Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Pěstování česneku Zpět na diskusi

    Choroba

    12. 8. 2019 21:02 Zakladatel vlákna: Peter Hajdúk
    Dobrý deň, prosím o radu. Z 1500 sadeníc na asi 30 kusoch sa  mi vyskytla nežiaduca vada. Prosím o radu ako tomu predchádzať a či sa jedná o závažné ochorenie. Ďakujem
    obrázok 1Obrázok 2Obrázok 3
    22. 8. 2019 21:08 Jan Kozák
    Co je u Vás za problém, nedokážu z fotek určit, ale pro Váš klid s určitostí mohu potvrdit, že se nejedná o žádný závažný problém.

    chloróza česneku

    12. 8. 2019 20:05 Zakladatel vlákna: J. C.
    Dobrý večer vážení pěstitelé česneku, prosím o radu. Je možné, aby česnek trpěl chlorózou, která by byla způsobena až příliš hojným vpravováním dusíkatého vápna do půdy? Poslední roky mi listy česneku během růstu postupně žloutnou a usychají. Úroda je pak mizerná. Dle fotek jiných diskutujících jsem si nejprve myslel, že se v mém případě musí jednat o nějaké virové onemocnění, a tak jsem v minulých sezónách vysazoval vždy novou sadbu. Ale skončilo to bez úspěchu. Mám vážné podezření na to dusíkaté vápno...   Děkuji za radu Eta Hofmann 
    22. 8. 2019 15:09 Jan Kašpar
    Bohužel, reakce zatím žádná.  Váš problém je ten, že živiny ve Vaší půdě nejsou nejspíš  v rovnováze.

    Např.: Nadbytek Ca brání příjmu Fe, nebo Mn. Doporučuji něco si nastudovat. Třeba zde: http://web2.mendelu.cz/af_221_multitext/vyziva_rostlin/html/biogenni_prvky/a_index_biogen.htm
    Je to dost jednoduše psané, tedy i pro laiky.
    22. 8. 2019 15:35 Jan Kašpar
    Dodatek: Podle toho, co píšete bych si tipnul na poruchu příjmu Fe. Zkuste železo v chelátové vazbě podle etikety přípravku. Samozřejmě nejlepší je půdní rozbor. Ale i po amatérsku se to dá odhadnout, stačí se dívat kolem sebe.

    Příklady: U peckovin zjara (švestky) konce mladých listů se barví do červena?  Nebo je okraj čepelí listů na podzim zaschlý? = nedostatek K (draslíku). Rezavějí konce letorostů jehličnanů? (thuja, cypřišek) = nedostatek Mg (hořčík), U železa jsou projevy chlorozy natolik typické, že netřeba se rozepisovat. Nebo: Křenčí Vám jablka, nebo se vyskytuje t.zv. "hořká pihovitost? - nedostatek Ca nebo B, případně antagonismus těchto prvků.

    množství sadby

    12. 8. 2019 11:17 Zakladatel vlákna: Alois Juráň
    Zdravím a pěkný den přeju!!
    Někde jsem tu viděl rozpis kolik se vejde stroužků na jakou plochu.Ted se mi to bohužel nedaří najít.Neví někdo kde hledat?Díky!
    13. 8. 2019 12:58 Mareš Stanislav
    Dobrý den pane Juran : potřebný počet stoužků zjistíte, pokud uvažovanou plochu pro výsadbu (v metrech čtverečních) vydělíte uvažovaným sponem výsadby, rovněž v metrech. 
    Příklad : máte k dispozici pro výsadbu 10m2.  Sázet budete ve ve vzdálenosti řádků 30 cm a v řádku 15cm. Pak těch 10m2 vydělíte sponem výsadby, tedy v tomto případě : 0,30 x 0,15  = 0,045. Tím dospějete k výsledku 222 stroužků.
    15. 8. 2019 16:07 Alois Juráň
    Ano to spočítám..Už sem to našel. U popisu odrůd je spotřeba sadby na metr..

    Sadba

    4. 8. 2019 19:15 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobrý deň, už ste tu viac krát rozoberali rozdiel medzi bezviróznou sadbou a takzvanou nebezviróznou alebo klasickou. Ak to nie je tajomstvo a mohli by ste mi napísať aká je to tá klasická sadba? Ak si napríklad od vás kúpim sadbu Bjetinu (nie bezviróznu) je to cesnak, ktorý skontrolujete napríklad či je dostatočne veľký, má dostatočný počet strúčikov, nie je mechanický poškodený, kontrolujete predpokladám aj prítomnosť háďatka alebo plesne (to sa asi robí len na niekoľkých vzorkách od daného pestovateľa). Ale dosť sa tu rozoberalo aj napádanie vírusmi, ozdravujete aj túto sadbu aspoň občas, alebo kontrolujete ako veľmi je už napadnutá vírusmi? A druhá otázka, čítal som tu, že nie je povolené nič chemické proti virózam, ale dá sa niečo robiť pred sadením, prípadne po zbere, napríklad nepomáhajú nejaké medziplodiny alebo vápnenie? Ďakujem a dúfam že sa neopakujem ale nenašiel som tu odpovede na tieto otázky.
    10. 8. 2019 19:37 Jan Kozák
    Nejenže není nic chemického proti virózám povoleno, ono také neexistuje nic, co by viry hubilo a přitom nezahubilo i hostitelskou rostlinu.
    Jedna věc je jistá: neexistuje rostlina česneku, která by nebyla virózní, to prostě nejde. I tzv, bezvirózní česnek, který právě vyjde z laboratoře je virózní. Pouze některé druhy virů jsou v něm ve velmi malé koncentraci. Podle evropské legislativy musí být nově registrované odrůdy povinně ozdraveny od jediného viru a to OYDV (virus žluté zakrslosti cibule). Ale i v tomto ozdraveném česneku tento virus, byť v malé koncentraci, je. Při dalším pěstování se koncentrace virů zase zvyšuje, proto je nutné častěji obměňovat sadbu.
    Klasické odrůdy se neozdravují, jejich udržovací šlechtění směřuje k toleranci, která zaručuje držet takovou odrůdu v trvale dobrém výkonu.
    Závěrem: proti virům se nesnažte bojovat, nezvítězíte.

    Pacibulky

    3. 8. 2019 18:28 Zakladatel vlákna: Jozef Sisak
    Pozdravujem všetkych " čo su aj nie su " spokojnych s  urodov cesnaku. Cibule mame v suchu . Ako a kedy mam pozbierať PACIBULKY  a aky je postup ak chcem ozdraviť  odrodu  ďakujem vopred .
    3. 8. 2019 19:49 Zdeněk Mácha
    Zdravím. Zrovna dnes jsem sklidil česnek, u kterého jsem si nechal květní stvoly, abych si ozdravil sadbu. ¨Tyto stvoly odstřihnu a nechám dosušit na kamnech a až dozrají, tak je vyloupu a dám do nějaké nádobky, Vysazuji je jako česnek. Je to na delší dobu si z nich vypěstovat česnek.
    Pacibulky
    10. 8. 2019 20:30 Pavel Dohnal
    Na kamnech ne, Zdeňku!
    4. 8. 2019 20:57 Jan Kozák
    Otázku ako pozbierať pacibulky úplně nechápu, ale třeba to nevadí. Po sklizni česneku je dobře odřezat stonky s pacibulkami dřív, než se pacibulky začnou samovolně uvolňovat. Jakmile se uvolní, tak se květenství rozdruží, vyfoukají se "plevy" a uskladní v tenké vrstvě na dobře větraném místě. Jejich výsev doporučuji dřív než se vysazují stroužky, třeba v polovině září do hloubky  1 - 2 cm po předchozím namoření v Sulce.
    6. 8. 2019 20:31 Jozef Sisak
    Ďakujem za informacie .
     Doplnam otazku  ako - odrezanim , kedy - po prasknuti obalu ? čo nastava neskôr ako je termin zberu cesnaku .
     sušenie na kamnech - pri zdroji tepla ??
     prirodzene pri dobrom prudeni vzduchu beriem .
    Snaď pomôžem aj ďalšim  ĎAKUJEM.
    16. 8. 2019 22:36 Pavel Dohnal
    Zdravím, pane inženýre. Chtěl bych se Vás zeptat ohledně toho termínu výsevu pacibulek - píšete polovina září, dřív než stroužky. Jaké jsou Vaše zkušenosti s tímto termínem výsevu? Přečetl jsem diskusi tři roky zpět a dost lidí to zajímá. Semínka z pacibulek mají kratší vegetační čas než stroužky. Souhlasíte? Když je já vsadím začátkem prosince a hledám z dobře označeného řádku po sedmi měsících, v červenci, nať dávno není. Tak jak na to, když zasadím podle Vás v půlce září, sklízím v dubnu? Já seju pacibulky jako poslední řádek v prosinci. Sklízím s ostatním v červenci. 

    Rizocore

    1. 8. 2019 18:05 Zakladatel vlákna: Jan Šušák
    Chtěl bych přiobědnat Rizocore, ale roky úspěšně praktikuju měsíc před podzimní výsadbou dusíkaté vápno pro dezinfekci půdy. Nemůže tato aplikace zničit účinky Rizocore??
    10. 8. 2019 19:20 Jan Kozák
    Těžko dopředu určit, jak bude po měsíci dusíkaté vápno rozloženo. Sice už by měl být po této době dezinfekční účinek nulový nebo minimální, přesto bych v tomto případě myslel, že bude jistější aplikovat Rizocore až na jaře.
    12. 8. 2019 17:45 Jan Šušák
    Děkuju za odpověď, už jsem objednal
    1. 11. 2019 17:29 Milan Zemek
    Dobrý den.

    Dá se objednat Rizocore i poštou?
    Nejlépe platba předem a jako doporučený dopis za nějakých 55 korun.
    Ten Geis jezdí jen přes den a je to zbytečně drahé.
    1. 11. 2019 22:32 Jan Kozák ml.
    Děkujeme za zájem, ale zaslání poštou bohužel možné není.
    Když s Rizocorem objednáte česnek, náklady na dopravu se vám rozředí.

    uskladnění -způsob

    30. 7. 2019 19:43 Zakladatel vlákna: Jaroslav Janouš
    Dobrý den musí se česnek skladovat přes zimu zavěšený nebo mohu skladovat v bedýnkách např,jako cibule  (děkuji)
    31. 7. 2019 20:11 Jan Kozák
    Česnek skladujte zavěšený nebo odřezaný v bedýnkách, jak uvádíte.Je to jedno.

    Uskladnění česneku

    26. 7. 2019 23:23 Zakladatel vlákna: Daniel Boudyš
    Dobrý den, 
    rád bych se zeptal, zdali po dosušení česneku je dobré česnek očistit pouze od znečištěných "suknic" nebo očistit až na max cca 2 suknice. V návodu jsem četl, že očistit pouze od svrchní znečištěné, ale nevím, zdali to má vliv na skladovatelnost a zdali to má vůbec vliv na něco. 

    Děkuji za odpověď 
    29. 7. 2019 21:10 Jan Kozák
    Suknice mají nesporně ochrannou funkci. Ať už před mechanickým poškozením, tak pře nadměrným vysycháním, případně napadením škůdci. Proto doporučuji odstranit pouze ty znečištěné.

    Hnojení česneku

    24. 7. 2019 7:37 Zakladatel vlákna: Matej Kysela
    Dobrý den pane inženýre Kozáku,
    chtěl bych se zeptat kdy, čím a kolikrát za sezónu přihnojovat česnek aby měl dostatek živin a rostl tak jak má.
    Děkuji
    29. 7. 2019 21:07 Jan Kozák
    To kdybych věděl. Ono záleží na půdní zásobě, udržitelnosti živin v dané půdě,ale také hodně na konkrétním počasí. Takže spíše obecně :
    Pokud nepěstujete česnek po bramborách nebo jiné plodině řádně vyhnojené hnojem, pak neuděláte chybu, když před výsadbou zapravíte Cererit nebo jiné kombinované hnojivo s obsahem síry (ne NPK) v dávce 4 kg na ar. A na jaře jednou až dvakrát ledek vápenatý (15,5 % N) v dávce 1 kg ledku na ar a potom hnojení na list 5% roztokem močoviny (večer) v desetidenním intervalu.To ukončit do týdne po odhlávkování. Samozřejmě různé pomocné látky jako je např. Rizocore jen tvrdí muziku.
    31. 7. 2019 7:43 Matej Kysela
    Super děkuji přesně tak jsem to myslel.Moc děkuji

    Choroba

    21. 7. 2019 16:49 Zakladatel vlákna: Hana Bečvářová
    Dobrý den pane inženýre. Prosím o radu. Na česneku jsem během sušení objevila některé stroužky s vadou viz foto. Cibule s takovými stroužky jsou oproti ostatním cibulím i vlhčí. Prosím o radu, čím je problém zapříčiněn. Děkuji a přeji hezký den. HB
    stroužky
    21. 7. 2019 17:50 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Odborník nejsem, ale vypadá to, že byl česnek vystaven větší teplotě, než je třeba při jeho sušení. Mám za to, že zde v diskusi psal pan ing. Kozák, že by teplota neměla překročit 40 stupn´ů, jinak se uvaří. Já mám na půdě teploměr a v horkém počasí teplota tuto hranici nepřekročí.
    21. 7. 2019 19:51 Jan Kozák
    Pan Mácha je asi blízko pravdě. Nevypadá to na uvaření, ale na sluneční úžeh. Nesvítilo Vám při sušení na česnek slunce?
    21. 7. 2019 20:15 Hana Bečvářová
    Děkuji za rychlou odpověď. Slunce na česnek svítilo asi jen 2 hodiny, než jsem ho z políčka donesla na půdu, kde ho suším. Na stejném místě suším česnek každoročně a nikdy se mi nic podobného nestalo. Teď jsem nějaký zkoušela rozdružit a přijde mi jak zapařený, některý i trochu zapáchá. Ale převážně ty největší cibule. Co radíte? Nejlepší asi bude ho všechen pro jistotu rozdružit a ten zdravý co nejdříve spotřebovat, že?
    23. 7. 2019 14:17 Jan Kozák
    Ty dvě hodny by měl česnek vydržet, třebaže podle 30 let starých údajů z Kalifornie dochází k nevratným změnám už po 20 minutách. Podle Vašeho dalšího popisu to na uvaření vypadá - možná něco začalo sluníčko a zbytek se dokončilo v teple na půdě. Vámi navrhované řešení bude asi to nejlepší.
    23. 7. 2019 21:56 Hana Bečvářová
    No, to jsem tomu dala teda...mockrát Vám děkuji za rady. Přeji mnoho úspěchů. HB

    Sadba Havran 2019

    20. 7. 2019 19:56 Zakladatel vlákna: Petr Potomský
    Dobrý den, v průběhu sklizně
    odrůdy Havran (podzimní sadba 2018) jsem si všimnul u několika rostlin
    (cca do 5%) větší počet zelených listů a stvol byl výrazně pevnější, než byl u ostatních
    rostli. Po vyrytí z půdy byl tvar cibule „jako cibule“, po oddělení suknic
    se objevil jeden velký stroužek. Kolega v jiné lokalitě stejný výsledek,
    co se týče množství výskytů. Kde je příčina? Přikládá 3x foto. Děkuji za info.
    pěkný večer   Petr 
    Havran celá rostlinaHavran celá rostlinaotevření suknicstroužek
    21. 7. 2019 9:37 Jan Kozák
    Kde je příčina, to nevím. Je to fyziologická porucha velkostroužkových česneků, její největší frekvence bývá při jarní výsadbě
    21. 7. 2019 12:03 Novák Ladislav
    Dobrý den.Kdyby měl každý pěstitel česneku jenom tento problém,byli bychom nejštastnější skupina lidí v této republice.Měl jsem ten samý problém a zkusím cibule použít na sadbu,doufám že mi příští rok vyrostou cibule se stroužky.        S pozdravem Novák.
    23. 7. 2019 14:19 Jan Kozák
    Ještě jsem zapomněl dodat, že tyto jednostroužkové cibule mají horší skladovatelnost. Raději nečekat se zabijačkou na únor, ale skolit prase už na Silvestra.

    skladování

    19. 7. 2019 22:14 Zakladatel vlákna: Libor Had
    Dobrý den,

    dovolím se zeptat a požádat o radu. Česnek, který jsme letos sklidili je velice kvalitní, ale po loňských vysokých teplotách byl problém s uskladněním a následně s vlnovníkem česnekovým. Co by jste poradili? Napadá mě po řádném oschnutí a proschnutí dát česnek do spodní části lednice a až poklesnou venkovní teploty třeba pod 20 stupňů česnek zase vyndat. Nebo existuje nějaké jiné řešení? Děkuji za odpověď
    20. 7. 2019 6:57 Jan Kozák
    Stoprocentně spolehlivé skladování česneku v domácnosti neznám z důvodu velkého výskytu vlnovníka česnekového, jak konečně sám uvádíte. Určitě se i letos objeví pěstitelé, kteří budou uvádět, že nikdy vlnovníka neměli a proč ho letos mají. Zkrátka se pořád rozšiřuje. Jako dobré se jeví zavěšení s různými aromatickými bylinami někde na průvanu nebo uložení v lučním seně. 
    Vámi navrhovaný způsob nebude funkční. V ledničce je stoprocentní vzdušná vlhkost a tu česnek dlouhodobě nesnese.
    20. 7. 2019 8:36 Alois Juráň
    To je dobrý nápad určitě vyzkouším..
    21. 7. 2019 10:22 Libor Had
    Děkuji za odpověď, seno mám, tak to vyzkouším a aromatické bylinky také, jen musím zjistit, které to jsou. V loňském roce byl u mne v Plzni vlnovník docela rozšířený a hodně jsem česneku jsem vyhodil.

    cibule a česnek

    15. 7. 2019 10:07 Zakladatel vlákna: Libor Baloušek
    Dobrý den, 
    Manželka mi tajně vysadila na záhon s česnekem cibuli v odstupu cca 20cm, jak velký problém to je? Bude to mít vliv na kvalitu česneku?
    Předem děkuji za odpověď.

    S pozdravem L.Baloušek
    15. 7. 2019 18:19 Jan Kozák
    Buďte rád, že máte pracovitou manželku.Neudělala nic špatného,neuškodí to česneku ani cibuli. 
    A mějte se rádi.
    15. 7. 2019 20:00 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    13. 7. 2019 12:10 Jan Kozák
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Potřeba sadby odrůdy Slavin

    10. 7. 2019 0:26 Zakladatel vlákna: Pavel Rouha
    Dobrý den pane inženýre.
    Chci se zeptat na počet stroužků v 1 kg Slavinu. Dále na počet stroužků na 1 m2, výpočet v diskuzi u Havrana mne trochu zmátl. Pokud budu počítat, že rozteč řádků bude 50 cm, vzdálenost rostlin v řádku 10 cm, je to 20 kusů na m2, pokud se nemýlím. Při vzdálenosti rostlin 15 cm je to na m2 cca 14 kusů. Jaká vzdálenost je podle Vás lepší a kolik kg sadby je tedy potřeba na 1 ha? 
    Jsem úplný amatér, tak se ptám.
    Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
    Pavel Rouha
    10. 7. 2019 8:16 Jan Kozák
    Odpověď najdete v rubrice odrůdy. Potřeba sadby na hektar je u Slavinu asi jedna tuna. Pokud volíte vzdálenost řádků 50 cm, pak můžete sázet v řádku na vzdálenost pod 10 cm.
    15. 7. 2019 21:27 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    sadba 2018 havran

    9. 7. 2019 15:18 Zakladatel vlákna: Martin Vedmoch
    Dobrý den ,
    Pane Inženýre, mám na vás dotaz ohledně loňské sadby .Koupil jsem sadbu Havran 2 Kg na podzim zasadil jako každý rok, ale výsledek podivný viz přiložené foto.
    70% ze sadby je k ničemu. Česnek se nerozdružil a měl kabátek jako cibule a uprostřed stroužek.
    Vedle toho jsem  měl Slavín a ten byl nádherný. Dokonce ten Havran měl nasazenou v nadzemním stonku sadbu. Nemohl být problém v sadbě? Děkuji za odpověď Vedmoch Martin
    Havran
    9. 7. 2019 21:33 Jan Kozák
    Tento problém se může objevit u všech velkostroužkových česneků. V takové frekvenci se to však většinou objevuje při jarní výsadbě. Proč se to stalo v takové míře, nedokážu vysvětlit. Bohužel tyto jednostroužkové cibule mívají nižší trvanlivost.
    Nějak si nedovedu představit, co je myšleno tím dokonce ten Havran měl nasazenou v nadzemním stonku sadbu.
    10. 7. 2019 7:42 Martin Vedmoch
    Dobrý den,
    Byl tam narostlý česnek jako když se pěstuje z pacibulek.
    Takže raději osadit jinou odrůdu? A co sadba nemohla být vadná.
    Děkuji  Vedmoch M.
    10. 7. 2019 8:04 Jan Kozák
    Ani po Vašem vysvětlení se moje představivost nezlepšila.
    Sadbě bych problém nepřičítal. Menší balení do 5 kg byla z několikatunové partie a objevilo se to u Vás a o jiném pěstiteli zatím nevíme.
    10. 7. 2019 20:57 Pavel Dohnal
    U mě Havran a Havel sadba z Buchlovic  bez vady. 
    11. 7. 2019 8:56 Martin Vedmoch
    Taky se tomu divým, toto se mi objevilo poprvé. Vždy jsem měl česnek
    nádherný. to pěstuji česnek 15 let. Vedle toho Slavín byl luxusní.
    No nedá se nic dělat vše je jednou poprvé.

    sazení česneku

    8. 7. 2019 21:09 Zakladatel vlákna: Miroslav Černohorský
    Dobrý den,
    dozvěděl jsem se z jednoho televizního pořadu,že se májí stroužky česneku při sazení na podzim dávat bříškem k severu.
    Je na tom něco pravdivého a když ano tak z jakého důvodu.
    Předem děkuji
    Miroslav
    9. 7. 2019 21:27 Jan Kozák
    Někdo skutečně sází česnek bříškem mezi řádky. Tím rostou listy ve směru řádků a do porostu se lépe vstupuje. Pokud budou řádky orientované východ - západ, pak by se pro tento účel sázelo skutečně bříškem k severu. Ale mohlo by to být i k jihu se stejným výsledkem.
    10. 7. 2019 22:14 Pavel Dohnal
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Facélia na zelené hnojenie

    8. 7. 2019 13:48 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobrý deň, viem že táto otázka priamo nesúvisí s cesnakom ale chcel by som poradiť ak niekto bude vedieť čo robiť. Na miesto, kam chcem tento rok sadiť cesnak som nasial facéliu, pretože tam bola len lúka. Teraz už končí kvitnutie a chcel by som vedieť, či radšej urýchlene ju zkosi5, prípadne zaorať, alebo ju nechať ešte tak dva týždne aby dozreli semená, potom pozemok len podiskovat, počkať kým vzíde, to by som odhadoval na koniec augusta, a na začiatku septembra to zaorať. Sadiť plánujem koncom októbra a budem používať ešte rotavátor pred nasadením takže by prípadné korene alebo zelenú hnotu ešte rozdrvil. Prípadné ak máte inú radu budem vďačný.
    9. 7. 2019 21:23 Jan Kozák
    Váš plán zadiskovat svazenku po dozrání semen, aby se z nich znovu obnovila, není špatný. Otázka je, bude-li voda, aby včas znovu vzešla, protože jinak bude zaplevelovat česnek. 
    Podle aktuální situace zvažte použití rotavátoru. Ten sice připraví dobře půdu na sázení, ale ničí půdní strukturu. Proto doporučuji se mu v maximální míře vyhnout.
    9. 7. 2019 21:37 Martin Lokaj
    Ja by som rád použil brány alebo kombinátor, ale asi tam bude stále príliš veľa koreňov z tej lúky čo tam bola ešte na jar.

    Letošní úroda

    7. 7. 2019 18:23 Zakladatel vlákna: Josef Hrnčiřík
    První část úrody je sklizena. Nevím co je to za odrůdu, ale úroda je pěkná.
    česnek
    7. 7. 2019 23:12 Daniel Večeřa
    Zdravím,to je pěkné. To nebudete nechávat na slunci??? Někdy stačí hodina a je po česneku
    8. 7. 2019 6:22 Josef Hrnčiřík
    Děkuji za otázku. Toto pověšení bylo pouze kvůli fotografii. Jinak suším celé, hned po sklizni pod střechou v mírném průvanu mimo přímý svit slunce. Zajímá mne, jaká je to odrůda. Poradí mi někdo ? Jovan, Vekan, Havran nebo jiná ? Podzimní paličák. Děkuji.
    9. 7. 2019 21:17 Jan Kozák
    Jovan nebo Havran, ale to se z tohoto nepozná. Ale stejně je to paráda.

    Pěstování z pacibulek

    6. 7. 2019 11:07 Zakladatel vlákna: Jan Kropáček
    Dobrý den, letos jsem se poprvé pokusil vypěstovat si sadbu z pacibulek, ale narostly mi cibulky velké jako hrášek cca 5-8 mm v průměru. Má smysl se pokusit tyto na podzim použít jako sadbu? Předem děkuji za radu
    9. 7. 2019 21:12 Jan Kozák
    Samozřejmě, máte velmi kvalitní sadbu. S výsledkem však budete spokojen patrně až za dva roky.
    12. 7. 2019 9:55 Jan Kropáček
    Děkuji za pochvalu sadby, ale mám ještě dotaz, jestli mám tyto cibulky mořit, sázet na podzim a opět do hloubky cca 3cm. Děkuji
    13. 7. 2019 12:10 Jan Kozák
    Moření Sulkou nevynechávejte, hloubku bych volil trochu větší, tak 4 - 5 cm.
    6. 7. 2019 17:48 Josef Hrnčiřík
    Taky jsem to zkoušel. Až po třech letech sázení těchto pacibulek mi vyrostly cibule normální velikosti. Chce to trpělivost.
    15. 7. 2019 21:47 Pavel Dohnal
    Souhlasím. Taky tak. Jak trochu zpracuji, dám fotky. Dávám každý rok pár pacibulek. Nakonec je to ale radost, že jo? 

    Vyorávač cesneku

    4. 7. 2019 23:17 Zakladatel vlákna: Jan
    Dobrý večer pěstitelé, chtěl jsem se vás zeptat, jakou pomůcku používáte na vyorávání česneku? Mám pěkný kus pole a musím každý česnek podebrat rýčem, je to na dlouhe a vyčerpávající sklízení. Budu rád, kdyz mi sem prilozite i nějaké fotky. 

    Děkuji.
    5. 7. 2019 15:06 Martin Lokaj
    Dobrý deň, ja som použil klasický dvojpluh, pretože je tak sucho, že nič iné nešlo do zeme. Odmontoval som tú časť ktorá obracia hlinu, a ostal mi vlastne len taký podorávač. Šlo to super, pokiaľ nemáte moc buriny cesnak to neseká ani inak neničí ale treba pomaly. Foto bohužiaľ nemám a už to mám vybraté. Ale ak nezabudnem odfotim tie pluhy.
    5. 7. 2019 21:55 Daniel Večeřa
    Dobrý večer,já česnek prakticky nepodorávám.Mám svařený rám, na něm 4 kultivátorové pera,která jsou rozšířená(zboku navařený plech)Je to na principu klasického kultivátoru,rám nosím na nosiči nářadí RS 09,ale šlo by to udělat i za traktor. Širší kultivátorové pero orá jenom mezi řádky. Proorám tři řádky najednou(řádky jsou 35cm po sazečce) Mám lehkou až střední půdu,nevím jestli by to šlo na těžších půdách. Proorám mezi řádky česnek se nadzvedne a já už ho jen lehce vytahám.0% poraněných česneků.Dělal jsem to taky rýčem,ale to je otročina.Foto dodám -příští týden začnu sklízet
    16. 7. 2019 6:09 Daniel Večeřa
    Přikládám foto ze sklizně .Sklízel jsem bjetin,květní stvoly ještě nebyly narovnané,ale už měl být venku.Ale cibule ještě nejsou popraskané. Letos není moc velký,ale nevadí
    RS 09vyorávačprooraný česnekkvětní stvolyčesnekčesnek bjetin

    Poděkování

    4. 7. 2019 16:18 Zakladatel vlákna: Vlastislav Ponikelský
    Dobrý den!
    Chci poděkovat všem co se zasloužili o česnek Kozák. Sám mám menší záhon na cca 200 ks, ale jsem spokojen. Jezdil jsem si pro sadbu první sobotu v září k Vám,  ale nyní to nevychází/v důchodu málo času/. Proto si sadbu objednávám a jsem velmi spokojen. Vloni jsem měl i balíček a urodilo se vše  na 80 procent. Krom toho Vekanu cca 100 a je moc pěkný a chutný. Tady nad Davli v Okrouhlu se moc česneku nedaří, ale mám vždy od Vás novou sadbu a hlavně bez zbytečných "caviků", vše je v pohodě,objednání, popřípadě změna obj., doprava a hlavně výsledek. Sklízel jsem všech 8 druhý 2.7.19 a i sousedi pochvalují pěknou úrodu. Je to takový potěšení pro mě, ale díky Vám.

    Zavěšení česneku

    4. 7. 2019 8:04 Zakladatel vlákna: Pavla Pechová
    Dobrý den, mám vyndaný, očištěný a svázaný česnek, ale nevím jak ho mám zavěsit k sušení - palicemi nahoru nebo dolů? Děkuji za radu. 
    4. 7. 2019 9:19 Radek Bohmalský
    Dobrý den pí.Pechová,když si v pravo na hoře zadáte do vyhledávače sušení česneku ,tak jsou k dispozici i fotografie sušení.
    Přeji pěkný den Bohmalský
    4. 7. 2019 19:35 Jan Kozák
    Údajně podle nějakých pokusů je lepší věšet česnek palicemi nahoru, cibulemi dolů.
    4. 7. 2019 20:59 Pavla Pechová
    Děkuji za radu a za výbornou sadbu česneku od vás. 
    10. 7. 2019 22:57 Pavel Dohnal
    I horizontálně! Hlavně ve stínu, na vzduchu,  v průvanu. Nahoru-dolů nemá žádný vliv. 
    11. 7. 2019 7:02 Jan Kozák
    Jen drobný dotaz. Máte to ověřeno pokusy?
    16. 7. 2019 0:46 Pavel Dohnal
    Vy mě zkoušíte, pane inženýre, o sušení . Ve Vašem časopise, co jsem si párkrát přečetl místo bible, máte vyfocenou parádní pergolu s miliónem cesneků! Pokusy se sušením jsem dělal, dávno, co jsem měl barák s velkou půdou. Dobře větranou. Pak komora - v přízemí chladná, vlhčí, nad sklepem s bramborama. Nad ní v patře větraná - permanentní otevřené okno, suchá, z desek... Věšel jsem cibulama nahoru, dolů. Strkal jsem malé svazky stonkama do vázy, cibulí nahoru, kdy nějaká babka poradila, že tak česnek bere ještě sílu z kořínků, asi gravitací, ne?! Určitě sympatická ozdoba kuchyňské linky. Fialové mumie...... Očištěné kořínky nechávám po zpracování chabaští u cibulí déle, až oschnou. 2 až 3 týdny. Jsem si jistý, že dodají do uschnutí cibulím ještě energii. A mé zkušenosti? V komoře v přízemí bylo vlhko, začal hned plesnivět. V prvním patře vydržel kupodivu  rok, díky ne vysoké a stálé teplotě a průvanu. Visely, ležely, vzhůru kořenama ve váze,... v tom mám tu jistotu, že poloha cibulí při sušení není vůbec důležitá. Z mojeho pohledu  jde jen o dobrou ventilaci. Bavme se také o tom, jestli něco z výpěstků prodat. Malopěstitelé neprodávají, dávají kamarádům a fajrují udírny. Velkopěstitel má těžkotonážní problémy udržet kvalitu při současných podmínkách klimatu a EU. Mám teď naštěstí malý pozemek, suším v tenkých vrstvách na papírových bedýnkách. V diskuzích byl problém vlnovník. Já teď vyberu na sadbu, nechám proschnout, asi měsíc, rozdružím, namořím. A slušně uskladním na vzduchu každý kousek zvlášť .!!  Zasadím samozřejmě hned po opadu listí z ořešáku!! Ze "zbytku" trošku pasty s 10 % soli, on pak stejně zezelená, i když přidáte olej. A něco na dýl, na plátky jak houby, usušit na plechu 5 dní a archivovat v šikovné prodyšné nádobě. Snad se i nějaký vzorek toho našeho dobrého Moravského česneku podaří poslat mimozemšťanům do vesmíru 

    zber jesenného cesnaku

    4. 7. 2019 7:32 Zakladatel vlákna: Miloš Dian
    Už mu nastal čas, jarný ešte chvíľu vydrží v zemi. Najlepšie a bez poškodenia cibúľ sa vyberá úzkou lopatkou.
    po vybratízavesený na sušenie

    Sklízet?

    3. 7. 2019 22:26 Zakladatel vlákna: Jan
    Dobrý večer, 

    Chci se zeptat, jestli můžu sklízet tento česnek. Má 4-5 slupek a neodhlavkovane cesneky už stojí asi 4 dny.

    Předem dekuji
    UkazkaUkázka

    Sušení a skladování česneku

    3. 7. 2019 21:22 Zakladatel vlákna: Pavel Drahoš
    Dobrý den pane Kozák, měl bych na vás dotaz. Sušíme česnek v bednách a potřeboval bych poradit jestli můžu nechat stonek pouze nějakých 2cm jak je to na obrázku číslo.1 - jestli nenastane že česnek pukne , nebo to vůbec nevadí . 
    Druhý dotaz směřuje ke kořenům, který vidíte na obrázku č.2 nevadí nečemu když zůsnou dlouhý zas nějak tak 2 cm . 
    Děkuji za odpověd 
    SušeníSušení

    Sklidit?

    3. 7. 2019 17:46 Zakladatel vlákna: Matej Kysela
    Dobry den,
    mam dotaz zda jiz sklidit cesnek odruda Havran.Rostliny jsou jiz dost zlute ale kvety jsou postavene tak z 1/5. Tak prosim jestli jeste vyckat nebo zda sklidit.
    Moc dekuji
    123
    3. 7. 2019 20:21 Zdeněk Mácha
    Dobrý večer. Na nic nečekejte a sklid´te ho. A používejte  diakritiku.

    slavin

    3. 7. 2019 13:41 Zakladatel vlákna: Milan Švec
    Dobrý den, pane inženýre, jsem těžký amatér (rok co rok si u Vás v podstatě pro radost kupuji sadbový česnek v množství celkem cca 0,5kg sadby ...),  loni na podzim jsem si z Vaší sadby zasadil na malý záhonek mj. odrůdu Slavin. Protože mně ale na záhonku ještě trochu místa zbylo, tak jsem si ubral asi 3 hlavy Slavinu  z mé vlastní sklizně (původem samozřejmě též koupeného od Vás, ale rok zpět) a tím jsem si záhonek dosázel .(asi 15 rostlinek). 
    Ten "Váš" jsem sklizel již asi před 5 dny (dle pravidla posl. 5 listů) , ale ten "můj" , tedy v podstatě identický, má ještě dnes 6, ale asi 2 rostliny i 7 , listů. Navíc se mi zdá , že ten "můj" je oproti tomu "Vašemu" dokonce i  snad i lehce drobnější. Nemám s tím žádný problém, , žádný žádnou chorobu zde nehledám, vše se mně jeví jako naprosto v pořádku , ten mne překvapil ten rozdílný čas zralosti. a ptám se jen z vlastní zvědavosti, zda-li Vás napadne , jak je to možné ? 
    Půdu mám poměrně lehkou, vždy ze skleníku (po okurkách, ...), lehce obohacenou kompostem, výška cca 480m n/m. Napadlo mne jediné, že v této části záhonku je o nepatrně méně slunečného svitu (větve smrku), ale mně se zdá, že to není pozvolný přechod, ale viditelný rozdíl  mezi Slavinem "Vaším " a "mým".
    A druhý dotaz - chci si zkusit letos odrůdu mj. Havel a Havran, snažil jsem si k nim oběma dohledat nějaké informace jak na Vaěšich stránkách, v brožurce i ve Vašich diskuzích, přesto se mně obě odrůdy zdají hodně podobné. Jste s ohledem na mou nadm. výšku (těch bezmála 500m n/m - jižní Čechy) , případně mnou uváděnou spíše lehčí humozní půdu - (stanoviště samozřejmě měnívám), vyřknout názor, která z těch 2 mnou uvažovaných odrůd bude v této lokalitě- výšce mít větší předpoklady k  zdárnějšímu růstu ?
    Děkuji předem za odpověď Milan Švec
    3. 7. 2019 20:56 Jan Kozák
    U česneku, ale třeba i u tulipánů, se někdy stává, že při přesazení na nové stanoviště jsou prvním rokem slabší a v dalších letech se postupně zlepšují. Ale platí to i opačně - první rok je úžasný a  dalších letech je znatelný úpadek.
    Zda zvolit Havel nebo Havran nelze takto posoudit. To se musí ověřit na konkrétním stanovišti.
    3. 7. 2019 23:03 Milan Švec
    Děkuji moc za reakci, mšvec

    Sklizen

    3. 7. 2019 10:23 Zakladatel vlákna: Oldřich Guřan
    Dobrý den, pane inženýre,
    Letos mám poprvé na zahrádce česnek, bohužel jsem si nepoznamenal o jakou odrůdu se jedná, je to ale česnek z Vaší produkce, možná Vekan. 
    Z mého amatérského hlediska předpokládám, že česnek je již zralý ke sklizni, proto se táži na Váš odborný názor. Jedná se o Moravskoslezský kraj, Opavsko. 
    Děkuji a přeji hezký den a výtečnou letošní úrodu 
    ............
    3. 7. 2019 11:58 Radek Bohmalský
    Dobrý den,p.Guřan,podle mého názoru už určitě česnek sklidte.Dokonce si myslím,že měl být už česnek venku.
    Přeji pěkný den,Radek Bohmalský
    3. 7. 2019 20:45 Jan Kozák
    Jistě, není na co čekat, sklízejte.

    Sklizeň Slavínu - termín

    2. 7. 2019 20:01 Zakladatel vlákna: David Szelong
    Dobrý den pane Kozák,
    chtěl bych se Vás jestli je už čas na sklizeň Slavínu II? Viz foto. Tuto odrůdu máme prvně, tak bych se chtěl poradit. Lokalita Moravskoslezský kraj - Havířov.

    Děkuji moc.

    S pozdravem
    SlavínSlavin 2
    3. 7. 2019 7:05 Jan Kozák
    Ano, porost je ve sklizňové zralosti. Tak s chutí do toho.
    Jen drobnost: Slavin se píše s krátkým "i". Název není odvozen od pohřebiště slavných, ale od jména Zdislava

    Sadba

    2. 7. 2019 14:19 Zakladatel vlákna: VLADIMIR HAJDIN
    Dobry den prosím o vysvětlení co je bezvírozni sadba a ozdraveny klon a približne kolik roku sa může používat na sadbu a ktore odrody sa můžou sazet dokola napriklad Anton.Lukan ďakujem za odpoved 
    2. 7. 2019 19:27 Jan Kozák
    "Bezvirózní" sadba je materiál laboratorně ozdravený od jednoho nebo i několika virů. Povinně musí být ozdraven od OYDV (virus žluté zakrslosti cibule). Ozdravením se zvyšuje výnos.  Při dalším pěstování dochází postupně k reinfekci a tím i snižování výnosu. Nedá se předem stanovit, kolik roků můžete tuto sadbu dál používat. Záleží na tlaku infekce v dané lokalitě a v daných letech. Někdy pozorujete znatelné snížení výnosu už druhým rokem, jindy můžete být spokojen třeba pět let.
    Naproti tomu klasické neozdravené odrůdy můžete, pokud budete mít šťastnou ruku při výběru sadby, přesazovat několik desítek let. Mezi tyto odrůdy patří Lukan, Jovan, Vekan, Stanik, Mirka, Matin, Anton, Bjetin.
    2. 7. 2019 19:32 VLADIMIR HAJDIN
    Ďakujem za odpoveď.

    Umytí hlávek

    1. 7. 2019 23:24 Zakladatel vlákna: Dana Novotná
    Dobrý večer. Chci se prosím zeptat, jestli můžu česnek- hlávky ihned po vytaženi ze země opláchnout vodou. Aby vypadaly hezky, bez hlíny. Nebo je to nevhodné? Sušit budu hned zavěšením. Děkuji 
    2. 7. 2019 6:56 Jan Kozák
    Pokud jsou cibule česneku zablácené, má praní smysl.
    2. 7. 2019 10:15 David Chromec
    Dobrý den, dva dny zpět jsem se ptal ohledně sklizně, na tu se chystám zítra a pozítří. Ale rád bych požádal ještě o radu týkající se dotazu p. Dany Novotné. To že se česnek opere je jen estetická výhoda nebo to má hlubší význam?, jelikož včerejší bouře s kroupami jak golfové míčky přinesla nejen slušnou spoušť,  ale i mnoho vody, takže předpokládám, že zítra busu řešit podobný problém s blátem na palicích. Jen v množství co mám,  by to byla koupel na delší dobu.  Čili dotaz zní,  když pověsím česnek s blátem a po usušení očistím...je to na závadu nebo pro ten samotný česnek se nic neděje?  Mnohokrát děkuji ještě za tuto radu. S pozdravem David Chromec. 
    2. 7. 2019 19:29 Jan Kozák
    Praní je estetická, případně i hygienická výhoda - při další manipulaci se tolik nepráší. Samotnému česneku je jedno, jestli se suší opraný nebo zablácený.
    4. 7. 2019 0:59 Martin Lokaj
    Dobrý deň, osobne som to jeden krát skúšal, pretože hlina nešla dole a bol potom krásny, ako píše pán Kozák, manipulácia, vešanie a čistenie je lepšie ale treba mať dobre vetrane miesto na sušenie. Osobne som to čistil vysokotlakovým čističom (wapkou) ale nastavil som len slabý tlak takže to neublížilo cesnaku, avšak dalo to dole všetku hlinu.

    Zvláštní česnek

    1. 7. 2019 23:03 Zakladatel vlákna: Daniel Oriabinec
    Dobrý večer, po letech odběru sadbového česneku z farmy, který již není, jsem v zahradnictví koupil sadbový česnek, namořený.... mimo to, že to je česnek mi další info nepodali, ale nic jiného nebylo, tak jsem to zkusil... nyní sklízím, ale česnek je zvláštní, vypadá jako když by nad hlavičkou vyrostla další... jinak vypadá zdravě, jen některé vrchní slupky jsou namodralé... co s tím...
    2. 7. 2019 6:55 Jan Kozák
    Myslím, že jsem na podobný dotaz odpovídal včera, podívejte se, prosím, trochu níže.
    < Novější2627282930Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne