť a vyhodnotiť .jeden rok je niekedy malo . na f. najdite Jozef Onda ten pestuje cesnak par rokov a vo veľkom.

    Sulka ředění

    14. 11. 2019 11:35 Zakladatel vlákna: Veronika Halodová
    Dobrý den, prosím o radu: Objednala jsem si 8 palic Slavín II a 8 palic Bjetin + Sulku. Jediné, co jsem pobrala je, že litr Sulky připadá na moření 1kg česneku. Lahev Sulky mám 500ml a nevím, jak zředit vodou pro toto množství sadby.
    Sázím česnek uplně poprvé, snad to omluví mou neznalost, nikde jsem ale informace nenašla..:-)
    Děkuji Veronika 
    14. 11. 2019 12:07 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Litr Sulky je na moření 20kg sadby. Běžně dělám na kilo česneku litr mořící lázně, tzn. 40 ml Sulky na litr vody. Když budete mít třeba 0,5 kg česneku, tak dáte 20 ml Sulky do 0,5 litrů vody.
    14. 11. 2019 16:53 Jan Kozák
    Asi tak, jak píše pan Mácha. Na kilo sadby nepotřebujete litr Sulky, ale litr roztoku.

    Výsadba

    13. 11. 2019 16:51 Zakladatel vlákna: Tomáš Bohočík
    Dobrý den,už je vhodná doba na sázení česneku? Lokalita ostravsko.
    13. 11. 2019 17:31 Novák Ladislav
    Když se podíváte na příspěvek p. Dohnala z 10.11. 2019,tak nejvhodnější doba výsadby je ta kterou si zvolíte Vy.On má venku česnek,který sázel snad 1.září.Zvolím termín který bude vyhovovat buď mě a nebo česneku.Sázet těsně před zámrazem,to snad dělají jenom Ti největší česnekový fajnšmekři.Já jsem sázel 3.11. teplota okolo 14 stupňů,následný týden okolo 9 stupňů venkovní  teplota.K ničemu Vás nenavádím,ale jestli to povětrnostní podmínky dovolí česnek bych vysadil.Novák Ladislav.
    20. 11. 2019 22:01 Pavel Dohnal
    Asi 2 roky preferuju- po opadání listí z ořešáku. 
    13. 11. 2019 19:19 Jan Kozák
    Pokud se neutopíte, tak sázejte. Ale zmeškáno není.

    moření sulkou

    11. 11. 2019 17:44 Zakladatel vlákna: Zdeněk Votava
    Dobrý den . mohu po namoření sulkou 6-12hod. česnek hned sázet? děkuji za případné info s pozdravem votava
    11. 11. 2019 19:48 Jan Kozák
    Po namoření v Sulce by měly být stroužky v zemi pokud možno do 24 hodin. Samozřejmě se to týká moření před výsadbou, ne v časném srpnovém či záříovém termínu. Ale lepší je mořit 2 - 3 hodiny.
    13. 11. 2019 8:09 Aleš Panocha
    Jaký je rozdíl v tom jestli mořím Sulkou 2-3 hodiny nebo 6-12, jak uvádí návod na nádobce.

    Děkuji 
    13. 11. 2019 10:07 Jan Kozák
    Je třeba vědět, že Sulka je fytotoxická, proto je vhodné, zkrátit dobu expozice na nezbytně potřebnou dobu. 

    Havran

    11. 11. 2019 8:14 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Super. Děkuji. 
    HavranHavran.Havran.

    Mám problém

    10. 11. 2019 22:42 Zakladatel vlákna: Pavel Dohnal
    Konečně ho Dohnal má! Problém. Z mého nej už mi čumí ze země asi 5 cm. Není to ideální. Mám tři napady: ozimý česnek - přežije. Pak dvě možnosti - mulčovačka, a sláma. Prosím, poradíte? 
    Česnek 2019Cesnek
    11. 11. 2019 19:45 Jan Kozák
    Ten první nápad stačí.

    Česnek a nehašené vápno

    10. 11. 2019 17:23 Zakladatel vlákna: Monika Řeřuchová
    Dobrý večer, chtěla jsem se zeptat. Mám porytou malou zahrádečku, neměla jsem moc kompostu, mám ho první rok, takže na zahrádku o 10m2 mám jednu velkou lopatu, takže jsem použila kuřince a vápno a pak mi bylo porazeno ještě nehašené vápno. Jenže jsem to hrabičkami pohrabala a ten den jsem tam zasela česnek. Chtěla jsem se zeptat, jestli bude lepší česnek ještě na pár dní vytáhnout a nechat to nehašené vápno "uhasit :)", nechat zmoknout a zasadit česnek za týden třeba znovu. Všichni mě straší, že se mi česnek upeče. Předem děkuji.
    10. 11. 2019 19:13 Jan Kozák
    Kombinace vápna a jakéhokoliv hnoje (tedy i drůbežího) je špatná. K tomu, kdo Vám to poradil už nechoďte na rady týkající se zahrádky.
    Česnek ze země určitě nevytahujte, na ty strašidla bych moc nedal.
    10. 11. 2019 22:03 Pavel Dohnal
    Teď už nic... Nechte to tak a uvidíte. Já jsem ten "Jouda", který vždy bude ne proti chemii, ne vápnu, ne hnojení, ne moření... Jen je dobré, to použít v rozumné míře. Sto článků bylo popsáno. Dnes jsem dostal nový článek z netu, kde nedoporučují po rajčatech, hrachu, bramborách... Po okurkách ano. Bludy a hovadiny.! Po bramborách a hrachu určitě ano. Po okolo mulčovaných rajčatech  jsem taky neměl problém. Samo sebou nenechám spadnout na zem shnilou věc. Mulčováním myslím i to, že poseču trávník a přihrnu. Proč to kupovat, když to na zahradě naroste? Myslím plevel, která se dá zmulčovat. 

    Moření

    9. 11. 2019 12:19 Zakladatel vlákna: Luděk Janka
    Dobrý den mám prostředek Rizicore a chci se zeptat jestli mořit sadbu máčením, v jaké koncentraci a jak dlouho před výsadbou jelikož u nás poslední dobou prší 2x - 3x týdně tak asi zálivka nebude optimální řešení před sadbou. Děkuji za odpověď 
    9. 11. 2019 13:26 Novák Ladislav
    Dobrý den. Česnek  mám již zasazený.Rizicore jsem aplikoval zálivkou přímo na řádky česneku před zahrnutím.Toto lze provádět na malých plochách.Termín malá plocha je odvislý od toho kolik úsilí chcete pěstování česneku věnovat.Pro někoho je to 20 m2,pro jiného 100 m2.Aplikací přípravku Rizicore dle mého názoru nemoříme sadbu,ale ošetřujeme půdu prospěšnými houbami a bakteriemi,které česnek ochrání před negativními vlivy.Je toho jistě víc na co Rizicore působí.Větší tvorba kořenů,lepší využití živin.Doufám,že jsem zde nenapsal nějaké nesmysly. S pozdravem Ladislav Novák.
    10. 11. 2019 18:59 Jan Kozák
    Pan Novák to napsal bez nesmyslů. Pokud je půda hodně mokrá, je nejlepší aplikace postřikem před zahrnutím.

    Moření Sulkou - jak moc předem?

    8. 11. 2019 11:48 Zakladatel vlákna: Ondřej Turek
    Dobrý den, pane Kozáku,
    jsem 41 letý amatérský pěstitel česneku z Polabí. Česnek jsem zkusil pěstovat poslední 3 roky (v loňském roce jsme sázel 320 stroužků), baví mě to a česnek moc rád konzumuji ke všemu možnému :-)
    Měl bych dotaz ohledně moření sadby Sulkou. Jak moc dlouho před výsadbou se má česnek namořit a nechat vyschnout ? A proč se to vlastně dělá předem ? Loňský rok jsem prvně zkusil mořit Sulkou, nicméně jsem to rovnou sázel (jak jsem se někde dočetl). Stihnu to letos - cca měsíc před výsadbou, nebo to musím nechat delší dobu "odležet" ?

    Děkuji za reakci a přeji pěkný den.
    O. Turek
    8. 11. 2019 13:11 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Sulkou se moří kvůli houbovým chorobám a vlnovníku česnekovému. Pokud není sadba napadena vlnovníkem, může se mořit těsně před výsadbou. Pokud by sadba byla vlnovníkem česnekovým napadena, je lepší mořit dřív, už po dodání sadby. Co se týče moření, tak stačí mořit 2 hodiny a nechat oschnout třeba 1hodinu.  Pokud Vám ale práce s mokrými stroužky nevadí, tak to tak dělejte. Každému vyhovuje něco jiného  . A po namoření zasadit česnek nejpozději do 24 hodin. Snad jsem to napsal dobře.
    8. 11. 2019 19:15 Jan Kozák
    Jednu chybu tam, pane Mácho, máte. Sulka není proti houbovým chorobám, ale pouze proti vlnovníku česnekovému. Jsou dva možné termíny pro toto moření: období plné dormance (srpen, září) nebo těsně před výsadbou. Pokud se moří v časném termínu, pak před vlastní výsadbou je velmi prospěšné namočit stroužky do vody na půl hodiny.

    ROVRAL

    8. 11. 2019 6:31 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Nemůžu sehnat ROVRAL /snad se už nevyrábí/ čím a  jak jej mám nahradit,
    SULKOU K mám již namořeno
    Děkuji za odpověď,
    Jaký spon doporučujete
    J.Horáček
    8. 11. 2019 7:31 Jan Kozák
    Rovral se už z hygienických důvodů nepoužívá. My sami používáme Sulku a do půdy Rizocore. Pokud máte namořeno Sulkou v časném termínu, pak před vlastní výsadbou namočte stroužky na půl hodiny do vody a pak do 24 hodin ať je v zemi. Voda udělá hodně práce. I při moření v roztoku Rovralu byla voda důležitější složkou než chemie.
    < Novější2324252627Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne